Kauluskaija

KauluskaijanIhailija

Moi!
Elikkäs mulla on tässä ollut jo useamman vuoden kovaa kiinnostusta lintuihin. Onhan tässä tullut selviteltyä erilaisia asioita minua kiinnostavista lajeista. Olen tutkaillut useiden kasvattajien sivustoja, lemmikkilinnut kaijuli ry:n sivustoja, keskustelupalstoja yms. Olen päättänyt ottamaan Kauluskaijan ensimmäiseksi linnukseni. Minulla on pintä kokemusta undulaateista joita olen hoitanut, mutta siitä on jo kutakuinkin viisi vuotta aikaa. Joka tapauksessa, Kauluskaija on lintu joka minua kuitenkin viehättää eniten. Olen lukenut linnusta runsaasti tietoa, mutta sitä ei voi olla koskaan liikaa! Lintuharrastuksen aloitushan on kallista kun pitää kaikki tarvikkeet ja virikkeet yms. hommata. Mutta Olen valmis sitoutumaan lintuun 120-prosenttisesti. Linnut ovat minulle kuitenkin uusituttavuus joten konkareiden vinkit ovat tervetulleita! Minulla on aikaa ja kärsivällisyyttä kouluttaa lintua ja tottakai ensin voittaa tämän luottamus. Eräällä palstalla sanottiin että Kauluskaijat ovat jopa hieman vaikeampia kouluttaa kuin esim. Neidot. Olen myös harkinnut asiaa, että kumpi kannasstaisi sitten lopulta ostaa. Kodinvaihtaja vai ihan suoraan kasvattajalta? Tottahan toki itsenikannalta hepompi olisi ostaa kasvattajalta, mutta se on vain kauhean surkeaa kun ihmiset luopuvat linnuistaan syystä taikka toisesta. Mutta tässä vielä pari juttua?

-Olisi vallan painiota jos joku voisi linkata parit Kauluskaijan kasvattajat pirkanmaan lähistöltä. Olen etsinyt ja etsinyt mutta ei ole onnistanut.

-Ajattelin ostaa käytetyn häkin, koska se on paljon egolokisempaa ja myös järkevämpää rahan kannalta.

-Virikkeitähän linnulle voi ihan itse askarrella. Olisiko jollain jotain ideoita taikka vinkkejä?

-Olisi myös mahtavaa jos hieman lisää tästä upean Kauluskaijan hintaluokasta kertoisi joku!

Kiitos! :)

1

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1342

      Kauluskaijoja kovin vähän Suomessa on tarjolla, joten jos Suomesta kasvattajan löydät, se on jo saavutus sinänsä. Itselläni oli 10 vuotta kauluskaija ja oli erittäin hauska tapaus. Kyseinen yksilö oli tosi rohkea ja reipas ja kovasti seurallinen ja puuhakas tyyppi. Oli työn takana saada sen ruokavalio oikeanlaiseksi, kun se oli tottunut jyviin ja vain muutamaan tuoreruokaan. Lopulta kuitenkin sitkeys palkittiin senkin asian suhteen.
      Lintu tuli mulle n. 7kk ikäisenä. Se lensi kädelle kyllä hakemaan herkkua ja pään päälle otsasta nipistelemään ;) Mutta ei se koskaan antanut itseensä koskea. Kynnet piti leikata pyyhkeeseen käärittynä.
      Itsekin mietin aikoinaan juuri noiden kahden lajin välillä, kun ensimmäistä lintuani etsin. Neitokakadu todennäköisesti on helpompi, mutta jos on valmis panostamaan lintuun paljon niin kyllä kauluskaijan kanssa pärjää yhtä hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4773
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      95
      4572
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      620
      4184
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3147
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2691
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2213
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      221
      2163
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      347
      2163
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1775
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1502
    Aihe