Katkera yhteiskunnalle

YhteiskuntaLopussa

Olen syystä katkera yhteiskunnalle. Menetin äitini vakavaan sairauteen nuorena 17 vuotiaana. Yhteiskunta riisti elämästäni suurimman osan ajasta, jonka olisin halunut viettää äitini kanssa.
Koulussa PITI olla, vaikka paljon tärkeämpää olisi siinä tilanteessa olla äidin luona.
Mitään kriisiapua ei tarjottu äidin kuoleman jälkeen, eikä edes kysytty.
Eikä nykyään myöskään kriisiapua tarjota, vaan jätetään yksin, vaikka omien vanhempien menetys on aina vakava ja järkyttävä menetys lapsille.
Heti kyllä kriisiapua tupataan, kuten näissä ampumatapauksissa, joissa kriisiapua tupataan täysin sivulliselle ohikulkijallekin, joka sattumalta on ohikulkumatkalla, eikä ole kokenut mitään traumoja, niin kriisiapua heti tupataan, vaikka ei olisi edes tarvetta.
Tai jos matkustaessaan on joutunut luonnon katastrofin keskelle, vaikkei olisi edes katastrofi paikalla, vaan ohikulkumatkalla, niin heti on kriisiaputyöntekijät vastassa kotimaassa ja tarjoamassa kaikenalaista apua ja surutyötä, vaikkei sellaista edes tarvitsisi.

Katkera olen yhteiskunnalle loppuun saakka siitä, että yhteiskunta riisti minulta suurimman osan siitä ajasta, joka olisi ollut tärkeämpää viettää äidin kanssa.
Nyt kohta 30 vuotta jälkeenpäin olen syrjäytynyt ja tuloton.
Yhteiskuntaa ei kiinnosta, joten tällainen riistoyhteiskunta ei minuakaan kiinnosta, pitäkää tunkkinne.

26

1026

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valintaonsinun

      Katkeruus ja itsesääli ovat varmoja siteitä pitää ihminen masennuksessa ja alakulossa. Nämä riippakivet voivat sairastuttaa myös fyysisesti.
      Sinun ollessa nuori ei ollut vielä ymmärretty kriisiapua ja sen merkitystä menetyksen kohdatessa.
      Jos haluat onnelliseen elämään menneisyyden jättäminen ja anteeksianto ovat ensiaskel siihen.
      Tähän ovat asiantuntijatkin päätyneet. Tee sovinto menneen kanssa ja etsi apua Jumalalta ja alat vihdoin elää.

    • Surutonta

      Mun mutsi oli hakkaava vittumainen akka. Kuoli syöpään 72-vuotiaana mikä olikin sille ihan oikein. Eipä ole tarvinnut surra kumpaakaan "vanhempaani" eli siinä suhteessa pääsin helpolla.

    • pääsisjopois

      Mun äiti ei kuole sitten millään...on varmaan unohtunut tänne...on vanha kuin taivas...aikoinaan,lapsena pelkäsin kovin että äiti kuolee..ja nyt kun sitä toivon ja odotan että vanha valittaja pääsisi pois,siellä se vaan valittaa vanhainkodissa.Hoidin häntä kotona,aina oli tyytymätön kaikkeen,haukkui selän takana,siinä kiitos minkä sain.Kotiin on hinku mutta en ala enää huolehtia hänestä.

    • Deet

      Mitenkään väheksymättä kokemustasi mutta entä jos et olisikaan ollut koulussa vaan äitisi kanssa ja koulu olisi jäänyt sen vuoksi retuperälle ja kesken. Olisitko katkera koska et voinut käydä koulua? Asioilla on monta puolta.

      • ruunosuoli

        '
        koulussa oppii,

        eväät saa kaikkeen huonoon


      • Anonyymi

        Kaikin tavoin katkera pitää olla mahdollisimman tehokkaasti.
        Se että ei ole koskaan mennyt opiskelemaan ammattia ja sitä kautta
        työelämään on tietenkin jonkun toisen syytä.


      • Anonyymi

        Höpsis, Suomessa voi aina mennä vaikka aikuislukioon. Äitiä ei koskaan saa takaisin.


    • justnoinSuominousuun

      Aloittaja on keksinyt omasta mielestään hyvän selityksen omalle huonovointisuudelleen. Pääasia on, että itsellä ei ole mitään vastuuta ja kaikki on toisten syytä.

      • sipulikos

        Tulee mieleen "suomen" eduskunta, eli en minä vaan se edell.............


    • Blässymblää

      Tyypillinen syrjäytyjä. Ennemmin etsitään syntipukkeja ja syytetään vaikka koko yhteiskuntaa kuin mietittäisiin mitä itse voisi tehdä. Ei voida myöntää että omatkin valinnat vaikuttivat syrjäytymiseen, koska silloinhan voisi joutua oikeasti tekemään itse jotain, eikä voisi vain syytellä muita kaikesta.

      • adfdffdafddfaefef

        Hyvä että empatia kokee luonollisen kuoleman! Pystyy sitten hyvällä omallatunnolla tappamaan ja ryöstämään kun tietää että ryöstettävä on samanlainen paskakasa kuin itse on...


    • Herää2017

      On ihmellistä että myötätuntoa ei todella löytyy lukijalta.Voisin kuvittella särkevän sydäntä kun kukaan ei autaa ja on menettänyt rakatava äitiä.Ei kaikki äidit ovat pahoja,ja vaikka äidit ovat eri mieltä ja vaativia ei tarkoittaa että eivät rakastaa lapsensä.Yhteiskunta ei noudattaa omia lakia ja on luonut ihmisarvo vaatimuksia joka eivät toteutuu,on rasismia ylhata ja alhalta ja terveydenhuolto ei toimii yksityisellä eiä valtion tasolla.Kokemusket kertovat totutta eikä turhat valitukset.Meidän perhessä 4 hoitovirhetta,jostain seuraa elämään tuska ja vakava sairaus.Ei o saatu mitään korvausta mistään.Missä on ihmisoikeudet,perus oikeudet,ihmisarvot ja terveydenhuolto oikeudet. Monta kerta on nähtyy tai kuultu mediassa että lääkäreitä on syytetty virhestä tai sairaala on maksanut korvausta jollekin,en ikinä.Tunnen monet ihmiset jotka eivät ole saanet tukea ja oikeuta valtiosta.Mitä sitten.? Onko ne kaikki huonoja kun eivät antaa anteeksi ,koska korkeqsti palkattu lääkärit ja sos.työntekijät ei teke kunnon työtä,tai onko yhteiskunnalla virus nimeltä "välipitäättömyys"

    • Deet

      Hyvät ihmiset, ei kukaan voi hengittää toisen puolesta. Tällä tahdon sanoa että kyllä itsekin täytyy jotain yrittää vaikka kuinka korpeaisi. Tuki on tukea mutta itse on seistävä pystyssä.

    • LueAkuAnkkaa

      Kaikki on Trumpin syytä! Kyllä me Hesarissa tiedämme, mikä on totuus.

    • OsatonOnnesta

      En minäkään saanut kriisiapua, en ole katkera enkä koe itseäni syrjäytyneeksi.

      Osuin 8-vuotiaana kolaripaikalle, missä isäni makasi tajuttomana ja verisenä tiellä. Seuraavana päivänä menehtyi tajuihinsa tulematta. Äidille jäi iso lapsikatras ja paljon työtä ja velkaa.

    • lololokok

      ap, ei moni muukaan saanut mitään kriisiapua noina 80-luvun vuosina. En minäkään, perhettäme kohtasi riitaisa ja katkera avioero, ja aika traumaattinen tilanne minulle, nuorelle tai lapselle. Koko lukio meni vähän ohi, ja en saanut arvosanoja joihin olisin muuten yltänyt jos olisin ollut mieleltäni täysin tasapainossa, ja kotiolot vakaat. Mutta ne oli mitä oli. Vasta viime vuosina on alettu antaa kriisiapua, eikä sitäkään aina kaikillle , ei edes perhesurman sukulaisille.Jopa ylioppilaskirjoituksiin voi saada arvosanojen korotuksia terveydellisistä tai sosiaalisista syistä. Eipä tuota kukaan minulle silloin tullut kertomaan, että olisin voinut anoa. Meni sekin apu ohi.
      Mutta kirkon ovet on aina auki ja jos se ei riiitä, niin on monia eri seurakuntia jossa myös saa apua aina.
      Ei kai yhteiskunta äitiäsi tappanut?
      Aina voi aloittaa alusta.

    • Anonyymi

      Minäkin olen katkeroitunut erakko. Yhteiskunnalle katkera sekä minua hyväksikäyttäneille.

      • Anonyymi

        No, oletko vaatinut oikeudenmukaisuutta tai korvauksia niiltä.
        Erakoitumisen välttää, kun alkaa harrastaa jotakin ja saa uusia ystäviä.


    • Anonyymi

      Onko aloittajan nuoruuden traumaa nyt märehditty 30 vuotta .
      Yleensä traumasta on kohtuuajassa päästetty irti ja jatkettu elämää.
      Tiedän tapauksia, missä erittäin traagisen tapauksen vuoksi on
      ihminen ollut työkyvytön jopa 2-3 vuotta, mutta kyllä sen jälkeen
      pitää jo ryhdistäytyä ja jatkaa elämää meidän toisten lailla.

    • Anonyymi

      Otan osaa äitisi menetykseen. Yhteiskunta ei monasti tunnu reilulta, sen olen itsekin kokenut. Koetetaan pärjätä.

      • Anonyymi

        Tosiasia on ikävä kyllä se, että ei yhteiskunta ole kovin kiinnostunut syrjäytyneistä,
        Yhteiskunta operoi mieluummin tavallisten ja menestyvien ihmisten kanssa.
        Syrjäytyneet ovat vain välttämätön paha, joita ei kiivas rukoilukaan auta
        Pitää vain katsoa itseään peilistä ja ryhdistäytyä. Eikä saa katkeroitua, kun se ei
        johda mihinkään parempaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiasia on ikävä kyllä se, että ei yhteiskunta ole kovin kiinnostunut syrjäytyneistä,
        Yhteiskunta operoi mieluummin tavallisten ja menestyvien ihmisten kanssa.
        Syrjäytyneet ovat vain välttämätön paha, joita ei kiivas rukoilukaan auta
        Pitää vain katsoa itseään peilistä ja ryhdistäytyä. Eikä saa katkeroitua, kun se ei
        johda mihinkään parempaan.

        Kyllähän poliitikkojen juhlapuheissa aina sanotaan että pitää tehdä toimenpiteet
        x sekä y syrjäytymisen ehkäisemiseksi, mutta taitaa ne käytännön toimet
        jäädä sinne muistioiden ja kokouspöytäkirjojen tasolle.
        Asian hoitamiseksi saadulla minibudjetilla tehdään ehkä jotakin toimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän poliitikkojen juhlapuheissa aina sanotaan että pitää tehdä toimenpiteet
        x sekä y syrjäytymisen ehkäisemiseksi, mutta taitaa ne käytännön toimet
        jäädä sinne muistioiden ja kokouspöytäkirjojen tasolle.
        Asian hoitamiseksi saadulla minibudjetilla tehdään ehkä jotakin toimia.

        Ei poliitikkojen kannata panostaa syrjäytyneisiin, kun ne eivät kuitenkaan äänestä.


    • Anonyymi

      Hakeeko aloittaja jotakin syrjäytyneiden ansioristiä katkeruuden ruusukkein ?

    • Anonyymi

      Syrjäytyminen on totta ja sitä tehdään systemaattisesti valtion toimesta tekemällä mm. osa-aikatyön tekeminen mahdottomaksi. Miksi syrjäyttää henkilö mieluummin työelämästä kuin sallia lyhempi työaika? Työterveyslääkäri on voimaton, kuten myös KELA ja eläkeyhtiö. Joku laki pitäisi säätää, että työnantajalla olisi velvollisuus tarjota myös osa-aikaista. Varsinkin kun samassa työpaikassa kahdella muulla ammattiryhmällä osa-aikaisuus mahdollistuu. Tällä tavalla asetetaan ihmiset eriarvoiseen asemaan ilman pätevää syytä. Ei voida sanoa, että tarvitaan 100% työntekijä, kun voisi ensin koittaa hakea toista osa-aikaista. Jos ei edes haeta toista osa-aikaista, ei haluta tukea työntekijän työssä jaksamista.

    • Anonyymi

      Sama pulju, jossa osa-aikaisille ei makseta korvausta, jos joutuu tulemaan lyhyellä varoitusajalla töihin. Johtaja ja henkilöstöhallinto päättäneet yhdessä, ettei tarvitse maksaa. Muutama työntekijä koittaa perustella intrassa, ettei tee osa-aikaista omasta halusta vaan pakon sanelemana. Ei auta. Olisi varmaan pitänyt ehdottaa samaan keskusteluun, että mielestäni voitaisiin tehdä sellainen päätös että vaikka kenellekään kiinalaiselle ei makseta korvauksia. Olisivatko silloinkaan tajunneet, millaista rasistista touhua harjoitetaan ihan johdon toimesta. Ja ihmettelen suuresti myös muita työntekijöitä, jotka tämän touhun sallivat. Ihmiset pelkäävät, että menettävät korvaukset omalta kohdalta niin ollaan hiljaa. Samaan aikaan osatyökykyisetneivätnkehtaa ääneen kertoa omista ongelmistaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5450
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3497
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1622
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1564
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1038
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe