Kuinka paljon rahaa ruokaan kuukaudessa?

28vmies

Minä olen yksinasuva 28v töissä käyvä mies. Käyn prismassa kerran viikossa, lasku noin 50e, alepassa myös kerran viikossa ja lasku noin 30e 5 kertaa viikossa käyn hakemassa jotain lounaaksi kaupasta, noin 7-9e kerta. Eli noin 500e kk menee ruokaan.

Mites muilla?

64

17695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oiytu

      Eipä ole tullut seurattua, mutta arviolta noin puolta vähemmän yhden hengen taloudessa kun työttömänä voin valmistaa ateriat itse. Jos olisin työssä, kävisin työpaikkalounaalla ja tulisi tietysti kalliimmaksi, tuskin kuitenkaan ihan 500:aan saakka.

    • YksiAsukasTaloudessa

      Suunnilleen siinä 180-230€, tuohon summaan kuuluu myös esim. hygieniatarvikkeet ym.

      • 28vmies

        Ja mitä sinä syöt? Oletko opiskelija


      • hoit_su

        Suunnilleen samoilla mennään ja Lidlistä teen suurimman osan ostoksista. Olen 64-vuotias eläkeläisnainen.


      • YksiAsukasTaloudessa
        28vmies kirjoitti:

        Ja mitä sinä syöt? Oletko opiskelija

        Ihan perinteistä kotiruokaa, hedelmiä ja kasviksia unohtamatta.


      • köyhäilyä

        Suurin piirtein samoissa, teen itse paljon. Yksin asuva 60 v nainen.


    • OlliLuusoorista

      Olen yksinäinen 6kymppinen leskimies ja kokkaan itse ruokani, ostan paljon ns,päiväys ja tarjoustavaraa aina kun hyvä tarjous tulee eteen, osan laitan aina pakkaseen. Eilen esimerkiksi tein itse pyydystämistäni ahvenista herkullista kalakeittoa 4 litraa, hintaa sille keitolle tuli noin alle 2 euroa, pilkottujen ahvenfileiden(800gr), kerman, perunan, porkkanan sekä sipulin kanssa, kolmen päivän ruisleivät juustolla ja maito maksaa siihen päälle noin 2 euroa. Maittavat haudutetut liharuuat teen porsaan ulkofileestä ja kasslerista, niilä hintaa vain 5 euroa kilo tarjouksissa. Mielestäni syön hyvin ja halvalla kun meillä on täällä kotikaupungissani Lidl ja Pickn'Pay.

    • kallistako

      500-600e

      asun yksin ja 30v mies, pienet tulot. syön aina broileria ja riisiä, en mitään erikoista

      käyn prismas ja alepas

      tässä eilinen kauppakuitti prismasta

      vital gluteeniton leipä 3.15
      suippopaprika 2kpl 4.30
      raejuusto 2kpl 2.18
      pippurisekoitus 3.85
      kalkkunaleike 2.65
      juusto 1.49
      broilerin ohutleike 800g 8.35
      maksamakkara 1.98
      kurkku 1.09
      kirjolohipyörykkä 1.99
      avokadopussi 2.79
      pakastevihannes 2kpl 3.28
      mustikka 3kpl 4.74

      • Iloinensilakka

        Aika kallista ja liian lihapitoista syöt. Ja vielä keliakin.


      • valintojenmaailmaaa

        Mitä enemmän ostaa valmistuotteita ei maksa ruuasta vaan työstä!!

        Noin 200e/kk ja teen ruuan itse ja syön todella hyvin ja hyviä raaka-aineita.


      • hatti-vatti

        Kalliita mustikoita jos lahemmas 5egee 3kpl. On ne kyl aika pienia marjoja.


    • nuukaikämies

      Olen 70-vuotias yksinasuva eläkeläisukko. Olen jo vuosien ajan pitänyt kirjaa kaikista menoistani, ja nyt kun aikaa on, teen kaikki ruuat itse, yksinkertaista kotiruokaa. Ruokamenojen keskiarvo kahdelta vuodelta on 107,82/kk ja 7,13% kaikista menoista. Siihen ei sisälly alkoholijuomia, vaan niihin menee helposti saman verran vaikka ei ryyppäisikään.
      Asumiskulujen jälkeen autokulut ovat seuraavaksi suurimmat, 22,13% kaikista.

      • kallistako

        minä laitan broilerit uuniin ja keitän riisin. onko se itse tekemistä?


      • Kuitit_tallessa

        Tuo on hienoa että kirjaa menot.Tällöin näkee että mihin rahat kuluu ja huomaa jos jokin asia vie normaalia enemmän rahaa.Kirjaan itse alkoholijuomiin menevät summat koska niillä menoilla on taipumusta nousta jos ei tarkkaile jatkuvasti.


      • jukepoitsu

        Reilulla satasella kuussa ei ihminen elä, ainakaan kunnon ruuassa.
        Ehkä todella yksinkertaista, halvinta makkaraa, koskaan ei vihanneksia siis tomaattikurkutpaprikat koska ne talvella on 4-5 euroa kilo, eikö?
        Ärsyttävää verrata kuitenkin kun toine syö yksinkertaista ja toine muuta.

        Eniten vituttaa ne jotka esim, tuovat töihin eväitä vaikka lämpöisen ruuan saisi 5-6 eurolla leipineen salaatteineen, sopat halvemmalla, silti tuodaan puolenkymmentä kinkkujuustoleipää, eilisiä tähteitä tai saarioista ja viili yms, säästösyistä haloo mitä säästi , ei ainakaan aikaa.


      • Vigata

        Miksi pitàisi ostaa talvella kurkkua, tomaattia ja paprikaa? Osta kaalia, porkkanoita, lanttua ja punajuuria, pakasteherneità ja appelsiineja hedelmàksi. Elàn reilulla satasen ruokamenoilla kuussa ja syòn pàivittàin kuin keisarinnat aikoinaan. Sàilòn ja pakastan kasvimaalta kaiken, kerààn marjat ja sienet. Hillot ja marmelaadit keitàn itse ja parin viikon vàlein leivon neljà ruislimppua pakastimeeni. Halvinta makkaraa en osta koska en syò makkaroita lainkaan. Ostan vain luomulihaa ja luomuoliiviòljyà. En ole kovin kòyhà mutta hyvin nirso olen siità, mità suuhuni laitan.


      • takku_456788
        jukepoitsu kirjoitti:

        Reilulla satasella kuussa ei ihminen elä, ainakaan kunnon ruuassa.
        Ehkä todella yksinkertaista, halvinta makkaraa, koskaan ei vihanneksia siis tomaattikurkutpaprikat koska ne talvella on 4-5 euroa kilo, eikö?
        Ärsyttävää verrata kuitenkin kun toine syö yksinkertaista ja toine muuta.

        Eniten vituttaa ne jotka esim, tuovat töihin eväitä vaikka lämpöisen ruuan saisi 5-6 eurolla leipineen salaatteineen, sopat halvemmalla, silti tuodaan puolenkymmentä kinkkujuustoleipää, eilisiä tähteitä tai saarioista ja viili yms, säästösyistä haloo mitä säästi , ei ainakaan aikaa.

        Mikä on mielestäsi "kunnon ruokaa?" Itse pärjään oikein hyvin alle 200e/kk ja tämä ei käsitä eineksiä tai muitakaan höttöjä..


      • Iloinensilakka

        Kyllä satasella voi elää terveellisesti, kun ostaa sesongin mukaisia raaka-aineita.


      • ProSince1975

        Olen ruuanlaiton ammattilainen "evp". Kaksi aikuista ja kaksi nuorta miestä taloudessa. Tarkka excel-seuranta kaikista. Viimevuoden keskiarvo 466 euroa/4henkilöä kuukaudessa taulukon kaikkien kuukausien yhteenvedon mukaan, sisältää saunaoluetkin (82snt/tlk, Karjala 33cl), ei papereita ja pesuaineita.

        Leivon leivät (omat jauhosekoitukset, ei valmiita sämpyläsekoituksia) ja pullat itse. Ruokien pääraaka-aineina: broiskun paistileikkeet ja fileet (-30% tarjoukset), karjalanpaistilihat (niistä saa helposti sata erilaista ruokaa, valitsee kartalta maan ja etsii tarvittaessa netistä paikallisen lihapadan), jauheliha 9,5% (rasvaisempaa tarvitaan vain hampurilaisiin min. 17%), kassler tarjouksesta (yön yli 80 asteessa 12-14h, siitä pihvit tai pulledit tortillohin, pitaleipiin tai mihin vaan) ja joskus possunfileestä pihvit tai wokit. Junttisääntönä: liha ei saa maksaa yli 7 euroa kilolta perusostoissa. Juhlat on juhlia.

        Marinadit ja kastikkeet teen itse, kiinalaiset, japanilaiset ja thaikut älyttömän helppoja ja halpoja. Perunasta, pastasta ja riisistä tehdään sen kymmentä eri sorttia. Paljon kasviksia, talvella juurekset, kaalit, pakastekukkikset (minkäänmaalaiset tomaatit eivät ole talvella parhaimmillaan). Kinkkua, kultafloraa ja juustoa leivän päälle ja sämpylän tai patongin väliin: Kahvi on aina tummaa Presidenttiä (siitä ei tingitä, sitä on tarjouksista hamstrattu), omenoita, banaaneja päivittäin. Aamulla puuroa ja marjoja ja vaimolle rahkaa ja marjoja.Illalla teetä ja leipää. Kaikki ensisijaiseti kotimaista ruokaa. Sienet poimitaan itse ja osa marjoista.

        Ostetaan kauppalistan mukaan ja tehdään se määrä mikä syödään ja/tai pakastetaan, ei mennä kauppaan shoppailemaan. Biojätteissä ei ole kuin juuresten kuoria. Syödään terveellisesti ja hyvinvalmistettua ruokaa. Ei hifistellä eikä ätöillä. Valmistetaan vain varmasti maistuvia ruokia, eikä mitään makkara-kalakeittoja eikä trendipellejen kikkerskokkereita, mitkä jää kaappiin pyörimään.

        Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot: paljonko on rahaa käytössä, mitä sillä saa ja miten se tehdään. Maalaisjärkeä. Niukkuus luo luovuutta.


      • kökkerska

        Mahtavaa!! Vihdoinkin sielunsympatiat kohdillaan! Näin myös meillä, jatketaan samaan malliin!


      • Riiiiiiiiiii

        Aika hyvin miesihmiselle jotka tunnetusti suurempia syömäreitä kuin me pienemmät tytöt... Ruuasta pystyy säästämään kun tekee itse, suunnittelee eikä käy kaupassa kuin max. 2 x viikossa. Rempan ja keskusta-asumisen takia olen nyt väliaikaisesti törsännyt, mutta tulen tiukan paikan tullen toimeen alle alle 200 eurolla/kk sis lemmikin ruuat. Hintaa nostaa luomuruoka jota suosin osassa ruokavaliota. Itsekerätyt marjat tuovat säästöä. Kavereiden kanssa ulkona syömiset tulevat tämän lisäksi. Niitä ei lasketa:).


    • Barska

      Ja viinat virosta .Latvialainen votka 6€ puolenlitran leka.

    • Barska

      Niin 80 % unohtui kertoa

      • Ninja1

        No hyvä, että nyt muistit.


    • Hennanenä

      Eikös jossain ole laskettu pyöreästi, että se on 200 eur per pää. Näin ollen 5-henkisen perheen ruokamenot on tonni. Tästä lähetään sitten vähentelemään tai lisäilemään sen mukaan, miten paljon kokkaa itse ja käyttääkö tupakoita, viinoja, ekstra-tuotteita. Kyseessä on kuitenkin se summa, mitä marketista kuussa ostaa. Kaikki mukana. Tämä on joku tilastollinen (vanha?) nyrkkisääntö. Itse tiedän, että en pystynyt noin halvalla ostamaan 5-henkisen perheen ruokia. Me ollaan syöty aina aika kalliilla, esim. ostettu lasten namipäivänä nameja, limsoja, muutenkin joskus vähän jotain luksusta.

      • Anonyymi

        6 ihmisten perhe ja menee 300e


    • opiskelijapoeka

      Mä oon parikymppinen opiskelijapoika ja mä käyn yleensä kerran viikossa kaupassa, S- tai K-kauppa, joskus lidlikin. Viikon ruoka ostoksiin meneen noin 20 euroa, toisinaan joudun käymään loppupuolella viikkoa täydentämässä ja silloin menee kymmenisen euroa tai alle. Ostelen tavaraa tarjouksista ja pakastan, pakastimessa on yleensä aika hyvä valikoima kaikenlaista ja kun olen laiska kaupassakävijä ei välttämättä tarvitse sinne mennä kun tuoretuotteen perässä.
      Syön tosin 5 päivänä viikossa opiskelijaruuan vajaa 3 euroa ja syön aika reilusti silloin. Myös kupillisen kahvia ostan päivittäin ja kenties kerran viikossa käyn syömässä baarissa kavereitten kanssa joka maksaa noin reilun kympin. Ostelen kaupasta myös ns. turhaa tavaraa eli sipsejä, suklaata jne. jotka tosin kuluu aika hitaasti kun kunnon ruuan ohella eivät sillätapaa maistu.
      Aamuisin syön kaurapuuroa ja hedelmän, päiväruoka koulussa tai itse samoin kun iltaruokana jotain miehisin ronskein ottein valmistettua vaatimatonta mutta mahdollisimman monipuolista perusruokaa. Keittiössä en viihdy mutta pärjään silti siellä. Illalla ehkä hedelmä ja näkkileipää, tuoreleipää en juuri osta.

    • cyborgi

      mulla menee työttämien ruokailu ja kirkon 1-2 euroa diakonia antaa 20-30 euroa lahjakortin ei alkoholia ei tupakka sillä elän arki päivät ruokalapuilla illat ja viikonloppuna syön vanhemmilla lauantai sitten on kirkko adventti ilmainen sapuska la su monet kirkot perjantai synagoga ruokaan käytän 10-100 euroa kuussa tupakka korvike alkoholi 100 euroa kk laskut 200 euroa lääkkeet loput .. vaihtotalous facebook tavarat vaimolle itselle lapsille x3

    • Säästeliäs

      Arvioisin että meillä(keski-ikäinen pariskunta)ruokaan menee ehkä n.200 euroa kuukaudessa.Siis ihan ruoka ruokaan.Muut menot tietty siihen päälle.Teemme tavallista edullista ja maittavaa kotiruokaa tarjousten mukaan.Isompia määriä ja pakastamme annoksiksi pakkaseen.Emme syö ulkona yms.Ei lainkaan tupakkaa,alkoholia eikä autoilua.Olen ainakin itse tähän todella tyytyväinen.

      • Marika29

        Meillä (nuorehko pariskunta) menee myös ruokaan parisataa kuussa. Pyrin tekemään kaiken alusta loppuun itse. Eikä ole autoa, metrolla ja sporalla kuljetaan. Ruokaostokset yleensä Lidlistä ja sieltä missä sattuu olemaan tarjouksessa. Tupakkaan ja kahviin ei mene rahaa kun emme niitä käytä, noin kerran kuussa/ joka toinen kk juomme alkoholia ystävien illanistujaisissa tai muissa juhlissa, keikoilla tms.. Kierrätämme paljon ja yritämme elää luontoa säästäen niin paljon kuin pystymme. Lapsia ei ole, emmekä aio hankkia.


    • riittajasakari

      Meillä kahden aikuisen perheessä kuluu ruokaan noin 350e/kk.
      Ostamme arkiruoan Lidlestä ja viikonloppuna käymme tasokkaammassa kaupassa hakemassa herkkuja.
      Hintaan sisältyy mm pesuaineet, talouspaperit, viinit.
      Asumme k-euroopassa ja lasillinen viiniä, joka on täällä elintarvike, kuuluu paikalliseen tapaan aina aterian yhteyteen. Viinipullo maksaa 3-5e
      Emme tupakoi emme käytä väkeviä, emmekä juo maitoa.
      Juomavesi ostetaan myös kaupasta .

    • omatoiminen

      Arviolta 250e kuussa. Siihen tulee myös koiranruoka jonka myös teen pitkälti itse.
      Kaikki tarjoukset kun hyödyntää ja pakastinta käyttää niin tuon enempää en saa uppoamaan.
      Asun yksin koira, puolipäivötöissä, hyvin ennättää laittamaan omat eväänsä.
      Ravintolan seisovapöytä safkat menisi ihan hukkaan, syön vähän mutta usein.
      Saatan vaikka tehdä kerralla ison satsin voileipiä ja keittoa, syön sillon kun on nälkä.

      Tupakat tulee erikseen rajan takaa, samoin viini siellä 4e /lirta.

      • muuallakinsyödään

        Mukana ei ilmeisesti ole työpaikkaruokia, kahvia,pullaa yms


    • menot

      Olen 56 mies asun yksin ja noin 100 e kk menee ruokaan,muita menoja ei juurikaan ole kun asumiskulut ja autojen kulut.

      • Iloinensilakka

        Halvalla syöt. Mutta mitä saat satasella?


    • Sweetsourchili

      Meillä myös kahden aikuisen talous ja keskimäärin 200 euroa menee kuukaudessa ruokaan. Syömme laadukasta ruokaa ja teemme aika paljon itse. Aamulla yleensä AB-jugurttia tai rasvatonta rahkaa, jossa mustikoita tai muita marjoja, mukillinen hyvää kahvia ja plusmaitoa, lasillinen jotain hyvää mehua, joskus luomukananmuna. Lounaaksi soppaa tai salaattia ja leipää. Välipalaksi hedelmä ja pähkinöitä, iltapäivällä kahvia ja maitoa. Päivälliseksi vaihtelevasti erilaisia itse tehtyjä ruokia, joskus kalliimpaa lihaa tai mifua, joskus aasialaista, joskus sushia tai texmexiä ja joskus halvempaa esim. itse ongituista kaloista. Iltapalaksi leipää ja hedelmä. Lisäksi perjantaisin karkkia, saunaan yhdet oluet ja kerran kuukaudessa pizzaa ja pullollinen hyvää viiniä.

      • miikku4532

        Mikä ihme siinä on että aina on sitten mikä ruokakeskustelu hyvänsä. Pitää korostaa miten nyt on taas tehty ruokaa kotona omin pikku kätösin kerätyistä sienistä yms. tai sitten on kyseessä stokkan herkku josta on ostettu juuri sitä laadukkainta lihaa.. Missä kohtaa ruoasta on tullut tällainen egoilun aihe?


      • Marika29

        Minulle se ainakin on ekoilun aihe, ei egoilun. Sellaiseen ei ole tarvetta. Ekologisuteen olisi kyllä jokaikisellä syytä tässä maailmassa, jossa elämme.


    • riistoporvari

      2000-3000 keskimäärin. Repikää siitä ja muistakaa palkkamaltti ;)
      Itse tyydyn pieniin 20-30% korotuksiin aina joskus, mutta yleensä en niin pieniin.

    • Pihistelijä

      Meillä menee 250-300€/ kk. (Sis wc-paperit ja pesuaineet) Työtön yh ja eskari-ikäinen lapsi. (Joka saa lounaan arkisin eskarissa). Marjastan ja sienestän paljon. Käyn kyllä usein työttömien 1€ maksavalla lounaalla asukastuvalla.

    • Pihistelijä

      Minulla mahdollista käydä useissa eri kaupoissa (lidl, citymarket, prisma , tokmanni) samalla reissulla ja hyödynnän tarjoukset . Pakastin ahkerassa käytössä. Aika on rahaa. Jos olisin töissä ei olisi aikaa moiseen.

      • lidltokmannprismacittari

        Ai, että lohjalta kotoisin? Juu, ei täällä tosiaan työssä jouda loisimaan, kauppoja on sen verran moneen lähtöön....


    • Iloinensilakka

      Ruoakalskuun voi vaikuttaa tekemällä itse edullisia ja terveellisiä aterioita. Blogissa euronherkut.blogspot.fi on esimerkkejä

    • naavus

      Ruokamenot johon kuuluu vc ja muut paperituotteet kuluu 120-140 kk. Olen yksinasuva
      vahan nainen. Hedelmiin menee aika paljon silllä en marjasta enkä viljele mitään. Ostan
      kaiken samasta k-liikkeestä joka on lähellä.

      • Iloinensilakka

        Aika edullisesti jo elät.


    • mekkk

      Töissä lounaaseen menee se 150€ kuussa ja iltaisin ei syödä kun lapsikin muuttanut jo omilleen. Varmaa sellaiset 500€ mutta siihen sisältyy kaikki ja oluet ja muut alkon tuotteet. OStan isoissa erissä lihaan ja viimeksi puolikkaan poroa 12 kg niin pääsee halvemmalla. Pakkasessa sen verran lihaa että ainakin kuukausi pärjätään.

    • etwgt

      Kuukaudessa menee noin 250 - 300 € S-markettiin ( ainoa kauppa täällä) ruokaostoksiin. Kivennäisvettä menee noin parin euron edestä päivässä, ruoka on eineksiä ynnä satunnaisia herkkuja. Suosin kasvisruokaeineksiä , Mies 52 vuotta, työkyvyttömyyseläkkeellä.

      • Hölmöytttä

        Miksi ostaa kivennäisvettä kun Suomalainen hanavesi on parempilaatuista. Hyi hitto, muovipullossa seissyttä vettä en itse joisi.


    • Pihipakolainen

      Minulle menne noin 50€ kukausi.Eniten saan ruoka roskista ,tiedän hyvä paikka missa heitä.Vähän vatsa kipeä ja ripuli ei sehaitta.

    • menee-kuluu

      noin ka. 120e/kk,kun ei enempaan varaa ja turha lihottaa enaa itsea,kun olen paassyt 45 kg alas painossa vain syömalla vahemman/kerta, mutta 5-6 kertaa/pva ja kevytta kavely- tai pyöraily ulkoliikuntaa halujen ja ilmojen mukaan.

      tosin silti ostan aika monipuolisesti "rehuja" ja hedelmia myöten aina ruokatarvikkeet etukateen valikoidusti oikein.
      teen ruuan itse,lahes joka pva eri ruokaa...joskus on jamapaivia,kun jaa yli,mitaan ei mene hukkaan...tai korkeintaan hedelmien ja pottujen kuoria.
      paaruoka vain keskipaivan paikkeilla ja kerran/pva.
      em. hintaan kuuluu myös kaikki pesuaineet itselle pyykkiin ja wc- ja talouspaperit seka muut aineet puhtaanapitoon.

      sahköa kuluu ka. n. 3 kwh/vrk, sis. pyykkikone,sahköhella,
      jaa-pakastinkaappi,mikro,kahvinkeitin,leivanpaahdin,iso tv,radiot,
      lappari ja led-valot joka paikassa,,,3-6w lamput
      1-5 kpl tilan ja lampun mukaan. valot on paalla vain jos olen tilassa tai muuten tarve lahivalolle.

      energian hintaa kilpailutan joka vuosi tai riippuen sopimuksesta,nyt lienee suomen halvimpia,mutta roistomaiset siirto-ja peruskulut nousee jatkuvasti,koska valtiovallan toimet ovat sairaita vailla alya kansalaista kohtaan.

      vesikulut,,kuuma n. 1m3/kk ja kylma n. 2m3/kk,yht. n.20e/kk.

      nuo 1 hlön talouskuluja.

    • Kokkaile

      Yksin asuva nainen jo eläkkeellä.Ruokaan menee noin 300€ kuukaudessa. Siinä on mukana jo myös pesuaineet ja wessa ym tarvikkeet.Sitä enemmän rahaa saa menemään mitä enemmän juoksee tarjousten perässä eri kaupoissa.Aina jotain tarpeetontakin sieltä vain mukaan lähtee.

    • kyllä 100e max. pitäisi riittää ruokaan yksinasuvalle miehelle vallan mainiosti. sillä saa vaikka mitä.

    • Nomnomnom

      Veikkaan että samoissa summissa liikutaan (kk).

    • kulinaristi

      Yksin asuva töissä käyvä 26v mies. Ruokaan menee ehkä 800-1000€ kuussa. Käyn usein ravintoloissa syömässä ja tykkään muutenkin syödä hyvin ja laadukkaasti. Ei ole mielestäni iso summa koko kuulle.

      • Anonyymi

        Kannattaa paremminkin katsoa mitä mättää suuhunsa. Veikkaan elopainoksesi runsaat 150 kg? Sama summa euroja menee minulla kaikkeen muuhun nautintoon ja painoindeksini on sentään vain 24.


      • Anonyymi

        Yksinasuvat syövät tavallisesti kolmen hengen edestä. Ja sehän näkyy niiden ulkonäöstäkin helposti.Siitä on tutkimustuloksiakin.


    • Kuha-Jarppi

      Työtön mies, valmistan itse ruokani ja siihen menee noin 200 euroa kuukaudessa. Osa ruuastani perustuu itse kerättyihin marjoihin joita pakastin viime vuonna 120 litraa sekä kaloihin joita kalastelen lähivesiltä, haukea, ahventa ja kuhaa olen saanut omiksi tarpeiksi. Aina on jotain kalaa pakkasessa joita paistan, teen keittoja tai laatikoita.

    • Huonepöly

      Ruokaan menee noin 80 € kuussa. Perussettiä.

    • Mies45vee

      Minä en osta valmisruokia vaan kokailen itse, enimmillään ruokaan saa menemään 150e kuukaudessa.

      Yhden pakastepitsan hinnalla tekee jo maittavan keiton jota syö kaksi koleme päivääkin. Isoja eriä teen ja osa pakkaseen.

    • Pidin maaliskuussa kirjaa pitkästä aikaa. Ruuat ja juomat yhteensä 180 euroa. Asun opiskelijapojan kanssa, joka ihan joka päivä ei syö lämmintä ateriaa kotona. Kummallakaan ei ole mitään ruokavaliota, siis kaikki käy.

      • glx

        Vaimo säästää joka ostoskuitin ja laskee joka kuukauden viimeinen päivä paljonko on mennyt elintarvikkeisiin rahaa. Keskimäärin on kuukaudessa mennyt noin 200 euroa ruokaan josta turhien kahvileipien osuus noin 30 euroa. Kaiken muun ruuan ostamme, mutta perunat ovat itse kasvatettuja. Asumme vaimon kanssa kahden, joten tässä on kahden henkilön ateriat.


    • Anonyymi

      50€ pärjää tarvittaessa, mutta 200€ menee helposti säästeliäästikin, jos ei katso hintoja niin saa menemään vaikka tonnin.

    • Anonyymi

      Mina elan 25€/kk. Hyva ruoka koko perhe!

    • Anonyymi

      En saa syödä muuta kuin B12-vitamiinia sisältäviä tuotteita eli pelkästään eläinkunnan tuotteita, terveyde3ntilasta johtuen lääkärin määräys.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      87
      3654
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      577
      3425
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3279
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      50
      2141
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2061
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1918
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1895
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      152
      1599
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1341
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1322
    Aihe