Alinopeus-tahallista vai ei?

MaksimusVitutus

Onko työikäisellä,terveellä ihmisellä oikeus ajaa alinopeutta varsinkin talvella,kun nopeusrajoitus on 80km/h,kelin ollessa hyvä. Jos ei uskalla ajaa 80km/h,vaan matelee 70-60km/h päiväsaikaan,hyvällä kelillä,niin kannattaisiko auto jättää kotiin. Siis naisten kohdalla alinopeuden vielä ymmärtää,muttei miesten.
Ohituspaikkoja kun vaan ei aina ole ja toisaalta kun ei itselläkään niin suurta kiirettä ole,mutta olisihan sitä perille mukava päästä päiväsaikaan.

110

477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • espoolainen.akka

      Niin mutta kun mulla on puhelu kesken.
      Lapsi pitää ruokkia ajon aikana.
      Huulipunaa laittaa lisää, ei ehkä kaikki miehet mutta audi kuskit myös miehetkin.

      Heti kun nuo on tehty niin nopeus nousee taajamassa 120km/h, motarilla sitten taas ajan 70km/h.

      • 612klo2011

        Hitaasti saa ajaa, mutta pitää vaan huolen, että muut pääsee ohi.

        19§ Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta.


      • Ei_oo_pakko_jos_

        Ja taas kerran tähän huomautus: Alinopeutta EI OLE. On vain suurin tielle sallittu nopeus.

        Pilkunviilaajille saman tien myös vastaus, juu, moottoriväylät ovat erikseen. Niillä ei saa ollenkaan ajaa ajoneuvolla, jonka suurin rakenteellinen nopeus (siis Suomessa...) on alle 50 km/h. Tiedetään. Mutta sielläkään ei ole pakko ajaa sitä rajoitusmerkissä olevaa nopeutta.

        Maantiet ovat kaikkien käytettäväksi. Mennään siellä omien taitojen ja ajoneuvon ominaisuuksien mukaan sopivaa nopeutta. Jos toiset eivät omasta syystään pääse ohi, heillä on ongelma.


      • TurRpo
        612klo2011 kirjoitti:

        Hitaasti saa ajaa, mutta pitää vaan huolen, että muut pääsee ohi.

        19§ Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta.

        Tuo oli hyvä huomio!
        ...mutta kun sitä ei juuri ketään toteuta.
        Ei katsota taustapeiliin, eikä tiedosteta taakse kertynyttä jonoa, tai jos se nähdäänkin, ei muista välitetä pätkän vertaa... paitsi kun alkaa ohituskaista osuus, johan herätään ja vedetään luukut auki ja niinkin reilusti sallitun nopeuden yli, että huonotuurisella, pitkään siellä kupparin perässä roikkuneella ja vittuuntuneella ohittajalla, jää kortti virkavallan haltuun.

        Huomattavaa alinopeutta ajavat, pitäisi ehdottomasti tuomita sakkoon liikenteen vaarantamisesta ja yhtälailla kortin menetykseen, kuin lievääkin ylinopeutta ajavat, jos sakkoja kertyy useampia.


    • Talvella ei ainakaan ylinopeutta!
      Kova vauhti talvella vie ojaan.
      Ei voi luottaa nastoihin ja kitkarenkaisiin täysin.
      Sopiva vauhti on 60-80 kilsaa tunnissa TALVELLa.
      Myös kesällä pitää kunnioittaa sääntöjä.
      EI liikaa ainakaan saa ajaa ylinopeutta.
      Aiheuttavat monet pellet kuolemia ja vaaratilanteita.
      Aina laitan pitkät valot päälle pimeän aikaan, jos joku mulkku tekee vaarallisen ohituksen tai ajaa liian kauan kontissa kiinni, niin räpsäytän parin sekunnin ajaksi pitkät valot päälle.
      Yksi hermostui niin, että näytti minulle vilkkua.

    • määritelmä.puuttuu

      Mitä tuo alinopeus oikein tarkoittaa?

      • AikaaKoneellaTaaksepäin

        Se on sellainen että liikutaan alle 0 km/h eli ollaan ikäänkuin aikakoneessa. Siirrytään ajassa siis taaksepäin. Jotkut ovat keksineet sellaisen laitteen.


      • 612klo2013

        Ajaminen muuta liikennettä hitaammin


      • Ali.Ja.Nopeus
        612klo2013 kirjoitti:

        Ajaminen muuta liikennettä hitaammin

        Jos liikennevirta etenee 130 km/h motarilla ja joku ajaa 120 km/h niin ajaako se muita hitaampi silloin alinopeutta?


      • seli_seli

        Alinopeus on koheltajan termi edessä menijälle, jota hän ei kuitenkaan saa ohitetuksi.


      • ei__jatkoon
        612klo2013 kirjoitti:

        Ajaminen muuta liikennettä hitaammin

        Keksi joku parempi vitsi.


      • 1012klo1606
        Ali.Ja.Nopeus kirjoitti:

        Jos liikennevirta etenee 130 km/h motarilla ja joku ajaa 120 km/h niin ajaako se muita hitaampi silloin alinopeutta?

        Oletko tarkistanut nopeusmittarisi???


      • 1112klo2220
        1012klo1606 kirjoitti:

        Oletko tarkistanut nopeusmittarisi???

        Alinopeus = ajaminen muuta liikennettä hitaammin


      • hohooojajjaaa
        1112klo2220 kirjoitti:

        Alinopeus = ajaminen muuta liikennettä hitaammin

        Vitsisi on jo väsynyt.


      • 1212klo1404
        hohooojajjaaa kirjoitti:

        Vitsisi on jo väsynyt.

        Ei ole mikään vitsi, vaan tosi.


      • hohhoijjaaaaa
        612klo2013 kirjoitti:

        Ajaminen muuta liikennettä hitaammin

        Ei pidä paikkaansa, alinopeutta ei ole!!!!!! Tosi huono vitsi!!!!


      • 1412klo007
        hohhoijjaaaaa kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa, alinopeutta ei ole!!!!!! Tosi huono vitsi!!!!

        Varmasti on


    • pakumies671

      Ei kukaan ajokuntoinen aja alinopeutta paitsi niinä parina kolmena päivänä vuodessa jolloin on oikeasti liian huono keli ajaa suomen nopeusrajoitusnopeutta. Alinopeuskuskit on joko kännissä tai muuten kunnoltaan rattijuopon tasolla. Yhtä vastuuttomia paskiaisia ovat, olipa sitten kännissä tai iän tai sairauden takia ajokunnottomassa tilassa ratissa.
      Olen aiheesta ( vanhusten riittämättömästä kyvystä ajaa rattijuoppoa paremmin) käynyt useita keskusteluja poliisin kanssa ja arvostellut heidän halua olla huomaamatta ajokyvyn puute jos kyseessä on vanhus eikä rattijuoppo. Sain viimein ohjeen ilmoittaa KAIKISTA ajokyvyiltään rattijuopon tasolla olevista 112: hteen. Suosittelen samaa muillekin. Koska ajokyvyttömyyden rajaksi on päätetty 0,5 promillen alkoholimäärä veressä, voin sanoa että terveen ihmisen ajossa et sitä luultavasti edes huomaa. Siitä voi siis vetää johtopäätelmän, että jos havaitset jonkun ajon olevan puutteellista tai ylivarovaista, voit olla varma että kyseessä on lievää rattijuoppoutta huonompi kunto ja voit siitä 112 numeroon ilmoittaa.

      • PikkasenRajaaHöpötyksiin

        Sinun päässäsi on varmasti enemmän pielessä kuin nk.alinopeutta ajavilla jos kuvittelet alle nopeusrajoituksen ajavan olevan huonommassa ajokunnossa kuin rattijuoppo. Päivittäin näkee useita pikkasen suurimman sallitun nopeuden alle ajavia ja ne eivät todellakaan ole rattijuoppoja.


      • pakumies671
        PikkasenRajaaHöpötyksiin kirjoitti:

        Sinun päässäsi on varmasti enemmän pielessä kuin nk.alinopeutta ajavilla jos kuvittelet alle nopeusrajoituksen ajavan olevan huonommassa ajokunnossa kuin rattijuoppo. Päivittäin näkee useita pikkasen suurimman sallitun nopeuden alle ajavia ja ne eivät todellakaan ole rattijuoppoja.

        Totta. Täytyy ajaa useita kilometrejä alle suurimman sallitun ennenkuin on syytä reagoida. Jos sitten vielä nopeus aiheettomasti vaihtelee kokoajan ja risteyksissä tai liikenneympyrässä ei uskalla jouhevasti jatkaa matkaa ellei muu liikenne ole kohtuuttoman kaukana. Jokainen ajokuntoinen tietää että on turvallista ja liikennettä sujuvoittavaa ajaa ympyrään vielä silloin, kun lähin ympyrässä jo oleva auto on vasta edellisen liittymän kohdalla tulossa. Sehän tässä huolestuttaakin kun kuskit lähtee ajamaan rattijuopon tasoisessa kunnossa, vaikka selvinpäin ovatkin eli pitäisi jo itsekin tajuta että tekee itsestään rattijuopon tasoisen vastuuttoman paskiaisen.


      • Georges.Bisse
        pakumies671 kirjoitti:

        Totta. Täytyy ajaa useita kilometrejä alle suurimman sallitun ennenkuin on syytä reagoida. Jos sitten vielä nopeus aiheettomasti vaihtelee kokoajan ja risteyksissä tai liikenneympyrässä ei uskalla jouhevasti jatkaa matkaa ellei muu liikenne ole kohtuuttoman kaukana. Jokainen ajokuntoinen tietää että on turvallista ja liikennettä sujuvoittavaa ajaa ympyrään vielä silloin, kun lähin ympyrässä jo oleva auto on vasta edellisen liittymän kohdalla tulossa. Sehän tässä huolestuttaakin kun kuskit lähtee ajamaan rattijuopon tasoisessa kunnossa, vaikka selvinpäin ovatkin eli pitäisi jo itsekin tajuta että tekee itsestään rattijuopon tasoisen vastuuttoman paskiaisen.

        Avaa kalja ja relaa vähän.


      • koetakestää

        Kylläpä vain joutuu ajamaan "muuta liikennettä" hitaammin nykyään Suomen teillä. Eikä syy siihen ole mikään edellä kerrotuista syistä kuten ajokunnon puute tai vanhuuden tuoma varovaisuus tai kännissä ajo. Varsinkin talvella mutta yhä useammin myös kesällä tiet ovat niin kuoppaisia ja moneen kertaan paikattuja ettei monin paikoin edes sallittuja kaupunki nopeuksia (30-50km/h)voi ajaa rajoitusten mukaan, autoilla joilla kuljetetaan herkästi vaurioituvaa tavaraa. Meillä se on leipomotuotteita ja vastaavaa muuta tasaista ajoa vaativaa jolloin ei kovasti kiinnosta takapuskurissa roikkuvien mielikuvat nönnöilijöistä tai tientukkona olevista kuskeista! Käykö koskaan takana ajaville mielessä sen hitaasti ajavan autoilijan motiivi omalle ajonopeudelleen? Ylinopeutta ajaville rakennetaan koko ajan lisää kaiken kaltaisia töyssyjä ja hidasteita joita sitten paikalliset autoilijat joutuvat päivästä toiseen varomaan ja "sietämään"! On tälläkin palstalla tullut selvästi ilmi kuinka liikenteen hahmottaminen voi joillekin olla vaikeaa ja varsinkin niille, jotka mielestään ovat aina oikeassa!


    • Ovaaliloko

      Joskus vuosia sitten tehdyn tutkimuksen mukaan 15 % autoilijoista ajavat kuunnellun säätiedotuksen mukaan. Etenkin jos on sanottu, että on huono ajokeli mutta keli silti ihan hyvä niin sitten körötellään kuuttakymppiä. Mikä on huono ajokeli? Minusta sellaista ei olekkaan vaan normaali talvinen keli missä olosuhteet vaihtelevat.

      • LieriöKolo

        Viestistäsi päätellen elät suurissa harhakuvitelmissa omasta ajotaidostasi.


      • NäinSeVaanMenee
        LieriöKolo kirjoitti:

        Viestistäsi päätellen elät suurissa harhakuvitelmissa omasta ajotaidostasi.

        Kuka lie kuvittelevansa ajotaidoistaan mitäkin, mutta se on totuus, että ikääntyneen ihmisen aistit, ajatusmaailma ja reagointikyky on heikentynyt ja huomattavasti onkin.
        On suorastaan vastuutonta päästää ajokyvyiltään selvästi vajavainen ihminen liikenteen sekaan yleiselle tielle omaansa ja muiden turvallisuutta vaarantamaan ja jokaisen täysjärkisen omaisen luulisi nuo puutteet huomaavan ja lähimmäistään sen verran rakastavan, että ottaa asian puheeksi ja jos ei oma puhe hillitse, niin lääkärin ja viranomaisten luulisi auttavan.
        Eri asia on, jos ei välitetä ja se lähiomainen vanhus, on jätetty yksin selviytymään, oman onnensa nojaan perinnön jakoa odotellessa.


      • yxmerimies1

        Näin on. Ne jotka eivät puutu ystävänsä tai läheisensä ajoon vaikka kyvyt ovat taantuneet, eivät voi valittaa rattijuopoistakaan eivätkä puutua heidänkään ajamiseen. Toivottavasti tällainen henkilö saa itse kokea vaikka läheisensä kautta menetyksen tuskan jonka joku vanhus tai rattijuoppo aiheuttaa. Se olisi heille oikein jotka sallii läheisensä ajon vaikka kyvyt eivät enää terveen tasolla ole.


    • SkodaSika

      Mulla alkaa seisoon.

    • eräs_ulkomaalainen

      Juu, alinopeudesta kysyin Saksan autobahnpoliisiltä, että onko minun väistettävä kuorma-autojen väliin, jos takaa tule huomalla nopeudella sellainenvauhtihirmu, ajaa puskurin kiini ja välähtelä valot, että pois tieltä.

      Vastaus oli, että jos ajan 20 km/t nopeampi kuin oikealla kaistalla ajaavat, minun EI tarvitse väistää. Ja mitä siihen kiinniajamiseen tule, lähtisi kortti siitä kuskilta ainakin kolmeksi kuukaudeksi ja pisteitä tulisi n.s. Flensburgin tilastotilille jonkunverran.

      Että silläin näille nopeille. Mutta muistakaa, ajaminen on muutakin kuin mekaanista osaamista, se on myös tilanteiden tajuaminen ja ennakointi. Siinä te nopeat olette mitä useammin heikoilla, kuten tilastot kertovat

      • PysyköönSakemanniSaksass

        Suomen tieliikennelaki ei tunne termiä alinopeus eikä saksalaisen poliisin kommentit paina Suomessa mitään.


      • PysyköönSakemanniSaksass kirjoitti:

        Suomen tieliikennelaki ei tunne termiä alinopeus eikä saksalaisen poliisin kommentit paina Suomessa mitään.

        Suomen tieliikennelaki ei tunne myöskään termiä ylinopeus ja saksalaisen poliisin kommentit nyt olivat vain terveen järjen sanelemia. Tietenkään koko rekkaa ei pitäisi lähteä ohittamaan, jos nopeuseroa on noin vähän ja takaa tulee joku oikeasti nopeampi...


      • Oho_
        TheRat kirjoitti:

        Suomen tieliikennelaki ei tunne myöskään termiä ylinopeus ja saksalaisen poliisin kommentit nyt olivat vain terveen järjen sanelemia. Tietenkään koko rekkaa ei pitäisi lähteä ohittamaan, jos nopeuseroa on noin vähän ja takaa tulee joku oikeasti nopeampi...

        Niinpä tietysti, kannattaa ohittaa vain puoli rekkaa kerrallaan. Silloin vähempikin nopeusero riittää ja lopuksi sinulla on kätevä katukinneri vaihdettuasi kaistaa vetoauton ja perävaunun väliin.

        Niille, jotka eivät ymmärtäneet Rotan suurta viisautta kerrottakoon, että nopeusrajoituksen rikkomisesta saa rangaistuksen "liikennerikkomuksesta" (Tieliikennelaki 103§). Sanaa ylinopeus ei todellakaan laissa tai asetuksessa ole.

        Olemme taas sanattomia tämän ylenmääräisen terävyyden edessä.


      • Oho_ kirjoitti:

        Niinpä tietysti, kannattaa ohittaa vain puoli rekkaa kerrallaan. Silloin vähempikin nopeusero riittää ja lopuksi sinulla on kätevä katukinneri vaihdettuasi kaistaa vetoauton ja perävaunun väliin.

        Niille, jotka eivät ymmärtäneet Rotan suurta viisautta kerrottakoon, että nopeusrajoituksen rikkomisesta saa rangaistuksen "liikennerikkomuksesta" (Tieliikennelaki 103§). Sanaa ylinopeus ei todellakaan laissa tai asetuksessa ole.

        Olemme taas sanattomia tämän ylenmääräisen terävyyden edessä.

        Saksassa, josta oli puhe, ei oikeasti kannata tuupata vasemmalle, jos ajaa 20 km/h nopeammin kuin rekka ja takaa tulee joku nopeampi. Voi nopeuseroa olla lähemmäs 200 km/h siihen ohituskaistaa käyttävään ja SINÄ olet syyllinen jos kolahtaa, ei niin että sillä noissa nopeuksissa niin hirveästi enää olisi väliä.

        Alinopeus on termi, jonka olemassaolosta aina kiistellään. Mutta aivan kuten ylinopeus on suurimman sallitun ylittämistä, on alinopeus sen alittamista. Toinen on (melkein) aina lainvastaista, toinen useimmiten ei. Se ei taas liity termeihin.


      • ViisasteluaLuvassaTaas
        TheRat kirjoitti:

        Saksassa, josta oli puhe, ei oikeasti kannata tuupata vasemmalle, jos ajaa 20 km/h nopeammin kuin rekka ja takaa tulee joku nopeampi. Voi nopeuseroa olla lähemmäs 200 km/h siihen ohituskaistaa käyttävään ja SINÄ olet syyllinen jos kolahtaa, ei niin että sillä noissa nopeuksissa niin hirveästi enää olisi väliä.

        Alinopeus on termi, jonka olemassaolosta aina kiistellään. Mutta aivan kuten ylinopeus on suurimman sallitun ylittämistä, on alinopeus sen alittamista. Toinen on (melkein) aina lainvastaista, toinen useimmiten ei. Se ei taas liity termeihin.

        Missä on sellainen nopeusrajoitus teillämme jonka ylitys on sallittua?


      • ViisasteluaLuvassaTaas kirjoitti:

        Missä on sellainen nopeusrajoitus teillämme jonka ylitys on sallittua?

        Kaikkialla. Kyse on ajoneuvon kuljettajan oikeudesta tietyissä tilanteissa ylittää suurin sallittu nopeusrajoitus. Miksi pitää aina tarttua sivuseikkoihin?


      • Just_joo
        TheRat kirjoitti:

        Kaikkialla. Kyse on ajoneuvon kuljettajan oikeudesta tietyissä tilanteissa ylittää suurin sallittu nopeusrajoitus. Miksi pitää aina tarttua sivuseikkoihin?

        Jestas että alkaa olla nämä jutut taas levottomia.

        "Tietyissä tilanteissa" tarkoittaa, että Rottis saa ylittää jos poliisisetä ei näe. Saatko myös ihan vähän varastaa kaupasta tai ihan vähän vetää vastaantulijaa turpaan? Miten valitaan ne lait, joita saa "tietyissä tilanteissa" rikkoa?


      • Rotta..Presidentiksi
        Just_joo kirjoitti:

        Jestas että alkaa olla nämä jutut taas levottomia.

        "Tietyissä tilanteissa" tarkoittaa, että Rottis saa ylittää jos poliisisetä ei näe. Saatko myös ihan vähän varastaa kaupasta tai ihan vähän vetää vastaantulijaa turpaan? Miten valitaan ne lait, joita saa "tietyissä tilanteissa" rikkoa?

        Kun on tarpeeksi hyvä asiassa kuin asiassa niin voi ottaa itselleen oikeuden rikkoa lakeja. Näin mestari Rotta ajattelee. Laithan on säädetty sillä ajatuksella että niitä voi sitten noudattaa oman mielen ja harkinnan mukaan. Pedofilit, raiskaajat ja vaimonhakkaajatkin ajattelee varmasti samoin.
        Ihan oikeasti. Rotalla on tuollaiset ajatukset ja kuvitelmat mutta silti katsoo olevansa pätevä täällä opettamaan ja ohjaamaan muita!? Kaveri elää kyllä suurissa harhoissa ja on suurimman luokan narsisti vielä. Onneksi aivopierujaan ei palstalla vähänkään kauemmin ollut ota todesta.


      • Just_joo kirjoitti:

        Jestas että alkaa olla nämä jutut taas levottomia.

        "Tietyissä tilanteissa" tarkoittaa, että Rottis saa ylittää jos poliisisetä ei näe. Saatko myös ihan vähän varastaa kaupasta tai ihan vähän vetää vastaantulijaa turpaan? Miten valitaan ne lait, joita saa "tietyissä tilanteissa" rikkoa?

        Ei tarkoita.

        Etkö oikeasti tiedä, missä tilanteissa nopeusrajoitusta saa lain mukaan rikkoa? Tuo nimittäin opetetaan jo autokoulussa (kenties aikaisemminkin, voi tulla jo alakoulussa).


      • TurpoTrabant

        Suomen moottoriteillä taas ajellaan vasenta, eli ohituskaistaa 60-90 km/h. nopeutta kilometrien pituisessa ja äkkijarrutuksia tarvittavassa, haitariliikettä tekevässä jonossa "tappituntumalla" kun viereinen ja liki tyhjä kaista oikealla pääsääntöisesti vetää 120 km/h. nopeudella... tämä ilmenee varsinkin 4tiellä HKI- LHI välillä työmatka liikenteessä mennen tullen.
        Joka taas ilmentääkin oikein hyvin Lahtelaista ajokulttuuria ja ajatusmaailmaa, mutta onkohan Suomalaisessa ajokulttuurissa ylipäätään jotakin vialla ja olisiko meillä todellakin nyt viimein syytä siirtyä kolmivuotiseen ajokoulutukseen?


      • NopeusJaRajoitus
        TheRat kirjoitti:

        Ei tarkoita.

        Etkö oikeasti tiedä, missä tilanteissa nopeusrajoitusta saa lain mukaan rikkoa? Tuo nimittäin opetetaan jo autokoulussa (kenties aikaisemminkin, voi tulla jo alakoulussa).

        Kerro mitkä ne tilanteet ovat? Minulle autokoulussa opetettiin ettei nopeusrajoituksia saa ylittää.



      • RotanViisasteluaTaas
        TheRat kirjoitti:

        Lue tuosta: http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P48

        Sinulla on ollut huonot opettajat autokoulussa.

        Voi helvetti taas. Rotta teki taas rotat ja pääsi osoittamaan suurta nokkeluuttaan kertomalla että tosiaankin hälytysajoneuvot saavat ajaa ylinopeutta. Tuotahan ei kukaan tiennytkään. Myös lentokoneesta pudotettu auto saa ylittää maan nopeusrajoitukset pudotessaan koska nopeus ajetaan ilmassa eikä maanpinnalla. Eikös olekin näppärä oivallus sekin?


      • hyihyi

      • Just_joo
        TheRat kirjoitti:

        Lue tuosta: http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P48

        Sinulla on ollut huonot opettajat autokoulussa.

        Tuo on juuri niitä kohtia, joita EI opeteta autokoulussa. Siellä keskitytään normaalin kuljettajan normaaleihin velvollisuuksiin ja oikeuksiin. Tuo kohta tulee sitten kuljettajakoulutuksessa niille, jotka niitä oikeasti tarvitsevat.

        Mutta kun Rotta on kaikkien alojen erityisasisantuntija, hän tietysti saa ajaa poikkeussääntöjen mukaan. Onhan hänellä tietysti ajokissaan ne vaaditut valo- ja äänimerkinantolaitteet...


      • eiolealinop
        PysyköönSakemanniSaksass kirjoitti:

        Suomen tieliikennelaki ei tunne termiä alinopeus eikä saksalaisen poliisin kommentit paina Suomessa mitään.

        Tieliikennelaki ei tunne alinopeus-termiä. Poliisi voi puuttua ns. alinopeuteen, jos se aiheuttaa haittaa muille tielläliikkujille.

        Lammin mukaan tieliikennelain kolmas pykälä koskee alinopeutta: Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.

        – Ajamisen pitää olla ennakoitavaa, jotta se ei häiritse tai vaaranna muuta liikennettä. Jos tiellä ajetaan esimerkiksi kolme kertaa hitaampaa kuin maksiminopeusrajoitus osoittaa, ennakointi vaikeutuu, Lammi sanoo.

        Tällaisissa tilanteissa ajoneuvo rikkoo tieliikennelakia.


      • Just_melkein
        eiolealinop kirjoitti:

        Tieliikennelaki ei tunne alinopeus-termiä. Poliisi voi puuttua ns. alinopeuteen, jos se aiheuttaa haittaa muille tielläliikkujille.

        Lammin mukaan tieliikennelain kolmas pykälä koskee alinopeutta: Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.

        – Ajamisen pitää olla ennakoitavaa, jotta se ei häiritse tai vaaranna muuta liikennettä. Jos tiellä ajetaan esimerkiksi kolme kertaa hitaampaa kuin maksiminopeusrajoitus osoittaa, ennakointi vaikeutuu, Lammi sanoo.

        Tällaisissa tilanteissa ajoneuvo rikkoo tieliikennelakia.

        > Tällaisissa tilanteissa ajoneuvo rikkoo tieliikennelakia.

        Ei riko. Kuljettaja voi rikkoa, mutta yleensä edes niin ei ole.

        Tiellä _saa_ ajaa hiljaa kunhan sen tekee ennakoitavasti. Tieliikennelain kolmas pykälä ei kiellä ajamasta hitaasti muuten kuin tarpeettomasti. Jos on tarve, niin siitä vaan. Tielle säädettyä suurinta nopeutta ei saa ylittää. Alinta nopeutta ei ole säädetty missään. Siis alinopeutta _ei_ ole. Jos perään kertyvää jonoa päästää ohi edes joskus, on täyttänyt velvollisuutensa hitaampana.


      • oikeassa_olet
        Just_melkein kirjoitti:

        > Tällaisissa tilanteissa ajoneuvo rikkoo tieliikennelakia.

        Ei riko. Kuljettaja voi rikkoa, mutta yleensä edes niin ei ole.

        Tiellä _saa_ ajaa hiljaa kunhan sen tekee ennakoitavasti. Tieliikennelain kolmas pykälä ei kiellä ajamasta hitaasti muuten kuin tarpeettomasti. Jos on tarve, niin siitä vaan. Tielle säädettyä suurinta nopeutta ei saa ylittää. Alinta nopeutta ei ole säädetty missään. Siis alinopeutta _ei_ ole. Jos perään kertyvää jonoa päästää ohi edes joskus, on täyttänyt velvollisuutensa hitaampana.

        Bingo! Se on juuri noin, itki sitten ylinopeusyrjöt mitä tahansa.


      • kertaalleen80
        eiolealinop kirjoitti:

        Tieliikennelaki ei tunne alinopeus-termiä. Poliisi voi puuttua ns. alinopeuteen, jos se aiheuttaa haittaa muille tielläliikkujille.

        Lammin mukaan tieliikennelain kolmas pykälä koskee alinopeutta: Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä.

        – Ajamisen pitää olla ennakoitavaa, jotta se ei häiritse tai vaaranna muuta liikennettä. Jos tiellä ajetaan esimerkiksi kolme kertaa hitaampaa kuin maksiminopeusrajoitus osoittaa, ennakointi vaikeutuu, Lammi sanoo.

        Tällaisissa tilanteissa ajoneuvo rikkoo tieliikennelakia.

        "Jos tiellä ajetaan esimerkiksi kolme kertaa hitaampaa kuin maksiminopeusrajoitus osoittaa..."

        Paljonko on kolme kertaa hitaampaa kuin 80 km/h?


      • kertaalleen80 kirjoitti:

        "Jos tiellä ajetaan esimerkiksi kolme kertaa hitaampaa kuin maksiminopeusrajoitus osoittaa..."

        Paljonko on kolme kertaa hitaampaa kuin 80 km/h?

        3 * 80 = 240. 80 - 240 = 160. Ei tuo nyt niin monimutkaista ole.


      • TheRat kirjoitti:

        3 * 80 = 240. 80 - 240 = 160. Ei tuo nyt niin monimutkaista ole.

        -160 tietysti... Perhana. :)


      • Just_joo
        TheRat kirjoitti:

        -160 tietysti... Perhana. :)

        Ja tuohan tietysti tarkoittaa peruuttamista 160km/h liikennesuuntaa vastaan?


      • Just_joo kirjoitti:

        Ja tuohan tietysti tarkoittaa peruuttamista 160km/h liikennesuuntaa vastaan?

        Niinhän se taitaa tarkoittaa.


      • älä-taas-yritä-satuilla
        TheRat kirjoitti:

        Kaikkialla. Kyse on ajoneuvon kuljettajan oikeudesta tietyissä tilanteissa ylittää suurin sallittu nopeusrajoitus. Miksi pitää aina tarttua sivuseikkoihin?

        Nämä "tietyt tilanteet" ovat kyllä aika poikkeustapauksia. Normaalisti, eli pääsääntöisesti ajetaan siis rajoitusten mukaisesti.


      • älä-taas-yritä-satuilla kirjoitti:

        Nämä "tietyt tilanteet" ovat kyllä aika poikkeustapauksia. Normaalisti, eli pääsääntöisesti ajetaan siis rajoitusten mukaisesti.

        Enkös minä juuri niin kirjoittanut?
        > [Ylinopeus] on (melkein) aina lainvastaista

        Miksi te haluatte koko ajan tarttua sivuseikkoihin ja vielä yrittää rakennella olkiukkoja?


      • me.vaan.otetaan.mallia
        TheRat kirjoitti:

        Enkös minä juuri niin kirjoittanut?
        > [Ylinopeus] on (melkein) aina lainvastaista

        Miksi te haluatte koko ajan tarttua sivuseikkoihin ja vielä yrittää rakennella olkiukkoja?

        Sori! Ei me tiedetty, että tuo todella typerä toimintamalli on yksinoikeutesi, vaikka käytätkin sitä enemmän kuin muut yhteensä...

        Mutta ei me silti lopeteta sen käyttöä. Se kun ei vaadi mitään tietoa tai ymmärrystä, vaan pelkkää haluaa roikkua keskustelussa pätemistä yrittämässä...


    • ladamies_

      Näillä bensan hinnoilla on ihan perusteltua ajaa 20kmh alle rajoituksen. Eikä aina tarvii olla niin kiire, voi lähteä vähän aiemmin liikkeelle ja nautiskella ajelusta.

      • LadallaTaivaaseen

        Jos Ladasi kuluttaa 100km/h nopeudella vaikka 9 litraa/100km ja 80km/h nopeudella vaikka 8 litraa/100km niin 1.37 Euroa/litrahinnalla sadalla kilometrillä säästä 1.37 Euroa. Ja tankillisella (50litraa) säästät vajaan 7 Euroa. Kyllä on rahat vähissä jos noin pieni säästö on tarpeellista. Pienemmillä nopeuksilla säästö on tietysti vielä pienempi. Kannattaisiko se Lada laittaa paaliin ja siirtyä polkupyörään tai julkiseen kulkuneuvoon jos noin tiukkaa on?


      • niin.tai.näin
        LadallaTaivaaseen kirjoitti:

        Jos Ladasi kuluttaa 100km/h nopeudella vaikka 9 litraa/100km ja 80km/h nopeudella vaikka 8 litraa/100km niin 1.37 Euroa/litrahinnalla sadalla kilometrillä säästä 1.37 Euroa. Ja tankillisella (50litraa) säästät vajaan 7 Euroa. Kyllä on rahat vähissä jos noin pieni säästö on tarpeellista. Pienemmillä nopeuksilla säästö on tietysti vielä pienempi. Kannattaisiko se Lada laittaa paaliin ja siirtyä polkupyörään tai julkiseen kulkuneuvoon jos noin tiukkaa on?

        No, jollekin tuollainen 12,5%:n menolisäys on olemattoman pieni, mutta kun bensan hintaan tulee tuon suuruinen korotus alkaa koko valtakunta, myös LadallaTaivaaseen, valittamaan.


      • LadallaTaivaaseen
        niin.tai.näin kirjoitti:

        No, jollekin tuollainen 12,5%:n menolisäys on olemattoman pieni, mutta kun bensan hintaan tulee tuon suuruinen korotus alkaa koko valtakunta, myös LadallaTaivaaseen, valittamaan.

        Milloin bensanhinta nousee 12.5 %????


      • Opec
        LadallaTaivaaseen kirjoitti:

        Milloin bensanhinta nousee 12.5 %????

        Ihan minä yönä tahansa. Nythän se on ollutkin älyttömän halpaa taas monta kuukautta. Muistelepa vähän, ei ole kuin hetki kun hinta oli lähes 1,70€/l.


      • LadallaTaivaaseen
        Opec kirjoitti:

        Ihan minä yönä tahansa. Nythän se on ollutkin älyttömän halpaa taas monta kuukautta. Muistelepa vähän, ei ole kuin hetki kun hinta oli lähes 1,70€/l.

        Juuri kesällä raakaöljyn markkinoita tutkiva tutkija kertoi mediassa ettei ole näkyvissä mitään mikä dramaattisesti nostaisi öljyn hintaa. Joten ole ihan rauhassa. Bensan hinta ei mikä tahansa yö nouse. Vainoharhaisuus johtaa usein typerien uhkakuvie keksimiseen.


      • dippadaadappadii
        LadallaTaivaaseen kirjoitti:

        Milloin bensanhinta nousee 12.5 %????

        No, äkkiseltään päässä laskien tuosta kahdeksastakympistä kun nostaa nopeuden sataseen, lisääntyy polttoainekustannus 12,5 %.


      • AjetaanMaltilla
        LadallaTaivaaseen kirjoitti:

        Jos Ladasi kuluttaa 100km/h nopeudella vaikka 9 litraa/100km ja 80km/h nopeudella vaikka 8 litraa/100km niin 1.37 Euroa/litrahinnalla sadalla kilometrillä säästä 1.37 Euroa. Ja tankillisella (50litraa) säästät vajaan 7 Euroa. Kyllä on rahat vähissä jos noin pieni säästö on tarpeellista. Pienemmillä nopeuksilla säästö on tietysti vielä pienempi. Kannattaisiko se Lada laittaa paaliin ja siirtyä polkupyörään tai julkiseen kulkuneuvoon jos noin tiukkaa on?

        Olipa viisaasti päätelty!
        Asiassa on kuitenkin tärkeämpi pointti, jos ymmärrät mitä tarkoitan.
        Jos kautta linjan alennettaisiin nopeuksia, vaikka kymmenellä kilometrillä tunnissa, niin noin mahtavana matikkanerona osaat varmasti laskea, kuinka paljon Suomessa olevilla n. 2,5miljoonalla autolla säästyy polttoainetta 100 kilometriä kohti ja paljonko pienentyneen kulutuksen ansiosta päästöt vähenee per kilometri ja sitten vielä lasket aluksi vaikka vain oman vuosittaisen kilometrimäärän mukaisen muutoksen ja siitä varmaankin innostuneena alat selvittelemään koko autokantamme vuosittaiset ajokilometrit ja taas laskelmat niiden perusteella.
        Matematiikka on mielenkiintoista ja nyt tulee se tärkein pointti, nimittäin se, että nopeuksien alentumisen takia kukaan ei todellisuudessa edes juuri huomaa matka aikojen pidentymistä.


      • KunMikäänEiRiitä
        AjetaanMaltilla kirjoitti:

        Olipa viisaasti päätelty!
        Asiassa on kuitenkin tärkeämpi pointti, jos ymmärrät mitä tarkoitan.
        Jos kautta linjan alennettaisiin nopeuksia, vaikka kymmenellä kilometrillä tunnissa, niin noin mahtavana matikkanerona osaat varmasti laskea, kuinka paljon Suomessa olevilla n. 2,5miljoonalla autolla säästyy polttoainetta 100 kilometriä kohti ja paljonko pienentyneen kulutuksen ansiosta päästöt vähenee per kilometri ja sitten vielä lasket aluksi vaikka vain oman vuosittaisen kilometrimäärän mukaisen muutoksen ja siitä varmaankin innostuneena alat selvittelemään koko autokantamme vuosittaiset ajokilometrit ja taas laskelmat niiden perusteella.
        Matematiikka on mielenkiintoista ja nyt tulee se tärkein pointti, nimittäin se, että nopeuksien alentumisen takia kukaan ei todellisuudessa edes juuri huomaa matka aikojen pidentymistä.

        Ja sitten kun rajoituksia lasketaan vaikka 20 km/h niin myöhemmin joku keksii että mitäpä jos laskettaisiin vieläkin enemmän niin taas säästyisi lisää polttoainetta.


      • opevind
        LadallaTaivaaseen kirjoitti:

        Juuri kesällä raakaöljyn markkinoita tutkiva tutkija kertoi mediassa ettei ole näkyvissä mitään mikä dramaattisesti nostaisi öljyn hintaa. Joten ole ihan rauhassa. Bensan hinta ei mikä tahansa yö nouse. Vainoharhaisuus johtaa usein typerien uhkakuvie keksimiseen.

        vuoden alussa nousee polttoaineet 20 senttiä litralta
        näin opec ja sitoutumattomat päättäneet.


    • 23234

      Voin alkaa ajamaan ylinopeutta jos joku lupautuu maksamaan sakot ja ottamaan vastuun mahdollisen onnettomuuden tuloksesta ja järjestämään minulle oman ajokorttinsa jos ylinppeuden perusteella menettäisin omani.
      Onko vapaaehtoisia?

      Ketään ei voi velvoittaa ajamaan ylinopeutta.

      Olen päätynyt ajamaan tasan sallittua todellista nopeutta jos letka sen sallii.

      Ylinpeudelle sinänsä ei ole mitään tarvetta. Se on vain huono tapa.
      Jos on aina kiire liikenteessä niin se on merkki huonosta oman elämän hallinnasta.
      Kannattaisi hankkia parempi auto ettei ajaminen olisi tuskaa. Ite nautin uuden germaani premiumin ratissa eikä minulla ole kiire mihinkään. Lähden ajoissa ja olen rentona perillä. Jos taas myöhästyn jostain niin sitten myöhästyn. Minä en ala omaa turvallisuuttani uhraamaan toisten ihmisten vuoksi.

      • tättärääpippijuu

        "Olen päätynyt ajamaan tasan sallittua todellista nopeutta jos letka sen sallii."

        Mitähän tuokin tarkoittaa?


      • etkö_snaijaa
        tättärääpippijuu kirjoitti:

        "Olen päätynyt ajamaan tasan sallittua todellista nopeutta jos letka sen sallii."

        Mitähän tuokin tarkoittaa?

        Minä ainakin tajusin.


    • minäminäminäsinäsinä

      Sinä "minä itse"- tyyppi, joka tämän viestiketjun aloitit, niin voit olla aivan varma että omassa asennoitumisessasi muihin on vikaa.

      Oletko ikinä ajatellut, että jos ajat liian lähellä, saattaa toinen hetken kuluttua hiljentää nopeutta. Arvaa miksi? No siksi, että ohittaisit, jos osaat tai pitäisit edes kunnon turvavälin. Jos sulla ei ole ollenkaan alkeellisintakaan käsitystä siitä, että sekunnin turvavälillä et mitään ehdi tehdä, niin ei sinun pitäisi olla liikenteessä.

      Saatikka tuollaisella vihaisella asenteella muita kohtaan, et sinä liikenteeseen kuulu. Mene itseesi. Itse olet puutteelliset ajotaidot omaava henkilö.

      Kokeile ajaa taajaman uraisilla ja jäisillä teillä kapealla pikkuautolla nopeampaa kuin 50km /h ja kerro minulle tuntuuko kyyti mukavalta. Miten auto hyppii urassa, vetelee ja hakee paikkaansa kaistalla. Voit olla varma, että jos nopeuden pudottaa 40:een takana tulija ajaa aivan takapuskurissa kiinni ja ajaa siellä vaikka ajaisi 50 km/h ja liukastelisi sen edessä.

      Nii-in eli taitaa nuo perässähiihtäjät olla juuri kaltaisiasi kuskeja, jotka eivät liikenteeseen kuuluisi. Onnettomuuksia tapahtuisi paljon vähemmän, jos ihmiset vain keskittyisivät autolla ajamiseen, eikä mielensäpahoittamiseen ja toisten ajotyylin arvostelemiseen. Jos joku edessäsi ajaa hitaammin, niin mieti miten lähellä olet ajanut ja kuinka kauan. Alkaako sytyttää?

      • pakumies671

        Nämä minä minä höpöttäjät on puolisokeita. Yleisimmin he nimenomaan yrittävät nimetä minä minä asenteisiksi ne, joiden tavoite on se että kaikki pääsi sivät kohtuullisessa ajassa perill . Kuitenkin nimenomaan he ovat niitä jotka ajattelevat itsestään että MINÄ saan ajaa vaikka kuinka hiljaa ja puutteellisilla kyvyilläni sillä MINUN ei tarvitse välittää että jumitan liikenteessä niin paljon kuin haluan.


      • minäminäminäsinäsinä
        pakumies671 kirjoitti:

        Nämä minä minä höpöttäjät on puolisokeita. Yleisimmin he nimenomaan yrittävät nimetä minä minä asenteisiksi ne, joiden tavoite on se että kaikki pääsi sivät kohtuullisessa ajassa perill . Kuitenkin nimenomaan he ovat niitä jotka ajattelevat itsestään että MINÄ saan ajaa vaikka kuinka hiljaa ja puutteellisilla kyvyilläni sillä MINUN ei tarvitse välittää että jumitan liikenteessä niin paljon kuin haluan.

        Sinä taas olet se ihminen joka alkaa toisen mokasta ensimmäisenä tööttäilemään, ihankun se tilannetta auttaisi. Haluat vain siirtää mielipahasi eteenpäin. Ehkä opettaisit jokaista mielelläsi, mutta eipä tullut aikanaan luettua.

        Kyllä nämä suomi24 keskustelut antaa aika ankean kuvan ihmisten psyykkeestä yleensä. Näitä on todella huvittavaa lukea miten vähillä eväillä sitä päivästä kuitenkin selvitään.


      • olenko_väärässä
        pakumies671 kirjoitti:

        Nämä minä minä höpöttäjät on puolisokeita. Yleisimmin he nimenomaan yrittävät nimetä minä minä asenteisiksi ne, joiden tavoite on se että kaikki pääsi sivät kohtuullisessa ajassa perill . Kuitenkin nimenomaan he ovat niitä jotka ajattelevat itsestään että MINÄ saan ajaa vaikka kuinka hiljaa ja puutteellisilla kyvyilläni sillä MINUN ei tarvitse välittää että jumitan liikenteessä niin paljon kuin haluan.

        Kohtuullisessa ajassa ei tarkoita että saa ajaa ylinopeutta. Jos on noin vastenmielistä ajaa, niin vaihda alaa tai muuta lähelle työmaata.

        Asennevammainen on sellainen henkilö joka ei kykene noudattamaan yhteiskunnan sääntöjä ja lakeja. Vaikutat kirjoituksesi perusteella sellaiselta joka kuuluu asennevammaisten ryhmään.


      • pakumies671

        Ei tietenkään tarvitse ajaa ylinopeutta, riittää että ajaa suht tarkkaan sitä mitä nopeusrajoitusmerkki näyttää. Ja niinä parina kmena päivinä vuodessa jolloin keli on sellainen että sekin on liikaa ajokuntoiselle niin ajetaan hiljempaa.jos tuntuu siltä että suomen


    • IsThisTheRealThing

      On oikeus ajaa alle nopeusrajoituksen jos tätä tarkoitat alinopeudella. Itse ajan lähes aina alle rajoituksen, jotta saan kaltaisesi "teiden ritarin" kihisemään. Jääpähän sullakin vähemmän aikaa runkkaamiseen.

      • 330d.jaHajis

        Jokaisella on oikeus runkata. Niin sinäkin teet vaikket sitä myönnäkään. Taisit edellisen kirjoituksesi ennen tai sen jälkeen taas kerran tsiigata nettipornoa ja kyllä, runkata jälleen kerran.


      • SuuriIhailijasi
        330d.jaHajis kirjoitti:

        Jokaisella on oikeus runkata. Niin sinäkin teet vaikket sitä myönnäkään. Taisit edellisen kirjoituksesi ennen tai sen jälkeen taas kerran tsiigata nettipornoa ja kyllä, runkata jälleen kerran.

        Mikset käytä sitä rekisteröimääsi nikkiä runkkausviestien lähettämiseen?


      • SuuriIhailijasi
        SuuriIhailijasi kirjoitti:

        Mikset käytä sitä rekisteröimääsi nikkiä runkkausviestien lähettämiseen?

        Mikset sinä käytä rekisteröimääsi 330d.ja.Hajis-nimimerkkiä kun haluat puolustella omia alapää-ja homottelukirjoituksiasi?


      • hihihhihihhii

        Väliviiva-hajis on se, joka on aina vihainen. Pisteitä käyttävä taas se, joka kertoo aina runkkaavansa. Nyt tuntuu piste-hajiksella "homma" pehmenneen käsiin 😀


    • turbose

      Jos ajaa esim. 10000 km vuodessa nopeudella 120 km/h ja vähentää keskimääräisen nopeuden 100km/n tunnissa, "joutuu" istumaan autossaan 3,5 minuuttia kauemmin päivittäin.
      ...mikä koettelemus, vaikka autossa on parhaat istuimet, ilmastoinnit, äänentoistot mitä omistaa.

    • Get_use_to_it

      Jokainen ajaa kykyjensä ja taitojensa mukaista sopivaa nopeutta. Yli suurmman sallitun ei kutenkaan ajeta.

      Ihan sama mitä mieltä olet. Näin se kuitenkin vain on. Ajattele jos vanhukset ajaisivat yli kykyjensä. Mikä kolareiden suma siitäkin tulisi.

    • 75kmh

      Sakkoja ei huvittaisi maksella. Siksi kai aika moni ajelee vähän alle rajotuksen.

      • tästä_se_johtuu

        Moni ei tiedä oman autonsa mittarivirheestä. Siksi moni ajaa sitä nopeutta mitä ajaa. Monelle saattaisi tulla yllätyksenä miten paljon se oman auton mittari oikeasti valehtelee. Omalla kohdallani se valehtelee 80 km/h vauhdissa 6 km/h, eli kun ajan 86 km/h, on todellinen nopeuteni 80 km/h.


      • tgjgöoyöi

        Kun kerran saa sakot ja juuri kaikkein huonoimpaan aikaan niin jo osa varata kummasti aikaa matkaamiseen.


    • Itsevaan

      En halua sakkoja eli ajan aina 20 km tunnissa alinopeutta. Ei ole minnekään kiirettä kun tulee valtiolta rahat. Ryytykää siihen, itse olette soppanne keittänyt.

    • tuttuuntunut

      Kyllä vitutti! Ajoin tiukaksi säädetyllä väylällä 4 km/h "ylinopeutta" ja tolpassa välähti. Kului jonkin aikaa, kunnes kotiin tuli huomautus jossa minua toruttiin ja huomautettiin pienenkin ylinopeuden olevan ja plaaplaaplaa...tällaisen kirjeen sitten lähettää joku siviilipalvelustaan suorittava sivari!! Olen ajanut autoa 53 vuotta, joten taidan tietää 4 km ylinopeuden vaarat ilman jonkun pitkätukkasivarin kirjettäkin.

      • olit.onnekas

        Ajoit autosi mittarin mukaan noin 10 km/h yli rajoituksen, sillä mitatusta nopeudesta vähennetään 3 km/h epävarmuus, kuten saamassasi lapussa luki ja lisäksi autosi nopeusmittarin virhe on luokkaa 3 km/h.


      • MietiNytTarkkaan

        Mistä tiedät että kirjeen lähetti pitkätukkainen sivari? Oletko varma ettei se sittenkin ollut joku runkkaava homo? Runkkarit ja homothan ne aiheuttavat liikenteessä lähes kaikki ongelmat ja vahingot.


      • dippadaadappadii

    • Mikä olisi sopiva ylinopeus etten olisi tientukkona?

    • FiatAtria

      Tavallisella henkilöautolla ei alinopetta ajamalla edes pysty blokkaamaan takana tulevia. Joten ihan turhaa nillittämistä, jos takanatulija ei itse osaa ohittaa.

      Asuntoautolla, sellaisella korkealla seitsenmetrisellä, takanatulijat saa helposti pakotettua ajamaan alinopeutta siellä perässä. Kokeilaa vaikka, jos ette usko!

      • FiatAtria

        Jäi vielä mainitsematta, että asuntoautossani on suurin sallittu ( mittari) nopeus 80 km/t...


    • on_oikeus

      Työikäisellä,terveellä ihmisellä on oikeus ajaa sopivalla tilannenopeudella ja lain mukaan tämä tilannenopeus on mikä tahansa nopeus, lähes pysähdyksissä olevan ja suurimman sallitun välillä.

      • on-velvollisuus

        Korjataa nyt sen verran asiaa että jokaisella ajoneuvon kuljattajalla on VELVOLLISUUS ajaa sopivalla tilannenopeudella, oli sitten työikäinen tai terve.


      • pakumies671
        on-velvollisuus kirjoitti:

        Korjataa nyt sen verran asiaa että jokaisella ajoneuvon kuljattajalla on VELVOLLISUUS ajaa sopivalla tilannenopeudella, oli sitten työikäinen tai terve.

        Ei ajoneuvon kuljettaja voi ajaa sopivalla tilannenopeudella suomessa kuin harvoin, koska alimitoitetut nopeusrajoitukset kieltävät sen. Kunhan ajaa sitä suurinta sallittua niin hyvä.


      • oikein-on-mitoitettu
        pakumies671 kirjoitti:

        Ei ajoneuvon kuljettaja voi ajaa sopivalla tilannenopeudella suomessa kuin harvoin, koska alimitoitetut nopeusrajoitukset kieltävät sen. Kunhan ajaa sitä suurinta sallittua niin hyvä.

        Housuissasi tataa olla alimitoitettu.

        Nopeusrajoitukset ovat juuri oikein mitoitettu Suomen kädettömille kuskeille.


      • Kjell.C.D.Pippelström
        oikein-on-mitoitettu kirjoitti:

        Housuissasi tataa olla alimitoitettu.

        Nopeusrajoitukset ovat juuri oikein mitoitettu Suomen kädettömille kuskeille.

        Mitä kivaa mitattavaa siellä housuissa onkaan...


      • pakumies671
        oikein-on-mitoitettu kirjoitti:

        Housuissasi tataa olla alimitoitettu.

        Nopeusrajoitukset ovat juuri oikein mitoitettu Suomen kädettömille kuskeille.

        Nyt olet asian ytimessä. Alle rajoitusnopeuden joutuu ajamaan ne kädettömät kuskit, joiden ei olisi syytä mennä rattiin enää lainkaan. Ovat rattijuopon tasolla kykyineen.


      • se----logiikka
        pakumies671 kirjoitti:

        Nyt olet asian ytimessä. Alle rajoitusnopeuden joutuu ajamaan ne kädettömät kuskit, joiden ei olisi syytä mennä rattiin enää lainkaan. Ovat rattijuopon tasolla kykyineen.

        Vai että asian ytimessä ollaan. Turha urputtaa kun kerta nopeusrajoitukset ovat säädetty kädettömiä ajatellen ja heillä kun on ajo-oikeus.

        Loogisesti pääsemme siis siihen lopputulokseen että kädettömiä on liikenteessä ja heillä on oikeus siellä ajella ja siitä systä nopeusrajoitukset ovat OK tasoa. Näillä mennään.


    • Edellä oleva pitkä letka on saavutettava, sata metriä kauemmaksi jäänyt ajaa hyljeksittyä alinopeutta, samaa mitä letka edessä kulkee.
      Alinopeutta ajava letka on ohitettava, vaikka yksi auto kerrallaan.
      Samalla ohittajat pakottavat väliintulollaan ohitettavat hiljentämään vauhtiaan turvavälin palauttamiseksi.
      Tämä näkyy, kun autoja on paljon, jonon hidastumisessa jo kilometrin päässä takana.
      Silloin taas letkan saavuttanut polttaa päreensä ja ohittaa, palaa jonoon pakottaen sen hiljentämään jne jne...
      Kun tie on täynnä autoja on ohittelu tyhmien ja myös audimiesten touhuilua.

    • joulurauhaa

      Taivahan tosi,ne jotka ajavat ylinopeutta ja kuolonkolarin lopettavat ylinopeudella ajelun,kun siirytään lautojen väliin tai pyörätuoliin.

    • ykköskuski

      Minä ainakin ajan AINA alle sallitun,ylinopeus sakkoja en takuulla aio maksaa.Ja aivan keskiviivan tuntumassa olen veroni maksanut,imekää siitä ohittajat.

      • puoleksi--oikein

        Alle rajoitusten saa ajaa kunhan vain noudattaa velvollisuuttaan välillä päästää taakse kertynyt porukka ohi.

        Keskiviivan tutumassa sen sijaa ei saa ajaa sillä ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla.


    • MonologiaRytmissä

      ZATZATZAA ! Koittakaas pysyä muun liikenteen rytmissä !! Olette hyvin suuressa vaarassa jos ajatte muuta liikennettä hitaammin. Se tukkirekka jyrää teitin ja teitin lapset siellä takapenkillä ! Näin se vaan on.

      • rekkavauhti

        Pysyn kyllä tukkirekan vauhdissa mukana. Ajan nimittäin aina samaa vauhtia kuin rekat ;)


    • Mies12345567

      Ajoinpa tässä talvella liukkaalla motarilla satasta (mittarivirhe huomiotuna) lapset kyydissä. Ei riittänyt sekään takana olevalle juntille, piti silti päästä ohi ajamaan sitä 110 lasissa vaikka omalla uudehkolla autollanikin tunsin että nyt mennään ehdotonta maksimia pidon suhteen. Ongelma ei ole alinopeus, olisin voinut itsekin turvallisuuden nimissä tiputtaa 90kmh mutta en halunnut aiheuttaa turhia ohituksia mutta eipä sekään riittänyt se nopeusrajoituksen mukaan ajaminen. Ongelma on kuolemaa halveksuvat juntit ratissa.

      • Ei_näin_

        "...en halunnut aiheuttaa turhia ohituksia.."

        Älä huoli. Edellä menijä ei _voi_ aiheuttaa ohitusta. Sen päättää aina takaa tulevan auton kuljettaja. Ajat vaan sitä nopeutta, joka on turvallisuuden kannalta järkevä. Mitä alhaisempi se on, sitä helpompi kiireisempien on ohittaa.

        Sitäpaitsi aja mitä nopeutta ikinä haluat, aina jollain on kovempi kiire.


    • Savonavaus

      Kyllä nämä ali- ja ylinopeuvvet ja niitten seurakset tiijetään tiällä Savossakin. Pian on joululoma ja etelän kuspiät tulloo isoilla autoillaan häirihtemään muaseuvun rauhoo. On kiire rinteeseen ja afterski-örvellykseen.
      Myö ollaan tuas peräkammarin poejan kanssa varauvuttu tähännii. Valtran keulalla on laajennettu paalipihti, jolla ne tien poskeen suistunneet koheltajat suahaan esipaalattua noppeesti. Ihan vähän kirskuu saksalainen, tsekkiläinen ja ruotsalainenkin pelti kun sitä rutistellaan pienempään tilaan mahtuvaksi. Pienemmässä Valtrassa on pitkä paalipiikki, jossa isompikin kottero kiikkuu kommeesti kun paskakikkare tikun nenässä!
      Niin, että otetaan vuan raahallisesti se joulunaika liikenteessä ja maltetaan körötellä muutama sata metriä Valtran perässä kun myö ollaan tiellä työn merkeissä!

    • TurvallisestiAutolla

      Ei ole mitään alinopeutta, on tilannenopeus ja se voi olla korkein sallittu nopeus tai alle sen. Nopeusrajoitus ei ole minimi, se on maksimi.

      Talvella usein oikea tilannenopeus on pienempi kuin sallittu nopeus. Jopa plus kelillä voi esiintyä mustaa jäätä ja liukkautta. Tie on usein myös märkä mikä nostaa jarrutusmatkaa merkittävästi.

      Nopeusrajoitus on suunniteltu ihanneolosuhteisiin; kuivalle tielle selkeässä näkyvyydessä. Mikäli tilanne on eri, tulee nopeutta laskea.

      Jos kesällä ajaisit matkan 80km/h tunnin ajan, talvella ajettaessa sama matka 70km/h veisi n. 8min enemmän. Ei sen arvoista, että kannattaisi riskeerata elämä.

      • surullista-ja-totta

        Turha näitä selviä asioita on kirjoittaa, valitettavasti. Ylinopeusyrjöt ovat varustettu niin matalalla älykkyydellä etteivät tajua näitä itsestäänselviä asioita.


      • > Nopeusrajoitus on suunniteltu ihanneolosuhteisiin;
        > kuivalle tielle selkeässä näkyvyydessä

        Ei ole. Usein nopeusrajoituksen mataluuden perusteena käytetään mm. liikennemääriä. Tämähän ei voisi olla peruste, jos rajoitus suunniteltaisiin ihanneolosuhteisiin...

        Rajoitukset suunnitellaan siten, että normaalissa heikossa kelissä (sade, pimeä, jne), voidaan tieosuuden heikon kohta (risteys, mutka, tms) ajaa läpi rajoitusnopeutta katsastuksesta läpi pääseellä kalustolla. Parempi kalusto, keli ja liikennetilanne mahdollistavat turvallisen rajoituksen ylittämisen helposti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe