Katoliseksi kääntyminen

Annebella

Olen neljä vuotta pohtinut asiaa,lueskellut katolilaisuudesta ja kerännyt rohkeutta ja varmuutta tehdä tämä päätös. Nyt koen olevani valmis ja olenkin ottamassa yhteyttä lähimmän srk:n kirkkoherraan. Mutta haluaisin tietää muutamasta käytännön asiasta.. onko luterilaisessa kirkossa solmittu avioliitto pätevä kirkon silmissä vai voidaanko se siunata katolisessa kirkossa uudelleen? (Vihkiä ei toki voi) entä katekeesi,asun kaukana lähimmistä kirkoista ja mietin,miten tämä hoituu?

Toki varmasti saan vastaukset suoraan papilta,mutta jospa joku olis täällä saman kokenut ja huomaisi viestini. :)

Olisi muutenkin kiva kuulla kokemuksista. Mietin myös, erotako jo nyt lut. Kirkosta vai vasta kun vahvistuu katekeesin jälkeen mahdollinen kääntymiseni..

17

395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elsa67

      Katolinen kirkko lähtökohtaisesti hyväksyy luterilaisessa kirkossa solmitut avioliitot, kunhan kumpikaan vihittävistä ei ole katolilainen (koska katolilaisten täytyy solmia avioliittonsa katolisessa kirkossa ellei saa poikkeuslupaa). Luultavasti katolinen kirkko siis pitää avioliittoasi pätevänä.
      Katekeesin järjestämisestä en tiedä mitään.
      Ja vielä sellainen käytännön vinkki että kannattaa erota ev.lut-kirkosta tämän vuoden puolella niin säästyt ensi vuoden kirkollisverolta ;) Mitäpä sitä turhaan maksamaan jos et kerran heihin enää aio kuulua.

      • paavi.on.kiva

        Höpsis. Pysy luterilaisessa kirkossa kunnes oikeasti kaikki on sovittu. Kuka kristitty haluaa olla ilman kirkkoa, vaikka luterilaista sellaista?


      • näin.sen.koen

        Luterilainen kirkko ohjaa verotulojaan monenlaiseen hyödylliseen käyttöön, joten rahansäästön takia ei kristityn luulisi virallista eroaan jouduttavan.

        Neuvoisin, että mikäli aloittaja kuitenkin valitse tuon säästön, niin lahjoittaisi sen saman tien katolilaisten hyväntekeväisyyteen tai seurakunnalle.

        Mutta onneksi olkoon katolilaisen tien löytämisestä, se on hieno asia!


      • Elsa67

        Jos aloittajasta tulee katolilainen ensi vuoden puolella ja hän eroaa vasta sitten luterilaisesta kirkosta niin hän joutuu silti maksamaan kirkollisveroa luterilaisille koko vuoden loppuun asti. Se olisi vähän ikävä tilanne jonka välttää helposti kun eroaa tämän vuoden puolella.
        Ja ev.lut-kirkon rahoista menee hyväntekeväisyyteen hyvin vähän joten en sen takia makselisi heille mitään. Kun maksaa vaikka suoraan hyväntekeväisyysjärjestöille niin siitä on enemmän apua tarvitseville kun raha menee suoraan kohteeseen.


      • Annebella
        näin.sen.koen kirjoitti:

        Luterilainen kirkko ohjaa verotulojaan monenlaiseen hyödylliseen käyttöön, joten rahansäästön takia ei kristityn luulisi virallista eroaan jouduttavan.

        Neuvoisin, että mikäli aloittaja kuitenkin valitse tuon säästön, niin lahjoittaisi sen saman tien katolilaisten hyväntekeväisyyteen tai seurakunnalle.

        Mutta onneksi olkoon katolilaisen tien löytämisestä, se on hieno asia!

        Kiitos 😊 Tämä on tosiaan pidemmän pohdiskelun tulosta. Kirkollisvero ei ole itselleni mitenkään syy erota, mutta lähinnä harmittaa kuuluminen kirkkoon,johon en ole koskaan tuntenut kuuluvani. Toisaalta en haluaisi pitkää jaksoa uskontokuntaan kuulumattomana, se tuntuu vain minusta tärkeälle.


      • paavi.on.kiva

        Sitten kun liittymisesi katoliseen kirkkoon on varmaa, niin suosittelen, että mene vielä tapaamaan luterilaista kirkkoherraasi ja keskustele hänen kanssaan. Niin minä tein ja juttelin hänen kanssaan 1/2 tuntia. Olemme yhä ystäviä, ja moikkaamme, kun tapaamme.


      • niiseonniin

        2.Mooseksen kirja:
        13:2 "Pyhitä minulle jokainen esikoinen, jokainen, joka israelilaisten seassa, sekä ihmisistä että karjasta, avaa äidinkohdun; se on minun."
        13:12 niin luovuta Herralle kaikki, mikä avaa äidinkohdun; ja kaikki ensiksisyntyneet karjastasi, urospuolet, olkoot Herran. >> Jakeen lisätiedot
        13:15 Sillä kun farao paatui ja kieltäytyi päästämästä meitä, surmasi Herra kaikki esikoiset Egyptin maassa, ihmisten esikoisista karjan esikoisiin asti. Sentähden minä uhraan Herralle jokaisen urospuolen, joka avaa äidinkohdun, ja jokaisen esikoisen pojistani minä lunastan.'
        34:19 Kaikki, mikä avaa äidinkohdun, on minun; samoin myös kaikki sinun karjasi urospuolet, raavaittesi ja lampaittesi ensiksisynnyttämät.


        AINANEN NEITI ON KUMOTTU


    • Kannattaa liittyä Jehoviin niin ei joudu helvettiin kuten kristinuskossa joutuu jos syntiä tekee.
      Jehovan uskossa kun ei ole helvettiä.

    • kuka.on.keskiössä

      Oletko uskossa? Miten pääsee taivaaseen?

      • Prelude2

        Itselläkin on vastaava mietintäprosessi menossa. Olen ajatellut, että henki kertoo, mitä pitää tehdä ja missä aikataulussa. Luterilaisessakin kirkossa on vielä uskovia piispoja ja pappeja, joten säälihän se heitä olisi jättää, vaikka luterilainen kirkko aika liberaaliteologian hapertama onkin. Sitä olen miettinyt, että, mitä siitä aukeaa uutta, jos sakramenttiyhteys katkeaa edellisessä kirkossa ja aukeaa uudessa. Tämä ei vielä itselleni ole selvää. Eli jatkan ainakin omalta osaltani vielä pohdintaa.


      • Annebella
        Prelude2 kirjoitti:

        Itselläkin on vastaava mietintäprosessi menossa. Olen ajatellut, että henki kertoo, mitä pitää tehdä ja missä aikataulussa. Luterilaisessakin kirkossa on vielä uskovia piispoja ja pappeja, joten säälihän se heitä olisi jättää, vaikka luterilainen kirkko aika liberaaliteologian hapertama onkin. Sitä olen miettinyt, että, mitä siitä aukeaa uutta, jos sakramenttiyhteys katkeaa edellisessä kirkossa ja aukeaa uudessa. Tämä ei vielä itselleni ole selvää. Eli jatkan ainakin omalta osaltani vielä pohdintaa.

        Tottahan tämäkin ja omaa sydäntään tulee kuunnella. ☺️ minullakin meni pitkän aikaa,että olen antanut asian olla taka-alalla,mutta tällä hetkellä koen jo niin vahvaa näkemyseroa moniin asioihin,mistä luterilaisessa kirkossa keskustellaan,etten enää voi olla seuraamatta johdatusta. Iloista uutta vuotta!


      • Miriam.lut
        Annebella kirjoitti:

        Tottahan tämäkin ja omaa sydäntään tulee kuunnella. ☺️ minullakin meni pitkän aikaa,että olen antanut asian olla taka-alalla,mutta tällä hetkellä koen jo niin vahvaa näkemyseroa moniin asioihin,mistä luterilaisessa kirkossa keskustellaan,etten enää voi olla seuraamatta johdatusta. Iloista uutta vuotta!

        Kertoisitko, mitä nämä kokemasi "näkemyserot" ovat? Ja millä tavoin katolilainen kirkko on niissä oikeampi vaihtoehto kuin jokin muu ns. protestanttinen suuntaus ja kirkko? Huomaathan, että sama liberaaliteologia vaivaa myös katolisen kirkon papistoa, aina Paavia myöten!

        Paavi on hyvin lähellä synkretismiä katsannoltaan. Eikä pelkästään Franciscus, vaan myös Benedictus oli ja Johannes Paavali 2. Nykyinen Paavi on myös kertonut suhtautuvansa torjuvasti ja paheksuvasti evankeliointiin.

        Jos esim. edellä mainitut seikat ovat sinusta ihan ok ja edustavat samaa näkemystä kuin sinulla itselläsi on, niin ymmärrän toki halusi liittyä katoliseen kirkkoon.


      • paavi.on.kiva

        Tällaisista asoista keskustellaan papin kanssa kahden kesken; ei internetissä.


    • Eräs kääntynyt:

      http://yle.fi/uutiset/3-9371016

      "Entinen ateisti kääriytyy papinkaapuun – Oskari Juurikkalasta ensimmäinen vanhoillisen Opus Dein pappi Suomessa"

      • käännöshän.sekin

        "Entinen ateisti".


    • paavi.on.kiva

      No, saisimmekos sen Juurikkalan vastauksen nohin rukouksiin? Vai onko kyseessä taas yksi turhan jauhaja?

      • kiivi.on.pava

        Mihin rukouksiin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1469
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1368
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      48
      1303
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe