Puhdistukseen mitä,? näppyjä,mustapäitä,psori jne

psor

Mitä käyttäisi puhditukseen, minulla näppyjä, mustapäitä, tosi epäpuhdas iho tuli tuossa 40v vasta, nuorena oli todella hyvä iho. Nyt on psoria ja couperosaakin kasvoissa. Käytän ihonpuhdistukseen aqualan L:ää kasvorasvoja en käytä, kun psorikohtiin, en tiedä kuinka tuo aqualanL tukkiiko ihohuokosia? Olen meikkivoidekierteessä, näiden laikkujen takia ja käytän Lumenen CC:tä päivittäin, taitaa tukkia sekin ihoa. Taloudellinen tilanne ei ole sallinut ihonpuhdistuksessa käyntiä n 10 vuoteen ja meikit halpoja. En ole mineraaleista ja silikoneista perillä yhtään ja tarvitsisin vinkkejä ihonpuhdistustuotteista ja cc meikkivoiteesta

17

608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • munkestosuosikit

      Itse käytän Erisanin hoitavaa puhdistusgeeliä. Ottaa hyvin myös meikkiä pois eli paremmin kuin muut. Samoin Erisan kosteusvoide on myös ollut todella mukavaa ja iholle sopivaa. Minulla vähän samanlainen iho kuin sinullakin paitsi ettei ole psoria. Meikkivoiteena käytän Rimmelin Stay Mattea. Ei tee iholle näppyjä ja on muutenkin peittävää. :)

    • psor

      Kiitos nimimerkki munkestosuosikit, voisin ehkä kokeilla Erisania. Lisää vastauksia kaipailisin alkuperäisiin kysymyksiini :)

    • sfdsadfsdfg

      Suosittelisin käyttämään pari kertaa viikossa mietoa salisyylihappo kuorintaa tai pesua (käsittääkseni sopii myös couperosa iholle, mutta kannattaa vielä googletella).
      Puhdistukseen olen itse käyttänyt iltaisin herkän ihon konjac- sientä, jolla saa paremmin lian ja meikit irti. Sienikin kannattaa välillä putsata huolellisesti keittämällä tai vaihtaa kokonaan uuteen.

      Muista aina kasvojen pesun jälkeen jättää iho hieman kosteaksi, taputtele siis vain enimmät vedet pois. Pieni kosteus iholla auttaa siinä mielessä, että kun levittää esimerkiksi kosteuttavia seerumeita/voiteita, niin se sitoo paremmin ihon pinnalle sen kosteuden. Eikä siis haittaa jos iho ei hetkessä ime kaikkea voidetta. Anna ihon kuivua itsestään.

      Kasvovesi on mielestäni olennainen osa kasvojen puhdistusta, sillä saa viimeisetkin liat/meikit pois, jotka eivät ole pesussa lähteneet ja samalla se hoitaa ihoa ja valmistaa vastaanottamaan seerumit ja voiteet. Käyttäisin mietoa kasvovettä, jolla on rauhoittava ominaisuus.
      Olen itse joskus käyttänyt myös pelkkää Avenen lähdevettä ja suihkinut sitä pesun jälkeen.

      Mä en ole nyt ollenkaan varma tuosta Aqualan L:n käytöstä, mutta jotkut ovat puhuneet, että se tukkisi ihohuokosia ja täten siis epäpuhtaudetkin ovat lisääntyneet. Muistaakseni sisälsi jotain mineraalipitoisia öljyjä? En ole 100 % varma, näin olen vaan kuullut.
      Ja ei nuo mineraalipitoiset öljyt kaikille tee epäpuhtauksia, joidenkin iho ei vain pidä niistä. Kaikilla kun on yksilöllinen iho ja sen tarpeet. :)

      Sen kuitenkin tiedän, että silikoneja en laittaisi ainakaan paljaalle iholle missään nimessä, silä ne saattavat tukkia ihohuokosia. Ole siis tarkkana pohjustustuotteiden kanssa meikatessasi.

      Itse olen käyttänyt mineraalimeikkejä, jotka ovat jopa hoitavia. Ihon kunto on siis parantunut. Mineraalimeikkeihin pitää ihon ensin tottua, että ne alkavat levittymään kunnolla ja meikkausvälineet ovat tärkeä osa mineraalimeikkausta. Kunnollinen kabuki sivellin olisi hyvä tähän.

      Jos et halua kokeilla mineraalimeikkejä niin miten olisi BB-voiteet? BB voide olisi hieman peittävämpää kuin CC, mutta omaa samoja hoitavia ominaisuuksia.

    • Ainakannattaahoitaa

      Eihän AqualanL ole puhdistusaine kai ensinkään? Eikös se ole kosteusvoide? Kunnon putsari ekaksi. Ja käytätkö mitä kosteusvoidetta värillisen tuotteen alla? Itse käytän Clarinsin ja Lumenen ym sarjojen BB voidetta värivoiteena tai sävytettyä kostausvoidetta/päivävoidetta, koska varsinaiset värivoiteet on yli 50 v iholle minusta liian paksuja. Putsarina käytän Clarinsin puhdistusvaahtoa. Äärimmäisen riittoisa (herneen kokoisesta pallosta vaahdottuu kosteissa käsissä runsas vaahto). Ei kuivata atooppista, pintakuivaa ja pian 60 v ihoa talvellakaan. Huippu tuote.
      Kuorinta viikon-parin välein. Iho itse sanoo, mikä on sopiva tahti, ettei ala pintakuivua. Kuorinta vie pintakuivuuden eikä värivoiteiden väripigmentit tarraa niin paljon kuin pintakuivaan ihoon. Mitä hellempi kuorinta sen parempi. Minulle paras ns entsyymikuorinnat, joissa ei ole ollenkaan kuorivia rakeita. Kuorinnan jälkeen hyvää, imeytyvää kosteusvoidetta. Jos jää rasvainen kalvo, hylkään oitis tällaisen tuotteen. Jollekin sopii myös kevyet, hyvin imeytyvät ihoöljyt. Itse tykkään öljyistä vain vartalotuotteina. Ehkä tästä on jotakin apua.

      • cxxvxcv

        Aqualan L: ssä jo pakkauksessa sanotaan, että voi käyttää pesuun silloin kun tavallinen pesu kuivattaa. Nimenomaan psoriasis iholle tuollainen Aqualan pesukuuri voisi tehdä hyvää. Jatkuvaan käyttöön en ottaisi.
        Pesutuntuma vaan ei ole kovin mukava, sillä Aqualanissa ei ole mitään vaahtoavia ainesosia (ainakin itse tykkään vaahtoavista putsareista).

        Ei mitään "kunnon" putsareita herkälle iholle! Kuivattaa entisestään. Iholla vie aikaa tottua kosteuttaviin tuotteisiin, mutta lopulta janoaa niitä ja kasvot näyttävät kuulaammilta kun kosteustasapaino on kunnossa. Tämäkin jo itsessään vähentää epäpuhtauksia. Tietysti se voi tuntua vähän hämäävältä.


      • vettä_ja_jojoba

        Eikö kasvojen pesuun voi käyttää tavallista vettä? Myös suihkun jälkeen kasvot tuntuvat puhtaalta, vaikka niitä ei erityisesti pesisi saippualla tai muilla tujummilla kasvojenpuhdistusaineilla.

        Pesun jälkeen kasvojen hoitoon voi käyttää puhdasta jojobaöljyä (myydään esim. ekokaupoissa), joka tehoaa ihoärsytykseen, psoriasikseen ja akneen.


      • cxvxcv

        Juu tietenkin voi, muutta tuota Aqualania voi käyttää veden kanssa. Sehän käy myös päänahan pesuun jos kärsii sen kuivuudesta.

        Joskus olen kuullut jotain, että tavallinen vesipesu saattaisi kuivattaa jopa ihoa. Etenkin jos on atooppinen tai muuten herkkä iho, sillä kosteutta haihtuu tavallista enemmän iholta. Pitäisi siis olla jotain kosteutta sitovaa putsarissa, seerumeissa tai voiteissa.
        Ja onhan noitakin putsareita, missä ei vettä kaivata ollenkaan, misellimäisiä geelejä siis.
        Itse en ole kovin tottunut tällaisiin, kun iholle jää kalvomainen tunne.
        Puhdistusmaidon olen todennut hyväksi etenkin aamupesuun, sillä on hellävaraisempi ja aamulla nyt ei ole yön jäljiltä paljoa epäpuhtauksia niin ei tarvitse niin raskasta pesua.

        Juu ja nuo kaikki öljyt on myös tosi hyviä ihonhoitoon. Itselleni on sopinut ruusuöljy ja aprikoosin kiviöljy, jotka ovat hieman tasoittaneet ihon sävyä.
        Itse olen levittänyt öljyn aina viimeisenä päivä/yö-voiteen päälle. Tästäkin on monia mielipiteitä, mutta itselleni tämä on sopinut.


      • humektantit_kuivattavat

        Jojobaöljy ainakin estää kosteuden haihtumista pois iholta.
        Humektanteissa (esim. glyseriini jota on aqualanissa) huonona puolena on ihon kuivattaminen, ne siis sitovat kosteutta sen sijaan että vapauttaisivat kosteutta ihosoluihin. Kosteusvoiteet eivät siis kosteuta ihoa, kuten usein väärin luullaan.

        http://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000002881261.html

        "Vesipitoisiin voiteisiin on taas on usein lisätty humektantteja eli kosteutta sitovia aineita. Niiden tarkoitus on sitoa ihoon esimerkiksi suihkussa imeytynyt vesi ja näin tehdä ihosta vähemmän kuiva. Kousan mukaan joskus voi kuitenkin käydä jopa päin vastoin.
        ”Pahimmassa tapauksessa ne voivat sitoa kosteutta myös omasta ihosta ja johtaa ihon kuivumiseen ja rasvauskierteeseen.” [sanoo Helsingin yliopiston väitöskirjatutkija Päivi Kousa.] "


      • xzcvxvx
        humektantit_kuivattavat kirjoitti:

        Jojobaöljy ainakin estää kosteuden haihtumista pois iholta.
        Humektanteissa (esim. glyseriini jota on aqualanissa) huonona puolena on ihon kuivattaminen, ne siis sitovat kosteutta sen sijaan että vapauttaisivat kosteutta ihosoluihin. Kosteusvoiteet eivät siis kosteuta ihoa, kuten usein väärin luullaan.

        http://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000002881261.html

        "Vesipitoisiin voiteisiin on taas on usein lisätty humektantteja eli kosteutta sitovia aineita. Niiden tarkoitus on sitoa ihoon esimerkiksi suihkussa imeytynyt vesi ja näin tehdä ihosta vähemmän kuiva. Kousan mukaan joskus voi kuitenkin käydä jopa päin vastoin.
        ”Pahimmassa tapauksessa ne voivat sitoa kosteutta myös omasta ihosta ja johtaa ihon kuivumiseen ja rasvauskierteeseen.” [sanoo Helsingin yliopiston väitöskirjatutkija Päivi Kousa.] "

        Juu, Aqualan onkin kuuuriluontoisesti käyttöön tarkoitettu perusvoide, jonka tehtävänä on pitää iho kimmoisana ja näennäisesti kosteutettuna. Sillä on myös oma tehtävänsä kosmetiikassa, esim. pitää rasva juoksevana.
        Ravitsevat ja hoitavat voiteet ovat erikseen. :)

        Kaikki orgaaniset kylmäpuristetut öljyt, uutteet tai vastaavat ovat melkein kosteuttavia. Siksi niitä suositellaankin niin paljon.

        Mutta koska aloittaja kysyi Aqualanista, kommentoin siihen.

        Iho tulisi aina jättää hieman kosteaksi pesun jälkeen niin, että enimmät vedet on taputeltu kevyesti pois. Tämäkin auttaa kosteutta sitoutumaan ihoon. Myös lähdevettä voi suihkia pesun jälkeen extra kosteutukseen.

        Sillä on myös väliä, että peseekö naamansa lämpimällä vai kylmällä vedellä.

        Humektan on lievästi antiseptinen voide, joten sillä on sitten oma käyttötarkoituksensa. Sopii esimerkiksi akneihoiselle.


      • Ainakannattaahoitaa
        vettä_ja_jojoba kirjoitti:

        Eikö kasvojen pesuun voi käyttää tavallista vettä? Myös suihkun jälkeen kasvot tuntuvat puhtaalta, vaikka niitä ei erityisesti pesisi saippualla tai muilla tujummilla kasvojenpuhdistusaineilla.

        Pesun jälkeen kasvojen hoitoon voi käyttää puhdasta jojobaöljyä (myydään esim. ekokaupoissa), joka tehoaa ihoärsytykseen, psoriasikseen ja akneen.

        Eihän pelkkä vesi vie rasvaa ja likaa iholta, huuhtoo vain. "Kunnon putsarilla" tarkoitinkin sellaista, joka puhdistaa meikit, rasvat ja epäpuhtaudet hyvin, mutta ei kuivata. Juurikin sellainen on esim Clarinsin vaahtoava puhdistusaine, on erikseen kuivalle/herkälle iholle ja normaali/sekaiholle. Kumpikin hyviä, ja minulla on koko ikäni ollut atooppinen, helposti pinnalta kuivuva iho!
        Edullisempia, muttahyviä vaihtoehtoja on Lumenella. Muuten heilläkin nyt tullut puhdistukseen misellivesi. Ei tarvitse huuhtoa vedellä, mutta jää raikas lopputulos.


      • vccbbc
        Ainakannattaahoitaa kirjoitti:

        Eihän pelkkä vesi vie rasvaa ja likaa iholta, huuhtoo vain. "Kunnon putsarilla" tarkoitinkin sellaista, joka puhdistaa meikit, rasvat ja epäpuhtaudet hyvin, mutta ei kuivata. Juurikin sellainen on esim Clarinsin vaahtoava puhdistusaine, on erikseen kuivalle/herkälle iholle ja normaali/sekaiholle. Kumpikin hyviä, ja minulla on koko ikäni ollut atooppinen, helposti pinnalta kuivuva iho!
        Edullisempia, muttahyviä vaihtoehtoja on Lumenella. Muuten heilläkin nyt tullut puhdistukseen misellivesi. Ei tarvitse huuhtoa vedellä, mutta jää raikas lopputulos.

        Huoh :)
        Ei sen TARVITSEKAAN huuhtoa kaikkea likaa ja meikkejä pois! Jos kärsii atooppisesta ihosta, on iho mitä luultavimmin herkkään ihoon taipuvainen ja täten sille tulisi valita oikeat tuotteet. Kuten sanoin, Aqualan L on kuuriluontoisesti. Jatkuvaan käyttöön en tätä ottaisi. Mikä tahansa kitka ja hankaus huuhtoo kyllä, mutta ei samalla tavoin TIETENKÄÄN kuin aivan oikeat tähän tarkoitukseen tarkoitetut putsarit! :D Tuohan on itsestäänselvyys.

        Kunnon putsareista voi olla montaa mieltä. Esimerkiksi omalle iholle jotkut Clarinsin aineen ovat liian kuivattavia. Ehkä sinäkään et välttämättä huomaa sitä? Iho on terve silloin, kun se on persikkaisen sileä. Joten kunnon putsarilla oletin sinun tarkoittavan juuri jotain kuivattavaa kaiken talin vievää putsaria, joka ei tee kovin hyvää minkään tyyppiselle iholle. Se on vanhanaikainen käsitys.
        Itselläni toimii selektiivisen luonnonkosmetiikan osasto mitä parhaiten.

        Toivottavasti nyt ymmärsit.

        Kiitos ja heihei :D


      • vesi_riittää

        Myös hellävaraisimmatkin luonnonkosmetiikan puhdistusaineet (esim. Lavera basis sensitive kasvojenpuhdistusgeeli, jossa on myös PH 5,5) kuivattavat ihoa ja saavat aikaan kiristävän tunteen kasvoille. Mieluummin pesee kasvot pelkällä vedellä niin ei ala iho kirstää. Tujummat kasvojenpuhdistusaineet saavat myös naaman punoittamaan, parempi vain välttää sellaisten käyttöä.
        Riittää pestä kasvot pelkällä vedellä - se on myös parasta anti-age hoitoa, pitää ihon hyvinvoivana ja terveenä.


      • Hyvä.pesuvoide
        vesi_riittää kirjoitti:

        Myös hellävaraisimmatkin luonnonkosmetiikan puhdistusaineet (esim. Lavera basis sensitive kasvojenpuhdistusgeeli, jossa on myös PH 5,5) kuivattavat ihoa ja saavat aikaan kiristävän tunteen kasvoille. Mieluummin pesee kasvot pelkällä vedellä niin ei ala iho kirstää. Tujummat kasvojenpuhdistusaineet saavat myös naaman punoittamaan, parempi vain välttää sellaisten käyttöä.
        Riittää pestä kasvot pelkällä vedellä - se on myös parasta anti-age hoitoa, pitää ihon hyvinvoivana ja terveenä.

        Miksei Aqualan L perusvoidetta voi muka käyttää jatkuvasti vartalon ja hiusten sekä hiuspohjan pesuvoiteena? Tuollahan pysyy iho ja hiuspohja kunnossa, ei kutia tai kuivu kuten tavallisilla pesuaineilla, suihkusaippuoilla ja shampoilla pestessä. Samalla saa vielä sen kosteutuksen. Maksaahan tuo hieman enemmän kuin tavalliset saippuat mutta isossa pumppupullossa kohtuu taloudellista. Iho tuntuu Aqualan L voidepesun jälkeen puhtaalta, eikä rasvaisuudentunnetta mutta iso pysyy sileänä eikä kuivata.


    • Kattis47

      Ihan paras mineraalisuola,purkin saa apteekista,n 10 e,tee siitä tahna jota levität kostutetulle iholle,anna vaikuttaa pari minaa,huuhdo pois.Pari krtaa viikossa voit myös käyttää ruokasoodatahnaa.Ihan parhaita,ja kostutukseen vain geelejä,ei voiteita.Googlaa mineraalisuola,infoa mm lily.fissä.Mä,teinini ja kaveripiirini käytetään vain Maine Basea,mineraalisuolaa ja ruokasoodaa.Pahinpiin finneihin teatreeöljyä,lupaan et toimii!!

    • koreaa

      Suosittelisin korealaisia ihonhoitotuotteita, edullisia ja sisältävät luonnollisia ainesosia.

    • samavikatässänaamassa

      Ihosi on kuiva, ja ilmeisesti kosteusvoiteesi ei ole riittävä tai sitten se on jo liian rasvainen. Rasvaisetkin kohdat kaipaavat kosteusvoidetta. Jos jätä rasvoittuvan kohdan kosteuttamatta, pyrkii iho sitä itse kostettamaan= finnejä.
      Ihó on hyvä kuoria 1-2 x viikossa, sopivan määrän löytää kokeilemalla. Hyvä ja halpa talin, kuolleen ihon ja muiden epäpuhtauksien poiston kasvoilta minimibudjetilla on joko hunaja sokeri tai ruokaöljy sokeri. Hierot seosta kasvoihin, pese pois vedellä. Iho tuntuu todella pehmeältä, pikkasen punoittaa, mutta punoitus rauhoittuu tosi pian. (Hunaja rauhoittaa ja desinfio ihoa) Putsauksen päälle kosteuttava kasvovesi. Älä siis pyyhi kasvovettä pois, vaan taputtele se iholle ja anna imeytyä. Valitse herkän ihon kasvovesi ja kosteusvoide. Kasvovesi myös kosteuttaa ja valmistaa ihon vastaanottamaan hoitoaineita ( kosteusvoide). Muista aina aamuisin pestä illan/yön kosteusvoiteet pois vaikka sitten vedellä jos ei muuta ole. Ja taas sama juttu, kasvovesi taputellen iholle, päälle kosteusvoide. Kun kosteusvoide on imeytynyt, päälle meikit sun muut kaunistukset.
      Itse olen ihastunut Sensai tuoteryhmään, ainut miinus niiden hinta :(
      t. toinen vähän yli 40 v samasta ongelmasta kärsinyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      980
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      238
      775
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe