VIHJAILEVA NIMITTELY

2009alkaenkiusattu

Haluaisin kuulla muiden kommentteja ja siksi kirjoitan tänne.

Ns. työkaverini vihjailee työpaikkakokouksessa ääntään korottaen "kukkakepistä", iskee silmää ja naureskelee. Hän tarkoittaa minua. Henkilökunnnan taukohuoneessa sama henkilö vihjailee ääntään korottaen, "...mökötätkö sinä omassa työhuoneessa, vai miksi et oo käyny kahvilla...." Joitakin muitakin, minuun kohdistuvia kommetteja on ilmennyt, mutta en voi niistä tässä kertoa.

Vähitellen olen alkanut kokea tuollaisen kielenkäytön kiusallisena ja loukkaavana. Olenko liian herkkä, vai täyttäisikö tuo työpakkaiusaamisen tunnusmerkit? Olen ajatellut ottaa asian puheeksi esim. työterveyslääkärin vastaanotolla.

13

292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maksatakaisin

      Työkaverisi on mulukku. Vihjaa kahvipöydässä takaisin. Vaikka painonvartijoiden toimimattomuudesta. Laita sille luu kurkkuun. Muuten joudut kynnysmatoksi. Työterveydessä voi asiasta jutella, mutta näillä ei ole työkaluja auttaa. Paitsi lääkityksellä.

    • 2009alkaenkiusattu

      Olen aistinut tuota nälvimistä jo vuodesta 2009. Nyt kävin työterveyslääkärin vastaanotolla, kun en enää jaksa. Lääkäri kysyi heti aluksi, olenko herkkä ottamaan nokkiini hurttia huumoria. Olin "äimänkäkenä", enkä osannut vastata mitään.

      • HullujaNäemmäPiisaa

        Huumorinahan sitä äkkiä töissäkin puolustellaan ja työyerveyshuollossa myöskin. Tai sit esim kielitaidon puutteella, kuten minun tapauksessa alkuvuodesta.
        Eräs etnisen taustan omaava työkaveri väitti minun olleen väkivaltainen erästä toista työkaveriani kohtaan(mitä en todellakaan ollut) ja puhui sitä muillekin.
        Tässä oli ja on ollut paljon muutakin paskaa taustalla, esim tämän samaisen työkaverin vittuilut vuoden 2015 puolelta, hän silloin leikki luurinsa kanssa tuntikaupalla työaikana ja sitten kuitenkin väitti, että mä laiskottelen ja tuhlaan työaikaa mm. juoksemalla koko aika tupakalla jne. Myös vessassakäynnit kääntyivät siihen, että se on turhaa työaikaa tuhlaavaa käytöstä multa. Sai kaikki tehtaanjohtajaa myöden kusetettua tuohon rinkiin mukaan ja työsuojeluvaltuutetun suojelemaan puolustamaan itseään.
        Loppuviimeksi en olisi saanut tauollakaan käydä röökillä enkä vessassa(ja noi tupakkakäynnit oli mulla max 2min/kerta kahdesti taukojen välissä ja ihan sen takia, etten olisi kilahtanut tämän työkaverin kiusaamiseen täysin ja sanonut jotain todella pahaa ja peruuttamatonta).
        Eli logiikka oli sitä, häntä puolusteltiin että se ei ole mitenkään väärin eikä töistä pois, kun hän surffaa kännykkänetissä tuntikaupalla päivässä, oli kuulemma laskettu oikein esimiesten toimesta näin. Eli toisin sanoen sitä sai heidän puolestaan tehdä ihan vapaasti.
        Ja nämä samat laskijat sitten olivat laskeneet taas, että nuo ylimääräiset max. 15 minuuttia päivässä, mitä multa meni vessassa käymiseen ja hätäiseen hermosauhujen polttamiseen oli firmalle vahingollista työajan tuhlaamista. Ja huuto ja mun kohtelu ylipäätään oli sitten sen mukaista, eli oli jo silloin ihan hiuskarvan varassa, etten vetänyt näitä juttuja työsuojeluun/liittoon. Olis kyllä jälkeenpäin ajateltuna pitänyt silloin jo tehdä tästä virallinen mekkala..
        Mut tosiaan, Menin tämän alkuvuoden episodin jäljiltä työterveyshuoltoon, niin selitykset olivat tätä, että kun tää etninen työkaveri ei osaa kieltä, niin hän ei ole ollut tietoinen siitä mitä hän on puhunut. Ja jos onkin, niin todennäköisesti heittänyt huumorilla koko jutun ja sen olisi pitänyt antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos-periaatteella ohitse ja jättää siihen.
        Sama oli joskus,k un eräs kollega sai päähänsä väittää mua seksirikolliseksi aikanaan. Jälkeen päin vain puolusteli ja sitä puolusteltiin, että hän vain läppänä heitti ja ihan vain huumorilla koko jutun. Ja se huutelu kuitattiin sillä, että huumorilla kun sanoo, niin sitä saa haukkua ja vittuilla vaikka kuinka törkeitä toisen päälle ihan vapaasti.
        Ei mikään ihmekään, että Suomi on näin paskassa tilanteessa kuin se on, kun se työpaikkojen arki on tätä tasoa. Ja muutenkin ihmettelen et kuinka aikuiset, useimmat vielä perheellisiä ja sitä kautta ns "fiksuja", viitsii käyttää tuon tasoisen paskan miettimiseen edes, saati sitten sellaisen paskan levittämiseen.
        Ja muutenkin, töissähän pitäisi tehdä töitä, eikä sotkea toisten asioita. Ja muutenkin, omat sekoilut pitäisi seota omalla ajalla.


    • Tavuviiva

      Menepä juttelemaan työsuojeluvaltuutetun kanssa, jos teillä sellainen on. On olemassa työsuojelulaki, johon voit vedota. Löytyy varmaan netistä. Muussa tapauksessa keskustele esimiehesi kanssa, jos hän on kartalla. 0-toleranssi pitää työpaikkakiusaamisessa olla kaikilla työpaikoilla.
      Tutustu lakiin, jotta saat taustatukea.

    • maksatakaisin

      Hurtti huumori on yksi kiusaamisen muoto.Jätä se työterveys omaan arvoonsa. Tilanne on kuin kolmasluokkalaisten kanssa välitunnilla. Pitää nokittaa takaisin. Tai sano sille suoraan että voitko asiallistaa hiukan. Muiden työtovereiden hiljaisuus asiassa kertoo että ovat noloja sen kiusaajatollon käyttäytymisestä.

    • tuleekovaihteellaharhoja

      Oletko miettinyt, että voisit kokea harhoja? Viikko sitten aloittanut työkaveri luulee myös kuulevansa kaikenlaista. Alkaa sitten esittään syytöksiä ja huutamaan. Eikä työkaverista todellakaan puhuta mitään jaskaa eikä muutakaan. Vielä. Ei toivottavasti aletakaan.

      Tää on sellanen vaihdevuotinen, niin liittyykö noi harhat siihen?

      Voiks tollasta auttaa jotenkin? Vähän käy sääliksi.

      • kepittäjäsi

        No sun työkaverilla on aitoja ongelmia jos se huutaa. Aloittajan ongelma on se että Työpaikalla on idiootti jonka kanssa henkilökemiat ei toimi. Ei kaikista tarvitse pitää,mutta asiallinen linja olisi suotavaa.


    • 2009alkaenkiusattu

      Perjantaina jätin työpöydälleni kirjeen, avaimet ym. Elämälläni ei ole enää mitään tarkoitusta.

    • harminpaikkasi

      Enpä tiedä voiko tässä neuvoa. Ehkä kannattaisi vastata puhelimeen kun maanantaina soittavat, hoitaa kuntoon vastuut, nukkua viikko 16h/vrk ja aloittaa uuden työpaikan metsästys. Älä jää kotiin ja uhrin asemaan. Sinä et ole tehnyt asiassa kuitenkaan mitään väärää. Kyllä sillä elämällä on tarkoitus. Meillä kaikilla on vaan hetkiä jolloin on pallo vähän enemmän tai vähemmän hukassa. Anna asialle aikaa, mutta älä venytä tilannetta, se huonontaa vaan oloa. Tsemppiä!

      Olisikohan aika aloittaa joku hyvä harrastus, joka tuo iloa omaan elämään? Vaikka viherkasvien tuunaus tai taidemaalaus? Onhan noita intohimoisia harrastuksia. Ei työ ole koko elämä, vaikka joskus tuntuu siltä.

      Kurssi jotain karatea, niin itseluottamus kasvaa ja seuraavassa työpaikassa osaat antaa kipakasti kuittia takaisin sellaiselle joka tulee iholle ja piikittelee. Kiltteyteen kuolee.

      Itse olen aina ollut kiltti ja olen vieläkin. Muuta muutosta asiassa ei ole tullut paitsi sisäinen kiukku joka ei anna antaa missään asiassa periksi. Voi olla kiltti, mutta kynnysmatoksi ei kannata alistua. Joku piikittelee, hymyilen ja olen hiljaa, mutta maksan aina takaisin jossain myöhemmässä vaiheessa. Silloin yleensä kolahtaa ja kovaa. Eivät yritä uudelleen.

      Toivon sinulle hyvää.
      Jos jaksat kerrohan kuulumisia.

    • AiheettaHaukuttuDuunari

      On muakin suoranaisesti haukuttu jopa miten nyt milloinkin. Ja vihjailut päälle.
      mielenterveys nyt tietysti on aika klassinenkin tapa työpaikkakiusata toista.
      Yks säälittävimpiä haukkumisia on mustalaiseksi leimaaminen. Ihan sillä, kun tällä nimellä kulkee kumpaakin sakkia, niin mustalaisia kuin valkoisiakin ja mä nyt satun olemaan näitä "valkonaamoja". Valitettavasti(työkavereiden kannalta siis).
      Ei mulla sinänsä mitään vähemmistöjä vastaan ole, mutta kun en kuulu itse mihinkään vähemmistöön, niin eihän se ole kiva, että sellaiseksi sitten leimataan. Ja just tuolla tavoin, mitä liitetään tähän vähemmistöön. Et mäkin muka sitten olen puukkojen kanssa heiluva heimoveli, joka varastelee aina kun mahdollista jne.
      Työsuojeluvaltuutettu on tässä mukana ja melkein pahimpana vielä. Todennäköisesti laittanut tuon mustalaisleiman alullekin ja haukkuu tosiaan vielä hulluksi muiden kuullen.
      Viimeisimpänä haukkuu mua eräälle naiskollegalle, kehen hän itse sanoi joskus olevansa ihastunut.
      Ja mä luulen, että hän itse yrittää päästä tän naiskollegan "suosioon" ihan silläkin, kun hän itse erosi omasta muijastaan hiljattain, että hän tällä viikkoa vasta muuttikin omaan kämppään. Ja saa mun puolesta puuhatakin tän naisen kanssa mitä vaan mitä haluaakin, ei kiinnosta mua paskaakaan, mutta olisi kiva, ettei hän nyt mua sotkisi millään tavoin tuohon mukaan.

      • VoinSamaistua

        itselläni ihan suomalainen nimi ja sukukin, mutta kai joku ulkonäössä viittaa siihen, että näyttää "mustalaiselta". Sitä "läppää" on asiasta saanut kuulla, mutta jossain vaiheessa koin "oivalluksen" jos työporukka on huono, niin aina löytyy joku syy kiusta sitä jota he haluavat kiusata. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.


    • Hhujjkk

      En tiedä mitä sanoisin.. onko työntekijöiden arvostus niin olematonta? Vaikka Suomessa on huippukoulutus, josta muun maalaiset ovat kateellisia.. miksi pitää nälviä ja kiusata toista?.. miksi? Nykyisin näen vähän eri tavalla: mikä on tärkeä ja mikä ei...

    • VuosiaKanssaSamaaSaanut

      Ulkonäköön liittyvä nimittely ja naljaileminen sekä asiaton huomauttelu on kiusaamista, ainakin siinä vaiheessa jos se on jatkuvaa. Tai sitten tietysti yksikin kerta riittää, jos on tarpeeksi asiatonta.
      Liittyy se nälviminen sitten toisen painoon(ylipaino tai laihuus) tai vaikka hörökorviin tai karsastukseen.
      Ja kyllähän sellainen "harmitonkin" kitinä alkaa rissaamaan, jos sitä joutuu jatkuvasti kuuntelemaan, varsinkin kuukausi- tai jopa vuosikaupalla.
      Tosin kyllähän sitä monessa paikassa yritetään ainakin peitellä ja lakaista maton alle milloin milläkin tekosyyllä. Jos ei muuta, niin juurikin tuolla huumorilla heitin-verukkeella ja sitten nämä puolustelijat kuvittelevat olevansa kuivilla asian tiimoilta. Aika moni työpaikkalääkärikin alentuu samaan. Tietysti siinä varmaan on sekin pointtina, että lääkäriasema pelkää menettävänsä asiakkaan. Niin mieluummin sitten suojelevat näitä kiusaajia kuin pitävät kiusatun puolta.
      Mulla on omat paskat omalla työmaalla, olen ollut jo kauan ottavana osapuolena, niin olen kyllä välillä miettinyt että jos painelisikin suoraan liittoon ja pistäisi rosiksen pystyyn samantien. Kun tuntuu ainakin, ettei työterveydestä tule tarpeeksi apuja ja valtuutettu on yksi asiattomasti käyttäytyviä kusipäitä. Kyllähän se mesoaa ja meuhkaa turpa vaahdossa milloin mitäkin, mutta täys tussu se sitten kuitenkin on siinä vaiheessa, kun asialle pitäisi tehdä jotain. Menee aina sen kiusaajan puolelle puolustelemaan ja selittämään kiusaamista parhain päin, eli se on sitten hänen mukaan kuitenkin aina kiusatun vika. Varsinkin jos kiusaaja on hänen suosikkinsa, kuten hänen muijansa tai hyvä ryyppykaveri.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      58
      5841
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3697
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1968
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1789
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1199
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      967
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      52
      962
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe