Katurempan epäonnistuminen

SiltaremppaaOdotellessa

Silmälasit ja niiden puuttuminen syynä tyrintään! Kuinkahan Kimmon silmälasien sinivalkoisuus voi vaikuttaa ratkaisujen järkevyyteen. Tuulan olisi pitänyt käyttää edes jonkinlaisia, ettei tarvitsisi syyttää läppärin pientä näyttöä.

(Aamuposti 2.12.2016)

64

504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiinteistöosaaja

      Laitoin jo toiseen ketjuun lautakunnan ja suunnittelun toilailuista viesti, mutta sama pätisi tähänkin. Kehtasi vielä tuo Vanhatalo irvailla veronmaksajien ajokyvyistäkin." Jos ei osaa taskupysäköintiä, pysykööt Hyvinkäänkadun puolella" Hoitaisi ensin lautakunnan asiat kuntoon, eikä solvaisia kaupungin kansalaisia. Alkaa tämä pieleen mennyt katuhanke jälkipuheineen muistuttaa pääministerin julkilausumia erään toisen asian yhteydessä. Miksi kaupungin asioista valitaan päättämään vain puolueiden jäsenkirjan omistavia?

      • pirssilläpääseevai

        Vanhatalo heittäytyy vielä töykeäksikin, voi helevata sentään. Ensin töpätään kunnolla, sitten haukutaan autoilijat osaamattomiksi.


      • Huonolta.näyttää

        Teknisen lautakunnan kokoonpanosta ei löydy tietoja lautakunnan jäsenten ammateista tai muusta tekniseen alaan liittyvästä osaamisesta. Ketään heistä en tunnistanut teknisessä ammatissa olevaksi, mutta jos joku tietää niin voisiko kertoa. Tuntuu hurjalta tosiaankin, että kalliiksi tulleista hankkeista on päätetty pelkän poliittisen jäsenkirjan perusteella, eli aivan tyhjä tietämystaso.


      • Mäenlaskija

        Minun mielestäni remontti oli liikennejärjestelyjen suhteen onnistunut. En käyttäisi rahaa pysäkin siirtoon, jos sillä pysähtyy bussi enintään kaksi kertaa tunnissa. Kyseessä on hyvin pieni murhe, joka korjataan melko isolla rahalla. Pyöräilijöiden ja kävelijöiden kannalta muutos oli askel hyvään suuntaan, minkä pitääkin olla ensisijainen tavoite. Liikennettä on suunniteltu riittävän pitkään pelkästään autoilijoiden näkökulmasta vaikka esimerkiksi ympäristöstrategian näkökulmasta etusijalla pitäisi olla muut kulkumuodot.


      • Laajaa.asutusta
        Mäenlaskija kirjoitti:

        Minun mielestäni remontti oli liikennejärjestelyjen suhteen onnistunut. En käyttäisi rahaa pysäkin siirtoon, jos sillä pysähtyy bussi enintään kaksi kertaa tunnissa. Kyseessä on hyvin pieni murhe, joka korjataan melko isolla rahalla. Pyöräilijöiden ja kävelijöiden kannalta muutos oli askel hyvään suuntaan, minkä pitääkin olla ensisijainen tavoite. Liikennettä on suunniteltu riittävän pitkään pelkästään autoilijoiden näkökulmasta vaikka esimerkiksi ympäristöstrategian näkökulmasta etusijalla pitäisi olla muut kulkumuodot.

        Moni keskustassa asuva käveleekin, mutta Hyvinkää on laaja eikä julkista liikennettä ole kuin paikallisliikenteen reiteillä. Kauppoja todella harvassa keskustaa lukuunottamatta. Kuten lehdessä kerrottiin kahdelle pysäkille tulee syvennykset kirkon eteen ja "kaksi kertaa tunnissa" on satua kauniisti sanottuna. Toivottavasti pyöräilijät nyt lopettavat jalkakäytävällä ajamisen, tosin alkuviikosta ainakin unohtivat säännöt.


      • Mäenlaskija

        Mitä satua "kaksi kertaa tunnissa" on? Korjaa jos olen väärässä, mutta minun tietääkseni Uudenmaankatua kulkee vain paikallisliikenteen linja nro. 1, jonka vuoroväli on 30 minuuttia eli se kulkee vain kaksi kertaa tunnissa suuntaansa. Bussi pysähtyy pysäkille vain jonkun tullessa kyytiin tai jäädessä pois, joten se ei todennäköisesti pysähdy jokaisella vuorolla. Mielestäni melko vastuutonta tuhlausta tekniseltä lautakunnalta, jos tätä olematonta ongelmaa lähdetään korjaamaan. Vanhatalo voisi lopettaa populistisen riekkumisen ja suhtautua asiaan maalaisjärjellä.

        Miten kaksi kertaa tunnissa ajoradalle pysähtyvä bussi estää kauppojen käyttämisen keskustan ulkopuolella asuvilta? Pysähdys kestänee yleensä enintään 30 sekuntia, joten kovin merkittävästä viivästyksestä ei ole kysymys.


      • Korjattu
        Mäenlaskija kirjoitti:

        Mitä satua "kaksi kertaa tunnissa" on? Korjaa jos olen väärässä, mutta minun tietääkseni Uudenmaankatua kulkee vain paikallisliikenteen linja nro. 1, jonka vuoroväli on 30 minuuttia eli se kulkee vain kaksi kertaa tunnissa suuntaansa. Bussi pysähtyy pysäkille vain jonkun tullessa kyytiin tai jäädessä pois, joten se ei todennäköisesti pysähdy jokaisella vuorolla. Mielestäni melko vastuutonta tuhlausta tekniseltä lautakunnalta, jos tätä olematonta ongelmaa lähdetään korjaamaan. Vanhatalo voisi lopettaa populistisen riekkumisen ja suhtautua asiaan maalaisjärjellä.

        Miten kaksi kertaa tunnissa ajoradalle pysähtyvä bussi estää kauppojen käyttämisen keskustan ulkopuolella asuvilta? Pysähdys kestänee yleensä enintään 30 sekuntia, joten kovin merkittävästä viivästyksestä ei ole kysymys.

        Et sitten lukenut edellisen viestiä, "Kuten lehdessä kerrottiin" . Aamupostissa kerrottiin teknisen lautakunnan päätöksestä siirtää koulujen kohdalla oleva pysäkki myös tuohon tulevaan syvennykseen. Linjalasta lähtevät bussit ottavat siitä matkustajat. Bussien määrä vaihtelee tunneittain, mutta kahteen ei enään tule jäämään. Pysähdyksen pituus vaihtelee matkustajien määrästä.


      • Mäenlaskija
        Korjattu kirjoitti:

        Et sitten lukenut edellisen viestiä, "Kuten lehdessä kerrottiin" . Aamupostissa kerrottiin teknisen lautakunnan päätöksestä siirtää koulujen kohdalla oleva pysäkki myös tuohon tulevaan syvennykseen. Linjalasta lähtevät bussit ottavat siitä matkustajat. Bussien määrä vaihtelee tunneittain, mutta kahteen ei enään tule jäämään. Pysähdyksen pituus vaihtelee matkustajien määrästä.

        Miksi Linjalasta lähtevät bussit ottaisivat matkustajia tuolta pysäkiltä, jolle on lähtöpisteestä matkaa alle sata metriä? En tiedä mihin lehteen "kuten lehdessä kerrottiin" viittaa, mutta 2.12. Aamupostista en löytänyt mitään tietoa pysähtyvistä busseista. Ymmärtääkseni kyseinen pysäkki on vain paikallisliikennettä varten. Jos todella kaukoliikenteen vuorot pysähtyvät kyseisellä pysäkillä, mikä kuulostaa paskapuheelta, kieltäisin niitä tekemästä niin. Näin ongelma olisi ratkaistu ilmaiseksi.

        Eli edelleenkin: enintään kaksi pysähdystä tunnissa. Todellista ongelmaa ei ole muualla kuin Korjatun ja muutaman muun nimettömän kirjoittelijan sekä teknisen lautakunnan puheenjohtajan korvien välissä.

        Pysähdyksen pituus vaihtelee matkustajamäärän mukaan, mutta keskimääräinen viivytys lienee huomattavasti alle 30 sekuntia.


      • Laajaa.asutusta
        Mäenlaskija kirjoitti:

        Miksi Linjalasta lähtevät bussit ottaisivat matkustajia tuolta pysäkiltä, jolle on lähtöpisteestä matkaa alle sata metriä? En tiedä mihin lehteen "kuten lehdessä kerrottiin" viittaa, mutta 2.12. Aamupostista en löytänyt mitään tietoa pysähtyvistä busseista. Ymmärtääkseni kyseinen pysäkki on vain paikallisliikennettä varten. Jos todella kaukoliikenteen vuorot pysähtyvät kyseisellä pysäkillä, mikä kuulostaa paskapuheelta, kieltäisin niitä tekemästä niin. Näin ongelma olisi ratkaistu ilmaiseksi.

        Eli edelleenkin: enintään kaksi pysähdystä tunnissa. Todellista ongelmaa ei ole muualla kuin Korjatun ja muutaman muun nimettömän kirjoittelijan sekä teknisen lautakunnan puheenjohtajan korvien välissä.

        Pysähdyksen pituus vaihtelee matkustajamäärän mukaan, mutta keskimääräinen viivytys lienee huomattavasti alle 30 sekuntia.

        Aamupostissa 2.12. sivu 4 ....."kadun reunaansijoitettu bussipysäkki siirretään pikapuolin Vanhan kirkon edustalle autojenpysäköintiruutujen paikalle. Siihen myös yhdistetään yhteiskoulun edustalla oleva pysäkki." Miksi siinä on aiemmin ollut 2 pysäkkiä 50 metrin välein ja miksi toista ei ole kalliissa remontissa poistettu.? Onko toinen pysäkki kaukoliikenteelle? Asia selviää kun vain tarkistamalla pysäkin kyltin väri. Kyllä kaupunkilainen veronmaksaja saa olla ihmeissään liikennesuunnittelusta ja hankkeiden hoidosta. Itse en ole minkään puolueen jäsen, enkä kaupungin tai hankkeen yhteistyökumppanien palveluksessa, eli mielipiteeni ovat puolueettomia. Miten on nimim. Mäenlaskijan laita? Ettet vain olisi lautakunnan jäsen tai muutoin sidoksissa.


      • Mäenlaskija
        Laajaa.asutusta kirjoitti:

        Aamupostissa 2.12. sivu 4 ....."kadun reunaansijoitettu bussipysäkki siirretään pikapuolin Vanhan kirkon edustalle autojenpysäköintiruutujen paikalle. Siihen myös yhdistetään yhteiskoulun edustalla oleva pysäkki." Miksi siinä on aiemmin ollut 2 pysäkkiä 50 metrin välein ja miksi toista ei ole kalliissa remontissa poistettu.? Onko toinen pysäkki kaukoliikenteelle? Asia selviää kun vain tarkistamalla pysäkin kyltin väri. Kyllä kaupunkilainen veronmaksaja saa olla ihmeissään liikennesuunnittelusta ja hankkeiden hoidosta. Itse en ole minkään puolueen jäsen, enkä kaupungin tai hankkeen yhteistyökumppanien palveluksessa, eli mielipiteeni ovat puolueettomia. Miten on nimim. Mäenlaskijan laita? Ettet vain olisi lautakunnan jäsen tai muutoin sidoksissa.

        Epäilyksesi eivät osuneet oikeaan, minulla ei ole sidoksia kaupungin virkamiehiin tai päätöksentekoelimiin. Sen sijaan kannatan liikennesuunnittelua, jota ei tehdä pelkästään yksityisautoilun ehdoilla kuten viime vuosikymmeninä on ollut tapana. Minusta Hyvinkään liikennesuunnittelussa ei ole mitään ihmeteltävää vaan tehdyt suunnitelmat ovat kaupungin strategioiden mukaisia korostaen kestävien liikennemuotojen olosuhteita.

        Google mapsin perusteella yhteiskoulun edustalla on pysäkki sekä kaukoliikenteen että paikallisliikenteen linjoille. Kiistanalaiselta pysäkiltä ei pysty erottamaan kylttien väriä, mutta ilmeisesti kyseessä on ainoastaan paikallisliikenteelle tarkoitettu pysäkki, mikä tarkoittaa että sillä pysähtyy bussi enintään kaksi kertaa tunnissa. Tämä vahvistaa näkemystäni siitä, että lautakunta on käyttämässä rahaa olemattoman ongelman korjaamiseen ja eräät nimimerkit kuten "Korjattu" puhuvat paskaa pysähdysten määrästä.


      • Laajaa.asutusta
        Mäenlaskija kirjoitti:

        Epäilyksesi eivät osuneet oikeaan, minulla ei ole sidoksia kaupungin virkamiehiin tai päätöksentekoelimiin. Sen sijaan kannatan liikennesuunnittelua, jota ei tehdä pelkästään yksityisautoilun ehdoilla kuten viime vuosikymmeninä on ollut tapana. Minusta Hyvinkään liikennesuunnittelussa ei ole mitään ihmeteltävää vaan tehdyt suunnitelmat ovat kaupungin strategioiden mukaisia korostaen kestävien liikennemuotojen olosuhteita.

        Google mapsin perusteella yhteiskoulun edustalla on pysäkki sekä kaukoliikenteen että paikallisliikenteen linjoille. Kiistanalaiselta pysäkiltä ei pysty erottamaan kylttien väriä, mutta ilmeisesti kyseessä on ainoastaan paikallisliikenteelle tarkoitettu pysäkki, mikä tarkoittaa että sillä pysähtyy bussi enintään kaksi kertaa tunnissa. Tämä vahvistaa näkemystäni siitä, että lautakunta on käyttämässä rahaa olemattoman ongelman korjaamiseen ja eräät nimimerkit kuten "Korjattu" puhuvat paskaa pysähdysten määrästä.

        Tilanne tarkistettu paikalla ja siinä on kaksi pysäkkikilpeä, keltainen ja sininen. Siis useampi auto ottaa matkustajia tunnissa. Liittynee kohdalla oleviin kouluihin, yhteiskoulu ( lukio ) ja ent.kauppaopisto, mikä lieneekään nykyisin. Piti oikein paikalla käydä tarkistamassa ettei tullut valehtelijan leimaa. Ei normaalissa liikenteessä noita tule katsottua. Itse asutukseen liittyvä asia jäi tässä varjoon pysäkkiasian takia. Hyvinkäälle tulee paljon yksityisautoja sivukylien lisäksi naapurikunnista, eikä niissäkään ole julkista liikennettä kaikkialta. Pitää myös muistaa ettei painavia kasseja kuljeteta kilometrikaupalla, joten siksikin monet kulkevat autoilla, eikä bussi vie ovelta ovelle. Asuntoa hankkiessa kannattaakin tsekata kauppojen sijainti yhtenä valintatekijänä.


      • Voisivat.rasittua
        Laajaa.asutusta kirjoitti:

        Tilanne tarkistettu paikalla ja siinä on kaksi pysäkkikilpeä, keltainen ja sininen. Siis useampi auto ottaa matkustajia tunnissa. Liittynee kohdalla oleviin kouluihin, yhteiskoulu ( lukio ) ja ent.kauppaopisto, mikä lieneekään nykyisin. Piti oikein paikalla käydä tarkistamassa ettei tullut valehtelijan leimaa. Ei normaalissa liikenteessä noita tule katsottua. Itse asutukseen liittyvä asia jäi tässä varjoon pysäkkiasian takia. Hyvinkäälle tulee paljon yksityisautoja sivukylien lisäksi naapurikunnista, eikä niissäkään ole julkista liikennettä kaikkialta. Pitää myös muistaa ettei painavia kasseja kuljeteta kilometrikaupalla, joten siksikin monet kulkevat autoilla, eikä bussi vie ovelta ovelle. Asuntoa hankkiessa kannattaakin tsekata kauppojen sijainti yhtenä valintatekijänä.

        On siinä vastapäätäkin kaukoliikenteen pysäkki. Nämä pysäkit varmaan sen takia ettei koululaisten ja opiskelijoiden tarvitse kävellä Linjalaan asti. Miksi joku yleensäkin kiistää pysäkkien nykysijainnin?


      • Voisivat.rasittua
        Voisivat.rasittua kirjoitti:

        On siinä vastapäätäkin kaukoliikenteen pysäkki. Nämä pysäkit varmaan sen takia ettei koululaisten ja opiskelijoiden tarvitse kävellä Linjalaan asti. Miksi joku yleensäkin kiistää pysäkkien nykysijainnin?

        Niitä kaukoliikenteen pysäkkejä käyttää ainakin Korsisaaren liikenne. Se on tänään todettu ja muistin tämän keskustelun ja muutaman änkyrän vastaväitteet ettei kaukoliikenne pysäkkejä käytä. Varmaan muutkin yhtiöt, koska heitähän varten pysäkit on.


      • ken.ken
        Voisivat.rasittua kirjoitti:

        Niitä kaukoliikenteen pysäkkejä käyttää ainakin Korsisaaren liikenne. Se on tänään todettu ja muistin tämän keskustelun ja muutaman änkyrän vastaväitteet ettei kaukoliikenne pysäkkejä käytä. Varmaan muutkin yhtiöt, koska heitähän varten pysäkit on.

        Ne pysäkithän on olleet siinä aina. Miksi selvää asiaa kuittailet?


      • Näköhavainto

        Pysähtyy siinä Ventoniemenkin bussit. Kiistäjät menkööt itse toteamaan faktan.


      • TaidonNäyteYlpeydenAihe

        Voipi myös olla, etteivät kaikki pysäkkiä käyttävät seutu- ja muut linjat edes pysähdy linjalassa, sekun on niin ahdas ja sieltä ei enää pääse kadulle bussit kääntymään, ennenkuin koko katu on tyhjä, kun ei muuten mahdu kääntymään!
        Kiuru kokeili kepillä jäätä, että kuinka pitkälle kaupunkilaiset tätä älytöntä sooloilua ja liikenteen kanssa pelleilyä katsovat. Suunnitteluosaston toiminta on kyllä nololla tasolla. Tämäkin oikea taidon näyte siitä, kuinka saadaan kaupungin pääkatu kinttupolun tasolle ja kyllä saa olla järjen jättiläinen, kun on yleensäkkään tullut mieleen suunnitella pysäkki tukkimaan koko pääkadun. On erittäin vaikea löytää tästä mitään hyvää, muutakuin, että onneksi suunnittelijan suharit nyt korjasivat tilanteen. Oikea käpykylän pää"katu" meillä nyt on, enää vain asfaltista sen tunnistaa tieliikennekäyttöön tarkoitetuksi. Suomen kapein pääkatu -kilpailussa voitto tulisi ja ennätysten kirjaan kunniamaininta. Samoin suunnittelutyölle voisi myöntää fysiikan nobelin, kun kadulla kahden auton rinnakkain mahtuminen lähestulkoon rikkoo fysiikan lakeja. Toivon, ettei se päivä koita, kun joku kaatuu pyörätiellä ja pää ajotiellä. Mitään turvavyöhykettä ei ole.


    • Ripurri

      Kuinkahan kalliiksi korjaukset taas tulevat. Teknillisessä lautakunnassa esittelijä esittelee täydelliset piirustukset, mutta jos ei niistä ymmärrä, niin on turha syyttää muita. Läppärin käyttö on turhaa, jos ei osaa edes suurentaa kohdetta. Leimasimena on helppo olla.
      Käyttökelpoisuus on tärkeämpää kuin pelkät rakenteet. Pyörätie ei saa olla parkkipaikan ja ajotien välissä.

      • Laajaa.asutusta

        Miksei lautakuntaan valita henkilöitä jotka ovat "siviilissäkin" perehtyneitä lautakunnan aiheeseen, vaikka ilman jäsenkirjaa, niin kuin täälläkin on ehdotettu? Kyllä teknisissä toimissa ja töissä olevia riittäisi. Heiillä olisi osaamisen taso jo valmiiksi tiedossa. Samoin ammatikseen kuljetuksia hoitavat toisivat mukaan todellista tietoa asiasta. Loppupeleissä valtuusto kuiten hyväksyisi "ammattilautakunnan" päätökset jos tarvetta olisi. Tuskin kunnallislaki kieltää ajatuksen.


      • Kiinteistöosaaja
        Laajaa.asutusta kirjoitti:

        Miksei lautakuntaan valita henkilöitä jotka ovat "siviilissäkin" perehtyneitä lautakunnan aiheeseen, vaikka ilman jäsenkirjaa, niin kuin täälläkin on ehdotettu? Kyllä teknisissä toimissa ja töissä olevia riittäisi. Heiillä olisi osaamisen taso jo valmiiksi tiedossa. Samoin ammatikseen kuljetuksia hoitavat toisivat mukaan todellista tietoa asiasta. Loppupeleissä valtuusto kuiten hyväksyisi "ammattilautakunnan" päätökset jos tarvetta olisi. Tuskin kunnallislaki kieltää ajatuksen.

        Kyseessä voi olla ennakointi linja-autoaseman siirtoon uuteen paikkaan ns. siltakannelle. Silloin ei Linjalasta tulisi kaukoliikenteen busseja ja pysäkin paikka siten hyvä ja valmiiksi tehty. Ei tarvitsisi taas repiä katua auki.


      • Synkkääon
        Laajaa.asutusta kirjoitti:

        Miksei lautakuntaan valita henkilöitä jotka ovat "siviilissäkin" perehtyneitä lautakunnan aiheeseen, vaikka ilman jäsenkirjaa, niin kuin täälläkin on ehdotettu? Kyllä teknisissä toimissa ja töissä olevia riittäisi. Heiillä olisi osaamisen taso jo valmiiksi tiedossa. Samoin ammatikseen kuljetuksia hoitavat toisivat mukaan todellista tietoa asiasta. Loppupeleissä valtuusto kuiten hyväksyisi "ammattilautakunnan" päätökset jos tarvetta olisi. Tuskin kunnallislaki kieltää ajatuksen.

        Lautakunnan jäsenet valitaan valtuustosta siksi, että me olemme ne sinne äänestäneet päättämään meidän asioista. Se, että onko heillä minkään valtakunnan ammattitaitoa, tai asiantuntemusta, tai edes perehtymistä yleensäkkään mihinkään teknisiin asioihin on hyvin kyseenalainen asia. Liikenneinsinööri voi puhua heille mitä soopaa vain ja perustella asiat mieleisellään tutkimuksella ja näin vetää lautakuntaa, kuin pässiä narussa, kun eivät asiantuntemuksen puutteen vuoksi osaa kyseenalaistaa, tai kiistää mitään. Suunnitteluprosessissa on täydellinen opposition puute, eli kukaan ei kyseenalaista mitään ja kaikki menee läpi, kun on "asiantuntija" puhumassa, jota tolvanat sokeasti uskoo.


      • JaskaSuorapuheinen
        Synkkääon kirjoitti:

        Lautakunnan jäsenet valitaan valtuustosta siksi, että me olemme ne sinne äänestäneet päättämään meidän asioista. Se, että onko heillä minkään valtakunnan ammattitaitoa, tai asiantuntemusta, tai edes perehtymistä yleensäkkään mihinkään teknisiin asioihin on hyvin kyseenalainen asia. Liikenneinsinööri voi puhua heille mitä soopaa vain ja perustella asiat mieleisellään tutkimuksella ja näin vetää lautakuntaa, kuin pässiä narussa, kun eivät asiantuntemuksen puutteen vuoksi osaa kyseenalaistaa, tai kiistää mitään. Suunnitteluprosessissa on täydellinen opposition puute, eli kukaan ei kyseenalaista mitään ja kaikki menee läpi, kun on "asiantuntija" puhumassa, jota tolvanat sokeasti uskoo.

        Lautakuntien paikat ovat lohdutuspalkintoja niille jotka eivät vaalissa pärjänneet. Mitään kokemusta tai tietämystä lautakunnan alaan ei tarvita, koska tärkeämpää mm. lautakunnan nais- ja mieskiintiöt ja lukumäärä tulee valtuustopaikkojen mukaisesti eli pienin puolue saa sen yhden paikan. Kun virkamiehet esittelee lautakunnalle päätettäväksi asioita niin täysin tietämätön jäsen ei kehtaa kysellä mitä asia käytännössä tarkoittaa. Jos puolue on käskenyt äänestämään esim. vastaan niin jäsen nöyrästi tottelee. Jos kansalainen sattuisi kysymään mistä siellä päätettiin, virallinen vastaus on että tieto on luottamuksellista. Eihän hän voi sanoa ettei ymmärrä asioista mitään, koska seuraavissa vaaleissa ei pääsisi edes lautakuntaan tai muille jämäpaikoille.


    • Purilla

      Kuinkahan paljon korjaukset taas maksavat? Teknillisessä lautakunnassa esittelijä esittää täydelliset piirustukset, mutta jos ei niistä mitään ymmärrä, niin on turha syyttää muita. Läppärin käyttö on turhaa, jos ei osaa edes suurentaa. Leimasimena on kai hyvä olla.
      Käytännöllisyys on tärkeämpää kuin pelkät rakenteet. Pyörätie ei saa olla parkkipaikkojen ja ajoradan välissä.

    • arvioija

      Mäenlaskijalta on poisettu ajokortti, ja hän ei liiku ilman avustajaa

    • arvioija

      Siis poistettu se ajokortti, sori kirjoitusvirhe

    • Avosilmä

      "Miksei lautakuntaan valita henkilöitä jotka ovat "siviilissäkin" perehtyneitä lautakunnan aiheeseen, vaikka ilman jäsenkirjaa, niin kuin täälläkin on ehdotettu"?
      Kysyjä taitaa tietää syyt: Suomessa luottamustehtäviin on tunkua, koska luottamustehtävät nostavat statusta. Omassa tuttavapiirissänikin on pari tapausta, joissa ärsyttävän aktiivinen mutta kyvyiltään vaatimaton henkilö on jonkin puolueen jäsenenä halunnut valtuustoon, mutta äänestäjät ovat valinneet päteviä, ja äänimäärä ei ole riittänyt valtuustopaikkaan. Lohdutuspalkintona henkilölle on auennut lautakuntapaikka. Aika älytön järjestelmä. Lautakuntoon valitaan täysin sopimattomia henkilöitä, jotka on jo kertaalleen todettu kykenemättömiksi.
      Lautakuntiin henkilöt pitäisi valita hakumenettelyllä, ja ulkopuoliset konsultit tekisivät valinnat. Valintoihin vaikuttaisivat koulutus, kokemus ja aiempien toimien onnistumisen näytöt. Nykyinen järjestelmä on lajitelma harrastuskerhoja, joissa pomolla on vahva tukiverkosto=puolue, eikä välttämättä riittävää näkemystä ja tietoa lautakuntansa alueesta. Lautakunnassa suojellaan myötäilijöitä, jos he pysyvät pomon helmoissa. Kuntien virkamiehiltä pitäisi vaatia älyä. Jos tekee samantyyppisen virheen kahdesti, on jotain vialla.

      • Laajaa.asutusta

        Teknisen lautakunnan jäsenten pätevyys ja kokemus lautakunnan alaan olisi hyvä lisätä luetteloon. Puolueet valitsevat lautakuntiin kilttejä jäseniään koska kokouspalkkioista menee kuulemma "puolueveroa" puolueelle.


    • Työtää

      Bussipysäkin korjaus maksaa mutta........ sillä on positiivinen työllistävä vaikutus jo nyt!

      Ensin kadut tehtiin kapeaksi ja sitten muutaman vuoden päästä uusilla päätöskillä kadut tehdään leveäksi jälleen ->->-> suurempi työllistävä vaikutus!!!! Hyvä!

      • Kiinteistöosaaja

        Tuo on totta, mutta tuollaisen jatkuvasti sutta korjattavan homman kustantajat, eli veronmaksajat eivät näistä hölmöilyistä tykkää. Kaupungin rahat on loppu koska mummuiltakin vietiin vuodeosastolla pois päiväkahvit. Niin vähissä on rahat, joten liikennesuunnittelijoiden töiden valvonnan pitäisi jo ryhdistäytyä.


    • Jurristi

      Tämä on kunnallispoliiikkaa. Älä valita. Pyri mukaan riemuun! Pääset osoittamaan erinomaisuutesi.

      • Kiinteistöosaaja

        Aivan. Ryhdy poliitikoksi jos et muuten pärjää, on vanha sanonta. Kyllä niitä on eduskunnassakin äänestysnapin painajia ja "ryhmyrin" käskyjen alaisia paljon. Yksikin julkisuudenkipeä on käyttänyt yhden puheenvuoron vaalikauden aikana lokakuussa olleen tilaston mukaan.


    • Jurristi

      Politiikkaan hakeutuvat uskovat tietävänsä toisten asiat paremmin kuin ne toiset.
      Osa heistä haluaa vain rahaa, mutta suurin ryhmä on heitä, jotka haluavat hallita - kertoa ihmisille mikä on tärkeää, ja olla narsistisesti esillä paikallislehdissä. Se on heistä kivaa ja antaa heille hyviä väristyksiä. Poliitiikkaan hakeutuneissa on henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan eniten gaussin käyrän alku- ja loppupään väkeä: Fiksuja ja heikohkoja, Käyrän keskikumpareen/enemmistön porukkaa on poliitikoissa vähemmän. Johtuu kai siitä, että fiksut tarvitsevat vain tyhmiä tuekseen, "keskiporukka" saattaisi kyetä ajattelemaan eikä olisikaan aina tukemassa. Sitä kannattaisi miettiä, miksi demokratiassa saa päätöksen teossa olla mukana pelkästään tunteen voimalla ,ilman realiteettien tunnustamista tai ymmärtämistä. Kansanedustajan ammattinimike kertoo toki sen, että mukana tarvitaan myös hölmöjä suunsoittajia ja ahneita nousukkaita jotta kaikki kansan ihmistyypit saavat olla mukana. Kansanedustajina on ja jopa ministerinä on ollut vankilatuomion saaneita konnia. Suomessa.
      Pahoittelen, että juttu karkasi hieman politiikan puolelle, aloituksen teemahan oli kunnan suojatyöpaikat ja teknisen lautakunnan kykenemättömyys hahmottamaan asioiden suhteita klubiaskin kannesta maastoon.

      • Kiinteistöosaaja

        Joillakin poliitikoilla on vakiotoimittajansa jotka ryntäävät heti poliitikon luokse ja juttu tehdään poliitikon sanomisista imelästi nuollen. Paikallislehdellä on ollut tapana suosia määrättyjä poliitikkoja. Kansa vitsailee Heinosen pää-äänenkannattajasta, vihertoimittajasta joka kirjoittaa puoluetoverin helikopterin heittoistuimesta ja toimittajasta joka nuolee paikalliskihon suunnitelmia upeaksi keskustaa kehittäväksi. Kun nämä asiat vielä toistuvat niin uskottavuus poliitikkoihin on mennyt ilman tätä liikennesekoiluakin. Kun näistä sähläilyistä kertoo Helsingissä niin päivä on pelastettu.


    • Todelliset.häiriköt

      Kyllä siinä uudella pysäköinti nyt käytännössä toimii ja yksisuuntainen liikenne väylällä toimii muutoin hyvin, mutta vastavirtaan ajavat pyöräilijät yllättävät. He eivät löydä omaa väyläänsä ja ovat koppavia jos heitä opastaa. Pyöräilijät ovat tämän uudenkin järjestelmän häiriköitä näköjään. Kuka heitä opastaisi?

      • Sakko.opettaisi

        Tuo on hyvä kysymys. Surullisen kuuluisan liikennesuunnittelun pitäisi jalkautua kansan pariin ja paikan päällä opastaa pyöräilijöitä omalle väylälleen. Poliisille heidän sakottaminen kuuluisi, mutta eivät taida ehtiä kiireemmistä hommista.


    • VerorahoillaPilattu

      Nyt talvella huomaa erityisesti Uudenmaankadun pysäköintipaikkojen p*skuuden. Autot on mitä epämääräisin välein parkissa ja väliin ei meinaa mahtua. Sitten veivataan ties kuinka kauan, että pääsee taskusta pois, kun vastapuolen autot vie normaalin kääntymistilan. Kun yksi siinä hermostuksissaan veivaa autoaan parkkiin, alkaa se nopeasti kerryttämään jonoa taakseen, jolloin kukaan ei taas pääse mihinkään.
      Kyllä on järjenköyhä ratkaisu! Mitä vikaa entisessä oli?

      Autoilla olisi ollut ihan hyvin tilaa peruuttaa vinoparkista, koska varsinainen ajorata oli vasta sivummalla. Jalkakäytäväkin oli ihan tarpeeksi leveä, että siihen olisi saanut sen pyörätien myös rinnalle heittämällä. Nyt kun joutuu ajamaan kuitenkin jalkakäytävällä pyörällä, jos meinaa päästä kaupoille ja autot suhaa silti vieläkin pyörätien yli väistämättä, niin mitä järkeä tuossa koko muutoksessa oli???

      Nyt tilaa vievät turhat kivikaistaleet milloin minkäkin väylän välissä ja ajotie on jouduttu kaventamaan niin, ettei linjalasta pääse bussit kääntymään oikealle, kuin vastaan tulevien kaistan kautta koukkaamalla!! Lisäksi pyörätie on edelleen liian lähellä ajotietä ja autot poikkeaa sen yli, että eipä siinä moni näy ajavan. Tämäkö nyt edistää liikenneturvallisuutta?

      Mielestäni paras olisi ollut jättää rakenne entiselleen ja muuttaa pyörätie kulkemaan silloisen leveämmän jalkakäytävän viereen, joka sekin on nyt kavennettu. Näin mitään ei olisi jouduttu kaventamaan, eikä turhia kaistaleita tekemään, tai noin hankalia tukkoista viritys ratkaisua. Paikka on nyt niin sumppu, sekä käytännössä että ulkonäöllisesti, ettei sitä pääkaduksi uskoisi. Lähinnä muistuttaa pujottelurataa.

      • Nokkavaa

        Lisäksi lautakunnan puheenjohtaja kuittailee käskemällä ajamaan Hyvinkäänkadun kautta.


      • kakkaakans

        Nehän on niin ylimielistä porukkaa, että oikein v,,,,,,,aa.


      • KusteriPauli

        Työllistävä vaikutus jälleen kerran. Aurauksien rikkomat kivetykset korjaillaan joka kevät.


    • punahilkkajasusi

      Kimmon pitäisi käydä 'Speksiiversillä, että ei tyrisi niin pahoin.

      • VerorahoillaPilattu

        Kimmon ja muiden takapirujen kannattaisi jo suosista jäädä eläkkeelle, että loppuu tämä tuhlaus noin kummallisiin ratkaisuihin ja kaupungin ulkoasun nolaaminen ja pilaaminen. Voi olla, että tästä tulee vielä isompi juttu, jos meinaavat toteuttaa sen kapean siltaterminaalin, jossa on mitätön yhden bussin laajennusvara ja senkin ottaa Metsäkalteva aikanaan, Hangonsillan reitistä puhumattakaan...


    • Dastranomus

      Älä unta näe Kimmon eläkkeelle jäämisestä! Saamme kärsiä hänen konsulteistaan ja päätösten epävarmuudesta vielä pitkään. Kimmolla on paljon ajatuksia.
      Martista eri suuntiin töihin menijöille on oltava useampi reitti, ja yksi niistä on se "oiottu" Martinkatu. Ja tietenkin K-tolpalta Willaan mennään U-maankatua ja Martinkatua Seittemänm-kadulle, kun Hämeensillalle ei ssaa ajella. Silloihann se Kalevankadun liittymä S-miehenkatuun on jo suljettu. Eli kaikki hoituu ajallaan, ja tavoite autoilun vähentäisestä Hyvinkään keskustassa toteutuu. Autoilun kokonaismäärä toki lisääntyy pidentyneiden keskustaa kiertelevien ajomatkojen vuoksi. Ja h-dioksidipäästöt eivät vähene, vaikka kaikkiin autoihin tuleekin pakolliseksi moottorin sammutus liikennevaloissa. Kiukuttelette turhaan, asiat on päätetty ja ne toteutuvat.

      • Naurettavaa.Tasoa

        Hah :D Tiedoksi vaan, ettei Hämeensiltaa suljeta, eikä Seittemänmiehenkadun liikennettä voi lisätä, koska se on kapea ja pieni kokoojakatu, jonka välityskyky, tai rakenne ei siihen ole todellakaan suunniteltu. Lisäksi tuskimpa ko. kadun asukkaat sitä sallii.
        On liikennesuunnittelun surkeutta, jos liikenteen päästöjä ei saada hallintaan. On järjetöntä, jos joutuisi ajella ympäriinsä päästäkseen keskustaan.
        Liikenne tulee lisääntymään kaupungin jatkuvan kasvun ja autoalan murroksen johdosta, joka koittaa lähivuosien päästä ja Hyvinkään liikennejärjestelmä ei todellakaan ole ottanut tätä mitenkään huomioon. Koko liikennesuunnittelu perustuu Kiurun olettamukseen ja visioon, että liikennemäärät kasvaisivat n. yhden prosentin vuodessa ja kaikki alkaisi yht äkkiä ajamaan hullun lailla pyörällä kesät talvet. Suunnitelmat ovat hyvin epärealistisia, lyhytnäköisiä ja toimivat nippanappa tänäpäivänä, mutta entä 50v päästä?

        Myös bussiterminaali on naurettavan pienimittakaavainen halpa kompromissi mitättömällä laajennusvarauksella, joka ei tue julkisen liikenteen linjojen lisäämistä, saatika kaupungin kasvua ja sitäkautta muun liikenteen lisääntymistä.

        Muut vastaavat kaupungit ovat varautuneet liikenteen lisääntymiseen suunnittelemalla keskustaan selkeät pääsisääntuloväylät, eikä mutkittelevia pikkukatuja, kuten Hyvinkäällä. Näiden toisten kaupunkien keskustan pääväylät ovat lähes poikkeuksetta 2 2 kaistaisia, joka lähes puolittaa valoissa ja risteyksissä jonoja ja jonotusaikoja ja näin vähentävät päästöjä, selkeyttävät liikennettä ja antavat kasvunvaraa.

        Kuinka toimii Hyvinkää? Kaventaa katuja, poistaa ryhmityskaistoja, sumputtaa liikennettä, ohjaa liikennettä pikkukaduille ja kokoojakaduille pääsisääntulojen sijaan. Katujen kavennus johtaa ahtaisiin ja huonoon näkyvyyteen ja ei anna pelivaraa. Peräänajot ja äkkijarrutukset ovat lisääntyneet, liikenne sumputtuu. Tämäkö luo liikenneturvallisuutta, käytännöllisyyttä, tai vähentää liikenteessäoloaikaa?

        Nykyiset ratkaisut ovat täysin naurettavia, pienmittakaavaisia, lyhytnäköisiä ja jopa kaupunkikuvallisesti noloja. Suunnitelmat perustuvat täysin siihen yksipuoliseen olettamukseen, että pyöräily jostain syystä lisääntyisi rajusti. Mitään muita kehityksen suuntia ei ole huomioitu, tai niihin edes varauduttu. Kiuru koittaa vain nostaa omaa egoaan vannoutuneena pyöräilijänä unohtamalla ja jopa syrjimällä muita kulkumuotoja. Tämä on vastuutonta toimintaa jonka johdosta tulevaisuuden toimiva kaupunkisuunnittelu ja toteutus tulevat vielä kalliiksi. Liikennesuunnittelu ei varauduta tulevaan, vaan sulkee pois kehityskulun suuntia ja mahdollisuuksia, vain yksipuolisen puolueellisen, omasta mielestä mieleisimmän olettamuksen perusteella?


      • Nyt_toimeksi
        Naurettavaa.Tasoa kirjoitti:

        Hah :D Tiedoksi vaan, ettei Hämeensiltaa suljeta, eikä Seittemänmiehenkadun liikennettä voi lisätä, koska se on kapea ja pieni kokoojakatu, jonka välityskyky, tai rakenne ei siihen ole todellakaan suunniteltu. Lisäksi tuskimpa ko. kadun asukkaat sitä sallii.
        On liikennesuunnittelun surkeutta, jos liikenteen päästöjä ei saada hallintaan. On järjetöntä, jos joutuisi ajella ympäriinsä päästäkseen keskustaan.
        Liikenne tulee lisääntymään kaupungin jatkuvan kasvun ja autoalan murroksen johdosta, joka koittaa lähivuosien päästä ja Hyvinkään liikennejärjestelmä ei todellakaan ole ottanut tätä mitenkään huomioon. Koko liikennesuunnittelu perustuu Kiurun olettamukseen ja visioon, että liikennemäärät kasvaisivat n. yhden prosentin vuodessa ja kaikki alkaisi yht äkkiä ajamaan hullun lailla pyörällä kesät talvet. Suunnitelmat ovat hyvin epärealistisia, lyhytnäköisiä ja toimivat nippanappa tänäpäivänä, mutta entä 50v päästä?

        Myös bussiterminaali on naurettavan pienimittakaavainen halpa kompromissi mitättömällä laajennusvarauksella, joka ei tue julkisen liikenteen linjojen lisäämistä, saatika kaupungin kasvua ja sitäkautta muun liikenteen lisääntymistä.

        Muut vastaavat kaupungit ovat varautuneet liikenteen lisääntymiseen suunnittelemalla keskustaan selkeät pääsisääntuloväylät, eikä mutkittelevia pikkukatuja, kuten Hyvinkäällä. Näiden toisten kaupunkien keskustan pääväylät ovat lähes poikkeuksetta 2 2 kaistaisia, joka lähes puolittaa valoissa ja risteyksissä jonoja ja jonotusaikoja ja näin vähentävät päästöjä, selkeyttävät liikennettä ja antavat kasvunvaraa.

        Kuinka toimii Hyvinkää? Kaventaa katuja, poistaa ryhmityskaistoja, sumputtaa liikennettä, ohjaa liikennettä pikkukaduille ja kokoojakaduille pääsisääntulojen sijaan. Katujen kavennus johtaa ahtaisiin ja huonoon näkyvyyteen ja ei anna pelivaraa. Peräänajot ja äkkijarrutukset ovat lisääntyneet, liikenne sumputtuu. Tämäkö luo liikenneturvallisuutta, käytännöllisyyttä, tai vähentää liikenteessäoloaikaa?

        Nykyiset ratkaisut ovat täysin naurettavia, pienmittakaavaisia, lyhytnäköisiä ja jopa kaupunkikuvallisesti noloja. Suunnitelmat perustuvat täysin siihen yksipuoliseen olettamukseen, että pyöräily jostain syystä lisääntyisi rajusti. Mitään muita kehityksen suuntia ei ole huomioitu, tai niihin edes varauduttu. Kiuru koittaa vain nostaa omaa egoaan vannoutuneena pyöräilijänä unohtamalla ja jopa syrjimällä muita kulkumuotoja. Tämä on vastuutonta toimintaa jonka johdosta tulevaisuuden toimiva kaupunkisuunnittelu ja toteutus tulevat vielä kalliiksi. Liikennesuunnittelu ei varauduta tulevaan, vaan sulkee pois kehityskulun suuntia ja mahdollisuuksia, vain yksipuolisen puolueellisen, omasta mielestä mieleisimmän olettamuksen perusteella?

        Olisi jo vihdoin esimiesten ja päättäjien puuttua tuohon järjettömään toimintaan. Lisäksi vielä veronmaksajien rahoilla tuo toiminta tehdään. Mikä tämän "kaupungin" päättäjiä oikein vaivaa, kun mitään ei tapahdu?


      • Mäenlaskija
        Naurettavaa.Tasoa kirjoitti:

        Hah :D Tiedoksi vaan, ettei Hämeensiltaa suljeta, eikä Seittemänmiehenkadun liikennettä voi lisätä, koska se on kapea ja pieni kokoojakatu, jonka välityskyky, tai rakenne ei siihen ole todellakaan suunniteltu. Lisäksi tuskimpa ko. kadun asukkaat sitä sallii.
        On liikennesuunnittelun surkeutta, jos liikenteen päästöjä ei saada hallintaan. On järjetöntä, jos joutuisi ajella ympäriinsä päästäkseen keskustaan.
        Liikenne tulee lisääntymään kaupungin jatkuvan kasvun ja autoalan murroksen johdosta, joka koittaa lähivuosien päästä ja Hyvinkään liikennejärjestelmä ei todellakaan ole ottanut tätä mitenkään huomioon. Koko liikennesuunnittelu perustuu Kiurun olettamukseen ja visioon, että liikennemäärät kasvaisivat n. yhden prosentin vuodessa ja kaikki alkaisi yht äkkiä ajamaan hullun lailla pyörällä kesät talvet. Suunnitelmat ovat hyvin epärealistisia, lyhytnäköisiä ja toimivat nippanappa tänäpäivänä, mutta entä 50v päästä?

        Myös bussiterminaali on naurettavan pienimittakaavainen halpa kompromissi mitättömällä laajennusvarauksella, joka ei tue julkisen liikenteen linjojen lisäämistä, saatika kaupungin kasvua ja sitäkautta muun liikenteen lisääntymistä.

        Muut vastaavat kaupungit ovat varautuneet liikenteen lisääntymiseen suunnittelemalla keskustaan selkeät pääsisääntuloväylät, eikä mutkittelevia pikkukatuja, kuten Hyvinkäällä. Näiden toisten kaupunkien keskustan pääväylät ovat lähes poikkeuksetta 2 2 kaistaisia, joka lähes puolittaa valoissa ja risteyksissä jonoja ja jonotusaikoja ja näin vähentävät päästöjä, selkeyttävät liikennettä ja antavat kasvunvaraa.

        Kuinka toimii Hyvinkää? Kaventaa katuja, poistaa ryhmityskaistoja, sumputtaa liikennettä, ohjaa liikennettä pikkukaduille ja kokoojakaduille pääsisääntulojen sijaan. Katujen kavennus johtaa ahtaisiin ja huonoon näkyvyyteen ja ei anna pelivaraa. Peräänajot ja äkkijarrutukset ovat lisääntyneet, liikenne sumputtuu. Tämäkö luo liikenneturvallisuutta, käytännöllisyyttä, tai vähentää liikenteessäoloaikaa?

        Nykyiset ratkaisut ovat täysin naurettavia, pienmittakaavaisia, lyhytnäköisiä ja jopa kaupunkikuvallisesti noloja. Suunnitelmat perustuvat täysin siihen yksipuoliseen olettamukseen, että pyöräily jostain syystä lisääntyisi rajusti. Mitään muita kehityksen suuntia ei ole huomioitu, tai niihin edes varauduttu. Kiuru koittaa vain nostaa omaa egoaan vannoutuneena pyöräilijänä unohtamalla ja jopa syrjimällä muita kulkumuotoja. Tämä on vastuutonta toimintaa jonka johdosta tulevaisuuden toimiva kaupunkisuunnittelu ja toteutus tulevat vielä kalliiksi. Liikennesuunnittelu ei varauduta tulevaan, vaan sulkee pois kehityskulun suuntia ja mahdollisuuksia, vain yksipuolisen puolueellisen, omasta mielestä mieleisimmän olettamuksen perusteella?

        Mistä muista kaupungeista kirjoitat? Esimerkiksi Helsingissä keskustellaan yksityisautoilun voimakkaasta rajoittamisesta keskustassa koska jalankulkijoille tarvitaan lisää tilaa ja liikkumisesta halutaan tehdä ekologisesti kestävää. Hämeentieltä läpiajoliikenne häädetään muutaman vuoden kuluttua koska se ei enää mahdu kadulle. Tampereella kaupungin keskeisintä katua ajetaan pian vain busseilla ja ratikoilla ja lisäksi polkupyörille varataan omat kaistat. Kaistojen määrä vähenee merkittäviltä sisääntuloteiltä kuten Teiskontieltä ja Sammonkadulta. Myös näille kaduille rakennetaan omat kaistat pyöräilijöitä varten. Kumpikaan näistä kaupungeista ei ole keksinyt näitä asioita itse vaan ne seuraavat muiden eurooppalaisten kaupunkien esimerkkiä. Mitä isot edellä, sitä pienet perässä. Uusi liikennepolitiikka jalkautuu hiljalleen myös entistä pienempiin kaupunkeihin kuten Hyvinkäälle.

        Keskeisin keino autoilun ympäristöhaittojen vähentämiseen on muiden kulkumuotojen suosiminen autoilun kustannuksella. Tämä on looginen ja pakollinen täyskäännös viime vuosikymmeninä harjoitettuun liikennesuunnitteluun. Myös Hyvinkään katuja ja maankäyttöä on suunnitteltu vuosikymmeniä pelkästään henkilöautoilun varaan, minkä vuoksi eläminen ilman omaa autoa voi olla melko hankalaa. Fossiiliset polttoaineet ovat mahdollistaneet maapallon rajallisia resursseja tuhlaavien kaupunkien syntymisen. Nykyinen liikenne ei ole ekologisesti kestävää. Autoilun päästöongelmat ovat ratkaistavissa, mutta tehokkuusongelma ei ratkea nykyisenkaltaisilla autoilla. Yhden ihmisen kuljettaminen puolitoista tonnia painavalla metallimöykyllä ei voi ikinä olla yhtä energiatehokasta kuin pyöräily.

        Uusi kaupunki- ja liikennesuunnittelu saattaa tuntua pahalta, jos on rakentanut elämänsä henkilöauton varaan. Kehitystrendi tulee kuitenkin vain vahvistumaan lähitulevaisuudessa. Jokainen voi itse valita sopeutuuko vai taisteleeko tuulimyllyjä vastaan.


      • Lähivuosien_visio
        Mäenlaskija kirjoitti:

        Mistä muista kaupungeista kirjoitat? Esimerkiksi Helsingissä keskustellaan yksityisautoilun voimakkaasta rajoittamisesta keskustassa koska jalankulkijoille tarvitaan lisää tilaa ja liikkumisesta halutaan tehdä ekologisesti kestävää. Hämeentieltä läpiajoliikenne häädetään muutaman vuoden kuluttua koska se ei enää mahdu kadulle. Tampereella kaupungin keskeisintä katua ajetaan pian vain busseilla ja ratikoilla ja lisäksi polkupyörille varataan omat kaistat. Kaistojen määrä vähenee merkittäviltä sisääntuloteiltä kuten Teiskontieltä ja Sammonkadulta. Myös näille kaduille rakennetaan omat kaistat pyöräilijöitä varten. Kumpikaan näistä kaupungeista ei ole keksinyt näitä asioita itse vaan ne seuraavat muiden eurooppalaisten kaupunkien esimerkkiä. Mitä isot edellä, sitä pienet perässä. Uusi liikennepolitiikka jalkautuu hiljalleen myös entistä pienempiin kaupunkeihin kuten Hyvinkäälle.

        Keskeisin keino autoilun ympäristöhaittojen vähentämiseen on muiden kulkumuotojen suosiminen autoilun kustannuksella. Tämä on looginen ja pakollinen täyskäännös viime vuosikymmeninä harjoitettuun liikennesuunnitteluun. Myös Hyvinkään katuja ja maankäyttöä on suunnitteltu vuosikymmeniä pelkästään henkilöautoilun varaan, minkä vuoksi eläminen ilman omaa autoa voi olla melko hankalaa. Fossiiliset polttoaineet ovat mahdollistaneet maapallon rajallisia resursseja tuhlaavien kaupunkien syntymisen. Nykyinen liikenne ei ole ekologisesti kestävää. Autoilun päästöongelmat ovat ratkaistavissa, mutta tehokkuusongelma ei ratkea nykyisenkaltaisilla autoilla. Yhden ihmisen kuljettaminen puolitoista tonnia painavalla metallimöykyllä ei voi ikinä olla yhtä energiatehokasta kuin pyöräily.

        Uusi kaupunki- ja liikennesuunnittelu saattaa tuntua pahalta, jos on rakentanut elämänsä henkilöauton varaan. Kehitystrendi tulee kuitenkin vain vahvistumaan lähitulevaisuudessa. Jokainen voi itse valita sopeutuuko vai taisteleeko tuulimyllyjä vastaan.

        Tampereella tehtiin pitkä tunneli jolla tuo keskeinen pääkatu päästään ohittamaan. Hyvinkäällä ongelman tuo päärata. Muutama silta tai alikulku lisää, niin helpottaa jo hiukan. Jos niitä vähennetään niin liikennekin vähenee, eikä kohta muutoinkaan pääradan itäpuolelle tule asiakaan. Suunnitteluhan haluaa kaiken kulkemisen tässä kylässä lopettaa ja Kaupunki ja kunnat etelän suunnassa vain kehittyvät nopeammin kuin Hyvinkää. Satavuotisjuhlien jälkeen kuntaliitoksessa on tulevan kaupungin keskuspaikka aivan muualla, eikä siellä estetä ihmisiä liikkumasta valinnanvapauden mukaisesti.


    • Hassua_Vai

      Kuule Kimmo minun ehdotuksellani saat kaupungin liikenteen sekaisin ja raskaan liikenteen pois keskustasta ilman mahtipontista rahan käyttöä. Liikennevalot kaikki pois käytöstä ja pysäköintikieltomerkit romukoppaan ja homma valmis. Mikä siinä on, että sinä tarvitset samaan lopputulokseen vuosien notkumisen kaupungintalolla konsultteja kestiten. Työnlaadusta tulee mieleen onko ihan rehti peli. Kaupungilla, kun on noita omanedun juttuja on kautta historian. On joistakin oikeudessakin taisteltu toiset taas painetaan hys hys osastolle.

      • Lähivuosien_visio

        Todennäköisesti pitää asemapaikkanaan Renton kiinteistöä Hangonsillan vieressä.


    • Naurettavaa.Tasoa

      Puhun nyt vähän enemmän Hyvinkään kokoluokan kaupungeista. Helsingissä tai Tampereella nuo liikennemäärät on kyllä ihan eri luokkaa, kuin Hyvinkäällä, joten niitä on ihan turha vertailla Hyvinkään liikennekehitykseen. Näissä kaupungeissa liikenne varmasti jo rasittaa kaupunkien toimivuutta ja viihtyisyyttä ja tuo saasteita, mutta Hyvinkään kokoisessa kaupungissa ei ole mitään pelkoa, tai syytä rajoittaa liikennettä, tai huonontaa liikenteen olosuhteita. Mittakaava on niin pieni täällä verrattuna Helsinkiin.

      Etkö 'Mäenlaskija' ole ottanut lainkaan huomioon tulevaisuuden suuntaa? Mainitsin jo yhdessä kommentissa, että autoala on voimakkaassa murroksessa, joka tuo fossiilisten saastuttavien polttoaineiden tilalle ekologiset edullisemmat polttoaineet, kuten biokaasu ja sähkö. Kuulostaako yhtään tutulta? Kaupunki-ilman saastuminen vähenee huomattavasti ja ajaminen halpenee nykyiseen verrattuna. Myös mahdollisesti toteutuva automaattiliikenne tuo autot joka junnun ja jannun käyttöön, joten sitäkautta liikenne voi lisääntyä odotettua paljonkin enemmän.

      Kun ajamiseen käytetään lähivuosina yhä ratkaisevasti enemmän uusiutuvia energiamuotoja, ei autoilu olekaan enää se "iso paha susi", vaan täysin ekologinen ja hyvä vaihtoehto.

      Tuo liikenteen painopisteen siirtyminen pyöräilyyn on siinä mielessä utopiaa, että se olisi tapahtunut jo aikaa sitten, koska autoilu ja auton pito on nykyään kallista, mikä houkuttaa siirtymään muihin kulkuneuvoihin, joten muutos on jo käytännössä lähes saavuttanut päätepisteensä tältä osin. Tulevaisuudessa ei ole yhtäkään tekijää, mikä lisäisi pyöräilyn ja jalan kulun houkuttelevuutta ja osuutta suhteessa muuhun liikenteeseen verrattuna, vai onko?

      Autoliikenne kehittyy, ekologistuu, halpenee ja käyttäjäryhmät laajenevat. Pyörä pysyy pyöränä, ei kehity, eikä sen vetovoima kasva.

      Toki kannattan pyöräilyä ja liikuntaan perustuvia liikkumismuotoja, mutta ne eivät ole läheskään kaikille realistinen vaihtoehto. On turhaa haihattelua verrata Suomea tai Hyvinkäätä Euroopan liikkumatapakulttuuriin. Siellä on ihan eri lähtökohdat ja olosuhteet, Suomeen verrattuna. Suomi on sateinen, luminen, pitkien etäisyyksien ja työmatkojen maa. Täällä tarvitaan muita kulkumuotoja ratkaisevasti enemmän, kuin pyörää.

      Lisäksi vielä se, että luuleeko liikennesuunnittelu, että autoilijoiden määrä Hyvinkäällä vähenee katuja kaventamalla ja turvallisuutta vaarantamalla? Pyöräily buumi on jo lähestulkoon saavuttanut rajansa. Nyt kannattaisi varautua tulevaisuuden liikenteeseen, niin epämielyttävältä, kuin se Kiurusta tuntuukin.

      • Mäenlaskija

        Paikalliset päästöt ratkeavat yhtälailla sähköautojen avulla niin Helsingissä kuin Hyvinkäälläkin, mutta ne ovat vain osa liikenteen aiheuttamaa ympäristökuormaa. Kirjoitin jo edellisessä tekstissäni, että liikenteen saasteet eivät ole ongelma vaan energia. Lähitulevaisuudessa näköpiirissä ei ole sellaisia energialähteitä, joihin ei liittyisi merkittäviä globaaleja tai paikallisia ympäristöhaittoja. Energian tuhlaaminen puolitoista tonnia painavan metallimöykyn liikutteluun ei ole tehokkain tapa kuljettaa ihmisiä. Energiatehokkuus tulee muuttamaan liikkumistapoja lähitulevaisuudessa, koska energian hinta tulee nousemaan.

        Pyöräilyn ja jalankulun houkuttelevuutta lisää parantuvat olosuhteet (esim. pyörätiet) ja kehittyvä kaupunkirakenne. Suomi on nykyisin Euroopan vähiten kaupungistunut maa, mutta esimerkiksi asuntojen hinnoista voi päätellä, minkälaiselle asumiselle on kysyntää. Myös Hyvinkäällä keskustan palveluiden läheisyydessä sijaitsevat asunnot ovat kaikista kalleimpia puhumattakaan Helsingistä ja muista suuremmista kaupungeista. Hyvinkäätäkin on suunniteltu autojen ehdoilla yli 50 vuotta, mutta nyt kurssi näyttää vähitellen kääntyvän eurooppalaisten ja suomalaisten esimerkkien perässä. Kaupunkia pyritään tiivistämään, jotta entistä suurempi osa asukkaista voi käyttää palveluita ensisijaisesti kävellen.

        Katuja ei luultavasti kavenneta pelkästään kaventamisen ilosta vaan tavoitteena lienee ensisijaisesti tarjota laadukkaat väylät myös pyöräilijöille ja kävelijöille. Toisaalta Hyvinkäällä on vuosikymmenien ajan rakennettu ylimääräistä kapasiteettia eli turhia kaistoja. Hyvinkäällä ei taida olla yhtäkään katuosuutta, jolla olisi liikennemäärän perusteella tarvetta useammalle kuin yhdelle kaistalle. Ryhmittymiskaistat ovat asia erikseen. Turhat kaistat tekevät ajamisesta hankalaa. Hyvä esimerkki on Uudenmaankadun ja Jokelankadun risteys, jossa kuljettajat eivät osaa ajaa väistämissääntöjen mukaan, eli ei tiedetä kenellä on väistämisvelvollisuus, kun tehdään tieliikennelain mukainen poikkeuskäännös. Katujen kaventamisella on todettu myös olevan psykologinen ajonopeuksia alentava vaikutus. Kaupunkiliikenteessä ajonopeuksilla on merkittävä vaikutus erityisesti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuuteen. Sinäkin olet luultavasti autokoulussa perehtynyt ajonopeuden ja jarrutusmatkaan väliseen dynamiikkaan. Toisin kuin väität, katujen kaventaminen todellisuudessa parantaa liikenneturvallisuutta.


      • Naurettavaa.Tasoa

        Olen samaa mieltä, että pyöräilyyn tulee kannustaa luomalla sillä liikkumiseen hyvät edellytykset. Muita houkuttimia siihen ei ole tiedossa.

        On myös totta, että yksityisautoilu on joissain tilanteissa turhaa, mutta enpä usko silti, että ihmiset täällä huvikseen ajelevat. Auton pito suhteessa pyörän pitoon on erittäin paljon kalliimpaa, joten tästä voi päätellä, että ne ketkä ajavat autoa, todella tarvitsevat sitä, eikä muut liikkumismuodot tule heille kyseeseen.

        Pidänkin erittäin lyhytnäköisenä ja yksipuolisena ajatteluna tätä liikennesuunnittelun linjaa. Kaupungin on turha leikkiä mitään Eurooppalaista maailmanpelastajan esikuvaa, kun tällä mittakaavalla todellakin jäävät pois ne todelliset ongelmat. Pikemminkin liikennesuunnittelu tekee niitä ongelmia. Tämän kaupungin katujen kaventaminen ja liikenteen hankaloittaminen eivät johda mihinkään, mikä liittyisi ekologisiin arvoihin, tai liikenneturvallisuuteen. Se on pikemminkin haitan tekoa kaupunkilaisille ja täällä muualta asioiville, eikä sillä ole mitään tekemistä päästöjen vähennyksen, tai energian säästön kannalta. Nykyiset ratkaisut pikemminkin lisäävät energian kulutusta ja sitä kautta välittömiä ja välillisiä päästöjä.

        Otetaan konkreettinen esimerkki: Jos kaupunki oikeasti haluaisi liikennesuunnittelun keinoin profiloitua ekologisena, liikenteellisesti toimivana kaupunkina, jossa liikkuminen olisi helppoa, ei katuja kavennettaisi, vaan päin vastoin. Nyt saman suuntaisten ajoratojen vähennys keskustassa johtaa pikemminkin pidempiin jonoihin, pidempään liikkeellelähtöaikaan, pidempään valojen kiertoon ja pidempään liikenteessäoloaikaan ja näin tekee liikenteestä epäekologisen.

        Sen sijaan, hyvä esimerkki oli, että jos keskustan saman suuntaiset kaksiajorataiset osuudet olisivat yhtenäisiä, eivätkä välillä päättyisi, olisi liikkuminen sujuvampaa. Kuten edellä mainitsin, niin kaksi samaan suuntaan kulkevaa ajorataa vähentää jonon muodostusta ja valoissa seisomista, nopeuttaa jonon liikkeelle lähtöä ja nopeuttaa näin valojen kiertoa ja vähentää liikenteessäoloaikaa.
        Kaksiajoratainen järjestely myös vähentää liikenteen turhia seisahduksia poistuttaessa ajoradalta ja näin vähentää uudelleen kiihdyttämisen tarvetta ja sitäkautta tukee myös ekologista ajotapaa.

        Nostit hyväksi esimerkiksi Keskusaukion risteyksen. Mikä tekee tästä liikenteellisesti huonon risteyksen? Se, että kaksi saman suuntaista ajorataa alkaa Uudenmaankadun suunnasta ylittäen risteyksen, mutta oikea kaista, mikä on pääasiallinen ajokaista, loppuu Kauppatorin liittymään. Sitten se alkaa taas seuraavien suojatievalojen jälkeen.
        Tämä on juuri huono esimerkki liikennesuunnittelusta. Näin kaikki liikenne pakkaantuu samalle ajoradalle ja oikea kaista jää käytännössä tyhjän pantiksi. Kauppatorille on aivan turhaan toista sataa metriä pitkä kaista, joka toimii vain pelkkään ryhmittäytymiseen. Se voitaisiin jatkaa kulkemaan Kauppalankadun risteykseen saakka. Tästä seuraisi myös ekologiset edut, mutta se myös poistaa tarpeen turhalta ja hankalalta kaistan vaihdolta Keskusaukiolla, mikä osaltaan on Keskusaukion risteyksen ongelmien ydin.

        Ja mitä tulee katujen kaventamisesta seuraaviin turvallisuuskysymyksiin, niin kavennukset eivät vähennä ajonopeuksia, kuin väliaikaisesti. Samassa tutkelmassa käy ilmi, että kadun kavennuksen ajonopeutta alentava vaikutus poistuu, kun ihmiset tottuvat katuun. On myös kiistatonta, että todelliset riskikuljettajat ovat suurin riski kevyelle liikenteelle, eikä näiden kuljettajien ajotapaan, piittaamattomuuteen, tai ajonopeuksiin vaikuta katujen kavennukset, kuin vain liikennettä vaarantavalla tavalla.

        Sen sijaan katujen kavennukset aiheuttavat käytännön turvattomuutta, poistavat poikkeustilanteiden vaatiman 'pelivaran', estävät hälytysajoneuvoja ohittamasta, huonontavat näkyvyyttä ja nostavat huomattavasti vastaan tulevan liikenteen kohtaamis riskiä, etenkin raskaan liikenteen kanssa.
        Katujen kaventaminen vaikuttaa negatiivisesti ensisijaisesti julkisen- ja raskaan liikenteen, tai muuten leveämmän kaluston ajo-olosuhteisiin. Vähiten henkilöautoliikenteeseen, joten katujen kavennukset ovat perusteettomia.


      • Naurettavaa.Tasoa

        Lisään tähän kommenttiini vielä kaupunkisuunnittelun merkityksen liikkumismuotoihin. Se on Hyvinkäällä kyllä hyvällä mallilla, että kaikki keskeisimmät palvelut on keskitetty keskustaan. Tämä pitää keskustan jatkuvasti vireänä ja korostaa sen merkitystä kaupunkikuvassa ja edesauttaa keskustan kohtuullisessa läheisyydessä asuvien palvelujen tavoittamista ilman autoa. Keskustasuunnittelun ääriesimerkkeinä voi pitää Jyväskylää, tai Lahtea, joissa suuret kaupat ja keskeiset palvelut on pitkin peltoja siellä täällä. Ainakin Lahdessa itketään keskustan kuihtumista.
        Hyvinkään keskustasuunnittelun varjopuolina voidaan kuitenkin pitää juuri liikenteen keskittymistä keskusta-alueelle palvelujen perässä. Isot ostokset keskittyvät keskustaan, mikä lisää ajoneuvoliikennettä. Toisaalta keskusta on niin kompakti, että vaikka sinne tulisikin autolla, niin yhdellä pysäköinnillä kaikki palvelut ovat kävelymatkan päässä ja helposti saavutettavissa. Keskustassa ei myöskään ole pahemmin ruuhkia, jos ei valoihin pysähtynyt edellisen risteyksen saavuttava jono lasketa ruuhkaksi. Tämä johtuu hölmöistä kaista- ja valojärjestelyistä, ei siitä, että autoja olisi paljon, mitä ruuhkalla tarkoitetaan.


      • Yksi.äänestäjä

        Kun puhutaan puolentoista tonnin "möykystä" niin joiltakin unohtuu että Hyvinkää on laaja ja asutusta löytyy 10km.n päästäkin. Ei sieltä lähdetä fillarilla kauppa-asioille varsinkaan lapsiperheiden tarpeita hakemaan. Kaikki varmaan tietävät ettei kyläkauppoja Hyvinkään alueella enään ole. Kyllä joskus noin 5-6 vuotta sitten fiksummat varoittelivat kauppakeskittymän sijoittamista liikennesumpun perällä, mutta vauhtisokeus oli kova. Tosin nettikaupan voimakkuudesta ei tiedetty tuolloin. Tässä sitä nyt kaikki ollaan kansalaisia kiusaavan armoilla ja tullaan olemaan pitkään, jollei päättäjiksi saada fiksuja normaaleja ihmisiä. Mikään kansalaisliike ei enää ehdi vaaleihin listoja saamaan.


    • Lewel1000

      Mielestäni liikennesuunnittelija pitäisi haastaa oikeuteen toimistaan ilmansaasteiden lisäämiseksi. Hänen suunnitelmansa aiheuttavat valtavia minuuttimääriä turhaa joutokäyttöä seisoessamme turhissa tarpeettomissa liikennevaloissa ja vuoroamme odottaessa ahtaiksi kavennetuissa risteyksissä.

    • LisääLöylyä

      NaurettavaaTasoa kertoo tosiasioita, joista on hyvä jatkaa keskustelua. Tarvitaan asiallisia, faktoihin perustuvia kommentteja ja analyysejä, ei tunteenpurkauksia.

      Onko Hyvinkään kaupunkisuunnittelussa salailtu asioita, jotka olisi pitänyt kertoa hyvinkääläisille? Nythän lähes kaikki tieto on vain huhua, koska se "tieto" tulee tiedotusvälineiden kautta, ja jutut ovat tietenkin jonkun "oikeistolaisen, keskustalaisen, demarin tai punavihreän tekemiä tarkoitushakuisia uutisia" Se, joka uskoo lehtiin kirjoitetut höpinät, on ansainnut sen mikä Hyvinkäällä nyt puhuttaa. Luottamushenkilöt ja virkamiehet toimivat yleensä aina salamyhkäisesti, koska luottamushenkilöksi ja pikkuvirkamiehiksi hakeutuvat tunnetusti ne, joista tuntuu hyvältä muka tietää yhteisistä asioista enemmän kuin muut ja jättää kertomatta siitä muille, jolloin pätemättömyys kyseisen henkilön "hoitamassa" tehtävässä ei paljastu.
      Konsulttien käyttö on turvallinen tapa tyriä hyväkin hanke.

      Kaupunkilaisten pitäisi voida luottaa valitsemiinsa luottamushenkilöihin. On vain niin, että osa niistä, jotka halustaan huolimatta eivä saa valtuustopaikkaa, valitaan poliittisin perustein lautakuntiin. Eli "oman" puolueen mielestä valtuustoon pätemätön kelpaa lautakuntaan, kun vain väri on OK.

      • Löylyttäkin

        JOS olisi hyvä paikallislehti niin se tekisi samanlaisen kyselyn kuin tv-kanavat tekee ministereille. Siinä vanhanajan koulunumeroilla annetaan arvosanoja ministerien toiminnasta. Kyselyyn pitäisi saada myös muukin kuin nettiosio, koska ilman nettiä olevat ovat eniten harmissaan päättäjien toimista, mutta eivät saa ääntänsä kuuluviin, paitsi vasta vaaleissa ja sitten ihmetellään "yllätystä". Viikonloppuna tämä asia tuli esille monelta taholta kun "mikään ei enää toimi".


      • Taatanan.tunarit
        Löylyttäkin kirjoitti:

        JOS olisi hyvä paikallislehti niin se tekisi samanlaisen kyselyn kuin tv-kanavat tekee ministereille. Siinä vanhanajan koulunumeroilla annetaan arvosanoja ministerien toiminnasta. Kyselyyn pitäisi saada myös muukin kuin nettiosio, koska ilman nettiä olevat ovat eniten harmissaan päättäjien toimista, mutta eivät saa ääntänsä kuuluviin, paitsi vasta vaaleissa ja sitten ihmetellään "yllätystä". Viikonloppuna tämä asia tuli esille monelta taholta kun "mikään ei enää toimi".

        Ainakin sotesta tekevät melkoisen hallintohimmelin, jonka johtopaikat täyttävät Kepun poliitikot siirtyessään eläkevirkoihin. Maakuntajuttu on aivan turha, koska nykyiset yliopistojen sairaalapiirit hoitavat asiat ilman palkkiovirkapomoja.


    • löytyi

      Joku kaipasi keskustelua Hyvinlinnan edustan pysäköinnistä.

      • KalliiksiTuliPrsleenMeni

        Näkeehän sen. Vinoparkin aikaan paikat olivat hyvin käytössä, mutta nyt paljon vähemmällä, mikä näköjään näkyy kivijalkakauppojen myynnissä. Lisäksi autot ovat usein niin epämääräisin välein parkissa, että tilaa menee hukkaan. Ei itseänikään huvita veivailla sinne rännin reunoille. Liikkeiden houkuttelevuus ja mielekäs saavutettavuus on laskenut.

        Pyörätie on edelleen semmoisessa välissä, että autot joutuu sen edelleenkin ylittämään. Saman verran se olisi vienyt tilaa jalkakäytävän vieressä, niin pyöräilijät olisi päässyt liikkeisiin ilman jalkakäytävällä ajoa ja autolla pyörätien ylittäminen olisi samalla loppunut.

        Koko katua on nyt kavennettu niin ahtaaksi, että bussit eivät pääse Linjalasta kääntymään oikealle ilman, että odottavat koko kadun tyhjenemistä, kun joutuvat kääntyessään ottamaan molemmat kaistat. Olen nyt kaksi kertaa nähnyt, että bussi on tullut ja keskustan suunnasta tullut auto on joutunut väistämään tälle pyörätielle, että bussi on päässyt ohi!

        Surkeudessaan ja liikenneolosuhteiden vaarantamisessa suunnittelu edustaa Suomen huippuluokkaa.


    • HuolissaanTaas

      Taitaa Kimmo jättää ikuiset jäljet Hyvinkäälle. Ei varmaa kannata torilla paljon kuleksia voi olla että autoilijat ottaa puhutteluun.

      • KonsulttiHoitaaHomman

      • Salainen.tehtävä

      • Vaaleissa.tavataan
        Salainen.tehtävä kirjoitti:

        Esimiehet vaikenee.

        Jokaisessa organisaatiossa on esimiesten tehtävä kertoa julkisuuteen kun organisaatio on vaikeuksissa asiakkaisiin nähden. Nyt asiakkaana ovat kaupungin asukkaat heidän palkkansa maksajina. Myös lautakunnan puheenjohtajan nokkava viestittely kansalaisia kohtaan *ituttaa veronmaksajia.


    • EhkäTurhaSekin

      Pari katua ristiin rastiin on Hyvinkää, jossa tarvitaan ainoastaan koulujen kohdalle jalankulkuvalot. Ehkä voisi willan edestä vähän pölliä turhaa tilaa ja tehdä väljemmän kulun Torikadulle.

    • Kallis_moka

      Ei ne pyöräilijät nytkään omalla väylällään pysy, vaan muiden haittana poukkoilevat aivan muualla. Miksi pyöräilijöitä varten tehtiin väylä jota eivät sitten käytä kuin joku hassu nimeksi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1342
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1255
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe