Milloin Peltolassa hoidetaan ja milloin ei?

Hei!
On pitkään vaivannut eräs asia. Te joilla on vastauksia,niin pyydän,kertokaa. Eli itselläni on siis kehitysvammadiagnoosi (lievä älyllinen kehitysvammaisuus) ja olen pari kertaa päätynyt peltolan osastolle,ollut siellä muutaman päivän ja sitten minut on lähetetty/siirretty pois koska minulla on kehitysvammadiagnoosi. Minut on siirretty aina Tahkokankaan osastolle. Sen olen pitkään tiennyt,että Tahkokankaalla hoidetaan paljon muutakin kuin kehitysvammaisia(vaikka itse olenkin kehitysvammainen tai ainakin on diagnoosi)mutta luulin pitkään,että Peltolassa ei hoideta ollenkaan kehitysvammaisia,koska minua itseäni ei ole hoidettu ja minut on aina laitettu pois koska minulla on kehitysvammadiagnoosi. Sain kuitenkin tietää omalta lääkäriltäni,että Peltolassa HOIDETAAN kehitysvammaisia,se kuulemma vähän aina riippuu tilanteesta. Tahkokangaskin on ihan ok paikka omalla tavallaan,mutta Peltolassa olisin mieluummin hoidossa tai ainakin haluaisin myös joskus olla siellä. Olen ollut katkera ja vihainen siitä,ettei minua ole hoidettu Peltolassa ja vielä loukkaantuneempi kun sain tietää,että joitakin kehitysvammaisia siellä hoidetaan.
Kysynkin siis: Miksi Peltolassa ei hoideta jos on kehitysvammadiagnoosi?
Onko minulla mitään mahdollisuutta koskaan saada hoitoa Peltolassa?
Kun Peltolassa hoidetaan joitakin kehitysvammaisia,niin millaisia tapauksia siellä hoidetaan? Eli mikä on se ero niiden kehitysvammaisten välillä joita hoidetaan Peltolassa ja joita ei hoideta?

Kysyin asiasta lääkäriltäni ja hän vastasi jotain,että Peltolassa on hoidettu kehitysvammaisia joilla on ollut jokin tietty juttu jota on pystytty siellä hoitamaan,esim joku syömishäiriö tms...

Ja terapeuttini sanoi(Kun paasasin miksi kaikkia kehitysvammaisia ei hoideta siellä),että se riippuu henkilön psyykkisestä kunnosta,että ne jotka ovat psyykkisesti tarpeeksi huonokuntoisia,niin niitä hoidetaan siellä.

Mikä on totuus siihen(kaiken kattava selitys),että millaisia kehitysvammaisia hoidetaan Peltolassa/psykiatrisilla osastoilla ja millaisia ei? Ja tosiaan,VOINKO tehdä JOTAIN sen eteen,että minua hoidettaisiin Peltolassa?

Jos viitsitte niin vastatkaa.

27

1573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • järkierkki

      Kirjoitat hyvin kehitysvammaiseksi, lieväksikään. Pyydä, että saat olla Peltolassa. Kai potilaan tahdolla on merkitystä. Jos pyydät yhtä kohteliaasti kuin kirjoitat, ehkä ne kuuntelevat.

    • Oletan että puhut Oulun Peltolasta. Osasto paikkoja on vähennetty todella paljon ja hoitoon pääsy on hyvin vaikeaa. Osastolle ei voi itse haluta vaan sinne joudutaan. Itse olen kyseisessä paikassa useamman kerran ollut ja en hyötynyt mitään joten en suosittele. Lääkittiin vaan ja muuten sait olla omissa oloissa. Itselläni ei ole tietoa hoidetaanko peltolassa kehitysvammaisia.

      • Sirpale-maassa

        Sama kokemus Peltolasta.


    • Ugiigf

      Et sä kyllä vammaiselta kirjoituksesi perusteella vaikuta, miksi olet diagnoosin saanut? Sori off topic.

    • Kehitysvammadiagnoosi tuli minulle alhaisen älykkyysosamäärän takia ja tiettyjen taitojen vaikeuksien takia. Kehitysvammadiagnoosiahan ei suositella annettavaksi pelkän älykkyysosamäärän perusteella vaan pitää ottaa huomioon taidot eri elämän osa alueilla. Esim: raha-asioiden hallinta,sosiaaliset taidot, hygieniasta huolehtiminen ym...


      Sitä en tiedä olenko kehitysvammainen vai olenko vain heikkolahjainen.... Tuskin kuitenkaan normaali.... Jotkut älyllisesti kehitysvammaiset ovat käyneet lukionkin! Itse en pystyisi. Ehkä joskus jos olen kehittynyt tarpeeksi. Viimeksi tehdyissä psykologin testeissä kokonaissuoriutuminen asettui heikkolahjaisen tasolle. Diagnoosi pidettiin tiettyjen heikkouksien takia. Eli tiettyjen taitojen vaikeuksien takia.

      Diagnoosissa on hyvät puolet,mutta huono puoli on,ettei peltolassa välttämättä hoideta kehitysvammaisia. Aion kuitenkin yrittää saada hoitoa peltolasta. Jos en sitä saa,niin ehkä on parempi,että diagnoosi puretaan... Toisaalta ilman diagnoosia minun ei ehkä ole mahdollista saada tukihenkilöä. Siis tarkoitan,että kehitysvammaisella on mahdollisuus saada tukihenkilö auttamaan eri asioissa ja tukihenkilö toimii kaverina....

      Asun mielenterveyskuntoutujien asumispaikassa , ja siellä on ohjaajat ympäri vuorokauden. Suunnittelen eri paikkaan muuttoa,en tiedä vielä mihin,mutta joku minulle parempi paikka. Joku tuettu asuminen kuten tukiasunto tai ryhmämuotoinen.... Mielenterveyskuntoutujille tai kehitysvammaisille.... Kehitysvamma puolen asumisissa on kuulemman enemmän aktiviteetteja. Mt ja Kv puolella on molemmissa monenlaisia asumispaikkoja.

      Minulle ehdotettiin tukihenkilön hakemista ja harkitsen.


      Mutta minusta olisi mukava jos minua hoidettaisiin myös peltolassa. Aion yrittää vielä. Jos ei niin, nousen kapinaan! ; ) SE riippuu myös lääkäristä:Jotkut lääkärit psykiatrisissa sairaaloissa ottavat kehitysvammaisia hoitoon,jotkut eivät. Erään tutkimuksen mukaan suurinosa psykiatrisista lääkäreistä ei ota kehitysvammaisia hoitoon.


      Voi olla,että jonain päivänä "poistatan" kehitysvammadiagnoosin itseltäni jotta saisin olla peltolassa koska olen tykännyt olla enemmän peltolassa kuin Tahkokankaalla.

    • Jotkut kehitysvammaiset ovat niin älykkäitä,että ovat käyneet lukionkin!! Siis älyllisesti kehitysvammaiset!

      Lääkärini Tahkokankaalta sanoi,että laissa pitäisi olla,että kehitysvammaisilla on myös oikeus psykiatrisiin palveluihin. Toivon,että jos tarvitsen joskus osastohoitoa,että saan sitä peltolasta. En ole vielä menettänyt toivoa! : ) Olen kuitenkin iloinen kaikkien niiden puolesta jotka saavat hoitoa peltolasta! Kyllä minusta Peltolan sairaala on parempi kuin Tahkokangas. Olen ollut kolme kertaa muutaman päivän peltolassa "hoidossa",mutten koskaan varsinaisessa hoidossa. Ensimmäisellä ja toisella kerralla minut lähetettiin sieltä pois kehitysvammadiagnoosini takia. Kolmannella kerralla lähdin sieltä itse,mutta en ole varma olisivatko hoitaneet minua siellä jos olisin jäänyt. Kolmannella kerralle se yksi hoitaja viittasi jotenkin siihen,että menisin Tahkokankaalle hoitoon ja kysyin"Eikö minua voida täällä hoitaa"? Hoitaja vastasi,että"Sulla tuo diagnostiikka on vähän sellainen,että se hoito olisi siellä Tahkokankaalla". Pahoitin mieleni. Mutta en voi tietää olisinko saanut jäädä sinne hoitoon ,koska lähdin itse. Olisivat hoitaneet siellä tai eivät. Mutta jos vielä joskus menen Peltolaan,niin pyydän hoitoa sieltä,jos eivät suostu,niin en suostu menemään Tahkokankaalle vaan jos on joku muu osasto paikka johon suostun TAI sitten ilman osastohoitoa!! Mietin,että onko sekään itsestäänselvyys,että saa käydä peltolassa juttelemassa lääkärin kanssa jos on kv diagnoosi? Tai mt toimistossa,?

      No,on minulla onneksi terapia jossa voi puhua! Psykoterapia! Lääkärini sanoi,että ne eivät voi peltolasta pakolla lähettää minua Tahkokankaalle jos pakkohoitoon ei ole perusteita.

      "Kirjoitat hyvin kehitysvammaiseksi, lieväksikään. Pyydä, että saat olla Peltolassa. Kai potilaan tahdolla on merkitystä. Jos pyydät yhtä kohteliaasti kuin kirjoitat, ehkä ne kuuntelevat. "

      Kiitos! Tuo on todella ihanasti sanottu! Aion yrittää. Jos olet oikeassa ne suostuvat hoitamaan minua jos et... No,sen me tiedämme! : )

    • ExVammaistenApuhoitaja

      Minunkin mielestä kirjoitat tosi hyvin ollaksesi kehitysvammainen. Itse asiassa kirjoitat paremmin, kuin moni ns. "normaali" ihminen näillä palstoilla. Tulee mieleen, että mitä jos sinun kohdalla on tehty joku virhe, ja sinulle on annettu väärin perustein kehitysvammadiagnoosi. Mistä olet kuullut, että on kehitysvammaisia, jotka on käyneet lukion? Itse en ole ikinä kuullut semmosesta. Eihän monet ns. "normaalitkaan" välttämättä edes pääse lukioon, jos on alhaisempi keskiarvo. Eikä kaikki "normaalit" jaksa siellä välttämättä opiskella. Lukion suorittaminen antaa yleisen korkeakoulukelpoisuuden. Jotkut kehitysvammaiset ovat siis korkeakoulukelpoisia, ja voivat hakea esim. yliopistoon? Jos näin on, niin onko sitten koko kehitysvammadiagnoosilla mitään merkitystä? Oletan, että tässä tarkoitetaan älyllistä kehitysvammaa. Tarkoittaako heikkolahjaisuus samaa kuin älyllinen kehitysvamma? Jostain olen lukenut, että "normaalin" älykkyysosamäärän alarajana on 70, kun "normaali" on noin 100. Tiedätkö oman älykkyysosamääräsi? Jos se on yli 70, niin sitten et ole älyllisesti kehitysvammainen. Entä minkälainen koulutustausta sinulla on? Sori kun menee aiheen vierestä, alkoi vaan kiinnostamaan nämä asiat.
      Minun mielestä sinun pitäisi voida saada hoitoa psyykkisiin ongelmiin samalla tavalla kuin muidenkin ihmisten. Ei lievän kehitysvamman omaavia tulisi tässä kohtaa syrjiä mitenkään. Eri juttu saattaisi olla, jos kehitysvamma on vaikea. Silloin voi tulla aika hankalaksi saada oikeanlaista hoitoa pelkästään psyykkisesti sairastuneille tarkoitetuissa hoitopaikoissa. Minulla on jonkin verran kokemusta kehitysvammaisista, olen ollut joskus laitoksessa hetken aikaa töissä, ja siellä oli kyllä sen verran huonokuntoista porukkaa, että ne tarvitsi ihan jatkuvaa hoitamista, esim. syötiin ruohoa ym. Joten ymmärrän, jos ei vaikeammin kehitysvammaisia hoideta psykiatrisissa hoitopaikoissa, mutta se tuntuu vähän oudolta, jos sinun tasoista ei siellä hoideta.

      • ExVammaistenApuhoitaja

        Vielä lisäisin, että otin selvää asioista, ja heikkolahjaisuus ei siis tarkoita samaa kuin kehitysvammaisuus. Heikkolahjaisen älykkyysosamäärä on 70-85, eli normaalin rajoissa. Sinun diagnoosisi kuitenkin säilytettiin, koska sinulta "puuttuu joitakin taitoja"? Mietin vaan, että mahdetaanko tietää sitä, kuinka hyvin kirjoitat. Vieläkin ihmetyttää se, että sinut on diagnosoitu kehitysvammaiseksi. Ihan vaan kirjoitustesi perusteella tuntuu tosi vaikealta uskoa, että olisit kehitysvammainen.


    • Hei!

      En ole opiskellut juuri lainkaan enkä käynyt töitä. peruskoulun lisäksi kävin kymppiluokan ja yhden vuoden sellaista valmentavaa koulutusta jonka jälkeen aloitin tutkintoa,mutta jätin kesken. Sen jälkeen en ole opiskellut jos ei lasketa muutaman viikon aloitusta tutkintolinjalla, jonka lopetin. Siitä tiedän,että on älyllisesti kehitysvammaisia jotka ovat käyneet lukion,koska serkkuni lapsi joka opiskelee lukiossa kysyi lukionsa opintosihteeriltä onko ollut älyllisesti kehitysvammaisia jotka ovat käyneet lukion ja sihteeri sanoi,että on. Sitä en kyllä tiedä kuinka YLEISTÄ on se,että älylisesti kehitysvammainen käy lukion. Mutta niitä on ollut useampia ja on tälläkin hetkellä ja varmaan tulevaisuudessakin. Serkkuni lapsen lukiossa on tällä hetkellä varmuudella yksi älyllisesti kehitysvammainen opiskelija, jonka kasvoista näkyy,että on kehitysvammainen ja käytöksestä:On aika taitamaton sosiaalisesti ja keskeyttää tunneilla aina opettajan ja alkaa puhua jostain ihan muusta. Sitä minä kyllä ihmettelen miten kehitysvammainen,jonka kasvoistakin näkyy,että on älyllisesti kehitysvammainen voi käydä lukion. Tai siis, eikö se,jos kasvoista näkyy kehitysvamma kerro,että ei ole kyse lievemmästä kehitysvammaisuudesta vaan vaikeammasta,siis ei välttämättä vaikeasta vaikeasta,muttei lievimmistä vammaisuuden muodoista? Tarkoitan,että jos kasvoista näkyy älyllinen vaje,niin kertooko se,että on vähän vaikeammin kehitysvamainen eikä lievemmin kuten jotkut?


      Jos on näin,että kasvojen alueella näkyvä kehitysvamma kertoo "vaikeammasta" kehitysvammaisuudesta ,niin ihmettelen miten voi suoriutua lukiosta.

      Toisaalta,voi olla,että kasvojen ulkonäkö ei kerro vammaisuuden asteesta mitään, ainakaan aina.


      Minulla on ristiriitainen ajattelu älyllisesti kehitysvammaisten lukion käymiseen: Toisaalta pidän sitä mahdollisena,koska älykkyyttä on monenlaista,muta toisaalta ihmettelen sitä,että miten henkilöt joiden älykkyysosamäärä on kehitysvammaisuuden tasolla voivat ymmärtää lukion normaalitasoisia aineita.... Vastaan heti itselleni,että älykyyssosamäärä mittaa vain tietyt osat tietyistä osa-alueista. Esimerkiksi älyllisesti kehitysvammaiseksi diagnosoitu autistinen kirjailija(En muista nimeä) kirjoitti menestysteoksen ja suoriutui hyvin jostain muista älykkyyttä vaativista tehtävistä. Sitäkään en tiedä kuinka hyvin kehitysvammainen suoriutuu lukiosta. Vaihtelevasti varmastikin,mutta noin yleensä, hyvin,huonosti, normaalisti?


      En tiedä olenko kehitysvammainen,enkä ole varma miksi minulle on annettu kehitysvammadiagnoosi,mutta yritän miettiä mikä on totuus ja yritä selvittä asioita ja ehkä vielä jonain päivänä olen varma olenko kehitysvammainen vai en. Minua todella häiritsee kun en tiedä totuutta. Mutta se on todella erikoista,että miten ihmiset voivat nähdä minut niin eri tavalla,koska joidenkin mielestä minä olen kehitysvammainen,joidenkin mielestä heikkolahjainen ja joidenkin mielestä normaali tai tosi älykäs. Erikoista on. Ainakin joidenkin mielestä olen muka aika älykäs,mutta itse en ole vakuuttunut siitä. Mutta ihminen voi olla sekä älykäs,että tyhmä ja ehkä se,että voi olla joissakin asioissa älykäs ja joissakin tyhmä,selittää sen,että jotkut näkevät minut kehitysvammaisena tai heikkolahjaisena ja jotkut eivät. Mutta ketkä ovat oikeassa? Joko olen kehitysvammainen tai heikkolahjainen tai normaali, tai sitten olen kaikkia niitä. Eli jos olen kaikkia niitä,niin olen joissain asioissa normaali ja joissan kehitysvammainen/heikkolahjainen. Mutta olenko enemmän kehitysvammainen,heikkolahjainen vai normaali? Vai olenko kaikkia yhtä paljon? Nämä ovat mielestäni erittäin vaikeita kysymyksiä ja hyviä kysymyksiä ja mitä syvällisemmin ja mitä useammasta näkökulmasta asiaa pohtii,sitä vaikeammaksi asia muuttuu.



      Veikkaan kuitenkin,että olen joissain asioissa vammainen ja joissain heikkolahjainen ja joissain normaali. Vielä lopuksi haluan sanoa,että tätä asiaa on mukavaa pohtia koska tässä on haastetta ja koska tämä asia on tärkeä: Ketkä ovat kehitysvammaisia ja ketkä eivät? Missä menee normaalin ja heikkolahjaisen raja ja heikkolahjaisen ja lievästi kehitysvammaisen raja? Järjen mukaan rajat pitäisi olla määritelty,koska miten muuten voidaan sanoa kuka on mitäkin?

      Jos rajoja ei ole määritelty se on outoa koska millä perustella silloin toista pidettäisiin heikkolahjaisena ja toista kehitysvammaisena? Älykkyysosamäärän mukaan rajat ovat selvät,mutta muiden älykkyys alueiden osalta eivät välttämättä kuten käytännön taitojen osalta. Ja jos rajat on selkeät ketkä tietävät nämä rajat? Nimittäin oma lääkärini Tahkokankaalla (on kehitysvammaisiin erikoistunut lääkäri)ei tiedä niitä rajoja jos ne on määritelty. Voi olla,ettei ole,mutta jos on hän ei tiedä,koska kysyin häneltä missä menee normaalin,heikkolahjaisen ja lievästi kehitysvammaisen rajat,niin hän sanoi,ettei tiedä!! Käsittämätöntä! Eli jos ne rajat ovat,niin kaikki eivät niitä tiedä,eivät edes kaikki kehitysvammaisten lääkärit!

      • Pedso

        Potkut sille lääkärille ammattitaidottomuudesta!


      • Anonyymi

        "Serkkuni lapsen lukiossa on tällä hetkellä varmuudella yksi älyllisesti kehitysvammainen opiskelija, jonka kasvoista näkyy,että on kehitysvammainen ja käytöksestä:On aika taitamaton sosiaalisesti ja keskeyttää tunneilla aina opettajan ja alkaa puhua jostain ihan muusta. Sitä minä kyllä ihmettelen miten kehitysvammainen,jonka kasvoistakin näkyy,että on älyllisesti kehitysvammainen voi käydä lukion."

        Jospa olet kuullut tai käsittänyt väärin. Ehkä opiskelijalla olikin lievä autismin kirjo ja mahdollisesti adhd lisänä, ja kyllä neurokirjolaisia opiskelee lukiossa, jos vain rahkeita riittää. He eivät ole kehitysvammaisia.

        "Esimerkiksi älyllisesti kehitysvammaiseksi diagnosoitu autistinen kirjailija(En muista nimeä) kirjoitti menestysteoksen ja suoriutui hyvin jostain muista älykkyyttä vaativista tehtävistä."

        Viitannet Donna Williamsiin, joka oli autistinen. Hän sai elinaikanaan kehitysvamma-diagnoosin kielellisiä ja visuaalisia taitoja mittaavasta testistä siitä huolimatta, että oli ehtinyt kirjoittanut menestykseksi tullutta teostaan sekä suorittanut sosiologian ja kielitieteen sivuainekokonaisuudet. Ei hänen tapauksessa mennyt ihan nappiin koko diagnoosi, koska oli selviytynut lukemalla maisteriksi. Todennäköisesti kyseisen naisen tapauksessa autismin kirjon vaikeudet ovat voineet hämätä testituloksia. Niin voi käydä niilläkin, joilla ei ole autismia: masennus, ahdistus, jännittäminen tai väsymys voivat väliaikaisesti heikentää kognitiota.


    • Minun älykkyysosamäärän kokonais suoriutuminen on heikkolahjaisen tasolla,mutta diagnoosi pidettiin koska kuulemman joissain asioissa on tuen tarvetta ja lääkäri sanoi,että pelkää,että jos diagnoosi puretaan en saa enää mitään tukea. Heikkolahjaiset eivät saa tukea,paitsi tietenkin jos heillä on mielenterveysongelmia,niin mielenterveyslain kautta saavat. Ja lääkärini on kertonut,että joillakin on kehitysvammadiagnoosi vaikka kokonais suoriutuminen olisi äo testeissä heikkolahjaisen tasolla,mikäli on joissain elämän osa-alueissa tuen tarvetta. En siis ole ainoa. Ja lääkärini sanoi myös,että päinvastoin joillakin ei ole kehitysvammadiagnoosia vaikka kokonais suoriutuminen olisi lievän kehitysvamman tasolla,jos pärjää muuten elämässä hyvin.


      Älykkyysosamäärässä rajat ovat siis selvät,mutta muissa asioissa eivät välttämättä ole. Eri taitojen tason osalta rajat on joko määritelty tai sitten ei. Mutta sitä ihmettelen,että jos ei ole niin,millä perusteella voidaan sanoa jotakuta heikkolahjaiseksi tai kehitysvammaiseksi jos taitojen tasolle ei ole selkeitä rajoja? Kun rajat eivät mene pelkän äo:n mukaan. Mutta kuten sanoin,jos nämä selkeät rajat on määritelty eri taitojen tason osalta,niin minun lääkärini ei niitä ainakaan tiennyt. Hän sanoi,että " Kukaan ei varmaan pysty sinulle tuohon täysin varmaa vastausta antamaan".

    • "Potkut sille lääkärille ammattitaidottomuudesta!" Kyllä minäkin ihmettelen miten hän ei tiedä. Ja jos taitojen tason rajoja ei ole määritelty heikkolahjaisuuden,lievän kehitysvammaisuuden ja normaaliuden osalta,niin miten voidaan sanoa,että onko joku kehitysvammainen vai heikkolahjainen? Ei ole järkeä! Minua ärsyttää ja ihmetyttää kun lääkäri ei tiennyt. Joko lääkäri ei tiennyt tai sitten rajoja ei ole asetettu.

      • erihoidotjatuetniillä

        Jäin miettimään sitä kun diagnoosisi on kehitysvammainen, niin eihän se tarkoita , että sinulla olisi mt-ongelmia. Eikö ne ole kaksi eri asiaa?


      • Gedsa

        Eivät sulje toisiaan pois.


      • siitäkyse
        Gedsa kirjoitti:

        Eivät sulje toisiaan pois.

        Ei tietenkään sulje, mutta ei kai psykiatrisessa hoidossa kehitysvammoja hoideta.


    • Minulla on kaksi mielenterveys diagnoosia ja uskon,että lisäksi määrittelemättömiä muita mielenterveysongelmia. Mielenterveysdiagnoosini ovat: Lievä masennustila ja Pakkotoimintopainotteinen pakko-oireinen häiriö. : ) Mielenterveysongelma diagnoosit minulla on ollut jo silloin kun olin ekan kerran Peltolassa.

    • On tosiaankin mahdollista,että minulle on annettu kehitysvammadiagnoosi väärin perustein. Tai sitten minut on arvioitu väärin.... Mutta yhtälailla on mahdollista,että olen kehitysvammainen.
      Minua turhauttaa kun en tiedä totuutta ja en saa koskaan ehkä tietääkään. Minua häiritsee,se että en tiedä olenko kehitysvammainen vai en! Yritän kuitenkin koko loppuelämäni miettiä asiaa ja voi olla,että joskus saan vastauksen!

      • ExVammaistenApuhoitaja

        Voi olla, että sinun diagnoosisi johtuu osittain myös tukijärjestelmän rakenteesta. Heikkolahjaisille ei ole tukipalveluita, joten jos tukipalveluitten tarvetta on, niin sitten lääkäri laittaa kehitysvammadiagnoosin, jotta tukea saa, vaikka älykkyysosamäärä olisi normaalin rajoissa. Näin on ilmeisesti sinulle käynyt. Jos sen sijaan tukipalveluita saisi myös normaalin alarajoilla olevan ÄO:n omaavat ilman kehitysvammadiagnoosia, ei sinulle varmaan olisi annettu kehitysvammadiagnoosia. Toisaalta sinulla on jotain tuen tarvetta? Ehkä olet vähän siinä rajoilla sen suhteen oletko kehitysvammainen vai et. Vanhempana voi olla, että sitä tuen tarvetta ei enää ole, ja saatat päästä "normaalien" kirjoihin. Edelleen olen sitä mieltä, että kirjoitat hyvin ollaksesi kehitysvammainen.


    • Hei! Kävin tänään tapaamassa omaa lääkäriäni Tahkokankaalla! Kysyin,että jos joskus haluan osastolle peltolaan voiko HÄN tehdä sen lähetteen. Hän sanoi,että voi ja on kuulemman tehnytkin lähetteitä asiakkaille peltolan psykiatriseen sairaalaan! Osa psykiatreista on kuulemma vähän nihkeitä aloittamaan sitä hoitoa jos on kehitysvammadiagnoosi,mutta luulen,että hoitoa kuitenkin saa.



      Kävin joskus kesäkuussa Peltolan päivystyksen ovella:painoin ovisummeria ja kaksi mies hoitajaa tuli ulos puhumaan minulle. Eivät ottaneet vastaan,kun yöllä pitää kuulemma olla LÄHETE,mutta olivat oikein mukavia ja sanoivat,että jutella sen oman Tahkokankaan lääkärin kanssa kun se minut parhaiten tuntee,että jos hänen mielestään"tämä on sulle sopiva paikka,niin lähetettä tänne". Ja sanoivat,että ensin kokeilla jotain muuta,että auttaako ja jos ei niin sitten osastohoitoon! Sanoivat,että kokeilla keskustella asumiseni hoitajien kanssa ja mt toimistossa ja jos se ei riitä niin sitten osastolle! Nyt kesällä peltolassa on ollut täyttä ja aina silloin tietysti osastolle pääsyn kynnys kasvaa.


      Tiedän,että Peltolan osastoilla on ollut täyttä nyt kesällä kun nämä mies hoitajat kertoivat ja jostain muualtakin olen kuullut.


      Eli nyt vaan toivon,että kun seuraavan kerran menen peltolaan lääkärini lähetteellä,niin sattuisi minulle hyvä psykiatri joka haluaa hoitaa myös kehitysvammaisia! Luulen,että monet lääkärit,jotka eivät halua mielellään eli nihkeästi suhtautuvat kehitysvammaisten hoitamiseen psykiatrisessa sairaalassa,niin luulen,että monet heistä(kaikki?)kuitenkin hoitavat kehitysvammaisia! Vaikkakin nihkeästi!


      Yhdessä vaiheessa olin jo vähän menettänyt toivoni ja pelkäsin,että en saa koskaan peltolassa hoitoa diagnostiikkani takia,mutta pitkään on jo näyttänyt sen suhteen valoisammalta. : )
      Hyvä homma!

    • Tahkokankaan lääkärini on kertonut,että Peltolassa hoidetaan JONKIN VERRAN älyllisesti vammaisia,riippuu TILANTEESTA(mitä se sitten tarkoittaneekin) ja PSYKIATRISTAKIN voi riippua. Yleensä vissiin kuitenkin ohjautuu pois/muualle jos kehitysvamma. Lääkärini samaa mieltä,että väärin kun minua kohdellaan syrjivästi psykiatrian klinikassa kehitysvammaisuuteni vuoksi. Jos joskus mulla vielä sairaalahoidon tarve,eli paha olo ja ongelmia niin toivottavasti JOSKUS saan hoitoa myös Peltolan Psykiatrisesta sairaalasta. Minun mielestä lievemmin vammaisia pitää hoitaa siellä jos on sairaalahoidon tarve.




      Nykyään asun omassa asunnossa Oulun keskustassa! : )

      Osittain olen tyytyväinen elämääni. Kaipaan enemmän seuraa,minulle sopivaa seuraa,ystäviä ja mieskumppanin. Enimmäkseen olen yksin päivät asunnossani kun ei täällä kaupungissa ole ystäviä. Odotan että saan kumppanin ja ystäviä/yritän löytää ystäviä ja miehen. Saa nähdä milloin löytyy ja mistä. Minulla on YKSI hyvä naispuolinen ystävä,mutta hän asuu kauempana,eli Haukiputaalla joten enimmäkseen pidämme yhteyttä spostilla ja puhelimitse silloin kun yövuoroissa. Joskus voimme nähdä. Huomenna tämä hyvä ystävä tulee ensimmäistä kertaa käymään asunnossani ja PITKÄSTÄ AIKAA näen hänet kasvotusten! : ) Olen tyytyväinen kun tapaan hänet huomenna ja ihana jutella.


      Tämä on mulle aivan MAHTAVAA kun hän tulee. Pitkästä aikaa jotain tosi ihanaa.

    • Tahkokankaan lääkärini on kertonut,että Peltolassa hoidetaan JONKIN VERRAN älyllisesti vammaisia,riippuu TILANTEESTA(mitä se sitten tarkoittaneekin) ja PSYKIATRISTAKIN voi riippua. Yleensä vissiin kuitenkin ohjautuu pois/muualle jos kehitysvamma. Lääkärini samaa mieltä,että väärin kun minua kohdellaan syrjivästi psykiatrian klinikassa kehitysvammaisuuteni vuoksi. Jos joskus mulla vielä sairaalahoidon tarve,eli paha olo ja ongelmia niin toivottavasti JOSKUS saan hoitoa myös Peltolan Psykiatrisesta sairaalasta. Minun mielestä lievemmin vammaisia pitää hoitaa siellä jos on sairaalahoidon tarve.




      Nykyään asun omassa asunnossa Oulun keskustassa! : )

      Osittain olen tyytyväinen elämääni. Kaipaan enemmän seuraa,minulle sopivaa seuraa,ystäviä ja mieskumppanin. Enimmäkseen olen yksin päivät asunnossani kun ei täällä kaupungissa ole ystäviä. Odotan että saan kumppanin ja ystäviä/yritän löytää ystäviä ja miehen. Saa nähdä milloin löytyy ja mistä. Minulla on YKSI hyvä naispuolinen ystävä,mutta hän asuu kauempana,eli Haukiputaalla joten enimmäkseen pidämme yhteyttä spostilla ja puhelimitse silloin kun yövuoroissa. Joskus voimme nähdä. Huomenna tämä hyvä ystävä tulee ensimmäistä kertaa käymään asunnossani ja PITKÄSTÄ AIKAA näen hänet kasvotusten! : ) Olen tyytyväinen kun tapaan hänet huomenna ja ihana jutella.


      Tämä on mulle aivan MAHTAVAA kun hän tulee. Pitkästä aikaa jotain tosi ihanaa.

    • Tahkokankaan lääkärini on kertonut,että Peltolassa hoidetaan JONKIN VERRAN älyllisesti vammaisia,riippuu TILANTEESTA(mitä se sitten tarkoittaneekin) ja PSYKIATRISTAKIN voi riippua. Yleensä vissiin kuitenkin ohjautuu pois/muualle jos kehitysvamma. Lääkärini samaa mieltä,että väärin kun minua kohdellaan syrjivästi psykiatrian klinikassa kehitysvammaisuuteni vuoksi. Jos joskus mulla vielä sairaalahoidon tarve,eli paha olo ja ongelmia niin toivottavasti JOSKUS saan hoitoa myös Peltolan Psykiatrisesta sairaalasta. Minun mielestä lievemmin vammaisia pitää hoitaa siellä jos on sairaalahoidon tarve.




      Nykyään asun omassa asunnossa Oulun keskustassa! : )

      Osittain olen tyytyväinen elämääni. Kaipaan enemmän seuraa,minulle sopivaa seuraa,ystäviä ja mieskumppanin. Enimmäkseen olen yksin päivät asunnossani kun ei täällä kaupungissa ole ystäviä. Odotan että saan kumppanin ja ystäviä/yritän löytää ystäviä ja miehen. Saa nähdä milloin löytyy ja mistä. Minulla on YKSI hyvä naispuolinen ystävä,mutta hän asuu kauempana,eli Haukiputaalla joten enimmäkseen pidämme yhteyttä spostilla ja puhelimitse silloin kun yövuoroissa. Joskus voimme nähdä. Huomenna tämä hyvä ystävä tulee ensimmäistä kertaa käymään asunnossani ja PITKÄSTÄ AIKAA näen hänet kasvotusten! : ) Olen tyytyväinen kun tapaan hänet huomenna ja ihana jutella.


      Tämä on mulle aivan MAHTAVAA kun hän tulee. Pitkästä aikaa jotain tosi ihanaa.

      • Asun kans Oulussa,olis kiva tavata!voitas tehdä kaikea mukavaa. Ite oon kans päivät yksin kun ei oo kavereita. Laita viestiä.


      • Laita sähköpostia...


    • ANTEEKSI! Tuli vahingossa kolme kertaa tuo viesti! : (

    • Moi taas!☺

      Entinen Tahkokangas eli Tahkokankaan palvelukeskus on ollut jo muutaman vuoden nimellä Osaamiskeskus Konsti. Konsti sijaitsee Peltolassa. Tahkis oli Hiirosessa.

      Tykkään sekä Konstista että Oys Psykiatrisesta sairaalasta. Molemmissa on omat puolensa.

      Siitä lähtien kun Tahkokangas muuttui Konstiksi ja muutti Peltolaan niin meitä kehitysvammaisia(sekä lievemmin että vaikeammin älyllisesti kehitysvammaisia)on hoidettu Oys psykiatrisessa sairaalassa. Syy tähän on se että Konstiin ei monesti mahdu. Konstissa on vaan tasan 30 potilaspaikkaa eikä saa ottaa pattiapaikoille. Sen sijaan Konstin viereisessä Psykiatrisessa sairaalassa on enemmän potilaspaikkoja ja myös mahdollisuus ottaa pattijoille. Tämän vuoksi monet älyllisesti kehitysvammaiset ovat saaneet olla hoidossa viereisessä psykiatrisissa sairaaloissa. Eli Oys psykiatrian klinikalla. Toki onhan psykiatrisessa sairaalassa ennenkin hoidettu kehitysvammaisia mutta nykyään paljon enemmän. Ennen se oli enemmän poikkeus.
      Olen sitämieltä edelleen että ainakin osa lievemmin kehitysvammaisista hyötyy myös psykiatrisesta hoidosta. Riippuu lievän kehitysvamman tasosta sekä siitä onko hänellä mielenterveys ongelmia.

      Se on minusta hyvä että lievemmin vammaiset ovat monet saaneet olla hoidossa ja saavat jatkossakin olla hoidossa psykiatrian klinikalla. Ne jotka hyötyvät ja tykkäävät olla siellä.

      Siitä lähtien kun Konsti tuli Peltolaan niin sekä lievästi,keskivaikeasti ,vaikeasti että syvästi vammaisia on hoidettu psykiatrian klinikalla. Koska Konstiin ei mahdu.

      Niin:minun mielestä jotkut lievästi vammaiset hyötyy siitä hoidosta mutta ei välttämättä enää keskivaikeasti kehitysvammaiset tai vaikeasti ja syvästi vammaiset.

      Konstista tietyt työntekijät käyvät välillä tapaamassa kehitysvammaisia asiakkaita psykiatrian klinikalla sekä heidän palavereissa.

      Osa kehitysvammaisista potilaista on koko hoitojakson psykiatrian klinikan puolella ja kotiutuu sieltä jossain vaiheessa. Osa taas siirtyy psykiatrian puolelta Konstiin myöhemmin.

      Se siis vaihtelee.

      Yleensä syvästi ja vaikeasti ja keskivaikeasti vammaiset potilaat siirretään ensin Konstiin heti jos sieltä paikka/paikkoja vapautuu. Monet lievemmin vammaiset sen sijaan ovat koko hoitojakson psykiatrian puolella mutta osa heistäkin(tilanteesta riippuen)siirtyy myöhemmin jatkamaan hoitoa Konstiin.

      OYS kehitysvammahuollon eli Konstin lisäksi kaikentasoisia kehitysvammaisia hoidetaan siis nykyään myös Psykiatrisessa sairaalassa.

      Ja kuten sanoin, minun mielestä molemmissa paikoissa on hyvät ja huonot puolet. En siis pidä kumpaakaan hoitopaikkaa huonona.

      Esimerkkinä mainittakoon Konstin hyvistä puolista se että Konstissa jokaisella asiakkaalla on oma kylpyhuone tilavassa huoneessaan. Ja oma pieni keittokomero.

      Psykiatrian klinikalla(ainakaan akuuttiosastoilla)ei saa aina edes omaa huonetta. Ja kylpyhuoneet on yhteiset. Ei omia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5957
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3764
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      230
      2053
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1810
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1249
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      990
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      919
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      868
    Aihe