Työkyvyttömyyseläkkeelle joutuminen/pääseminen

selventäjä

Selailin näitä viestejä ja huomasin, miten tärkeää joillekin tuntuu olevan se käytetäänkö eläketapahtuman yhteydessä joutua vai päästä sanaa. Joillekin tuntuu olevan hämärän peitossa se, miten noita sanoja käytetään. Ihan selvelnnykseksi ajattelin tähän sen laittaa, niille jotka selvennystä ovat vailla.

Jos eläketapahtuma on vastentahtoinen, tapahtunut vastoin henkilön toivetta, eläkkeelle joudutaan. Jos eläketapahtuma on toivonmukainen, tapahtunut toiveen/odotuksen mukaisesti, on kyseessä eläkkeelle pääseminen. Kumpaakin sanaa voi käyttää ihan subjektiivisen kokemuksen mukaisesti.

15

473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ahahahaahha

      Captain obvious strikes again!

    • termiitti-2

      Kyllä tämä asia riippuu myös kelasta. Jos kela myöntäisi pienimmästäkin flunnssasta eläkkeen, niin kenties silloin "joutua"-sana olisi melko paljon käytössä. Jos sen sijaan lääketieteellisesti katsoen työkyvyttömät, jotka eivät kelpaa työmarkkinoille, eivät saa eläkettä, käytetään melko yksinomaan termiä "päästä".

      • 60v

        Lääkärini mielestä tulisin joutua työkyvyttömyyseläkkeelle heti, koska työkykyni on mennyt. Kelan asiantuntijalääkärin (ei erikoisalaa) mielestä en tule pääsemään koskaan, koska hänen mielestään en ole edes sairausloman tarpeessa. Ei sairauspäivärahaoikeutta!
        Tosin Kelakin myöntää, ettei työkykyä ole enää omaan ammattiini tai siihen verrattavaan, mutta kuitenkin päätti näin. Tulee oikeusprosessia, p****le.


      • Kotilääkäri

        Kenen leipää syöt sen lauluja laulat.


      • Ttytbnf
        60v kirjoitti:

        Lääkärini mielestä tulisin joutua työkyvyttömyyseläkkeelle heti, koska työkykyni on mennyt. Kelan asiantuntijalääkärin (ei erikoisalaa) mielestä en tule pääsemään koskaan, koska hänen mielestään en ole edes sairausloman tarpeessa. Ei sairauspäivärahaoikeutta!
        Tosin Kelakin myöntää, ettei työkykyä ole enää omaan ammattiini tai siihen verrattavaan, mutta kuitenkin päätti näin. Tulee oikeusprosessia, p****le.

        Tarkoitat varmaan kelan virkailijan päätöstä? Ei siellä ole yhdellä lääkärillä kymmeniä tuhansia hakemuksia käsitellä. Siinä faktaa pöytään.


    • kdjfkdjfkldjfkjf

      Just näistä kommenteista näkee miten pihalla ihmiset ovat noitten sanojen käytön kanssa.

      Hieno duuni, upeet työkaverit, arvostusta piisaa - tipahtaa parvekkeelta=joutuu
      10 syöpää ja dialyysissä, työpaikalla kiusataan =pääsee

    • JoutuinPianOn

      Entä jos yrittää päästä ja joutuu vain kuntoutustuelle?

      • oakkoakoka

        Se on myös eläke, tosin määräaikainen. Itselläni neljäs vuosi menossa, eikä mitään hylkyjä tullut matkan varrella. Kai ne joskus päästää pysyvälle kun katsovat että ei tuosta näköjään töihin ole.


    • 20plusmiinus

      Koetin päästä kuntoutustuelta (6vuotta) pysyvälle eläkkeelle,enkä silloin aavistanut/tiennyt (2003) ,että voi tulla hylkäys vaikka olin työkyvytön.
      Helvetillinen rumba alkoi soitteluineen ja muine järjestelyineen ja olin viikkokausia tuloitta.
      Sanon kokemuksesta että kannattaa yrittää unohtaa odotusaika eikä vatvoa asiaa liikoja.

    • 1800kuussaplsvuokratulot

      Kun ihminen on todistettavasti sairas, että vuosikausia joutuu lääkäreissä ja kuntoutusyksiköissä käymään niin silloin ennenaikaisesti aina joutuu koska siihen on perusteet. Keskimääräinen työkyvyttömyyseläkkeen määrä n.1100€/kk sekö houkuttaa.? Sillä ei pärjää kuin yksin ja niukasti muutenkin.

    • Steinbec

      Hyvä avaus. Minä pääsin tulottomaksi. Siis pelkän toimeentulotuen varaan.
      Suurin hyöty eläkkeestä ehkä olisi että voisi muuttaa esim Viroon laillisesti. Tiedän pari entistä pitkäaikaistyötöntä, jotka työkyvyttömyyseläkkeen saatuaan muuttivat Viroon.

    • sasasas

      Pari huomiota tuosta virohaaveesta varsinkin jos eläke pieni.
      Takuueläkettä ei saa virossa/ulkomailla vakituisesti asuva. Asunnon on oltava myös tosi halpa sillä asumistukea ei myöskään saa.

    • KimmoTolvanen

      Olen itse vielä työelämässä enkä hyväksy työkyvyttömyyseläkettä. Itse raadan niska limassa ja kokouksesta toiseen isännöitsijänä. Joudun kuuntelemaan köyhien kitinää päivästä toiseen. Tämä on mukavaa ja hyvin palkattua hommaa ja voi pukeutua tyylikkäästi pukuun toisin kuin suurin osa kansalaisista. Itse olen asemani ansainnut kovalla työllä. Isäni jätti minulle yrityksen, jossa nyt toimin toimitusjohtajana. Ahkerat palkitaan. Nyt töihin lusmuilijat!

      • TimmoVolvanen

        Kyllä varmasti jokainen asianmukainen palkkatyöpaikka tulee täytettyä, älä huoli veliseni.

        Jos tämän jälkeenkin on vielä työttömiä, niin sitten pitää pureutua siihen miten saadan luoduksi lisää alakohtaista TES:iä noudattavia palkkatyöpaikkoja, jotta loputkin pääsevät palkkatöihin.


    • alletonni

      Yhteensattumaa.

      Olin 52v ikäisenä sopinut työnantajani kanssa työsuhteen päättämisestä tuotannollisista ja taloudellisista syistä, mutta ennen sovitun 3kk:n jakson kulumista minulla ilmeni parantamaton, krooninen sairaus jonka oireiden hoito ensimmäisen vuoden aikana aiheutti sivuoireina mm. kuumeilua ja nivelkipuja.
      KELAn toimiston kehoituksesta täytin eläkehakemuksen ja myönteinen päätös tuli muutamassa kuukaudessa.
      Sopiva termi lienee "pääsin".
      Ensimmäisen vuoden jälkeen muutettiin lääkitystä ja sivuoireet katosivat täysin.
      Olen nyt 69v ja olen elänyt nämä 17 vuotta täysipainoista elämää lukuun ottamatta ensimmäisen vuoden alkukuukausien kiusoja.
      Kuukauden välein tehtävät laboratoriokokeet ovat ainoa elämää rytmittävä ja häiritsevä tekijä.
      Työhistoriastani johtuen eläkkeeni on todella pieni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe