Itselleni käynyt niin että ei sitä

janutskit

nöyristele korkeitakaan herroja kuten teki nuorempana, oikeestaan mikään ei pelota enää tässä iässä, siis korkeat arvot ammmateissa tms.
siten vaikuttaa "vanhuus".

36

377

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvä sinä (aloittaja). Tuon enempää ihminen tuskin elämässään saavuttaa:
      että hyväksyy itsensä, tietää oman arvonsa ja oman paikkansa, eikä ole enää minkään kipeä...

      • kylmätotuus

        Edesmennyt isäni, jota edelleen suuresti arvostan, piti ihmisiä samanarvoisina riippumatta esim. heidän varallisuudestaan tai koulutuksestaan.

        Ihminen on vain ihminen sisimmältään, kun kaikki ulkoinen riisutaan. Näin hän opetti meitä lapsiaan ja oikeassa oli.
        Ei ole syytä pelätä, pokkuroida tai nöyristellä kenenkään ihmisen edessä. Tuo tieto on kantanut minua läpi elämäni ja kantanee loppuun asti.


    • Ei.haittaa

      Lapsena ja armeijassa ja muuallakin joutui tilanteen mukaan käyttäytymään, enkä viitsi sanoa mitä mieli tekee kelle vaan.

      • Aika aikaa kutakin. Kai sillä ulkoisella kurillakin oli jokin merkitys, lapselle ja nuorelle. Nyt, ikääntyneinä, ollaan ehkä vapaampia kuin koskaan...


    • kyllätosion

      Oikea asenne aloittajalla ! juuri noin sen pitää ollakin, jos ei itse arvosta itseään on sitä turha odottaa muiltakaan.

      • kylmätotuus

        Juuri noin. Terve arvostus itseään kohtaan on koko elämän peruspilari.


    • Olen kiitollinen vanhemmilleni, jotka opettivat käyttäytymään kohteliaasti ja kunnioittavasti kaikkia ihmisiä kohtaan. En ole koskaan nöyristelyt enkä pelännyt ihmisiä, en ole myöskään asettanut heitä erilaisiin luokka-asemiin omassa mielessäni. Siitä on ollut monenlaista etua oman matkani varrella ja olen voinut keskittyä kommunikaatioon ja asioiden hoitamiseen. - Ihmiset ovat ihmisiä. Onneksi.

      • seurantakonet

        no et voi kai silti väittää ettei yhteiskunnallinen status, raha, lukeneisuus, yms. seikat vaikuttaisi ihmisten väleissä ja suhtautumisessa.


      • Niin. On hienoa, että jollakulla on kodinperintönä tuollainen itsekunnioitus/toisten ihmisten kunnioitus.
        Kaikilla sitä vain ei ole. Sen eteen joutuu tekemään työtä ja aina se silti voi olla pohjimmaisena ihmisessä, eräänlainen arvottomuuden tunne. Tiedostettuna sen ei tarvitse haitata kanssakäymistä muiden kanssa, mutta aina sitä ei edes tiedosta ja siitä voi syntyä monenlaista vaikeutta ihmissuhteissa ja elämässä muutenkin.

        Niin, että tasan eivät taida käydä onnen lahjat, mutta niillä korteilla pelataan mitkä on saatu,..


      • Olen samaa mieltä kanssasi, demeter1.

        Seurantakonet'ille vastaan, että kyllä voin väittää, etteivät mainitsemasi asiat vaikuta, tai niiden ei ainakaan tarvitse antaa vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen eikä suhtautumiseenkaan.

        Persoonallisuus ja omat ajatukset ovat eri asia. Voi kirota mielessään jotain asiaa, mutta käyttäytyä silti hyvien tapojen tai etiketin vaatimusten mukaisesti.

        Ihailin isääni, joka esim. haastatteli yhtenä iltana ovikelloamme soittanutta kerjäläistä, (joka muuten kertoi valinneensa kerjäämiseen omaksi hyväpalkkaiseksi ammatikseen) tai saattoi pysähtyä juttelemaan hetkeksi vieraitten ihmisten kanssa kaupungilla liikkuessamme tai jossain tilaisuudessa.

        Olen itsekin ehtinyt kuulla monenlaisia tarinoita maailmalla liikkuessani ja erityisesti julkisilla liikennevälineillä matkustaessani.
        Olemme olleet luonteeltamme aktiivisia ja kiinnostuneet monenlaisista asioista, luultavasti siksi myös tuttavapiireihin on aina kuulunut erilaisten yhteiskuntastatusten, koulutuksen ja varallisuuden omaavia ihmisiä ja ryhmiä. Meillä on myös ollut vähintään kohtuulliset valmiudet sopeutua erilaisiin ryhmiin tarpeen ja mielenkiinnon mukaan. - Ihmiset arvostavat erilaisia asioita.


      • optimisti-orvokki kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi, demeter1.

        Seurantakonet'ille vastaan, että kyllä voin väittää, etteivät mainitsemasi asiat vaikuta, tai niiden ei ainakaan tarvitse antaa vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen eikä suhtautumiseenkaan.

        Persoonallisuus ja omat ajatukset ovat eri asia. Voi kirota mielessään jotain asiaa, mutta käyttäytyä silti hyvien tapojen tai etiketin vaatimusten mukaisesti.

        Ihailin isääni, joka esim. haastatteli yhtenä iltana ovikelloamme soittanutta kerjäläistä, (joka muuten kertoi valinneensa kerjäämiseen omaksi hyväpalkkaiseksi ammatikseen) tai saattoi pysähtyä juttelemaan hetkeksi vieraitten ihmisten kanssa kaupungilla liikkuessamme tai jossain tilaisuudessa.

        Olen itsekin ehtinyt kuulla monenlaisia tarinoita maailmalla liikkuessani ja erityisesti julkisilla liikennevälineillä matkustaessani.
        Olemme olleet luonteeltamme aktiivisia ja kiinnostuneet monenlaisista asioista, luultavasti siksi myös tuttavapiireihin on aina kuulunut erilaisten yhteiskuntastatusten, koulutuksen ja varallisuuden omaavia ihmisiä ja ryhmiä. Meillä on myös ollut vähintään kohtuulliset valmiudet sopeutua erilaisiin ryhmiin tarpeen ja mielenkiinnon mukaan. - Ihmiset arvostavat erilaisia asioita.

        Minustakin hyvät tekevät ihmisistä tasavertaisia, jos he niin tahtovat. Ja väittäisin, että ne ovat kaikkien opittavissa.
        Vaikka ei voisi (aina) kunnioittaa toista, häntä voi silti kohdella hyvin.


      • seurantakonet kirjoitti:

        no et voi kai silti väittää ettei yhteiskunnallinen status, raha, lukeneisuus, yms. seikat vaikuttaisi ihmisten väleissä ja suhtautumisessa.

        Ei ainakaan minun eikä jälkikasvuni suhtautumisessa. Joku kuvailemiasi ominaisuuksia useammallakin alueella edustava ihminen voi ansaita vähemmän kunnioitusta kuin joku runsaasti sydämen sivistystä omaava vähävarainen ja vähemmän koulutettu ihminen.


    • Tavuviiva

      Vai tarkoittaako aloittaja sitä, ettei tarvitse sietää kaikenlaista käytöstä.
      On oikeus odottaa arvostavaa kohtelua - jokaisen.
      Arvostus on aina ansaittava. Mielestäni itse sitä ei voi ottaa.
      Voimme sormella osoittaa Pönttö-Eemeleitä, joilta voisi edellyttää jotakin, mutta eivät ansaitse huomiotakaan, koska puuttuu sydämensivistys ja onko tämä jotain myötäsyntyistä, karismaattisuutta.

      • hempppavvn

        miten se arvostus on aina anasaittava, jos on vaikka sokea ja vammainen, miten hän sen itse ansaitsee?


      • Tavuviiva
        hempppavvn kirjoitti:

        miten se arvostus on aina anasaittava, jos on vaikka sokea ja vammainen, miten hän sen itse ansaitsee?

        Ihan vaikka näin, että kaikki ihmisolennot syntyvät vapaina ja tasavertaisina keskenään..70-luvulla lauloi muistaakseni Aulikki Oksanen ja kyllä täytti sydämeni.


      • O-Orvokki

        Väitätkö tosissasi, Tavuviiva, että s i v i s t y n y t ihminen voisi osoittaa halveksuen sormellaan jotain sivistymätöntä ihmistä jossain?


      • Tavuviiva
        O-Orvokki kirjoitti:

        Väitätkö tosissasi, Tavuviiva, että s i v i s t y n y t ihminen voisi osoittaa halveksuen sormellaan jotain sivistymätöntä ihmistä jossain?

        Jopas tuli sinulta varsinainen väläys.

        Luepas uudestaan, mitä olen kirjoittanut. Jos on oikein vaikeaa taas ymmärtää, tehdään taas esimerkki.
        Aika-ajoin valitsemamme kansanedustajat kävelevät ns. kansalaisten yli. Siinähän on yksi kulminaatiopiste.
        Kyllä kansalaiset voivat ilmaista, että näin ei käy.
        Ja jos aseman puolesta harrastaa pöyhkeilyä, kyllä kansalaiset voivat ilmaista, että näin ei käy.
        Ja yksinkertaistit tuon sormella osoittelun => metafora. Emme nyt keskiajassa kait rämmi?

        Miten sinä osoittaisit jollekin esim. pättäjälle, miten ylimielien ote ei kanna?


      • O-Orvokki

        Ilmaisisin asian mahdollisimman selkeällä suomenkielellä ääneen sanoen tai kirjallisesti. ;)

        Anteeksi yksinkertaisuuteni ja kiitos, että vaivaudut selittämään.


      • Tavuviiva
        O-Orvokki kirjoitti:

        Ilmaisisin asian mahdollisimman selkeällä suomenkielellä ääneen sanoen tai kirjallisesti. ;)

        Anteeksi yksinkertaisuuteni ja kiitos, että vaivaudut selittämään.

        Tarkennukseksi: en pidä buuaskonserttiakaan fiksuna ilmaisuna, vaikka ko. henkilön politiikka ei miellyttäisikään. Vastenmielistä käytöstä minusta! Keskiaikaista.


      • rehellisempiä-en-tunne
        hempppavvn kirjoitti:

        miten se arvostus on aina anasaittava, jos on vaikka sokea ja vammainen, miten hän sen itse ansaitsee?

        Miten sokeus tai vammaisuus estää arvostamisen syntyä?
        Olen työskennellyt vammaisten parissa ja oppinut arvostamaan heitä suuresti, he jos jotkut ovat tässä yhteiskunassa saaneet taistella oikeuksiensa puolesta. Sitkeitä ja syyttömiä omaan kohtaloonsa ovat eivätkä silti paljonkaan kohtaloaan surkuttele, samoin kun tekevät usein itse itsensä ahdinkoon saattaneet.


    • koittamaan

      OLET siis yläpuolella kaikkija muita ! Hyvät sinulle on äijän ego turvonnut, lie vatsan kaa

      • TämäTyhmäEIjummarra

        Perustele arvelusi ja väitteesi.


    • Melkoinen-epeli

      En ole nöyristellyt koskaan, edes koulussa ja en myöhemminkään, ja siksi olen ollut kohtalaisissa vaikeuksissa. En nöyristellyt edes armeijassa; vaikka yritin Rokan medotein, sain potkut armeijastakin "sopeutumattomana" yksilönä. Höh, minullehan se passasi erittäin hyvin, pääsin takaisin työelämään ja tienaamaan.
      Käytöstapoja minulta ei ole puuttunut koskaan, ei hyvässä eikä pahassa. "Niin kaiku vastaa kun sinne huudetaan".

    • tasa-arvoista-

      Minua on aina naurattanut ne, jotka luulevat olevansa jotain parempaa rikkautensa ja asemansa vuoksi. En ole koskaan nöyristellyt ketään pomoja. Jos ei tavallinen kanssakäyminen ja puhuminen heitä miellytä, niin saavat olla puhumatta. Pienet pomot on aina pahimpia, niin armeijassakin. Pitää yrittää nostaa itseään vaikka väkisin.

    • Jos uskoo korkeimpaan ei pokkuroi herranketaleille.
      Oikeamielisiä on helppo kunnioittaa. ☺️

    • eppu2

      Ihan normaalilla asiallisella käytöksellä kyllä yleensä pärjää ihmisten kanssa.
      Jos se ei kelpaa niin sellainen henkilö saa sitten olla pois elämänkuvioista.
      Empä ole kuvia kumarrellut koskaan. Ei ole ollut tarvetta.

    • tunne-oma-tilasi

      Nöyristely on turhaa, mutta arvostus on usein paikallaan.

    • ent.siivoojaparka

      En voi mennä sanomaan, että käyttäytyisin kaikkia ihmisiä kohtaan samalla tavalla tai että arvostaisin kaikkia ihmisiä tasavertaisesti. Minulle se olisi sula mahdottomuus.

      Ei ole kuitenkaan kysymys oppiarvosta, varallisuudesta, kansalaisuudesta, ihonväristä, sukupuolesta, sukupuolisesta suuntauksesta, iästä ... Joittenkin pärstäkerroin ei vain miellytä yhtä paljon.

      Ei ole silti tapanani haistatella kenelläkään (ainakaan tarkoituksellisesti), sylkeä päälle, näyttää keskisormea, pyllistellä ... tai sellaista, irvistellä kyllä saatan. Jotain rajoja sentäs oltava.

    • Ihmetellyt mamujen kertomuksia lehdistä ja haastatteluista miten Suomessa on syljetty heidän päälleen. Minä en ole Suomessa nähnyt koskaan tilannetta kun joku on sylkenyt toisen päälle, siis oikeasti kunnon klimpin päästänyt. En pidä sitä maan tapana, tämä ei ole niin takapajuinen maa. Siksi olen miettinyt onko heillä sylkemisestä joku muu käsitys. Haluaisin kuulla mihin kohtaan se räkä on lentänyt, kasvoihin vai vaatteille. Minulle sylkeminen tarkoittaa että klimppi lentää oikeesti kasvoille tai vaatteille. Se on äärimmäisen halveksunnan merkki, ja suurempi häpeä tekijälleen, ei ole ihmisen teko.

      • ent.siivoojaparka

        Jos Suomessa on syljetty heidän päälleen, niin eihän se sitä tarkoita, että suomalaiset olisivat sylkeneet.
        Minun päälleni on syljetty Ruotsissa ihan kirjaimellisesti (tuli naamalle ja sitä riitti vaatteillekin), mutta kukaan ruotsalainen tai suomalainen ei ole päälleni sylkenyt.


    • Siilimuorikka3

      Tuli mieleen sellainen sananlasku vai mikä lie jotta "Herran pelko on viisauden alku". Mitähän silläkin sitten tarkoitetaan?

      • Raamatusta se on ja siellä selitetään mitä se on. Esivaltaa kunnioitetaan vaan ei sokeasti, laki on laki sitä on syytä pelätä ja kunnioittaa. Keisarille mikä keisarille kuuluu. Kyllä esimiehen kunnioitus työpaikalla on hyvä juttu, se on viisautta, ei tule kitkaa henkilösuhteisiin, hän kantaa sitten oman vastuunsa antamistaan ohjeista. Henkensä puolesta on joskus syytä pelätä.
        Eipä näitäkään tule paljoa mietittyä, taitaa olla jo "selkärangassa"


      • ent.siivoojaparka

        Ei se Herra kylläkään Raamatussa tarkoita näitä liituraitapukuisia lankkikenkäisiä. Jumalasta siinä sananlaskussa on kysymys ja hänen tahtonsa kunnioittamisesta.

        Raamatustahan se on, mutta se on vähän humoristisessa mielessä maallistettu tarkoittamaan herraa kuin herraa.
        Samantapaisesti kuin "lapset ovat Herran lahja".


      • Siilimuorikka3
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Ei se Herra kylläkään Raamatussa tarkoita näitä liituraitapukuisia lankkikenkäisiä. Jumalasta siinä sananlaskussa on kysymys ja hänen tahtonsa kunnioittamisesta.

        Raamatustahan se on, mutta se on vähän humoristisessa mielessä maallistettu tarkoittamaan herraa kuin herraa.
        Samantapaisesti kuin "lapset ovat Herran lahja".

        Noin minäkin vähän ajattelin jotta laajennettu maalliseksi :D.


      • Joopa joo, ei siellä raamatussa herranketaleita opeteta pelkäämään. Eikä myöskään talonherraa joka muijalleen opastaa että hän on herra ja sinun on minua pelättävä. Varmaan sata vitsiä tästä väännetty.


    • Heips_tosikot

      Tuonnehan voitte antaa omia vastauksia, tästä vaikeasta elämästänne mitä pohditte näillä kirjoituksillakin.

      http://yle.fi/uutiset/3-9408311

      Rennosti vaan ei se maailmaa mullista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      62
      5992
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3774
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      232
      2076
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1830
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1269
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe