Miten selviätte arkielämän haasteista?

eppu2

Tarvitsetteko apuvälineitä. Millaisia.
Minkälaisia ratkaisuja olette keksineet vastaantulleisiin pulmiin.
Entä onko teillä varotoimia ongelmatilanteiden varalle.
Sanotaan, että eniten onnettomuuksia sattuu kodeissa, onko teillä ennaltaehkäiseviä systeemejä, ratkaisuja.
?

128

1308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käsiraudat hoidettavalle, suojakypärä visiirillä ja leukasuojalla itselleni, ei muuta just nyt ole listalla.

      • eppu2

        Niin Sinullahan on kotona hoidettava. Olet varmaan mosta ratkaisua eri tilanteissa joutunut miettimään.
        Hattua nostan, työtä siinä on, vaikkakin on rakas Sinulle.


    • Höpöti.
      -
      Joulu-kuusi oli ennen hyvä.
      Harmi vaan että ei ole enää vanhoja lakanoita.
      -
      60 ei VIELÄ tarvitse vanhuksien juttuja.

      H.

    • Aloittaja voisi viimeinkin asettua paikoilleen.
      70 tai enemmän.
      Rollaattori-jotain.

      H.

    • Kohta friidu-leski aloittaa omais-hoito, syöpä, dementia- höpötyksen.
      Vanhan miehen koiran-kushettaminen olisi riittänyt.
      Eppu taitaakin olla...?


      H.

      • eppu2

        Ei ole PAKKO (rupeanko huutamaan) osallistua, jos ei ole mitään sanottavaa asiaan.


      • eppu2 kirjoitti:

        Ei ole PAKKO (rupeanko huutamaan) osallistua, jos ei ole mitään sanottavaa asiaan.

        "eppu2"

        Friidu rauhoittuu nyt.
        Muuten suuttuu Lusiinakin.
        -
        Minullahan oli paljon asiaa?

        H.


    • suvenelli1

      En ole vielä tarvinnut. En ole edes googlannut mitä kaikkea apuvälinettä olisi tarjolla. Säilykkeitä en juurikaan käytä, ne lasipurkkien kierrekannet eivät varmaan enää aukeaisi.
      Ai niin, verho jäi jumiin, niin lattialastan varrella nytkytin sen liikkeelle. Se oli kätevämpää kuin tyhjentää pikku pöytä ja raijata se ikkunan eteen. Turvatikkaat pitäisi hankkia.

      • eppu2

        Itse isken saksen kärjellä reiän purkinkanteen, jos ei muuten aukene. Kurkku ja punajuuripurkkeja ostan joskus.
        Mulla on tavalliset keittiötikkaat, olen ylivarovainen jos kiipeän.


      • ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

        Itse isken saksen kärjellä reiän purkinkanteen, jos ei muuten aukene. Kurkku ja punajuuripurkkeja ostan joskus.
        Mulla on tavalliset keittiötikkaat, olen ylivarovainen jos kiipeän.

        Minulla on sellainen avaaja, millä nitkautetaan kannen reunaa, että se sanoo klick kun sinne pääsee ilmaa. Sitten se on vain kevyesti kääntää auki.
        Nyt ostin kurkkupurkin ja vanhaan tyyliin yritin klickauttaa, mutta ei kuulunutkaan sitä klick, eikä auennut kansi.
        Sitten otin lukulasit päähän, että näen mitäs siinä lukee kannessa. Siinä luki neljä kertaa ringissä "lätt att öppna". Kannen reunassa vielä toiset neljä kertaa "lätt att öppna".
        Uuden mallinen kansi, mikä aukeaa kyllä ilman klickautusta, mutta saa vähän enemmän käyttää voimaa kuin klickattuun kanteen.


      • eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Minulla on sellainen avaaja, millä nitkautetaan kannen reunaa, että se sanoo klick kun sinne pääsee ilmaa. Sitten se on vain kevyesti kääntää auki.
        Nyt ostin kurkkupurkin ja vanhaan tyyliin yritin klickauttaa, mutta ei kuulunutkaan sitä klick, eikä auennut kansi.
        Sitten otin lukulasit päähän, että näen mitäs siinä lukee kannessa. Siinä luki neljä kertaa ringissä "lätt att öppna". Kannen reunassa vielä toiset neljä kertaa "lätt att öppna".
        Uuden mallinen kansi, mikä aukeaa kyllä ilman klickautusta, mutta saa vähän enemmän käyttää voimaa kuin klickattuun kanteen.

        Kaikilla ei voimat riitä helpompaankaan. Itselläni on aika hyvät käsivoimat.
        Nyt on tullut noita kierrekorkkeja piimä- ja maitopurkkeihin.
        Sikäli käteviä, jos kuskaa jonnekin avattua, ei vuoda.
        Aukikin ne saa paremmin, kun painaa toisella kädellä alas sen pystyn liimatun yläosan.


    • bessie-

      Kenkälusikkaa tarvitsen, muita apuvälineitä minulla ei taida olla. Jossain keittiön laatikossa saattaa olla jotain kapineita joista en edes ymmärrä kuinka toimivat, äidiltä 'perittyjä'. En ole tarvinnut kun minulla, toisin kuin äidilläni, on käsissä voimaa kotitarpeiksi ja vähän kai ylikin.
      Pieni kenkälusikka taas kulkee melkein aina mukana, ja eteisessä on aina oltava pitkävartinen kenkälusikka. Hyvin harvoin avaan lenkkareiden tai muidenkaan nauhakenkien nauhoja, siksi kenkälusikka on välttämätön.

      Mitä haasteisiin tulee, niin saisihan niitä enemmänkin olla. En silti viitsi niitä etsiä, liian haastavaa.

      • eppu2

        Tuo pitkävartinen kenkälusikka onkin hyvä, ei tarvitse kumartua.
        Vanhoista kapineista tuli mieleeni, että yhden laatikon pohjalla on vanhat sokerisakset, niitä ei enää nykyaikana tarvita.


      • Pulp-fictio
        eppu2 kirjoitti:

        Tuo pitkävartinen kenkälusikka onkin hyvä, ei tarvitse kumartua.
        Vanhoista kapineista tuli mieleeni, että yhden laatikon pohjalla on vanhat sokerisakset, niitä ei enää nykyaikana tarvita.

        Ainut apuväline tosiaan on pitkä kenkälusikka, mikä on kätevä. Toisen annoin nuorisolle. Ns. turkisvuorellisia saappaita on muutoin inha laittaa, koska jalka menee sukkien takia vinksin vonksin kuten Sorelleissa.
        Yhden apuvälineen tarvisisin tilapäisesti = parimetrisen miehen, joka vaihtaisi lamput eteisen plafondiin. Tuolilla keikkumisesta on ollut kaatumisseuraamuksia.
        No oikeastaan voisinkin kysyä, millaiset tikkaat olisivat turvalliset,
        Jos naisihminen ihan-ite-tyylillä yrittäisi.
        Koko lamppu on ikävä, koska siinä on nipukka ja samaan aikaan pitää toisella lasiosaa kannatella.
        Seinälampulla olen kyllä pärjännyt, mutta eteisessä on vähän hämyiset oltavat.


      • eppu2
        Pulp-fictio kirjoitti:

        Ainut apuväline tosiaan on pitkä kenkälusikka, mikä on kätevä. Toisen annoin nuorisolle. Ns. turkisvuorellisia saappaita on muutoin inha laittaa, koska jalka menee sukkien takia vinksin vonksin kuten Sorelleissa.
        Yhden apuvälineen tarvisisin tilapäisesti = parimetrisen miehen, joka vaihtaisi lamput eteisen plafondiin. Tuolilla keikkumisesta on ollut kaatumisseuraamuksia.
        No oikeastaan voisinkin kysyä, millaiset tikkaat olisivat turvalliset,
        Jos naisihminen ihan-ite-tyylillä yrittäisi.
        Koko lamppu on ikävä, koska siinä on nipukka ja samaan aikaan pitää toisella lasiosaa kannatella.
        Seinälampulla olen kyllä pärjännyt, mutta eteisessä on vähän hämyiset oltavat.

        Torpanäijä tuolla alempana neuvoo menemään rautakaupasta ostamaan.
        Ihan hyvä neuvo, sieltä kun kysyy opastavat kyllä valitsemisessa.


      • Pitänee-ostaa-lisää

        Aikana vuosia sitten kun äkkäsin, että pitkiäkin kenkälusikoita on, ostin välittömästi 6 kappaletta ja myöhemmin 3 lisää, kotiin ja mökille. Nyt niitä taitaa olla vaan yksi molemmissa päissä, johtuen että harvakseltaan kyläilleiden lusikkaan ihastumiset ovat saaneet minut höltymään ja olen lykännyt heille lusikkaa kainaloon, viekää apua kotiin.
        Se miksi lusikka on hyvä, olen tosi laiska kumartelemaan saati sitomaan mitään nauhoja (tarra kenkiä vihaan raivon partaalle), vaikka en ole onnistunut maito- kalja- piimä- kerma- tai muutakaan mahaa kasvattamaan. Taivun vaikka luokille.


      • bessie-
        Pitänee-ostaa-lisää kirjoitti:

        Aikana vuosia sitten kun äkkäsin, että pitkiäkin kenkälusikoita on, ostin välittömästi 6 kappaletta ja myöhemmin 3 lisää, kotiin ja mökille. Nyt niitä taitaa olla vaan yksi molemmissa päissä, johtuen että harvakseltaan kyläilleiden lusikkaan ihastumiset ovat saaneet minut höltymään ja olen lykännyt heille lusikkaa kainaloon, viekää apua kotiin.
        Se miksi lusikka on hyvä, olen tosi laiska kumartelemaan saati sitomaan mitään nauhoja (tarra kenkiä vihaan raivon partaalle), vaikka en ole onnistunut maito- kalja- piimä- kerma- tai muutakaan mahaa kasvattamaan. Taivun vaikka luokille.

        Kenkälusikka on hyvä koska se säästää aikaa, jalkineita ja hermoja. Kumarrellahan voi vaikka voimistelumielessä, mutta itse en halua ährätä jalkineita vaille valmiiksi ulkovaatteisiin sonnustautuneena (ehkä reppukin selässä) kamppailemassa jalkineiden kanssa. Monesti eteiset/tuulikaapit ovat aika ahtaitakin, ainakin useamman samaan aikaan pyllistellä. Ei kukaan halua pitää tuulikaapin molempia ovia samanaikaisesti auki talvipakkasilla eikä aina muutenkaan. Pari pitkävartista kenkälusikkaa ja lähtö sujuu huomattavasti paremmin. Saapasrenki on myös hyvä olla olemassa.


    • Kodin onnettomuuksia kuulemma aiheuttaa eniten se takavuosina joka huusholliin markkinoitu ohuesta peltiputkesta ja parista levynpalasta koottu kolmiportainen ns talousjakkara.

      On minullakin vielä yksi, ja sopii sen päällä vaikka puuta sorvatessa istua mutta jos satakiloinen äijä päälle kiipeää ja vielä vähän työkaluja mukana, yrittää kurkottaa johonkinpäin niin parasta on ainakin laastaria katsella valmiiksi.

      Onneksi kunnollisia saa joa aika halvalla, ei tarvitse edes itse alkaa lankusta työmaapukkia rakentamaan.

      • eppu2

        Mökillä on kahdet erikokoiset alumiiniset A-tikkaat, kyllä niillä käyttöä on ollut.
        Tellingit poika teki itse viime kesänä, että yletyttiin maalaamaan mökin yläosakin.


    • Olen itse monitoimiapuväline;) Sellaisen varrellisen tartuntapihdin olen vaimolle hankkinut, kun pudottelee tavaroita lattialle ja muuten ei niitä ylös saa.
      Tukikahvoja pitäisi viritellä seiniin ainakin sängyn viereen ja vessaan, en vain vielä ole saanut aikaiseksi.

      • eppu2

        Nauratti ihan tuo ´´monitoimiapuväline-sana´´ sopii varmaan useammankin kohdalle.
        Vuosia sitten kävin apuvälinemessuilla, paljon oli kaikkea ja sen jälkeen on keksitty monia uusia välineitä.


      • eppu2 kirjoitti:

        Nauratti ihan tuo ´´monitoimiapuväline-sana´´ sopii varmaan useammankin kohdalle.
        Vuosia sitten kävin apuvälinemessuilla, paljon oli kaikkea ja sen jälkeen on keksitty monia uusia välineitä.

        Oliskohan mitään apuvälinettä olemassa helpottamaan tulevia toimintoja, kun kuulee komennon "pyyhkimään". Eipä taida olla sen kummempaa kuin Rainbow vauvan puhdistuspyyhe, siis vaimonpuhdistuspyyhe.


      • Siilimuorikka3
        entinenmiäs kirjoitti:

        Oliskohan mitään apuvälinettä olemassa helpottamaan tulevia toimintoja, kun kuulee komennon "pyyhkimään". Eipä taida olla sen kummempaa kuin Rainbow vauvan puhdistuspyyhe, siis vaimonpuhdistuspyyhe.

        Eipä taida olla vielä, mutta lupaukset on suuret robottien kehittämisestä varmaankin tuohonkin hommaan.


    • mimmimum-..mi

      Pojalle hiljattain sanoinkin noista taloustikkaista.....et uskaltaako sitä enää nousta lamppua vaihtamaan...sanoi auttaneensa lampunvaihdossa....Kaksi kertaa olen tipahtanut niiltä....onneksi sain hallittua putoamisen niin ...ettei mitään sattunut...
      Aika tiukassa on monet pakkaukset.....esim kahvipaketit....maitotölkin kierrekorkki..
      ja purkit ja purnukat...
      Tuo Ikean porrasjakkara olisi hyvä muutoin....paitsi se on aika matala....
      http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/30178884/

      • eppu2

        On se onni, että olet ´´osannut pudota´´ ettei pahempaa sattunut.
        Monasti olen ajatellut noita pakkauksia availlessa, että kuinka huonosormiset ja-voimaiset oikein pärjää.
        Joskus on sellaisia juusto- ja leikkelepakettejakin, että otan sakset käyttöön.
        Tuo kuvan jakkara näyttää tukevalta.


      • Eikaikkimiltänäyttää

        "Tuo kuvan jakkara näyttää tukevalta"
        Väittää massiivi puuksi, minä väitän että astimet on pahvikennoa sisältä. Olen nimittäin kohdannut kyseisen mallin jakkaran ja kovin kevyt oli "puuksi".
        On tietysti lievä mahdollisuus, että olen saanut kopeloida jotain muuta kevyempää mallia?
        Oli miten oli, Ikean pahvitavara kauppoihin (myynti artikkeleihin) luotan yhtä paljon kuin Isisin neuvottelemaan maailmanrauhaan.


      • mimmimum-..mi
        Eikaikkimiltänäyttää kirjoitti:

        "Tuo kuvan jakkara näyttää tukevalta"
        Väittää massiivi puuksi, minä väitän että astimet on pahvikennoa sisältä. Olen nimittäin kohdannut kyseisen mallin jakkaran ja kovin kevyt oli "puuksi".
        On tietysti lievä mahdollisuus, että olen saanut kopeloida jotain muuta kevyempää mallia?
        Oli miten oli, Ikean pahvitavara kauppoihin (myynti artikkeleihin) luotan yhtä paljon kuin Isisin neuvottelemaan maailmanrauhaan.

        Kyllä se aika tukeva on.....olen tutustunut siihen käytännössä....ja sen paino on ...4.70kg.....minun on hieman enemmän....


      • ent.siivoojaparka
        Eikaikkimiltänäyttää kirjoitti:

        "Tuo kuvan jakkara näyttää tukevalta"
        Väittää massiivi puuksi, minä väitän että astimet on pahvikennoa sisältä. Olen nimittäin kohdannut kyseisen mallin jakkaran ja kovin kevyt oli "puuksi".
        On tietysti lievä mahdollisuus, että olen saanut kopeloida jotain muuta kevyempää mallia?
        Oli miten oli, Ikean pahvitavara kauppoihin (myynti artikkeleihin) luotan yhtä paljon kuin Isisin neuvottelemaan maailmanrauhaan.

        Minä olen myös epäluuloinen nousemaan (minun painollani) minkään päälle, mikä on nimeltään IKEA.
        Niitten tuolitkin ovat varmaan lähinnä koriste-esineiksi tarkoitettuja. Samoin kirjahyllyt, joitten hyllyt eivät sitten kuitenkaan kestä kirjojen painoa.


      • Kävin juuri kääntämässä oman keittiöjakkarani (IKEAn, sama kuin kuvassa, mutta maalamaton) ylösalaisin ja kyllä se täyspuuta taitaa olla. Tukeva ja käytännöllinen.
        ***
        Muuten sen lisäksi paras apuvälineeni on Lutunen. Ei ihan kaksimetrinen, mutta riittävän pitkä ikkunaverhojen ripustamiseen ja kattolamppujen vaihtamiseenkin IKEAN keittiöpallilla seisoen. (Minulla on korkeat huoneet). Ennen lutusta kiipoesin tuolille.
        Purkkien avaaminen voi olla hankalaa, mutta jos ei ole sellaista apuvälinettä miellä kierrekansii avataan, niin riittää pieni kopautus jollain hieman massiivisemmalla esineellä (metallisella) kannen reunaan niin se avautuu helposti kiertämällä.


      • mimmimum-..mi
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Minä olen myös epäluuloinen nousemaan (minun painollani) minkään päälle, mikä on nimeltään IKEA.
        Niitten tuolitkin ovat varmaan lähinnä koriste-esineiksi tarkoitettuja. Samoin kirjahyllyt, joitten hyllyt eivät sitten kuitenkaan kestä kirjojen painoa.

        Nuoret harrastaa aikas paljon Ikeaa....miniä on oikein sisustus friikki... heillä oikein massiivinen ruokapöytä keittiössä....tosi massiivinen sanoisin...8 henkilön ja hyvät tuolit...joissa irtopäälliset....käytännölliset....Olenhan lehdistä lukenut näistä kaatuneista lipastoista...ym...


      • ent.siivoojaparka
        mimmimum-..mi kirjoitti:

        Nuoret harrastaa aikas paljon Ikeaa....miniä on oikein sisustus friikki... heillä oikein massiivinen ruokapöytä keittiössä....tosi massiivinen sanoisin...8 henkilön ja hyvät tuolit...joissa irtopäälliset....käytännölliset....Olenhan lehdistä lukenut näistä kaatuneista lipastoista...ym...

        Läpi asti puuta olivat likkanikin ruokapöydän IKEA-tuolit, irtopäällisten kanssa ja vaikka kuinka nätit, mutta kyllä ne muuttuivat tulitikuiksi toinen toisensa jälkeen.
        Suorastaan hengenvaaralliset aikaa myöten.

        Halpoja ne on, mutta aika kertakäyttöisiä.


      • Pulp-fictio
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Läpi asti puuta olivat likkanikin ruokapöydän IKEA-tuolit, irtopäällisten kanssa ja vaikka kuinka nätit, mutta kyllä ne muuttuivat tulitikuiksi toinen toisensa jälkeen.
        Suorastaan hengenvaaralliset aikaa myöten.

        Halpoja ne on, mutta aika kertakäyttöisiä.

        Vähän on malli matala. Mulla on pituuteeni nähden normilaskutelineet - mutta en ylety, joten 2 metrin apuväline tarvitaan..muuten kiva malli.
        Kottikärryillä olen takavuosina bensikseltä käynyt ostamassa multasäkkejä kukkaistutuksia varten.
        Ei voinut tankkaamassa ollut mies olla kommentoimatta naisvoimasta, hällä oli hevosvoimia...
        No, jos jotain tarvitsee heti eikä 15. pvä ei voi jäädä neuvottomaksi,
        tuleen makaamaan. (Mistähän tämäkin sanonta?)


      • Versioitahan.on

        Viidestoista päivä on monille palkkapäivä. Sitä edeltävänä aikana saattaa olla niukat varat ostaa mitään - heti.
        Mutta on tietysti heti ihmisiä, ja ihmisiä jotka ei kiirehdi vaan vasta viidestoista päivä. Heti ihmisille tulee viidestoista yö, ellei asiat tapahdu heti.


      • Minulla on vaatehuoneen seinää vasten lepäämässä itseni pituset kevyen tikkaat, jotka avautuvat A-kirjaimen muotoon. Niiden ylin astinlauta on leveä ja sen yläpuolelle jää litteä putkikaari, josta voi pitää kädellä kiinni. Ylimmälle portaalle en voisi sisätiloissa astuakaan, koska katto tulee esteeksi, mutta työvälineitä on hyvä laskea yläportaalle - varsinkin, jos on käytössä useampia välineitä.

        Nuo esitellyt pienet puujakkarat sopivat sekä istumiseen että astumiseen. Yläportaalle astuessa on hyvä olla tukea lähellä ja varmaan moni käyttääkin niitä yläkaappeja tai kaappien ylimmäisiä hyllyjä hyödyntäessään.


      • Pulp-fictio
        Versioitahan.on kirjoitti:

        Viidestoista päivä on monille palkkapäivä. Sitä edeltävänä aikana saattaa olla niukat varat ostaa mitään - heti.
        Mutta on tietysti heti ihmisiä, ja ihmisiä jotka ei kiirehdi vaan vasta viidestoista päivä. Heti ihmisille tulee viidestoista yö, ellei asiat tapahdu heti.

        Ja painajaiset.
        Sipuleiksi menneen ketjun takia näin varmastikin unta viininpunaisista tulppaaneista, jotka oli istutettu puiston syvänteeseen nurmikon keskelle. Ne siis kukkivat jo...
        Mitähän Freud sanoisi?


      • eppu2
        Pulp-fictio kirjoitti:

        Ja painajaiset.
        Sipuleiksi menneen ketjun takia näin varmastikin unta viininpunaisista tulppaaneista, jotka oli istutettu puiston syvänteeseen nurmikon keskelle. Ne siis kukkivat jo...
        Mitähän Freud sanoisi?

        Sexiä sanoisi Freud, eikös hän nähnyt sitä monessa symbolissa.


    • Tavallinen tukeva tuoli on paljon lujempi ja tasapainoisempi kuin ne keittiöjakkaroina myytävät. Ja siltä tuolilta ylettä normaalihuoneen kaikille hyllyille. Ylemmäs ei useinkaan tarvitse mennä.
      Katon maalaukseen laitetaan telaan jatkovarsi, joten silloinkaan ei tarvitse kurkotella. Jalat ovat lattiassa kiinni.
      Muuta asiaa ei tavallisella asujalla kattoa koskemaan olekaan.

      Jos tarvitsee yli tuolin korkeuden jalkojensa alle, niin ehdottomasti rautakaupasta asiallinen ja tarpeeksi leveä, työhön eikä koristeeksi tehty jakkara.

      Tavaratalojen viritelmät ovat mitä ovat.

      • eppu2

        Jatkovarsi on monessa asiassa hyvä juttu. Onhan niitä sellasia teleskooppivarrellisia, vai miks niitä sanotaan, joita saa säätää, jotain välineitä.
        Mulla on sellainen auton siivousharja/lasta yhdistelmä.
        Ostin sen pakua varten.


      • Tämä tavallinen asuja on asentanut valaisimia ja vaihtanut niihin lamppuja, laittanut palohälyttimiä ja vaihtanut niihin paristoja. ;)
        Verhotangotkin ovat katon rajassa.

        Kattoa maalatessa seinän rajassa ja kulmissa saattavat pensselihommatkin olla tarpeen.


      • eppu2
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        Tämä tavallinen asuja on asentanut valaisimia ja vaihtanut niihin lamppuja, laittanut palohälyttimiä ja vaihtanut niihin paristoja. ;)
        Verhotangotkin ovat katon rajassa.

        Kattoa maalatessa seinän rajassa ja kulmissa saattavat pensselihommatkin olla tarpeen.

        Nuo kuvaamasi a-tikkaat ovat ihan hyviä kaikenmoiseen, missä tarvii päästä ylemmäs.
        En minäkään juuri seiso sillä päällimmäisellä askelmalla, mutta siihen on tosiaan hyvä laskea työkaluja ja muita tarvikkeita, ei tarvitse aina erikseen kaikkea hakea.


    • Ostin tänään uudet sievät ja jalkaa tukevat lenkkarit, kuulin, että kehon hyvinvoinnin takuu on kengät ja niihin kannattaa panostaa.

      • eppu2

        Kappas, vastaukseni hävinnyt taivaan tuuliin.
        Tuo kenkäjuttu on yleensäkin ottaen tärkeä ja Sinulle varsinkin, että selkä pysyisi hyvässä asennossa.
        Jalkakin muuttuu, enenvanhaan käytin 37 koon kenkiä, vaikka jalan muoto ei ole muuttunut, jokin on, ei vaan mahdu enää, tarvii olla 38 ja saappaat 39.


      • eppu2 kirjoitti:

        Kappas, vastaukseni hävinnyt taivaan tuuliin.
        Tuo kenkäjuttu on yleensäkin ottaen tärkeä ja Sinulle varsinkin, että selkä pysyisi hyvässä asennossa.
        Jalkakin muuttuu, enenvanhaan käytin 37 koon kenkiä, vaikka jalan muoto ei ole muuttunut, jokin on, ei vaan mahdu enää, tarvii olla 38 ja saappaat 39.

        Apuvälineitä jouduin onnettomuuden jälkeen hommaamaan. Selkää tukevia liivejä minulla on kahta eri mallia. Nokkakärry mökillä sika kätevä samoin laituritikkaat. Kotiin hommasin WC:n istuimeen korottavan lisäosan. Näitä kodin apuvälineitä saa terveyskeskusten välinevarastosta ilmaiseksi.


      • eppu2

        Mulla on nokkakärry mökillä, tulin joskus ostaneeksi.
        Tuo lainausjuttu on kanssa huomionarvoinen asia. Itse aikoinaan lainasin apuvälinevarastosta äitille rollan.


      • Halpaan-menee-ihminen

        "Ostin tänään uudet sievät ja jalkaa tukevat lenkkarit"

        Jos joku koivenjatke kauppias keksii mainostaa, osta tästä lenkkarit, näillä pyyhkäiset maratonin kahteen tuntiin, totta kai suomalainen usko toivetsooni ostaa ne. Vaikka ei juoksisi metriäkään. Mutta pääsee ainakin kehumaan, että minullapa on lenkkarit joilla pystyy juosta maailmanennätys.


      • Halpaan-menee-ihminen kirjoitti:

        "Ostin tänään uudet sievät ja jalkaa tukevat lenkkarit"

        Jos joku koivenjatke kauppias keksii mainostaa, osta tästä lenkkarit, näillä pyyhkäiset maratonin kahteen tuntiin, totta kai suomalainen usko toivetsooni ostaa ne. Vaikka ei juoksisi metriäkään. Mutta pääsee ainakin kehumaan, että minullapa on lenkkarit joilla pystyy juosta maailmanennätys.

        Minun juoksuni on juostu. Halusin sievat vaaleanpunaissävyiset lenkkarit kävelyä varten. Lenkkarit joiden nauhoja ei tarvitse sitoa. Salomonin lenkkarit joihin ihastuin. Hintakin oli kohtuullinen
        77 € normaali hinta 125 €. Myyjä ystävällinen nuori mies, jolla riitti kärsivällisyyttä palvella vanhempaa msisihmistä.


      • kyselyikäinen
        korppis kirjoitti:

        Minun juoksuni on juostu. Halusin sievat vaaleanpunaissävyiset lenkkarit kävelyä varten. Lenkkarit joiden nauhoja ei tarvitse sitoa. Salomonin lenkkarit joihin ihastuin. Hintakin oli kohtuullinen
        77 € normaali hinta 125 €. Myyjä ystävällinen nuori mies, jolla riitti kärsivällisyyttä palvella vanhempaa msisihmistä.

        mikä on msis ihminen?



      • eppu2
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Nokkakärryt? Onko ne tää? http://www.ajprodukter.se/transport-lyft/magasinkarror-pirror/magasinkarra/55771-19447938.wf?productId=19447942
        Taas opin uuden sanan. Me sanotaan sitä ´pirraksi ja on loistava kapistus kuolinpesän tyhjentäjille.

        Ainakin minä sanon noita nokkakärryiksi.
        Jakeluautoissa noita käytetään myös, ei tarvi kanniskella.
        Maalla toiset mainiot kärryt on maitokärryt. Ei tarvitse kannatella niinkuin kottikärryjä.
        Viime kesänä oltiin kalamajalla, yht´äkkiä kuului pamaus, alamökiltä, niinkuin olisi pyssyllä ammuttu.
        Juoksimme katsomaan, emme löytäneet mitään. Seuraavana päivä huomasin, maitokärryn rengas oli räjähtänyt riekaleiksi, ikivanhat renkaat .


      • Otsalamppukärryt

        Nokkakärryiksi sanotaan myös sellaisia vaikka kottikärryjä, että työntäjä lentää nokalleen vähän väliä. Se työntäjä saattaa olla promilleissa tai muuten vaan kompuroida.
        Vaan tuskin menee kauankaan aikaa kun markkinoille tupsahtaa kauko-ohjattavat kärryt. Vain pakkaaja puuttuu.


      • eppu2
        Otsalamppukärryt kirjoitti:

        Nokkakärryiksi sanotaan myös sellaisia vaikka kottikärryjä, että työntäjä lentää nokalleen vähän väliä. Se työntäjä saattaa olla promilleissa tai muuten vaan kompuroida.
        Vaan tuskin menee kauankaan aikaa kun markkinoille tupsahtaa kauko-ohjattavat kärryt. Vain pakkaaja puuttuu.

        Tuollaiset kauko-ohjattavat oliskin hienot, menisivät ylämäkeenkin vaan nappia painamalla.


      • kyselyikäinen kirjoitti:

        mikä on msis ihminen?

        googlaa sanaristikkosivustolta 😉


      • öökkönen
        korppis kirjoitti:

        googlaa sanaristikkosivustolta 😉

        se on kirjoitusvirheihminen :D


      • öökkönen kirjoitti:

        se on kirjoitusvirheihminen :D

        Sinä olet monivammainen ihminen.


      • mikä-sopisi-parhaiten
        kyselyikäinen kirjoitti:

        mikä on msis ihminen?

        "Englanninkielinen maisteriohjelma Strategy, Innovation and Sustainability (MSIS) keskittyy strategiseen johtamiseen ja innovaatioihin modernissa kansainvälisessä liiketoimintaympäristössä."

        "Master of Science in Information Systems (MSIS) ."

        "The Master of Science in Information Science (MSIS) "


    • Puhtia.on.mutta

      Laiskottaa nii penteleesti.

      • eppu2

        Eikö pään ja raajojen yhteistyö oikein toimi?


      • Puhtia.on.mutta
        eppu2 kirjoitti:

        Eikö pään ja raajojen yhteistyö oikein toimi?

        Joo päää ei kerkiä mukaan kun jalat ovat jo menossa.


    • Missähän Pirre on...
      Hänhän myöskin pitää näistä surkeus-inva-aloituksista.
      -
      Taisin ennen Joulua kertoakin uudesta apu-välineestäni.
      Fiskars-moni-toimi-sakset.
      Vanhat sakset(Kiina) eivät kestäneet todellista koetusta.
      -
      http://www.clasohlson.com/fi/Monitoimisakset-Fiskars-Cut More/34-9756
      -
      Kyllä vaan Fiskars puraisee pakaste-pussit auki.
      Hyvä kun kerkiää sormiaan sulkea.

      H.

      • eppu2

        Tämä ei ole ´´surkeus-inva-aloitus´´ vaan loistava selviytymistarina ihmisistä, jotka osaavat muutakin, kun jankuttaa ja vetää negatiivisuuteen joka ikisen asian.


      • eppu2 kirjoitti:

        Tämä ei ole ´´surkeus-inva-aloitus´´ vaan loistava selviytymistarina ihmisistä, jotka osaavat muutakin, kun jankuttaa ja vetää negatiivisuuteen joka ikisen asian.

        "eppu2"

        Kiuku, kiuku...
        -

        Tämä on osa ryhmästä:

        - Elämä etenee
        - Erektio heikko
        - Nyt on pitoa
        - Nuorenpiin porukoihin
        - Aika muuttaa ihmistä
        -
        Kuka surkea lie kopioi toistaan.
        -
        Tehkää aloitus minusta!
        Minä kun olen ikääni nähden terve mies ilman apu-välineitä.
        Ajelenkin ainoastaan omalla autolla.
        Eilen tosin taksilla.
        Maisteltiin maailman oluita entisten työ-kaverien kanssa.


        H.


    • Tämä aloitus taitaa olla jatkoa tuolle "aika muuttaa ihmistä"-jankutusta.
      Pikku-hiljaa hiipivät tähän mukaan nimmarit, jotka pehmein lausein toistavat samoja vanhoja asioita, toisiaan kehuen.
      Joskus saan tunteen että palstallamme keskustelevat 90
      Niin ovat iso-iso-mummia jotkut jutut.


      H.

      • mimmimum-..mi

        Minulle tuli juuri ilmoitus että.....Elämäsi on ladattu uudelleen....
        on se helppoa kun saa taas uuden elämän.....ja voi jatkaa hyvin alkanutta matkaa....heko...heko


    • eppu2

      Yks vuosi teloin nilkkani mökillä. Se mustui ja turposi ja kipeytyi. Olin yksin.
      Mietin mitäs nyt, kun huonekaluista tukea ottamatta pääsin huoneessa eteenpäin.
      Panin parit villasukat ja miesten ison saappaan siihen, tuki sen verran, että otin tiksahan ja pihan reunalta sahasin paksun y-oksan.
      Siihen sitten kiedoin rättiä molempiin päihin pehmennykseksi.
      Yli 10 km oli ensiapuun. Pakuni on automaatti, joten 1 jalka riitti ajamiseen.
      Ei ollut onneksi murtumaa.
      Monta päivää klonkkasin villasukkasaappaineni omatekoisen kepin avulla, paranihan se aikanaan.

      • "eppu2"

        Tarinasi on kuin parastakin kirjailijaa Kajaanista.

        H.


      • eppu2
        hunksz kirjoitti:

        "eppu2"

        Tarinasi on kuin parastakin kirjailijaa Kajaanista.

        H.

        Et kai Sinä nyt vaan ole ottanut asiaksesi ketjun venytystä.


      • eppu2 kirjoitti:

        Et kai Sinä nyt vaan ole ottanut asiaksesi ketjun venytystä.

        "eppu2"

        Pah! Minäkö?
        Hväilee siinä vaan Hyasinttiä.
        -
        No, oikeastaan minä yritän saada huomiseksi viisaanpaa keskustelua.
        Peekele! Palstalla on mieskin.
        -
        Noh, kyllä minä kuitenkin halin mielessäni.
        60 siis.
        Demeter lankatkoon omat kenkänsä.

        Kuten Siirakki aina sanoo:
        "Sinä vanhus, sinun on vanha Juusto, ei enää nuori luusto"
        -
        Niin.
        Minä saan venyttää!
        Minä kun osaan aina uusiutua.

        H.


    • Osittain kai hyvällä tuurilla olen selviytynyt, en ole koskaan itseäni naarmuja pahemmin telonut. Ja ehkä olen sitten sen verran pelännyt pahimpia paikkoja että olen säästynyt. Joku kirjoitti ulkomaalauksista ja remonteista... niinpä juu, oliskohan minullakin tullut järki päähän vasta jälkijunassa. 58-vuotiaana hankin ensimmäisen turvaköyden ja turvavaljaat. Siihen asti ne aina tuntui niin kalliilta ja kun harvoin vaan tarttee jne...

      No, ei niitä jokaisen kannata ostaa, mutta hyvä jos kaveripiirissä ainakin yhdellä on, ja semmoisella kaverilla joka lainaa tarvitsevalle. On minulla muuten tolppakengätkin, ja suunnitelmissa on ensi keväänä taas joku linnunpönttö laittaa. On paljon turvallisempaa kuin tikkailla puunrunkoa vasten pehmeässä maassa.

      A-tikkaista puhumattakaan, ne eivät ole ulkokäyttöön.

      • Aikoinaan, kun 11-vuotiaana sain varasoida huopanauloja kesämökin katon jyrkemmän puolen reunaan, isä kietoi köyden vyötäröni ympärille ja piti köydestä kiinni piipun takana. Hän halusi olla varma, että pystyisi pelastamaan minut, jos putoaisin. Mökki oli mäen reunalla, ja sillä puolella olisi ollut melko korkea pudotus. Minua harmitti, kun tiesin, etten putoaisi. ;)

        Tolppakenkiä en ole koskaan - vielä??? - kokeillut. ;)

        Kengistä tuli mieleeni, että olen ostanut kaikkiin ulkoilu- ja kävelykenkiini joustavat geelipohjaliset. Tuntuvat mukavilta.
        Olen kokeillut monenlaisia pohjallisia, turkis-, joustomateriaali-, villa-, pehmeä ohut joustomuovi- ym. ym.
        Harmittaa vähän, että sirommissa talvisaappaissa ja nilkkureissa ei ole riittävästi tilaa paksuille pohjallisille. Kun on todella pitkä ja kapea jalka, on vaikea löytää kenkäkaupassa suurempia numeroita ja pitempiä jalkineita.


    • reppuriika

      En tarvitse vielä muita apuvälineitä kuin silmälasit. Kenkälusikkaa en ole ikinä oppinut käyttämään. Olen niin laiska että sujautan nauhalenkkari usein jalkaan kun riisumisen jäljeltä on vielä nyörit solmittuna. Ja kun solmin kenget kyykistyn alas ja en tarvitse lusikkaa.
      Olen joskus katsellut sähkömopojen - tai skoottereiden malleja ja hintoja. Mielessä käy, että voisin sellaisen hankkia, kun en enää voi ajaa fillarilla tai kävellä pitkiä matkoja.
      Pitää yrittää pitää itsensä niin hyvässä kunnossa että selviää arjessaan. Säilykepurkit avautuu hyvin, kun kannen ilmaa terävällä veitsen kärjellä.

      • eppu2

        Lukulaseja minäkin tarvitsen.
        Talvella alkoi viivat menemään vinoon, peljästyin ihan ettei vaan rappeuma olisi iskenyt.
        Syyspuolella kävin silmälääkärissä. Helpotus oli suuri, kun ei muuta vikaa ole, kun taittovika.
        Yksi naapuri, kun sairauden vuoksi joutui luopumaan ajokortista, puhui kanssa tuosta sähkömoposta. Olisihan sillä vaikka kauppareissut mukava käydä.
        Kyllä tuohon kunnon ylläpitoon kannattaa kiinnittää itse kunki huomiota.


      • Ehdoto.peli

        Pyrkijä E480 3-sähköpyörämopo,
        Kolmipyöräinen turvallinen, takana reilun kokoinen kori kuljetukseen ei tarvitse vakuutusta.


      • suvenelli1
        Ehdoto.peli kirjoitti:

        Pyrkijä E480 3-sähköpyörämopo,
        Kolmipyöräinen turvallinen, takana reilun kokoinen kori kuljetukseen ei tarvitse vakuutusta.

        Tuo näyttää kyllä tosi kätevältä. Vielä kyllä pärjään tavallisella pyörällä ja potkupyörällä.
        Ehkäpä sitten kun...


      • Ei ole mitään muuta kun silmälasit, kaksitehoiset sekä lukulasit. Olen fyysisesti tosi hyvässä kunnossa vielä, mitään särkyjä ei ole koskaan ollut. Joskus flunssaan ostanut buranaa nekin loput sitten vanhenee käytön puutteessa. Mutta vielä ehdin sairastaa jos elää saan.
        Ikäni olen harrastanut liikuntaa ja työ ollut kävelyä, jalkojen päällä oloa.


      • eppu2
        Reeta3 kirjoitti:

        Ei ole mitään muuta kun silmälasit, kaksitehoiset sekä lukulasit. Olen fyysisesti tosi hyvässä kunnossa vielä, mitään särkyjä ei ole koskaan ollut. Joskus flunssaan ostanut buranaa nekin loput sitten vanhenee käytön puutteessa. Mutta vielä ehdin sairastaa jos elää saan.
        Ikäni olen harrastanut liikuntaa ja työ ollut kävelyä, jalkojen päällä oloa.

        Hienosti olet pärjännyt, jos mitään särkyjä ei ole tarvinnut kärsiä, toivotaan, ettei tarvitsekaan, vaikka kyllähän sitä iän myötä tahtoo jotain tulla, jos vanhaksi elää.


      • Reeta3 kirjoitti:

        Ei ole mitään muuta kun silmälasit, kaksitehoiset sekä lukulasit. Olen fyysisesti tosi hyvässä kunnossa vielä, mitään särkyjä ei ole koskaan ollut. Joskus flunssaan ostanut buranaa nekin loput sitten vanhenee käytön puutteessa. Mutta vielä ehdin sairastaa jos elää saan.
        Ikäni olen harrastanut liikuntaa ja työ ollut kävelyä, jalkojen päällä oloa.

        Monitehosilmälasit ovat näppärät, kun ei tarvitse vaihdella laseja ja näkee tarkasti kaikkiin suuntiin. Suosittelen.

        Itse en lukulaseja tarvitse, mutta ennen piti aina ottaa silmälasit pois, kun ryhtyi lukemaan tai piti katsoa lähelle. Nyt monitehot saavat olla päässä myös lukiessa, paitsi sängyssä lukiessa.


      • O-Orvokki
        suvenelli1 kirjoitti:

        Tuo näyttää kyllä tosi kätevältä. Vielä kyllä pärjään tavallisella pyörällä ja potkupyörällä.
        Ehkäpä sitten kun...

        Harmi, että mopoautot ovat niin kalliita. Luulen, että monet vanhukset ja liikuntaesteiset voisivat mielellään ajella sellaisella.


      • eppu2
        O-Orvokki kirjoitti:

        Harmi, että mopoautot ovat niin kalliita. Luulen, että monet vanhukset ja liikuntaesteiset voisivat mielellään ajella sellaisella.

        Minun edesmenneellä ystävälläni oli mopoauto, hän sai siihen invapysäköintiluvankin.
        Kyllä hän sillä asioitaan ajoi, matkaakin oli toistakymmentäkilometriä keskustaan.
        Sittenmin se oli pojantyttärelläni. Kyllä minä sillä muutaman kerran ajoin. Suojaa sateelta ja mahtuu kauppakassit hyvin.


    • flegmaatti

      Keittiön yhdessä laatikossa on hyvä valikoima perustyökaluja.
      Yhden makuuhuoneen yläkaapissa on lisää ja autotallissa loput mm. pikkualasin, pari sahaa jne.

      Harrastuksessani käytän ranneremmejä. Totutettuani itseni niihin niin ilman olisi hankala olla.
      Vyön käytön lopetin jo 10 vuotta sitten.

      • eppu2

        Millaiset ovat ranneremmit, uusi asia minulle?


      • kaikipelii
        eppu2 kirjoitti:

        Millaiset ovat ranneremmit, uusi asia minulle?

        Ranneremmeillä sidotaan muija sängyntolppiin.


      • flegmaatti
        eppu2 kirjoitti:

        Millaiset ovat ranneremmit, uusi asia minulle?

        Käyttämäni remmit ovat halpaa perustyyppiä. Mustaa nahkaa. Leveys pari senttiä, ja juoksusilmukka. Niin kauan kuin saappaan varsia riitti, tein itse kiinteällä silmukalla jotka ovat minusta paremmat.
        Tarkoitus? Vedoissa pyöräytän remmit tangon ympärille, ettei tanko ole täysin sormivoimien varassa. 73v konttoristin näpit eivät kestä 200kg tangon maastavetoa.
        Ristiotteella vetäen ylävartaloni kiertyy ja sormilukolla kipeytyvät peukaloiden tyvinivelet eivätkä näpit kuitenkaan kestäisi.

        Teen myös leuanvedot ilman lisäpainojakin remmeillä.

        Aloitin remmien käytön kun kerran kämmeneni nahka kuoriutui pois vereslihalle.

        Vastaan vaikka ei kysytä. Vyö? Kyseessä on leveä voimanostovyö. Takoitus? Tiukalle kiristettynä tukee välillisesti selkää vedoissa ja varsinkin kyykyissä.
        Vatsaonteloon pirunmoinen paine vyötä vasten ja se auttaa maksimiponnistuksessa.
        Ikävänä puolena on se, että paine suuntautuu myös vähemmän miellyttävään kehonosaan jonka itse kukin saa päätellä.

        En ole muutenkaan harkinnut kisaamista mutta niissä ei hyväksytä remmien käyttöä enkä ole kokeillut vetoja ilman remmejä.


      • eppu2
        flegmaatti kirjoitti:

        Käyttämäni remmit ovat halpaa perustyyppiä. Mustaa nahkaa. Leveys pari senttiä, ja juoksusilmukka. Niin kauan kuin saappaan varsia riitti, tein itse kiinteällä silmukalla jotka ovat minusta paremmat.
        Tarkoitus? Vedoissa pyöräytän remmit tangon ympärille, ettei tanko ole täysin sormivoimien varassa. 73v konttoristin näpit eivät kestä 200kg tangon maastavetoa.
        Ristiotteella vetäen ylävartaloni kiertyy ja sormilukolla kipeytyvät peukaloiden tyvinivelet eivätkä näpit kuitenkaan kestäisi.

        Teen myös leuanvedot ilman lisäpainojakin remmeillä.

        Aloitin remmien käytön kun kerran kämmeneni nahka kuoriutui pois vereslihalle.

        Vastaan vaikka ei kysytä. Vyö? Kyseessä on leveä voimanostovyö. Takoitus? Tiukalle kiristettynä tukee välillisesti selkää vedoissa ja varsinkin kyykyissä.
        Vatsaonteloon pirunmoinen paine vyötä vasten ja se auttaa maksimiponnistuksessa.
        Ikävänä puolena on se, että paine suuntautuu myös vähemmän miellyttävään kehonosaan jonka itse kukin saa päätellä.

        En ole muutenkaan harkinnut kisaamista mutta niissä ei hyväksytä remmien käyttöä enkä ole kokeillut vetoja ilman remmejä.

        Kiitos selvennyksestä.
        Kuulostaa siltä, että hyvä turvaväline, jonka avulla pystyy hyvin tiettyjä liikkeitä tekemään.


    • Piti googlettaa millainen on nokkakärry. Näin kuvan, en vieläkään tajua miten sitä käytetään kun ei ole tullut vastaan.
      Meillä on ollut vaikka mitä apuvälineitä omaishoitoaikaan, palautin ne apuväline yksikköön.
      Nyt on silmälasit, sähkökäyttöinen polkupyörä, kenkälusikka pitkävartinen, tölkkien avaamiseen väline, keittiössä on kaikenlaista vempainta kun olen sellaisiin ihastunut. Moottorisänky ei kai ole apuväline.
      Oikeassa olkapäässä on laaja-alainen repeämä, käsi ei nouse kovin ylös ja ei oikein ole voimaa, olen tottunut siihen kun eivät alkaneet leikkaamaan, välillä sitä särkee kovasti. Kättä pitää päivittäin kuntouttaa, siihen on puntteja ym...
      Muuten olen perusterve ikäisekseni.
      Ostin lenkkarit joiden pohja on kiikkerä siis näin ) mutta poikittain, kuulemma jalkalihakset vahvistuu kun niillä kävelee, oli ensin totuteltava.

      • eppu2

        Jos Sinulla on sellainen moottorisänky, jossa voi päätyä ja korkeutta säätää, sanoisin sen kyllä apuvälineeksi.
        Tuommoinen käsivammakin hankaloittaa arkea, mutta pääasiahan on se, että pärjää.
        Minä harjoitan käsien kuntoa näin talvisin sillai, että mulla on 2kg painot kumpaankin käteen, niitä nostelen tässä TV:tä katsellessani.


      • ent.siivoojaparka

      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Sitä nokkakärryä voi käyttää vaikkapa tällaiseen ja näin (pankkiasioillaan).

        http://cdnx.nwt.se/inkommande/44e2hi-2116468.jpg/alternates/FREE_1140/2116468.jpg

        Olishan se ihan kiva, jos tarvitisisi nokkakärryä pankkiasioimiseen;)
        Mutta aina nokkakärrykään ei riitä, kottikärryjäkin tarvitaan useampia.

        http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201701142200053791_ul.shtml


      • eppu2
        entinenmiäs kirjoitti:

        Olishan se ihan kiva, jos tarvitisisi nokkakärryä pankkiasioimiseen;)
        Mutta aina nokkakärrykään ei riitä, kottikärryjäkin tarvitaan useampia.

        http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201701142200053791_ul.shtml

        No voihan nenä. Mistäköhän tuo sai tommosen määrän niitä kolikoita.
        On siinä laskijoilta kysytty pitkää pinnaa.


      • eppu2 kirjoitti:

        Jos Sinulla on sellainen moottorisänky, jossa voi päätyä ja korkeutta säätää, sanoisin sen kyllä apuvälineeksi.
        Tuommoinen käsivammakin hankaloittaa arkea, mutta pääasiahan on se, että pärjää.
        Minä harjoitan käsien kuntoa näin talvisin sillai, että mulla on 2kg painot kumpaankin käteen, niitä nostelen tässä TV:tä katsellessani.

        Ei voi korkeutta säätää, mutta molemmista päistä nousee ja laskee. Ostin sen omaishoitoaikaan miehelle, se on nyt itselläni käytössä.
        Nokkakärry näyttää olevan kätevä, sillä voi kuljettaa tavaroita joita ei jaksa tai voi kantaa.


      • Himmelsauge

        Olen joskus kuullut ettei suurta kolikkomäärää tarvitse ottaa vastaan. Kohtuus kaikessa.


      • eppu2
        Himmelsauge kirjoitti:

        Olen joskus kuullut ettei suurta kolikkomäärää tarvitse ottaa vastaan. Kohtuus kaikessa.

        En tiedä kuinka on meillä täällä, mutta tuossa jutussa luki, että kyseisessä ainakin tuossa osavaltiossa verot voi maksaa kolikoilla, siksi niitten oli pakko ottaa ne vastaan.


      • ent.siivoojaparka
        Himmelsauge kirjoitti:

        Olen joskus kuullut ettei suurta kolikkomäärää tarvitse ottaa vastaan. Kohtuus kaikessa.

        Pankkien, missä yleensä enää käteistä käsitelläänkään nykyisin, on varmaan otettava vaikka rekallinen kolikoita vastaan.
        Ei ne tosin pankeissa niitä suuria määriä käsin laskekaan. Niillähän on koneet, mitkä laskevat, kun lapioi kolikot sinne sisään.

        Kauppojen ei ainakaan tarvitse ottaa vastaan ylettömiä määriä kolikoita. Sen ymmärtääkin, ettei kassoilla ole aikaa niitä laskea. Useimmissa kaupoissa on kyllä ne kolikkolippaat, minne saa tiputella kolikoita kuin säästöpossuun ikään. Se on kivaa ja sitten seurata, että montakos kourallista vielä puuttuu loppusummasta.

        Minulle kelpaisi kolikot, sillä minusta on mukava laskea rahoja ja maksaa aina ostokseni tasarahalla.


    • Korsetin tilasin, että pysyisi nuo suolet siellä, missä niiden pitäs olla.
      Ei ole vielä tullut.
      Vuosi pitäs pystyä heilumaan, jos vaikka sitten saisivat korjattua.
      Vähän jurppii tämä tämmönen, kun vaivoja tulee jonossa, ja olisi hommiakin.

      • eppu2

        Miksi vuosi, miksei aikaisemmin, liekö siihen sitten joku syy.
        Tekevälle ihmiselle se on raivostuttavaa, kun tekisi, mutta fysiikka rajoittaa.


      • eppu2 kirjoitti:

        Miksi vuosi, miksei aikaisemmin, liekö siihen sitten joku syy.
        Tekevälle ihmiselle se on raivostuttavaa, kun tekisi, mutta fysiikka rajoittaa.

        No, kun se sydänjuttu oli, niin on vielä lääkkeitä, jotka on kuulema niin tärkeitä, ettei niitä katkaista, kun ihan pakkotilanteessa. Niitä on muutama kuukausi.
        Sitten eilen tilasin kattoristikoita, ja paljon, monta kymmentä. Ne pitäs saada viiteen metriin, ja kattokin vielä päälle, niin ja ruoteet väliin. Seinätkin kesken.
        Maailma ei ole valmis.
        Nuo on vapaa-ajan juttuja.
        Ei lääkärioperaatioita hyvien ilmojen aikaan.


      • eppu2
        k-kotton kirjoitti:

        No, kun se sydänjuttu oli, niin on vielä lääkkeitä, jotka on kuulema niin tärkeitä, ettei niitä katkaista, kun ihan pakkotilanteessa. Niitä on muutama kuukausi.
        Sitten eilen tilasin kattoristikoita, ja paljon, monta kymmentä. Ne pitäs saada viiteen metriin, ja kattokin vielä päälle, niin ja ruoteet väliin. Seinätkin kesken.
        Maailma ei ole valmis.
        Nuo on vapaa-ajan juttuja.
        Ei lääkärioperaatioita hyvien ilmojen aikaan.

        No on Sinulla monta monessa. Lykkyä tykö.


      • Pulp-fictio
        k-kotton kirjoitti:

        No, kun se sydänjuttu oli, niin on vielä lääkkeitä, jotka on kuulema niin tärkeitä, ettei niitä katkaista, kun ihan pakkotilanteessa. Niitä on muutama kuukausi.
        Sitten eilen tilasin kattoristikoita, ja paljon, monta kymmentä. Ne pitäs saada viiteen metriin, ja kattokin vielä päälle, niin ja ruoteet väliin. Seinätkin kesken.
        Maailma ei ole valmis.
        Nuo on vapaa-ajan juttuja.
        Ei lääkärioperaatioita hyvien ilmojen aikaan.

        Nyt sanoisin, että top tykkänään. Etkös saisi jotain talkoolaisia nuoremmista, terveemmistä miehistä. Päällikkönä antaisin korkeintaan olla. Ei ylös keikkumaan ollenkaan.
        Välitäpä itsestäsi nyt, ennenkuin tapahtuu ikäviä.


    • henrjii

      Otan tukevat pohjat näin liukkkaalla, se helpottaa

      • Kunhan vaan riittävän tukevat, nelivedolla pärjää paremmin liukkaallakin.


    • Nokkakärry on melkein välttämätön. Ja ei. Se ei ole nokan kärräämiseen. Mutta siirräpä vaikka piironki varastoon tai vanha sähköhella romulavalle niin osaat kiittää itseäsi viisaasta apuvälinehankinnasta. Säästää selkää ja käsivarsia.

      • Totta, varsinkin vanhassa omakotitalossa asuvalle ehdoton apuväline. Minä yhdistin huvin ja hyödyn, hitsailin nokkakärryni itse. Kaikki tarpeet löytyi talon edellisen omistajan jäämistöistä, vain puikot piti ostaa.


      • Himmelsauge

        Ajatella, niin yksinkertainen ja silti nerokas keksintö, jakaa painon halutuksi. Nokkakärry, kyllä se on hankittava kottikärryjen lisäksi!


      • eppu2
        Himmelsauge kirjoitti:

        Ajatella, niin yksinkertainen ja silti nerokas keksintö, jakaa painon halutuksi. Nokkakärry, kyllä se on hankittava kottikärryjen lisäksi!

        Rappujakin pääsee aika hyvin nokkakärryillä, yksin pienemmän tavaran kanssa ja jos on kaveri vähän jeesaamassa vie isompaakin tavaraa.
        Niistä on useimpiakin tyyppejä olemassa, kannattaa valikoida.


    • En.köyhä.ja.kipee

      Ympärilläin on kaikenlaisia apuvälineitä tarpeellista ja tarpeetonta, ihminen on luonteeltaan hampsraaja kaiken rojun keskellä hän tuntee olonsa turvalliseksi ja kotoisaksi.

    • Toiveikas_potilas

      Keksin juuri uuden menetelmän miten saan ilman suomalaista lääkäriä kipeän jalkani kuntoon. Tosin tarvin siihen tämän nettiyhteyden plus oman oivalluksen.

      Jalka oli todellakin tuskaisen kipeä jo pidemmän ajan ( 2-3kk ),
      nyt vajaan parin vuorokauden aikana se on ollut jopa niin kivuton
      että en olisi todellakaan uskonut tätä hoitoa näin tehokkaaksi?

      Taas lääketehtailijat yn, muut hävisivät paljon :)

      Kerron myöhemmin tästä jos tämä tosiaan paranee,
      kun ei itsekään vielä usko että tämä tosiaan paransi jalkani
      ja sen kipeät lihakset , siis reisi ja säärilihakset.

      Niin ja tämä hoito alkoi vasta noin pari vuorokautta sitten !

      • "Toiveikas_potilas"

        Mitä humbuugi-yhtiötä tulet mainostamaan?

        H.


      • Pulp-fictio

        Arvaan: Olet uinut tai kellunut, sillai rennosti.


      • Kävin apteekissa flunssan oireiden vuoksi. Mielenkiintoisen keskustelutuokion jälkeen tulin farmaseutin kanssa samaan lopputulokseen.

        Lämmintä mustaherukkamehua ja C-vitamiinia joita molempia löytyi kotoani.

        Oireet hävisivät vuorokaudessa jatkan mustaheruuka/C-vitamiini kuuria vielä jonkun päivän.


      • Toiveikas_potilas
        hunksz kirjoitti:

        "Toiveikas_potilas"

        Mitä humbuugi-yhtiötä tulet mainostamaan?

        H.

        No takuu varmasti en ainakaan alkoa, kuten hän


      • Toiveikas_potilas
        Pulp-fictio kirjoitti:

        Arvaan: Olet uinut tai kellunut, sillai rennosti.

        Ei, tuo jalka on ollut niin kipeä että ole juuri ja juuri päässyt kontaten 300m päähän jossa on lähikauppa, ja sinnekin vain kerran viikossa.

        Kävin jo lähes kuukausi sitten arvauskeskuksessa joka on lähin (matka tuonne on n. 500m) jossa olisi ollut lääkäreitä, mutta käskivät mennä yksityiselle ?

        Tätä "lääkettä" saa jokaisesta lähikaupoista, ja on todella edullista.

        Suun kautta se "nautitaan" tosin hieron kyllä jalkani aika usein.

        Ja nyt otan jalka kylvyn, kun kansanradionkin kuulin, ja suurimmat surut Suomesta. :)


      • eppu2

        Mielenkiinto heräsi, kerro jos vaikka on vähänkin helpotusta tullut.
        Monelle varmaan pienikin apu on hyvä ja jostain voi poikia uusia oivalluksia.


      • Toiveikas_potilas

        Kyllä on apuja. :)

        Nyt jalkakylvyn jälkeen, olo on kun ori olisi päässyt keväällä ulos tammalaumaan.

        Suurin syy tuon jalan kipeytymiseen on vanha, eli vasenpolvi on operoitu jo yli 18 vuotta sitten. Mutta koskaan se ei ole ollut näin kipeä ja näin pitkään.

        Olen popsinut jopa sellaisiakin pillereitä kun Panacod särkylääkkeitä siihen taas vaikka kuinka paljon, muiden pillereiden lisäksi?
        Mutta mitään hyötyä ei niistä ole ollut.

        Oivallus oli sellainen, että sitä mitä syö, sitä on. Eli vanha viisaus.

        Luin netistä että tuollainen aine joka on saanut jo 1923 vuonna Nobelin palkinnon. niin voisi auttaa.

        Siinä kun kerrottiin että se ohentaa verta ja vähentää punasoluja myös hapenkyky paranee. Siitä on moneen muuhunkin apuja.

        Elikkäs, aine joka tosiaan löytyy varmaan joka ruokakaupasta on:

        NATRIUMBIKARBONAATTI eli tuttavallisesti Ruokasooda tai Samariini.

        Nyt kun tuo mun jalka on noinkin hyvä mikä on, niin huomenna käyn pienellä pyörälenkillä 5 KM, ja haen luontaistuotekaupasta puhdasta NATRIUMBIKARBONAATTI , koska, kuulemma tuossa lähikaupan tuotteessa olisi mukana alumiinia ? vaikka purkin kyljessä ei niin ole kirjoitettu.

        Tuo aine pitäisi ehkäistä jopa 90% syövistäkin, siis happamat syövät joita on tosiaan noin paljon, netin tietojen mukaan.


      • eppu2
        Toiveikas_potilas kirjoitti:

        Kyllä on apuja. :)

        Nyt jalkakylvyn jälkeen, olo on kun ori olisi päässyt keväällä ulos tammalaumaan.

        Suurin syy tuon jalan kipeytymiseen on vanha, eli vasenpolvi on operoitu jo yli 18 vuotta sitten. Mutta koskaan se ei ole ollut näin kipeä ja näin pitkään.

        Olen popsinut jopa sellaisiakin pillereitä kun Panacod särkylääkkeitä siihen taas vaikka kuinka paljon, muiden pillereiden lisäksi?
        Mutta mitään hyötyä ei niistä ole ollut.

        Oivallus oli sellainen, että sitä mitä syö, sitä on. Eli vanha viisaus.

        Luin netistä että tuollainen aine joka on saanut jo 1923 vuonna Nobelin palkinnon. niin voisi auttaa.

        Siinä kun kerrottiin että se ohentaa verta ja vähentää punasoluja myös hapenkyky paranee. Siitä on moneen muuhunkin apuja.

        Elikkäs, aine joka tosiaan löytyy varmaan joka ruokakaupasta on:

        NATRIUMBIKARBONAATTI eli tuttavallisesti Ruokasooda tai Samariini.

        Nyt kun tuo mun jalka on noinkin hyvä mikä on, niin huomenna käyn pienellä pyörälenkillä 5 KM, ja haen luontaistuotekaupasta puhdasta NATRIUMBIKARBONAATTI , koska, kuulemma tuossa lähikaupan tuotteessa olisi mukana alumiinia ? vaikka purkin kyljessä ei niin ole kirjoitettu.

        Tuo aine pitäisi ehkäistä jopa 90% syövistäkin, siis happamat syövät joita on tosiaan noin paljon, netin tietojen mukaan.

        On olemassa sellainen pieni kirja, kun ´Ruokasoodan ihmeet,´ siihen on koottu eri käyttöalueita r-soodasta.
        Monet vanhat hyvät konstit ovat nykyihmiseltä unhoon jääneet.
        Sen sijaan meille tyrkytetään kaikkea tarpeetonta ja jopa vahingollistakin tavaraa.


      • Pulp-fictio
        eppu2 kirjoitti:

        On olemassa sellainen pieni kirja, kun ´Ruokasoodan ihmeet,´ siihen on koottu eri käyttöalueita r-soodasta.
        Monet vanhat hyvät konstit ovat nykyihmiseltä unhoon jääneet.
        Sen sijaan meille tyrkytetään kaikkea tarpeetonta ja jopa vahingollistakin tavaraa.

        Sillä "desinfioidaan" esim. Italiassa vihanneksia, salaatteja jne.???
        Tämä näytti minusta uskomattomalta.
        Ehkä joku tietää tähän selityksen.


      • Toiveikas_potilas
        eppu2 kirjoitti:

        On olemassa sellainen pieni kirja, kun ´Ruokasoodan ihmeet,´ siihen on koottu eri käyttöalueita r-soodasta.
        Monet vanhat hyvät konstit ovat nykyihmiseltä unhoon jääneet.
        Sen sijaan meille tyrkytetään kaikkea tarpeetonta ja jopa vahingollistakin tavaraa.

        Tuossahan ´Ruokasoodan ihmeet,´ on myös sama neuvo minkä esitin.

        "Jotkut vannovat sen nimeen, että ruokasooda on hyvä kivunlievittäjä nivelkivuissa. Kokeile laittaa 1/2
        teelusikallista ruokasoodaa kolmeen desilitraan vettä. Juo tämä määrä kahden tunnin välein neljä kertaa
        päivässä kolmen päivän ajan. Älä noudata tätä ohjetta, jos olet vähäsuolaisella ruokavaliolla."

        http://jarisaarinen.pp.fi/Iltalukemista/soo_ihm.pdf

        Siinä tosiaan on paljon muitakin hyviä neuvoja ruokasoodan käyttöön.
        Nuo ruuan valmistuksen miellytti heti, ja varmasti tulen myös niitä käyttämään jatkossa.

        Niin tuohon polveen ostin sellaisen "tukisukan " jota en suosittele,
        sehän vaan pahentaa kun pintaverenkierto on estynyt.
        Pari kertaa käytin ja sen jälkeen se piilotettiin kun jalka tuli kipeämmäksi :(


      • ent.siivoojaparka
        Toiveikas_potilas kirjoitti:

        Tuossahan ´Ruokasoodan ihmeet,´ on myös sama neuvo minkä esitin.

        "Jotkut vannovat sen nimeen, että ruokasooda on hyvä kivunlievittäjä nivelkivuissa. Kokeile laittaa 1/2
        teelusikallista ruokasoodaa kolmeen desilitraan vettä. Juo tämä määrä kahden tunnin välein neljä kertaa
        päivässä kolmen päivän ajan. Älä noudata tätä ohjetta, jos olet vähäsuolaisella ruokavaliolla."

        http://jarisaarinen.pp.fi/Iltalukemista/soo_ihm.pdf

        Siinä tosiaan on paljon muitakin hyviä neuvoja ruokasoodan käyttöön.
        Nuo ruuan valmistuksen miellytti heti, ja varmasti tulen myös niitä käyttämään jatkossa.

        Niin tuohon polveen ostin sellaisen "tukisukan " jota en suosittele,
        sehän vaan pahentaa kun pintaverenkierto on estynyt.
        Pari kertaa käytin ja sen jälkeen se piilotettiin kun jalka tuli kipeämmäksi :(

        Eikö se olisi kuitenkin viisainta aina ensin kartoittaaa, mistä se jalkakipu johtuu, ennenkuin alkaa lappamaan soodaa naamaansa?
        Jalkakivussahan voi olla kysymys vaikka veritulpasta, mutta kaipa siihenkin sitten ruokasooda (tai valkosipuli tai hunaja ...) auttaa niinkuin kaikkeen muuhunkin vaivaan.


      • Toiveikas_potilas
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Eikö se olisi kuitenkin viisainta aina ensin kartoittaaa, mistä se jalkakipu johtuu, ennenkuin alkaa lappamaan soodaa naamaansa?
        Jalkakivussahan voi olla kysymys vaikka veritulpasta, mutta kaipa siihenkin sitten ruokasooda (tai valkosipuli tai hunaja ...) auttaa niinkuin kaikkeen muuhunkin vaivaan.

        Juuri noin se on kuten kerroit, joten kun tutkin jalkani niin havaitsin että jotain olis tarve tehdä.

        Kerroinhan jo että en päässyt kunnallisen terveyskeskukseen, vaan olisi pitänyt mennä jonnekin aivan muualle ? että näin se SOTE uudistuu Suomessa, ja nuo ent. hoitsut / ajanvaraus meitä opastaa tulevaan Suomeen.

        Minusta tuohonkin putikkin voisi oitis lyödä lappu oven et SULJETTU, säästyisi päättäjille enemmän pelimerkkejä !

        Terveys tilanne nyt on aika hyvä, ja tuo jalka plus jopa polvikin on paljon parantunut, siitä torstain tilanteesta, olen käynyt jopa pyöräilemässä pitkästä aikaa. ;)


    • SiinäSesaasdasd

      Aamurööki, iltavodka ja yöunimaito... ja tietysti sauna! :)

      • Toiveikas_potilas

        Tässä neuvo, siis jos lipität liikaa sitä iltavodkaa ;)

        "Emme lupaa parantaa krapulaa... mutta voit lievittää sen oireita tällä neuvolla. Laita teelusikallinen
        ruokasoodaa puoleen lasiin vettä ja juo. Saat korvattua joitakin kivennäissuoloja, jotka olet menettänyt
        nesteen mukana, ja ruokasooda tasapainottaa myös sekaista vatsaa. Juo toinen lasillinen noin kahden
        tunnin kuluttua."


      • Toiveikas_potilas

        Tuossakin on 11 tapaa käyttää ruokasoodaa lääketieteellisesti

        http://elamakasissamme.blogspot.fi/2014/10/ruokasoodan-kayttotapoja-laaketieteessa.html

        Samalta sivulta löytyy lisää linkkejä ruokasoodan loputtomaan käyttömahdollisuuksin.

        Tuon linkin takana on nimimerkki naturmamma , hän on "Ammatiltani olen proviisori. Olen dipl.luontaisterapeutti,dipl. homeopaatti"

        Hän tavoite on: "Rakastan luontoa ja sen parantavaa voimaa! Siksi aion päästyäni eläkkeelle apteekkityöstäni jakaa kerryttämääni elämänkokemusta muille tämän blogin avulla. "

        Joten muitakin neuvoja sieltä löysin ;=O


      • eppu2
        Toiveikas_potilas kirjoitti:

        Tuossakin on 11 tapaa käyttää ruokasoodaa lääketieteellisesti

        http://elamakasissamme.blogspot.fi/2014/10/ruokasoodan-kayttotapoja-laaketieteessa.html

        Samalta sivulta löytyy lisää linkkejä ruokasoodan loputtomaan käyttömahdollisuuksin.

        Tuon linkin takana on nimimerkki naturmamma , hän on "Ammatiltani olen proviisori. Olen dipl.luontaisterapeutti,dipl. homeopaatti"

        Hän tavoite on: "Rakastan luontoa ja sen parantavaa voimaa! Siksi aion päästyäni eläkkeelle apteekkityöstäni jakaa kerryttämääni elämänkokemusta muille tämän blogin avulla. "

        Joten muitakin neuvoja sieltä löysin ;=O

        Kiitos linkistä. Otin tuon ylös. Täytyypä joskus katsella.
        Kokemusta tällä henkilöllä näyttää olevan laidasta laitaan. Voi olettaa, että näkemyksensä ei ole yksipuolinen.


    • Minulla on samantapainen kokemus kuin korppiksella. Olisin flunssaani voinut ostaa kassillisen kalliita patenttilääkkeitä, mutta asiallinen farmaseutti selitti yskän- ym lääkkeiden tarpeettomuuden. Halpoja imeskeltäviä sinkki-ja d-vitamiinitabletteja ostin ja flunssa meni .

      Apteekeissa lienee kate sen verran hyvä että on varaa jopa olla asiakkaille rehellinen. Tai sitten se on just sitä asiantuntijuutta. Ammattitaitoa. Sitä joka tuo asiaakkaan uudestaan liikkeeseen.

      Ihan samasta syystä neuvoin jakkaran ostajaa rautakaupan työkaluosastolle. He osaavat kertoa miksi jotain kaunista rimpulaa ei kannata ostaa.

      Usein muuten erikoisliike on edullisempi kuin tavaratalot. Työnteossa, siinä vanhanaikaisessa, tulee myös hiki. Ja nahkaisille kellonremmeille hikoilu on kuluttavaa hommaa. Parin vuoden välein se on vaihdettava. Ostin niitä tavarataloista, ja maksoin aika suolaisesti. Joskus pikasuutarilta, toistakymmpiä sekin.
      Sitten kerran kävelin pieneen kellosepänliikkeeseen. Vahva remmi vitosen -paikalleen vaihdettuna.

      • eppu2

        Ei todellakaan kannata ostella flunssaan kalliita lääkkeitä.
        Tuokin totuus, että yskänlääkkeet ei mitään hyödytä, on ollut tiedossa jo kauan, mutta ei siitä paljon kuiskita,kun kauppa käy.
        Jos on hankala olotila, ihan tavallisen tulehduskipulääkkeen voi ottaa helpottamaan oloa.
        Sinkki ja C-vitamiini on ihan hyvä.
        Itse otan joka päivä c-ja d-vitamiinia.


    • Pulp-fictio

      Tähän virukseen, influenssaan (2,5 viikkoa) otin kahdesti lääkkeen, Paracetamol (voltteja en muista), mutta tunne oli, että sydän tulee rinnasta ulos....eli ei sopinut minulle.

      • Arjen haasteet ? Toistaiseksi on selvitty. Apuvälineitä ei ole silmälasien: moniteho syväterävyys, lisäksi. Purkkien ja pakkausten avaamiseen pitäisi kyllä hankkia jokin apuväline. Nivelrikkoiset käteni eivät tykkää puristusvoimaa vaativista askareista.
        Kotia olen kyllä ajatellut saneerata: lisä- ja kohdevaloja, keittiökaappien sisältö niin, ettei tarvita hankalia työasentoja ja/tai keittiötikkaita, olohuoneesta liiat kalusteet pois. Siellä on muun muassa stepperi, tasapainolauta ja ylimääräinen keinutuoli, esteetön kulku olisi tavoitteeni.
        Grouvimmissa hommissa on jo jouduttu turvautumaan ulkopuoliseen apuun puolison jalkavamman vuoksi. Meillä on omakotiyhdistys, jonka jäsenet saavat tarvittaessa edullista (15 euroa/t) kotitalousapua). Meille kylätalkkari on käynyt puhdistamassa räystäskourut, naapuri teettää hänellä lumityöt ja tilaa ikkunoiden pesun. Yhdistyksellä on myös välinevuokrausta: peräkärry, nokkakärryt, turvavaltaat, haketin ym.
        Kiitos muuten tuosta soodavinkistä. Minullakin on tuo epun mainitsema soodakirja, toinen taika-aine taisi olla etikka...


      • eppu2
        demeter1 kirjoitti:

        Arjen haasteet ? Toistaiseksi on selvitty. Apuvälineitä ei ole silmälasien: moniteho syväterävyys, lisäksi. Purkkien ja pakkausten avaamiseen pitäisi kyllä hankkia jokin apuväline. Nivelrikkoiset käteni eivät tykkää puristusvoimaa vaativista askareista.
        Kotia olen kyllä ajatellut saneerata: lisä- ja kohdevaloja, keittiökaappien sisältö niin, ettei tarvita hankalia työasentoja ja/tai keittiötikkaita, olohuoneesta liiat kalusteet pois. Siellä on muun muassa stepperi, tasapainolauta ja ylimääräinen keinutuoli, esteetön kulku olisi tavoitteeni.
        Grouvimmissa hommissa on jo jouduttu turvautumaan ulkopuoliseen apuun puolison jalkavamman vuoksi. Meillä on omakotiyhdistys, jonka jäsenet saavat tarvittaessa edullista (15 euroa/t) kotitalousapua). Meille kylätalkkari on käynyt puhdistamassa räystäskourut, naapuri teettää hänellä lumityöt ja tilaa ikkunoiden pesun. Yhdistyksellä on myös välinevuokrausta: peräkärry, nokkakärryt, turvavaltaat, haketin ym.
        Kiitos muuten tuosta soodavinkistä. Minullakin on tuo epun mainitsema soodakirja, toinen taika-aine taisi olla etikka...

        Sitten kun asiat vaatii, niin kyllä sitä havaitsee ympäristössään kohennettavaa, jota ei huomaakaan, kun fysiikka pelaa normaalisti.
        Tuo omakotiyhdistyksen systeemi ja kylätalkkari ovat kyllä mainioita systeemejä, auttavat varmaan monen kotona pärjäämistä.
        Minulla on tuollainen 10 sivun vihkonenkin, ´40 hunaja- ja viinietikkavinkkiä´ vissiin ollut jossain kylkiäisenä.
        Tavallista etikkaakin käytän, esim. hilsettä hillitsee, kun huuhtelee ennen shampoon levitystä seoksella, puolet vettä ja puolet etikkaa.


    • Kylätalkkarisysteemi on mahdollistanut monen vanhemman ihmisen (siis jotain ihan muuta kuin kuuskymppisten) asumisen kotona kun alkavat omat voimat heikentyä. Tuossa hommassa kolmannelle sektorille kohdennettu pitkäaikaistyöttömien palkkatuki oli hyvä ja kaikkia osapuolia auttava. Ikävä juttu että hallitus lopettti ne määrärahat viime vuonna lähes kokonaan.

      Kylätalkkareille olisi kovasti käyttöä. Pikemmin olisi pitänyt laajentaa toimintaa.

      • eppu2

        Juu, kyllä nuo säästösysteemit menee väliin yli ymmärryksen.
        Nykyään ikäänkuin pitkäjännitteisyys puuttuu päätöksenteossa.
        Ei nähdä nenäänsä pitemmälle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe