Millaistahan oli olla

kuolikoPois

Köyhä 100 v sitten?

27

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nukkui pois

      • Todennäköisesti

        Niin, joko paleltui tai nälkä vei.


    • Luultavastiainakin

      melko alkeellisissa oloissa elävä, laiha, käytännöllinen, vain yhden vaatekerraston omaava.

      • huutolainen

        paljasjalkainen


    • nainenvapaalla

      Sepä se. Mielenkiintoista ajatella näitä.

    • KöyhäJakipiä

      Jos oli vielä kipeäkin, aika huonot mahdollisuudet selvitä henkissä.

    • Yhhistyntt

      Siitä vaan googlettamaan 1900-alun luvun suomesta tarinoita jos ette tiedä.

      • voinollaväärässäkin

        Luulen, että aloituksessa haettiin nimenomaan sitä omakohtaista kokemusta, tunnetta.


      • köyhienblogit1916

        Vuodelta 1916 siis.


      • köyhienblogit1916 kirjoitti:

        Vuodelta 1916 siis.

        Noin sata vuotta sitten ei ollut kunnollista sosiaaliturvaa vain ruotojärjestelmä. Silloin köyhällä ei ollut kivaa! :)

        "- Maaseudulla keskeinen 1800-luvun köyhäinhoidon muoto oli ruotojärjestelmä eli pitäjän jakaminen ruotuihin (=muutama talo), jotka huolehtivat kukin itselleen määrätyistä köyhistä. Ruotuhoito kiellettiin 1916."

        http://www.oamk.fi/~eihautal/oppimateriaali/sosturva-verkkokurssiin/historiaa.htm


      • köyhienblogit1916
        TÄHTI92 kirjoitti:

        Noin sata vuotta sitten ei ollut kunnollista sosiaaliturvaa vain ruotojärjestelmä. Silloin köyhällä ei ollut kivaa! :)

        "- Maaseudulla keskeinen 1800-luvun köyhäinhoidon muoto oli ruotojärjestelmä eli pitäjän jakaminen ruotuihin (=muutama talo), jotka huolehtivat kukin itselleen määrätyistä köyhistä. Ruotuhoito kiellettiin 1916."

        http://www.oamk.fi/~eihautal/oppimateriaali/sosturva-verkkokurssiin/historiaa.htm

        Ruodut -> ruotUjärjestelmä. Kuten lainasit tekstiä, ruotuhoito kiellettiin lähteen mukaan juuri 100 v. sitten.


    • Noin sata vuotta sitten syntyi köyhän vertauskuvaksi Chaplinin kulkuri. Hän, kulkuri, yrittää selvitä arjenhaasteista ja selvitä yleensä henkissä. Rahaa ei niin kovin hirvittävästi ole. Chaplin joutui sata vuotta sitten vuosisadan alussa nukkumaan kadulla.

      Köyhyys oli huono asuinolosuhteita, sairauksia, työttömyyttä ja kurjuutta. Ehkä tasa sata vuotta sitten kurjuus oli vielä suurempaa, sillä Euroopassa riehui suursota, jota kutsuttiin Toiseksi Maailmansodaksi. Venäjällä köyhät kyllästyivät sata vuotta sitten tekivät muutaman vallankumouksen, joissa jälkimmäisessä Marraskuun vallankumouksessa lokakuussa 1917 kommunistit pyrkivät proletaarien onnelaan aikaisemman kurjuuden sijaan. Köyhät olivat saaneet osittain riittävästi sodasta ja kurjuudesta. Kyseisen vallankumouksen jälkeen Venäjä oli sisällissodassa ja toinen sotapuoli eli Lenin johtamat kommunistit antoivat Suomelle itsenäisyyden 6.12.1917. Tänään siitä on kulunut 99 vuotta. :)

      • Korjaan tietysti siellä kyseessä oli ensimmäinen maailmansota. Tuli kirjoitusvirhe, mutta silloin köyhällä oli tosi kurjaa! :(


      • hyvähaltija

        Suomi hankki itsenäisyyden itse. Sitä ei ole koskaan lahjaksi saatu.


      • hyvähaltija kirjoitti:

        Suomi hankki itsenäisyyden itse. Sitä ei ole koskaan lahjaksi saatu.

        Jos Lenin ei olisi antanut tunnustus itsenäisyydelle niin ei sitä ilmeisesti monet muutkaan olisi Suomelle antaneet. Lenin tavallaan antoi ja vahvistin sen, että Suomi sai erota Venäjästä, jonka osa se oli aina 6.12.1917 iltaan tai oikeastaan yöhön asti.

        Suomi ei hankkinut sitä itsenäisyyttä niin kuin Yhdysvallat voittamalla emämaata kohtaan käydyn sodan vaan se sallittiin emämaan edustajan toimesta.


    • pankolta.vastaan

      Köyhät huutokaupattiin taloihin orjatyöhön. Palkaksi sai velliä ja tönkkösilakkaa.

      • Se oli yli sata vuotta sitten. Poistuiko se järjestelmä joskus vuonna 1913. Ei se nyt aivan orjatyötä ollut, sillä maaorjuus oli poistunut Venäjältä 1860-luvulla muistaakseni. Ja Suomessa ei tainut esiintyä orjuutta varsinaisesti kuin pakanuuden aikana ennen Ruotsivaltion olemassaoloa.


      • pankolta.vastaan
        TÄHTI92 kirjoitti:

        Se oli yli sata vuotta sitten. Poistuiko se järjestelmä joskus vuonna 1913. Ei se nyt aivan orjatyötä ollut, sillä maaorjuus oli poistunut Venäjältä 1860-luvulla muistaakseni. Ja Suomessa ei tainut esiintyä orjuutta varsinaisesti kuin pakanuuden aikana ennen Ruotsivaltion olemassaoloa.

        Niin. Olihan sotalapsillakin hyvät olot Ruotsissa.


      • pankolta.vastaan kirjoitti:

        Niin. Olihan sotalapsillakin hyvät olot Ruotsissa.

        Sotalapset eivät olleet sata vuotta sitten vaan noin 75-vuotta sitten. Se oli toista maailmansotaa, kun sata vuotta sitten oli menossa vasta sen ensimmäinen. :)

        Ruotsi ei ollut sodassa yli 70 vuotta sitten. Siellä olot olivat toisenlaiset. Ei ollut köyhyyttä! :)


      • Pankolta.vastaan

        Vastaukseni oli ironiaa tarkoittaen että kaikkea ei tarvi uskoa mitä kirjoitetaan. Oikeasti monella sotalapsella oli kova kohtalo. Heillä teetettiin raskaita töitä, pahoinpideltiin jos ei toteltu ym. Kukaan ei vslvonut. Ja kyllä minusta 12 tuntiset työpäivät 7 päivänä viikossa ruoka palkalla on orjatyötä vaikka sitä millä muulla nimellä kutsuttaisiin


      • outokysymys

        Kumma vaan että takaisin oskanneet kaipasivat Ruotsiin.... Miksi tarvittiin geenipankki?


    • nuorenanukkuneet

      Köyhä = lyhytikäinen

    • kartanonkaunisrouva

      kaikki olivat köyhiä 100 vuotta sitte. Ei sitä aikaa voi verrata tähän päivään.

    • sellaistavaikka

      että köyhä etsi ruokansa metsistä ansoilla ja ampuen lintuja ja vaikka oravia ruuakseen. Sellaista, että oli tauteja , joihin moni kuoli. Lapsia syntyi paljon ja kuoli paljon. Sen näkee vanhoja hautakiviäkin lukiessa. Talollisen tyttö sai luvan mennä naimisiin vain talollisen kanssa ja kulkumiehelle ei talon tyttöä annettu.
      Ruuat hankittiin, kasvatettiin ja tehtiin itse. Ei olllut sähköä saatika kodinkoneita. Kotona lapset synnytettiin ja kotona ruumiit laitettiin ja arkutkin tehtiin kotona omista laudoista tai lainatuista. Lapsetkin tekivät elääkseen töitä heti, kunhan johonkin kykenivät. Kaikille lapsille ei ollut talvella edes kenkiä jalkoihin, eikä omaa sänkyä, missä nukkua.
      Vanhojen kertomia monenmoisia juttuja olen kuullut, vaikka mitä. Ei kovin ruusuisia.

    • Tämä-nainen

      Nussittiin usein.

    • eitämänpäivänruokot

      Eivät pysty ymmärtämään sata vuotta sitten köyhänä olemista.
      Silloin ei ollut ruokajonopisteitä, asuntoloita, sosiaaliturvaa ym. kivoja asumisetuuksia tai koulutuksia, terveydenhuoltoa ja aktiviteettejä.

    • näinoletan

      Olkipatjalla varmaan söisi pettuleipää jos olisi vielä vähän jäljellä. Ei televisiot eikä kännykät olisi häiritsemässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2823
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      21
      1031
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      993
    Aihe