Köyhältä evätään jo kelataxi

Kelantaxi

Olen seitsemän vuotta joutunut käyttämään inva/kelataxia. Kelalta päätös käyttää toistaiseksi. Joulukuulle sain vuokran jälkeen 56€ toimeentulotukea jälleen sos.toimistolta. Kelalta ei vielä päätöstä tammikuulle. Tilasin kelataxin 3.1.2017 tiistaina, 4.1. meno Töölön röntgeniin magneettikuvaukseen oik. polvesta. Aika kuvaukseen 09.15, joten sovimme, että kyyti perillä 09.00. Ei tullut taxia ja kelan tilauskeskuksesta soitettin, että autoa ei ole tulossakaan. Keli oli huono ja luulimme sen johtuvan siitä. Soitin heti röntgeniin, etten pääse ulemaan, kun en saanut kelakyytiä. Sain uuden ajan 5.1. 19.00. Tilasin heti uudellen taxin ja taas luvattiin, että kyyti perillä 18.45. Odotin taxia sovitusti ja taas soitettiin kelan tilauskeskuksesta, että yksikään taxi ei ole kuitannut hakua: syynä se, että pyysin saada laskutukseen omavastuun 25€. Taxit saavat itse valita, ketä kuljettaa, joten he tietysti mielellään ottavat käteismaksajat kyytiinsä. Olen saanut äkillisen aivoverenvuodon ( suoni katkesi) ja halvaantunut vas.puol. En pysty käyttämään julkisia, ja nyt oikeaankin jalkaan tulossa tekonivel. Jos nyt pääsisi jotenkin kauan odottamaani mag.kuvaukseen ja 17.1.2017 Töölön sairaalassa kirurgian polille. Kaiken huipuksi tälle tammikuulle kertyy myös kaksi muuta terveydenhoitokäyntiä, joten minulla pitäisi olla meno- paluumatkoihin 200€!! Jos tätä uudistusta muuttaa kelan hoitoon toimeentulotukiasiat ei olisi tullut, olisin saanut 3 kk päätöksen ja kaikki olisi hyvin. Vuokran jälkeen työkyvyttömyyseläkkeestäni jäi käteeni 56€ alle toimeetulotuen ja sain maksusitoumuksen apteekkiin ja terveydenhoitokuluihin. Lääkekulut ovat n. 200€/kk. Ennen ei ollut mitään ongelmaa saada inva/kelataxia laskulle. Mitä nyt on tapahtunut, kun ei taxit enää hae, vaikka mulla on jatkuva oikeus käyttää kelataxia???? Jos taxseilla on pelko siitä, että matkakustannukset jäävät saamatta, kun kelataxin tilaa 1.1.2017 jälkeen laskutuksella, niin tuskin siitä on vielä näyttöä, eräpäiväänkin on oma aikansa. Kertokaa, auttakaa kuinka saisin kelakyydin, koska minulla on aivoverenvuodon myötä tullut valtavasti muita sairauksia ja kuluja, elän toimeentulotuen varassa. Olin 47v. kun jouduin yllättäen työkyvyttömyyseläkkeelle ja tämä kurjuus alkoi. VAROKAA JA VALMISTAUTUKAA te muut samassa asemassa olevat! Jos ei ole varaa maksaa käteisellä 25€ 25€, 50€/ terveydenhoitokäynti, niin tilaamanne kelataxi ei ehkä tulekkaan. Vielä siihen hyvässä lykyssä tulee postissa n 40€ lasku "käyttämättä jätetystä ajanvarauksesta" Toivoisin taxikuljettajilta ja jokaiselta, jolla olisi tietoa, miksi nyt tälläistä yllättäen tapahtuu, miten varattoman täytyisi toimia, että pääsisi lääkäriin, tutkimuksiin jne.?

18

2131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hjhjhjhjhjhjhjhjh

      Soita sinne Kelaan ja kysy sieltä ja selvitä asia heidän kanssaan. Tämä on täysin väärä areena asian selvittelyyn.

    • KELAtaksimies

      Ei ole mitään outoa nykyaikana. Isältänikin tuo yhtäkkiä evättiin vaikka oli invaliditeettiprosentti 100 (sekä liuta muita neurologisia häiriöitä johtuen erittäin laajasta aivoverenvuodosta, josta ei pitänyt selvitä alunalkaenkaan), asui kunnan palvelutalossa vai miksi sitä nyt sanottiinkaan, mutta halusi silloin tällöin käydä kotonaan (asuinkoti ennen ensimmäistä aivoverenvuotoa, jossa äitini vielä siis asui).

      Ensin valitettiin jatkuvasti ettei käy tarpeeksi palvelutalosta kotona, ja sitten kun kävi silloin tällöin taksilla, niin yhtäkkiä vuosien jälkeen evättiin oikeus invataksiin, huolimatta eri lääkäreiden puoltavista lausunnoista (mm fysio). Siinä oli joku semmoinen heti, että suurinpiirtein kaikille lähetettiin joku selvityspyyntö tarpeesta tai evättiin, ja sen sai tappelemalla ehkä takaisin.

      Asiasta olisi voitu valittaa, mutta isä ehti pian tämän taksioikeuden eväämisen jälkeen saada (vuosien jälkeen ensimmäisestä) uudistuneen aivoverenvuodon ja se olikin sitten menoa. Ennen tätä ehti itkeskellä, että pääseekö hän nyt enää käymään kotonaan koskaan.

      Eläke oli hyvä, muistaakseni yli 3000e/kk, mutta se meni kokonaan hoitokuluihin ja hoitokotiin. Kunta yritti vetää yhdet lomarahat edellisvuodelta, ja siinä oli vissiin jotain muutakin, välistä, ja väittivät pokkana että ne on maksettu, kun isällä ei aivoverenvuodon jälkeen ollut mahdollisuutta asiaa tarkistaa. Äiti tarkisti tiliotteilta ja sanoi että ei ole maksettu. Inttivät silti että on, kunnes tiliotteet toimitettiin kuntaan, ja kas, ei ollutkaan.

      Olipa myös isä maksellut vuosikaudet jonkin sortin vapaaehtoista vanhuuseläkettä tms. jonka saisi sitten lunastettua vanhemmalla iällä. Kun aivoverenvuoto tuli vuosi ennen eläkkeellepääsyä, ja hän ei kerinnyt tätä nostaa ulos ennen sairaskohtausta, niin mitattiin koko vapaaehtoinen eläke sellaisenaan tuon yli 3000e/kk eläkkeen lisäksi myöskin hoitokuluihin kunnan palvelutaloon.

      Kuoli köyhänä, voisi sanoa (jos ei jotain kiinteää omaisuutta lasketa). Mimmoinenhan mahtaa olla tämän hetken päättäjien vanhuus Suomessa? Vai onko se turvattu jollakin tavalla paremmin kuin tavallisen tallaajan, duunarin, tai köyhän? En tiedä, en ole perehtynyt asiaan tarkemmin.

    • kovalaki

      Ihan rikkinäistä kannata mihkään kuljettaa kuvattavaksi. Mikskä se siitä tulee.

      • Lawetorder

        Toivottavasti kalahtaa omaan polveesi ja kovaa sitten.


    • rnnsnsn

      Taksikuskien puheiden mukaan jopa enemmistö tuntemattomien ihmisten laskulla annettavista matkoista jää maksamatta. Siksi taksit yleensä antavat laskutusmahdollisuuden vain niille entuudestaan jotenkin tuntemilleen ihmisille, joiden uskovat laskun todennäköisemmin maksavan. Kela-taksin kohdalla Kela-osuus on varmaa tuloa ja jos matka on pitkä, laskutuskin voi olla helpommin ok, kun kuski tietää saavansa ainakin sen Kela-osuuden. Mutta jos matka on lyhyt ja koostuu lähinnä omavastuuosuudesta, moni taksi jättänee sellaisen kyydin väliin, jos matkustaja ei matkaa maksa käteisellä tai kortilla. Muuten taksilta voi jäädä rahat saamatta. Vaikka osa laskutusasiakkaista maksaa laskun, kaikki eivät niin tee.

    • eiei

      Jokos ne huijarit on sinnekkin pesineet. Millähän konstilla ovat yleensä Kela taksin saaneet ??Yhdessä asiassa huijari, on yleensä aina tilaisuuden tullen toisessakin. Pitäisi poistaa heiltä Kela taksi oikeus, joilla oma auto on pihassa ja jotka pystyvät sitä ajamaan, jos on esim automaattivaihteet ja jotka vieläpä kesäisin ajelevat polkupyörällä. Olisi kohdistettava heille, joilla ei ole mitään kulkuneuvoa ja joiden jalat ei taivu esim. pyörällä ajoon.Tästähän syntyisi säästöjäkin.

      • Minkähän takia kukaan sellainen käyttäisi kallista taksia, jos pihassa on auto millä voisi ajaa????!!


      • dgfhgfh

        No on siihen montakin syytä. Yleisin on kai se, että Kelan taksilla matkataan usein esim. päivystykseen, ja sairaana ei kaikki ole ajokuntoisia. Toinen syy on se, että jos matkaa omalla autolla, matkan joutuu maksamaan kokonaan itse. Jos menee taksilla, joutuu maksamaan vain omavastuuosuuden. Kolmas syy on se, että onhan se mukavampaa matkata toisen kyydissä kuin ajaen itse. Ja neljäs syy on se, että vaikka olisi oma auto pihassa, ei välttämättä ole ajolupaa. Etenkin monilla vanhuksilla on tilanne, ettei ole enää ajolupaa, mutta auto voi olla silti pihassa. Sillä sukulaiset joskus voivat kuskata, mutta itse ei saa enää ajaa.


      • mfgdlkmfd

        No
        1. Kela-taksia tarvitaan usein sairaana, tai esim. mennessä synnyttämään. Silloin ei välttämättä ole itse edes ajokuntoinen, vaikka muulloin olisikin.
        2. Kela-taksista maksaa itse vain omavastuuosuuden, omalla autolla ajaessa joutuu maksamaan itse koko matkan.
        3. Kaikilla, joilla on auto, ei ole voimassa olevaa ajolupaa. Esim. monella vanhuksella on auto, jolla tutut ja sukulaiset kuskaavat näitä toisinaan, mutta ei itsellään enää ajo-oikeutta.
        4. Matkaaminen toisen kyydissä on mukavampaa kuin itse ajaen. Jos itsellä on vanha auto, joka saattaa hajota kesken matkan, ja taksi on uudehko Mersu, niin on siinä jotain eroa sekä matkan laadussa että varmuudessa päästä perille.


    • ghgjffhj

      Aloittaja, mikset maksa taksia käteisellä? Eikö sitä voi jälkikäteen anoa kuntalaisten maksettavaksi sinulle?

      • Kelantaxi

        Mulle jää työkyvyttömyyseläkkeestä käteistä toimeentulotuen verran ja 4 eri käyntiä nyt tammikuussa. Meno-paluu yhteensä 50€, joten 200€ matkoihin, toinen mokoma lääkkeisiin ( omavastuut taas vuoden alusta alkoi kaikille). Leipäkin olis nälässä hyvää....


      • Konkurssi_uukaa_Suomea
        Kelantaxi kirjoitti:

        Mulle jää työkyvyttömyyseläkkeestä käteistä toimeentulotuen verran ja 4 eri käyntiä nyt tammikuussa. Meno-paluu yhteensä 50€, joten 200€ matkoihin, toinen mokoma lääkkeisiin ( omavastuut taas vuoden alusta alkoi kaikille). Leipäkin olis nälässä hyvää....

        Suomalainen vaan elää liian vanhaksi, tekohengitämällä. Pitäisi antaa luonnon hoitaa poistuma eikä yrittää tekohengittää sitä kelataksilla.

        Meillä ei ole varaa tähän kaikkeen, terveydenhoitoon, eläkkeisiin ja maahantunkeutukiin & raiskaajien lakimiehiin.


      • Tulevapelottaa
        Konkurssi_uukaa_Suomea kirjoitti:

        Suomalainen vaan elää liian vanhaksi, tekohengitämällä. Pitäisi antaa luonnon hoitaa poistuma eikä yrittää tekohengittää sitä kelataksilla.

        Meillä ei ole varaa tähän kaikkeen, terveydenhoitoon, eläkkeisiin ja maahantunkeutukiin & raiskaajien lakimiehiin.

        Kyllä meillä on varaa. Enemmän kuin koskaan ennen. Kyse arvojärjestyksestä. Meillä olisi varaa taata kaikille ihmisarvoinen elämä, mutta onko meillä varaa yhden ryhmän rajattomaan ahneuteen? Ikävää, että keskusteluissa nopeasti päädytään eri hädänalaisten ryhmien vastakkainasetteluun sen sijaan että mietittäisiin, miksi "sivistysvaltiossa" osa juhlii ja pröystäilee ja yhä suurempi osa on vailla kohtuullisen elämän perusedellytyksiä. Eliitin tavoitekin on saada köyhät tappelemaan keskenään.


      • 98989898999
        Kelantaxi kirjoitti:

        Mulle jää työkyvyttömyyseläkkeestä käteistä toimeentulotuen verran ja 4 eri käyntiä nyt tammikuussa. Meno-paluu yhteensä 50€, joten 200€ matkoihin, toinen mokoma lääkkeisiin ( omavastuut taas vuoden alusta alkoi kaikille). Leipäkin olis nälässä hyvää....

        Lääkkeeet voit maksaa sillä maksusitoumuksella joten niihin sinulla ei mene yhtään rahaa tammikuussa

        Kela korvaa taksimatkojen omavastuuosuudet 25e/matka aivan kuten kuntakin, jälkikäteen joko laskua tai maksukuittia vastaan

        Toimeentulotuen perusosa on 485e/kk, joten 200e taksikulujen omavastuuosuuksien maksaminen osissa ja niihin tuen hakeminen jälkikäteen ei pitäisi olla mikään iso ongelma sillä olet ollut kyseisistä kuluista tietoinen jo hyvissä ajoin etukäteen


      • Tulevapelottaa
        98989898999 kirjoitti:

        Lääkkeeet voit maksaa sillä maksusitoumuksella joten niihin sinulla ei mene yhtään rahaa tammikuussa

        Kela korvaa taksimatkojen omavastuuosuudet 25e/matka aivan kuten kuntakin, jälkikäteen joko laskua tai maksukuittia vastaan

        Toimeentulotuen perusosa on 485e/kk, joten 200e taksikulujen omavastuuosuuksien maksaminen osissa ja niihin tuen hakeminen jälkikäteen ei pitäisi olla mikään iso ongelma sillä olet ollut kyseisistä kuluista tietoinen jo hyvissä ajoin etukäteen

        Alkuperäinen ongelmahan oli, että henkilö ei ollut tietoinen siitä, että Kela-taksi voi jäädä tulemattakin.
        Nyt olisi mielenkiintoista tietää mitkä ovat kommentoijan omat tulot ja sairaudenhoitomenot? Sait tämän perusosan kuulostamaan kovin riittävältä.


      • Ahnepaska
        Tulevapelottaa kirjoitti:

        Kyllä meillä on varaa. Enemmän kuin koskaan ennen. Kyse arvojärjestyksestä. Meillä olisi varaa taata kaikille ihmisarvoinen elämä, mutta onko meillä varaa yhden ryhmän rajattomaan ahneuteen? Ikävää, että keskusteluissa nopeasti päädytään eri hädänalaisten ryhmien vastakkainasetteluun sen sijaan että mietittäisiin, miksi "sivistysvaltiossa" osa juhlii ja pröystäilee ja yhä suurempi osa on vailla kohtuullisen elämän perusedellytyksiä. Eliitin tavoitekin on saada köyhät tappelemaan keskenään.

        Ei tämä olisi sivistysvaltio, ellei eliitti saa juhlia. Jos kaikki olisivat luusereita, tämä olisi Ruotsi.


    • Kelantaxi

      Ja sitä, millon " kuntalaiset" maksais , sinä etunenässä ilmeisesti kuulut heihin, pahoitteluni, että joutuisit maksajaksi, mulla olisi tosi vaikeaa, kun täytyisi nälässä vielä elää näiden kipujen ja tuskien kanssa. Meitä on paljon, jotka mieluummin kävisimme terveenä töissä ja saisimme maksaa laskumme kuten ennekin, ennenkuin sairaudet vei työkyvyn. Itse olin valmistautumassa töihinlähtöön iltavuoroon, kun täysin "puun takaa" ilman ennakko-oireita katkesi verisuoni päästä ja siihen loppui työnteko. Sitä ennen en eläissäni tarvinnut yhteiskunnan tukia enkä koulun jälkeen ollut päivääkään työttömänä. Mutta koskaan en ajatellut, että joudun kuntalaisena maksamaan toisten menoja. Niin, nytkin maksan 19,5% veroa eläkkeestäni, tiedoksesi vain, että kyllä me syystä tai toisesta eläkkeellä olevat osallistumme vähäisistäkin tuloistamme yhteiskunnan menoihin. Toivon sydämmestäni, että pysyt terveenä ja et tule tuntemaan alakuloa mielessäsi, kun rahat ei kertakaikkiaan riitä sairauskuluihin, ne ovat niin monimuotoisia: lääkekulut, hoito, kuntoutus, kipujenlievitys( kipupoliklinikka) ym. Ole onnellinen, kun terveenä olet, etkä joudu maksamaan saisauskuluja! Kaikkea hyvää Sinulle!

    • 72v

      Hei. KIRJOITAN PIENENITSEIKOKEMANIASIAN. MINULLE TULEE KOVA LONKKA JA POLVIKIPU JA ON PAKKO ISTUA300-400 METRIN KULKEMISEN JÄLKEEN JA PALATA KOTIIN JA LEPÄÄMÄÄN SOHVALLE 1-2 TUNNNIKSI. OLEN ANONUT JO 4 KERTAA NIINSANOTTUA SOS KORTTIA , MUTTA JOKAISELLA KERRALLA ON VASTAUS OLLUT. KIELTEINEN.VIIMEINEN VASTAUS OLI, ETTÄ OLEN TÄYSIN KYKYINEN KÄYTÄMÄÄN YLEISIÄ KULKUNEUVOJA , VAIKKA LIIKUN ROLLAATTORILLA VAIN 300 - 400 METRIÄ J 1½42 TUN JO YLI VUODEN. KAIKKI ALKOI JO NOIN 6 VUOTTA SITTEN KUN ALKOI NIVELRIKKO OIREET JA EN PÄÄSSYT HETI MANGNEETTTI KUVAUKSIIN , ENKÄ EDES TT KUVAUKSIIN. LÄÄKÄRI VAIN SANOI LIIKU JA MINÄ KÄVELIN JA KIPU AINA VAIN YLTYI NIIN, ETTÄ ENSIN RUPESIN KÄYTTÄMÄÄN KÄVELYKEPPIÄ JA SEN JÄLKEEN ALKOI ROLLAATTORILLA LIIKKUMINEN. . TÄTÄ ON JATKUNUT JO NOIN 6 VUOTTA SITEN , KUN PYYNNÖISTÄÄNI HUOLIMATTA LÄÄKÄRI EI KIRJOITTANUT MINULLE KUVAUKSEEN PÄSYÄ MANGNEETTI EIKÄ EDES TT KUVAUKSEEN myöa lääkäri ei maininnut kuin 10 % siintä mitä kerroin ,HÄN OLI JÄTTÄNYT MINULLE LUPAAMAT4 LÄHETETTÄ.Kun kävin vastaanotolla ja se ilmeni kun tilasin potilaskertomuksen itselleni. myös samalla ilmeni , jo mainitsemani, että tohtori ei lähettänyt minulle lupaamiaan lähetteitä kuvauksiin ja tutkimuksiin, ja oli lähettämättä 4 lähetettä eteenpäin. NYT ASIA ON POTILASVAKUUTUKSESSA JA SAAN EHKÄ VASTAUKSEN JA PÄÄTÖKSEN JOSKUS TOUKO - KESÄKUUSSA. MUUTIN MYÖS TOISEEN LÄÄKÄRIIN JA NYT SAMA JATKUU JA ON TAISTELU KUN LÄÄKÄRI SANOI , MINULLA ON , ETTÄ ON KORVIENVÄLISSÄ VIKA. KUN KERRON KIVUISTANI JA SÄRYISTÄNI HÄNELLE.TOHTORIN KÄYTÖSTÄ MINUA KOHTAAN.2 KERTAA ON OLLUT VAIMONI MUKANA TODISTAMASSA TOHTORIN KÄYÖSTÄ MINUA KOHTAAN, KUN KERRON VAAIVOISTANI JA PÄÄSYSTÄ TUTKIMUKSIIIN. NYT OLISI EDESSÄ MINULLA SÄHKÖSKOOTTERIN OSTO MUTTA ON PIENI ELÄKE JA MISTÄÄN EN SAA APUA. LIIKUN ONNEKSI VIELÄ NOIN 300 METRIÄ KEPIN VARASSAa . JA OLISI HYVÄ PÄÄSTÄ ITSE TOIMITTAMAAN ASIOITA , ETTEI 7 VUOTTA VANHEMPI VAIMONI JOUTUISI KAIKESSA MENEMÄÄN ASIOILLENI. paljon muuta negatiivistä olisi minulla kerrottavan hyvinkäänmuutamista lääkäreistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      373
      4714
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1904
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1631
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      229
      1463
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1410
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1386
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1367
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    10. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1234
    Aihe