2tronic Sport

Tuunaanmaa

Koeajoin 508 Pösön 1,6-dieselmoottorilla. Autossa oli 2tronic-vaihteisto.
Ykkösellä voimakas kiihdytys päättyy varsin erikoiseen nyykkäykseen, kun kakkosta kytketään turhan pitkään, ennen kuin veto taas palautuu. (Voi olla vaikea tottua tuollaiseen ominaisuuteen kaupunkiajossa.)

Mikähän S-painike tuon automaattivaihteen konsolissa oikein on? Kuvittelin että se on jokin sport asento, mutta ei sillä tuntunut olevan mitään vaikutusta vaihteiston tai moottorin toimintaan. Mikä tuo S-painike oikein on?

17

4584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fafafds

      Se on vain varaus juuri sport-toiminnolle. Ei ole kytketty, eikä käytetty.

    • Goutsaal

      Tuo vaihteiston tyyppimerkintä tarkoittaa suomeksi: "Älä vaan osta!"

    • 2tronic

      Tuo vaihteisto ei sovi urheilulliseen ajotyyliin. Rauhalliseen ojoon ihan ok. Voittaa manuaalin, mutta ei pidä verrata automaattiin. 2 tronic vaihtaa vaihteet kuin rauhallinen kuski kiireettömässa ajossa. Se on myös oppiva vaihteisto. Erilaisilla ajotyyleillä vaihteiston toiminta voi olla välillä epäloogista. Ehkä se ei ole paras vaihteisto kaupunkipainotteiseen ojoon. Maantiellä ei eroa muista.

    • RasiMatti

      Uudessa autossa tuo vaihteisto on varmaan varovaisen ok, mutta käytetyssä autossa suuri riski. Ongelmia riittää.

      • 2tronicci

        Tietääkseni vaihteisto ei eroa mitenkään manuaalista. Robotti vaan hoitelee kytkimen ja siirron. Osat eivät ole kultaisia, vaan ihan peruskamaa.
        Luulisin vaihtotapahtuman rasittavan vaihteistoa vähemmän, kuin keskiverto ihmisen rempominen.


      • KerroRohkeasti

        Jos kerran tietoa on, niin voitko kertoa minkälaisia ongelmia?


      • Kuster

        Googlaamalla tuntuu löytyvän puuttuvista vaihteista pamahtaviin kytkentöihin sekä erilaisiin vaihteiston vikailmoituksiin. Kuten tuossa joku sanoikin, uudessa autossa varmaan ok, mutta käytetyssä varmaan kallis riesa. Ja jos kaupunkiajo ei ole luonnikasta, niin miksi ylipäätään?


      • mikävaivaa
        Kuster kirjoitti:

        Googlaamalla tuntuu löytyvän puuttuvista vaihteista pamahtaviin kytkentöihin sekä erilaisiin vaihteiston vikailmoituksiin. Kuten tuossa joku sanoikin, uudessa autossa varmaan ok, mutta käytetyssä varmaan kallis riesa. Ja jos kaupunkiajo ei ole luonnikasta, niin miksi ylipäätään?

        Miksi yleensäkään minkäänlaista automaattilaatikkoa?

        Tuppaavat olemaan käytetyissä kallis riesa.


    • hmmmmn

      Voi olla, että ykkönen on vain ns. liikkeellelähtö vaihde, ja sitten kun olet antanut kunnolla kaasua pitäisikin kytkeä jo kolmonen, eikä kakkonen. Kai siinä voi valita manuaalisesti myös vaihteen niin voi ajaa niinku tykkää.

      Myös manuaalilla huomaat, että kakkonen ei kytkeydykään...aina helposti jos tulee ykkösellä kaasuteltua... kyllä se auto opettaa mikä on oikeatapa vaihtaa...

      Itse en omalta kohdalta ymmärrä mikä ilo automaatista on, jos itse tykkää vatkata vaihteita, eikä koe sitä mitenkään rasittavaksi. Tuollainen robottivaihteisto on varmasti aikapommi. Uutena varmaan ok.

      • EroaOn

        Eikö aivan perinteinenkin automaattilaatikko ole siinä tapauksessa ns. aikapommi.

        Herkempi vikaantumaan kuin manuaali, vaatii enemmän ylläpitotoimenpiteitä, ja vikaantuessaan kalliimpi korjata.


    • Automanuaali

      Tuo 2tronic on sellainen vaihteisto, että kuskin on opittava elämään vaihteiston mukaan. Siinä jos onnistuu, niin kaikissa tilanteissa pärjää. Valitsemalla 2 tronicin et tarvitse kytkinpolkemista, etkä myöskään kahta kättä ajamiseen. Puhelimeen puhuminen kaupunkiliikenteessä paljon helpompaa verrattuna manuaalivaihteiseen autoon.

    • Vaihteistoa_vaihtanut

      Verkkaiset ja nytkähtelevät vaihdot ovat robottivaihteiston ominaisuus, ei vika.

      Kaksoiskytkentätyyppisissä automaattivaihteistoissa vaihdot ovat paljon nopeampia ja huomaamattomampia, koska seuraavan isomman tai pienemmän vaihteen hammaspyörät ovat jo valmiiksi kytkeytyneinä ja vaihdettaessa vain toinen kytkin irrottaa samalla kun toinen kytkee. (Tällaisia vaihteistoja ovat mm. VW:n ja Škodan DSG, Audin S tronic (= DSG, vain eri nimellä), Fordin ja Volvon Power Shift, Mersun etuvetoisten pikkumallien DCT jne.) Autonvalmistajille tällaisia vaihteistoja toimittavat mm. LuK, BorgWarner ja Getrag.

      DSG = Doppelschaltgetriebe (saks.)
      DCT = dual clutch transmission (engl.)

      Vain yhdellä elektronisesti hallittavalla kytkimellä varustettua robottivaihteistoa à la 2tronic on Peugeotin ohella harrastanut mm. Toyota (MMT = multimode manual transmission). Senkin käyttäminen vaatii kuulemma 2tronicin tapaan pitkää pinnaa.

      Robotti- ja kaksoiskytkentävaihteistojen yhteinen etu on vähähäviöisyys. Voima välittyy suoraan aivan manuaalivaihteistojen tapaan, ei momentinmuuntimen (turbiinikytkimen) kautta.

      Itselläni on kokemusta VW:n DSG-vaihteistosta (LuK:n valmistama kuivakytkiminen, 7-vaihteinen versio vuodelta 2008). Toiminnaltaan miellyttävä, mutta minäkin ehdin 100 tkm:n kuluessa saada oman osani tuolle vaihteistolle ominaisesta vikaherkkyydestä. Niinpä olen siirtynyt perinteisellä momentinmuunninautomaatilla (7G-Tronic) varustettuun kulkupeliin. Tiheästi porrastettuna sen vaihdot ovat riittävän huomaamattomia ja luisto eli häviöt riittävän vähäisiä. Toistaiseksi miellyttävin käyttämistäni vaihteistoista!

      Robottia en edes harkitsisi ja kaksoiskytkentäautomaattien vikatilastojen odottaisin kaunistuvan ennen kuin ottaisin sellaisenkaan toistamiseen.

    • missämättää

      "seuraavan isomman tai pienemmän vaihteen hammaspyörät ovat jo valmiiksi kytkeytyneinä"

      Olenko ymmärtänyt jotakin väärin. Mielestäni nykyaikaisissa vaihdelaatikoissa, on kaikissa hammaspyörät valmiiksi kytkeytyneinä.

      • eikaikillekaikkea

        Olet ymmärtänyt väärin. Asia on sinulle liian vaikea. Jatka seuraavalle sivulle.


      • olisikosittenkinnäin

        Oikeassahan tuo on.

        Ei missään nykyisin käytössä olevissa vaihteistoista sovitella hammasrattaita toisiinsa.

        Tuo kytkeminen tapahtuu synkroilla.


      • edelleennäin
        olisikosittenkinnäin kirjoitti:

        Oikeassahan tuo on.

        Ei missään nykyisin käytössä olevissa vaihteistoista sovitella hammasrattaita toisiinsa.

        Tuo kytkeminen tapahtuu synkroilla.

        Kyllä siellä manuaalivaihteistossa sovitellaan rattaita toisiinsa. Synkronirenkaat auttavat hammaspyöriä pyörimään samaa vauhtia. Menee vaihde paremmin päälle.


      • olisikosittenkinnäin
        edelleennäin kirjoitti:

        Kyllä siellä manuaalivaihteistossa sovitellaan rattaita toisiinsa. Synkronirenkaat auttavat hammaspyöriä pyörimään samaa vauhtia. Menee vaihde paremmin päälle.

        Ei siellä manuaalivaihteitossa kyllä sovitella rattaita toisiinsa, ne rattaat on kytkeytyneenä toisiinsa koko ajan.

        Kannattaa tutustua aiheeseen vaikkapa seuraavan videon avulla:

        https://www.youtube.com/watch?v=QPaUJfA1KsY

        Ärsyttävä jumpsutus, joten kannattaa laittaa äänet pois.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      754
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe