FInskin emot: Kuinka hyvin id-lennoille pääsee?

mietinmietin

Mietin nyt vielä tuota kurssille osallistumsita, jos pääsen. Palkka on huono, joten muiden etujen täytyy sit painaa enemmän. Eli jos on 2 aikuista ja 2 taaperoa, niin miten onnistuu id-lippujen käyttö, kuinka hyvin koneeseen pääsee yleensä. Meitä kiinnostaa Thaimaa, Meksiko ym. kaukomaat talvella (joulu-helmikuu) ja kesäkuukausina Kreikan ja Italian saaret. Uskaltaako taaperoiden kanssa matkustaa idllä kaukomaille ja kuinka halvaksi se tulee vs pakettimatka?
Entä sitten kohteissa oleminen lentojen välissä? Kuinka pitkään ollaan vaikka Phuketissa ja ehtiikö siellä päästä loman makuun? Mitä muita kivoja lomalomakohteita on kuin Phuket? Siis ei kiinnosta Shanghait ja muut suurkaupungit vaan rehdit rantsukohteet.
Mitä muita etuja olis, mitkä vois vaikuttaa päätökseen?
Onko totta, että virkapuvut joutuis itse maksaan ja mikä on hinta??

Eli summa summarum, kannattaako id lippujen ja kohteessa olemisen lentojen välillä takia hakea emoksi?

28

3626

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hymyv

      Id-matkailu on kyllä kaikkea muuta kuin rentouttavaa, ja mitä isommalla porukalla matkaatte, sitä vaikeampaa se on.

    • eivieläfinnairilainen

      Jos rantsukohteet kiinnostaa, niin Thomas Cook tai TUi on varmaan parempi valinta, kohteissa ollaan pidempään, TUillla ilmeisesti paljon lentoja Thaimaasen ja Thomas Viikolla Kanarialla vietetään muistaakseni 2-5 pv pätkiä, jonka aikana sieltä käsin tehdään lentoja. Paljon poissaoloa kotoa tosin. En siis ole ollut kummallakaan töissä mutta haastatteluissa kävin.

      Finnairilla on toki lomalentoja talvella moniin kohteisiin, mutta en tiedä onko edelleen niin, että niissä ollaan vähän pidempään kun 1-2 pv ja että uudet eivät pääse niitä lentämään, tuollaista olen joskus kuullut.
      Suuri osa kaukolennoista kyllä on isoihin kaupunkeihin, että tuskin hirveästi rantaelämää pääsee viettämään, perillä ollaan varmaan 1-3 vrk.

      • hupsistaaaa

        Autocorrect :D Tietysti Thomas Cookilla, ei Viikolla :D


    • hfjsdhfghrkdfjfjkd

      Uutena työntekijänä BKK aika mahdoton kohde tai sit pitää tarkkaan osata katsoa low season ajankohdat. Koneeseen otto määräytyy virkaiän mukaan. Mitä isompi porukka, sen vaikeampaa päästä, pitää olla perheenä valmis hajautumaan, siis eri lennoille tarvittaessa. Taaperoiden kanssa ei voi ihan millä tahansa paikalla istua, eikä ainakaan pääse ohjaamoon. Et aloittaisin jostain euroopan kohteista ensin, joissa useampi lento päivässä ja paremmat mahdollisuudet päästä kotiinkin. Tosin on sitä nuorempana riskillä lähtenyt Thaimaaseen, mutta paluulennon odottaminen on, mitä stressaavinta puuhaa. Hinnalla ei ole liput pilattu. Lomalennoissa on sitten taas erilainen systeemi ja ne liput on vähän arvokkaampia. Niissä siis äkkilähtö pakettimatka on hyvinkin vertailukelpoinen hinnaltaan.
      Virkapukuun on tietty virkapukuraha, jolla saat vuodessa "ostaa" tietyn määrän vaatetta. Alkupakettiin voi olla, että se ei ihan riitä ja sit menee omakustanteiseksi. Riippuu tietysti, kuin laajan valikoiman vaatteita otat. Tai sit kannattaa pihistelä alkuun ja ottaa välttämättömimmät ja odottaa taas seuraavan vuoren virkapukurahaa, jotta saa lisättyä vaate arsenaalia....näin ainakin joskus.

    • Uskomatontapuhetta

      Siis ihan oikeesti jos edes mielikuvituksessasi ajattelet hakea alalle id-lippujen vuoksi niin morjens!

      Äiti-ihminen.. ei hyvää päivää.

    • Surullistaluettavaa

      "meitä kiinnostaa thaimaa, Meksiko, ym"

      "kuinka pitkään ollaan vaikka Phuketissa"

      "ihan rehdit rantsukohteet"

      Tuo tyttö ei tule kyllä varmasti valituksi. Ei vissiin hissi nouse ihan ylimpään kerrokseen. :D

      • OleeOlee

        Repesin ääneen. Bussissa. :D

        Ton ketjun perustajan täytyy käydä varmasti vähän hitailla. Ehkä jotain kehitysvammaa tai vastaavaa. :/

        Ei kiusata häntä. :(


      • Mhmhmhmm

        Voi luoja teidän kanssa. Kannattaa katsoa peiliin ja miettiä hieman mitä suustaan päästää.


    • eilennätä

      Aloitus taitaa olla provo. Niin järjetöntä on pohdinta.

      Lentoemo saa työssään lentelystä koko lailla tarpeekseen. Lennoille ei tee mieli sen enempää. Kohteissa perilläolot ovat vain poikkeuksellisesti rantalomaa.

      Nykyään lentolippuja saa halvalla. Kannattaa mennä ihan muualle töihin, saada parempaa palkkaa ja paljon lomaa, niin voi viedä perheensä Thaimaahan muutaman kerran vuodessa. Matkapakettejakin saa tosi huokealla minne vain. Ei muuta kuin lomailemaan!

      • VoiVoisentään

        Joo ei tuo kovin uskottavalta kirjoittelulta kuulosta. Väärä ala hakusessa. :(


    • saanauu

      Hei, minun nimeni on Saana ja teen tällä hetkellä opinnäytetyötä Lincolnin yliopistoon. Opiskelen matkailualaa. Vaikka opiskelen englanniksi, kysely on suomeksi. Kyselyn tarkoituksena on tutkia pakettimatkojen tulevaisuutta nyt kun ihmiset matkustavat paljon itsenäisesti. Kyselyn vastaamiseen menee muutama minuutti, joten arvostaisin todella paljon jos mahdollisimman moni viitsisi vastata. Kiitos paljon ja oikein mukavaa alkavaa kevättä!
      https://www.webropolsurveys.com/S/51CF0B6F605A0052.par

    • seap

      Kyllä tämä pohdinta ihan aitoa oli. Jos palkka on surkea, työajat ovat surkeat, niin sitten pitää edes halvalla päästä lentämään. Kyllä lentoemot vapaalla lentelevät paljonkin, turha väittää, että eivät muka lentäisi. Kyllä ne id-liput muillekin on suuri juttu, harva sitä vaan ääneen kehtaa myöntää. Samoin kun se on tärkeetä, että pääsee aurinkoisiin kohteisiin yöpymään lentojen välillä. terv. ap

      • ndasjhfjkhajfhkjsf

        Miten kävi, mihin ratkaisuun päädyit? Ja pääsitkö kurssille?


    • mietinmietin

      Kiitos kannustavista kommenteista. Minulla on paljon ystäviä jotka matkustavat koko perheen voimin ID-lipuilla juurikin sesonkiaikoina. Kyytiin pääsevät lähes aina. Milloin lapset ohjaamossa tai sylissä jos ei vapaita paikkoja ole. Olen kuullut että matkustajille on tarjottu vaihtoehtoisia lentoja jotta ID-matkustaja ja perhe on päässyt kyytiin jolla on työvuoro seuraavana päivänä. Onhan tämä lentoyhtiöllekkin hallaa jos ei työntekijä pääse töihin. Kalliimmaksi se tulee! Taitaa olla kateellisia täynnä tämä palsta.

      • Ölöäå

        Sylissä ei voi istua kuin alle 2-vuotias. ID-matkustaminen on haastavaa ja kaikin tavoin kärsivällisyyttä vaativaa, kun koneet usein täynnä nykyään. Pelkän ID-lippuedun vuoksi ei kannata työhön hakeutua.


      • HesaVantaa

        Tähän väliin todettakoon, että ID-Lennon missaaminen ei ole millään tavalla pätevä syy olla töistä pois, mistä syystä aina joutuu laskemaan varapäiviä jotta on varmasti työpaikalla töiden alkaessa. Lapset eivät istu sylissä eivätkä ohjaamossa, eikä koskaan ID-matkustaja mene maksavan asiakkaan edelle. Menkää muualle kertomaan näitä "totuuksia", kun ette mistään mitään tiedä.


    • id-staff

      Vai että oikein vaihtoehtoisia reittejä???Heheh kyllä se on kuule niin että kirjallinen varoitus odottaa työpaikalle palattuasi mikäli sössit vuorosi id-lentojen takia. Id-lippulaiset ovat yleensä se rupusakki joka on nöyränä hattu kourassa kerääntynyt pikku porukaksi check-innin viereen. Sieltä syöksyy tasaisin väliajoin joku expertti tiskille kyselemään paikkatilainteista ja virkailija joutuu tatti otsassa jämäkillä komennoilla palauttamaan köyhän takaisin omiensa pariin.

      Jotkut saattavat jopa päästä koneeseen mutta virkailijasta on kuitenkin kiva vielä hieman kyykyttää 2 luokan kansalaista, joten lippu annetaan kouraan 10 minuuttia ennen koneen lähtöä.

      Nämä hikisinä ja haisevina rääkyvine kakaralaumoineen, lähtöajan jälkeen koneelle juoksevat (joita aina katsotaan aina pahasti ja halveksuen) ovat yleensä näistä lippueduista nauttivia maailmankansalaisia :) :). Huonomman tuurin omaaville odottaa taksikyyti takaisin hotellille mistä olit chekannut itsesi ulos juuri kolme tuntia aikaisemmin :) :). Seuraavana päivänä sama rumba uudestaan :) :)

      Suosittelen oikeaa lippua, voit matkustaa rauhassa rinta rottingilla.

      • Ootkovähänsäälittävä

        Joo juuri näin se menee. :D Te "rinta rottingilla" y-luokkaan juoksevat karjalaumat niitä köyhiä olette,
        Ei oo totta, kuinka katkeria ja kateellisia täällä jotkut on.


        Terkuin 90% lennoista siellä bisneksessä matkaileva "2. luokan kansalainen" :Ddd


      • tietävä1

        Vai että 90% id-lennoista busineksessa??? :D :D :D. Älä nyt tule tänne pikkutyttö aloittelijoille valehtelemaan. Minulla satavarmasti enemmän virkaikää ja kokemusta henkilöstölipuilla matkustamisesta kuin sinulla ja voin kokemuksen syvällä rintaäänellä kertoa että 90% id-matkoista menee siellä economyn puolella. Ja jos oikein huono tuuri käy niin miehistöpaikalla jump-seatillä. Mikäli mahtuu edes koneeseen.

        Ei tarvitse olla katkera tai kateellinen. Olihan tuo sinun vastauksesi yllä oleva kuvaus id-matkustamisen "ihanuuksista" todella osuva ja varmasti asioista tietävän kuvailema. Tiedät sen varsin hyvin jos olet oikeasti nauttimassa eduista eikä joku tuntemasi henkilö.

        Id-lipuilla matkustava on aina maksavaa asiakasta heikommassa asemassa joka suhteessa. Asiakkaita ei varmasti reititetä uudelleen että id-lippulainen mahtuisi koneeseen. Siinä jää kylmästi rannalle. Myöskään businekseen ei todellakaan nosteta ensisijaisesti henkilökuntalipulla matkustavia vaan yrityksellä on selkeät ohjeet missä järjestyksessä tasokorttilaisia upgradetaan economysta businekseen jos sinne jää tilaa. Tässä ei edes auta vaikka olisi ostettu business- (id) lippu.

        Kyllä maksavalla lipulla menevällä on se tietty vapaus, valinnanvapaus ja varmuus matkustettaessa verrattuna id-lippulaiseen, että siinä mielessä voivat kyllä matkustaa "rinta rottingilla" kuten id-staff ylempänä kirjoitti.


      • Vaiettätietävä

        Sinusta ja sun virkaiästä en tiedä, mutta itse olen matkustanut 99% viimeaikaisista lennoistani j:ssä, id-lipuilla. Osa ostettu bisnekseen, osa upgreidattu.... Ja kyllä se ostettu bisnesslippuni menee tasokorttilaisten upgreidauksen edelle, nykyään edes tasokorttilaisia ei melkein missään tilanteissa nosteta sinne bisnekseen.


      • Huohvaan
        tietävä1 kirjoitti:

        Vai että 90% id-lennoista busineksessa??? :D :D :D. Älä nyt tule tänne pikkutyttö aloittelijoille valehtelemaan. Minulla satavarmasti enemmän virkaikää ja kokemusta henkilöstölipuilla matkustamisesta kuin sinulla ja voin kokemuksen syvällä rintaäänellä kertoa että 90% id-matkoista menee siellä economyn puolella. Ja jos oikein huono tuuri käy niin miehistöpaikalla jump-seatillä. Mikäli mahtuu edes koneeseen.

        Ei tarvitse olla katkera tai kateellinen. Olihan tuo sinun vastauksesi yllä oleva kuvaus id-matkustamisen "ihanuuksista" todella osuva ja varmasti asioista tietävän kuvailema. Tiedät sen varsin hyvin jos olet oikeasti nauttimassa eduista eikä joku tuntemasi henkilö.

        Id-lipuilla matkustava on aina maksavaa asiakasta heikommassa asemassa joka suhteessa. Asiakkaita ei varmasti reititetä uudelleen että id-lippulainen mahtuisi koneeseen. Siinä jää kylmästi rannalle. Myöskään businekseen ei todellakaan nosteta ensisijaisesti henkilökuntalipulla matkustavia vaan yrityksellä on selkeät ohjeet missä järjestyksessä tasokorttilaisia upgradetaan economysta businekseen jos sinne jää tilaa. Tässä ei edes auta vaikka olisi ostettu business- (id) lippu.

        Kyllä maksavalla lipulla menevällä on se tietty vapaus, valinnanvapaus ja varmuus matkustettaessa verrattuna id-lippulaiseen, että siinä mielessä voivat kyllä matkustaa "rinta rottingilla" kuten id-staff ylempänä kirjoitti.

        Harmi, että te vanhat tosiaan olette noin katkeria, kuin kirjoituksestasi paistaa läpi. Onneksi on rekryt käynnissä, saadaan uusia ja nuoria emäntiä taloon.

        Terkuin vuoden lentänyt


      • ddd22
        Vaiettätietävä kirjoitti:

        Sinusta ja sun virkaiästä en tiedä, mutta itse olen matkustanut 99% viimeaikaisista lennoistani j:ssä, id-lipuilla. Osa ostettu bisnekseen, osa upgreidattu.... Ja kyllä se ostettu bisnesslippuni menee tasokorttilaisten upgreidauksen edelle, nykyään edes tasokorttilaisia ei melkein missään tilanteissa nosteta sinne bisnekseen.

        Joo ja lehmät lentää. Varmaan olet matkustanut id:nä 99% vieraidenkin yhtiöiden busineksessä. Siellä ei kuule paljo jonkun perähikiän konkurssikypsän lentoyhtiön lippuja arvosteta.


      • L1position
        Huohvaan kirjoitti:

        Harmi, että te vanhat tosiaan olette noin katkeria, kuin kirjoituksestasi paistaa läpi. Onneksi on rekryt käynnissä, saadaan uusia ja nuoria emäntiä taloon.

        Terkuin vuoden lentänyt

        Näin on. Mutta älkää collegat käyttäkö sanaa lentänyt. Lentoemännät eivät lennä vaan kapteeni ja perämies lentävät. Meidän työmme on tarjoilla matkustajille ruokaa, juomaa, seuraa ja pitää cabin siistinä. Juuri niin ammattimme nimikin sanoo eli emäntä.


      • Stuertti2008
        ddd22 kirjoitti:

        Joo ja lehmät lentää. Varmaan olet matkustanut id:nä 99% vieraidenkin yhtiöiden busineksessä. Siellä ei kuule paljo jonkun perähikiän konkurssikypsän lentoyhtiön lippuja arvosteta.

        Kommenttisi paljasti, ettet ole koskaan lentoemäntä ollutkaan, ehkä unelmissasi max.

        Ja kyllä, ylempi _K_ollega, lentoemännät yleisesti puhuu siitä lentämisestä, vaikkeivat sitä konetta OHJAA. Kaikki koneessaolijat lentävät taivaalla, ohjasivat konetta tai eivät,


      • ght11

        Pitääkö olla lentoemäntä että saa id-lippuja? Kaikkia ei välttämättä kiinnosta vuorotyötarjoilijan tehtävät ja saattaapi olla hieman ylikoulutustakin kyseiseen duunarin hommaan.


      • Hahahahahahah
        ght11 kirjoitti:

        Pitääkö olla lentoemäntä että saa id-lippuja? Kaikkia ei välttämättä kiinnosta vuorotyötarjoilijan tehtävät ja saattaapi olla hieman ylikoulutustakin kyseiseen duunarin hommaan.

        No mietis sitä, duunari.


    • Eikoskaanidlipuilla

      Id lippuja ei saa heti. Aiemmin oli 6kk päästä mut nyt muuttui 12kk päästä työsopimuksen solmimisesta.

      • Mitähoriset

        En tiedä tulevasta rekrystä, mutta me pk3 ainakin saamme id -liput 6 kk päästä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      355
      3163
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      121
      1176
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1157
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      133
      943
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      737
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      727
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      717
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      679
    Aihe