Linux palvelimet

avonyymi

Millaisia web-pohjaisia valvontatyökaluja nykyään käytetään Linux palvelimissa?

Kuormat, prosessit, lämpötilat, käyttäjämäärät, apache/postfix/masql, jne... Jotta näkisi nopeasti, jos jotain on pielessä, kuorma kasvanut, levytila loppumassa, jne.. Ettei tarvitsisi joka päivä kirjautua shelliin ja tarkistella kaikki logit

12

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eiköhän sitä Google löydä mutta kai sinä nyt voit itse räätälöidä sellaisen näkymän kaipaat.

      • kysynvaaaan

        Kaipaa? Itse? Eikö se ole välttämättömyys ylläpidon kannalta? Autossakin koelaudassa visuaaliset mittarit, ettei tarvitsisi avata konepeltiä ja tarkistaa käsiin 30 min välein, ettei jäähdytysnesteen lämpötila noussut liian korkeaksi.


      • kysynvaaaan kirjoitti:

        Kaipaa? Itse? Eikö se ole välttämättömyys ylläpidon kannalta? Autossakin koelaudassa visuaaliset mittarit, ettei tarvitsisi avata konepeltiä ja tarkistaa käsiin 30 min välein, ettei jäähdytysnesteen lämpötila noussut liian korkeaksi.

        Siis jos on oma konesali jossa räkkikaupalla servereitä, niin kyllä sitä löytyy niiden servereiden ILO porteista tai vastaavista etäbootit, lämpötilat ja vastaavat ja sitten löytyy niiden servereiden seurantaan softaa minne voi nakuttaa IP:t ja palvelut että se monitoroi niitä onko ylhäällä vai ei. Nagios taitaa olla monissa käyttöjärjestelmissä valmiina mutta muitakin löytyy netti täynnä. Logit saa toki ohjattua keskitetysti johonkin serveriin mistä niitä voidaan ihmetellä ja jos tarvitsee halutunlaisia näkymiä niin tekee vaan.

        Nyt kuullostaa siltä, että yrität sahalla vasaroida nauloja vaikka ne tarpeet ovat hyvin yksilöllisiä. Aika usein toimitaan niin, että jos palvelu pimahtaa niin näkyy sitten punaisella siellä monitoroinnissa ja sitten voi käydä ihmettelemään mikä mättää kun samassa klusterissa on kaksi muuta serveriä jotka hoitaa homman.

        Olen noita palvelimia työkseni ylläpitänyt ja rakentanut konesalia että tiedän kyllä sen touhun mutta tarpeet ovat hyvin yksilöllisiä ja yhdessä fyysisessä raudassa voi olla nykyään 8000 virtuaalipalvelinta tai sitten voi olla yksi Raspberry Pi 3 missä pari serveriä suoraan baremetal ja kai siihen nyt riittää joku HTOP ja pingit käyntiin screenille?


      • StayOutOfInternet
        kysynvaaaan kirjoitti:

        Kaipaa? Itse? Eikö se ole välttämättömyys ylläpidon kannalta? Autossakin koelaudassa visuaaliset mittarit, ettei tarvitsisi avata konepeltiä ja tarkistaa käsiin 30 min välein, ettei jäähdytysnesteen lämpötila noussut liian korkeaksi.

        Linux on UNIX variantti ja UNIXit olleet palvelimia ensimmäisen lähdekoodin kirjoituksesta asti. Siksihän sinä kirjoitat nettiosoitteisiin jotain.jotain/jotain ja emailiin [email protected] koska nämä / ja @ ovat UNIX maailmasta.

        Windowsissa toi vois olla jo vaikeaa, Linuxissa sä vaan teet dynaamiset sivut jotka noi tiedot sulle näyttää. Kun Linuxissa kaikki tuo tieto näkyy jo pelkällä cat komennolla my dear Sherlock. Opiskelepa vielä hieman UNIXin perusteita ja leiki ylläpitäjää vasta sitten ok?

        Tohon ei todellakaan tarvi mitään "ohjelmaa" koska homma onnistuu UNIXin kanssa ihan vaan dynaamisilla sivuilla. Best of luck with Windblows.


      • nörttttiiiiii

        Tapaus viime viikolta. Palvelin on toiminut 2 vuotta ongelmitta, viime viikkojen PHP tietoturvapäivitys aiheutti jonkun häikän ja yksi softa hajosi, minkä seurauksena cron rupesi lähettämään virheilmoituksia 5 minuutin välein nobody@ osoitteeseen, joka ei ollut edes määritelty palvelimella.

        En olisi tätä koskaan edes huomannut (ennen kuin palvelin olisi kaatunut /var osion tilan loppumiseen) ellei muninin IO tapahtumien käyrä, joka on viimeiset 2 vuotta on ollut lähes suora, yhtäkkiä alkaisi nousemaan exponentiaalisesti. Yksi vilkaisu ja ongelma oli heti havaittu ja paikallistettu.

        Mielestäni joku http://munin-monitoring.org/ tapainen softa on välttämättömyys palvelimissa.


      • nörttttiiiiii kirjoitti:

        Tapaus viime viikolta. Palvelin on toiminut 2 vuotta ongelmitta, viime viikkojen PHP tietoturvapäivitys aiheutti jonkun häikän ja yksi softa hajosi, minkä seurauksena cron rupesi lähettämään virheilmoituksia 5 minuutin välein nobody@ osoitteeseen, joka ei ollut edes määritelty palvelimella.

        En olisi tätä koskaan edes huomannut (ennen kuin palvelin olisi kaatunut /var osion tilan loppumiseen) ellei muninin IO tapahtumien käyrä, joka on viimeiset 2 vuotta on ollut lähes suora, yhtäkkiä alkaisi nousemaan exponentiaalisesti. Yksi vilkaisu ja ongelma oli heti havaittu ja paikallistettu.

        Mielestäni joku http://munin-monitoring.org/ tapainen softa on välttämättömyys palvelimissa.

        Hyvä softa, on tullut käytettyä.


      • InternetOnKohtaMinun
        nörttttiiiiii kirjoitti:

        Tapaus viime viikolta. Palvelin on toiminut 2 vuotta ongelmitta, viime viikkojen PHP tietoturvapäivitys aiheutti jonkun häikän ja yksi softa hajosi, minkä seurauksena cron rupesi lähettämään virheilmoituksia 5 minuutin välein nobody@ osoitteeseen, joka ei ollut edes määritelty palvelimella.

        En olisi tätä koskaan edes huomannut (ennen kuin palvelin olisi kaatunut /var osion tilan loppumiseen) ellei muninin IO tapahtumien käyrä, joka on viimeiset 2 vuotta on ollut lähes suora, yhtäkkiä alkaisi nousemaan exponentiaalisesti. Yksi vilkaisu ja ongelma oli heti havaittu ja paikallistettu.

        Mielestäni joku http://munin-monitoring.org/ tapainen softa on välttämättömyys palvelimissa.

        Välttämättömyys vain siksi koska olet ollut laiska etkä ole konffannut palvelintasi oikein. UNIX filosofiaan ei kuulu uuden ohjelman kirjoittaminen jokaiseen pulmaan. Siinä etsitään parasta keinoa ratkaista ongelmat olemassa olevilla työkaluilla.

        Tämä on se varsinainen syy miksi UNIX on niin suosittu. Se ei ratkaise ongelmia puolestasi, se näyttää sinulle miten ne ratkaistaan.


    • wfeeeeeqewfd

      Päätteelle komento: top
      Lämpöjä voit seurata komennolla: sensors
      Tai issekseen päivittymään: watch -n 1000 sensors
      Sitten vain jätät ikkunat auki.
      Kannattaa myös kokeilla ohjelmaa Clances.
      Itse en kyllä ajaisi jatkuvasti ylimääräisiä ohjelmia palvelimella, kun saattaa joku hakkeri niistä hyötyä ;)...

      • nörttttiiii

        Oletko tosissasi? Eikö sinulla ole parempaa tekemistä, kuin 30 minuutin välein kirjautua palvelimelle ja ajaa kaikki top, df -h, free, lukaista apache, mysql, postfix, dovecot, jne. log tarkistaa lmsensorit, jne..

        Itse ainakin mieluummin avaan websivun ja katson tiedot yhdestä paikasta ja näen viikon / kuukauden /vuoden käyrät ja muutokset samalla kerralla. Ei muulla tavalla, edes huomaisi, että esim viime yöllä klo 4 oli valtava piikki apache palvelussa. Tai jonkun levyn IO tapahtumat ovat jostain syystä kasvaneet viime viikon aikana, jne..


      • ffAA

        Ei tarvi kirjautua palvelimelle. Sähköposti tulee kun jotain epänormaalia tapahtuu. Ette siis vaan osaa. Harjoitelkaa ja miettikää.


    • Eiiiiiiiiiiiiiiiiiii

      Työkaluja ei varmaan kauheasti löydy koska kaikki tuo onnistuu ihan vaan dynaamisilla sivuilla. Et tietenkään halua sivun olevan julkinen joten suojaat sen salasanalla.

      • Eiiiiiiiiiiiiiiii

        P.S.

        UNIX/Linux maailmassa ei tehdä uutta ohjelmaa jokaista käyttötarvetta varten johtuen perinteisestä UNIX filosofiasta. UNIX on rakennettu alusta alkaen siten että uusien ohjelmien kirjoittamisen tarve on mahdollisimman vähäinen. Toivottavasti tutustut aiheeseen syvällisemmin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2606
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1143
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe