Osaako kukaan antaa neuvoja appivanhemmille?

Voimattomat

Meillä on ollut miniä, seitsemisen vuotta, alussa kaikki oli ihan ok, mutta lapsien syntymien myötä jotakin tapahtui, ei kelvattu hoitamaan lapsia, eikä kelvata enää yhtään mihinkään, ongelmaa lisää vielä se että asumme tosi lähellä, mutta lapsia emme saa tavata. Toki näemme heitä, kun ovat omalla pihallaan, mutta heidät komennetaan heti takaisin omalle pihalle, ettemme vaan saisi olla heihin yhteydessä. Nyt on syytöksiä, että haluamme satuttaa lapsia ja että yritämme ajaa autolla heidän ylitseen yms.. Onkohan tässä kyseessä narsisti? Onko kellään kokemusta , miten meidän tulisi tämän asian kanssa toimia?

21

505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimimerkki1212

      Kyseessä on selvästi noita! Laittakaa suolaa kynnyksille ettei noita pääse sisälle asuntoon. Rovion polttaminen pihalla saattaa pelästyttää noidan takaisin kyöpelinvuorelle.

      • voimattomat

        Heh... niimpä, mutta niitä lapsia on ihan kamalan kova ikävä, miten tämäkin asia on heille kerrottu?


    • en_ole_lääkäri

      Teillä on miniä, miniällä on lapsia?
      Kiinnostaa kovasti tietää missä poikasi on?
      Onko lääkäri diagnosoinut miniän narsistiksi?
      Onko poikasikin narsisti, siis jos on kuvioissa ja asuu samassa taloudessa miniäsi kanssa?

      • voimattomat

        Juu on meillä poika, (ainakin ollut). Nyt hän ei uskalla enää olla meihin missään yhteydssä, pääsee helpommalla, kun ei tarvii selitellä , mistä puhuttiin ja mitä sovittiin. Tai vaakakuppiin on kait laitettu perhe, tai me, ymmärretään hyvin että valinta on,vaimo ja lapset, mutta mielestämme emme ole tällaista ansainneet. Milloinkaan ei olla arvosteltu heidän lastenhoitoaan tai kodin siivousta,yms, ne miniä hoitaa mallikkaasti, tuntuu että aina tehdään väärin, jos jotain sanotaan, se on väärin ,jos ei sanota, sekin on väärin, ompa lasten syntymäpäivä lahjojakin palauteltu avaamattomana, nyt ei olla kahteen vuoteen juurikaan juteltu, mitä miniä joskus omalta pihalta huutaa.


      • mekkk

        Mikis poikasi pitääselitella naiselleen missä on ollut ja mitä on tehnyt kun taysi-ikäinen mies saa tehdä mitä halua eikä asioita tartte naiselleen selitellä vaan sanoo kerran ja kunnolla että minä teen niinkuin minua huvittaa ja se siitä. Miksi mies on alsitunut nasiensa tahtoon eikä osaa tehdä niinkuin itse haluaa.


    • mekkk

      Taitaa miniällä ollasynnytyksen jälkeinen masennus kun tuollaisia kuvittelee ja miksi poikanne on noin tossun alla ja laita naistaa kuriin että miten toimitään. Itse miehenä ymmärrä että ei voida tukka toimeen myls miehen vanhempien kanssa ja niin edelleen.. Miehenä olen aina tullut naseni sukulaisten kanssa toimeen ja nuoremapana yhden entisen naisystävän äiti yritti pompotella jamääräillä niin sanoin miten asia on ja ei ottanut hernettä nenään ja kerroin että pitää ottaa muidenkin mielipiteet huomioon. Yksi tälläinen teki aina ruokaa mutta ei koskaan kysynyt että syödäänkö ja muutaman kerran kun naiseni oli töisää lauantaina ja vuoro loppu 16. 00 apikeilla tai myöhemmin niin mentiin suranaan pizzalle niin tuli sanomista niin kerroin että voi kysyä onko suunitelmiä vai syöttekö. Ei oppinut koskaan kysymään asiaa ollenkaan.

      • voimattomat

        Nii`i, tuo sopiminen on tosi tärkeetä ja se että vaikeistakin asioista pitäisi voida puhua. Mekin on muutaman kerran ns, istuttu saman pöydän ääreen juteltu ja sovittu,. Mutta aina muutaman kuukauden päästä kahahtaa, ens alkuun hän (miniä) lähti renkaat sauhuten ja sormuksia heitellen ja antoi ukaasin pojalle ettei tämä nää lapsia enää.
        Meidän lisäksi heidän "kuplansa" ulkopuolelle on myös suljettu poikamme kaksi sisarusta, perheineen.


      • Johanna375

        Jaa että miksi mies ei ''laita naistaan kuriin''?
        Mitä pitäisi tehdä, karjua muutama sana päin naamaa: Nyt akka pää kiinni ja kohtele mun äiskää ja iskää kunnolla?!
        Mitä siitä seuraisi? Entistä kauheampi riita, perherauha mennyttä, lapset isän ja äidin riitojen keskellä. Vaimo kokisi että mies on vaihtanut puolta, asettunut vanhempiensa leiriin.
        Siitä ei koskaan mitään hyvää seuraa jos mies asettuu puolustamaan lapsuuden perhettä, koska vaimo ottaa sen selän kääntönä nykyiselle, omalle perheelle. Ja kyllä hyväksi koettu sääntö on se, että puolisoiden täytyy aina pitää omaa perhettä ensimmäisellä sijalla.

        Ap, jos olette keskustelleet asioista, niin kai se ainut keino on jo yritetty. Älä missään nimessä puhu pojalle pahaa miniästä! Se repii hänen perhettään hajalle. Jos heillä on omia riitoja, älä puutu niihin, ne on heidän oma asiansa.
        Ja jos haluat viettää aikaa lasten kanssa, kysy ystävällisesti lupaa miniältä. Oletko yrittänyt koskaan tätä keinoa? Miniä voisi hämmästyä. Luvan kysyminen olisi merkki siitä että kunioitat häntä, hänen mielipidettään ja tahtoaan ja auktoriteettiaan äitinä.
        Se voi tuntua naurettavalta, mutta voisi ehkä toimia.


      • voimattomat

        Kysytty on, mutta, vastaus on ei , on sovittu että pojan kautta otetaan yhteyttä, kun halutaan lapset, mutta tekstiviestin sanonnoista äätellen en ole aina keskustellutkaan pokani kanssa.
        Ollaan alussa taipuiltu miniän tahtotilojen mukaan, mutta silti on ovet naapurissa paukkuneet ja huuto kuulunut, ei olla puututtu heidän asioihinsa, ei menty omilla avaimilla.


      • mekkk
        Johanna375 kirjoitti:

        Jaa että miksi mies ei ''laita naistaan kuriin''?
        Mitä pitäisi tehdä, karjua muutama sana päin naamaa: Nyt akka pää kiinni ja kohtele mun äiskää ja iskää kunnolla?!
        Mitä siitä seuraisi? Entistä kauheampi riita, perherauha mennyttä, lapset isän ja äidin riitojen keskellä. Vaimo kokisi että mies on vaihtanut puolta, asettunut vanhempiensa leiriin.
        Siitä ei koskaan mitään hyvää seuraa jos mies asettuu puolustamaan lapsuuden perhettä, koska vaimo ottaa sen selän kääntönä nykyiselle, omalle perheelle. Ja kyllä hyväksi koettu sääntö on se, että puolisoiden täytyy aina pitää omaa perhettä ensimmäisellä sijalla.

        Ap, jos olette keskustelleet asioista, niin kai se ainut keino on jo yritetty. Älä missään nimessä puhu pojalle pahaa miniästä! Se repii hänen perhettään hajalle. Jos heillä on omia riitoja, älä puutu niihin, ne on heidän oma asiansa.
        Ja jos haluat viettää aikaa lasten kanssa, kysy ystävällisesti lupaa miniältä. Oletko yrittänyt koskaan tätä keinoa? Miniä voisi hämmästyä. Luvan kysyminen olisi merkki siitä että kunioitat häntä, hänen mielipidettään ja tahtoaan ja auktoriteettiaan äitinä.
        Se voi tuntua naurettavalta, mutta voisi ehkä toimia.

        Naisellensa voi iahn selvällä suomen kielella sanoa että minä pidän yhteyttä vanhempiini ja se siitä. Jos nainen ottaa siitä herneen nenään niin sitten ottaa ja voi sanoa että olen täysi-ikäinen henkilö ja minua ei määräillä. Miksi mies ei kiellä naiseltaan omien vanhempien tapaamissiä niin helpottaa. Miksi miehet ovat noin tossun alla ja tee niinkuin itse haluavat ja piti nainen siitä tai ei mutta tekee selväksi asian että toimin näin.


    • Voikoollanoinpahaa

      Uskomatonta kuinka voi asiat mennä solmuun. Itsellä ollut aina hyvät välit appiin ja anoppiin. Olen kiitollinen niiden läsnäolosta ja avusta mitä olemme saaneet. Kuinka ihanaa kun anoppi karauttaa autollaan pihalle yllättäen ja sanoo tulleensa hakemaan muksut jotta minä ja mies saamme kaksin olla ja nauttia! Olen siis onnekas joka sai noin upeat appuvanhemmat ja puolison! Kiitän iltarukouksessa! Kyllä appivanhemmat ovat rikkaus ja olen onnellinen kun kuuluvat perheeseemme.

      • voimattomat

        Juuri tuollaisia appivahempi mekin haluaisimme olla, mutta kun kysyn lapsia meille, niin ei käy, on sovittu muuta , nyt viimeksi pyysin heitä leipomaan pipareita 13.12. Vastaus oli, ei ne tuu. Olen ajatellut että on ehkä, kyse mustasukkaisuudestakin , meillä on yksi lapsenlapsi heidän lastensa lisäksi, siis serkku, heidän lapsilleen, ja tyttö on meillä välillä hoidossa, mutta eihän me voida näitä pojan lapsia hoitaa kun, niitä ei anneta hoitoon, ja sitte kylillä puhutaan ettei me haluta niitä? Sydän särkyy, ikäväkin on, ovat viimeksi olleet meillä maaliskuussa, ja hauskaa meillä oli.


    • jännäänännää

      aika itsekäs miniä jos ihan ilman järkevää syytä ei anna lastensa tavata isovanhempia. Aika uskomatonta, vaikkei itse tulisi toimeen olisi lapsien hyvä saada antaa tuntea omat isovanhempansa.. ellei asiassa sitten ole jotakin muutakin takana?
      Itselle kerran sattui että vein lapsen yökylään ex-anopille ja mummo olikin kännännyt siellä sukulaisineen koko yön ja lapsi jäänyt vaille unta ja sen jälkeen jäi yökyläilyt kokonaan kun en uskaltanut ja anoppihan minut haukkui ko asiasta, kuulema juo kun tykkää. En toki epäile tässä samaa. Tällaistakin vaan tapahtuu joskus..

    • outoohuttuujuttuu

      Ehkä mielisairaita joko he tai te. Tuollaiset väitökset on lähes kunnianloukkausta.
      Jos pieksevät itse eivätkä tuo jos mustelmia? Kysele ympäriinsä.
      Jos ei syytä on vähintään pimahtanut se.

      • vieläettä

        Tuli tietysti mieleen vielä yksi asia jos joku mättää heidän miehensä ja hänen välillä.Jos tehnyt jotain pahaa vaimolleen esim sängyssä tai pettää ja siksi pimahtanut. Mutta kannattaa varmaan täällä puhumisen sijaan koittaa poikaasi jututtaa kahden, tai muita tuttuja.


      • Voimattomat

        Jututettu on, poika on puun ja kuoren välissä. Miniänkin kanssa on yritty, mutta menee aina huudoksi, että me suositaan ja autetaan vain muita sisaruksia, sitten vielä valehtelee fasessa.
        Viinan otosta sen verran että, se on hyvä syy olla antamasta lapsia hoitoon, mutt nyt se ei ole tässä asiassa ongelma, joskus otetaan ilta myssyt, mutta ei koskaan jos on lapsia.
        Ongelmaa lisää se että me on lainattu pojalle rahaa, ja takaisin maksu on sovittu erilaisin työtehtävin ja auttamisin, mutta nyt tuokin on loppunut. Ei olla heitä kovisteltu asiasta, kaikki olisi selvempää jos meillä ei olisi kuin tuo poika, saisi jäädäkkin velat maksamatta, mutta on melko epäreilua muita sisaruksia kohtaan tämä tilanne.
        Minua syytetään asioista joita en ole puhunut, kyliltä kuulen , ja olen välillä ihan uupunut. Ennen yritin sovitella ja taipuilla, muut kun se kaikui kuuroille korville, nyt olemme nähneet parhaaksi olla vain mahdollisimman näkymättömiä. Tämä viimeisin syytös autolla ajamisesta kohti, osumis tarkoituksesta vei Joulumielen.


    • pimpimpam

      Tolle "vieläetälle." Ihan yhtä hyvin jokin voi siinä heidän suhteessa mättää niinkin, että se vaimo on tehnyt jotain pahaa miehelleen, pettää tai jotakin muuta. Eli voi se syy olla miniässäkin. Ja sitten vältellään appivanhempia tai koitetaan kokonaan päästä heistä eroon, ettei tarvitsisi näiden kanssa vain asiaa käsitellä.

      Täällä kirjoittamisen sijasta minäkin koittaisin kuitenkin puhua sen oman pojan kanssa, kyllä siihen nyt ihan varmaan jossain kohtaa mahdollisuus tulee. Tuommoiset syytökset, että yritetään muka autolla ajaa heidän ylitseen, on jo vakavia ja vaatisi jo poliisille ilmoittamista, jos tällaista pitkin kyliä levittelevät, eikä mitään syytä kuitenkaan ole.

      Kyllä täällä Suomessa on omituisia ihmisiä. Kai muuallakin, toki, mutta täällä tehdään itsemurhiakin lähes eniten koko maailmassa. Jostain ihmissuhdekyvyttömyyksistä sekin täytyy johtua.

      • Voimattomat

        Juu, kyllä jo selattiin netistä poliisin sivuja, ja pohdittiin että tehdäänkö ilmoitus, ei tehty, lasten takia, nyt on hommattu autoon kamera, niin on sitten näyttöä vastaisuudessa. Tuokin autolla ajo tapaus ensin kuultiin niin että ajettiin niin kovaa että sepeli ropisi (tie oli luminen, ei sepeliä), ja seuraavaksi kulkusuunta oli jutuissa väärinpäin.
        Asiaa varmaan auttaisi jos miniä olisi jossain töissä tai koulussa, niin hänellä olisi muuta ajateltavaa (lapset heillä on hoidossa) naama kiinni ikkunassa, kädet lanteilla, vahtii kun ollaan ulkona, ettei vaan mennä heidän tontilleen.
        Mutta elämä jatkuu, vaikka taas ennen joulua tuntui että melkoinen seinä nousi eteen.


    • Hei ap.

      Ikävä kuulla, että asiat ovat kärjistyneet noin hankaliksi.
      Tarinoissa on aina monta juurta, eikä tässä palstalla pysty selvittämään asioiden syntyperää. Selvää on, että tahtoisitte enemmän kuulua lastenlastenne elämään.

      Minulle tulee mieleen kaksi näkökulmaa.
      Ensimmäinen on ihan käytännöllinen:
      Ehdottakaa aivan tietty päivämäärä ja aika ja paikka, milloin tahdotte tavata lapsenlapsia. Eli ei mitään epämääräistä että ensi viikolla tai katsotaan kun on hyvä aika. Vaan esimerkiksi: Sopiiko, että viemme lapset elokuviin lauantaina klo 14. Tällainen selkeä sopimus ei pidä sisällään negatiivisia arvovarauksia ja menneiden muistelua.

      Toinen näkökulma on syvällisempi. Poikaasi ja miniääsi et voi muuttaa mutta jotain voit tehdä omalle kärsimyksellesi. Ihmistä huojentaa ja voimistaa jos käsittää asioiden ja tapahtumien syntyä syvemmin. Keskusteluavusta voisi olla apua työstää tapahtunutta ja mennyttä ja toisaalta auttaa miettimään miten tässä tilanteessa olisi viisainta toimia. Mitä voi muuttaa /toimia toisin? Mille asioille voi jotakin, mille taas ei?

      Toivotan sinulle avun löytymistä ja edes jonkinlaisten suhteiden säilymistä lapsenlapsiisi.


      Merja, diakoni

      • Voimattomat

        Kiitos, tästä vastauksesta, olenkin asiasta jo keskustellut psykologin kanssa, rauhassa nyt jatkoa ajatellen , ei mitään mikä voisi provosoida tilannetta,
        ja kyllä, rukoillut olen,
        kiitos vielä sinulle aidosta vastauksesta,
        eihän tämä palsta ole oikea foorumi, näille jutuille, mutta silloin oli aika musta hetki.


    • Miniä kuulostaa mielisairaalta.

      Toisaalta voihan siinä olla kostomentaliteettiäkin. Jos miniällä on ollut esimerkiksi riittämätön olo teidän silmissänne, niin nyt on ase, millä kiristää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      356
      3175
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      129
      1197
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1167
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      133
      953
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      737
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      727
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      717
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      689
    Aihe