"Investointivaiheen jälkeen Tampereen Raitiotie Oy keskittyy järjestelmän omistamiseen ja kunnossapidon koordinointiin yhdessä kaupungin kanssa."
Mitäpä tuohon Tampereen info-sivulla olleeseen viralliseen lausumaan on muuta sanomista kuin se, että kyllä seitsemällä hallituksen jäsenellä riittää siinä omistamisessa työtä koko hallitusporukan loppuelämän ajaksi, ja riittäisi vähän ylikin, jos hallituksen täysivaltaiset jäsenet voisivat vielä siitäkin itse päättää.
Tampereen Raitiotie Oy keskittyy omistamiseen
14
80
Vastaukset
- idioottihanke
Kyllä siinä omistettavaa onkin. Rataverkosto n. 300 miljoonaa ja vaunut n. 200 miljoonaa. Yhteensä 500 miljoonan omistuspotti. Niin ja velkaakin saman verran.
- järkihanke
Olisiko tässä myös varauduttu siihen, että yhtiö voi saada uusia osakkaita, jos raitiotie tulevaisuudessa jatkuu jonkun muun kunnan alueelle? Siitähän on ollut mainintoja.
- velkaveto
Kyllä sinne uudet omistajat otetaan kiljuen vastaan. Aluksi taitaa Tampere antaa omaa pääomaa 2 miljoonaa ja velkaa otetaan 310 miljoonaa. Ei siinä omistuksella ole arvoa, jos koko homma pyörii velkavivulla.
Jos rataverkostoa laajennetaan naapureihin niin samalla suhteella varmaan mennään. Eli jokaista oman pääoman miljoonaa kohti otetaan 150 miljoonaa velkaa. - maksajiakaivataan
Jos tuo ratikkaverkosta menisi Kangasalle, Lempäälään, Pirkkalaan ja Ylöjärvelle, niin sen koko rataverkoston hinta olisi n. 1 500 000 000 € ja vaunut 500 000 000 €. Tämä koko homma velkarahalle tarkoittaisi vuodessa korkoja 60 000 000 euroa. Ei taida kunnanisät naapurikunnista lähteä mukaan tohon yhtiöön.
- Idioottientouhuja
Kaikkien näiden investointi ja käyttökulujen päälle vielä linja-autojenkin kulut. Meillä täällä Tampereella vain idiootteja päättämässä, mutta eihän siihen ole muuta vaatimustakaan, kuin paljon ääniä.
Antaa Raitiotie yhtiön sitten vaan tehdä konkan, niin saadaan halvemmalla ostaa konkurssipesästä.
Kansa ehkä huomaa, että raitiotie Oy:ssä sitten päättämässä myös omista palkkioistaan nämä samat henkilöt. - järkihanke
Raitiotien jatkaminen kauemmas keskustasta on merkitty maakuntakaavaan ja kyllä se sieltä vielä joskus tuodaan maastoon.
Raitiotieradan rakentaminen äärialueella on sitäpaitsi todellakin suhteessa halvempaa kuin keskustassa. Kaikki kalliit kulut tulee alkupaukkuun: raitiovaunut, varikko laitteineen, kalleimmat sillat ja alitukset, kalleimmat johtojen siirrot.
Kunta saa paljon vetovoimaa, jos sillä on hyvä suora ratayhteys Tampereen keskustaan. Tulevaisuudessa ehkä ei jää ollenkaan suoria paikallisbussiyhteyksiä naapurikunnista.
Pitäisin varsin todennäköisenä että myös valtio jatkaa kahden ratakaupunkialueensa (Hki & Tre) tukemista, varsinkin kun/jos Turku jänistää eikä suostu kehittämään raideliikennettään. Raideliikenne nimittäin on pysyvästi pop. Tullaan huomaamaan myös Tampereella välittömästi kun liikenne alkaa. - kaikkimaksaa
"Antaa Raitiotie yhtiön sitten vaan tehdä konkan, niin saadaan halvemmalla ostaa konkurssipesästä."
Jos menee konkkaan niin silti Tampereen veronmaksajat maksaa kaikki, koska kaupunki on antanut omavelkaisen takauksen. Valtuusto on päättänyt, että veronmaksat maksaa koko paskan kävi miten kävi. - Paljonmaksaa
"Kaikki kalliit kulut tulee alkupaukkuun: raitiovaunut, varikko laitteineen, kalleimmat sillat ja alitukset, kalleimmat johtojen siirrot. "
Jos ratikkaverkostoa laajennetaan niin uusia vaunuja pitää ostaa paljon enemmän. Sen luulisi ymmärtävän jopa tyhmimmän vihreän. Eli ne vaunut jotka aluksi ostetaan ovat jo käytössä. Jos toimintaa laajennetaan niin uusia vaunuja pitää ostaa, koska niitä tarvitaan liikenteessä paljon enemmän. Tampereella toimivaan verkostoon tarvitaan n. 200 000 000 € vaunut. Jos verkostoa laajennetaan niin uudet vaunut maksavat n. 200 000 000 -400 000 000 €.
Verkon laajentaminen tarkoittaa uusia siltoja ja alituksia. Ne taas maksavat. Lisäksi etäisyydet kasvavat, joten jokainen kilometri maksaa tietyn hinnan. Arvio ilman alituksia ja siltoja on 4-8 miljoonaa/km.
Se mikä alkuun menee, ei yhtään vähennä sitä mitä pitää maksaa verkon laajennuksesta. Ehkä se, että jo on rakennettu auttaa arvioimaan mitä laajentuminen maksaa.- järkihanke
Ratikkarata sietää mutkia ja mäkiä. Sitä voi rakentaa rennommin ja kohtuukustannuksella kun ei olla Hämeenkatu -- Itsenäisyydenkatu -tyyppisessä lähes millimetrin tarkkuutta vaativassa ympäristössä, missä työt pitää ajoittaa tarkasti yms. Rauhalliset risteykset voidaan tehdä valo-ohjattuina tasossa eikä siltoja tarvita niin paljon.
Vaunumäärä on aina todella vaikea mitoittaa oikein. Varmaan kukaan ei tiedä vielä paljonko nyt on todellista "reserviä" mutta kyllä sitä on. Pitää käytännössä selvittää huollon tarve, matkustajamäärät yms.
Jos rata pitenee pätkällä esim 2 * 15 minuuttia, niin tarvitaanko todella 4 uutta vaunua? Ehkä, ehkä ei. Ehkä sitten ostetaan enemmän ihan toisenlaisia halpoja "erimerkkisiä" vaunuja suoraan Keski-Euroopasta tarjoushintaan.. sitä vartenhan raideleveys on 1435 mm, eikä Helsingin 1000 tai VR:n 1524 mm.
Näin ratikkafirmat tekevät. Ehkä Göteborgissa tai Tukholmassa tai jossain Saksassa on liikaa vaunuja syystä tai toisesta, ja tarjoavat sieltä halvalla myyntiin tai vuokralle? Me emme voi tietää vuoden 2026 vaunutilannetta. Tilanne muuttuu -- raitiotien eduksi.
Raitiotie on suuri mahdollisuus Tampereelle.
PS en ole vihreä. - 89millimetriä
järkihanke kirjoitti:
Ratikkarata sietää mutkia ja mäkiä. Sitä voi rakentaa rennommin ja kohtuukustannuksella kun ei olla Hämeenkatu -- Itsenäisyydenkatu -tyyppisessä lähes millimetrin tarkkuutta vaativassa ympäristössä, missä työt pitää ajoittaa tarkasti yms. Rauhalliset risteykset voidaan tehdä valo-ohjattuina tasossa eikä siltoja tarvita niin paljon.
Vaunumäärä on aina todella vaikea mitoittaa oikein. Varmaan kukaan ei tiedä vielä paljonko nyt on todellista "reserviä" mutta kyllä sitä on. Pitää käytännössä selvittää huollon tarve, matkustajamäärät yms.
Jos rata pitenee pätkällä esim 2 * 15 minuuttia, niin tarvitaanko todella 4 uutta vaunua? Ehkä, ehkä ei. Ehkä sitten ostetaan enemmän ihan toisenlaisia halpoja "erimerkkisiä" vaunuja suoraan Keski-Euroopasta tarjoushintaan.. sitä vartenhan raideleveys on 1435 mm, eikä Helsingin 1000 tai VR:n 1524 mm.
Näin ratikkafirmat tekevät. Ehkä Göteborgissa tai Tukholmassa tai jossain Saksassa on liikaa vaunuja syystä tai toisesta, ja tarjoavat sieltä halvalla myyntiin tai vuokralle? Me emme voi tietää vuoden 2026 vaunutilannetta. Tilanne muuttuu -- raitiotien eduksi.
Raitiotie on suuri mahdollisuus Tampereelle.
PS en ole vihreä.Tuohan nyt on aivan järjetöntä tehdä ratikka 1435mm raideleveydellä. Tuolla leveydellä ei voida jatkossa hyödyntää valtion 1524mm rataverkkoa jos paineita palvelun laajentamiseen olisi.
8,9cm hölmöys tulee maksamaan joskus aika paljonkin.
- halpaakuinheinänteko
Se, että lähdettäis tilaamaan toisten käytettyjä ei ole järkevää huollon ja varaosien kannalta. Uusien vaunujen hinta näyttää olevan n. 3 miljoonaa/kpl. Niitä kun on aina 3 kytkettynä niin koko junan hinta on 9 miljoonaa. Jos otetaan esim. TAYS-Kangasala niin matkaa tulee rapiat 13 km. Jos keskusta-TAYS ajetaan 7 min välein ja sama olisi myös TAYS-Kangasala niin minimi junamäärä olisi 6. Silloin vaunut maksaisivat 54 miljoonaa.
Mitä ratikkaverkon rakentaminen tulisi maksamaan Kangasalle. Helpossa maastossa hinta-arvio on 5 miljoonaa/km. Mutta ekstraa tähän tulisi silloista tai alituksista. Siltoja tulisi vähintään 4 kpl. Todennäköisesti enemmän. Eli karkea arvio 105 miljoonaa. Koko paska siis 159 miljoonaa. Tuskin riittää.
Tämä siis taas velaksi ratikkayhtiölle jo alla olevan 500 miljoonan päälle. Rahoituslaskelmia näistä ei pahemmin taideta tehdä. - järkihanke
käsittääkseni dokumenttien mukaan
yhden vaunun pituus on 37 metriä.
vaunussa on nivelten ansiosta useampia "palasia" mutta
se on silti sinänsä yksi ajokelpoinen yksikkö.
eiköhän se riitä liikennöitävän yksikön pituudeksi.
prujun mukaan pysäkkilaituri on 47 m pitkä.
valtio tulee varmaan tukemaan lisärakentamista.
toki, on kovin kaukana tulevaisuudessa, jos toteutuu. - vanutonilmaisia
Katsoin, että Helsinki tilaa 29 vaunua hintaan 100 miljoonaa. Tampereen ekan kaupan arvo on 97,5 miljoonaa. Eli sillä pitäisi saadaan suurin piirtein sama vaunumäärä. Tarvitaanko Hervanta-Pyynikki-TAYS verkostoon 29 vaunua?
Kun Lielahti linja aukeaa pitää Transtecin arvion mukaan tilata vielä 100 miljoonan vaunut. Tarvitaanko niitä kakkos vaiheen jälkeen 58?
Paljonko niitä pitäisi tilata lisää jos Kangasalle tulisi myös raide? - Järkipäätös
Juuri noin sen pitää mennäkin. Ratikka on paitsi joukkoliikenteen toimiva runkoratkaisu. Niin myös sellainen toiminta-alusta, jolla voi olla ja tulee olemaan eri operaattoreita sen eri toiminnoissa. Joihin voidaan tarjouskilpailun kautta etsiä parhaita vaihtoehtoja.
Mutta liiketoimminnan ydin, sen osaaminen, sekä sen kehittäminen tulevat pysymään tiukasti Tampereen raitiotie OY:n hallinnassa.Ja osaltaan tähän tulee perustumaan investoinnin tuottomalikin. Myös esim. rajoitetut osakeannit voivat olla mahdollisia. Koska potentiaalisia osakkaita on helppo saada, kun itse tuote on kunnossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671586eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1481579En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311292Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä651260- 421105
- 172948
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik100880Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60744Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42677Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke155646