Huonoa kohtelua Tikkurilan psyk.polilla

Tähtityttö88

Hei. Olen ollut vuoden Tikkurilan psykiatrian polilla potilaana työuupumuksen ja masennuksen takia. Minulla on vaihtunut sosiaalityöntekijä 4 kertaa. Aina joutuu selittämään ongelmat uudestaan. Eikä se sos.työntekijä auta ttt-hakemusten kanssa eikä hankkinut tukihenkilöä. Vaikka lupasi.
Sairaanhoitaja oli niin ylimielinen ettei tervehtinyt käytävillä ja käänsi hoitaja käynneillä keskustelun omaan yliopisto-uraansa.
Kaikista parasta on ollut oma lääkäri joka kirjoitti jatkuviin pahoihin uniongelmiini histamiinia ja melatoniinia. Eipä auta. En ole nukkunut 6 kk kuin 3 h yössä. Lääkäri uhkaili koko ajan hoitosuhteen katkaisulla vaikka oloni on pahentunut, koska en ole saanut tarvitsemaani hoitoa. Pyysin useaan otteeseen hoitajan vaihtoa , sekään ei heiltä onnistunut. Joka käynnillä pyysin terapeutille lähetettä. ei onnistunut. Lääkäri sanoi minulle puhelimessa eilen "että lähde väkisin ulos, kierrä kortteli, mene kirjastoon istumaan." Sanoin, että mitenkäs sen teen kun en voi edes yksin kauppaan mennä paniikkikohtausteni ja sosiaalistentilanteiden pelkojeni/kauhujeni takia. Tähän lääkäri totesi "että olen väliinputoaja, jolle ei ole apua tiedossa ". Hän sanoi myös, että ilmottaudu TYP:piin eli työkkäriin ja mene terveyskeskuslääkärille. Terveyskeskuslääkäri varmasti hoitaa erikoissairaanhoitopiirin puolta. Tuli todella paha mieli ja ahdistuin entisestään. Lääkäri ei myöskäön suostunut antamaan uutta aikaa kuntoutussuunnitelman muuttamiseksi. Puhelun jälkeen otin yhteyttä potilas-asiamieheen. Kantelu lähti valviraan. Hus:sista potilas suojelusta otettiin jo yhteyttä ; sanottiin , että aivan asiaton lääkäri.

Ihan kuin ei olisi tarpeeksi vaikeaa muutenkin. Niin sitten tälläinen lääkäri sattuu kohdalle! En jaksa enää tätä psykiatrien/lääkäreiden huonoa asiatonta kohtelua. Luulee tulevansa paikkaan jossa saa apua niin päinvastoin. Muutenkin työpaikkakiusattu historiassa.

Muiden kokemuksia Vantaan psykiatrisilta poleilta?
Tai Tikkurilan psykiatrian polilta?

Ja hyvät ihmiset, ilmoittakaa potilasasiamiehelle ja valviraan heti jos lääkäri tai hoitaja kohtelee huonosti, eikä hoito edisty! Potilaan hoitosuhdetta ei voi katkaista jos potilas ei ole parantunut tai sitä itse pyytänyt.

21

395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tintti001

      Aivan järkyttävä kuulla tuollaista! En ole itse käynyt. Pitäiskö lääkärin hakeutua kanssa terveyskeskukseen lääkärin puheille tai mennä itse istumaan kirjastoon?

    • Sampsaliini

      Kävin, vaihdoin polia ekojen käyntien jälkeen. hoitaja oli kylmä miltei ilkeä ja lääkäri ei ollut edes tutustunut minun potilashistoriaan. Määräsi mitä sattuu lääkkeitä joista olo huonontui. Olikohan sama lääkäri??

    • Turhautunutttt

      No huhhuh mitä kohtelua. Siellä ollu duunissa joku rahanhimonen idiootti jota ei kiinnosta mikään. Itellä ollu aikasemmin tosi vaikeeta saada apua ja kun vihdoin sain jollekkin ajan martinlaakson terveyskeskukseen niin SOVITTUNA AIKANA EI OLTU EDES PAIKALLA. Kyselin sitten henkilökunnalta että mikä mättää kun mulle on varattu aika muttei ketään kuulu eikä näy. No tää joka siellä oli ainoona henkilönä kävi katsomassa tietokoneelta että on sulle joo aika täällä mutta se jonka sun olis kuulunu tavata niin on lomalla... ei kukaan viittinyt sitten ilmottaa mulle että on lomalla. Keskivaikean masennuksen,ahdistuksen sekä paniikkihäiriötä sairastavalla on tosi helppoo muutenki lähtee viemään edes roskia.. En ymmärrä että jos viimeisillään voimillaan koittaa hakea itselleen apua nii saa vaan paskaa niskaan. Muutenkin kun on varannut ajan jollekkin terveyskeskukseen, niin kukaan ei kerro missä kerroksessa se paikka sijatsee tai mikä aula se edes on. Nykyisen depressiohoitajani kanssa on monesti käynyt alussa, niin että olen tullut sovittuun aikaan muttei nimeä kerrottu niin mistä mä voin tietää kenelle kuuluu mennä.. Sitten lopulta sain tämän henkilön nimen niin itse joutu ettii että vihdoin löyty oikea paikka monen kerran jälkeen..

      • AinaLomilla

        Martinlaakson terveysaseman paksuperse psyk hoitaja on ihan turha tyyppi! Sille ei edes kannata mennä vaik ois pää irti ruumiista!


      • Turhautunutttt
        AinaLomilla kirjoitti:

        Martinlaakson terveysaseman paksuperse psyk hoitaja on ihan turha tyyppi! Sille ei edes kannata mennä vaik ois pää irti ruumiista!

        Hyvä tietää


      • SariApotilas

        Mitä tällänen nyt on? Kuinka ne on koko ajan lomalla? Vielä psykiatrian puolelta jossa se potilas-hoitohenkilökunta yhteys on hyvin tärkeä potilaan parantumisen osalta. Hyvänkun joku puhuu näistä! Kuulin myös että ihmisiä uhkaillaan sakoilla jos peruu sairaana olemisen takia aikoja!? Sakkoja kanssa näille jotka ei ilmoita lomistaan potilaille!


      • Hyvinpettynyt
        AinaLomilla kirjoitti:

        Martinlaakson terveysaseman paksuperse psyk hoitaja on ihan turha tyyppi! Sille ei edes kannata mennä vaik ois pää irti ruumiista!

        Tiedän kyseisen hoitajan! lihava lehmä. Oli niin v-pää kun olla voi. Lähetti minut huumenäytteisiin minun masennus -ja uni ongelmien takia. Jouduin pissaamaan kolmen ihmisen nähden! Eipä ollut näytteissä mitään! Oli myös kirjotellut potilaskertomuksiin ihan puuta heinää. Tein valituksen oli muuttanut/poistanut kirjoituksensa. Näin martsarin psykka hoitajalla! Katsokaa kanta.fi potilas tiedoista mitä teistä kirjoitetaan.


      • MinäkinOlenIhminen
        Hyvinpettynyt kirjoitti:

        Tiedän kyseisen hoitajan! lihava lehmä. Oli niin v-pää kun olla voi. Lähetti minut huumenäytteisiin minun masennus -ja uni ongelmien takia. Jouduin pissaamaan kolmen ihmisen nähden! Eipä ollut näytteissä mitään! Oli myös kirjotellut potilaskertomuksiin ihan puuta heinää. Tein valituksen oli muuttanut/poistanut kirjoituksensa. Näin martsarin psykka hoitajalla! Katsokaa kanta.fi potilas tiedoista mitä teistä kirjoitetaan.

        Hei sama ämmä teki mulle ihan saman jutun!
        Lähetti huumekusi testeihin ja tiedättehän kuinka ihmisarvoa alentava se homma on! Kuset siinä toisten edessä niinkuin joku rikollinen!
        Sama muija oli kirjoittanut myös minun psyk polille lähetteeseen minusta VÄÄRIÄ TIETOJA! Se oli kirjoittanut että käytän voimakkaita unilääkkeitä kuten Temestas ja minulla on alkoholi ja päihdeongelma!
        Ikinä en ole tuommoista lääkettä käyttänyt enkä polta tupakkaa enkä käytä alkoholia enkä muitakaan huumeita!
        Ihmettelivät kovasti pyk polilla minun lähete tietoja!
        Mutta Tämän Savolaisen kirjoittama lähete EI NÄY KANTA.fi ssä!
        Jostakin syystä se on jättänyt sen sinne kirjaamatta! Varmaankin silsi koska valehteli!
        Tuosta muijadta pitäisi tehdä joku valitus ja seuranta!
        En näköjäännole ainut jota se on kohdellut huonosti!


      • Turhautunutttt
        MinäkinOlenIhminen kirjoitti:

        Hei sama ämmä teki mulle ihan saman jutun!
        Lähetti huumekusi testeihin ja tiedättehän kuinka ihmisarvoa alentava se homma on! Kuset siinä toisten edessä niinkuin joku rikollinen!
        Sama muija oli kirjoittanut myös minun psyk polille lähetteeseen minusta VÄÄRIÄ TIETOJA! Se oli kirjoittanut että käytän voimakkaita unilääkkeitä kuten Temestas ja minulla on alkoholi ja päihdeongelma!
        Ikinä en ole tuommoista lääkettä käyttänyt enkä polta tupakkaa enkä käytä alkoholia enkä muitakaan huumeita!
        Ihmettelivät kovasti pyk polilla minun lähete tietoja!
        Mutta Tämän Savolaisen kirjoittama lähete EI NÄY KANTA.fi ssä!
        Jostakin syystä se on jättänyt sen sinne kirjaamatta! Varmaankin silsi koska valehteli!
        Tuosta muijadta pitäisi tehdä joku valitus ja seuranta!
        En näköjäännole ainut jota se on kohdellut huonosti!

        No huhhu mite tollast voi ees tapahtua...


      • KunOlinKipiä
        SariApotilas kirjoitti:

        Mitä tällänen nyt on? Kuinka ne on koko ajan lomalla? Vielä psykiatrian puolelta jossa se potilas-hoitohenkilökunta yhteys on hyvin tärkeä potilaan parantumisen osalta. Hyvänkun joku puhuu näistä! Kuulin myös että ihmisiä uhkaillaan sakoilla jos peruu sairaana olemisen takia aikoja!? Sakkoja kanssa näille jotka ei ilmoita lomistaan potilaille!

        Mulla oli 39 asteen kuume ja olin ihan sekaisin 5 päivää!
        Sinä aikana oli mun psykkan aika ollut,enkä tajunnut ollenkaan!
        Soitin heti sinne kun alkoi järki päähän palata,erren päässyt tulemaan koska olin niin sairas!
        Mitään armoa ei annettu! Jouduin maksamaan yli 40 euron sakkomaksun siksi,etten mennyt tapaamiseen heidän lähettämänä aikana! Koska olin niin kipeä!
        Kyllä he rahastavat eivätkä ota huomioon että myös potilaan elämässä voi joskus sattua tämmöinen inhimillinen erehdys :(


    • AsiantuntijaKarpo

      Potilaslaki:
      "Potilaalle on tärkeintä saada hoitoa. Lain mukaan jokaisella Suomessa asuvalla onkin oikeus hoitoon, jota hänen terveydentilansa vaatii, terveydenhuollon voimavarojen rajoissa. Hoidon ja kohtelun tulee olla hyvää; lisäksi potilaan vakaumusta ja yksityisyyttä tulee kunnioittaa.
      Olennainen oikeus on myös potilaan itsemääräämisoikeus. Lääkärin ym. ammattilaisen tulee hoitaa potilasta yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Potilas voi esimerkiksi tehokkaasti kieltäytyä tietystä hoidosta, jota pitää liian riskialttiina tai raskaana.Silloin tällöin potilas on tyytymätön saamaansa hoitoon tai kohteluun. Potilaslain mukaan hän voi tehdä asiasta muistutuksen terveydenhuollon toimintayksikön johtajalle: Muistutus voi johtaa muutokseen kyseisen potilaan hoidossa tai yksikön tavoissa yleensä. Tyytymätön potilas voi muistutuksen lisäksi tai sijasta kannella mm. terveydenhuollon valvontaviranomaisille. "

      Lukemani perusteella sekä lääkäri että hoitaja on rikkonut potilaslakia selvästi. Voit haastaa oikeuteen hoitovirheestä.

    • PotkutPerseeseen

      Miksi tuollaisia lääkäreitä pidetään töissä,jotka jättävät potilaan heitteille?
      Vai onko tämä uuden hallituksen laatiman sote ratkaisun tulos? Kaikki heikot kadulle kuolemaan!
      Hyvä tähtityttö että jaksat vielä pitää puoliasi tuulimyllyjä vastaan!
      Usein lääkärit kärsivät itse niin rankoista mielenterveys ongelmista etteivät pysty
      Auttamaan potilaita.
      Haluavat olla töissä vaan sen takia,että saavat hyvää palkkaa!
      Mutta johonkin on raja vedettävä heidänkin! Mitä he ovat lääkärinvalassaan vannoneet?
      Se pitäisi muistaa sillä vala velvoittaa!!!
      Ihmissuhdekoulutusta olisi myös syytä antaa lääkäreille,työ ei onnistu jos ei ole minkäänlaisia vuorovaikutus taitoja!

    • Turhautunutttt

      Ja jatkoa tuohon edelliseen. Olin nuorempana nuorisopoliklinikalla ja kotoa lähteminen oli silloin jo vaikeaa. Olin kotona sovittuun aikaan kun ahdisti niin paljon ettei pystynyt tekemään mitään. No tämä mukava psykologini soitti ja sano että NYT KUN ON VARATTU AIKA NIIN SINÄHÄN TULET .. ymmärrän, itsessäni oli vikaa etten ilmoittanut tulevani muttei kuitenkaan tarvitsisi raivostua kun soittaa. Selitin kyllä hänelle että ahdistaa niin paljon etten pysty liikkumaan mutta hänen raivonsa sai minut lopulta liikkumaan koska säikähdin hänen reaktiotaan. Ja hän mielestään toimi oikein että hän saa raivota asiakkaalle.

      • HullutHoitajat

        Ei todellakaan ole mitään oikeutta raivota potilaalle!
        Muutenkin sauraalle ihmiselle,jota ahdistaa vielä enemmän tuollaiset reaktiot!


      • Martenwings

        Ei ole mitään oikeutta soittaa potilaalle ja käskeä tekemään jotain! Jos ei pysty menemään tapaamisiin niin voi pyytää tukihenkilöä mukaan. Tai että tapaamiset hoidetaan puhelimitse. Tähtityttö vie oikeuteen koko juttu. Miksi noita puheluita ei nauhoiteta? loppus työt tuollasilta lääkäreiltä heti! Ei nuo ainakaan masentuneiden ihmisten tilaa tai pelkoja paranna!


      • HetiApua

        Tähtityttö ei saanut tukihenkilöä vaikka pyysi avukseen..
        eikä hän saanut mitään muutakaan apua!
        Hyvä että hän jaksoi kertoa asiasta julkisesti ja tehdä valitukset.
        Paljon vähemmän kuluisi yhteiskunnan varoja,jos tämmöiset sairaitten ihmisten asiat hoidettaisiin kerralla kuntoon,eikä pompoteltaisi vuosikausia hoitajalta toiselle!
        Ilmeisesti psykiatrian uusi käypähoito suositus on että " Mene kirjastoon istumaan " siellä kun sitten kaikki me psyko potilast istuttais päivät pitkät niin oispahan sekin näky :)


    • Kirjastooooooon

      Onkohan siis kirjasto se seuraava piste jonne potilaiden on mentävä, jos, kun lääkäriltä ei ole apua saanut? Vain kylmää kohtelua.

    • Lähäri87

      Lääkärin ja sairaanhoitajien velvollisuuteen kuuluu auttaa potilasta ja hos he eivät siihen kykene, tulee heidän kertoa siitä potilaalle ja siirtää hänet eteenpäin toiselle lääkärille ja sairaanhoitajalle jotka kykenevät hoitaa potilasta. Heidän myös tulee tuolloin kertoa jos eivät pysty auttamaan potilasta ja potilaan luvalla siirtää hänen hoito osaaviin käsiin.
      Hoitohenkilökunnan tulee kohdella potilasta eettisesti oikein.

      On erittäin kamalaa käytöstä mitä yllä on mainittu ja tuollainen käytös ei kuulu hoitohenkilökunnalle sitten alkuukaan...eli lääkärit jne.
      Potilasta tulee ja pitää kuunnella ja hänellä on oikeus saada tarvitsemaansa apua heti.
      Potilasta tuetaan ja autetaan pääsemään tarvitsemaansa hoitoon ja hänen hoitoaan seurataan säännöllisesti jotta terveys menee eteenpäin kohti parempaa.

      Itselläni ei ole kokemusta kyseisestä paikasta mutta sen voin sanoa että Tampereella tämäkin keskivaikeaa masennusta sairastava tyyppi on saanut oikeanlaista apua.

      Tuollaiset kus*päät joutavat telkien taakse koska rikkovat potilaslakia jättämällä apua tarvitsevat heitteille. Tuollaisten idioottien tulisi korvata kaikki aiheuttamansa paha potilailleen moninkertaisesti ja sitten joutua telkien taakse loppuelämäkseen. Valheita potilaskertomuksiin...ei juma x.x

      Jos olisin lääkäri tms. Tekisin kaikkeni jotta voisin auttaa potilaitani niin paljon kun kykenen ja pyydän apua muilta tahoilta. Moniammatillinen työryhmä potilaan kuntoutuksessa on yksi suurimpia peruskiviä toki riippuen millaisesta sairaudesta ja sen hoidosta on kyse.

      • KukaOnHullu

        Hyvä ja fiksu kommentti!
        Mitähän muuten tuommoisesta rikoksesta saa kun kirjoittelee potilaasta vääriä tietoja esim lähetteisiin tai amneeseihin?
        Yhen kerran yritin oikaista valituksen kautta lääkärin tekstiä kun se oli kirjoitellut minusta ihan mitä sattuu satuja ja haukkunut ja loukannut minun ulkonäköäni sekä kirjallisesti että sanallisesti!
        Joku kirje
        Mulle tuli siitä ettei lääkäri oo tehnyt mitään väärin ja amneesia ei tarvi muuttaa!
        Joten ilmeisesti jos psyk hoitajakin satuilee potilaan käyttävän päihteitä ja vahvoja kipulääkkeitä niin kai sekin on sit ihan ok?!
        Vaikka tuommoinen muija pits itsensä laittaa hoitotumbaan js huumetesteihin!
        Kuka se syö potilaitten läkkeet,kun niitä niin sujuvasti luetteli?
        On kai näitä vale läkäreitä ja vale hoitajia mutta näänoikeet taitaa ollakinmihanmpaskasakkia.
        Eettisyys ja inhimillisyys ei ainakaan kuulu heidän ammattiinsa,niinkauan kuin palkka tulee tilipussiin voi irvistellä ja naureskella potilaille!
        Mutta uskon että joskys se epäonni kolahtaa näittenkin tyyppien kohdalle ja saavat maksaa tekosistaan!


    • Tähtityttö-kuittaa

      Lääkäri sai kirjallisen huomatuksen heti postissa potilasasia- ja suojelu puolelta. Ylilääkäri oli ihmeissään koko touhusta kun hän oli lomalla. Valvirasta menee merkintä tämän lääkärin rekisteriin. Nyt odottelen kutsua myyrmäen polille. Parempi soittaa itse sinne. Sielläkin vajausta lääkäreistä ja hoitajista.

      KIITOS MAHTAVISTA kommenteista. Näistä oli enemmän apua kuin p.polilta pitkään aikaan. Enkä ole mennyt kirjastoon istumaan väkisin! 😂

      Uskon myös karmanlakiin. Kun huonosti kohtelee toisia ihmisiä niin kyllä se takaisin tulee kolminkertaisena.

    • Ilmanihmisarvoa

      Huonoa kohtelua potilasasiamieheltä
      Soitin hki potilasasiamiehelle saadakseni neuvoja valituksen tekoon alaarvoisesta kohtelusta julkisenterveydenpuolen puolelta.Kerroin olevani avopsyk.polin asiakas(kun kysyttiin).Potilasasiamies kuunteli asiaani vastaillen vähättelevästi"vai niin" ja selittäen lapsenomaisesti miten toimia kyseenalaistaen koko asian.Mieheni kuuli koko keskustelun kaiuttimesta,eikä ollut uskoa korviaan.
      Tämä on ihan uskomatonta mutta totta.
      Annan ajan kulua,mitä voisin tehdä.Olisi pitänyt äänittää keskustelu-eihän tätä kukaan usko.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2861
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2031
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe