Vanhuksen väsymys !

toivoton-tapaus-

Mikä on kun oleminen yksistään jo väsyttää,
väsy ei poistu vaikka kuinka nukkuis ja lepäis,
se huolettaa,
kun huusholli huutaa siivousta ,
mutta kun ei jaksa,
mistä ja milloin vanhus saa kotiapua
mieten se hankitaan,
hankitaanko se terveyskeskuksen kautta vai kuinka,

74

4157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lappu

      Sosiaalitoimistosta. Varaudu näyttämään tulosi ja myös muu omaisuutesi.
      Jos on pieni eläke, eikä paljon muuta, niin saa kerran kuussa siivouslapun,
      näin kuulin.

    • reppuriika

      Ikä tuo väsymystä, mutta jos olet vielä 70-kymppinen, niin ei se iästä pitäisi vielä kai olla tuollainen krooninen väsynyt. Onko sinulla päässyt ruumiin kunto lopahtamaan, syötkö riittävän ravitsevaa ruokaa. Ei kannattaisi vielä antaa periksi vaikka varaa olisi ostaa siivousapua, koska se pitää sopivasti yllä kuntoa ja lihasten ja jäsenten liikkuvuutta.
      Jos nukut ja vain väsyttää, niin onko jokin piilevä sairaus ja syynä voi olla piilevä masennus.
      Ainakin meidän paikkakunnalla voi kysyä ikäihmiset apua kodinhoitotoimistosta ja saa apua varmaan myös terveyskeskuksen kautta. Ensialkuun kannattaa väsymyksen syyt selvittää.

      • tosi-uupunu-

        Välillä lääkäri sanoo että on hoitamaton kakkosluokan diapeettes lievänä,
        välillä tulee tieto että verikokeet on kiikunkaakun taas
        joten ei hoideta,
        tietenki on vanhuuden aiheuttamaa masennusta seki livänä,
        koska kuitenki harrastan säännöllisesti liikuntaa monta kertaa viikossa,
        voimat vaan hiipuu väsymys ei poistu kuitenkaa,
        teki sitten mitä tahansa,
        lääkäriin mnoki jo väsyttää,
        kaikki alkaa tuntua toivottomalta,


      • Vaari70v
        tosi-uupunu- kirjoitti:

        Välillä lääkäri sanoo että on hoitamaton kakkosluokan diapeettes lievänä,
        välillä tulee tieto että verikokeet on kiikunkaakun taas
        joten ei hoideta,
        tietenki on vanhuuden aiheuttamaa masennusta seki livänä,
        koska kuitenki harrastan säännöllisesti liikuntaa monta kertaa viikossa,
        voimat vaan hiipuu väsymys ei poistu kuitenkaa,
        teki sitten mitä tahansa,
        lääkäriin mnoki jo väsyttää,
        kaikki alkaa tuntua toivottomalta,

        Et ole yksin tämän ongelman kanssa. Hyvät neuvot alkavat olla tarpeen.


      • ei-anneta-vielä-periksi
        Vaari70v kirjoitti:

        Et ole yksin tämän ongelman kanssa. Hyvät neuvot alkavat olla tarpeen.

        Surullista mutta totta, vanhuus tulee, vaivat lisääntyy,
        kai sitä pitäisi pitää normaalina vanhuuteen kuuluvana asiana,
        niin kai sitä pitääki,
        jotenki vaan väsymystä ei oikein hyväksy,
        kylläkai yritän hakea apua
        kuhan noi arkipäivät taas aukeaa
        ja elämä pyörii taas normaalisti terveyskeskuksessaki,


    • Vaari70v

      Paikkakunnissa on varmaan eroja. Minulle tuli kotiin kaupungilta kaksi kovaäänistä naista, tyrkyttivät palveluita, joita en tarvitse, päiväkerhoa, siellä laulua, leikkiä ja laitosruokaa kahdesti viikossa. Kustannus n. 300€/kk. Kotisairaanhoitaja tulisi lataamaan dosetin, mittaamaan veren sokerin ja -paineen. En tarvitse dosettia, minulla ei ole diabetestä ja osaan itse mitata verenpaineeni. Veren sokeripitoisuutta pitäisi seurata muka viikoittain, vaikka omalääkärin mukaan vuotuinen kontrolli riittää. Mitä tarvitsisin, ei kuunneltu ollenkaan. Siivous hankittava itse vapailta markkinoilta, kaupankäynti- ja asiointiavusta ei tietoakaan. Pankkiasiointi on kokonaan itseni varassa, minkälaisen pankkisuhteen olen luonut. Ei lupaa hyvää tämä yhteiskunnan "kädenojennus".

      • vielä-elossa-

        Sinä kumminki olet ottanu asioista selvää,

        minulle noi sosiaali-apu asiat on vielä mielikuvituksen tasolla,
        ei harmainta aavistustakaa minkälaista apua saisin,

        kovin menee jo elämä takapakkia,

        ennen tein kunnon joulusiivouksen ,
        laitoin muutenki joulua kotiin,

        nyt en ole jaksanu siivota muuta kuin WC:n
        se on senverran pieni että sen siivous vielä onnistuu,

        pyykkiä jaksan vielä sillointällöin pestä ja silittää pyykin vaikka silittämisessa selkä jo väsyy uhkaavasti,

        päivät menee istuissa ja käsitöitä tehdessä,
        jonkinverran ulkoilen, ja käyn kaupassa,

        siinä se pyörii meikäläisen elämä,
        elämän ympyrät ovat kutistuneet noin pieneksi,

        ikää on 77 v väsymys on kokoaikainen vieras,


      • Viikkaus.auttaa

        Miksi silität? Kun pyykkiä ripustaessa oikoo vaatteet ja venyttää saumat, taittelee vaatteet hyvin kaappeihin, ei juuri silitystä tarvita.


    • Ylösulosjaelämään

      Ikävystyminen aiheuttaa väsymystä. Omien kulahtaneitten nurkkiensa ja ympyröittensä, joille ei jaksa, halua, pysty, kykene ... tekemään mitään, edes siivoamaan saatika muuttamaan elinympäristönsä uuteen kuosiin.

      Ikä sinällään ei väsytä, vain virttynyt mielen maisema, jonka antaa ihan omalla luvalla elämän mennä alaspäin kuin lehmän häntä. Miksi aloittaja ei hoida lievää diabeetestään? Jotta saisi hyvän syyn valittaa? Masennus on asenne- ja ajattelusairaus; väärin ajattelemisen tulosta.

      • mari.naa

        Ihan totta, joillakin on tapana jatkuvasti valittaa olosuhteistaan. Mitä muuten tännekin tänne masennustaan tai saamattomuuttaan voivottelee, lääkärit on sitä varten olemassa.


    • Äläpuoskaroi

      Mikäs puoskari nyt liikkeellä ? Masennus on ihan fyysinen sairaus.

      • lappo

        Sitä varten nämä palstat ovat olemassa, että voi jotenkin tuoda mielipiteensä julki.
        Sekin jo auttaa ja aina täältä jotain neuvoakin saa.
        Siis puhutaan asiat ulos suusta, se jo helpottaa!


      • Pojnbvcxz

        Näillä palstoilla mielenvikaiset tyhjentävät myrkkyhampaansa. Ei täällä voi asioista asioina keskustella. On nähty ennenkin


      • Omavalinta

        Ei withun varmasti ole. Se voi tietysti tulla ja kehittyä aikojen saatossa sellaiseksi kun oikein tarpeeksi möhlää, muhii ja piehtaroi pohjamudissaan.


    • oli-mukava-rupatella-

      " ylösulosjaelämään "

      vaikuttaa tekopirteältä,
      jotenki latistaa entisestäänki latistunutta,
      puhuu kuitenki asiaa,
      totta on että aina pitäisi jaksaa ottaa itteään niskasta kiinni ja lähteä,
      mutta kun nyt ei jaksa,
      huomenna lähden ovesta ulos,
      saa nähdä kuinka kauas jalat kantaa,
      nykyään meinaa jalta pettää,
      liikkuminen on aina vaan vaikeempaa,

      kuitenki olen sitä mieltä että tällekki palstalle valittaminen ja ruikuttaminen autaa hitusen pahaa mieltä,
      joten ei saa tuomita jotka tuo surkeuttaan esille,
      huono olo on konkreetisen totta,
      me emme tästä nuorennu,
      päinvastoin armotta joka päivä vanhenemme ja poislähtö lähestyy,
      sekää ei kylläkää pelota
      monesti kuvittelee minkälaista on kun pötkähtää viimesen kerran
      ja taju menee,
      kuvittelen aina että se on helpotus,

      • Vaari.vaan

        Minkähänlaisia unia näkisi, jos nukkuessaan lähtisi. Tädilläni oli tällainen armelias lähtö lähemmäksi satasen, eikä sitä ennen isompia sairauksia


      • Asenneratkaiseee

        Tänään voinkin olla "tekopirteä". Yleensä normaalisti en. Ihmisiä vanhentaa kaikista eniten ainaisella valittamisella olotilansa latistaminen. Kun / jos ei jaksa, on otettava selvää miksi ei ja tehtävä asialle jotain. Näihin osaat vastata itse: syötkö oikein; ravitsevaa ruokaa? Nukutko riittävästi ja hyvin? Liikutko / ulkoiletko säännöllisesti?

        Muunlaisiin ongelmiin täytyy käydä lääkärissä jotta pääsee verikokeisiin ja selvittämään mikä asia ei ole kunnossa: verensokeri vai hemoglobiini vai ... Sitten asia hoidetaan pois päiväjärjestyksestä. Itse en käytä lääkärin määräämiä, jokainen valitsee hoitotapansa tietysti ihan itse. Valinta on vapaa.


      • YX-mummi-vaan
        Vaari.vaan kirjoitti:

        Minkähänlaisia unia näkisi, jos nukkuessaan lähtisi. Tädilläni oli tällainen armelias lähtö lähemmäksi satasen, eikä sitä ennen isompia sairauksia

        Uskon,,,,,, lähtö on hyvä ,,,,, sitten kun se tulee,

        mutta emme me vielä lähde, katsotaan nyt muutama päivä uutta vuotta,

        meikällä olisi tiedossa polvi-leikkaus, jos luoja suo elämää vielä,
        on pahasti kuluma, pakko leikata,


      • Yx.vaari
        YX-mummi-vaan kirjoitti:

        Uskon,,,,,, lähtö on hyvä ,,,,, sitten kun se tulee,

        mutta emme me vielä lähde, katsotaan nyt muutama päivä uutta vuotta,

        meikällä olisi tiedossa polvi-leikkaus, jos luoja suo elämää vielä,
        on pahasti kuluma, pakko leikata,

        Toivotaan Mummille onnea leikkauksessa


      • yx-mummi-
        Yx.vaari kirjoitti:

        Toivotaan Mummille onnea leikkauksessa

        Kiitos, sitä tarvitaan,
        toivottavasti onnistuu leikkaus,


      • nivelrikkoinen
        yx-mummi- kirjoitti:

        Kiitos, sitä tarvitaan,
        toivottavasti onnistuu leikkaus,

        Nivelten kulumiin auttaa painon pudotus ja liikunta. Kun lihakset on hyvässä kunnossa, se auttaa nivelien toimintaa. Leikkaus on iso ja kallis operaatio , siinä on myös omat riskinsä. Ei ainakaan meidän kunnassa pääse julkisen puolen polvileikkaukseen. kipulääkkeitä otan kun en saa nukutuksi kivulta ja joskus piikin, joka auttaa paikallisesti.


      • Himmelsauge
        Vaari.vaan kirjoitti:

        Minkähänlaisia unia näkisi, jos nukkuessaan lähtisi. Tädilläni oli tällainen armelias lähtö lähemmäksi satasen, eikä sitä ennen isompia sairauksia

        Minä näin unen että annoin mieluisimmat villasukkani johonkin hyväntekeväisyys keräykseen ja heti kaduin että mitä hullua tein, harmittelin kauheesti. Aamulla katsoin että tuossa nuo ihanat sukat on, onneksi vain unta.
        Kävisi hyvin viimeiseksi uneksi, sitten ne jo joutaakin.
        Katsoin unikirjasta mitä tarkoitti, minua on palellut nukkuessa, kertoi kirja.
        Tosi oli, minua paleli. ☺️☀️


    • pankki.huolissaan

      Kun uni ei tuo enää palautumista, minusta tuntuu että silloin ihmiskeho alkaa valmistautua lopulliseen poistumiseen elonpolulta.
      Itselläkin on näitä päiviä ettei nukkuminen riitä vaikka päivän aikana ei mitään askaretta olisi tehnyt.
      Haluaisin poistua suorin vartaloin omassa kotona tämänpuolisesta niin ettei toisten hoivattavaksi joutuisi.
      Hoitotestamenttikin on vielä tekemättä. Tällä kertaa on minulla lähes 80 ukkelina pieni toimintavire menossa.
      Toivoisin eläväni vielä kolme vuotta että saisin maksettua allekirjoittamani lainahakemuksen ehdot, että pankki saisi omansa.

      • mummin-mietteitä

        Nukkuminen ei poista väsymystä,
        siitä huolimatta koitan lähteä päivittäin jonnekki kodin ulkopuolelle,
        lähinnä uimahalliin,
        kivut vaan lisääntyy selässä ja jalat tuntuu aina vaan jotenki heikoilta,
        päivittäin jo miettii kyllä kai tämä on sitä että poislähtö lähestyy,
        mitä tämä muuta voi olla,
        jos ja kun se tulee
        tulisi äkkiä
        ettei tarvisi jäädä sängynpohjalle kitumaan,
        ei jää velkaa kellekkää, siitä huolimatta surettaa tänne jääviä,
        heillä tulee olemaan samat tuskat sitten joskus aikanaan,

        joskus miettii elämän viisautta,
        onko ihmisellä mitään mieltä tehdä jälkeläisiä
        tänne elämän taisteluihin kärsimään,
        on työttömyyttä, sairauksia,
        vaikka työtä olisiki silti on kova taistelu menestymisestä ja jaksamisesta,
        ja perheen selviytymisestä,
        ( toisaaltaan, nuorena ja terveenä jaksaa )
        ihmisen elämä on pelkää työtä ja huolehtimista kärsimyksineen,

        raamatussa sanotaan,
        " otsasi hiessä sinun pitää leipäsi ansaittava "
        se on varoitus ihmiskunnalle,
        elämä ei koskaan tule olemaan helppoa maanpäällä,

        toisaaltaan se aika jolloin oli terve ei oikeestaan miettiny elämän kärsimyksiä,
        vaikka kärsimystä oli,
        mutta oli myös jaksamista,

        tämä vanhuus kipuineen on kuitenki elämän vaikeinta aikaa,


    • hyvääuuttavuotta

      Muistakaa juoda vettä riittävästi. Sellainen 2-litraa vrk. ruokien lisäksi. Jos kuivuu veriarvot menee sekaisin . Tehkää vaikka pienikn kävelylenkki päivän aikana, elimistö lähtee käyntiin ja olo paranee.

      • jaksellaan-

        Muistan muistan juoda, välillä tuntuu että liikaaki,
        hyvää uutta vuotta myös sinulle,


      • kuivun.nukkuessa.m

        Raanaveden kittaaminen tekee väsyttävän olon minulla ainakin. Illalla kun saakin simahtaa juon pelkkää vettä.
        Mut jotain hyvää mehua veteen sekoitettuna on hyvää juoda. Kuvittelen sen jopa priskaavan oloo.


      • jotenki-erikoinen-juttu
        kuivun.nukkuessa.m kirjoitti:

        Raanaveden kittaaminen tekee väsyttävän olon minulla ainakin. Illalla kun saakin simahtaa juon pelkkää vettä.
        Mut jotain hyvää mehua veteen sekoitettuna on hyvää juoda. Kuvittelen sen jopa priskaavan oloo.

        TV:stä tulee just nyt juttua kun kaksi vanhusta meni naimisiin,
        ovat kuulemma kovin rakastuneita,
        hymm-
        empä tiedä pitääkö rakastuminen oikeesti paikkansa,
        se on heidän asiansa,
        itse en vaan enää jaksaisi alkaa parisuhteeseen,
        jalat ei oikein kannattele, selkäki on kipee,
        ei muuten tuolla TV;ssä papallakaa näytä jalt kovin hyvin kannattelevan,


      • Kylmjakevyt

        Kiiits päivän hörähdyksestä. Kyllähän se rakkaus tietysti on niiin raskas aihe että täytyy olla vahvat jalat ja selkä jotta jaksaa sen kantaa.

        Omasta pienestä mielestäni psyyken puoli pitää olla vielä vahvempi, henki huojumaton ja mieli muu kuin musta. Mutta ehkä ihmiset kantavat rakkauksiaan eri paikoilla, toiset fyysisesti, toiset jollakin muulla elementillä.


      • meikä-jaloilaan-hahhaa
        Kylmjakevyt kirjoitti:

        Kiiits päivän hörähdyksestä. Kyllähän se rakkaus tietysti on niiin raskas aihe että täytyy olla vahvat jalat ja selkä jotta jaksaa sen kantaa.

        Omasta pienestä mielestäni psyyken puoli pitää olla vielä vahvempi, henki huojumaton ja mieli muu kuin musta. Mutta ehkä ihmiset kantavat rakkauksiaan eri paikoilla, toiset fyysisesti, toiset jollakin muulla elementillä.

        Sinä se vasta hyvät naurut sait aikaan,
        nauran tässä hörönaurua niin että vattaan koskee,
        HAH HAH HAAAAAAAHHAAA

        että oikein jalollaan rakkautta kantaa HAHAHAAAAAAAA

        noooooh kukanenki tavallaan HAH HAH HAAAAAA


      • Kylmäjakevyt

        Hirnu vain. Tuo edellinen kommentoijahan se sanoo parisuhteesta ja rakkaudesta, että niihin tarvitaan jalkoja ja selkää. Hmmm ... Toisaaltahan se on tottakin; rakkaus on toisen 'kannattelemista', auttamista, kantamista muussa kuin fyysisessä mielessä, tukemista ...


    • 0022003300

      Minä olen vasta 66, mutta kahdeksan-yhdeksän välillä on mentävä nukkumaan. Olen iloinen kun viikonloppuisin saa nukkua vaikka kellon ympäri. Normaalisti herättävä vähän vaille kuus.
      Olenkohan epänormaalin väsynyt? Tuntuu siltä. Päivisin en osaa nukkua.

      • Liikaonliikaa

        Unen tarve on kovasti persoonakohtainen juttu. Kun joutuu heräämään aikaisin 'aamuyöstä' niin ei 20 - 21 illan torkulle mikään aikainen nukkumaan menoaika ole. Mutta jos kellon ympäri nukuttaa niin kannattaa tarkastella terveydentilaansa. Tuossa iässä ihan muutenkin.


    • taloi

      Väsymys on hlö kohtaista. Monet kuntoiliat kuolevat hyvin aikaisin 58 jne. kun järki ja ruumis ovat eriteillä, täytyy tietää oma kokonaisuus henkinen ja ruumiillinen se on kaikkein paras.

    • mikä-lääke-olis-hyvä

      Mua häiritsee se,
      uni lääke vaikuttaa naaman ulkonäköön epämielyttävällä tavalla,
      silmät seisoo päässä kuin pässillä,
      naama venähtää oudon näköseksi, suu auki kuola valuu suupielistä,
      naama vaikuttaa kuin pikkusen pölähtäneeltä,
      onkohan minkäänlaisia uneen vaikuttavia lääkkeitä
      ettei ulkonäkö kärsisi,
      eikä naama näyttäisi psyykisesti sairaalat,

      mielestäni kaikki lääkkeet vaikuttaa jotenki psyykkeeseen
      se on epämiellyttävä juttu,

      • taloi

        Jätä pois kaikki lääkkeet kyllä se siitä.


      • helpommin-sanottu-
        taloi kirjoitti:

        Jätä pois kaikki lääkkeet kyllä se siitä.

        taloi
        sitten mä valvon aamuun asti,
        just kun pitäisi herätä aamulla
        niin uni vihdoin tulee,
        ei se ole yhtään mukavaa,


      • taloi
        helpommin-sanottu- kirjoitti:

        taloi
        sitten mä valvon aamuun asti,
        just kun pitäisi herätä aamulla
        niin uni vihdoin tulee,
        ei se ole yhtään mukavaa,

        Kun nukut ja näät unia kaikki on hyvin ja elät.

        Ajalla tulee aika.

        Minä nukun lääkkeillä, näin alussa imovane 7,5mg uni tulee unelma ajatuksilla.

        Näin - on vaikeaa saada unta, jos on liikaa murheita vaikka pieniä.


      • anonyymisti.reiska

        Olen aina valvonut kun jokin asia valvotuttaa. Ajattelen että luonto tasaa seuraavana vuorokautena rentoutumisen ja unentarpeen ajallaa.
        Olin raskaassa 3-vuorotyössä. Jätkänä jätkäduuneissa. Saatoin vaan torkahtaa ennen kellon sointia aamulla klo 5.30.
        Kymmenet vuorot haaluilin zombina työmaalla, vahvat väsymysmyrkyt kehossa.
        Viime yönä valvoin tunteja. Edes päivätorkut eivät onnistuneet kun piilotajunta askarteli tulevassa päivässä.

        Pinnistelin tänään 5h päivän aivan kehon sietorajoilla. Romahdin illalla. Aivan kamikaze-tilassa vieläkin. Otin liian suuren riskin. En halua yksilöidä sitä tässä lähemmin.
        Yleensä kolmantena pahan käyrän päivänä kaikki velka kääntyy saatavaksi itsestään kuten monilla muillakin alkoholisteilla tapahtuu.

        Ikäihmiset käyttävät paljon ahdistustiloissaan alkoholia. Kehoni oireilee ylilämmöllä. Siihen käytän Buranaa tai vastaavaa.

        Tuhdin ruokaryypyn otan ihan jokaisena päivänä. Alkoholistina tiedän että sen on jäätävä siihen, koska seuraava ahdistukseen käytetty paukku voisi johtaa ottokierteeseen.


      • Minulle enoni kertoi,ei ihminen tarvitse kuin viiden tunnin yöunet.Jos nukkuu enemmän,näkee unia.Arkkiatrimme Ylppö nukkui vain viisi tuntia yössä ja kuinka hänen ajatuksensa olivat todella teräviä.
        Minulla rytmitys ei ole nokonuukaa,jos alkaa päivällä ramaseen,niin heittäydyn potsujolleen.Englannin pääministeri Cheutsill,nimi varmaankin väärin kirjoitettu?
        Oli mielipiteissään vahvalla linjalla,että ruokalepo tuli suorittaa.
        Siis savolaisittain ruokaperräiset.Minä vedän ne vaikken edes ole syönnytkään ja luppoaikani teen taas jonninjoutavaa,ajatuksien takana oli ama


      • 17.laihaa.vuotta

        Arkkiatri Ylppö teki tuskin enää isompia hommia enää 80v.täytettyään. Oli kai enemmän hallintolääkäri.
        Kuitenkin mahtava uranuurtaja lasten hyvinvoinnin edistäjänä.

        0nkohan se totta kuitenkin että EU imuroi rahat Suomen hyvinvoinnista kun kaikki on kaatumassa vinksin vonksin.

        Pääministerikin on tolaltaan. Tuskin 10 vuodenkaan perästä Suomi voi lyhentää mittavaa valtionvelkaa kun toisella kädellä kauhakuormaajalla puskee rahaa EU: n moolokin kitaan.


      • niin-se-on
        17.laihaa.vuotta kirjoitti:

        Arkkiatri Ylppö teki tuskin enää isompia hommia enää 80v.täytettyään. Oli kai enemmän hallintolääkäri.
        Kuitenkin mahtava uranuurtaja lasten hyvinvoinnin edistäjänä.

        0nkohan se totta kuitenkin että EU imuroi rahat Suomen hyvinvoinnista kun kaikki on kaatumassa vinksin vonksin.

        Pääministerikin on tolaltaan. Tuskin 10 vuodenkaan perästä Suomi voi lyhentää mittavaa valtionvelkaa kun toisella kädellä kauhakuormaajalla puskee rahaa EU: n moolokin kitaan.

        Kyllä se niin on,
        EU vie suomen rahat, se on sitä LIPPOSEN porukan politiikkaa,

        JA johtajat ohjailee mijoonat omaan taskuunsa
        köyhän kansan ja pienillä eläkeläisten kustannuksella,

        suomi on lailistettujen rikollisten käsissä,
        ja talous on sen mukaista, suomi konkursissa,

        se ihmetyttää kun VAIN köyhiltä otetaan ja rikkaat saa pitää rahansa, notavat vaan edelleen ittelleen palkkaa, vaikka köyhiltä leikataan,

        osaakohan Sipilä yhtää hävetä, epäilen ettei haluakkaa hävetä,


    • Ikäihmisille.apua

      Siivousliikkeitä on joka puolella. Kovin kalliiksi ei tule, koska kotitalousvähennys tasoittaa maksut.
      Yksinään elävä eläkeläinen ei tarvitse jokaviikkoista luuttuamista. Kerran kuussa tehty reipas siivous pitää asunnon peruskunnossa.

      • kuinkas.muuten

        Lohdullista tietoa tuo siivousjuttu. Niitä kotilaousvähennyksiä on muuten pienennetty.


      • pienituloiset-ei-hyödy

        EI verovähennystä saa pienistä summista,
        siivous vähenny tulee vasta kun omavastuu on menny umpeen,
        omavastuu oli muistaakseni aika korkea,
        joten omalla kohdallani katsoin parhaaksi elää loppu ikäni paskan keskellä,
        ellei sitten oma vastuu ole pienetyny
        ja vihdoin saisi verovähennystäki,

        joten siitäkää verovähennyksestä k ö y h ä l l e pienituloiselle ole mitään hyötyä,
        EI MITÄÄN HYÖTYÄ,

        tässä taas nähdään, vain suuri tuloiset hyötyy siitäki,
        naurettavaa politiikkaa tehdään suomessa,


      • Minuaonpetetty

        Näin se on. Minäkin kotitalousvähennyksenä veroilmoitukseen liitin 255 euron laskun. Hyväksyttiin 7 euroa. Lääkkeistä en saanut yhtään euroa alennusta ja diabeteslääkärin lähetteellä en päässyt verikokeen ottoon vaikka sattuneesta syystä maksoin poeikkeuksellisesti 28 000 euroa veroja plus korotetun sairasvakuutusmaksun. Juopoille Lusiferin papeille sentään voi olla maksamatta mitään.


      • Onkosepaljon

        Kotitalousvähennyksen omavastuu on sata (100) euroa.


    • krooninen-väsy-vaivaa

      Mukava symppis ketju,
      paljon asiaa
      just meille vanhuksille meidän vaivoista ja tarpeista,
      hyvä kun joku on nostanu arkistosta taas päivänvaloon,
      tästä huomaamme, kuinka voimme jutella myös vaivoistamme kivasti,
      humoria välliin laukoen,

      juu,
      tänään oli taas huonompi päivä,
      joka muistutti elämän arvaamattomuudesta,
      kaveri kaatui kadulla, löi päänsä , tilanne näytti pahalta, verta valui rajusti,
      joku soitti ambulannsin paikalle,
      myöhemmin kuulin oli saanu aivotäräyhdyksen,
      nyt tarkailussa ettei tapahdu pahempaa,
      muuten kaveri näyttää selviävän,
      vaikka mikään ei tässä ijässä ole enään varmaa,

      - sitten hyvä uutinen tuli just,
      sätpotin jättipotin voittaja on ilmottautunu veikkaukseen,
      helpotuksen huokaus,
      miljoonat sittenkin tuli suomen eduksi,
      jos ei olisi ilmottautunu vuoden sisällä olisi rahat kadonnu veikkauksen omistukseen uudelleen jakoon,

      • ihme-ja-kumma-taas

        Kenen mielenkiinto yli vuoden takaisiin aloituksiin riittää. Kyllä aihe on ajankohtainen 70 palstalla, natisen vain miksi ette aloittaneet uutta ketjua.


      • ihme-ja-kumma-taas kirjoitti:

        Kenen mielenkiinto yli vuoden takaisiin aloituksiin riittää. Kyllä aihe on ajankohtainen 70 palstalla, natisen vain miksi ette aloittaneet uutta ketjua.

        Onko apinoilla järkeä????


      • vastaus-ihme-kumalle
        ihme-ja-kumma-taas kirjoitti:

        Kenen mielenkiinto yli vuoden takaisiin aloituksiin riittää. Kyllä aihe on ajankohtainen 70 palstalla, natisen vain miksi ette aloittaneet uutta ketjua.

        jaaaa, en vaan tiedä,


      • pöheiköstäpäivää
        ihme-ja-kumma-taas kirjoitti:

        Kenen mielenkiinto yli vuoden takaisiin aloituksiin riittää. Kyllä aihe on ajankohtainen 70 palstalla, natisen vain miksi ette aloittaneet uutta ketjua.

        Palsta on kärsinyt mahalaskun, ei enää mielenkiintoisia aloituksia eikä paljon osallistumistakaan. Samaa kevät tuli lumisuli puro sanoi pulipuli. Toisena ainainen uskonnosta vääntäminen . Melkein kaikki menneet puskiin, niin minäkin .


      • teeppä-se-
        pöheiköstäpäivää kirjoitti:

        Palsta on kärsinyt mahalaskun, ei enää mielenkiintoisia aloituksia eikä paljon osallistumistakaan. Samaa kevät tuli lumisuli puro sanoi pulipuli. Toisena ainainen uskonnosta vääntäminen . Melkein kaikki menneet puskiin, niin minäkin .

        Mikä sinua kiinostaa,
        voisit tehdä alotuksen ,
        katsotaan kiinostaako se muita,
        mua kiinostaa se mikä sinua kiinostaa,
        voisin sanoa mielipiteeni asiasta,

        teeppä se ystävä hyvä,


      • kateuttailmassa
        teeppä-se- kirjoitti:

        Mikä sinua kiinostaa,
        voisit tehdä alotuksen ,
        katsotaan kiinostaako se muita,
        mua kiinostaa se mikä sinua kiinostaa,
        voisin sanoa mielipiteeni asiasta,

        teeppä se ystävä hyvä,

        Sepä se, kun täällä ei aloituksen susältö ratkaise vaan kuka sen tekee. Jos teen nikilläni, ei tietyt vastaa koskaan mutta jos nikittä, silloin kelpaa. Outo kaunaisuus vallitsee täällä, kateus kukkii tuollaisessakin muodossa.


      • juttujasi-odotetaan
        kateuttailmassa kirjoitti:

        Sepä se, kun täällä ei aloituksen susältö ratkaise vaan kuka sen tekee. Jos teen nikilläni, ei tietyt vastaa koskaan mutta jos nikittä, silloin kelpaa. Outo kaunaisuus vallitsee täällä, kateus kukkii tuollaisessakin muodossa.

        Tykkään kovasti jos teet alotuksia
        tee ihmeessä ilman nikkiäki,
        luullaksen tunnettu nikki ei ole pääasia,
        vaan asia ja aihe,
        näin koen asian,
        vai onko sinulle kaikkein tärkeintä
        että sinut tunnistetaan nikin perusteella,
        asia toissijainen,

        mukava jutustelu jaksamisesta, vaivoista ja muutenki mukavasta elämän tilanteista on mukavaa luettavaa,
        samoja vaivoja ja huolia voi olla meillä muilla toisillaki,
        se on kuin vertaistukea
        meillä muillaki saattaa paha olla,

        muutama päivä sitten ambulannsi vei sairaalan päivystykseen,
        olin loukkaantunu ,

        näkymä sairaalan odotustilassa oli todella surullista katsottavaa
        käytävillä paljon meitä vanhuksia paareilla avuttomana
        todella huonossa kunnossa,
        henkilökunta oli hyvin ystävällistä
        tuli vahva vaikutelma ,
        meistä todella pidetään hyvää huolta,

        monella meillä on loppusuora jo menossa,
        vertaistuki nousee arvoon arvaamattomaan,
        vaikka näin keskustelupalstojen välityksellä,


    • Kannattaisyrittää

      Varma syy ainaiseen väsymykseen voi olla.Makaat paljon-nukut lisää uni/tai rauhoittavan lääkkeen turvin-otat oluet ai muuta alkoholia aina vähän ehkä iltaisin-huushollisisi on siivoamaton -ympärilläsi epäjärjestys,vatteet hujan hajan -joka paikka pursuaa tavaraa j,jota et ole tarvinnut kymmeneen vuoteen-keittön pöydät täynnä roinaa-sanomalehdet viemättä monelta kuukaudelta.Petivaatteita-tyynyt lakanat et ole pessyt,et muista milloin-vaikka olet kävelykykyinen ,et ole käynyt 2km kävelylenkillä vuoteen-et syö vihanneksia (porkkanaraaste,keltasipuli pilkottuna,broilerinkoivet ja paiahdetut punauuret,tulee itsestään uunissa valmiiksi,5min kiehautetut parsakaalit-d3,c,,b vitamiini,magnesium,kalaöljy.
      Tiedän ,olen kokeillut,tulee superenergiseksi ,kun alat hoitaa just nyt noi asiat.Eiku ensin kauppaan ostamaan isoja jätesäkkejä ja niihin tyhjennät huushollista kaiken ylimääräisen moskan.Tyhjennät keittiö n pöydät ja jääkaapista ym kaapeista kaiken vanhan ruuan ja roinan,luutuat ,Heität lakanat ja sen jälkeen tyynyjä pesukoneeseen ,ulos kuivumaan,jne ja siitä eteenpäin.
      Huomaat ,että vaikka väsyttää tai laiskottaa,ei siihen kuole.
      Huomenna jatkat vaatekaapin tyhjennystä,illalla oot rättipoikki ja nukut hyvin.
      Seuraavana päivänä käyt kaupassa ostamassa terveellistä ruokaa,edulliset vihannekset jotka mainitsin ja vitamiinit,
      Ensi viikolla peset ikkunat ,yksi päivässä ja kaikki pinnat.Vehot peset ensi kuussa ,kun oot jo supereneginen,nekin on varmaan pesty vuosia sitten.
      Seuraavalla viikolla jo käyt siellä kävelylenkillä ja iloitset puhtaasta avarammasta kodistasi.Välipäivä ja taas 2km lenkki kahdenpäivän pääst,saa laahustaa ,ei tarvi juosta.
      Tämä elämäntapa tekee sinut pirteäksi ja joka kävelylenkin jälkeen olet energisempi,mikäli sinulla ei ole jotain elimellistä vakavaa sairautta tai henkistä sairautta. Olen itse kokeillut,aurinko paistaa,pesukone hyrisee ja sit taaperran 2km salille,siellä tunti ja takas kävely kotiin.Kuppi kahvia kera pullasiivun ja loppupäivä seurustelen pädin kanssa-hyvä kirja odottaa.Illalal pari tuntia tv katselua.

      • jotain-pitää-keksiä

        " kannataisyrittää "

        olipa hyvä juttu,
        kaikki tuon on totta,
        kaikki tuo tapahtui silloin kun olin nuori ja terve,

        nyt vääjäämättä hauta vetää puoleensa,
        askel lyhenee,
        väsy pysyy,
        haluttomuus vaan kasvaa,

        mistä saisi tuon energian,
        alkaisi vaan touhuamaan vaikka kuinka tuntuu vaikeelta,

        olisko mitään pilleriä antamaan vauhtia ja intoa ??? jos on niin tänne heti,
        kannapiksesta puhutaan paljon jlkisansaa,
        joku taho on sitä vaatimassa lailiseksi lääkkeeksi,
        ei vielä ole laillista käyttää,
        antaisko se energiaa väsyneelle vanhalle ihmiselle, kuka tietää,


      • Himmelsauge

        Jos koti on siivottomassa kunnossa ei kyllä minuakaan elämä naurattaisi, jostain läävästä aamulla jos joutuu heräilemään. Kännykkä kätöseen ja siivoojaa tilaamaan, kyllä se raha löytyy kun tahtoa riittää. Jos ei itse osaa asioitaan hoitaa kantsii ottaa edunvalvoja, ei kuitenkaan "edu kettusta" se vaan laulelee. Huono asioiden hoitokyky aiheuttaa hallaa niin että palvelut jäävät saamatta juuri häneltä joka eniten niitä kaipaisi. Apua, apua, niin mielikin alkaa elpymään ja jaksaa taas hiukan kesästäkin nauttia. 😊☀️🌺


      • kiitos-pirteydestäsi
        Himmelsauge kirjoitti:

        Jos koti on siivottomassa kunnossa ei kyllä minuakaan elämä naurattaisi, jostain läävästä aamulla jos joutuu heräilemään. Kännykkä kätöseen ja siivoojaa tilaamaan, kyllä se raha löytyy kun tahtoa riittää. Jos ei itse osaa asioitaan hoitaa kantsii ottaa edunvalvoja, ei kuitenkaan "edu kettusta" se vaan laulelee. Huono asioiden hoitokyky aiheuttaa hallaa niin että palvelut jäävät saamatta juuri häneltä joka eniten niitä kaipaisi. Apua, apua, niin mielikin alkaa elpymään ja jaksaa taas hiukan kesästäkin nauttia. 😊☀️🌺

        Kiitos reipaasta mielenlaadustasi,
        taitaa pikkuhiljaa tarttua minuunki,
        vanhuuden flekmaattiin sairastuneeseen ihmiseen,
        tänään ainaki on parempi päivä,
        eilen tein kuolemaa,
        koska olin loukaantunu aika pahoin, sain aivotärhdyksen,
        voimat oli täysin kadoksissa,
        luulin etten enää selviä elävien kirjoihin,
        nyt näyttää taas elämä paremmalta,
        sittenkin taidan selvitä, elämä jatkuu,
        siivousapuaki saan kohta lähisukulaiselta,


    • Odottavanaikapitkä

      Ajatteleppa,oot 70-kymppinen ja ylikin tietysti.Kirjoitit hauta vetää puoleensa,,,on siinä odottelemista jos sattu elämään yli ysikymppiseksi,niinkuin näkyy kirkollisista ilmoituksista,että monet o kuollu vasta sitten.

      • taistelu-elämästä-jatkuu

        "odottavanaikapitkä "

        lehdestä ku luen seurakunta uutisia ,
        siellä on enimmäkseen kuoleitten ikä keskimäärin 70 -80 v
        harvemmin 90 ja sitä vanhempia
        liian usein on myös viidestäkympisistä ylöspäin ilmoituksi, ja aivan nuoriaki,
        joten tuohon verrattuna meikä on lähtökuopissa ollu moneen kertaan,
        syd.pysähdyksiä, leikkauksia, tahdistin ym ,
        muutama päivä sitten sain aivotärhdyksen
        poden nyt noin kolmeviikkoa, tai enemmänki,
        sitten taas suuri leikkaus on edessä,
        naama nyt mustana, kuin jyrän alle jääny,
        tai kui nyrkistä oisi silmään saanu,
        verta suihkusi kuin suihkulähteestä,
        kyllä kuolema näköjään kolkuttaa jo meikän ovella liian tihiään,
        aika ei käy ollenkaa pitkäksi sitä ooteleessa,
        paremminki aika kuluu liianki nopeesti,
        tiedostan kuoleman läheisyyden liianki hyvin,
        sori,
        sinulle onnea jos olet terve eikä vielä ole suurempia vaivoja,
        jos jaksamista riittää vaikka muille jakaa,
        valitettavasti joillaki loppuu voimat vaika mitä tekis,
        elämä ku on rajallista,
        vakavat sairaudet alkoi vaivata noin 65 vuotiaana yllättäin,
        siihen asti aktiivista tervettä työelämää on ollu
        mielestäni olen saanu kuitenki elää pitkän täyteläisen elämän,
        hyvän elämän lähes kahdeksankymppiseksi,
        jos luoja vielä suo, elän kymmenen vuotta tai enemmänki,
        nyt kyllä hiukan kituuttamalla,


      • Onkojärkeevaieikö

        Satavuotiaitten määrä kasvaa kohisten. Jos on selvinnyt 90 asti niin ehkä siitä on 'helppo' selvitä vielä sataankin. Jospa niitä 90 kuolinilmoituksia on siksi niin harvassa.


    • flegmaatti

      Rankkaa on! Suunnitella perheen sapuskat. Kantaa ostokset kotiin jalkapelissä. Tehdä pöperöt ja kattaa pöytä.
      Siivota silloin, tällöin. Onneksi jaksan vielä nostella huonekalut ja käsitellä matot.
      Vaimoni osittaa sen verran huomaavaisuutta, että havaitessaan asuntomme kaipaavan perusteellisempaa käsittelyä, hän häipyy omille teilleen riittävän pitkäsksi ajaksi, vähintään muutamaksi päiväksi.

      Hiljaisessa makuuhuoneessa unikaan ei ole niin rentouttavaa kuin silloin kun unessakin tuntee täkin nykiminen ja kuuluu vierestä tohina joten yksin olo se vasta väsyttääkin!

      • toinen-flekmaatti-

        flekmaatti

        Semmosta loppuelämä on,
        teitä kuitenkin on kaksi,
        elämä on mielekkäämpää
        kuin aivan yksin,
        ole siitä onnellinen,
        voit häntä aian odottaa takasi tulevaksi muutaman päivän kuluttua,
        jaksamista vaatii tämä loppuelämä,
        mistähän syystä vanhalla voimat hiipuu vaikka kuinka kuntoilis,, onkohan siihen jokin järkevä selitys,
        olisko syd.vajaatoiminnassa jotain vikaa, olisko se yksin syylinen väsymykseen,
        vai missä " moottorinosassa" vika piilee,


      • flegmaatti
        toinen-flekmaatti- kirjoitti:

        flekmaatti

        Semmosta loppuelämä on,
        teitä kuitenkin on kaksi,
        elämä on mielekkäämpää
        kuin aivan yksin,
        ole siitä onnellinen,
        voit häntä aian odottaa takasi tulevaksi muutaman päivän kuluttua,
        jaksamista vaatii tämä loppuelämä,
        mistähän syystä vanhalla voimat hiipuu vaikka kuinka kuntoilis,, onkohan siihen jokin järkevä selitys,
        olisko syd.vajaatoiminnassa jotain vikaa, olisko se yksin syylinen väsymykseen,
        vai missä " moottorinosassa" vika piilee,

        Vaikka onnistuisikin likimain optimoimaan kuormituksen, levon ja ravinnon suhteet niin valitettavasti elimistömme väistämättä rappeutuu.
        Tärkeintä olisi hidastaa tasapainon ja liikkuvuuden heikkenemistä. Pysäyttäminen ei onnistu.


      • vanha.jääräpää

        Kun aattelee tota alzhaimertautiakin niin toivoo että luonto hoitais pois ennen sitä. Viimeiset 8 kuukautta alla ennen 80 vuoden ikää.

        Ihan selvää terveyden alamäkeä nyt viimeiset puoli vuotta. Alkoi lähtä lapasesta selkäkivun takia.
        Lääkitsin sitä uhmakkaasti ottamalla 1600 mg vai miten se 1000 ja 600 kirjoitetaan. Kun en lääkkeitä paljon käytä, teki lääkemyrkytyksen.
        Perusterveellä se hoitui vuorokaudessa pois.

        Olisin kiitollinen vielä 5 lisävuodesta että saisin lainat maksettua. On vaan noloo kuukahtaa ennen kuin sopimus pankin kanssa on hoidettu.


      • yritetään-yhdessä-vielä
        vanha.jääräpää kirjoitti:

        Kun aattelee tota alzhaimertautiakin niin toivoo että luonto hoitais pois ennen sitä. Viimeiset 8 kuukautta alla ennen 80 vuoden ikää.

        Ihan selvää terveyden alamäkeä nyt viimeiset puoli vuotta. Alkoi lähtä lapasesta selkäkivun takia.
        Lääkitsin sitä uhmakkaasti ottamalla 1600 mg vai miten se 1000 ja 600 kirjoitetaan. Kun en lääkkeitä paljon käytä, teki lääkemyrkytyksen.
        Perusterveellä se hoitui vuorokaudessa pois.

        Olisin kiitollinen vielä 5 lisävuodesta että saisin lainat maksettua. On vaan noloo kuukahtaa ennen kuin sopimus pankin kanssa on hoidettu.

        Älä sure niitä lainojen takaisin maksuja,
        luullakseni ne jää pankin tappioksi jos sinulle lähtötulee,
        ainaki muutama vuosi sitten joku kuoli jolla oli paljonki lainaa,
        kuulemani mukaan ei sitä sen sukulaisten tarvinnu maksaa perinnönjaossa,
        kai se jäi pankin tappioksi,
        tai olisko ollu joku muu järjestely,
        koska kuoleella oli avopuoliso, siis ei avio-puoliso,
        näin olen kuullu sivusta,
        en tiedä kuitenkaa totuutta kuinka siinä kävi,
        jos noin on niin älä turhaa huolehdi ja murehdi koko asiaa,
        anna maalisten asioitten mennä omalla painollaan, koita jaksaa vaikka mua aattelemalla, me olemme samassa veneessä, loppulaskenta on alkanu, mutta en aio sitä pohtia sen enempää, elän jos elän, ja olen hyvin tyytyväinen jos äkkiä kuolisin niinkuin meinasi jo tapahtua muutama päivä sitten, taju meni jo,

        meikä on pikkusen sua nuorempi, parivuotta nuorempi mummi,
        mutta lähdön läheisyys on jo aika voimakkaasti läsnä,
        vaikka liikun säänöllisesti,
        voimat hiipuu ja kivut lisääntyy,
        kankeuski ja kipu vähä jokapaikassa kummasti vaivaa aina liikkeelle lähtiessä,
        muutama päivä sitten minut kuskatiin ambulanssilla sairaalaan
        loukkasin kaupungilla itteni,
        sivulliset auttajat hoivasi ambulanssin tuloon asti,
        olin hyvin heikossa kunnossa vielä seuraavanaki päivänä,
        nyt olen jo paremmassa kunnossa,
        mutta ruhjeet on todella ruman näköset vielä piiiiiitkään,
        niitten parantelussa menee varmaan pari kolme neljä viikkoa,
        enenkuin kehtaa naamaansa näyttää ulkona,
        neljänseinän sisällä vankina olo ei ole minun luonteelle sopivaa ollenkaa,
        kuntoilu harrastuksen pariin pitää päästä mahdollisimman pian
        tai kuolema noutaa omansa,
        vanhenevan ihmisen yleiskunto heikkee yllättävän nopeesti,
        jos ei aktiivisesti harrasta liikuntaa sopivassa määrin,
        näin ainaki luulen ja pelkään omalla kohdallani käyvän,
        kirjoitellaan " jääräpää " palstan merkeissä,
        tämä kummasti auttaa ja virkistää vertaistuen merkeissä,
        ainaki minua,


    • Meillonsiistiä

      Hei flegmaatti,kenelle sinä katat pöydän.Kaikilla on tyylinsä ja kunnioitan sitä..Olemme olleet naimisissa yli 40v.otan lautasen ja täytän sen mieluisilla vihannesilla, uunipaahdetuilla tai raakaraasteilla ,kylkeen jotain kanaa ,lihapataa,kalaa tai pottua.Sitten ruisleipä kera siivu kalkkuna ja juusto vettä.Aah ,ku nautin ,ja eiku asiat koneeseen .En minä ketään passaa,kun ei kukaan minuakaan,sopu säilyy. En kenenkään jälkiä siivoa,meill tekee sen kumpikin itse paitsi ,jos toinen on kipee tai ollut raskaissa hommissa ja mä vaan lekotellu
      Uuniruuat tulee molemmille itsestään ,ei tarvi kunlykätä uuniin ja ottaa pois,,,samoin kumpikin osaa lämmittää pakkasesta otetut valmiit ruuat mikrossa,ne tekee muija ,siis mä ja seon pikku juttu.,,mun ukko kun aina imuroi ,jos joskus on tarve.

      • flegmaatti

        Katan pöydän perheelleni. Siis vaimolleni ja itselleni.
        Vaimoni oli yli 20 vuotta päivittäistavarakaupan kassalla ja sanoi nähneensä riittävän paljon elintarvikkeita. Minä puolestani viihdyn kyseisissä paikoissa, varsinkin kauppahalleissa, suunnitellessani seuraavia sapuskoja.

        Minusta on mukava, voitavani mukaan, tehdä vaimoni elämää miellyttäväksi. Halu vuorovaikutukseen on säilynyt nämä vuosikymmenet.
        Nautin siitä kun vaimoni nauttii passaamisesta. Itse toiminta ei liene tärkeintä vaan se viesti jonka se sisältää!!!!!!!!!!!
        Eräs vakiintunut passaamisen muoto on loma-asuntomme aamiainen. Herään aikaisemmin ja aamupatikoinnin päätteeksi tuon vaimolleni aamuisin klo9:n tietämissä kasvojen kokoisen kurpitsahillotäytteisen rinkelin, kookkaan kierukkapullan tai ainakin voisarven. Kaikki ehdottoman tuoreita.
        Tuossa vaiheessa vaimo on saanut unet silmistään ja istuu parvekkeella teemukinsa kanssa purtavaa odotellen.
        Kotioloissa en kuskaa kukkia mutta tuolla tuon parin viikon välein näyttävän puskan jonka kanssa vaimo hössää sen pari viikkoa joka kuluu ennen utta pauskaa. En ymmärrä rituaalia mutta näyttää pitävän siitä.

        Joiltakin osin syömisemme ovat eriytyneet. Pääateriat teen molempien suiden mukaisiksi mutta niiden lisäksi syön katkarapuja, keitän sinisimpukoita, syön etanoita tapaksina, popsin ilmakuivattua kinkkua ja juon olutta ja viiniä.
        Muutamia mainitakseni.


      • toinen-flekmaatti-mummi
        flegmaatti kirjoitti:

        Katan pöydän perheelleni. Siis vaimolleni ja itselleni.
        Vaimoni oli yli 20 vuotta päivittäistavarakaupan kassalla ja sanoi nähneensä riittävän paljon elintarvikkeita. Minä puolestani viihdyn kyseisissä paikoissa, varsinkin kauppahalleissa, suunnitellessani seuraavia sapuskoja.

        Minusta on mukava, voitavani mukaan, tehdä vaimoni elämää miellyttäväksi. Halu vuorovaikutukseen on säilynyt nämä vuosikymmenet.
        Nautin siitä kun vaimoni nauttii passaamisesta. Itse toiminta ei liene tärkeintä vaan se viesti jonka se sisältää!!!!!!!!!!!
        Eräs vakiintunut passaamisen muoto on loma-asuntomme aamiainen. Herään aikaisemmin ja aamupatikoinnin päätteeksi tuon vaimolleni aamuisin klo9:n tietämissä kasvojen kokoisen kurpitsahillotäytteisen rinkelin, kookkaan kierukkapullan tai ainakin voisarven. Kaikki ehdottoman tuoreita.
        Tuossa vaiheessa vaimo on saanut unet silmistään ja istuu parvekkeella teemukinsa kanssa purtavaa odotellen.
        Kotioloissa en kuskaa kukkia mutta tuolla tuon parin viikon välein näyttävän puskan jonka kanssa vaimo hössää sen pari viikkoa joka kuluu ennen utta pauskaa. En ymmärrä rituaalia mutta näyttää pitävän siitä.

        Joiltakin osin syömisemme ovat eriytyneet. Pääateriat teen molempien suiden mukaisiksi mutta niiden lisäksi syön katkarapuja, keitän sinisimpukoita, syön etanoita tapaksina, popsin ilmakuivattua kinkkua ja juon olutta ja viiniä.
        Muutamia mainitakseni.

        Katteeksi käy sun vaimosi osaa,
        olet vaimollesi ihana ihminen,
        oli minun puolisoniki ihana,
        meillä oli asia vaan toisin päin,
        passasin puolisoani viimesenpäälle,
        kaiken valmiiksi,
        ostin kauuniita laadukkaita vaateita hänelle,
        tein kaikki kotityöt siitä huolimatta vaikka olin myös itse työelämässä
        ja lapsia oli pikkunen lauma huollettavan,
        olin perheen organisaattori,
        suunittelin kaiken suurempia hankintoja myöten,
        pouolisoni siunauksella, hän oli täysin samaa mieltä ja kaikessa tukena myös taloudellisesti,
        jotenki kai nautin siitä osasta,
        jäi vain suuri suru
        kun hän pitkän avion päätteeksi sairastui alzhaimer tautiin ,
        nyt nukkuu nurmen alla,
        kuten tuossa ylhäällä mainitsin " katteeks käy "
        se johtuu siitä, kun itsekki tykkään jos mua passataan,
        noohhh, sain puolisolta kaikenlaista huolenpitoa, psyykkistä ja fyysistä tukea,
        olimme kuin "siiamilaiset kaksoset aina toisissamme kiinni "
        matkustelimme paljon ulkomaita myöten,
        teimme kotimaan retkiä, harrastimme metsäretkiä, syksyisin marjaretkiä pitkin suomen suuria soita, aina lappia myöten,
        hän lohdutti ja hieroi jalkoja kun istuttiin vierekkäin varsinki sen jälkeen kun lapset oli lähteneet maailmalle,
        se kaikki on nyt takana on vain muistot ja haikeus jäljellä,


      • turha-huomautus
        flegmaatti kirjoitti:

        Katan pöydän perheelleni. Siis vaimolleni ja itselleni.
        Vaimoni oli yli 20 vuotta päivittäistavarakaupan kassalla ja sanoi nähneensä riittävän paljon elintarvikkeita. Minä puolestani viihdyn kyseisissä paikoissa, varsinkin kauppahalleissa, suunnitellessani seuraavia sapuskoja.

        Minusta on mukava, voitavani mukaan, tehdä vaimoni elämää miellyttäväksi. Halu vuorovaikutukseen on säilynyt nämä vuosikymmenet.
        Nautin siitä kun vaimoni nauttii passaamisesta. Itse toiminta ei liene tärkeintä vaan se viesti jonka se sisältää!!!!!!!!!!!
        Eräs vakiintunut passaamisen muoto on loma-asuntomme aamiainen. Herään aikaisemmin ja aamupatikoinnin päätteeksi tuon vaimolleni aamuisin klo9:n tietämissä kasvojen kokoisen kurpitsahillotäytteisen rinkelin, kookkaan kierukkapullan tai ainakin voisarven. Kaikki ehdottoman tuoreita.
        Tuossa vaiheessa vaimo on saanut unet silmistään ja istuu parvekkeella teemukinsa kanssa purtavaa odotellen.
        Kotioloissa en kuskaa kukkia mutta tuolla tuon parin viikon välein näyttävän puskan jonka kanssa vaimo hössää sen pari viikkoa joka kuluu ennen utta pauskaa. En ymmärrä rituaalia mutta näyttää pitävän siitä.

        Joiltakin osin syömisemme ovat eriytyneet. Pääateriat teen molempien suiden mukaisiksi mutta niiden lisäksi syön katkarapuja, keitän sinisimpukoita, syön etanoita tapaksina, popsin ilmakuivattua kinkkua ja juon olutta ja viiniä.
        Muutamia mainitakseni.

        huomaa k kirjain sulla g


    • Kukintaplaatyylillään

      Minun elimistöni on kyllä sellainen,että AINA aamulla laiskottaa tai sanotaanko väsyttää,vaikka on nukkunut yli yhdeksään,siis 5-8 tuntia,eikä mitään elimellistä vaivaa muuten ole.Mutta annas ,kun kippaan kupin kahvia ja pikku palan siihen sivuun syön, lähtee "diisseli" käyntiin ja olen tosi energinen ,jos on jotain tekemättömiä töitä,--ellei ole niin luen ja lenkkeilen ,kuntoilen ym ym mieluista täällä luonnonkauniissa lähiössä.Kaupungin keskustaan menen vasta ,kun on pakko,puhumattakaan kaiken maailman yhdistyksistä tai kissanristiäisistä.

    • jospa-toivun-vielä

      elävien kirjoihin,


      --
      Olen toipumassa kolarista,
      ruhjeet näyttää jo paremmilta,
      muuttaa väriä kovaa vauhtia,
      keltasta vihreetä mustaa,
      vielä varmaan viikko tai pari pitää pysytellä sisätiloissa,
      ehkä pukeudun lämpimästi,
      menen parvekkeelle istumaan saa raitista ilmaa,
      kevät aurinko paistaa kutsuvasti,

      • Tekosyykövain

        Jos ei ole muuta kuin ruhjeita niin miten ne estävät ulkoilemasta?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      54
      2946
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      543
      2798
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1947
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1912
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1778
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1717
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1422
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1186
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1178
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1132
    Aihe