Mikä kasvissyöjässä ärsyttää?

Ärsyttävätkasvissyöjät

Miksi kasvissyöjiin kohdistuu niin paljon suoranaista vihaa ja ärtymystä? En usko että kukaan on vihainen porkkanalle tai nyhtökauralle, vaan ärtymys kohdistuu siihen henkilöön ja ihmisryhmään, joka syö ainoastaan kasviksia.
Onko kasvissyönti lihansyönniltä jotain pois? Haittaako lihansyöjän elämää se, että joku valitsee lautaselleen muuta kuin lihaa? Kärsiikö lihansyöjä kasvissyöjän valinnoista?

34

2732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • villemattila

      Mikäli kasvissyöjä osaa normaalit käytöstavat niin ei mikään. Valitettavasti monesti varsinkin nettikeskusteluissa jotkut kasvissyöjät katsovat olevansa jollaintapaa oikeutettuja moralisoimaan muita heidän ruokavaliostaan tai oikeutettuja pitämään saarnoja lihansyöntiä vastaan heti kun aihe edes vähän sivuaa ravintoa.

      • Takku1988

        Itse en jaksa edes alkaa väittelemään koko aiheesta. Jokainen syö mitä syö. Itse tykkään kasvisruoasta joten pysyn siinä, mutta en sanoisi että kaikkien nyt heti ryhdyttävä noudattamaan kasvisruokavaliota.


      • m.o12

        Luultavasti juuri moraalisaarna aiheuttaa ärtymystä kasvissyöjiä kohtaan ja se että sekasyöjille tuputetaan kasvisruokavaliota toisinaan aika paljon. En itsekkään tykkää ajatuksesta että joissain paikoissa eläimiä kohdellaan huonosti, mutta en silti aio lopettaa eläinperäisten tuotteiden syöntiä. Toki koitan esim. ostaa vain vapaan kanan kananmunia ja lähiruokaa, mutta ei siinä makaronimössöä tehdessä mieti että no kuinkahan monta kyyneltä tämä possu on vuodattanut tämän eteen.


    • Entinenvege

      No itseä ärsyttää kasvissyönnissä se, että useat/jotkut/melkein kaikki kasvissyöjät syövät epäterveellisemmin, epäekologisemmin ja jopa epäeettisemmin kuin minä, mutta he luulevat (tiedon puutteen vuoksi), että kaikki sekasyöjät syövät epäterveellisesti ja maapalloa itsekkäästi tuhoten.

      Olisi kiva tavata sivistynyt, oppinut ja ravitsemuksestakin jotain tietävä kasvissyöjä. Mutta tästä aiheesta ei tällä palstalla kannata keskustella juurikin siksi, että oikeaa tietoa löytyy liian vähän.

    • näitänähtykuultu

      Kasvissyöjissä ärsyttää se, kun pidetään hirveää älämölöä omasta ruokavaliosta. Mitään typerämpää tuskin voisi olla!

      Kokemus on kylläkin osoittanut, että aika rauhoittaa kasvissyöjänkin ehdottomuudestaan. Ajan mittaan kasvissyöjää alkaa hävettää, kuinka on kehdannut jopa juhlissa isoon ääneen vaatia tarkkaa selostusta ruoan ainesosista, ettei vain ole mitään eläinperäistä.

      • T.Uhtimakkara

        Ei minua ärsytä kasvissyönti. Minua ärsytää ne jotka vaativat, että kasvissyöjien pitää syödä lihaa tai että heillä ei ole oikeutta tietää mitä ruoassa on erityisesti juhlissa. Itslelläni on hinduja kavereina, jotka ovat kasvissyöjiä ja se on uskonnollinen juttu. Kumpi on parempi, että kerrot mitä ruoassa on vai se että joku heittää laatat sinun matollesi, kun et kertonut mitä siinä on?

        Hindun huijaaminen lihan syöntiin on kuin tuikkaisi julkisesti dildon kristillisdemokraatin pyllyyn ja sanoisi se oli vitsi.

        Sellaiset vitsiniekat ovat lapsellisia kusipäitä. Nuo lapselliset kusipäät ärsytytää, vaikka olen lihansyöjä.

        Siis kusipäisyys ja kunnioituksen puute ärsyttää.


      • Sosiaalisestiluova

        Uskonnolliset hihhulit saavat hihhuloida omissa bileissään olivat sitten hinduja tai jehovia. Sama se.

        Jos on ruokarajoitteinen, niin silloin täytyy pitää itse huolta syömisistään. Minä kyllä juhlissa kerron AINA, että kaikki ruoka sisältää tai saattaa sisältää eläinperäisiä, luonnonmukaisia ainesosia. Että laattaa sitten kotonasi.


    • nehyvättavat

      Kasvissyöjässä ärsyttää huono käytös. Kasvissyönti sinänsä tietenkään ei ole huonoa käytöstä, mutta se on, kun omasta ruokavaliosta tehdään iso numero aterialla.

      Itse olen keliaakikko, mikä rajaa hyvin ehdottomasti tietyt viljat ravinnosta, ellei halua sairastaa seuraavaa puolta vuotta. En silti koskaan ota asiaa puheeksi ruokapöydässä, vaan valitsen suuhuni sen, minkä tiedän turvalliseksi, kiusaamatta muita asialla.

      • m.o12

        Näin juuri! Ei siitä tarvitse toitottaa moneen suuntaan koko aikaa. Eri asia on se että jos etukäteen pyydetään ilmoittamaan erikoisruokavaliot.


    • Evvkta

      Minulle on ihan sama mitä kukin syö, lihaa, kalaa tai kasviksia.

      Ärsyttävää on se, kun omista valinnoista tehdään iso juttu, jota kaikkien muiden pitäisi kuunnella. Siis ku sun syömiset ei kiinnosta!

      • Takku1988

      • Sosiaalisestiluova

        Onneksi mulla ei ole koiraa. Jos olisi, saattaisin syödä sen, jos joku osaisi valmistaa siitä jotain herkullista. Ei vaineskaan, pidän koiraa saastaisena eläimenä, enkä sen lihaan koskisi.

        Kissa meillä on ja syömme kumpikin hyvin terveellisesti. Kissa on puhtaasti lihansyöjä ja minä olen lajityypillisesti kasvispainoitteinen sekasyöjä ja ylpeä terveellisistä elintavoistani.


    • KaikkiMaistuu

      En tunne vihaa tai ärtymystä kasvissyöjiä tai ylipäätään ketään muutakaan syöjää kohtaan. Osa kasvissyöjistä on julistajia ja muistavat joka ikisessä yhteydessä mainita asian. Huvittava tyyppi Helsingissä olutravintolassa, "onhan tämä olut vege?" Hiljaiseksi vetää.

      Minulle on se ja sama mitä muut syövät, minä syöt liki mitä tahansa, myös kasviksia.

    • kinkkujuustoleipä

      Toitotus joka tuuttiin että onhan tämä kasvista MÄÄÄÄÄ en syö mitään eläinperäistä. Sitten syövät kuitenkin ja silti sitä pitää tehdä erikois show että olen kasvissyöjä, kohdelkaa mua erityistavalla. No hitto: jos et syö lihaa niin et. Kauhea älämälöö , huomionkipeys, itsensäkorostaminen, erikoisuudentavoittelu, nirppanokkaisuus, typeryys. Siinäpä sulle pari.

      En MIEkään syö teeripaistia mutta en rakenna uskontoa sen ympärille.

    • Uskonnotonjaylpeä

      Kasvissyöjissä ärsyttää se, että he syövät todella epäterveellisesti, mutta ovat olevinaan muita parempia ihmisiä ja siten oikeutettuja neuvomaan muita, kuinka tulisi elää elämänsä. Ei se, mitä syö tee ihmisestä Jeesusta! Kasvissyöjät ovat myös selvästi hieman tyhmempiä kuin monipuolista ravintoa nauttivat tai sitten vain onnistuvat näyttämään tyhmiltä, kun hölöttävät ruuasta taukoamatta.

    • Tämäonyksiasia

      Minua ärsyttää kasvissyöjissä heidän epäterveelliset ruokatottumuksensa.

    • Sössömäki

      Minua pelottaa kasvissyöjän erilaisuus ja minä pidän sitä uhkana itseäni kohtaan!!

      • Sössömäkisucks

        Hih, ituhippi provoilee. :)


    • Kulinaristinennautinto

      Söin tänään kasvisruokaa ravintolassa ja se oli todella pahan makuista. Olin lähellä oksentaa. Muistanpa taas lounasaikaan pysyä erossa kasvismössöpihveistä.

      Tuoreet kasvikset, salaatit, hedelmät, siemenet ja raakapähkinät, -mantelit ja uunijuurekset ovat ihan bueno, mutta nekin maistuu parhaimmalta esim. uunikalan seurana, nam.

      Mahtaako kasvissyöjillä olla lainkaan makuaistia?

    • Anonyymi

      Kasvissyöjät kuormittavat valtavasti ilmastoa hirveillä myrkkypäästöillään. Pupunruoan mussuttajathan pierevät ihan tolkuttoman paljon. Sillä on oikeasti vaikutusta ilmaston kuormitukseen.

      • Anonyymi

        No niinpä on, erittäin myönteinen ei peräsmiesten lentelyt kuormita ollenkaan!


    • Anonyymi

      Kasvissyöjät kuormittavat valtavasti ilmastoa hirveillä myrkkypäästöillään. Pupunruoan mussuttajathan pierevät ihan tolkuttoman paljon. Sillä on oikeasti vaikutusta ilmaston kuormitukseen sekä kanssaihmisten hengitysilman laatuun.

    • Anonyymi

      Ruokavaliosta on tullut osa identiteettipolitiikkaa. "Lihaa syövä, polttomoottoriauton omistava heteromies" on brändi johon jotkut haluavat samastua ja kaikki kritiikki, joka kohdistuu tai jonka koetaan kohdistuvan tuohon elämäntapaan koetaan eksistentiaaliseksi uhkasi ja koko ihmisarvon kyseenalaistamiseksi.

      Todellisuudessa se määrä lihaa, jonka keskimäärin kulutamme ei ole hyväksi terveydellemme eikä kestävää ympäristön kannalta. Ihminen on paljon enemmän kuin ruokavalionsa ja Suomi olisi Suomi vaikka emme tappaisi 82 miljoonaa tehotuotettua eläintä vuodessa vaan tyytyisimme vaikka puoleen tai kolmasosaan siitä.

      • Anonyymi

        Eikö tuossa anneta elämä 82 miljoonalle eläimelle? Onko elämän antaminen eläimelle jotenkin huono asia?


    • Anonyymi

      Vaikee sanoo. Olen ollut kasvissyöjä 1980-luvun alkupuolelta ja kokenut kaikenlaista. Joillekin kasvissyönti oli kekkulointia, jota pitäisi haastaa. Joillekin se oli nirsoilua, joillekin erilaisuutta, mikä pitäisi ohjata ruotuun. Kaikki on koettu. Ei voi muuta sanoa, kuin, että ei mitään väliä.

    • Anonyymi

      Heidän asenteensa, että ovat parempia ihmisiä.

      • Anonyymi

        Ahaa! Minulta monet ihmiset ovat tivanneet kasvissyöntiäni, vaikka en olis kiinnostunut asiasta keskustella. Kun sitten kerron, niin yhtäkkiä muka tuputan. Kuka käski kysyä? Häh?

        Taitaa taustalla olla kysyjän alemmuuden tunto siitä, kun ei ole ajatellut omia ruokavalintojaan. Helpostihan siinä kokee ihmisen, jota piti pösilönä ylemmyydentuntoiseksi, kun huomaa itse olevansa tietömätön asioista, jota tämä tentattu "pösilö" kertoo mennen tullen.


    • Anonyymi

      Se, kun tuputtavat ideologiaansa joka tuutissa, että tämä on ainoa oikea tapa. Valitettavasti toimittajissa ym. on suhteettoman paljon tämän ideologian omaksuneita.
      Suurin osa ihmisistä kuitenkin haluaa elää luonnonmukaisesti sekasyöjinä.

      • Anonyymi

        Kuulepas nyt tyhjän marisija! Olen ollut noin 45 vuotta kasvissyöjä. Ikinä en ole ketään lihansyöjää kiusannut, vaan elänyt sovussa itseeni nähden erilaisten ihmisten kanssa. Siitä huolimatta varsinkin 1940-1950 luvuilla syntyneille MINUN ruokavalioni on HEILLE ongelma. Miksi? He yrittävät tuputtaa minulle omia ruokiaan. Jotkut jopa yrittävät saattaa minut tilanteeseen, jossa olisi epäkohteliasta olla syömättä liharuokaa. Miks ihmeessä? Enhän minäkään tee sitä heille.

        Sitten he tivaavat, miksen syö lihaa. Sitten, kun varovaisesti vastaa miksi, nämä juntit sanovat, että älä tuputa. Nykyään jätän epäkohteliaasti vastaamatta, ja sanon, että se ei kuulu sinulle.


      • Anonyymi

        👍👍👍


    • Anonyymi

      No, eihän _kasvissyönnissä_ itsessään ole mitään ongelmaa ja sehän lienee suurelta osin ihan positiivinen asia ..... vaikkakin elintraviketeollisuus on tärväämässä roska-vegallaan sitäkin.

      Sitten on kokonaan toinen asia se, että jotkut _kasvissyöjät_, eivät kaikki, tulevat jonkin asteisiksi ahdasmielisiksi fanaatikoiksi, joille asiasta on muodostunut kuin jonkin julistuksellinen fundisuskonto ja sitten sen mukaiset reaktiomallit toisiin eri tavoin ruokaileviin nähden.

      Harmi, että itsessään ihan teveisiin asioihin sekoitetaan fundiksellinen fanaattisuus.

      Hieman sama kuin nuo fanaattiset kaikenkarvaiset "eko-terroristit" jotka tekevät vain vahinkoa ajamilleen asioille.

      • Anonyymi

        Kyllä nuo kasvissyöjiä vastustajat ovat isompi ongelma kuin kasvissyöjät. Itse olen ollut noin 41 vuotta kasvissyöjä. Olen tyytynyt osaani sivuutettuna, koska erilaisuutta ei oteta huomioon, osittain siksi, ettei ole tullut mieleen, eikä tajuta, että kaikki eivät syö nakkkeja tai lohta . Toki saatetaan jopa hyljeksiä.

        En myöskään käytä sokeria tai valkoista viljaa. Tietyt henkilöt tyrkyttävät muiden läsnäollessa minulle karkkia, pullaa, makkaraa yms roskaruokaa, koska haluavat saada minut tikun silmään. Sanovat, että kyllä pitää ottaa, kun on tarjolla. Onneksi minulla on itsetuntoa ja omanarvontuntoa, etten stressaannu näistä laumaihmisten sosiaalisista hankkeista. Joillekin tuollainen kiusaaminen voi olla jopa ahdistavaa käytöstä. Kiusaamistahan se on, jos ihmistä yritetään painostaa mukaan laumaan - usein ulkopuolelle sulkemisen uhalla.


      • Anonyymi

        👍👍👍


    • Anonyymi

      Syököön kukin mitä haluaa, ja antaa toistenkin syödä mitä haluaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1801
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1348
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1230
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1150
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1105
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1017
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1002
    Aihe