Ihalaisen kirjoitus

Nostotoisesta

Pätkä Ihalaista:

"Maallikoiden toimittama ehtoollinen kirkon
jäsenenä on Raamatun vastaista. Myös maallikoiden toimittaman ehtoollisen vastaanottaminen kirkon jäsenenä ON SYNTI. Raamatun ohje on kunnioittaa
lakia taipuen yhteiskunnassa vallitsevaan järjestykseen."

Tapani Ihalainen, Hollola

================

Kysynkin, missä kohti kirkonkin näkemyksen mukaan oikein asetetusta, pätevästä, sakramentista, tulee SYNTIÄ, eli Jumalasta eroittava tekijä?



Muutama huomio:

1)
ehtoollisessa saa synnit anteeksi.

2)
Maalikon jakama ehtoollinen on yhtä pätevä, kuin kenen tahansa muunkin jakama, kuten Luther sen sanoo, (vaikka sen jakaisi heittiö) ja kirkkokin sen myöntää.

3)
Maallikon jakama ehtoollisen nauttiminen on Tapani Ihalaisen kirjoituksen perusteella, hänen mielestä synti.

Niin:

A)
Onko asia siis niin, että nauttiessasi tällaisen ehtoollisen, sinä teet synnin, jonka saat heti kyseisessä ehtoollisessa anteeksi?

B)
Vai onko kyseessä synti, jota ei saa anteeksi..

C)
Vai onko kyseessä edes synti...

:)

117

876

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keskustelun-seuraaja

      Kuka kysyykin niin voisi kysyä omalla nimellään kuten on Ihalainenkin kirjoittanut omalla nimellään. Puskista huutelu on raukkamaista.

      • Raamattuesiin

        Lehtikirjoitusten kommentointi ei vaadi nimiä, eikä se ole puskistahuutelua.
        Kiitos tuon nostosta!


      • 12ruutu
        Raamattuesiin kirjoitti:

        Lehtikirjoitusten kommentointi ei vaadi nimiä, eikä se ole puskistahuutelua.
        Kiitos tuon nostosta!

        Raukkamaista sen on siitä huolimatta.


      • Kestääkötarkastelun

        Etelä Suomen Sanomat 17.7.2016


      • Aloittajaa
        12ruutu kirjoitti:

        Raukkamaista sen on siitä huolimatta.

        Sano se jokaiselle joka Täällä parjaa Lapin vanhimpia ja saarnaajia nimeltä!

        Ihalainen on ihan itse kirjoittanut tuohon julkisen kirjeen Juurikin sen takia, että jokainen voisi sen lukea.

        Löytyy täältä
        http://www.sakramentit.fi/wordpress


      • Sarpatin-leski

        Se on separatistien mielestä ihan kamala juttu, kun jonkun saarnaajan nimi mainitaan lehdessä.
        Kaiken pitää olla salaista. Eivät seurakuntalaiset saa tietää edes mistä lähetysmiesten kokouksessa on puhuttu, eikä mitään saa kirjoittaa muistiin!
        Koko maailma silti saa lukea, kuinka Paavali nuhteli Pietaria vasten kasvoja ulkokullaisuudesta.

        Voi kun heitäkin, essuja, saisi ohjata Pyhä Henki.


      • Vastapuolioli
        Sarpatin-leski kirjoitti:

        Se on separatistien mielestä ihan kamala juttu, kun jonkun saarnaajan nimi mainitaan lehdessä.
        Kaiken pitää olla salaista. Eivät seurakuntalaiset saa tietää edes mistä lähetysmiesten kokouksessa on puhuttu, eikä mitään saa kirjoittaa muistiin!
        Koko maailma silti saa lukea, kuinka Paavali nuhteli Pietaria vasten kasvoja ulkokullaisuudesta.

        Voi kun heitäkin, essuja, saisi ohjata Pyhä Henki.

        En usko että Esikoislestadiolainen arvosteli tuota nimen mainitsemisen. Rivien välistä päättelee kyllä erikoisuuksia.


    • 97688977

      Ihanaiselle kitara

    • kalle334

      Kun kuulut johonkin yhteisöön, kuten esimerkiksi Suomen evl kirkkoon, tulee sinun noudattaa kyseisen yhteisön sääntöjä. Jos niitä rikot, silloin teet syntiä.
      Näyttää kuitenkin siltä, että esikoislestadiolaisissa ollaan huolestuneempia omien sääntöjen noudattamisesta, kuin kirkon sääntöjen ja lakien noudattamisesta.
      Oikein olisi, että nämä seprapuhujat, kuten haimilahti, rantanen, parviainen ym vaimojensa kanssa rehellisesti eroaisivat kirkosta, eivätkä yrittäisi ratsastaa kahdella hevosella tai nykyaikeisemmilla termeillä, ajaa sammutetuin valoin.

      • kalle334

        Lisäksi uunituoreessa Rauhanside-lehdessä sanotaan, että Esikoislestadiolaisuus on evakelisluterilaisen kirkon sisällä toimiva herätysliike.

        Tämähän on aivan selvää muunnettua totuutta. Esikoislestadiolaisuus, nimenomaan ko lehden edustama suunta on erottautunut evakelisluterilaisesta kirkosta ottamalle sakramentit omiin käsiin.


      • Oikaistaanvirhe
        kalle334 kirjoitti:

        Lisäksi uunituoreessa Rauhanside-lehdessä sanotaan, että Esikoislestadiolaisuus on evakelisluterilaisen kirkon sisällä toimiva herätysliike.

        Tämähän on aivan selvää muunnettua totuutta. Esikoislestadiolaisuus, nimenomaan ko lehden edustama suunta on erottautunut evakelisluterilaisesta kirkosta ottamalle sakramentit omiin käsiin.

        Anteeksi,lehdessä on pieni painovirhe (paholainen)


      • Tulikosyntitehtyä

        Jaaha. Tuppukylän kukkokiekuu yhdistyksen säännöissä on maininta ,jäsenet kiehuvaa joka aamu auringon nousun aikaan kello 6. Nukuin tänään pommiin, voi rikoin sääntöä- tein SYNTIÄ?


      • Tarkistappaitse
        kalle334 kirjoitti:

        Lisäksi uunituoreessa Rauhanside-lehdessä sanotaan, että Esikoislestadiolaisuus on evakelisluterilaisen kirkon sisällä toimiva herätysliike.

        Tämähän on aivan selvää muunnettua totuutta. Esikoislestadiolaisuus, nimenomaan ko lehden edustama suunta on erottautunut evakelisluterilaisesta kirkosta ottamalle sakramentit omiin käsiin.

        Esikoisten sivuilla lukee Esikoiset ry= kirkon sisällä toimivat Esikoislestadiolaiset.

        Kyllä Esikoislestadiolaiset siis toimii kirkon sisällä.


      • Yksityisasia

        Mitä jos eivät ole edes kuuluneetkaan kirkkoon? Miten moinen asia sinua vaivaa?
        Mihin meidän mahdollinen kirkko jäsenyytemme vaikuttaa?


      • kuka_on_poikennut_mistä
        kalle334 kirjoitti:

        Lisäksi uunituoreessa Rauhanside-lehdessä sanotaan, että Esikoislestadiolaisuus on evakelisluterilaisen kirkon sisällä toimiva herätysliike.

        Tämähän on aivan selvää muunnettua totuutta. Esikoislestadiolaisuus, nimenomaan ko lehden edustama suunta on erottautunut evakelisluterilaisesta kirkosta ottamalle sakramentit omiin käsiin.

        Jos esikoislestadiolaiset ovat erottuneet kirkon opista ottamalla sakramentit omiin käsiin, niin mitä kirkko on tehnyt? Se on erottunut raamatun ja Lutherin opista avaamalla saarnaviran naisille,hyväksymällä avoliitot, abortit, homosuhteet jopa kirkon työntekijöillä ja erottamalla papit jotka omantunnon syistä eivät hyväksy näitä muutoksia. Tässä jotakin, mutta muutoksia on paljon muitakin.


    • 12ruutu

      Synti on aina ihmisessä. Tässäkin mennään tekemään sellaista, johon on sen kirkon puolesta, johon kuulu(i)mme, on asetettu ja siunattu henkilöt toimittamaan Sakramentit, ettei niitä halpana pidetä. Ehtoollisen nauttijat ovat edistämässä Jumalan järjestyksen muuttamista ja yhtä lailla vastuussa tekemisistään, kuin jakajatkin. Ainoa synti jota ei saa anteeksi, on epäuskon synti.

      • teuta01

        "tusinaruutu "
        -
        Ei pidä paikkansa , kyllä epäuskon synnin anteeksi saa
        kunhan vain katuu ja anoo, SE OLI pilkka Pyhää Hengeä kohti
        jota ei saanut anteeksi !.
        -
        --


      • 846887
        teuta01 kirjoitti:

        "tusinaruutu "
        -
        Ei pidä paikkansa , kyllä epäuskon synnin anteeksi saa
        kunhan vain katuu ja anoo, SE OLI pilkka Pyhää Hengeä kohti
        jota ei saanut anteeksi !.
        -
        --

        Oletkos miettinyt kohdallesi ettei olisi tullut tehtyä pilkka pyhäähenkeä


      • Mietinpävain

        Eli ollaan mielestäsi nähtävästi menossa siis kaikki helvettiin??

        Meille on opetettu että Pyhän Hengen pilkka on synti, jota ei saa anteeksi.

        Onpa vielä opetettu että kaikki synnit joita katuu saa Anteeksi, mutta silloin kun on tapahtunut pilkka pyhää henkeä kohtaan, niin ihminen ei saa enää katumuksen armoa.
        Tapahtuu kuten Esaulle että etsii kyynelillä parannuksen sijaa, mutta ei löytänyt...


      • Sarpatin-leski
        Mietinpävain kirjoitti:

        Eli ollaan mielestäsi nähtävästi menossa siis kaikki helvettiin??

        Meille on opetettu että Pyhän Hengen pilkka on synti, jota ei saa anteeksi.

        Onpa vielä opetettu että kaikki synnit joita katuu saa Anteeksi, mutta silloin kun on tapahtunut pilkka pyhää henkeä kohtaan, niin ihminen ei saa enää katumuksen armoa.
        Tapahtuu kuten Esaulle että etsii kyynelillä parannuksen sijaa, mutta ei löytänyt...

        Eesau EI etsinyt parannuksen sijaa, vaan isänsä päätöksen peruutusta (saada siunaus).

        Lue uudempaa käännöstä niin ymmärrät mitä teksti tarkoittaa.
        Esikoislestadiolaisuus opettaa tuostakin kohdasta väärin kun eivät ymmärrä 1776 käännöksen suomea ja tulkitsevat sitä.


      • Onhan_noita
        Sarpatin-leski kirjoitti:

        Eesau EI etsinyt parannuksen sijaa, vaan isänsä päätöksen peruutusta (saada siunaus).

        Lue uudempaa käännöstä niin ymmärrät mitä teksti tarkoittaa.
        Esikoislestadiolaisuus opettaa tuostakin kohdasta väärin kun eivät ymmärrä 1776 käännöksen suomea ja tulkitsevat sitä.

        http://finbible.fi/jakeittain/UT/Hebrea_12.htm

        Älä kuvittele että lukisin mielummin raamattua josta puuttuu osia, ja joka on kirjoitettu, eli käännetty, selittäen jakeita, eikä suoraan suomennettu.


        1938
        12:17 Sillä te tiedätte, että hänet sittemminkin, kun hän tahtoi päästä siunausta perimään, hyljättiin; sillä hän ei löytänyt tilaa peruutukselle, vaikka hän kyynelin sitä pyysi.

        1776
        12:17 Sillä te tiedätte, että kuin hän sitte tahtoi periä siunausta, tuli hän hyljätyksi; sillä ei hän löytänyt yhtään parannuksen siaa, vaikka hän sitä kyyneleillä etsi.

        1642
        12:17 Sillä te tiedätte/ että cosca hän sitte tahdoi oikeudella periä perindö siunausta/ tuli hän hyljätyxi: sillä ei hän löynnyt yhtän parannuxen sia/ waicka hän sitä kyyneleillä edzei


      • AntaisitteJumalanHallita

        Peruutuksesta siinä kuitenkin on tarkoitus puhua.

        Ihan hyvä! Tässä sopiva katkelma.

        Juoksun keskeyttämisestä Eesau on varoittavana esimerkkinä. Hän myi esikois- ja perintöoikeutensa yhdestä ateriasta, valiten näin synnin lyhytaikaisen nautinnon.
        Ja vaikka hän sitten katui ja halusi saada takaisin hänelle perintönä kuuluvan siunauksen, ei löytänyt tilaa peruutukselle (oikeastaan: ei löytänyt tilaisuutta parannukseen). Parannus ei riipu vain ihmisestä. Ellei Jumala suo tilaisuutta parannukseen, ihminen on synteihinsä sidottu.


        Kysymys oli siis Jaakobin saaman siunauksen peruutuksesta, koska siunaus olisi kuulunut Eesaulle, joka sen kuitenkin möi.
        Tehtyä ei enää Iisak voinut tehdä tekemättömäksi, koska siunaus oli jo annettu, eikä sitä voi ihminen perua. Ei siis peruutusta.

        Miettikää tätä myös kasteen sakramentin vähättelijät, kun puhutaan siitä kuinka Jeesus siunasi lapsia. Siunaus on myös synninpäästö.

        Lapset eivät jääneet vaille kastetta pyhyytensä tähden, vaan siksi, että seurakuntaa ei vielä ollut ja siksi, että Jeesus Kristus oli heidän kanssaan elävä sana ja itse itsessänsä sakramentti. Lapsilla siis oli hänessä kaikki se, mitä tänään lapsilla on kasteessa veden ja sanan ja käskyn kautta.


      • Äläjumalaloivanhuutta
        Onhan_noita kirjoitti:

        http://finbible.fi/jakeittain/UT/Hebrea_12.htm

        Älä kuvittele että lukisin mielummin raamattua josta puuttuu osia, ja joka on kirjoitettu, eli käännetty, selittäen jakeita, eikä suoraan suomennettu.


        1938
        12:17 Sillä te tiedätte, että hänet sittemminkin, kun hän tahtoi päästä siunausta perimään, hyljättiin; sillä hän ei löytänyt tilaa peruutukselle, vaikka hän kyynelin sitä pyysi.

        1776
        12:17 Sillä te tiedätte, että kuin hän sitte tahtoi periä siunausta, tuli hän hyljätyksi; sillä ei hän löytänyt yhtään parannuksen siaa, vaikka hän sitä kyyneleillä etsi.

        1642
        12:17 Sillä te tiedätte/ että cosca hän sitte tahdoi oikeudella periä perindö siunausta/ tuli hän hyljätyxi: sillä ei hän löynnyt yhtän parannuxen sia/ waicka hän sitä kyyneleillä edzei

        Kaikki ne on käännetty Minulla on tuossa kreikkalainen laitos.
        Biblia johtaa monia harhaan. Se on faktaa.


    • OmaanArvoonsa

      Näät Veljekset ja saunantaakse

    • Poikkeuslupa

      Onko raamatussa jokin poikkeuslupa kirkolle ,kun ehtoollisen jaossa avustajana voi olla maallikot ?

      • Raamattuesiin

        Onko SYNTI ottaa maallikkoavustajalta ehtoollista?


      • Nostotoisesta
        Raamattuesiin kirjoitti:

        Onko SYNTI ottaa maallikkoavustajalta ehtoollista?

        Kysy Ihalaiselta. :)


      • Vastaispahän
        Nostotoisesta kirjoitti:

        Kysy Ihalaiselta. :)

        Olisi mukava kuulla lehteen kirjoittajan perusteluja. Kyllä muutkin asiantuntija vastaukset kiinnostaa.


    • Pakene.Heidän.Joukostaan

      Aloittajan kirjoitus on esimerkki siitä kristinopin puutoksesta, mikä esikoisuudessa vallitsee.

      Sen ohella kompuroi luonnollinen ymmärrys. Otan yhden esimerkin.

      Kohta 2)
      Lutherin mukaan ehtoollinen on pätevä, vaikka sen jakaisi heittiö.
      Se on kirjoittajan mielestä hieno puolustus Esikoislestadiolaisille.

      Kysytään sitten aloittajalta:

      1) Kuuluuko kristityn ruveta heittiöksi, vai kuuluuko olla alamainen kaikelle esivallalle?
      Kun tällainenkin asia on Esikoislestadiolaisuudessa epäselvä, kannattaako ruveta
      opettamaan muita?

      2) Missä apostolit kehottavat etsiytymään heittiöiden ehtoolliselle? Missä?

      3) Kirkon ehtoollista EI KOSKAAN jaa Lutherin mukaan heittiö. Ei koskaan!
      Virka näet on itsessänsä pyhä ja Kristuksen asettama ja apostolinen.
      Sen mukaan papin antama synninpäästökin on pätevä, koska hän puhuu Jumalan sanaa ja
      Kristuksen suulla ja hänen käskystään.
      Tämän ovat Ruotsin Lapin vanhimmatkin joutuneet myöntämään, vaikka eivät tahdo sitä
      tunnustaa.


      Kohta 3 B

      Kun aloittaja kysyy ”onko synti, jota ei saa anteeksi”, se paljastaa aloittajan olevan pihalla siitä mitä on kristillinen usko.

      Minä näen, että aloittajalla on täysin lihallinen mieli. Ei se ole ihmekään, koska opetus ja koko ehtoollisratkaisu on lihan hedelmä.-

      Apostoli Johannes opettaa, että Jumalasta syntynyt ei tee syntiä (1 Joh 3:9)

      Kun ajatellaan, että voidaan lähteä tekemään syntiä, jonka sitten kuitenkin voi saada anteeksi, ollaan ulkona uskosta niin kuin lintulauta pihalla.

      Esikoisten ehtoollinen ei ole tekona eikä oppisisältönsä vuosi luterilainen.
      Pysykää poissa, älkää suotta leikkikö tulella niiden kanssa, jotka vielä Jumalan vihan saavat.

      • Politikko

        Puhut paljon ,mutta missä vastaukset?
        Missä kehotetaan etsiytymään evlut ehtoolliselle?
        Oliko Jeesuksen ehtoollinen Luterilainen.
        Näillä ihmisten nimillä tai nimellä oleva ehtoollinen ei tule meille yhtään paremmaksi ,Jeesuksen asettama ehtoollinen riittää meille koska se riitti Hänellekin.


      • AntaisitteJumalanHallita
        Politikko kirjoitti:

        Puhut paljon ,mutta missä vastaukset?
        Missä kehotetaan etsiytymään evlut ehtoolliselle?
        Oliko Jeesuksen ehtoollinen Luterilainen.
        Näillä ihmisten nimillä tai nimellä oleva ehtoollinen ei tule meille yhtään paremmaksi ,Jeesuksen asettama ehtoollinen riittää meille koska se riitti Hänellekin.

        Jeesus ei ole asettanut ehtoollista Esikoislestadiolaisille.
        Siellä ei ollut paikalla yhtään essulessua, vaan apostolit, joille hän antoi viran sovinnosta saarnata ja toimittaa sakramentit.
        Hän antoi käskyn sakramenteista tulevaa kirkkoaan varten ylösnousemuksen jälkeistä aikaa varten.

        Apostolit siunasivat virkaan piispat ja vanhimmat, jotka valitsivat itselleen avustajat.

        Tämä sama kirkko, jonka Jeesus perusti, se on levinnyt Suomeen asti.
        Se ei ole välillä lakannut olemasta ja muuttunut Esikoislestadiolaisuudeksi.
        Se on Suomen evankelisluterilainen kirkko, sama apostolinen kirkko.

        Sakramenttien hoito ei ole jokamiehen oikeus, vaan seurakunnan viran asia.


      • Puavalinoma

        Tiedoksi vain, että Luther opettaa ehtoollisesta, eli ilta ateriasta, että se ei ole ehtoollinen jakajan, vaan asettajan tähden, ja asetus sanojen tähden. Ei minkään muun tähden. Siksi se on ehtoollinen vaikka sen jakaisi kuka. Yhteiskunta järjestyksen tähden hän painottaa, että sen tulee olla virkaa tekevä pappi, jolla on virka vihkimyksen ja moraali noudattamaan asetus sanoja ja seurakunnallista järjestystä. Ei suinkaan siksi, että se tekisi ehtoollisesta ehtoollisen. Näitä asioita ei saa sotkea keskenään. Kun Luther oli Roomassa, ja kuvitteli tulevansa pyhään kaupunkiin, niin hän kauhistui Rooman pappeja, jotka jakoivat ehtoollisleipää kansalle ehtoollisella, lukien latinaksi lorujansa kansalle sanoen, leipä sinä olet ja leipänä pysyt. Yksinkertainen kansa kuitenkin söi sen uskossa ja itkusilmässä. Tämä kokemus vaikutti Lutheriin niin voimakkaasti, että hän todellakin edellytti reformoiduilta ehtoollisen jakajilta moraalista vilpittömyyttä ja seurakunnallista järjestystä. Nyt vain on tilanne, että tuo moraalinen vilpittömyys, ja seurakunnallinen järjestys löytyy paremmin totisilta saarnaajilta, kuin palkkapapeilta. Lisäksi on vielä tuo Lundin kirkossa tehty Paavin ja Luterialaisen maailmanliiton ekumeeninen julistus, jonka Paavi ja Luterialaisen maailmanliiton johtaja on allekirjoittanut, jonka ensimmäinen ja viimeinen päätavoite on katollisten ja luterialaisten yhteinen ehtoollinen, tosin katollisten ohjeiden ja uhriopin mukaan. Siksikin on tärkeää pitää mielessä mikä ehtoollinen on, ja ketkä ovat sopivia sen jakamiseen.


      • Ketjunaloittaja

        Hahahhhaa.........

        3) Kirkon ehtoollista EI KOSKAAN jaa Lutherin mukaan heittiö. Ei koskaan!
        Virka näet on itsessänsä pyhä ja Kristuksen asettama ja apostolinen.



        Sinä se vaan jaksat jauhaa paskaa täällä..
        EIKÖ KOSKAAN....
        Mitenkäs on kun kirkon tunnustuksen ja raamatun vastainen NAISPAPPI jakaa ehtoollista.


        Et antanut vastausta kysymykseeni.


      • kysyvvaan
        Puavalinoma kirjoitti:

        Tiedoksi vain, että Luther opettaa ehtoollisesta, eli ilta ateriasta, että se ei ole ehtoollinen jakajan, vaan asettajan tähden, ja asetus sanojen tähden. Ei minkään muun tähden. Siksi se on ehtoollinen vaikka sen jakaisi kuka. Yhteiskunta järjestyksen tähden hän painottaa, että sen tulee olla virkaa tekevä pappi, jolla on virka vihkimyksen ja moraali noudattamaan asetus sanoja ja seurakunnallista järjestystä. Ei suinkaan siksi, että se tekisi ehtoollisesta ehtoollisen. Näitä asioita ei saa sotkea keskenään. Kun Luther oli Roomassa, ja kuvitteli tulevansa pyhään kaupunkiin, niin hän kauhistui Rooman pappeja, jotka jakoivat ehtoollisleipää kansalle ehtoollisella, lukien latinaksi lorujansa kansalle sanoen, leipä sinä olet ja leipänä pysyt. Yksinkertainen kansa kuitenkin söi sen uskossa ja itkusilmässä. Tämä kokemus vaikutti Lutheriin niin voimakkaasti, että hän todellakin edellytti reformoiduilta ehtoollisen jakajilta moraalista vilpittömyyttä ja seurakunnallista järjestystä. Nyt vain on tilanne, että tuo moraalinen vilpittömyys, ja seurakunnallinen järjestys löytyy paremmin totisilta saarnaajilta, kuin palkkapapeilta. Lisäksi on vielä tuo Lundin kirkossa tehty Paavin ja Luterialaisen maailmanliiton ekumeeninen julistus, jonka Paavi ja Luterialaisen maailmanliiton johtaja on allekirjoittanut, jonka ensimmäinen ja viimeinen päätavoite on katollisten ja luterialaisten yhteinen ehtoollinen, tosin katollisten ohjeiden ja uhriopin mukaan. Siksikin on tärkeää pitää mielessä mikä ehtoollinen on, ja ketkä ovat sopivia sen jakamiseen.

        Kumpiko on sopivampi jakamaan ehtollista, kauhtanaan pukeutunut juoppo pappi, vaiko elävässä uskossa oleva kristitty saarnaaja.


      • Eikannatahourailla

        Taidat olla ihan onneton asioiden sotkija ja omissa haaveissasi.
        Kirkosta saa edelleen oikein ja apostolisesti jaetun ehtoollisen.
        Edes naispappeus ei tuo estettä. Viimeksi oli mulla 2 miespappia, konservatiiveja molemmat. Raamatulliseksi tunnettuja.

        Sopivia jakamiseen ovat tietysti vain virkaan kutsutut papit.

        Ei esikoisten rosvomeiningille löydy perustetta Lutherin Rooman matkasta eikä YJV:stä, jota muuten paavi ei allekirjoittanut.

        Paras kun haet paavilaisuutta Jällivaarasta ja Lapin akatemian synninpäästöopista.


      • Eikannatahourailla
        Ketjunaloittaja kirjoitti:

        Hahahhhaa.........

        3) Kirkon ehtoollista EI KOSKAAN jaa Lutherin mukaan heittiö. Ei koskaan!
        Virka näet on itsessänsä pyhä ja Kristuksen asettama ja apostolinen.



        Sinä se vaan jaksat jauhaa paskaa täällä..
        EIKÖ KOSKAAN....
        Mitenkäs on kun kirkon tunnustuksen ja raamatun vastainen NAISPAPPI jakaa ehtoollista.


        Et antanut vastausta kysymykseeni.

        Oliko Lutherin aikana naispappeja?


      • Niintottakuinkirkonrotta
        Ketjunaloittaja kirjoitti:

        Hahahhhaa.........

        3) Kirkon ehtoollista EI KOSKAAN jaa Lutherin mukaan heittiö. Ei koskaan!
        Virka näet on itsessänsä pyhä ja Kristuksen asettama ja apostolinen.



        Sinä se vaan jaksat jauhaa paskaa täällä..
        EIKÖ KOSKAAN....
        Mitenkäs on kun kirkon tunnustuksen ja raamatun vastainen NAISPAPPI jakaa ehtoollista.


        Et antanut vastausta kysymykseeni.

        Ei paha. (:


      • Puavalinoma
        Eikannatahourailla kirjoitti:

        Taidat olla ihan onneton asioiden sotkija ja omissa haaveissasi.
        Kirkosta saa edelleen oikein ja apostolisesti jaetun ehtoollisen.
        Edes naispappeus ei tuo estettä. Viimeksi oli mulla 2 miespappia, konservatiiveja molemmat. Raamatulliseksi tunnettuja.

        Sopivia jakamiseen ovat tietysti vain virkaan kutsutut papit.

        Ei esikoisten rosvomeiningille löydy perustetta Lutherin Rooman matkasta eikä YJV:stä, jota muuten paavi ei allekirjoittanut.

        Paras kun haet paavilaisuutta Jällivaarasta ja Lapin akatemian synninpäästöopista.

        Taidat itse olla asiaan perehtymätön suurisuu. Katsoitko telkkarista tuon ekumeenisen Lundin kirkossa olleen tilaisuuden? Tuossa tilaisuudessa Paavi nimenomaan allekirjoitti tuon sopimuksen Lutherilaisen maailmanliiton johtajan kanssa, jonka ensimmäinen ja viimeinen artikla käsittelee katollisten ja luterialaisten yhteistä täydellistä ehtoollisyhteyttä. Tuollainen äidin vähä-älyinen itkupilli ei minua lörpötyksillään säikäytä. Kuulut selvästi siihen laumaan, josta Paavali Milentossa varoittaa ja sanoo, että itse teistänne nousevat miehet jotka vääryyttä puhuvat, ja he tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevaiset sudet. Karttakaa heitä.


    • KysyHevoselt

      Kysy Iihahaalaiselt eikö hengellinen hioruus ja eriseuraisuus koske kirkkiksiä milläskään

    • Pakene.Heidän.Joukostaan

      "Poikkeuslupa" kirjoitti:
      >Onko raamatussa jokin poikkeuslupa kirkolle ,kun ehtoollisen jaossa avustajana voi olla maallikot ? >>>

      Hyvä Poikkeuslupa!
      Onko sinulla ja uskonystävilläsi sellainen käsitys, että ihmiset ihan omin päin ryntäävät sinne alttarille jakamaan papin apuna? Koetas itse ensi sunnuntaina miten onnistuu.

      • Josraamatunohje

        Millä poikkeusluvalla EIVIRKAPAPPI voi olla jakamassa ehtoollista?

        Entä onko SYNTI ottaa ehtoollinen tältä EI VIRKA PAPILTA?


      • ÄlkääEksykö

        Kaikki papit ovat pappisvirassa. Kaikki on ordinoitu.
        Kukaan muu ei voi konsekroida ehtoollista.

        Kaikki papit eivät ole papin virassa, vaan osa eläkkeellä tai jonkun järjestön pappeja.

        Maallikot eivät jaa ehtoollista, vaan avustavat.
        He eivät mene sinne omin päin jakamaan, vaan kirkkoherran kutsumana ja luvalla.

        Kukaan kirkon pappi ei voi olla heittiö, koska virka itsessään on pyhä ja Kristuksen säätämä.

        Lutherin puhe ”heittiöstä” korostavat sitä tosiasiaa, että Jumalan sana EI KOSKAAN ole kiinni
        sitä lausuvasta ihmisestä. Pyhä Henki on sidottu sanaan ja toimii sanan kautta, lausui sen kuka hyvänsä.
        Sakramentit Jeesus sääti kutsumalleen apostolikunnalle, joka muodosti kirkon viran alun


    • Papparainenxyz

      Tässä Ihalaisen kirjoituksessa on myös kaipaamanne perustelu

      "Maallikoiden toimittama ehtoollinen kirkon
      jäsenenä on Raamatun vastaista. Myös maallikoiden toimittaman ehtoollisen vastaanottaminen kirkon jäsenenä ON SYNTI. Raamatun ohje on kunnioittaa
      lakia taipuen yhteiskunnassa vallitsevaan järjestykseen."

      Jos asian osaiset jakaisivat ja vastaanottaisivat ehtoollista perustettuaan oman kirkkokunnan, niin silloin se ei olisi Raamatun vastaista. Kirkon jäsenien näin toimiessa rikotaan Kirkkolakia ja tällöin ei kunnioiteta vallitsevaa lakia eikä järjestystä.

      • Raamattuesiin

        Missä raamatussa lukee perustetusta kirkkokunnasta?

        Kirkkolaissa esivallalla ei tarkoita kirkkoa eikä kirkkolakia eikä kirkon järjestystä.

        Kirkko tunnustaa maallikon kyvyn asettaa ehtoollinen, joten kirkko ei pidä sitä syntinä.

        Mistä tämä synti sitten astuu kuvioihin? Siihen pyydän edelleen vastausta.


      • Pakene.Heidän.Joukostaan

        Synti on tuo omavaltaisuus ja sen valheelliset perustelut.
        Synti on tieto siitä, että kirkon sisällä maallikko ei voi ruveta hoita<maan kastetta ja ehtoollista. Sen Jeesus sääti viralle, uten Ef 4:11 kertoo.
        Tiedätte jo että se on syntiä. Leikki synnillä vielä paatumukseen ja harhaan.


      • Kastekäskyssäseon
        Raamattuesiin kirjoitti:

        Missä raamatussa lukee perustetusta kirkkokunnasta?

        Kirkkolaissa esivallalla ei tarkoita kirkkoa eikä kirkkolakia eikä kirkon järjestystä.

        Kirkko tunnustaa maallikon kyvyn asettaa ehtoollinen, joten kirkko ei pidä sitä syntinä.

        Mistä tämä synti sitten astuu kuvioihin? Siihen pyydän edelleen vastausta.

        Lue nyt nyt kirkon perustaminen vai kka kastekäskystä

        Niiin kuin isä lähetti minut, minä lähetän teidät


    • Kyssäri

      Yhtä tyhmä kysymys kuin aloittajalta:

      Onko se anteeksiannettu synti asia jos menen pönttökävelylle ja sinne mennessäni varastan lompakon jonkun taskusta ja pyydän heti perään anteeksi.

      • Ketjunaloittaja

        No onko?

        Vai onko sulla joku raja kuinka kauan tai paljon pitää katua, ennen kuin annat anteeksi..?

        Montako kertaa annat saman synnin anteeksi?


      • Pakene.Heidän.Joukostaan

        VAROKAA SITÄ EKSTYKSEN HENKEÄ JOTA TÄSSÄ KETJUN ALOITUKSESSA ON!

        Sellainen ajatus, että menee tekemään syntiä, jonka sitten heti saa anteeksi,,
        ei edusta kristinuskoa.
        Ihminen ei silloin ole uskossa eli armon tilassa.

        Ihminen menee silloin kelvottomalla mielellä ehtoolliselle, ja nauttii ehtoollisen tuomiokseen.
        Kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä.


      • Äläsorruvääristelyyn

        Älä vääristele keskustelua,loppuuko eväät? Huomenna on taas kaupat auki.


      • Noeisentään
        Pakene.Heidän.Joukostaan kirjoitti:

        VAROKAA SITÄ EKSTYKSEN HENKEÄ JOTA TÄSSÄ KETJUN ALOITUKSESSA ON!

        Sellainen ajatus, että menee tekemään syntiä, jonka sitten heti saa anteeksi,,
        ei edusta kristinuskoa.
        Ihminen ei silloin ole uskossa eli armon tilassa.

        Ihminen menee silloin kelvottomalla mielellä ehtoolliselle, ja nauttii ehtoollisen tuomiokseen.
        Kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä.

        No ei ole. Äidinrakkaus ,tunteet,kipu,nälkä?


      • Pakene.Heidän.Joukostaa

        Se vaan vastaus tomppeliin kysymykseen.


      • Ketjunaloittaja
        Pakene.Heidän.Joukostaan kirjoitti:

        VAROKAA SITÄ EKSTYKSEN HENKEÄ JOTA TÄSSÄ KETJUN ALOITUKSESSA ON!

        Sellainen ajatus, että menee tekemään syntiä, jonka sitten heti saa anteeksi,,
        ei edusta kristinuskoa.
        Ihminen ei silloin ole uskossa eli armon tilassa.

        Ihminen menee silloin kelvottomalla mielellä ehtoolliselle, ja nauttii ehtoollisen tuomiokseen.
        Kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä.

        Mitä syntiä??? Ehtoollisen saa asettaa muutkin kuin pappi..... ihan kirkkokin sen myöntää, vaikka tahtookin pitää sen yksin oikeutenaan..


      • Puhutteomianne

        Missä tällainen lupa on?
        Missä on Jumalan sanaa tukemassa sakramenttien rosvoamista?
        Puhutte ihan omianne


    • Ketjunaloittaja

      http://kappeli.evl.fi/Kirkkolainsaadanto.nsf/a16399f0218eff85c2256e6d00473b03/cde4eb2fec8f16d4c2256e3c0043b99e?OpenDocument

      B. Ehtoollinen

      12§
      Jos joku on kuoleman vaarassa tai muuten erityisessä hätätilassa ja hän haluaa ehtoollista, saa jokainen kristitty antaa hänelle ehtoollisen, jos pappia ei ole saatavissa.

      C. Kaste

      14 §
      Jos pelätään lapsen kuolevan eikä pappia ole heti saatavissa toimittamaan kaste, tulee jonkun kirkon jäsenen kastaa lapsi vedellä kolmiyhteisen Jumalan nimeen. Hätäkasteesta on ohjeet kirkkokäsikirjassa. Sen voi toimittaa myös muu kristitty.

      Kirkko laki ja järjestys koskee kirkon sisällä, tapahtuvaa toimintaa. Ei muiden, kuten mm herätysliikkeiden toimintaa. Kirkko ei ole yhteiskunta, vaikka Tapani niin viittaakin.
      Myöskään kirkko ei kiistä maallikon kykyä sakramentin hoidossa, tai kiistä maalikon jakaman ehtoollisen tai kasteen todellisuutta tai voimaa.

      Kysynkin, missä kohti kirkonkin näkemyksen mukaan oikein asetetusta, pätevästä, sakramentista, tulee SYNTIÄ, eli Jumalasta eroittava tekijä?

      • VoiEksytettyjäEssuja

        Älä nyt ihan kokonaan heitä logiikkaasi harakoille.
        Tuolla tasollako te seprut olette?

        Mitä hätäkaste ym. tähän kuuluu?
        Oletteko te koko ajan tekemässä kuolemaa niin ettei pappia ehditä kutsumaan paikalle?

        Kirkon herätysliikkeen toiminta on tietysti sekin kirkon sisäistä toimintaa! Etkö mitään käsitä?

        Kaikki katumaton ja tahallaan = uhalla tehtävä synti on kadottavaa.
        Se on syvä lankeemus pois armosta.


    • KaidanTienKuIkija

      Edellisen kerran sakramenteistä puhuttaessa joku alkoi väittämään, että se synnyttää saajassaan uskon.
      Kumotessamme sen ajatuksen alkoi kova parjaus esikoislestadiolaisten ehtoolliskäsitystä vastaan, joka on sama kuin kirkollakin.



      Mitä tähän sanoo Augsburgin tunnustus?

      No Näin:

      http://tunnustuskirjat.fi/puolustus/XIII.html

      #Tärkeämpää on ymmärtää, millä tavoin sakramentteja on käytettävä. Tässä kohden me tuomitsemme skolastisten opettajien koko joukon, he kun selittävät, että sakramentit tuottavat armon sille, joka ei pane vastaan, pelkästään sen nojalla, että ne toimitetaan, ilman niiden hyväksikäyttäjän oikeaa mielentilaa. On kerta kaikkiaan juutalainen ajatus, että meidät vanhurskautetaan ulkonaisen jumalanpalvelustoimituksen voimasta ilman sydämen oikeaa mielentilaa, nimittäin uskoa. Silti tätä jumalatonta ja turmiollista käsitystä opetetaan kaikella arvovallalla koko paavikunnassa. Paavali torjuu tämän ja opettaa, ettei Aabrahamia vanhurskautettu ympärileikkauksella vaan että ympärileikkaus oli uskon harjoittamiseksi annettu merkki. Samoin mekin opetamme, että sakramenttien oikeaan käyttöön kuuluu lisäksi usko niihin liittyviin lupauksiin; usko ottaa vastaan sen, mitä on luvattu ja mitä juuri sakramentissa tarjotaan. Tämä ajatustapa on selkeä ja täysin varma. Lupauksesta ei ole mitään hyötyä, jollei sitä oteta vastaan uskolla. Sakramentit taas ovat lupausten merkkejä. Niitä hyväksi käytettäessä täytyy siis myös uskon olla mukana sillä tavoin, että jos joku nauttii Herran ehtoollista, hän nauttii sitä uskossa. Koska se on Kristuksen selkeiden sanojen mukaan uuden liiton sakramentti, tulee ehtoollisen nauttijan olla varma siitä, että hänelle annetaan lahjaksi se, mitä uudessa liitossa on luvattu, nimittäin syntien anteeksiantamus. Tämän hän ottakoon uskossa vastaan, rohkaiskoon arkaa omaatuntoaan ja olkoon selvillä siitä, etteivät nämä todisteet petä, vaan ovat yhtä varmoja kuin jos Jumala uuden ihmeen tehden taivaasta käsin lupaisi tahtovansa antaa anteeksi. Mutta mitä hyötyä olisi ihmeistä ja lupauksista sille, joka ei usko? Me puhumme tässä omakohtaisesta uskosta, joka uskoo ihmistä itseään koskevaan lupaukseen. Emme siis puhu siitä, että joku vain yleisesti uskoo Jumalan olemassaoloon, vaan siitä uskosta, joka uskoo, että syntien anteeksiantamus on hänelle tarjolla. Tästä sakramentin käytöstä saavat lohdutusta hurskaat ja arat sielut.

      On sanoin kuvaamatonta, kuinka paljon ja monenlaista väärinkäyttöä kirkossa on synnyttänyt tuo vimmattu käsitys sakramentin tehosta pelkästään ulkonaisen toimittamisen nojalla, ilman hyväksikäyttäjän oikeaa mielentilaa. Tästä on johtunut tuo ääretön messujen häpäiseminen. Siitä kuitenkin tuonnempana. Vanhoilta kirjoittajilta ei voida skolastikkojen tueksi tässä asiassa esittää yhtäkään kirjainta. Augustinus sanoo päinvastoin, että usko sakramenttiin vanhurskauttaa, ei sakramentti. Ja tuttu on Paavalin lause: (Room. 10:10) "Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi."#




      Samalla tässä on vastausta siihen kysymykseen, että minkälainen usko on pelastavaa.


      #Me puhumme tässä omakohtaisesta uskosta, joka uskoo ihmistä itseään koskevaan lupaukseen. Emme siis puhu siitä, että joku vain yleisesti uskoo Jumalan olemassaoloon, vaan siitä uskosta, joka uskoo, että syntien anteeksiantamus on hänelle tarjolla.#

      • Aamenta

        Aamen


      • KaidanTienKuIkija

        Myös kohdasta parannus sanotaan näin.


        http://tunnustuskirjat.fi/puolustus/XII.html
        "
        He luulottelevat, että sakramentti itsessään, vain sen nojalla, että se toimitetaan, tuottaa armon ilman siihen turvautuvan oikeaa mielialaa; uskosta, joka ottaa omaksi synninpäästön ja lohduttaa omantunnon, ei mainita sanallakaan. Tämähän on juuri sitä, mistä sanotaan: απιεναι πρo τϖν µϑστηρiων, 19 että lähdetään pois ennen kuin pyhin kohta alkaa.
        "


      • HylkääJoOlkinukkesi

        Sinä rakennat omista luuloistasi olkinuken. Sitten rupeat taistelemaan sitä vastaan.
        Koettaisit jo päästä siitäkin valkeuteen.

        Tuossakin lavertelet niitä näitä, vaikka asia ei liity ollenkaan siihen, mitä sinulle sanotaan.

        Ei kukaan sano, että sakramentti autuuttaa tehtynä tekona! Se on sinun oma väitettäsi, jonka kenties kopioit Laestadiukselta.

        Sakramentti synnyttää uskon, koska se otetaan uskoen vastaan.
        1) Syntinen katuu ja ahdistuu
        2) Hänelle tarjotaan lohdutukseksi Kristus Ehtoollisen sakramentissa
        3) Hän uskoo tarjotun lohdutuksen, jonka kuulee sanana ja tuntee aisteillaan.
        4) Kristus on siinä itse läsnä, sakramentissa ja sanassa.
        5) Hänen sydäntään on jo valmistettu uskomaan synnintunnustus/synninpäästö
        saarna evankeliumi- ja epistolatekstit


      • HylkääJoOlkinukkesi
        HylkääJoOlkinukkesi kirjoitti:

        Sinä rakennat omista luuloistasi olkinuken. Sitten rupeat taistelemaan sitä vastaan.
        Koettaisit jo päästä siitäkin valkeuteen.

        Tuossakin lavertelet niitä näitä, vaikka asia ei liity ollenkaan siihen, mitä sinulle sanotaan.

        Ei kukaan sano, että sakramentti autuuttaa tehtynä tekona! Se on sinun oma väitettäsi, jonka kenties kopioit Laestadiukselta.

        Sakramentti synnyttää uskon, koska se otetaan uskoen vastaan.
        1) Syntinen katuu ja ahdistuu
        2) Hänelle tarjotaan lohdutukseksi Kristus Ehtoollisen sakramentissa
        3) Hän uskoo tarjotun lohdutuksen, jonka kuulee sanana ja tuntee aisteillaan.
        4) Kristus on siinä itse läsnä, sakramentissa ja sanassa.
        5) Hänen sydäntään on jo valmistettu uskomaan synnintunnustus/synninpäästö
        saarna evankeliumi- ja epistolatekstit

        Sinulla on vakava ongelma, KaidanTienKulkija. OLKINUKKE

        Sinä väittelet olkinukkea vastaan. Se ei johda mihinkään totuuteen.

        Ei kukaan sellaista väitä, että sakramentti tuo uskon tehtynä tekona.
        Sinun pitäisi selvittää mitä usko on.
        Sanoin jo kuukausi sitten: Usko on tarttumista Jumalan lupaukseen Kristuksesta.

        Tämä lupaus tarjotaan armovälineissä, sanassa ja sakramenteissa.

        Joka siihen lupaukseen tarttuu ja tallettaa sen sydämensä lippaseen, se saa kaiken mitä luvataan.


      • Suuntahyvä
        HylkääJoOlkinukkesi kirjoitti:

        Sinä rakennat omista luuloistasi olkinuken. Sitten rupeat taistelemaan sitä vastaan.
        Koettaisit jo päästä siitäkin valkeuteen.

        Tuossakin lavertelet niitä näitä, vaikka asia ei liity ollenkaan siihen, mitä sinulle sanotaan.

        Ei kukaan sano, että sakramentti autuuttaa tehtynä tekona! Se on sinun oma väitettäsi, jonka kenties kopioit Laestadiukselta.

        Sakramentti synnyttää uskon, koska se otetaan uskoen vastaan.
        1) Syntinen katuu ja ahdistuu
        2) Hänelle tarjotaan lohdutukseksi Kristus Ehtoollisen sakramentissa
        3) Hän uskoo tarjotun lohdutuksen, jonka kuulee sanana ja tuntee aisteillaan.
        4) Kristus on siinä itse läsnä, sakramentissa ja sanassa.
        5) Hänen sydäntään on jo valmistettu uskomaan synnintunnustus/synninpäästö
        saarna evankeliumi- ja epistolatekstit

        Nyt tuntuu siltä, että olet muuttanut kantaasi. Se on ihan hyvä. Tosin usko ei ole tiedon asia vaan jumalan lahja. Nyt alat jo oikein puhumaan kun mainitset että usko on oltava ennen ehtoollisen vastaan ottamista. Seuraava keskustelun aihe voisikin olla mitä tämä oikea autuaaksi tekevä usko on ja mistä se tulee.


      • UnohdaSeOlkinukke
        Suuntahyvä kirjoitti:

        Nyt tuntuu siltä, että olet muuttanut kantaasi. Se on ihan hyvä. Tosin usko ei ole tiedon asia vaan jumalan lahja. Nyt alat jo oikein puhumaan kun mainitset että usko on oltava ennen ehtoollisen vastaan ottamista. Seuraava keskustelun aihe voisikin olla mitä tämä oikea autuaaksi tekevä usko on ja mistä se tulee.

        Miksi taas rakennat olkinukkea? En ole muuttanut kantaani.
        Sakramentti synnyttää uskon, kun tartutaan armolupaukseen uskoen se.
        Ei pelastavaa uskoa voi syntyä ilman armovälinettä = sanaa / sakramenttia.
        "Pyhä Henki synnyttää uskon niissä, jotka kuulevat evankeliumin sanan" (AT, kohta V)

        Tämä evankeliumin sana kuullaan ja tunnetaan sakramentissa.


      • KaidanTienKuIkija
        UnohdaSeOlkinukke kirjoitti:

        Miksi taas rakennat olkinukkea? En ole muuttanut kantaani.
        Sakramentti synnyttää uskon, kun tartutaan armolupaukseen uskoen se.
        Ei pelastavaa uskoa voi syntyä ilman armovälinettä = sanaa / sakramenttia.
        "Pyhä Henki synnyttää uskon niissä, jotka kuulevat evankeliumin sanan" (AT, kohta V)

        Tämä evankeliumin sana kuullaan ja tunnetaan sakramentissa.

        Taas rakennat? Edellinen ei ollut kaidantienkulkija. Vaikka olenkin samaa mieltä.

        Unohda jo olkinukkesi..

        Sakramentti otetaan vastaan uskolla. :)


      • Pakene.Heidän.Joukostaan

        Olet jo osan ymmärtänyt! Hienoa! K.T.K

        Julistettu sanakin on otettava vastaan uskoen, myös rippi-isän päästösanojen sisältämä vapauttava evankeliumi.
        Siinä Pyhä Henki synnyttää uskon hänessä, joka kuulee evankeliumin.

        S a m a tapahtuu myös sakramenttia nautittaessa. Pyhä Henki synnyttää uskon hänessä joka kuulee evankeliumin ja on osallinen Kristukseen, hänen vereensä.


      • Puavalinoma
        KaidanTienKuIkija kirjoitti:

        Taas rakennat? Edellinen ei ollut kaidantienkulkija. Vaikka olenkin samaa mieltä.

        Unohda jo olkinukkesi..

        Sakramentti otetaan vastaan uskolla. :)

        Olen samaa mieltä, sakramentti ei pelasta, vaan sakramentin usko. Sakramentti ei siis varsinaisesti synnytä oikeata uskoa, vaan ylläpitää sitä. Vanhurskauttamiseen siis tarvitaan äänellinen evankeliumin saarna, jossa Kristuksen sovintoverta priiskoitetaan ihmisen sydämeen. Tämän sovintoveren voimasta syntyy Jumalan laista heränneen ihmisen sydämessä elävä ja autuaaksi tekevä usko Kristukseen syntien sovittajana ja pois ottajana. Tuo omanvanhurskauden oppi, joka väittää, että sakramentissä syntyisi elävä usko on suurta harhaa, ja valhetta. Siinä syntyy vain järkiusko, joka kuolee viimeistään kuolemassa kuten järkikin kuolee, aivan samoin sanoin kuin Aristoteles opettaa pääteoksessaan Pneuma, että sielu kuolee ruumiin mukana, niin kuolee myös järkiusko ruumiin mukana. Kumpikin oppi kuuluu samaan kategoriaan. Aristoteles ja oppi sakramentissä syntyvästä uskosta. Me kastammekin lapsemme uskossa, emme uskoon.


      • Pakene.Heidän.Joukostaan

        Puavalinoma kirj.: >>Olen samaa mieltä, sakramentti ei pelasta, vaan sakramentin usko. Sakramentti ei siis varsinaisesti synnytä oikeata uskoa, vaan ylläpitää sitä. Vanhurskauttamiseen siis tarvitaan äänellinen evankeliumin saarna, jossa Kristuksen sovintoverta priiskoitetaan ihmisen sydämeen>>>

        Sinä pelaat sanan ja sakramentin vastakkain. Se on väärin.
        MOLEMMAT OVAT IHAN SAMAA EVANKELIUMIA.
        ESIKOISUUS EI YMMÄRRÄ SITÄ RAAMATULLISTA TOTUUTTA.
        SAKRAMENTTI SYNNYTTÄÄ MYÖS USKON: SIINÄ KUULUU SANA SINÄ NÄKYY JA TUNTUU SANA JOKA ON KRISTUS ITSE


      • KaidanTienKuIkija
        Puavalinoma kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, sakramentti ei pelasta, vaan sakramentin usko. Sakramentti ei siis varsinaisesti synnytä oikeata uskoa, vaan ylläpitää sitä. Vanhurskauttamiseen siis tarvitaan äänellinen evankeliumin saarna, jossa Kristuksen sovintoverta priiskoitetaan ihmisen sydämeen. Tämän sovintoveren voimasta syntyy Jumalan laista heränneen ihmisen sydämessä elävä ja autuaaksi tekevä usko Kristukseen syntien sovittajana ja pois ottajana. Tuo omanvanhurskauden oppi, joka väittää, että sakramentissä syntyisi elävä usko on suurta harhaa, ja valhetta. Siinä syntyy vain järkiusko, joka kuolee viimeistään kuolemassa kuten järkikin kuolee, aivan samoin sanoin kuin Aristoteles opettaa pääteoksessaan Pneuma, että sielu kuolee ruumiin mukana, niin kuolee myös järkiusko ruumiin mukana. Kumpikin oppi kuuluu samaan kategoriaan. Aristoteles ja oppi sakramentissä syntyvästä uskosta. Me kastammekin lapsemme uskossa, emme uskoon.

        Aamen.

        Ei se syntynyt ehtoollisessa opetuslapsilla, ei Lutherilla, eikä vanhurskauttaminen ole siinä koskaan!

        Yksin kertaisesti sakramentti ei voi rinnastaa saarnattuun Jumalan sanaan.

        Sakramentin saadaan aikaiseksi sana.

        Ei ole olemassa mitään sakramenttia joka on itsessään sana, vaan on sana joka saa aikaan sakramentin.

        Myös ehtoollinen asetetaan asetus sanalla. Ei niin, että olisi joku ehtoollinen, josta tulisi sana, joka synnyttää uskon.
        Eikä ehtoollinen ole mikään taivaan avainten korvaaja, vaikka siinä uskova saa uskoa syntinsä anteeksi!

        Joka tälläista väittää, ei ymmärrä tai tiedä Lutherin opetuksista mitään, eikä usko kirkkomme tunnustuksia!


      • KaidanTienKuIkija
        Pakene.Heidän.Joukostaan kirjoitti:

        Puavalinoma kirj.: >>Olen samaa mieltä, sakramentti ei pelasta, vaan sakramentin usko. Sakramentti ei siis varsinaisesti synnytä oikeata uskoa, vaan ylläpitää sitä. Vanhurskauttamiseen siis tarvitaan äänellinen evankeliumin saarna, jossa Kristuksen sovintoverta priiskoitetaan ihmisen sydämeen>>>

        Sinä pelaat sanan ja sakramentin vastakkain. Se on väärin.
        MOLEMMAT OVAT IHAN SAMAA EVANKELIUMIA.
        ESIKOISUUS EI YMMÄRRÄ SITÄ RAAMATULLISTA TOTUUTTA.
        SAKRAMENTTI SYNNYTTÄÄ MYÖS USKON: SIINÄ KUULUU SANA SINÄ NÄKYY JA TUNTUU SANA JOKA ON KRISTUS ITSE

        1)

        "Vaikka näet se teko, joka on hankkinut meille syntien anteeksiantamuksen, on tehty jo ristillä, se ei voi saavuttaa meitä muutoin kuin sanan välityksellä. Mistä muualta me olisimme voineet saada tiedon tuosta tapahtumasta ja siitä, että se on lahja, joka kuuluu meille, ellei sitä olisi meille saarnattu, suullisesti julistettu? Ja mistä he itse sitten sen tietävät tai miten he pystyvät tarttumaan anteeksiantamukseen ja saamaan sen omakseen, elleivät he pidä kiinni Raamatun ja evankeliumin sanasta eivätkä usko siihen? Sillä sana sisällyttää tähän sakramenttiin koko evankeliumin ja koko kolmannen uskonkohdan: "Minä uskon pyhän kristillisen kirkon, syntien anteeksiantamuksen..." ja ojentaa sen meille."




        2)

        "Kun sana liittyy aineeseen, syntyy sakramentti."
        Tämä pyhän Augustinuksen lause on niin osuva ja hyvin muotoiltu, että se varmaankin on parasta, mitä hän on sanonut. Sanan on tehtävä näkyvä aine sakramentiksi, muussa tapauksessa aine pysyy tavallisena aineena."






        3)

        "Vielä meidän on katsottava, millainen henkilö voi ottaa tuon voiman ja hyödyn vastaan. Se voidaan ilmaista samalla tavoin aivan lyhyesti, kuten aiemmin kasteesta puhuttaessa ja usein muussakin yhteydessä. Ehtoollisen voiman ja hyödyn SAA JOKAINEN, joka USKOO sen, mistä sanat kertovat ja mistä ne antavat. Eihän niitä ole opetettu eikä julistettu kiville eikä kannoille, vaan niille, jotka kuulevat nämä sanat. Heille Kristus sanoo: "Ottakaa ja syökää" jne. Koska hän antaa ja lupaa siinä syntien anteeksiantamuksen, se voidaan ottaa vastaan VAIN USKOLLA. hän itse VAATII TÄLLAISTA USKOA lausuessaan sanat: "Teidän edestänne annettu" ja teidän edestänne vuodatettu". Nämä Kristuksen sanat tarkoittavat: Sitä varten minä annan tämän teille ja käsken teidän syödä ja juoda, että te puolestanne ottaisitte sen vastaan ja nauttisitte sen. Joka suostuu kuulemaan nämä sanat ja USKOO ne tosiksi, hän saa, mitä ne lupaavat. Se taas, joka EI USKO, ei saa mitään."


        4)

        "Koska vielä Perkele ja maailma aiheuttavat meille paljon vastusta ja kiusauksia, me usein väsymme ja menetämme voimamme, toisinaan jopa lankeamme. Siksi on ehtoollinen annettu jokapäiväiseksi laitumeksi ja ravinnoksi, josta usko saa virkistystä ja voimaa, jotta se ei joutuisi antamaan tässä taistelussa periksi, vaan voisi alati vahvistua."

        "sillä Perkele on todella raivoisa vihollinen. Milloin hän vain huomaa jonkun asettuvan häntä vastustamaan ja hyökkäävän vanhan ihmisen kimppuun ja havaitsee, ettei kykene käymään meihin käsiksi väkivalloin, silloin hän ryhtyy hiiviskelemään ympärillämme. Hän kokeilee kaikkia konstejaan eikä lopeta, ennen kuin on saanut meidät väsyksiin. Silloin me joko luovumme uskosta tai annamme kaiken mennä menojaan, haluttomuuden ja kärsimättömyyden vallatessa meidät. Juuri tätä varten ehtoollinen on annettu meille lohdutukseksi. Kun tuollaiset tuntemukset, jotka ovat käymässä liian raskaiksi kantaa, valtaavat sydämen, silloin saamme ehtoollisesta uutta voimaa ja virvoitusta."





        http://tunnustuskirjat.fi/ik/5osa.html



        Siis täytyy uskoa kirjoitettu ja siis saarnattu evankeliumi, jotta voi uskoa sakramentin hyödyksi itselleen.


        Et löydä väärille opeillesi yhtään tukea raamatusta, tai kirkkomme tunnustuksesta!


      • KaidanTienKuIkija
        KaidanTienKuIkija kirjoitti:

        1)

        "Vaikka näet se teko, joka on hankkinut meille syntien anteeksiantamuksen, on tehty jo ristillä, se ei voi saavuttaa meitä muutoin kuin sanan välityksellä. Mistä muualta me olisimme voineet saada tiedon tuosta tapahtumasta ja siitä, että se on lahja, joka kuuluu meille, ellei sitä olisi meille saarnattu, suullisesti julistettu? Ja mistä he itse sitten sen tietävät tai miten he pystyvät tarttumaan anteeksiantamukseen ja saamaan sen omakseen, elleivät he pidä kiinni Raamatun ja evankeliumin sanasta eivätkä usko siihen? Sillä sana sisällyttää tähän sakramenttiin koko evankeliumin ja koko kolmannen uskonkohdan: "Minä uskon pyhän kristillisen kirkon, syntien anteeksiantamuksen..." ja ojentaa sen meille."




        2)

        "Kun sana liittyy aineeseen, syntyy sakramentti."
        Tämä pyhän Augustinuksen lause on niin osuva ja hyvin muotoiltu, että se varmaankin on parasta, mitä hän on sanonut. Sanan on tehtävä näkyvä aine sakramentiksi, muussa tapauksessa aine pysyy tavallisena aineena."






        3)

        "Vielä meidän on katsottava, millainen henkilö voi ottaa tuon voiman ja hyödyn vastaan. Se voidaan ilmaista samalla tavoin aivan lyhyesti, kuten aiemmin kasteesta puhuttaessa ja usein muussakin yhteydessä. Ehtoollisen voiman ja hyödyn SAA JOKAINEN, joka USKOO sen, mistä sanat kertovat ja mistä ne antavat. Eihän niitä ole opetettu eikä julistettu kiville eikä kannoille, vaan niille, jotka kuulevat nämä sanat. Heille Kristus sanoo: "Ottakaa ja syökää" jne. Koska hän antaa ja lupaa siinä syntien anteeksiantamuksen, se voidaan ottaa vastaan VAIN USKOLLA. hän itse VAATII TÄLLAISTA USKOA lausuessaan sanat: "Teidän edestänne annettu" ja teidän edestänne vuodatettu". Nämä Kristuksen sanat tarkoittavat: Sitä varten minä annan tämän teille ja käsken teidän syödä ja juoda, että te puolestanne ottaisitte sen vastaan ja nauttisitte sen. Joka suostuu kuulemaan nämä sanat ja USKOO ne tosiksi, hän saa, mitä ne lupaavat. Se taas, joka EI USKO, ei saa mitään."


        4)

        "Koska vielä Perkele ja maailma aiheuttavat meille paljon vastusta ja kiusauksia, me usein väsymme ja menetämme voimamme, toisinaan jopa lankeamme. Siksi on ehtoollinen annettu jokapäiväiseksi laitumeksi ja ravinnoksi, josta usko saa virkistystä ja voimaa, jotta se ei joutuisi antamaan tässä taistelussa periksi, vaan voisi alati vahvistua."

        "sillä Perkele on todella raivoisa vihollinen. Milloin hän vain huomaa jonkun asettuvan häntä vastustamaan ja hyökkäävän vanhan ihmisen kimppuun ja havaitsee, ettei kykene käymään meihin käsiksi väkivalloin, silloin hän ryhtyy hiiviskelemään ympärillämme. Hän kokeilee kaikkia konstejaan eikä lopeta, ennen kuin on saanut meidät väsyksiin. Silloin me joko luovumme uskosta tai annamme kaiken mennä menojaan, haluttomuuden ja kärsimättömyyden vallatessa meidät. Juuri tätä varten ehtoollinen on annettu meille lohdutukseksi. Kun tuollaiset tuntemukset, jotka ovat käymässä liian raskaiksi kantaa, valtaavat sydämen, silloin saamme ehtoollisesta uutta voimaa ja virvoitusta."





        http://tunnustuskirjat.fi/ik/5osa.html



        Siis täytyy uskoa kirjoitettu ja siis saarnattu evankeliumi, jotta voi uskoa sakramentin hyödyksi itselleen.


        Et löydä väärille opeillesi yhtään tukea raamatusta, tai kirkkomme tunnustuksesta!

        Sinä nimimerkki (pakene.heidän.joukostaan)
        Kuuntele.



        https://www.dropbox.com/sh/cjpl82g4ybwcln9/AAD7Fhmn8D4RRqd8qq62MvvDa?dl=0

        Tuolta:
        Lahti 25.6.2016, Hans Olof Wettainen

        Kohta 69:00-73:00 ja vaikkapa vielä eteenpäin.


    • herätkääjo

      Tutkikaa hiukan millainen sekoseko se teidän Augustiinuksenne oikeasti oli!
      ja näitä kirkonisiä te luettu ja pidätte ainakin jumalan veroisina vaik kaolivat raukkoja harhailijoita sekavine ja riitaisine ajatuksineen...ihan kuin lestalaisetkin, jotka ovat saattamaan maailmaan jo ainakin 35 eri hapatusta eri aikoina, eikä yhtään laita mitään tiukua kilisemään eikö?!

      Ehtoollinen on MUISTOATERIA ja siihen linkittämällä vieraita elementtejä johdetaan ihmispoloja ties mihin rukousnauhojen hypistelyyn autuuden takeena ja ties minä apurattaina.

      ymmärrättekö, se on MUISTOATERIA ei mitään muuta, Jeesus EI opeta talismaaneja eikä ihmissyöntiä, koittakaa jo tajuta nämä yksinkertaiset perusasiat.

      nUo sakraalit ovat Paavin perintöä, paljonko sen tajuamiseen tarvitaan oppitunteja, riittääkö 1/4 eli varttitunti jos kerrankin lukeaa ja miettii ilman lestalaisia klaseja!

      • Näin_se_vaan_on

        #
        "ja näitä kirkonisiä te luettu ja pidätte ainakin jumalan veroisina vaik kaolivat raukkoja harhailijoita sekavine ja riitaisine ajatuksineen...ihan kuin lestalaisetkin,..."
        #


        Niimpä. Kiitos tunnustuksesta. Meillä on sama usko, kuin heilläkin oli.


      • MustonsaOnArmoa

        Kun ihminen on hengellisesti pimeä, ei sitä ymmärrä, että jo pelkkä muisto = syntien anteeksi antaminen. Sehän on sanomaa Kristuksesta.

        "Jeesuksen muisto ihana on mieltä ilahduttava
        se sydämen on lohdutus
        ja sielun turva, pelastus.

        Häntä muistaessani tiedän, että hän sovitti minun syntini.


      • Eivaikeaa

        Kenen syöntiä Jeesus tarkoittaa Joh. 9:53
        Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti: ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää.

        Kyllä vain Jeesus opettaa ihmissyöntiä ja tähän fariseukset suuttuivat. Tässähän tunnustat epäuskosi kun et ole Jeesuksen lihaa ja verta syönyt ja juonut.


    • samminlahti

      Saako lamminsahtia käyttää viinin asemesta, pääsi moselvaini loppumaan? Tietääkö teutaroitsija?

      • teuta01

        EI SAA. SILLÄ VIINI ON MAINITTU ! (EI SAHTI)
        J A SE PITÄÄ OLLA MALAGAA, VÄHÄN ARVOKASTA.
        KOLMEN VARTIN PULLO , MAKSAA n.17 e. SE ON
        EHTOOLLIS VIINI.. !


      • siininkorvenkiertäjille
        teuta01 kirjoitti:

        EI SAA. SILLÄ VIINI ON MAINITTU ! (EI SAHTI)
        J A SE PITÄÄ OLLA MALAGAA, VÄHÄN ARVOKASTA.
        KOLMEN VARTIN PULLO , MAKSAA n.17 e. SE ON
        EHTOOLLIS VIINI.. !

        voi sinuakin raukkaa noine viineinesi hah ... minkä voiman luulet sinne viinakaupan pulloon pujahtaneen voi yksinkertaisuutta.


    • Kysyn-vaan

      Kovin on kapea näkemys synnistä, jos elävät kristityt tekevät syntiä jakaessaan keskenään raamatullisesti leipää ja viiniä. Ja mikään muu ei sitten syntiä olekaan. Itse fariseuksetkin aikoinaan (ja tänäänkin) välttelivät karkeita syntejä, mutta jättivät ns. pikkusynnit (ne, jotka johtavat syntiin) huomiotta.

      Jeesustakin syytettiin Jumalan pilkasta ja hänen tuomitsemisensa alkoi papistosta. Kuka nyt on tuomitsemassa kristittyjä?

      • EksyneetLampaatSelittää

        ....jakavat keskenään raamatullisesti.....
        Hehheh!


    • Kyssäri

      Ketjunaloittajalle

      Lompakon varastaja toimii samoin kuin aneen ostaja ja vaikuttaa myös armon varkaan toiminnalta.

    • Kyssäri

      Lompakkovarkaan teko olisi sovitettu jos hän sovittaisi sen aidosti ja jos katumus olisi aito, hän palauttaisi varastamansa omistajalleen. Väärin toimitettua ehtoollista ei kuitenkaan osapuolet kadu vaan toistavat sen suunnitelmallisesti yhä uudestaan.

      • Ketjunaloittaja

        Päästiinhän aiheeseen. Kuinka toimitetaan ehtoollinen väärin??
        Eli raamatun näkökulmasta.


      • Raamattuesiin
        Ketjunaloittaja kirjoitti:

        Päästiinhän aiheeseen. Kuinka toimitetaan ehtoollinen väärin??
        Eli raamatun näkökulmasta.

        Kiinnostaa muitakin.
        Kiitos edellisen aiheen nostosta ja muokkauksesta😊

        Sain kysymyksiini vastauksia


    • teuta01

      Joo, mutta mikä on korvasyyhy? Onkos e sitä, että akka huutaa ja mesoaa, kun pikkuisenkaan lamminsahtia otan? EdES Muutaman RosentIn?

      • 2herranpalvelija

        Ilmankos ajokorttikin on pois


      • teuta01

        " TEUTA O1 "
        -
        EN TUNNUSTA VIESTIKSENI !, ?
        -


      • 845677753
        teuta01 kirjoitti:

        " TEUTA O1 "
        -
        EN TUNNUSTA VIESTIKSENI !, ?
        -

        Sahtivaari


    • Kyssäri

      Kaikki mikä on lain vastaista on väärin

      • Yksplusyksonykstoist

        Syntiä ei siltikään ole kaikki mikä on väärin.


    • Kyssäri

      Joidenkin mielestä kirkkoon kuuluva jäsen saa rikkoa vallitsevaa lainsäädäntöä, minun mielestäni ei. Tästä on turha kinastella tämän enempää. Ehtoollinen sinänsä rukoushuoneella toimitettuna ei olisi varmaankaan Jumalan edessä väärin jos siitä olisi neuvoteltu sopimus kirkon kanssa tai perustettu oma kirkko. Sanon vielä, että lain rikkominen on synti ja me kaikki olemme syntisäkkejä joiden ainoa pelastus on Jeesuksen sovintotyö ja usko siihen.

      • Ketjunaloittaja

        "ei olisi varmaankaan Jumalan edessä väärin jos siitä olisi neuvoteltu sopimus kirkon kanssa"


        EI HYVÄÄ PÄIVÄÄ!!! Et oo tosissas..

        Kirkkoko päättää mikä on syntiä Jumalan edessä??


      • ReppanoitaOotte

        Mietit liian vaikeita asioita!
        Niin se päättää maallinen yhteiskuntakin mikä on syntiä Jumalan edessä.
        Luepas joskus katekismuksesta käskyjen selitykset. Ensiksi vaikka viides


    • s.ukko

      Tuo ehtoollinen on joillekin tärkeä, kun sen tehoon oikeasti uskoo. Mitä tulee raamatun vastaisuuteen. Jos raamattu on se, joka aina lukee, ja määrää kuka on syntinen ja kuka ei. Niimpä, sillä perusteella olemme kaikki syntiä täynnä. Niiden pahuuksien parantamiseen ja anteeksi antamiseen ei auta otetaanko ehtoollista kirkossa tai kirkon ulkopuolella. Ja antaa sitä kuka hyvänsä. Koska kenelläkään ei ole siihen valtaa sitä rajoittaa ja sitä tuomita, ei ainakaan Hollolan syntejä tuomitsija. Tätyy vain sanoa, että Kaikki on korkeimman käres,otti ehtoolista tai ei. Ja kuka otti ja kuka antoi. Ja kuka jätti ottamatta.

    • Kyssäri

      Ei kirkko päätä siitä mikä on syntiä, mutta sillä on mahdollisuus vaikuttaa muutoksiin lainsäädännössä. Sopimuksen tekemisen tai valtuuksien myöntämisen mahdollisuus edellyttäisi tietysti muutosta kirkkolakiin, mutta tätä neuvotteluratkaisua ei edes yritetty, niin kiire oli.
      Onhan kirkkoherroilla nykyisin oikeus antaa valtuuksia toimia ehtoollisavustajana, niin mahdollista olisi voinut olla esim. kapitulin myöntämä valtuutus jakaa ehtoollista.
      Jos lain rikkominen ei ole syntiä, niin mikä sitten. Joudumme syntiin päivittäin pienemmissäkin asioissa.

      • Omaherätysliike

        Esivata ei tarkoita kirkkolakia ,eikö teille ole vielä selvää tämä.
        Noudattakaa toki kirkossa lakejanne. Meillä herätysliikkeet sä on omat toimintamallimme. Emme kaipaa kirkko lakiin mitään muutoksia.


      • 8483939202
        Omaherätysliike kirjoitti:

        Esivata ei tarkoita kirkkolakia ,eikö teille ole vielä selvää tämä.
        Noudattakaa toki kirkossa lakejanne. Meillä herätysliikkeet sä on omat toimintamallimme. Emme kaipaa kirkko lakiin mitään muutoksia.

        Juuri näin. Omakirkko - oma lupa. Kukaan ei estä perustamasta omaa kirkkoa jonka piirissä voi suorittaa minkälaisia "sakramentteja" lahko parhaaksi näkee. Kukaan ei estä, kukaan ei arvostele. Mikä siis on ongelma?


      • Selitysonvalhetta
        8483939202 kirjoitti:

        Juuri näin. Omakirkko - oma lupa. Kukaan ei estä perustamasta omaa kirkkoa jonka piirissä voi suorittaa minkälaisia "sakramentteja" lahko parhaaksi näkee. Kukaan ei estä, kukaan ei arvostele. Mikä siis on ongelma?

        Ongelma on kirkolla ja kirkon jäsenillä, h e työntävät kirkosta jäseniä ulos . Ja se että mielestänne luvatta teon kohde on syntiä. Jos leivon ilman kirkon tai vaikka äidin lupaa onko pulla silloin SYNTI?


      • teuta01
        Selitysonvalhetta kirjoitti:

        Ongelma on kirkolla ja kirkon jäsenillä, h e työntävät kirkosta jäseniä ulos . Ja se että mielestänne luvatta teon kohde on syntiä. Jos leivon ilman kirkon tai vaikka äidin lupaa onko pulla silloin SYNTI?

        NIIN MUTTA JOS LEIVOT SUNNUNTAINA , SITÄ VOI PITÄÄ
        SYNTINÄ. ?? . TAHI JOS ÄITIS ON KIELTÄNYT LEIPOMISEN SILLOIN
        SE ON SYNTI (VARKAUS) . VASTAAN ON ...


      • asiamutk
        teuta01 kirjoitti:

        NIIN MUTTA JOS LEIVOT SUNNUNTAINA , SITÄ VOI PITÄÄ
        SYNTINÄ. ?? . TAHI JOS ÄITIS ON KIELTÄNYT LEIPOMISEN SILLOIN
        SE ON SYNTI (VARKAUS) . VASTAAN ON ...

        ? ? ?
        Pulla on siis syntiä.??

        Keksittyjä syntejä ,

        tottelemattomuus on joskus huonoa ,mutta joskus kieltäjä on se väärintekijä.

        Onko avioliiton ulkopuolella tehty lapsi se SYNTI ?


      • äläpelkääsyntisiä
        Selitysonvalhetta kirjoitti:

        Ongelma on kirkolla ja kirkon jäsenillä, h e työntävät kirkosta jäseniä ulos . Ja se että mielestänne luvatta teon kohde on syntiä. Jos leivon ilman kirkon tai vaikka äidin lupaa onko pulla silloin SYNTI?

        Ja jotkut pyhät jättävät syntiset. Näinkö myös Jeesuksemme teki? Oli vain pyhien joukossa?
        Pakenemista tuo on, kun jättää kirkon. Ei sieltä ketään ajeta pois. Rukoushuoneilta kyllä ajetaan pois, katsein ja puhein.


    • ÄlkääEksykö

      Vähä Katekismus
      Kunnioita Isääsi ja Äitiäsi.
      Mitä se merkitsee? Vastaus:
      Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme väheksy emmekä vihastuta vanhempiamme emmekä esimiehiämme, vaan kunnioitamme, palvelemme, tottelemme, rakastamme ja arvostamme heitä.

      Jos ollaan kirkossa, on kirkkoherra ja piispa esimies.

      • Kirkkistenlokiikka

        Eli pulla on SYNTI


      • teuta01
        Kirkkistenlokiikka kirjoitti:

        Eli pulla on SYNTI

        VAIN TIETYIN KRITEREIN EI AINA EIKÄ OIKEIN TEHTYNÄ.
        SIIS MÄÄRITYSTEN MUKAAN.


      • Herrasmies_on_harrasmies

        Mulla ei oo ku yks herra..


    • Kyssäri

      Suomeen on tullut uusi ammattinimike; valepappi.

      Esikoislestadiolaiset vakuuttelevat tällä keskustelukanavalla, että on ihan ok kun kirkkoon kuuluva maallikko muodollisesti epäpätevänä henkilönä ryhtyy hoitamaan virkatehtäviä, jotka ovat laissa määrätty tietyn koulutuksen saaneelle viran haltijalle kuten sakramenttien toteuttaminen.

      Olisiko heidän mielestään hyväksyttävää ryhtyä hoitamaan ilman asianmukaista koulutusta ja asemaa esimerkiksi sairaanhoitajan, lääkärin tms. tehtäviä?

      • Valheenjäljet

        Mikä on lain momentti jossa sakramenttiin jako on määrätty tietyn koulutuksen saaneelle viran haltijalle?


      • ÄlkääEksykö

        Pointti ei ole koulutus, vaan kirkon virka.
        Kristus antoi siitä säätämisen vallan apostoleilleen kirkkoonsa.


      • Kaikillakristityillä

        Pyhä pappeus


      • kaikkimeilleheti

        Eli kaikille liperit kaulaan. Paitsi naisille jotka eivät ilmeisesti edusta "kaikkia kristittyjä" koska ovat naisia. Pitääkin pohtia avatko siis edes kristittyjä?

        Sietämätön ajatus jos joukossamme on hiippailijoita jotka eivät omista kaikille kristityille kuuluvaa Pyhää Pappeutta. Soitan Jellivaaraan!


      • Paimeniksi
        kaikkimeilleheti kirjoitti:

        Eli kaikille liperit kaulaan. Paitsi naisille jotka eivät ilmeisesti edusta "kaikkia kristittyjä" koska ovat naisia. Pitääkin pohtia avatko siis edes kristittyjä?

        Sietämätön ajatus jos joukossamme on hiippailijoita jotka eivät omista kaikille kristityille kuuluvaa Pyhää Pappeutta. Soitan Jellivaaraan!

        Kaikilla kristityillä on pyhä pappeus.
        Raamatussa on erikseen neuvot miten ja millä ehdoilla kutsutaan "saarnaaja" seurakuntaan. Yksi ohje on .nainen ei voi opettaa julkisesti. Ja nainen vaietkoon seurakunnassa ym ym ohjeet( muisoista ei tarkistettu)


    • Kyssäri

      Kirkkojärjestys
      12 §
      Ehtoollisen jakaa pappi. Lehtorilla on oikeus avustaa ehtoollisen jakamisessa ja jakaa ehtoollista 10 §:ssä tarkoitetussa tapauksessa.

      Täällä leimataan helposti naispappeuden ja homoliittojen hyväksyjäksi jos vastustaa Esikoislestadiolaisten oppeja ja sakramenttikäytäntöä.

      Evankelisluterilaisessa kirkossa on suuria ongelmia joista monet saivat lisää vauhtia sen jälkeen kun naisia on nimitetty papeiksi.
      Naiset ovat usein miehiä empaattisempia, mikä on itse asiassa koitunut ongelmaksi. Moni äidillinen naispappi suhtautuu uskonasioihin enemmän tunteella kuin puhtaasti raamatun sanomalla, jolloin he ovat suvaitsevaisempia ja valmiimpia hyväksymään sellaisia asioita ohi raamatun, joita monet putkiaivot (miehet) eivät hyväksyisi.

      Poikkeuksia tietysti on ja toinen ongelma naispappeudessa on, että varsinkin aluksi naispapiksi hakeutui radikaalisia piirteitä omaavia henkilöitä.

      Ehkä tämän tyyppisten asioiden takia pappeus on tarkoitettu miehille.

    • Kyssäri

      5 LUKU
      Pappisvirka
      1 §
      Pappisvirka ja papiksi vihkiminen
      Evankeliumin julistamista ja sakramenttien jakamista varten kirkossa on pappisvirka, joka saadaan papiksi vihkimisessä.
      Pappisvirkaan vihittäväksi hyväksymisestä päättävät piispa ja tuomiokapituli. Pappisvirkaan vihkimisen edellytyksistä ja muista seikoista, jotka on otettava huomioon harkittaessa hakijan vihkimistä, määrätään kirkkojärjestyksessä.
      1 a § (21.12.2012/1008)
      Pappisvirka, pappi ja papin virka
      Tässä laissa tarkoitetaan:
      1) pappisviralla luterilaisten tunnustuskirjojen mukaista evankeliumin julistamiseksi ja sakramenttien jakamiseksi asetettua kirkon virkaa, johon kutsutaan ja johon vihitään pappisvihkimyksessä;
      2) papilla henkilöä, joka kirkkojärjestyksen mukaisesti on joko vihitty pappisvirkaan tai jolle on myönnetty oikeus toimittaa pappisvirkaa Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa;
      3) papin viralla hallinnollisella päätöksellä perustettua seurakunnan, seurakuntayhtymän, tuomiokapitulin tai kirkkohallituksen virkaa, johon voidaan valita vain pappi.

      • Kirkollaomamuillaoma

        Noin kirkon laatimassa kirkkolaista ja säädöksillä.
        Muilla seurakunnilla on omia toimintamalleja,maallisia sekä hengellisiä. Lisäksi vielä usko ja tulkinta raamatun ohjeisiin.


    • Sakramentit_KirkonAarre

      Keskustelun aloittajalle on vaikea osoittaa Ihalaisen kirjoituksen ydintä. Syynä on se, että hänen lähtökohdastaan ev.lut. kirkko sääntöineen on tyhjää. Asia voisi aueta, jos aloittelijan kanssa ensin keskusteltais auki esikoislestastadiolaiset ry:n säännöt ja niiden rikkominen. Oikein vai väärin?
      Ihalainen ei kirjoituksessa kyseenalaista kirkon jäsenyyden ulkopuolella tapahtuvaa ehtoolliskäytäntöä. Jostain syystä ev.lut kirkolla on sääntöjä sakramenttien toimitukseen liittyen. Arvattavasti niitä on pidetty niin pyhinä, että villi toiminta niiden kanssa voi johtaa Raamatun tahdon kanssa ristiriitaisiin tilanteisiin. Villiä toimintaahan on aina ollut, monet ovat nauttineet "ehtoollista" kotikokouksissa ja "kotien takapihoilla", vaikka kyseessä ei ole hätätapaus. Rukoushuone-ehtoollisia ei voi pitää hätätapauksina. Ev.lut kirkkomme näyttää haluavan pitää järjestyksen sen tärkeimmän aarteen kohdalla. Sana ja Sakramentit ovat kirkon aarre. Näiden mukana se elää tai kuolee.

    • Sakramentit_KirkonAarre

      Nostotoisesta kysyy:
      "Kysynkin, missä kohti kirkonkin näkemyksen mukaan oikein asetetusta, pätevästä, sakramentista, tulee SYNTIÄ, eli Jumalasta eroittava tekijä?"

      Aloittajan kysymys on erikoinen. Ihalainenhan ei kirjoituksessa kiistä oikein asetettua, pätevää sakramenttia vääräksi tai synniksi.

      Nostotoisesta päättelee:
      "3)
      Maallikon jakama ehtoollisen nauttiminen on Tapani Ihalaisen kirjoituksen perusteella, hänen mielestä synti."

      Tämäkin aloittajan oletus on väärä. Ihalainen ei kirjoituksessa väitä, että maallikon jakaman ehtoollisen nauttiminen on synti. Hän väittää, että kirkon jäsenenä, ilman yhteyttä ev.lut kirkkoon näin toimittaessa tehdään väärin. Siis kirkon jäsenenä näin toimittaessa tehdään väärin. Ja kun tehdään väärin, silloin tehdään synti.

      Jos lähtökohtina on väärät päätelmät tai olettamuksia, myös jatko vääristyy. Ihan sama asia, jos hylkäämme perisynnin, kaikki muu teologia Raamatusta saa vääriä vivahteita ja päätelmiä.

      • vasenkaistaseuraavaksi

        Juuri näin. Ensin pitää ymmärtää mistä puhutaan sitten voi miettiä onko siitä itsellä joku mielipide ja vasta sitten osallistua keskusteluun.

        Jostain syystä edelleenkin jatkuvasti esitetään olettamus että että ev.lut kirkon jäsenet voivat toimittaa omia sakramentteja toisille ev.lut kirkon jäsenille, oman mielihalunsa mukaan. Kirkon sääntöjen mukaan tämä ei ole mahdollista. Sääntöjen mukaan siksi, koska kyseessähän on evankelisluterilaisen uskon ytimessä olevien sakramenttien toimittamista koskeva opillinen asia - ei mielipide kysymys.

        Tätä faktaa vasten tuntuu käsittämättömältä että esikoislestadiolaiset ry:n johto ja hengellinen hallitus vanhimpineen ei halua oikaista väärinkäsityksiä ja olettamuksia seurakunnalleen. Miksi se on niin vaikeaa?

        Jos ev.lut kirkon herätysliikkeessä koetaan että kirkon oppi ja säännöt ovat vääriä niin eikö niitä tulisi ensisijaisesti pyrkiä oikaisemaan, vaikuttamalla kirkon päätöksen tekoon? Jos kirkko ei kuuntele ja erimielisyys on syvä, vieläpä opin ytimessä niin eikö silloin ole mielekästä selkeästi todeta ettei herätysliike enään jaa ymmärrystä opista ja pyhistä sakramenteista ev.lut kirkon kanssa ja haluaa toimittaa pyhät toimitukset omassa seurakunnassa, omassa uskonnollisessa yhteisössä? Mikä tässä on niin vaikeaa?


    • Sakramentit_KirkonAarre

      Keskusteluketjun aloittajalla on myös tällainen vaihtoehto:
      "C)
      Vai onko kyseessä edes synti..."
      Keskustelin tästä Ihalaisen kanssa: hän toteaa, että "Pihtiputaan mummo", joka ei tiedä kirkon jäsenyyttä koskevia säädöksiä maallikkoehtoolliselle mennessään, ei välttämättä tee väärin? Ja sitä hän ei lähde arvailemaan, onko ehtoollinen oikea? Jumala tietää? Sakramentit ovat Kristuksen kirkon tärkein aarre, Jeesus antaa ruumiinsa ja verensä synteimme anteeksiantamiseksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe