Miksi Ubuntun päivitys kysyy joskus

olenihmetellyt

Salasanaa päivittäessä ja joskus ei?

32

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wwdqwdawdqdw

      Ubuntu on tarkoitettu myös useammalle yhtäaikaiselle käyttäjälle. Esimerkiksi uudelleenkäynnistystä vaativat päivitykset tarvitsevat ylläpitäjän hyväksynnän, kuin myös muut vastaavat palvelut. Ei siitä mitään tulisi jos normaali käyttäjä voisi reboottia järjestelmää ;)

    • Salasana-tarvitaan-aina

      Mintin käyttäjänä ihmettelen kovasti tuota "joskus ei"

      Mitään et voi asentaa/muuttaa root tunuksilla olevissa kansioissa ellet anna rootin salasanaa. Päivitys ohjelmat kysyvät salasanan aina kun ohjelmia päivitetään. Vain ne portable ohjelmat jotka eivät vaadi asennusta ja sijaitsevat sinun omissa kansioissa eivät tarvitse salasanaa, mutta eivät myöskään päivit virallisia kanavia pitkin.

      Nyt kun seuraavan kerran tapahtuu niin että salasanaa ei kysytä, pistäisitkö tapahtumat ylös ja sitten tänne. Tässä kiinnostaa lähinnä ne tapahtumat jotka tapahtu ennen kuin päivitys tapahtuma käynnisty.


      Linux Mint 18 Sarah
      Xfce 64-bit

      • ihateubuntu

        Just päivitin FireFoxin:n ja Thunderbirdin ja kysyi salasanaa, ei tämä mikään Ubuntu olekkaan.


    • drhdhdhtdh

      Kernelipäivitys vaatii salasanan. Niitä ei taida Minttiin tullakaan.

      • Tarvitaan-syy-päivittää

        Kaikki päivitykset vaatii salasanan, kaikissa Linux jakeluissa, ei vain mintissä.

        Kyllä tälläkin hetkellä odottaa lupaa asentua 4 pakettia: linux-headers-4.4.0-51 linux-headers-4.4.0-51-generic linux-image-4.4.0-51-generic linux-image-extra-4.4.0-51-generic

        Mutta kun en anna, minulla toimii kaikki laitteet, ja ohjelmat, en vain tarvitse tuota päivitystä tällä hetkellä.


      • Pitoon-laitto

        Minä luulen että sinunkin pitäsi laittaa sinulle tärkeimät ohjelmat "mustallelistalle" eli päivitys kieltoon.

        esim:
        apt-mark hold lazarus


        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit


      • päivittyy_automaattises
        Tarvitaan-syy-päivittää kirjoitti:

        Kaikki päivitykset vaatii salasanan, kaikissa Linux jakeluissa, ei vain mintissä.

        Kyllä tälläkin hetkellä odottaa lupaa asentua 4 pakettia: linux-headers-4.4.0-51 linux-headers-4.4.0-51-generic linux-image-4.4.0-51-generic linux-image-extra-4.4.0-51-generic

        Mutta kun en anna, minulla toimii kaikki laitteet, ja ohjelmat, en vain tarvitse tuota päivitystä tällä hetkellä.

        Ei vaadi käyttäjältä mitään toimia jos on automaattiset päivitykset käytössä, näin Ubuntussa, muissa tätä ei taida olla. Päivitysasetuksista tarvitsaa laittaa päälle, ei ole oletuksena.


      • wqqwdqwdqqw
        päivittyy_automaattises kirjoitti:

        Ei vaadi käyttäjältä mitään toimia jos on automaattiset päivitykset käytössä, näin Ubuntussa, muissa tätä ei taida olla. Päivitysasetuksista tarvitsaa laittaa päälle, ei ole oletuksena.

        Tuota asetusta minä olen käyttänyt, kun olen muille asennellut, niin ei tarvitse erikseen murehtia tietoturvasta :)


      • jklöäö

        Mutta kaikki ei tykkää autopaivityksistä


      • elämä_valintoja

        Mutta kaikki ei tykkää salasanakyselyistä.


    • hsththtsr

      minikannettavassani on lubuntu. olen huomannut samaa kuin edellä olevat. salasanaa pyydetään lähinnä silloin, kun asennetaan uusia kerneleitä tai mitä ne nyt olivatkaan.

      • rootin-salasana-tärkein

        Toivottavasti joku osaa selittää tuon, muuten joudun asentamaan LUbuntun, ja varmistamaan mistä siinä on kysymys.

        Mitään semmoisia auto-päivitys juttuja jotka levittelevät toisille ohjelmille rootin salasanaa ei pidä asennella. Koko tietoturva lepää näiden käyttöoikeuksien varassa, myöskään rootin tunnuksin ei ole hyvä kirjautua järjestelmään ellei ole ehdottoman pakko.

        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit


      • wefwefqewfqwqwfd

        Ubuntussa ja lubuntussa on normaalia toimintaa, että ei kaikissa päivityksissä kysy salasanaa.


      • Näinsevaanoon
        rootin-salasana-tärkein kirjoitti:

        Toivottavasti joku osaa selittää tuon, muuten joudun asentamaan LUbuntun, ja varmistamaan mistä siinä on kysymys.

        Mitään semmoisia auto-päivitys juttuja jotka levittelevät toisille ohjelmille rootin salasanaa ei pidä asennella. Koko tietoturva lepää näiden käyttöoikeuksien varassa, myöskään rootin tunnuksin ei ole hyvä kirjautua järjestelmään ellei ole ehdottoman pakko.

        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit

        Ubuntu on aivan ihana
        Eikä tuo päivitysjuttukaan ole kuin ihana, ei tee mitä sattuu


    • poistoon_moinen

      poista koko ubuntu

      • seppo-pc

        poista sinä seppo itsesi hourulaan


      • Semitäpoistetaan

        Windows kymppi lähti jo aikaa sitten, se saatanan paska!


    • turhakeon

      Jos järjestelmä pyytää salasanaa voidakseen päivittää niin mistä keskiverto koneenkäyttäjä tietää et uskaltaako salasanan antaa vai kuuluuku antaa aina salasana jos "tietokone" sitä kysyy ;)

      • ubuntusa

        Aina kun painat "Asenna päivitykset" ja jos kysyy salasanaa niin uskallat sen antaa.


      • oletettavasti-uskaltaa

        Kyllä ubuntuissa uskaltaa, jos tietää päivityslähteensä, ja tietää niiden olevan turvallisia.
        Oletusarvoisesti ne on turvallisia, ellei itse sorkkinut niitä jälkeenpäin vinkkuraan.


      • Monta_vuotta_Linuksia
        oletettavasti-uskaltaa kirjoitti:

        Kyllä ubuntuissa uskaltaa, jos tietää päivityslähteensä, ja tietää niiden olevan turvallisia.
        Oletusarvoisesti ne on turvallisia, ellei itse sorkkinut niitä jälkeenpäin vinkkuraan.

        Näin on. En ole kommentoinut juurikaan tässä ryhmässä, mutta nyt oli niin asiallinen vastaus että jotain pitää sanoa.
        Linux debian-pohjaiset jakelut ovat turvallisia kunhan katsot ettei sources.listiin eksy mitään hämäräperäistä. Niin ja uskaltaa sitä muuttaakin jos katsoo ensin keneltä lisäykset siihen tulevat.


      • oletettavasti
        Monta_vuotta_Linuksia kirjoitti:

        Näin on. En ole kommentoinut juurikaan tässä ryhmässä, mutta nyt oli niin asiallinen vastaus että jotain pitää sanoa.
        Linux debian-pohjaiset jakelut ovat turvallisia kunhan katsot ettei sources.listiin eksy mitään hämäräperäistä. Niin ja uskaltaa sitä muuttaakin jos katsoo ensin keneltä lisäykset siihen tulevat.

        On helppo sanoa monen vuoden kokemuksella, mutta aloittelija ei ymmärrä yhtään mitään sources.lististä tai mikä on hämäräperäistä tai mikä ei ole. Vaatii pitkää perehtymistä asioihin. Eikös debian-pohjaiset jakelut pitäneet olla niin turvallisia ja helppokäyttöisiä että käyttäjän ei edes tarvitse miettiä näitä juttuja.


      • lähteistä_hieman
        oletettavasti kirjoitti:

        On helppo sanoa monen vuoden kokemuksella, mutta aloittelija ei ymmärrä yhtään mitään sources.lististä tai mikä on hämäräperäistä tai mikä ei ole. Vaatii pitkää perehtymistä asioihin. Eikös debian-pohjaiset jakelut pitäneet olla niin turvallisia ja helppokäyttöisiä että käyttäjän ei edes tarvitse miettiä näitä juttuja.

        Avaa Ohjelmistot ja päivitykset. Turvallisia lähteitä on main ja universe. Hieman turvattomia on restricted, multiverse ja partner.
        Sitten erikseen ovat PPA-lähteet, joiden luottavuuden pitää itse osata arvioida. Launcpadissa on yleisesti turvallisia PPA-lähteet, mutta voivat toki tehdä järjestelmästä turvattoman jakamalla paskapaketteja.
        Lisäajurit ovat myös hieman turvattomia, suljetun lähdekoodin takia.
        Myös proposed lähdettä kannattaa välttää, ellei halua testata ja raportoida bugeista.
        Mahdollisimman orginaalina pidetty ubuntu on äärettömän turvallinen.


    • HelppoLinuks

      Sudotus ja salasanan syöttelyynnpitää vain totulle jos ja kun olet tubuttimeen siirtynyt.
      Muista että sellainen eri kirjamia, numeroita ja pitkä sen salasanan on oltava joka on muistissasi jonka joka välissä napsuttelet linuksiin, jos se on kirjoitettu ylös niin muistitikku ei toimi kirjautumiseen ainakaan ja turvallisuuden kannalta se on oltava sinun päässäsi tai vihkossa mieluummin kuin tikulla.
      Tässä esimerkki:
      XäÖPÅÅÅYUe37166/2400;()&37@?,373@36:8.€Gsodkeodp-18G@Äöööädåååpfjrixmcärkclfmrixleneixöxäää....mmeip?;37.!,"38:9.92)/78€'

      • Mitäsontaa

        Ehhei, nyt taidat puhua windowsisata ;D


      • LinuxLelux
        Mitäsontaa kirjoitti:

        Ehhei, nyt taidat puhua windowsisata ;D

        En puhu kuin linux jakeluista.


      • win_tubutin

        Aloittaja on siirtynyt Ubuntuun! Ei mihinkään microsotkun tubuttimeen!


      • wirusimuritubutin

        Microsoftin tubuttimessa ei ilmeisesti tarvitse salasanoja, vaan käyttäjät voivat asentaa ohjelmia ja tehdä muutoksia ilman järjestelmänvalvojan lupaa!


      • persialainen

        Windows imee automaattisesti itseensä hyötyohjelmat.


      • keylogger_facelogger_
        persialainen kirjoitti:

        Windows imee automaattisesti itseensä hyötyohjelmat.

        Windows 10 sisältää kaiken kattavan hyötyohjelmiston.


    • Ubuntu-on-IHANA

      Keskustelu on valaisevaa, itse ihmetellyt asiaa jo vuosia sen koommin miettimättä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1205
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1147
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1043
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe