Mikä Jumalan nimi on?

JumalanNimiOnkositä

Jahve on vain toteamus "minä olen" jonka voi sanoa kuka vain, nimitys Jumala on vain titteli, Herra on kiertoilmas kuten myös Korkein. Isä eli Abba on vain Jeesuksen käyttämä hellyttely nimi. Mikä siis Jumalan nimi on vai onko Jumala kokonaan nimetön? Ja saako Jumalan ääneen lausumatonta nimeä lausua tai kirjoittaa?

11

130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jari-pekka--65

      "Minä Olen". Kukaan ihminen ei ole voinut aina sanoa noin itsestään. Vain Jumala voi sanoa itsestään "Minä Olen". Hän, jolla ei ole alkua, eikä loppua. Jumala vain yksinkertaisesti ON.

      Jumala on pelastaja. Jeesus, Jeshua. Jeesus sanoo Isälle: Nimi, jonka sinä minulle annoit. Oman nimesi.

      • ValehtelijaOlet

        ""Jeesus sanoo Isälle: Nimi, jonka sinä minulle annoit. Oman nimesi.""

        Ei muutes sano, valehtelet. Lue vaikka raamatusta. Tuo on kokonaan oma keksintösi.


      • jari-pekka--65
        ValehtelijaOlet kirjoitti:

        ""Jeesus sanoo Isälle: Nimi, jonka sinä minulle annoit. Oman nimesi.""

        Ei muutes sano, valehtelet. Lue vaikka raamatusta. Tuo on kokonaan oma keksintösi.

        Joh. 17
        11 Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.
        12 Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.


    • takuueläkeläisnainen

      Juutalaiset eivät ole kertoneet Jumalan nimeä meille kristityille, ja itse epäilen, että hekään eivät sitä enää tiedä. Se kirjain yhdistelmä oli jotain JHWH, että muuta tietoa kristityillä ei ole Jumalan nimestä.

    • Hei-


      Jumalalla on monta eris- ja -yleisnimeä. Huomioida kannattaa myös mon. "jumaluus."
      Kol 2:9, Apt 17:29.

      JHWH- kerakkeet joita ei uskallettu lausua, on se kaikkein runnetuin Jumalan erisnimi varmastikin.
      Kukaan ei tiedä alkuhebrean oikeaa ääntämistapaa. Vokaaleja alkoi kieleen lisäämään masoreetit vasta 800 - 1000 jKr.

      Jumalan nimi VT:ssä nimissä;
      1 Moos 22:14, 2 Moos 17:15, Tuom 6:24, Jer 23.6, Hes 48:35.
      Jumalan nimityksiä UT:ssä;
      1 Pt 5:10, 2 Kor 13:11, Fil 4:9, 1 Kor 14:33, Room 15:5,13,33, 16:20, Apt 7:2.


      Vanha Testamentti käyttää Jumalan "nimeä" "JHWH" yli 6800 kertaa. (2 Moos 3:14, 2 Moos 3:15)
      Uudessa Testamentissa JHWH ei esiinny. JHWH; Suomennettuna: "-Minä olen se joka Minä olen."

      Hebreankielen alkutekstissä ei ollut lainkaan vokaaleja. Vokaalien puuttuessa emme voi tietää JHWH:n ääntämistapaa. Juutalaiset eivät lausuneet Jumalan nimeä koska pelkäsivät lausuvansa turhaan Jumalan nimen. Siksi ei ole olemassa perimätietoakaan nimen lausumistavasta. Olemassa on vain arveluita.
      "Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään." (2 Moos 20:7, 3 Moos 24:16)

      Jumalalla on lukuisia erilaisia nimityksiä. JHWH on luettu; "Adonai," joka tarkoittaa "Minun Herrani." Nykyisin suomenkielisissä Raamatuissa Jumalan nimet on korvattu yleisnimellä "Herra."
      Jumalan nimen "epäselvyydet" eivät saa olla syytöksien asia. Pyhä Henki valaisee tahtoville ihmiselle Jumalan. Emme voi mitään ettei Jumalan nimen lausumistapa ole perimätietona säilynyt. Vanhaa alkuhebreaa on hankalaa toisinaan tutkia varsinkin vokaalien puuttuessa.

      "Jumalan nimi, joka kirjoitetaan neljällä konsonanttikirjaimella JHVH- tästä kirjainyhdistelmästä käytetään mielellään nimeä "tetragrammaton." Sana JHVH on varsinkin kristillisessä käytännössä lausuttu "Jehova" (tetragrammatonin konsonantit ja sanan "Adonai" (Herra) vokaalit); todennäköisempi ääntämistapa on "Jahve." Juutalaiset lukevat mielellään joko "Adonai" tai "Ha-Shem" (Se Nimi" välttyäkseen vahingossakaan lausumasta Jumalan nimeä."
      (Wikipedia:2012)

      Nykyinen kielentutkimus puoltaa joskus enemmän lausumistapaa "Jahve." Masoreetit aloittivat toimintansa vasta 500 jkr. Masoreetit ryhtyivät lisäämään vokaaleja hebrean kieleen mutta eivät tienneet JHWH lausumistapaa. He tahtoivat lisätä samoja vokaaleja JHWH:n kuin sana "adonai" sisälsi ja syntyi nimi Jehova. Kun Raamattua alettiin kääntämään monille kielille säilyi masoreettien lausumistapa, joka on nykykielen tutkimuksessa kyseenalaistettu. Masoreetit eli juutalaiset kirjanoppineet ryhtyivät käyttämään nimeä "Jehova" vasta yli 500 jkr.

      Jeesuksen ja apostolien aikana oli käytössä Vanhan testamentin kreikankielinen käännös. Siinä JHWH oli käännetty nimellä "Kyyrios" "Silloin Tuomas sanoi: "Minun Herrani ja Jumalani." (Joh 20:28) Näin Jeesus nimi oli pelastavan Jumalan nimi! (Kyyrios) Asia käytännössä; -Tuomas näki Jeesuksen, oli Jeesuksen kanssa, ja puhutteli Jeesusta Kyyriokseksi joka oli JHWH käännettynä heidän Raamatussaan!

      Fil 2:11 ja Kol 3:24 jossa on myös Jumalan nimi Kyyrios. Jeesuksesta ja JHWH:sta käytettiin toisinaan samaakin nimeä.

      Raamattu käyttää ensin Jumalan nimeä "Elohim." (1 Moos 1:1) Elohim on monikkomuoto kuvaten jumaluuden kolmiyhteyttä; Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä. Raamatussa Jumala puhuttelee itse itseään monikkomuodossa; "Tehkäämme ihminen" (1 Moos 1:26) Tämä Jumalan monikkomuotoinen nimi esiintyy Raamatussa 2250 kertaa. VT käyttää myös nimeä "El" jolla ilmeisesti on tarkoitettu ainoata tosi Jumalaa.
      El- muoto esiintyy ainakin 225 kertaa.

      Jumalalla on muitakin nimityksiä ollut, mm.; Ihmeellinen neuvontuoja,Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhanruhtinas ja Herra Sebaot. (Jes 9:5-6)
      "Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala" Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien" (Matt 22:32)

      Jatkan alla vielä >>>>

      • Jatkoa edelliseeni >>>>>>>>>>>>>>>>>>>

        "Jumala, Iankaikkinen Isä, on koko luomakunnan Luoja, kaiken alkulähde, ylläpitäjä ja hallitsija. Hän on vanhurskas ja pyhä, laupias ja armahtavainen. "Hän on kärsivällinen, ja hänen hyvyytensä ja uskollisuutensa on suuri." Pojassa ja Pyhässä Hengessä ilmenevät ominaisuudet ja kyvyt ovat myös ilmauksia Isästä." (1.Moos. 1:1; Ilm. 4:11; 1.Kor. 15:28; Joh. 3:16; 1.Joh. 4:8; 1.Tim. 1:17; 2.Moos. 34:6,7; Joh. 14:9) (Adventtikirkko:web-sivut:2012)

        Kreikan kielen "onoma" suom. "nimi" merkitsee:
        1. Henkilön nimeä
        2. Henkilön arvovaltaa
        3. Henkilön asemaa
        Matt 6:9, Joh 17:6,26 "onoma" täytyy arvioida tätä taustaa vasten.
        "Pyhitetty olkoon Sinun nimesi..." (Matt 6:9) -Jumala sanoo: "Minä olen Jumala." Jumalan arvovalta ja asema on JHWH:n ensisijainen merkitys.

        Jumalaa ja Jeesusta Kristusta on nimitetty Raamatussa paljon samalla nimellä: "Herra"

        "Hänen välityksellään luotiin kaikki, kaikki mikä on taivaissa ja maan päällä, näkyvä ja näkymätön, valtaistuimet, herruudet, kaikki vallat ja voimat. Kaikki on luotu hänen kauttaan ja häntä varten." (Kol 1:16) (Joh 17:6,25,26)

        Jumalan nimi ei ole oleellisen tärkeä asia kristityn uskovan uskonelämässä ja pyhityksessä. (Hebr 12:14) Tärkeätä on usko Jeesukseen ihmiskunnan kertakaikkisena uhrina (Kol 2:9-10) syntien sovitukseksi yksin armosta, yksin uskosta (Ef 2:1-10) ja Jumalan käskyjen rakastaminen. (Ilm 14:12, 19:10)

        Jumala halusi että hänet erotetaan epäjumalista;
        "Minä olen Herra, Jahve on minun nimeni. Kunniani kirkkautta minä en kenellekään luovuta, en minulle kuuluvaa ylistystä jumalankuville." (Jes 42:8)


        Siunauksia!


        Jari Laurila
        keskustelija
        ei pappi


    • olevainenkin

      Korkein kaikkivaltias jumala, joka loit näkyväiset ja näkymättömät, olevaiset ja olemattomat, kuolleet ja elävät. Kiitos jumala.

    • "Jahve on vain toteamus "minä olen" jonka voi sanoa kuka vain, nimitys Jumala on vain titteli, Herra on kiertoilmas kuten myös Korkein. "

      Jahve on kuitenkin ainoa, joka voidaan yksilöidä sen perusteella, että "minä olen".

    • ulaaniv

      Olen tätä kanssa miettinyt, minä olen lyhenee ole eli 370 tälläinen lento on kateissa saman yhtiön lento 17 tippui kanssa numerot seitsemäntoista tarkoittaa muistaakseni täydellistä voittoa ja jos katsoo suomeen niin täällä on olkiluoto kolme OL3 jos espanialainen matadori saa härän juokseen punaisenlipun ali nii kansa huutaa ole ja kun potkupalloilija tekee maalin niin kansa repeää oleoleeee, mitä tuumit asiasta ?

    • korkeinkaikkivaltias

      Mitäs minä, rukoillessa sanon, kun hienoksi pitää ruveta: Korkein kaikkivaltias jumala. Olen tähän nimeen tyytyväinen, sen löydän raamatusta. Uskoisin, lue niin näet.

    • wtwyg35y

      Yaldabaoth kohotti itsensä jumalaksi joka antoi niitä käskyjä jne. Todellinen Jumala on Lähde josta kaikki voivat ammentaa eikä hän välitä siitä mitä uskontoa edustaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3421
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      176
      1468
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1228
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1122
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      805
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      782
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      769
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      42
      750
    Aihe