Unilääkkeistä eroon

Vieroittautuja

Onko joku päässyt pitemmän ajan kuten yli vuoden päivittäisestä unilääke- tai nukahtamislääkkeen käytöstä eroon onnistuneesti (Imovane, Stella, Tenox jne...)? Tai päivittäisestä bentsonkäytöstä (Diapam, Opamox jne....)?

- Miten siinä onnistuitte? Esimerkiksi miten vähensitte annosta..

- Minkälaisia vieroitusoireita oli ja mikä vaikutus unilääkkeen vieroituksella oli nukkumiseen?

Kokemuksia?

13

286

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zxzxzxzx

      Pääsin zopinoxsista kun lekuri ei uusinut respaa enää. Ei haitannut yhtään, päin vastoin zopinoxit katkoivat yöuntani.

      • Vieroittautuja

        Kunpa itsekin olisin päässyt yhtä vaivattomasti eroon mutta näin ei käynyt. Olen huomannut myös että yöuni on katkonaisempaa tämän lääkkeen myötä mutta ilman pilleriä ei pääsisi unten maille


    • Tuuli333

      Jaoin tabletin viiteen osaan ja jätin yhden osan ottamatta. Näin meni kolme viikkoa. Sitten jätin taas yhden murusen pois, ja taas se kolme viikkoa...
      Pillerien pieniminen oli vaikeaa mutta jotenkin se onnistui suurinpiirtein.
      Itse käytin bentsoja liikaa ja päivittäiset annokset vaihtelivat. Siksi oli vaikeaa määritellä päivittäistä annosta vieroituksen aikana. Mutta jos olo oli vaikea, otin pienen palasen lisää - mutta vain sen kerran.

      Ei kannata yrittää nopeaa vieroitusta sillä jos tulee pahat vieroitusoireet, ottaa olon helpottamiseksi isomman määrän ja käyttö ehkä alkaa entistä pahempana. Tuo kolmen viikon systeemikin on nopea, mutta mulle se sopi hyvin.
      Mulle tuli vieroittumisen aikana lievähköjä ahdistuskohtauksia. Univaikeuksia oli, mutta siihen osasin varautua.
      Muistan erityisesti värikkäät unet ja myös painajaisunet. Ne pukkaa päälle vieroittumisen aikana kun normaali uni alkaa tulla takaisin. Unia en paljoa nähnyt käytön aikana ja sitten ne suorastaan hyökkäsivät esiin.
      Unet normalisoituivat muutamassa viikossa kun vieroitus oli kokonaan ohi.

      Käytin bentsoja melkein 10 vuotta, Opamox, Tenox, Diapam, Oxepam, Xanor... Sellaisiakin oli kuin Normison ja Oxamin ja
      Temesta. Jos pillereitä oli paljon, otin monta kerralla, aina en laskenut määriä.

      • Vieroittautuja

        Hyvä kuulla että vieroitus onnistui!

        Olen itse mahdollisesti pienentäyt annosta vähän liian hätäisesti, sillä joinain päivinä ahdistus on ollut todella voimakasta. Univaikeuksia ja heräilyä on ollut enemmän. Minäkin olen huomannut että nukkuessa tulee nähtyä paljon unia, verrattuna aikaan kun lääkeannos oli isompi.
        Tämä prosessi päästä unipillereistä eroon voi ottaa hyvin kauan aikaa kun on vuositolkulla tullut käytettyä. Positiivista on että annokseni on kumminkin jo puolet pienempi mitä se joskus on ollut.


    • pavelK

      Hei aloittaja ! Jos satut huomaamaan tämän - oletko päässyt eroon unilääkkeestäsi, miten ja kauanko kesti ?

    • Vierottautuja

      En ole päässyt. Annos on pienentynyt kyllä. Tavoite päästä eroon unilääkkeestä vuoden loppuun mennessä. Murustan lääkettä hitaasti pois.

    • Happpynau

      Oon vanha ja kokenut ja voin kertoa että halusitpa lääkkeistä tai tupakasta tai mistä tahansa EROON niin ratkaisu on kannabis. Itse pari kuukautta pakotin itseni käyttämään kannabista kunnes huomasin etten tarvitse sitä enää. Aiemmin minua oli koitettu vierottaa kolmiolääkkeistä muilla lääkkeillä mutta lääkärit epäonnistuivat yrityksessään.

      • höhh

        Mistä ostit ?


    • enkäytäenää

      Unilääkkeistä eroon -oma kokemukseni ---*
      Jätin vaan yksinkertaisesti unilääkkeen ottamatta.
      Mutta, vieroitusoireita tuli. Muutamaan yöhön en nukkunut kuin vähäisiä määriä, sanon, että tämä kannatti kuitenkin tehdä . Enää en käytä unilääkkeitä. * Ajan kanssa eroon-.-.

      • Lopetin

        Samoin lopetin melatoniinin kerralla. En huomannut mitään eroa öillä. Hyvin olen nukahtanut ilmankin.


    • uneton.kälviällä

      Olen kohta 10 vuotta käyttänyt unilääkettä. Olen yrittänyt monta kertaa eroon unilääkkeestäni asteittain vähentämällä ja sitten jättämällä sen kokonaan.
      Kun ei kahteen kuukauteen nuku ilman sitä, pää prakaa ja on pakko alottaa taas.
      Sen kahden kuukaudenkin aikana on otettava 1-2 kertaa viikossa piltsu, että saa välillä vähän nukutuksi.
      Sain unilääkkeen alunperin "tarvittaessa" kovaan tinnitukseen, mutta se ei anna minun nukkua koskaan. Tinnitus on päällä yötä päivää.
      Melatoniinia olen yrittänyt, mutta se ei ole edes lääke, se ei vaikuta yhtään mitään. Ihan sama ottaako vai ei. Melatoniini on hormooni, jota elimistö tuottaa itse. Iän mukana sen tuotanto vähenee, jolloin sillä voi ehkä olla hienoinen unta parantava vaikutus, varsinkin jos uskoo sen vaikutukseen.

      • Saija78

        Kauanko vähennyksesi on kestänyt yleensä? Mistä unilääkkeestä on kyse?


      • uneton.kälviällä
        Saija78 kirjoitti:

        Kauanko vähennyksesi on kestänyt yleensä? Mistä unilääkkeestä on kyse?

        Olen käyttänyt puolikasta Zopinoxia viimeiset vuodet, niinkuin ensimmäiset vuodetkin.
        Ensimmäisten vuosien jälkeen puolikkaan teho meni. Aloin ottaa kokonaisen, se auttoi vähäksi aikaa. Kun huomasin, että nukun yhtä huonosti tai hyvin otanpa sitten puolikkaan tai kokonaisen, päädyin ottamaan vain puolikkaan = puolet vähemmän myrkkyä.
        Jätän sen puolikkaan kokonaan pois, kun yritän irtautua. Se on jo sinänsä niin pieni annos, että siitä ei paljon ole vähennettävää eikä pienemmästä annoksesta ole mitään hyötyä nukahtamisenkaan kannalta. En ole saanut muita "vieroitusoireita" kuin sen, etten nukahda ollenkaan enää ilman.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      276
      2974
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1538
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1270
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe