agressiivinen saku

aggreteini

Elikkäs minul 1,5v uros saku. Just äsken silittelin ja pusuttelin sitä ja kävi toisen koirani kimppuun joka oli vieressä. Eli saku halusi kaiken huomioni ja oli sitä mieltä että toinen koira täytyy häätää pois. Pienempi koirani vikisi sitä sattu. Minulla on kolmaskin koira ja pelkään niiden puolesta että niille käy jotain ku saku on niin aggre ja resursseista tarkka. Minulle ei murise eikä käy päälle. Miestäni on näykkässyt ja murissut. Tuli ihan puskista mieheni ja saku leikki kivasti sit yhtkkiä kävi uhittelee miehelleni. Sanokaa että tää kuuluu koiran teini ikään ja tää menee pois vai onko nyt niin että mulla on päävikanen koira. Aiemmat koirani on kilttejä ja täysin erilaisia teininä, ne on saku mixejä. Onko muilla miten koirat käyttäytyny teininä. Pelkään koirieni takia. Tuollasta koiraa en tod laita kiertoon joten pakko viedä vissiin piikille. Ihan paska fiilis...

35

708

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sakullahäiriö

      Vaikuttaa vahvasti luonnevikaiselta. Myy samantien pois ennenkuin tulee enemmän vahinkoa. Sakut ovat usein täysiä sekopäitä ja arvaamattomia idiootteja.

    • exsakeman

      Luonnevikaista ei myydä eteenpäin todellakaan. Ne päätyy kiertoon ja pahemmassa tapauksessa päätyy joku ihminen sairaalakuntoon!! Ilman muuta viet ikuiseen uneen koirasi. Toki teinit on teinejä, mutta ei ne ihmiseen saa kajota!

    • harmillinenpaikka

      Ei kuulu koirien teini ikään tuommoinen, onko ihan varma ettei koiralla ole esim kipuja tms joka saisi aikaan tota? Ennen lopetuspäätöstä kannattaa tutkituttaa läpi ettei turhaan noin nuorta koiraa lopeta jos ei olekkaan päässä vikaa vaan kipuja jossakin

    • ongelmiatälki

      Sä tavallaan jo Ite vastasit ongelmaan... Sulla on resurssiaggre koira. On aggre toisille koirille huomiostasi. Onko voinut käydä esim niin että kun koira on hyökännyt\murissut\näykkinyt tms niin siinä on ollut esim lelu tai luu lähellä jota vartioinut?? Tuli vaan mieleen nimittäin itellä on resurssiaggre saku ja sen kanssa pitää ottaa pienetkin asiat huomioon. Asiaa voisi myös auttaa koiran kastrointi jos eii oo leikattu?! Kyllä se rauhottuu ku aikuistuu. Tsemppiä.

      • koulutustakoulutusta

        Yhdyn samaan. Yksinkertaisesti dominointia. Sinulla on dominoiva koira. Etsi netistä tietoa miten alkaa kouluttaa dominanssia pois. Nuo on ihan koulutuksella ratkaistavia asioita. Unohda piikille vienti.


    • Ainapitääkeksiä

      Jep, dominoiva uros, piikille et vie turhaan vaan etsit uuden osaavan kodin jos ei itsellä taidot riitä. Kastrointi voi muuten auttaa paljon joten suosittelen!

    • turhakoira

      Myy hintaan 100€. Saat edes vähän hyvitystä ruokintaan käyttämistäsi rahoista ja pääset eroon siitä turhakkeesta.

    • eimontaakerralla

      Mun mielestä, on hölmöä ottaa montaa koiraa, muka toisilleen kaveriksi.Lopputulos, on monta koiraa, jotka härkkii toisiaan,kyräilee,ja vihaa.Koiralle riittää muutaman kaverin näkeminen silloin tällöin, ei tarvii laumaa ottaa,jotka tappelee sitten omistajian suosiosta.Yksi koira kerrallaan perheessä, nauttii parhaiten elostaan, ei tarvii kilpailla, eikä tapella kenenkään kanssa.Kun on useampi koira,niillä aina arvojärjestys,ja siinä kun ei tasaarvoa tunneta,niin koirat siinä vaan kärsii, omistajan valintojen vuoksi.

    • Löyhää

      Koiran emännällä/isännällä ei ole auktoriteettia. Koira tekee mitä huvittaa. Vahva laumanjohtaja ja koira tekee mitä siltä toivotaan eikä mitä se itse haluaa.

      • liikaaonliikaa

        Liikaa koiria kykyihin nähden =ongelmia.Joillekkin yksikin=1liikaa


    • Eiseurakoira

      Ongelman juuri on luettavissa aloituksesta: silittelit ja pusuttelit koiraa! Lopeta heti koiran turha hyvittely ja jalustalle nostaminen. Koiraa kehutaan ja huomioidaan vasta sitten kun se tekee jotain oikein, noudattaa käskyä jne. Sakemannit ei ole laumakoiria tai yleensäkään seurakoiria pelkästään. Jos vNhemmat koirat on heikkoja, se jyrää niiden yli. Sinun tehtäväsi on pitää lauma kurissa ja nuhteessa eikä se onnistu lässytyksellä. Koirassa ei välttämättä ole mitään vikaa, hakeudu koulutuskentälle ja hanki tietoa koiralauman pitämisestä.

    • sakuja30v

      moro tuskin on agressiisvinen,,,,mutta kai kattonut että on koko perheen pomo ja voi tehä mitä vain,,,ihan tyypillinen saku uros,jolla ei rajoja,,,,

    • sakuja30v

      moro,hain joskus 2vuotiaan ison saku uroksen maalta,,,kävi omistajien päälle,,,ilman syytä,,no kun komenti sitä,,otin itelle kokeili kyllä muutaman kerran ja puri kädestä läpi,mutta kun taistot oli tehty niin oli parhaita koiria ja eli yli 12 vuotiaaksi,,,

    • niijoos

      Vai uhittelee. Omistajan syy. Aina. Miksi niille opetettu huono käytös.

    • 4567876543

      Sakut on palveluskoiria,niillä pitää olla työtä,tehtävää,harrastetta.Ei ole pelkkä sohvan koriste,pää ei kestä.Nykyään ei kestä kaikilla, vaikka kuinka koulis, haastavia luonteita, häiriökäytöstä.
      Ottaa itselleen tekemistä,vahtii omistajaa muilta,lelujaan,ruokaansa, kun ei muuta työtä tarjota.Parhaiten sellainen sopii ainoaksi koiraksi,osaaviin käsiin.Sakuja otetaan ulkonäön takia, ei työtä ja tehtävää sitten tarjota,silloin saku on ongelma.

      • gfshjldka

        Typerää yleistämistä. Johtuisiko jostain foorumista, jossa saksanpaimenkoiria on välitetty, sekalinjaisia sellaisia, nebulan kautta. Kopiot välitysilmoituksista olemassa.


      • hfejsoaö

        "Pää ei kestä". Sinunko? Kyllä minun saksanpaimenkoirillani aina o hermorakenne kestänyt tuonne noin 13 v ikään asti ihan kiitettävästi. Enkä ole erityisemmin aktivoinut, aivan seurakoirina olleet, terveinä eläneet.


      • äänekkäätkohelot
        hfejsoaö kirjoitti:

        "Pää ei kestä". Sinunko? Kyllä minun saksanpaimenkoirillani aina o hermorakenne kestänyt tuonne noin 13 v ikään asti ihan kiitettävästi. Enkä ole erityisemmin aktivoinut, aivan seurakoirina olleet, terveinä eläneet.

        Eivät osaa olla hiljaa ohituksissa,keskittymis kyky nollissa,niitä on sakut nykyään.Pelkkää vouhkaamista,ja ulinaa, haukkumista ja rähinää.Koulutus kentillä, eivät osaajina loista,se oli ennen.


    • poppajoe

      Ihanaa kun on koira jota pusutella ja toinenkin siinä ihan vieressä, ylläri pylläri tuli haumatsi!! ja seuraavaksi mä kyselen Suomi 24 palstalla, että mikä vikana!!!Olet koiraomistaja jolla ei pitäs olla ku lelukoira!!!

    • noselvästikoira

      ei kunnioita teitä. Ottanu johtajan aseman ja sinä vahvistat sen asemaa lellimällä sitä. Sehän vain ajoi alamaiset pois, kun yksi alamainen lellii sitä ja pitää hyvänä. Miehesi saa leikkiä johtajan kanssa, mutta, kun johtajalle riittää hän lopettaa leikin ärähtämällä ja tarvittaessa puremalla. Johtaja päättää koska haluaa leikkiä. Ei se välttämättä mielenvikainen ole, mutta ei halua olla pahnan pohjimmainen. Vaatii vain jämäkän omistajan joka osaa hommansa.

      • Flick_

        Minä puren koiriani, mikäli koirani yrittävät purra minua. Takuuvarmasti. Edellinen sakuni arvostettiin asuinalueemme parhaiten käyttäytyvimmäksi saksanpaimenkoiraksi.


      • puudelitleikkii

        Niin, varmasti joka paikasta löyti joukkio muun rotuisia,jotka käyttäyty paremmin, joskus jopa mummojen puudelitkin ohittavat kauniimmin, ja ovat sosiaalisempia kuin sakut.Puudelin kanssa meidän koirat leikkii,sakun omistaja jo kaukaa sano, ettei kannata lähelle tulla...


      • spkn
        puudelitleikkii kirjoitti:

        Niin, varmasti joka paikasta löyti joukkio muun rotuisia,jotka käyttäyty paremmin, joskus jopa mummojen puudelitkin ohittavat kauniimmin, ja ovat sosiaalisempia kuin sakut.Puudelin kanssa meidän koirat leikkii,sakun omistaja jo kaukaa sano, ettei kannata lähelle tulla...

        Kai sitä nyt saa saatana itse valita kenen kanssa haluaa koiransa leikkivän.Vaikka koirani on sosiaalinen, en anna sen leikkiä kaiken maailman koirien kanssa, en minäkään halua jokaiseen vastaantulijaan tutustua.


    • 34v_putkeen_koiria

      Itselläni on ollut montakin koiraa ja ottaisin koirasi heti jos olisin nuorempi ja terveempi. Sinulla ei ole vaadittavaa auktoriteettiä suhteessasi koiraasi. Koirasi pyrkii hierarkiassa mahdollisimman korkealle paikalle. Itselläni. Minulla on ollut saksanpaimenkoiria eniten. Toiseksi viimeinen koirani oli Rottweiler, jonka kanssa tuli sen murrosiässä ongelmia. Saksanpaimenkoirat ovat rotikoita paljon helpompia kouluttaa, koska ovat paljon enemmän miellyttämisenhaluisia kuin rotikat.

      Olisihan se ollut helppoa heittää hanskat tiskiin, syyllistää koira (Rotweiler) ja luovuttaa. Ajattelin itse niin, että minä olen ottanut koiraemältä pennun. Emä ei itse sitä olisi välttämättä minulle antanut, jos olisi saanut päättää (jos olisi elänyt villinä), koska koira on laumaeläin. Minä olen siis vienyt pienen pennun ja olen siitä vastuussa sen lopun elämän. Jos haluaa luovuttaa, ei antsaitse yhtäkään koiraa pitää, koska ei ole tarpeeksi luonnetta kohdata ongelmia. Ongelmat on tehty ratkaistaviksi. Siis minun pitää ratkaista ongelma. Kerrottakoot, että kun koira oli rähissyt terassilla ohikulkeville kahdelle koiralle 9kk ikäisenä se näykkäisi minua peukalon syrjään. Se oli käännekohta. Annoin koiralle enemmän aikaani ja keskitin siihen, että minä määrään. Ratkaisin ongelmat. Myös toisen hyvin dominoivan koiran kohdalla oli sama juttu. Nämä kahden vaikeamman koiran kohdalla on niiden poismeno sattunut kaikkein eniten, koska ne ovat olleet haastavimpia kouluttaa ja kasvattaa ja tehdä laumanjohtajuus selväksi. Molemmat koirat näykkäsivät minua, mutta johtajuuden selvittyä (että minä olen johtaja) niistä tuli rakkaimmat koirat. Toinen eli 1993-2004 ja rotikka 2004-2015. Ensimmäinen oli rotikkaa isompi, harvinainen rodultaan, pärjäsi hyvin näyttelyssä. Molemmat koirat eivät purreet koskaan ulkopuolisia eläimiä tai ihmisiä eläessään. Molemmilla oli vain uhmaiässä epäselvyys kuka laumaa johtaa. Viimeinen koirani kuoli viime vuonna, kaikista suurin koirani, joka oli taas arka pentu (sai huonoja kokemuksia) ja josta kasvoi myös normaali koira. Se eli 2003-2016, vaikka rodun keski-ikä on 7 ja puoli vuotta. Sekään ei vahingoittanut eläimiä tai ihmisiä.

      Älä siis tapa koiraa sen takia, ettet osaa sitä kasvattaa. Ei se ole koiran vika. Anna se vaikka vartijalle tai poliisille. Joskus armeijakin ottaa 1-3 vuotiaita koiria palvelukseensa. Myös rajavartiolaitos voi ottaa.

      Sanon että sulla on keskivertoa älykkäämpi koira ja jos saat sen toimimaan, itket sen poismenoa enemmän kuin muiden. Toki kaikki koirat ovat rakkaimpia, mutta takaan että missä koirassa on enemmän haastetta, koskettaa sen poismeno enemmän kuin ns. taviskoiran, koska olet antanut sille enemmän aikaa, se on vaatinut enemmän työtä, olet sitoutunut siihen enemmän.

      Jos pidät koirasi, ratkaiset ongelman, et kadu, mutta sattuu todella pahasti, kun koirasi aika tässä elämässä päättyy, koska sinulla on todella viisas koira.

      • 34v_putkeen_koiria

        Yksi tärkeä sana unohtui...

        JOHDONMUKAISUUS

        Tämä pätee myös lastenkasvatuksessa ja ihan kaikessa.


    • vihoitteleeko

      Kenelle se vihoittelee ja miks?

    • Renegetesfullhoundbite

      Koira varsinkaan sakemanni ei ole mikään saatanan halinalle mitä pusutellaan ja hellitään. Kovapäinen nuori sakemanni vaatii koulutuksen jossa sille näytetään päivittäin paikka laumassa.

      Itse olen muutaman ongelmakoiran kanssa paininut ja kyllä niistä vielä koiran saa mutta siihen tarvitaan koulutusvälineitä kuten kuonokoppaa ja sähköpantaa.

      Todennäköisesti olet jo halinalleillut koirasi piloille niin parasta olisi luopua liian hankalasta koirasta ja lahjoittaa se suojelukoiriin erikoistuneelle kasvattajalle. Tilalle voit ottaa jonkun mopsin halittavaksi.

      • jootuotanoin

        Tiedoksesi: Sähköpanta on eläinrääkkäykseksi luettava metodi Suomessa. Muutenkin pelolla hallittavan koiran elämä tuskin on kovin laadukasta. Ts. jos se on ainut keino, voi koiran elämän laatua pohtia.

        Nykytutkimusten mukaan koiran paijaaminen on täysin positiivinen asia, ellei koira nyt ite halua olla rauhassa. Koira näkee ihmisen toverinaan, muttei toisena koirana. Ja ystävien kesken vietetään laatuaikaa, nuollaan toista (silitetään), leikitään jne. Mun oma koirani esimerkiksi nuolee mua takaisin, kun silitän sitä ja saattaa käpertyä mun viereeni silmät kiinni ja tassut ojossa. Se on myös iso paimenkoira.


    • Hyvät2

      Hyssykät. Aloittaja on tyyppi esimerkki koiranomistajasta, joka ei ymmärrä koiran käyttäytymistä. Hänen koiransa on täysin tervepäinen yksilö, mutta omistaja omalla käytöksellään ja tietämättömyydellään provosoi koiralaumaansa. Koiraa ei missään tapauksessa kannata kurittaa,vaan omistajan kannattaa opiskella koiran käyttäytymistä,vaikka kirjoja lukemalla. Neuvonantajat ovat yhtä pihalla kuin aloittajakin. Mitä tästä opimme,on ihmisiä joiden ei kannattaisi ottaa palveluskoiraa,vaan pysyä ihan vaikka lelukoirissa.

    • kostaja696

      Pitäisi olla sellainen soveltuvuustesti naisille jotka harkitsee isomman (kuin perhoskoiran) ottamista. Testissä pitäisi vaikka komentaa varusmiehiä, nostaa 50 kg punnus yhdelläkädellä maasta ja lopettaa jänis.

      Testissä paljastuisi heti onko naisesta kouluttamaan isoa koiraa.

      Jos varusmiehiä naurattaisi naikkosen komentelu niin ei koiraa.

      Jos punnus ei nouse tai nousee vain irvistellen niin ei koiraa.

      Ja jos henno kania lopettaa niin ei koiraa.

      Miehille testiä ei tarvitse koska ihan perus taitoja. Poikkeuksena sivarit, armeijasta vapautuksen saaneet, totaalikieltäytyjät, tiettyjen järjestöjen jäsenet (vihreät, amnestyläiset, greenpeacenporukka ymv.) ja homot. Näille isonkoiran ostolupaa ei pitäisi myöntää vaikka tekisivät mitä.

      Ei asettakaan saa noin vaan ostaa ja oikein koulutettu sakemanni on kelpo ase.

    • itkusilmässä

      3 v uros, lonkat d/c. Purrut minua kahdesti. Viimeksi eilen. Ensimmisen kerran kun harjasin. On pentuna sosiaalistettu, käyty pentukurssilla mutta loppuun ei voitu käydä koska räyhäsi kaikille. On kolmas urossaku, ja täysin arvaamaton. Puri jo 4 kk iässä miestä kun siisi ruokakuppia. Ymmärtää peruskäskyt. Eilen puri kun käskin hypätä autoon. Leikkii murisemalla omille leluilleen, haastaa lelujen kanssa. Vetoleikkejä ei ole leikitty. Kaikki maailman koirakirjat avuksi luettu ja täällä foorumeille yritetty apua saada. En voi mennä sen kanssa mihinkään kunkäy raivona toisten koirien päälle. Kolmen viikon päästä annan resquepaikkaan, josko joku siitä koiran vielä saa

      • saksanpaimen

        Onko tämä joku provo? Voi hyvän tähen sentään..minkä ihmern takia otatte sakuja jos ette osaa niitä kouluttaa edes minkään vertaa..


    • nirripois

      Hullu elukka pitää aina tappaa heti.

    • ojifeu

      Koira on maailman vaarallisin eläin. Pari viikkoa sitten eräs tuttu menetti laivakoiransa, kun pitbull terrieri murtautui tarhasta ja hyökkäsi laivakoiran kimppuun. Laivakoiran kanssa olleen bulldogin kimppuun se ei ilmeisesti uskaltanut, koska jätti tämän rauhaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1595
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1062
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1029
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      950
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      922
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      816
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      731
    Aihe