Kun kumpikaan ei viihdy toisen perheessä

Winterflake

Meille on tullut avomieheni kanssa nyt sellainen ongelma, että hän on huomannut vuosien saatossa perheidemme (vanhempiemme ja sisarustemme) erilaisuuden ja sen, että en viihdy hänen perheensä luona. Olen yrittänyt olla neutraalisti ja kommentoimatta, en siis koskaan ole sanonut tätä. Tai noh, ehkä joskus olen sanonut, että tottakai viihdyn paremmin omassa perheessäni ja ymmärrän myös sen, että hän viihtyy omassaan. Sehän on luonnollista? Mieheni viihtyi kyllä ennen hyvin minun perheeni parissa (jopa paremmin kuin omassaan) ja olin siitä hyvin onnellinen, tottakai. Hän tuli hyvin toimeen kaikkien kanssa ja kaikki pitivät hänestä. Nyt ihan kuin ilkeilläkseen, hän on alkanut kyseenalaistaa kaikkia tapojamme ja kysymään ns. tyhmiä kysymyksiä sisaruksistani ja heidän tekemisistään. Ei siis enää ymmärrä minua ja perhettäni. Hänen mielestä teemme kaikki väärin. Siis kuten itse ajattelen hänen perheestään ja sisarestaan. Mielestäni tähän mieheni käytösmuutokseen voi olla neljä syytä:
1. Ei ole ymmärtänyt koskaan, on vain esittänyt.
2. Alkaa nyt vanhemmiten muuttua oman perheensä laiseksi, eikä siksi tajua eikä halua toteuttaa toisenlaista käytöstapaa, vaikka se olisi parempikin. Ns. taantuu perheensä tapoihin. Ei osaa muuta.
3. Suojellakseen omaa perhettään. Näkee ja ymmärtää siis liiankin hyvin omansa ja meidän perheen erot ja siksi haluaa olla erimieltä, jottei oma perheensä vaikuttaisi niin huonolta.
4. (ja huonoin vaihtoehto) Pitää oman perheensä tapoja parempina ja siksi haluaakin vain toteuttaa niitä.
Mitä mieltä olette? Oudointa on se, että hänen perheensä parissa hän aina toteuttaa minun perheeni tapoja ja kehottaa omiansakin toimimaan niin. Kun taas ollaan minun sisarusten ja vanhempien luona, hän kummastelee asioita ja pyrkii käyttäytymään omiensa tavoin (joka siis näyttäytyy kylmäkiskoisuutena ja välinpitämättömyytenä). Olen ajatellut, että jos hän jatkaa tätä rataa eli vaihtoehdon 4 mukaisesti ,se voi koitua jopa suhteemme kohtaloksi. Jos perustaisimme perheen, en todellakaan haluaisi, että eläisimme elämäämme yhtä kieroutuneesti ja kylmäsydämisesti kuin hänen perheensä on elänyt. Jos hän ei siis muuhun pysty, saati halua, se kertoo hänestä jotain. Ehkä on aika laittaa kova kovaa vastaan.

9

521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ottaapattiin

      jopa oli ympäripyöreetä huttua ja kaameeta valitusta omasta puolisosta.
      Olette vuosia olleet yhdessä ja nyt jos perustatte perheen??
      Ettekö te nyt jo ole perhe, teitähän on kaksi!

      Miksi teidän pitää tehdä asioita sinun tai hänen perheen tavalla ollenkaan?
      Lopettakaa vertaileminen miten mun kotona tehtiin kaikki näin ja kauheeta millasii sun vanhemmat, siskot, veljet, sukulaiset kumminkaimat on!
      Luokaa omat tapanne toimia parisuhteessanne, ette te mitään vanhempienne klooneja ole!
      Ja ennen kaikkea lopettakaa kitinä siitä miten sinä sitä ja sinä tätä.

    • Joopaollaanerilaisia

      Irtaantukaa kummatkin lapsuuden perheistänne ja alkakaa elään omaa elämäänne. Ottaa vähän hajurakoa että pääsee läheisriippuvaisuudesta tai jos alatte taistelemaan kumman suku on parempi niin siinä ei ole mitään järkeä.

      Taidatte ihan liikaa riippua suvuissanne kiinni ja se alkaa vaikuttamaan parisuhteeseenne. Suhteenne kohtaloksi voi muodostua ettette pääse läheisriippuvaisuudesta sukuihinne. Ei niin sukurakas pidä olla että sen antaa tuhota suhteenne. Lopettakaa sukujenne arvostelu, ne ovat mitä on ja olkaa te itsenäisiä. Älkää riidelkö siitä mitä muut ovat. Ottakaa siltä kannalta että erilaisuus on rikkaus ja mitä järkeä on siinä jos kaikki olisivat samanlaisia. Vertaileminen on tyhmää.

      Tiedän mitä läheisriippuvaisuus on ja omat lähiomaiseni olivat kaikki näitä. Oli todella vaikeeta itsenäistyä. Miksi pakottaa kumppani viihtymään omassa lapsuuden perheessään.

      Mikään ongelma ei ei ole ylitsepääsemätön ja jos yhdestä pääsee niin toinen on jo tuloillaan. Mistään et löydä ongelmatonta parisuhdetta niin että vaihtamalla et pääse helpotuksen satamaan ikinä. Kaikissa ihmisissä on omat vikansa ja ensin pitää alkaa muuttamaan omaa itseään ja koko ajatus maailmaansa. Kun hyväksyy itsensä niin on helpompaa hyväksyä muitakin.

      Minulla ja miehelläni on ihan erilainen perhetausta ja kasvatus ja sehän siitä elämästä tekeekin mielenkiintoisen. Aluksi kummatkin vihasimme toistemme sukuja. Mieheni suvussa ei ikinä riidellä kun minun suvussani kaikki ovat aina riidoissa. Mieheni on sanonutkin että te olette kaikki ihan sekopäisiä mutta ei se minua haittaa ja ihmettelen hänen sukua kun siellä ei saada mistään asiasta riitaa aikaiseksi vaan kaikki ovat aina sulassa sovussa.

    • Winterflake

      No tässä nyt lähinnä taustalla siis sellaisia asioita ja tapoja, joita yksinkertaisesti ihminen toteuttaa siksi, että on niihin oppinut eikä oikeastaan tiedä muuta tapaa. Esimerkiksi: Muistetaanko perhepiiriin kuuluvia heidän syntymäpäivinään. Mieheni perhe muistaa silloin tällöin. Juhlia ei ole. Meillä taas aina yritetään kerääntyä silloin yhteen ja myös viedään jokin pieni lahja. Mieheni on siis kritisoinut sitä, millaisen ja kuinka ison lahjan hankin ja suhtautuu aina negatiivisesti tällaisiin juhliin. Olen kyllä sanonut, ettei tarvitse tulla. Kun kutsun perheeni omille syntymäpäivilleni, hän on alkanut vaatia,että myös hänen perheensä pitää kutsua. Se taas vaivaannuttaa minua, koska tiedän, etteivät he juhli syntymäpäiviä, niin koen ettei heidän tarvitse minunkaan juhliani viettää, koska siis ilmeisesti eivät pidä niitä tärkeinä ylipäätänsä. Sama pätee isän/äitienpäivänä tai jos meidät on kutsuttu syömään. Minusta silloin kuuluu viedä jokin tuliainen, hänestä ei.
      Kyllä jokainen meistä on perheensä tuotos ja jos on täysin tyytyväinen saamaansa kasvatukseen, ei ole mitään syytä lähteä muuttamaan sitä tai olla toteuttamatta siitä opittuja asioita. Lisäksi uskon, että jokainen meistä alkaa tiedostamattomasti käyttäytyä vanhempiensa tavoin, varsinkin vanhetessaan. Siitä ei pääse mihinkään. Joten halusimme tai emme, olemme jossain määrin aina kasvatuksemme tulosta.

    • kasvatuksen_tulos_joo

      Winterflake.
      Peräänkuulutat hyviä tapoja ja kohteliaisuutta, mutta muuten juttusi on ristiriitainen.

      Sinulle on ok viedä omille sukulaisille tuliaisia ja synttärilahjoja, koska saat itsellesikin heiltä lahjoja ja tuliaisia, mutta miehen suvulle et haluaisi viedä etkä antaa, koska he eivät muista sinua takaisinpäin yhtä monella lahjalla.

      Jostain syystä sinun saamasi kasvatus ja hyvät tavat toimivat vain jos sinä itsekin saat feedbackina rompetta ja roinaa.
      Kasvatuksesi lähtökohdat tuntuvat olevan aika ulkokultaisessa vastavuoroisuus-periaatteessa, eikä oikeassa rehellisesti sydämestä tulevasta muistamisesta ja ilon tuottamisesta lähipiirillesi.

    • jmkhu

      Et ole vielä kasvanut ulos omasta lapsuuden perheestä eli et ole itsenäistynyt.

    • KunhanKyselen

      Kuulostaa lähinnä siltä että sinä olet päättänyt että kaikki sinun sukusi tavat ovat ns. oikeita ja jos mies ei halua niitä noudattaa, niin suhteenne loppuu. Eli toteutat itse kohtaa 4, jota pidät pahimpana vaihtoehtona.

      Minulla on pieni ehdotus: Mitä jos unohtaisitte sen että pitäisi aina noudattaa jomman kumman perheen tapoja ja kehittäisitte yhdessä ihan oman perheenne tavat? Miksi pitää kopioida jomman kumman suvun tavat sellaisenaan ja sitten yrittää väkisin pakottaa toinenkin niitä noudattamaan? Mitä jos miehesi vaatisi, että sinun on pakko noudattaa hänen perheensä tapoja, tai suhde on ohi? Olisiko reilua? Sitähän sinä mieheltäsi vaadit.

    • Ettäehkänäin

      Miehesi ei enää viihdy sinun perheesi parissa, koska hän on huomannut millainen olet. Hän tietää, että mielessäsi arvostelet miehesi perhettä (ehkä ilmeesi paljastaa enemmän kuin luulet tai puolihuolimattomat sanat, joita itse et ole tiedostanut), joten hän tekee nyt samoin sinulle. Muuta omaa asennettasi.

    • Oletko_unohtanut_tämän

      Jokaisella meistä on mielikuva ja toimintamallit selkäytimessä siitä miten lapsuuskodissa toimitaan, mutta sehän on lapsuuskodin toimintamalli..

      Monet tekevät irtioton lapsuuskodista ja sen tavoista silloin kun muuttavat pois omilleen asumaan ja siitä hetkestä alkaen mietitään miten minä tämän tai tämän asian teen, mikä minulle sopii.

      Viimeistään siinä vaiheessa kun muutetaan yhteen jonkun toisen ihmisen kanssa ja perustetaan perhe, aletaan olemaan me, pitäisi tajuta:
      Tästä alkaa se superkulunut klisee nimeltän: oma elämä.

      Olet ilmiselvästi unohtanut, että sinä et elä enää lapsuuskodissasi, etkä miehesi kodissa. Kyseessä on sinun ja puolisosi ...yhteinen...elämä ja sitä pitäisi rakentaa puolison kanssa yhdessä sopuisasti keskustellen, mikä teille. ..molemmille... sopii.

    • Lissu1984

      Keskustelu tässäkin asiassa paras ratkaisu, ellei se auttaa/tehoa ni ainoo mitä voi tehä ettei suhde kaatuisi ehdottaa että tekisitte omalla tavalla kaiken, ettekä toimisitte perheiden tapojen mukaan,ei luulis että olis kovin mahdotonta jos kunnioitatte ja rakastatte toisenne. Kummankin perheet on pakko hyväksyä ja tulla toimeen, se on osa toisen kunnioittamisessa, mut ei niidenkään oo pakko jatkuvasti olla tekemisissä, soveltavissaan oleva asia:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      774
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe