Millä suojaudut sateelta vaelluksella?

Oppiaikä

Käytätkö vaelluksella sadetakkia vai sadeviittaa tai muuta? Kerro oman kokemuksesi mukaan toimivin varuste/merkki jota suosittelet. Omana kokemuksenani oli parin kympin Belgian ameijan sadeviitta joka ei pitänyt kuivana, vahaus oli karissut pois. Viitta olisi pitänyt vahata uudestaan mutta kokemattomuuttani en ymmärtänyt tehdä sitä. Nyt olisi paemman suojaimen haku päällä, rinkkakin saattaisi olla hyvä mahtua viitan alle tai sitten ehkä ei. Tuokin vm. seikka pitäisi selvittää itsensä kanssa. Rinkassani on sadesuoja. Kertokaa kokemuksistanne, moni on varmasti kiinnostunut kuulemaan kokeneiden mielipiteitä asian tiimoilta.

27

8430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • texgore

      Goretex-puku pitää vettä ja hengittää mainosten mukaan. Omaa kokemusta ei ole ja hieman epäilen asiaa.

      • Laitamyönteistä

        En tiedä onko Goretex-nimellä eritasoisia tuotteita, mutta ainakin ne mitä itse olen käyttänyt, eivät kovinkaan kummoisia ole sateenpitävyyden suhteen.
        Kunnollinen öljykangastakki tai entisajan Nokian musta kumitakki pitävät parhaiten vettä eivätkä vuoda, mutta eivät myöskäänm hengitä. Sopivat erinomaisesti vaikka purjehdukseen, missä ei tarvitse paljoa liikkua eikä siis hikoilla.


    • 49646387

      Ei semmoista texia, etteikö se joutaisi polttoroviolle. Kolmea eri mallia aikanaan kokeilin ja lopputulema oli se, että olin märempi kokeilujen jälkeen kuin normaalin sadevaatteen alla. Vedenpitävyys voi olla parhaimmillaan hyvä, mutta niin on hien ja kosteuden pitävyyskin. Kelvoton keksintö. Viitalla pärjättiin aiemmin ja pärjätään jatkossakin, kuten avaaja esitti. Jalkoihin lahjesuojat. Jokainen hengittävyyshöpötys on aitoa valehtelua. Hävetköön jokainen pölvästi, joka väittää, että näillä paskatuotteilla mitään käyttöä retkeilijöille olisi.

      • Humpuukiatarjolla

        Täysin samaa mieltä olen kanssasi.

        Mainintasi polttoroviosta kirvoitti mielen ja alkoi myös epäilyttää paloturvallisuus. Syttyykö goretex kuivana soihdun lailla ilmiliekkeihin? Onko jollain kokemuksia?

        Minulla nimittäin aikoinaan joku vastaavanlainen vaate syttyi tulitikun (virolaisia paskoja) kipinästä ilmiliekkeihin ja suli muutamassa kymmenessä sekunnissa muovimassaksi. Onni matkassa että sain sen vaimon avustamana ajoissa pois päältäni!

        Kävin siitä email-vaihtoa valmistajan kanssa. He vain totesivat, että yksittäistapaus ja väärin käytetty jne. pläpläplää. Ei minkäänlaista vastaantuloa asiassa. Entäpä jos olisi henki mennyt? Todennäköisesti sama vastaus.

        Lisäyksenä voisi vielä mainita, että valitin myös virolaisten tulitikkujen maahantuojalle vaarallisista ja kipinöivistä tikuista. Suureksi lohdutukseksi lähettivät pari askia uusia tikkuja entisten tilalle.


      • Sarkaukko

        Ehdottomasti kyllä. Ei nuo kalvovaattet jaksa hengittää kun vähänkin liikkuu.
        Ja tuo päällikangas jokatapauksessa kastuu sateella painavaksi rötkyksi.
        Normaalit hieman tuulta ja vettä hylkivät kankaat esim. G-1000. . Sadeviitta ja kevyet sadelahkeet. Muuta ei tarvita.
        Talvivaelluksiin Sarkapuku ja jotain tuulta pitävää pintaan tarvittaessa.


    • LaupeudenTyö

      Viina vanhin voiteista.vetää känniä ja rasvan ka taas jaksaa. Se on suojaus se.

    • toimivaviitta

      BWn kumitetettu nepparikiinnitteinen sadeviitta toimii oikein hyvin.
      mahtuu rinkkakin alle ja lisäksi purjerenkaiden ansiosta viittaa voi käyttää sadekatteena.

    • Borgepeäskä

      Käytän yleensä sateenvarjoa, tosin sadeviittakin kulkee mukana. Jos joudun pitämään sateessa evästauon, silloin menen sadeviitan alle. Viittani on Haltin. Tuulellahan viitta on hankala, mutta olen pärjännyt.

    • Oppiaikä

      Noita viittoja on tarjolla kiitettävä valikoima. Tuo edellä mainittu BW viitta on aika painava, puolet keveämpiäkin löytyy. Noita varusteiden painoja tulee mietittyä ainakin silloin kuin keveys ei maksa paljoa, esim. teltoissa nuo kilojen vähennykset ovatkin jo satoja euroja.

      • yhdenviitanrikkonut

        kyllä noin on.
        vertailin aikanaan viittojen painoja ja olin ymmärtävinäni että vastaavan materiaalilujuuden omaavat uudet viitat painoivat tuolloin n. 650-700g eli pari sataa grammaa vähemmän.
        toki löytyi vieläkin kevyempiä silikonisoituja viittojakin mutta varsinkin
        metsässä kulkiessa viitta takertuu helposti ja kangas on monasti aika lujilla.
        nämä maksoivat vastaavasti noin kolme-neljä kertaa enemmän


    • sdwn

      No ei tulisi mieleenkään käyttää mitään viittaa nykyaikana, sehän on koko ajan risuissa kiinni, viitta pitää yltää maahan asti tai kengät ovat täynnä vettä ja miten kävelet maastossa maahan ylettyvässä hameessa? Oikea goretex on monikäyttöisin sateeseen ja vaikka kaupassakäyntiin ja pysyy päällä myrskyssäkin.

    • Lenkkitossu

      Mitä kevyempi/ohuempi GoreTex kangas on (tai PacLite), sitä paremmin se hengittää ja helpompi pitää päällä. Kyllä PacLite in minulla toiminut ihan mainiosti viimeiset parikymmentä vuotta. Ei sitä pidä käytää kuin sateella (hiostuminen on vähäisempää kuin sateesta kastuminen olisi) tai kovalla tuulella (hengittää hyvin).

      Aito GTX ja PacLite on hengittävämpää kuin korvikekankaat, ehkä edelläkirjoittaneet ovat ostaneet sellaisia Erätukun Koretexejä?

      Jalassa on modernit keinokuituiset vaellushousut, jotka ovat riittävän lämpimät kosteinakin ja kuivuvat hujauksessa. Jotenka hiostavia sadehousuja ei ole ollut matkassa enää vuosikymmeniin. Tai sitten mennään shortseilla, joilla tarkenee vielä semmoisessa 6C asteen kelissä kun rivakasti astelee.

    • jaamakka

      Sekä retkeillessä että pyöräretkeillessä olen tykännyt yhdistelmästä viitta ja irtolahkeet. Irtolahkeita myy mm Savotta.
      Ilmavin yhdistelmä riippuen viitan pituudesta.
      Retkeilyyn pidempi viitta ja pyöräretkeilyyn lyhyempi.
      Retkeilyviitan pitää peittää rinkka jos sellaista käyttää.

      Takki/housuyhdistelmät mulle liian kuumia kesäisin.

    • Säkkinen

      Muovipussi päässä ja jätesäkki pahempaan sateeseen.

    • etwrgwrg

      Sadeviitasta saa kyllä tehtyä itselleen majoitteen tarvittaessa.

    • Vaelluttaja

      Haglöfsin järeämpi Gore-Tex puku hanskat rinkan päällä sadesuoja.

      Pitää kuivana ja mukavana viiman loitolla, mikä ainakin itselleni on tärkein ominaisuus, ja toimii hyvälläkin säällä keskikesän kahta helleviikkoa lukuunottamatta ympäri vuoden, ei tarvitse kantaa ylimääräisiä pukuja mukana.

    • kurahousut123

      Hämmästyttävää, että löytyy ihmisiä joilla texit -nimiset muovivaatteet toimivat. Minulla ei. En ole silti kiistämässä sitä, etteikö ne voisi jotakuta immeistä miellyttää. Minua ei. Normaali muutaman kympin hintainen sadeasu toimii itselläni (runsaasti hikoilevana immeisenä) huomattavan paljon paremmin kuin nämä tuhansia maksavat nk. hengittävät turhakkeet.

      • rapapöksy

        Ajatella, että näitä immeisiä joilla Gore-Tex nimiset muovivaatteet toimivat ääriolosuhteissakin löytyy ihan NASAa, NATOa ja naparetkeilijöitä myöten, vaikka marketista saisi muutamalla kympillä oikeita muovisia hengittämättömiä sadeasu hyödykkeitä.


      • srhjwerhj

        Muutaman kympin kumipuku ei toimi yhtään paremmin kuin gore-texi


    • käyttäkääaivojanne

      Ihmiset ottakaa asioista selvää!
      En tiedä miten muut epäonnistuneet käyttäjät täällä oikein luulevat gore-texin ja sadepuvun toimivan mutta periaatehan on erittäin yksinkertainen.

      PÄÄSTÄÄ HIKOILUN PIENET HIUKKASET LÄPI MUTTA SATEEN PISARAT JÄÄVÄT KALVOON, TOIMII SIIS KUMMINPÄIN TAHANSA (mikäli ei ole muita laminoituja kerrastoja)

      Gore-Tex...
      Avainsanat ovat vedenpitävyys, tuulenpitävyys ja hengittävyys. Kaikkien Gore-Tex –tuotteiden ydin on erittäin ohut, veden- ja tuulenpitävä sekä hengittävä PTFE-kalvo, jossa on yli 1,4 miljardia mikrohuokosta neliösenttimetriä kohden.
      Gore-Tex – kalvon huokoset ovat 700 kertaa suurempia kuin vesihöyrymolekyyli. Tämän vuoksi hiki pääsee esteettä kalvon läpi. Mikroskooppisen pienet huokoset ovat 20 000 kertaa pienempiä kuin vesitippa, jolloin Gore-Tex –kalvo on täysin vedenpitävä.

      Lue lisää: http://www.eramaailma.fi/Eramaailman-blogi/Mystinen-Gore-Tex#ixzz4Xjz0Opm2

      Tottakai kenelle tahansa tulee hiki vaikka t-paidassa ja shortseissa 5 jos vaan tarpeeksi kovilla tehoilla liikkuu

      • meniHermot

        Miten menee jos on kokeillut muutamat (3) teksit ja jopa käyttöohjeiden mukaan? Kaikki on yhtä perseestä eikä yksikään niistä lupauksista huolimatta hengitä. Ei haluta mennä edes ulko-ovesta, kun vituttaa. Tottakai minä liikun kovilla tehoilla... ongelma on siinä, että jos on muovit päällä niin minä tosiaan ahistun. Jos tulee yhtään kierosilmäistä muovikauppiasta minua vastaan .. minä tapan. Olipa sillä t-shirt tahi ei.


      • madats

        Ei goretexit päällä urheilla, jos mennään tehoilla niin urheiluvaatetta päälle. Täytyy aina ihmetellä niitä jotka menevät esim texeissä murtsikoimaan, on vanhat taidot jo unohtuneet (=oikea pukeutuminen). Viimassa, sateessa yms pahoissa olosuhteissa texi on paikallaan.


      • Vaelluttaja
        madats kirjoitti:

        Ei goretexit päällä urheilla, jos mennään tehoilla niin urheiluvaatetta päälle. Täytyy aina ihmetellä niitä jotka menevät esim texeissä murtsikoimaan, on vanhat taidot jo unohtuneet (=oikea pukeutuminen). Viimassa, sateessa yms pahoissa olosuhteissa texi on paikallaan.

        No, op kysyi nimenomaan, että mitä päälle sadekelillä vaelluksella. Parin tunnin hikiurheilulenkki kovalla sykkeellä kotimaastoissa on sitten ihan jotain muuta kuin viikon tunturivaellus. Mitä niitä sotkemaan keskenään.


      • tuu7j56
        madats kirjoitti:

        Ei goretexit päällä urheilla, jos mennään tehoilla niin urheiluvaatetta päälle. Täytyy aina ihmetellä niitä jotka menevät esim texeissä murtsikoimaan, on vanhat taidot jo unohtuneet (=oikea pukeutuminen). Viimassa, sateessa yms pahoissa olosuhteissa texi on paikallaan.

        Ei urheilla joo, mutta sopivat kyseiset kamppeet tosiaan syksyisiin harrastuksiin joissa on paljon paikallaan jököttämistä ts hirvipassit, muikkuverkot, valokuvausreissut, jne. Talvella taas pilkityskeikat.


    • syksynahvenet

      En nyt tiedä, olenko typerä, ajastani jälkijunassa, mutta sienestys, ja ihan retkeily ja kalastus vie minua syksyisinkin jnk verran.
      Pukeudun siten, että on villakerrasto. Villakerraston päällä on hyvä pitkähihainen sekoitepaita, sekoitedenimistä tehdyt mukavat, ohuehkot farkut. Villapohjasukat, ja tarvittaessa kylmänkosteammilla vielä ihan oikeat villasukat. Kenkinä joko vaelluskengät tai kumisaappaat, kummarikelillä on vaelluskengät vaihtokenkinä mukana. Viileällä minulla voi olla neopreenihanskat ja hikisen viileällä on villaiset käsineet, ja villakauluri on tuuliselle kylmänkostealle parempi kuin huivi.

      Ns. taukotakki/välitakki kylmempään, sekoitetta, hiukan "iso" ei liian iso- ja kylmille kosteille on päällihousuina villakangashousut. Ihan parhaat. Ns takin virkaa toimittaa usein jku jo muodeista kauan sitten jäänyt kirpputorilta hankittu hyvä ulkoilu/maasto takki/anorakkikin joskus. Hupullinen, ja taskuja omaava, kun karttaa, kompassiakin pitää välillä oudoissa maastoissa kuljettaa, ja juomapulloa, tupakit, ja kastumattomiksi pakatut tikutkin- muuten se on helppo. Eikun semmoinen kaupan porevitamiinipurtilo, ja sinne vain laatikollinen tikkuja, ja raapimapintoja muutama, kiinni. Olen testannut polkupyöräretkillä kovissa ukkossateissa, ja muuten, tikut ei kastuneet. Kännyä jos kuljetan, niin se on vahvassa kirkaassa muovipussissa.

      Käytän sateen yllättäessä vanhaa hyvää sadeviittaa. Ei ole laatuunsa nähden painava. Kun itse pääsee sateensuojaan, ja varusteet on jätettävä että ehtii kuuron alta, sen voi humauttaa repun päälle, tai sienisankojen päälle, ja rynnätä suojaan lujaa.
      Ihan hieno sade ei liikkuessa ole ongelma- ainakaan kun liikkuminen on vähänkin nopeampaa, mutta kuivatella pitää ennen kuin kehon väriseminen alkaa, ja sekä kylmällä että kuumalla pitää juoda, vettä- kelin ollessa lähellä nollaa ja sen alle, aina haaleaa tai lämmintä.
      Ihan kesäsade ei haittaa, niinkuin ne hautovan helteen ukkoskuurot. Pikemminkin niistä olo raikastuu, ja sadevettähän silloin kerätään kahvivedeksi.

    • Micce52__

      Sadetakki ja kurahousut malli Rukka. Koska käytän silmälaseja, päähän lippalakki jonka iso lippa vähän suojaa laseja. Jalassa kumisaappaat.

      Perinteinen sadetakki ei hengitä, joten tulee vähän hiki. Siispä alla sellainen vaatekerros, joka kerää kosteuden ja voi kuivatella myöhemmin tilaisuuden tullen.

    • Aquaos_ripsus

      No sateenvarjolla tietenkin , milläs muuten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe