Kodin myyminen ja jakaminen!

Kysyvä

Olen tosi vaikeuksissa kodin ylläpidon ja suurten velkojen kanssa. Kanssani asuu toinen tytöistäni,yksinäinen ja täysi-ikäinen! Toinen on perheellinen ja omassa kodissaan.Kanssani asuvalla tyttärellä on Asunnostamme 1/6osa.En muista syytä,miksi silloin Pankki ehdotti osaa Hänelle? Nyt olen päätynyt pisteeseen,etten pian enää jaksa kaikkia omakotitalon töitä,maksuja ja huolia?joten lähitulevaisuudessa asuntomme menee myyntiin! Pyydän Asiantuntijoilta tärkeitä neuvoja? Voinko ennen myymistä jakaa kodin meidän kolmen nimiin tasapuolisesti,elikkä 1/3 osa jokaiselle! Ajattelen tässä,etteivät "lapseni"joutuisi maksamaan lahjaveroa? Pyydän päteviä neuvoja,miten tulisi menetellä? Kiitos arvokkaista neuvoista!

15

211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 00530

      Varmaankin ositus on aikanaan toimitettu avioliiton päätyttyä joko avioeroon tai puolison kuolemaan? Vai eikö ole?

      Jos ei ole, nykyisen omaisuuden (5/6 talosta) jako edellyttää ositusta ja - jos puoliso on kuollut - sen jälkeistä perinnönjakoa, mitkä lähtökohtaisesti ovat verottomia.

      Jos taas ositus on aikanaan toimitettu, voit jakaa omaisuuttasi (se 5/6) lahjana lapsillesi, jotka maksavat lahjastaan lahjaveron, mikäli kummankin saaman lahjan arvo on vähintään 5.000 euroa.

      Kuvaan tulee myös luovutusvoittovero. Jos sinä ja mukanasi asuva 1/6 osan omistava tytär myytte (jakamattoman) talon, mahdollista luovutusvoittoa ei veroteta, kun ilmeisesti olette omistusaikananne asuneet talossa yhtäjäksoisesti ainakin kahden vuoden ajan.

      Jos sen sijaan ensin lahjoitat tyttärille talonosuuden, muualla asuva tytär maksaa luovutusvoittoveron (30/33 %) siitä osuudesta, minkä myyntihinta ehkä ylittää lahjaverotuksessa käytetyn arvon. Sama pätee kotona asuvan lahjaan, jos myyminen tapahtuu ennen kuin hän on omistanut lahjaosuutta kaksi vuotta. Lahjavero on huomattavasti edullisempi kuin luovutusvoiton vero. Tässä linkki lahjaverolaskuriin: http://prosentti.vero.fi/Pelalaskuri/ErittelyLahjavero.aspx?language=FIN

      • 00530

        "Jos sen sijaan ensin lahjoitat tyttärille talonosuuden, muualla asuva tytär maksaa luovutusvoittoveron (30/33 %) siitä osuudesta, minkä myyntihinta ehkä ylittää lahjaverotuksessa käytetyn arvon. Sama pätee kotona asuvan lahjaan, jos myyminen tapahtuu ennen kuin hän on omistanut lahjaosuutta kaksi vuotta."

        Täydennän edellä sanottua:

        Edellä lahjaverotuksessa käytetystä arvosta sanottu pätee, jos myyminen tapahtuu vasta vuoden kuluttua lahjoituksesta. Jos se tapahtuu aikaisemmin, lahjoitetun osuuden luovutusvoittoa laskettaessa myyntihinnasta vähennetään lahjaverotusarvon asemesta se hinta, millä sinä lahjoitetulta osin olet asunnon (5/6) aikanaan ostanut. Tällöin luovutusvoitto ja siitä määrättävä vero muodostuvat suuremmiksi.

        Varmempaa on siis myydä talo ensin ja jaella lahjoja vasta sen jälkeen. Ja kun ensin olet saanut itsellesi uuden asunnon.


      • 88989
        00530 kirjoitti:

        "Jos sen sijaan ensin lahjoitat tyttärille talonosuuden, muualla asuva tytär maksaa luovutusvoittoveron (30/33 %) siitä osuudesta, minkä myyntihinta ehkä ylittää lahjaverotuksessa käytetyn arvon. Sama pätee kotona asuvan lahjaan, jos myyminen tapahtuu ennen kuin hän on omistanut lahjaosuutta kaksi vuotta."

        Täydennän edellä sanottua:

        Edellä lahjaverotuksessa käytetystä arvosta sanottu pätee, jos myyminen tapahtuu vasta vuoden kuluttua lahjoituksesta. Jos se tapahtuu aikaisemmin, lahjoitetun osuuden luovutusvoittoa laskettaessa myyntihinnasta vähennetään lahjaverotusarvon asemesta se hinta, millä sinä lahjoitetulta osin olet asunnon (5/6) aikanaan ostanut. Tällöin luovutusvoitto ja siitä määrättävä vero muodostuvat suuremmiksi.

        Varmempaa on siis myydä talo ensin ja jaella lahjoja vasta sen jälkeen. Ja kun ensin olet saanut itsellesi uuden asunnon.

        Nyt tuli pieni virhe 00530:lle veroprosenteissa eli korjataanpas:

        Luovutusvoittovero on 30.000 euroon asti 30% ja 30.000 euroa ylittävältä osalta 34% (ei siis 33%, kuten 00530 muistelee).


    • Kysyvä

      Jatkan vielä edelliseen kysymykseeni? Onko mahdollista,että tosiaan vielä ennen myyntiä voisin tehdä jaon kodistamme minun ja lapsieni(aikuisia kesken)? Mitä kuluja seuraa? Eivätkö he pääsisi verotuksessa,joka vie pienestäkin osansa,mikäli lahjoitan aikanaan! Kotia ei voi pienissä erissä lapsille lahjoittaa,3999e/vuosi,että ei menisi veroa! Mikäli teemme jakamisen ennen myyntiä ja se onnistuisi,mitä kuluja tulee? Raskasta luopua,mut pakon sanelemaa! Todellakin ,antakaa hyviä neuvoja minulle tyhmälle,et osaisin toimia oikein,eikä kaikki mitä velkojen maksamisen jälkeen jää?menisi lapsiltakin lahjaveroon! Onhan siinäkin joku summa kaiketi,mistä lahjaveroa joudut maksamaan? Pikaisia asiantuntija neuvoja vailla! Kiitos Kaikille asiallisille vastaajille!

      • VälttäkääKahdetVerot

        Et kertonut, oletko ollut aiemmin naimisissa tai paremminkin oletko tehnyt entisen puolisosi kanssa omaisuutenne osituksen. Jos ositus on jo tehty, eikä puolisollasi ole sinulta saatavia, myynti onnistuu kivuttomasti.

        Kummankin omistajan, myös tyttäresi, lupa tarvitaan myyntiin, mutta tarvittaessa saat sen myös oikeudelta yhteisomistuksen purkuna, ellei tyttäresi halua tai voi taloa kokonaan itselleen lunastaa.

        Jos haluat talosta eroon alle kahdessa vuodessa, ei ole mitään järkeä antaa ennen myyntiä osia talosta tyttärillesi, koska he maksaisivat ensin lahjaveron (nykyään yli 5000€ osuudesta) ja myynnin jälkeen vielä luovutusvoittoveronkin. Siis usko pois, ensin myytte talon, maksatte mahdolliset taloon kohdistuvat velat ja vasta sitten on lahjoitusten vuoro.

        Myynnin jälkeenkin sinun pitää asua jossain, joten älä anna mitään lahjoja ennen kuin tiedät kuinka paljon uusi asuntosi maksaa.

        Muutenkaan ei ole viisasta antaa suuria summia kerralla, vero vain on korkea. Ilman lahjaveroa voit antaa kummallekin 4999€ kolmen vuoden aikana, se auttaisi varmaan jo monessa asiassa.

        Kokonaan ilman veroa voit myös maksaa (kenen tahansa) elantokuluja, siis et silloin voi antaa rahaa tilille eikä käteen, vaan sinun pitää itse olla maksamassa heidän ostoksiaan kaupassa tai maksat tililtäsi suoraan laskuttajalle vaikka heidän asumiskulujaan. Muista olla tasapuolinen tyttärillesi, ettei kumpikaan tunne itseään syrjityksi, eikä tule perintöriitoja sinun jälkeesi.


      • Kysyvä

        Kiitos edellisistä vastauksista Teille asiallisille vastaajille! Hyvää talven jatkoa ja parhainta elämäänne! Kiitos!


    • Kysyvä

      Jatkoa aloitukseen! Olen leskinainen.Puolisoni sairastui 27v.sitten syöpään.Olimme juuri hankkineet velkaisen omakotitalon ja nuorimmainen syntyi,kun sairaus selvisi. Kaikeksi ikäväksemme jouduimme kaiken keskellä petollisten myyjien kohteeksi.Talossa oli kahdessa paikkaa pahat putkivuodot,jotka piakkoin selvisivät meille! Tästä kävimme taistelua myyjien kanssa.Asiantuntijoiden käydessä paikalla selvisi,että ainakin kaksi vuotta talossa on putket vuotaneet! Otimme Asianajajan ja asiat selvitettiin! Tosin jouduimme muuttamaan kodistamme väliaikaisesti pois,koska remontti,kuivatuksineen vei 2kk.aikaa ! Samaan aikaan puolisoni oli milloin Lahdessa,sitten Helsingissä tutkimuksissa ja operaatioissa.Alusta asti meille ei annettu mitään toivoa,mutta taistelua kävimme ja kaikki mahdolliset hoitomuodot,mitä vain löysimme kokeilimme.Rahaa ja henkistä kärsimystä kaikesta riitti,mutta toivoa piti ylläpitää! Mieheni menehtyi pian 22v.sitten.Ehti olla kodissamme n.4v. Jäin yksin suurten velkojen ,pienten lasten ,vanhan omakotitalon vaikeuksien kanssa. Pankki antoi meille lapsien kanssa kuitenkin mahdollisuuden jatkaa sovittuamme maksuista.Asuimme kodissa sen jälkeen 11v.kunnes aloin myymään sitä.Kaiken lisäksi olin aikanaan päättänyt,etten ikinä enää vanhan omakotitalon harmeja naisihmisenä! Kuitenkin jokin välähdys,vielä jotain teen,niin paljon olin "puukkoa" niskaani saanut mm.ssa työpaikoissani,elikkä kiusaamista kaikesta kokemastani huolimatta! Olin liian kiltti,nöyrä,olin hyvä kohde kiusattavaksi! Vaikka olin alalla,aloilla,joissa Empatiaa,ymmärtämistä pitäisi olla?sitä ei piisannut minulle,ei asiakkaille! S9iksi halusin päästä pois ympäristöstä,et voisin jotenkin unohtaa kaiken kokemani! Aloin rakentamaan,rakennuttamaan Omakotitaloa???Miten vaikea onkaan ymmärtää,miten paljon työtä,paperihommaa,erilaisia Ammattilaisia tarvitaan,et kaikki pelaa ja työt edistyy! Kaiken kalleus,hinta? Kaiken lisäksi jouduin kahden asunnon loukkuun.Lähes vuosi meni,kunnes entinen Asunto meni kaupaksi .Olin tyhmä,olisin aiemmin saanut vähän paremman hinnan,mut odotin vähän parempaa hintaa seuraavan kevään aikana,enkä luopunut,vaan pidin syksyn ,talven ja kevääseen sitä yllä lämmityksineen,huolehtien ,etteivät putket jäädy! Nekin olivat monesti riesana.Samoin oma kaivo oli siellä ja parhaimmillaan olimme puolikin vuotta kantoveden varassa,kun oli kuivia syksyjä! Tämän kodin rakentaminen,tosin vieläkin pieniä puutteita 2005-2006 kesän alulla muutimme. Todellisissa vaikeuksissa olemme eläneet ja jatkuva huoli stressi päällä! Alan olla niin uupunut jälleen kerran näihin vaikeuksiin,Ihmisten pahuuteen,petollisuuteen,et nyt tosiaan mietin?uskallanko alkaa itse myydä kotiamme? Todella petetyksi olisin tullut kahden Välittäjän taholta,ellen olisi osannut pitää puoliani ja selvittää asioita! Palatakseni vielä tähän alkuperäiseen kysymykseeni ? Elikkä minun ei kannata tässä mielessä ottaa Pankkiin yhteyttä nyt? ennen kotimme myymistä,koska se sitten ajankotaista onkaan? Mietin tosiaan ,et olisiko edullisempaa ja menisi vähemmän veroja?jos tekisimme Pankilla jaon,osituksen?miksi sanotaankaan?et Kotimme olisi meidän kaikkien nimissä,elikkä minulla ja tytöilläni Jokaisella 1/3 osa? Vai menetelläkö,kuten Ystävä täällä minua neuvoit,tosin tarkemmin tietämättä taustojani,elämäntilannettani! Jos Sinä vielä tätä luet ja nyt olen kertonut enemmän tilanteesta?Oletko Ystävällinen ja vastaat minulle vielä,mikäli jaksat? Kiitos edellisistä vastauksista? Toivon mukaan ymmärrät selityksistäni,ei varmaan kovin selkosanaista,niin uupuneena ja ahdistuneena täällä mailailen! Todella mielelläni luen kaikkien Asiallisten vastaajien tietämyksiä ja neuvoja! Lämmin Kiitos etukäteen!

    • Yhennen-Kerran

      Epäilemmättä olet karjalan evakkojen jälkeläinen? ja voivottelet ja vaikeroit sinun kohtaloosi. jonka arkki tehti olet sinä itse ja vaikka kokemuksesta tiedät mm.taloistakin niin siltikin teit saman virheen uudestaan..

      Jotenkin nyt tuntuu siltä kuin olisit tekemässä kuprua.. liittyen velka vastuisiin koska haluat niin kovasti jakaa taloa kolmeen osaan.. eli luotot paukkuu kaikilta..

      Et ole niin tyhmä ettetkö ymmärrä myydä ja saatuasi rahat voit itse nostaa pankista käteen ja antaa kelle huvittaa ilman vero seuraamuksia.

      No tätä vasten tarkasteltuna sun aikeesi jakaa taloa kolmeen osaan tuntuu entistäkin enenmän omiutuiselta jopa älyttömältä.

      Ja totta olet ahdistunut ja tasapainoton.. kuten itse asian ilmaisit.

      Toivon etet aikuisia lapsiasi järjestele mihinkään ongelmiin.

      • Kysyvä

        Sinulle Rakas Ystäväni,joka kommentoit minulle! Ei sukujuureni ,kaiketi ole Karjalasta,vaa n Hämmeestä! Hitaita,kuten huomaat,miten tyhmä olen älyllisesti! Mulla kuitenkin suuri taakka kannettavana! Äitini menetin kouluikäisenä ja ja Isästäni huolehdin vuosia,Hänen saatuaan 3;me Aivoinfartia! Voit miettiä,miten kovilla olin? Olin menettänyt Mieheni ,Vanhempani ja myös Appiukkoni 2v,aiemmin syöpään,kun Mieheni! Kaikkeni tein Heidän hyväkseen! Kiitos Sinulle ,et annat minulle neuvoja! Tyhmä olen,kuten yhdessä totesimme! Eoi elämässä kannata ottaa riskejä?Mikäli ei yhdestä kerrasta opi,ehkä toisesta? Minun on vain kuljettava tieni jotain oppiakseni! Sinulle parhainta!


      • Kysyvä

        Sinulle Ystävä Rakas! Kiitos kommenteistasi! Olen juuri sitä ,mitä kerroit! Minun on ollut pärjättävä ja jaksettava tässä elämässä aivovammaisena yksin! Todella näin,leikkiä en Sinulle jaa!Miten toivon,ettet heitä mulle enää herjaa,todella kovilla olen ollut ja olen!


      • azsxazsx

        Jopas oli omituisen kylmä ja tietämätön vastaus, älä Kysyvä mieltäsi pahoita noin joutavasta vastauksesta.

        Hyvä Kysyvä, miehesi kuoltua tyttärenne perivät isänsä. Jos omistit talon miehesi kanssa tasaosin, tyttäret perivät puolet siinä mikä oli jo maksetun osuuden arvo, toinen puoli maksetusta oli tietenkin sinun (oletan, että miehelläsi ei talon lisäksi ollut muuta merkittävää omaisuutta). Loput talosta olet varmaankin yksin maksanut, joten sen maksamasi osuuden myös yksin omistat (ainakin jos miehesi kuoleman jälkeen paperit pankissa on oikein tehty).

        Kun hankit uuden talon, tulivatko tyttäresi omistajiksi? Jos tytöt olivat silloin vielä ala-ikäisiä, asiasta olisi varmaan pitänyt sopia maistraatin kanssa. Jos tyttäret eivät ole omistajia heidän perintönsä olisi pitänyt laittaa muualle turvaan, heidän omissa nimissään vaikka pankkitileille. Jos tyttöjen isänperinnöt ovat talossa kiinni, he ovat omistajina myös päättämässä myynnistä, mutta heidän omistusosuutensa pitäisi olla oikein kirjattu, jos sinä olet suurimmalta osin maksanut talot. Silloin myyntitulokin voitaisiin jakaa oikein teidän kaikkien kesken. (Jos pankkivelkaa on vielä, talo vakuutena, myynti ei onnistu ilman pankkia.)

        Aiemmassa tapauksessa oli kysymys siitä, että äiti halusi lahjoittaa lapsilleen (en edes tiedä jääkö mitään lahjoitettavaa, kun talo on myyty, nuorempi tytär saanut oman osuutensa, jonka omistaa, sitten talovelat maksettu ja äidille ostettu uusi asunto). Sinun tapauksessasi taas on ymmärtääkseni kysymys siitä, että saat suurelta osin yksin maksamasi talon myytyä ja mahdollisen talovelan maksettua. Jos tyttärien (pienehköt?) isänperinnöt ovat talossa kiinni, he saavat sitten myyntihinnasta omansa pois, kaikki loppu on sinun, vaikka uuden kodin ostamiseen.


    • Kysyvä

      Tuskin täällä mitään voi mummokaan kysellä,ettei joku tulis ja pilais kaiken! Itken! Teille ,jotka mi nulle annoitte rehellisiä,tärkeitä neuvoja,Sydän Kiitos! Tuskin enää koskaan tulen tänne Keskustelupalstalle,koska aina on Ihmisiä,jotka haluavat loukata! Tähänkin asti on ollut pärjättävä yksin,kaiketi eteenkinpäin! Kiitos Teille Rakkaat,jotka olitte asiallisia antaessani neuvoja! Kiitos ja halit!

    • Kysyvä

      Lämmin Kiitos Teille ,jotka annoitte asiallisia viestejä ja neuvoja!Miten varmaan ymmärätte,et tosi raskasta ollut nollut kaikesta myksin vastuuta kantaa? Ei vain lapsista,,Miehestä,Isästäni ja kaikista läheisitäni?Tosi paljon ongelmia! Olette Rakkaita,jotka minulle vastanneet! Lämmin Kiitos!

    • Vinkki_mummolle

      Mummo hyvä, laita kysymyksesi tuonne Perintö ja testamentti -palstalle. Kirjoita lyhyesti ja kerro pelkät faktat. Näin saat varmasti parhaiten apua kysymykseesi.

    • Kysyvä

      Lämmin Kiitos Teille Kaikille Asiallisille vastaajille! Tämänkin mummon on ollut paljon opittava näiden vuosien aikana,mitä yksin elänyt! Tosin ei lapsuutenikaan mitään helppoa ollut! Sieltä sain aikanaan opit elämään! Ainut huono asia on ,et olen liian kiltti ja nöyrä! Olen yrittänyt opettaa lapsiani kovemmiksi,ja puoliaan pitäväksi,etteivät joudu samanlaiseen kohteluun,kun minä! Tämäkin mummo yrittää taas rämpiä lumessa eteenpäin! Vielä lämmin Kiitos ja kaukohali Teille Kaikille,jotka asiallisesti vastasitte minulle! Niin paljon kokeneena,nähneenä täällä keskustelupalstalla kaikkea ja tosi surullinen,miten täällä loukataan toista! Tuskin itse enää tulen tänne mitään kyselemään? Saan kuitenkin,kuten osasin odottaa,jonkin loukkaavan kommentin! Kiitos vielä Teille,jotka minua ymmärsitte ja olitte asiallisia!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4702
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1472
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1452
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      344
      1430
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1367
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1257
    Aihe