Herranen aika. nyt lähdin kirjoittamaan aivan asia

jjoutava

tta. Mikä nyt olisi aihe kun olen kaiken itsestäni ja muuttopuuhistani jo kirjoittanut. Auttakkee.! Mistä sen asian nyt tempaisee. Olisiko siinä mitään kun muistan kuinka isäni lähti jäädyttämään tietä kun lähistöllä oli savottatyömaa.
Alkeellisella pumpulla pumppasi vettä säiliöön ja sitte ajettiin tappi auki pitkin talvitietä jotta tukkireki liukui helposti jäätyneessä tieurassa, että isot tukkikuormat kulkivat kevyesti lanssille asti.
Olisiko tämä asiaa?

53

576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asiaahan se!
      On monia konsteja ennenvanhaan, joista ei nykynuoret tiedä, alkusysäyksiä ne oli myöhemmälle kehitykselle.

      Linjendal'issa ollessani kesän leivintuvassa, pesin pyykkini saunalla pienen joenhaaran kupeessa. Siellä oli puinen tynnyri veivillä, jonne kiehuvaa vettä padasta kaadettiin liotetuille lakanoille, pulverit perään, ja eikun veivaamaan hölskyvää tynnyriä 💦

      Jokin poikkilauta siella oli joka sai lakanat hölskymään ja mätkähtämään, näin puhdistuen. No kirjaville kävi jo sama jäähtyneempi vesi.

      Ja puhdasta tuli. Se oli ensimmäinen pesu puoliautomaatti elämässäni,.... vanha Eelin kyllä sanoi, ettei pyykistäs ole loppukesästä mitään jäljellä!

      • jjoutava

        Ymmärräthän näköjään pyykinpesusta se oleellisen. Tulleepa mieleen sellainen äsköinen tilanne. Olin pessyt pyykkiä, kone 60 asteessa ja valkoiset t,paidat oli tummuneet kun mustempiakin vaattehia oli samassa konneellisessa ollut. Asianhan saa sillä kuntoon kun ei osta valkoisia vaatteita.


      • captcöpenick

        Meikällä onneksikaan ei ole kuin työvaatteita ja kirjavia. Villapaitoja ja kintaita joutuu eri ohjelmalla pesemään upolaisella.


    • jjoutava

      Katoppa nyt kun minä leskeydyttyäni joduin kylymiltään pesemään pyykkiä, kone uudehko Rosenlev, digtaaliset kosketusnäppylät. mutta kyllä tämmöinen alemman teknillisen koulutuksen saanut hemmo saa pyykättyä sillä. Jotenkuten.

      • Se tynnyristä kuumien vaatteiden ylösnostaminen oli tosi kurjaa,...kepillä piti koukata ja valuttaa suurimmat vedet käsi korkeellä, roisku se sittenkin.
        Siinä ne valu pärekorissa kunnes koko satsi piti kärrätä jokiuomaan huteralle laiturille,

        Virtaavahan se vesi oli, ja kivet pohjassa sillä kohtaa,...joten keskeltä lakanaa kiinni ja leikilläni annoin virran vain huljutella
        Minä niitä kesällä niin kamalasti kiertänyt, hankalia oli, kuivi ne litimärkinäkin narulla, seipäillä sai narua korotettua kun nurmea jo alkoi viistää.

        Kaikista on selvitty, vaikka karkuun juoksin Upo linkoa, kun se alkoi tulla ulisten kohti. Pakko oli stöpseli kiskasta seinästä, kun tokenin.

        Painekattilakin pelotti, mutta se tarina toiste,..hyviä öitä vaan 😚


      • jjoutava

        Hitsi kun naurattaa tuo Sinisirkku. Miten sinä kaupuntilainen semmoisiin hommiin jouduit.? hetkinen ei ole pakko vastata sehän on tieten ykst.asia.


      • On sitä pyykkiä pesty meilläkin (vitsi), kun minä, olisinko ollut jotain 10-v, luin Valo-purkin kyljestä ohjeet, kuinka Valo pesee vitivalkoiseksi hetkessä!

        Isä ja äiti heinänteossa pellolla ja minä tosiaankin joutavoisena kotona, joten päätin yllättää äidin pesemällä pyykin.

        Siitä vain padan alle tuli, vettä pataan ja kaikki lakanat,valkoiset sinne ja Valoa päälle! Voi, voi.

        Miksi ei ollut ohjetta, että ne täytyy myös muuten pestä ja huuhdella, ripustaa kuivumaankin!

        Ikäni mä muistan sen "äidin ilon", kun hän kiireisenä heinä aikana joutui pyykinpesuun.

        Tein minä silloin muutakin ajattelematonta, kuten kiipesin meidän talon katolle kurkkien pääskysenpesiä räystään yli ja juoksentelin muutenkin huvikseni siellä edestakaisin ja eikös ne senkin huomanneet sieltä heinäpellolta ja selkäsaunahan oli siitä tiedossa.

        Sen onneksi vältin, kun piilouduin uuninpankolle, mutta sitä ne (vanhempani) ei tienneet, että olimme jo kolmistaan kilpailleet siellä katolla, siis minä siskoni ja veljeni kanssa, kuka on ensimmäisenä päädyssä, kun savupiipusta oli lähtö?

        Hyi hiivatti, vieläkin huimaa jo ajatus siitä nykyisin, mutta silloin se oli kivaa. Mihin siis tämä kiva häviää iän myötä?


      • Kristiina23 kirjoitti:

        On sitä pyykkiä pesty meilläkin (vitsi), kun minä, olisinko ollut jotain 10-v, luin Valo-purkin kyljestä ohjeet, kuinka Valo pesee vitivalkoiseksi hetkessä!

        Isä ja äiti heinänteossa pellolla ja minä tosiaankin joutavoisena kotona, joten päätin yllättää äidin pesemällä pyykin.

        Siitä vain padan alle tuli, vettä pataan ja kaikki lakanat,valkoiset sinne ja Valoa päälle! Voi, voi.

        Miksi ei ollut ohjetta, että ne täytyy myös muuten pestä ja huuhdella, ripustaa kuivumaankin!

        Ikäni mä muistan sen "äidin ilon", kun hän kiireisenä heinä aikana joutui pyykinpesuun.

        Tein minä silloin muutakin ajattelematonta, kuten kiipesin meidän talon katolle kurkkien pääskysenpesiä räystään yli ja juoksentelin muutenkin huvikseni siellä edestakaisin ja eikös ne senkin huomanneet sieltä heinäpellolta ja selkäsaunahan oli siitä tiedossa.

        Sen onneksi vältin, kun piilouduin uuninpankolle, mutta sitä ne (vanhempani) ei tienneet, että olimme jo kolmistaan kilpailleet siellä katolla, siis minä siskoni ja veljeni kanssa, kuka on ensimmäisenä päädyssä, kun savupiipusta oli lähtö?

        Hyi hiivatti, vieläkin huimaa jo ajatus siitä nykyisin, mutta silloin se oli kivaa. Mihin siis tämä kiva häviää iän myötä?

        Ei se mitään häviä, ei ilo eikä piiput. Vielä on piipullisia taloja, joiden katoille voi kiivetä. Siitä vaan kurkkimaan piipunhormeihin, joihin joskus mahduit.


    • No, mutta maallehan minäkin, kesäksihän kaupunkilaiset sinne luonnonhelmaan lapsineen lähtivät, minäkin Liljendal'in leivintupaan, kun perheenisä niin lauleli: --- Mene sinä eukkoni maalle vaan, sano Ramperi muijalleen,,....jne..

      No joo, olihan ne ruokarahat joskus vähissä, mitä pystyi jättämään meille, mutta talon Margit emäntä leipoi kerran viikossa ja saatiin pari leipää lämpimäisiä.

      Oli siellä kalaisa Liljendal'in isompi joki, isä tosin väitti airojen kaatavan heinäseipäitä molemmin puolin,..mutta kalaa tuli, ja äiti vävynsä kanssa poimi metästä mustikoita ämpärikaupalla. Vieraita kyllä lappas, mutta oli ne kesät silti ihania.

      Kertoihan ne mieheni veljekset, miten kerran kesässä hurvittelivat Linnamäeltä kapakki kierrokselle, mutta tietäähän sen, helteellä kun miesparat hikoili kravatteineen perheensä eteen! 😂

      ,..moi taas!

      https://www.youtube.com/watch?v=hqTHDmirkr0

      • Kyllä jokainen kesämökkiläinen tietää, miten pyykkiä pestään rantalaiturilla! Muistan, kun liotin kolmen kersan kuteet - ja omani - saavissa laiturilla ja pesin niitä pumpattavalla pyykinpesurilla. Niitä myytiin postimyynnissä 60-luvulla. Järvivesi oli pehmeää, pyykki peseytyi hyvin, mutta se huuhtominen! Onneksi lapset auttoivat. He pukivat päälleen märkiä kuteita saavista ja uivat ympäri laiturin riemunkiljahduksien säestämänä.
        Lakanat pesin saunan padassa hauduttamalla.
        Silloin olivat kaikki kesät kauniita ja lämpimiä. Järven vesi kirkasta ja lämmintä. Aurinko paistoi aina, oli hellettä ja kaikki ruskettuivat. Lapset kasvoivat monta senttiä.
        En minä muista kylmää, enkä ukkosia. Jos satoi, pelattiin korttia tuvan pöydän ääressä. Mutta ei varmaankaan usein. Menneet kesät ovat kaikki aina ihania.


      • Makriina kirjoitti:

        Kyllä jokainen kesämökkiläinen tietää, miten pyykkiä pestään rantalaiturilla! Muistan, kun liotin kolmen kersan kuteet - ja omani - saavissa laiturilla ja pesin niitä pumpattavalla pyykinpesurilla. Niitä myytiin postimyynnissä 60-luvulla. Järvivesi oli pehmeää, pyykki peseytyi hyvin, mutta se huuhtominen! Onneksi lapset auttoivat. He pukivat päälleen märkiä kuteita saavista ja uivat ympäri laiturin riemunkiljahduksien säestämänä.
        Lakanat pesin saunan padassa hauduttamalla.
        Silloin olivat kaikki kesät kauniita ja lämpimiä. Järven vesi kirkasta ja lämmintä. Aurinko paistoi aina, oli hellettä ja kaikki ruskettuivat. Lapset kasvoivat monta senttiä.
        En minä muista kylmää, enkä ukkosia. Jos satoi, pelattiin korttia tuvan pöydän ääressä. Mutta ei varmaankaan usein. Menneet kesät ovat kaikki aina ihania.

        Men hela livet inte!


    • amorin.terveiset

      Tehän voitte tavata sitten kun Joutava muuttaa sinne pk seudulle. Olisi kiva saada seurata taas palstaromantiikkaa.

    • pian.kasikynppinen.mies

      Eihänj tuossa jj mitään vahinkua päässy tapahtumaan. Hyvä että olet kunnossa.

    • Hieno aloitus -- Ja mikä aamuherätys !!
      Kiitos sini-sirkku
      Kohtalokkaasta sampasta -- 3 min.
      Mutta Vesa- Matti Loiri kyllä pistää paremmaksi -- Ja koko videokin oli 5 min -- Ja se Birgit Kronströmin Katupoikien Laulu ..missä oli Tauno Palokin nuorena V 1941 Itsekkin olin sillot 7 vuotias -
      Mutta nämä vanhat on kiva saada täätä --Niitä olis ollut vaikka Useammaksi tunniksikin .
      Menin nukkuun illalla jo klo. 8 ja heräsin tietysti ,kun yöuni oli jo tullut nukuttua .
      Nyt vietin Aamukahvin mukavassa seurassa .

      Sunnuntai oli Ulkoilu päivä Aurinko paisoi lämpimästi --ihan ensimmäinen keväinen päivä . Sanoovat Säätiedotuksessa että Pakkaset on vasta tulossa . Oikeetalvi --kai meinaavat --kun tämä talvi on ollut sitä meinaamista -
      lunta tulee ja sulaapois .
      Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille .
      U.M

      • sesamavanhahöppänä

        taasen uusi viikko alkanut ja pikkupakkasta pitää . Luntakin on tullut ,niin että sanoo saa -- On katsottava vielä tarkemmin ettei tule "langennutta naista " kun menen päiväkävelylle -
        Kauppaan ei onneksi tarvitsis mennä ,mutta sielä kauppakeskukasessa on mukava katsella ihmisiä ,ja vaikka käydä kahvilla .
        Nyt on vielä auringonnousun aika --taitaa tullakkin ihan kiva ulkoilu ilma . Eilen huomasin järven jään kannattelevan luistelioita -- oli kiva katsella kun itse en enään mene jäälle - Ennen annoin Jerryn juosta ja seurustella toistenkoirienkanssa . Ja tavattiinhan me sielä aina juttukavereitakin .
        Sitä juttuseuraa kaipailen ,koska olen sellainen ollut aina , paljon olikin ystäviä ennen .
        Nyt nekin on vähenemässä . Tästä meidän talostakin muutti yksi pariskunta Palvelutaloon . On myynnissä heidän asunto . Katsoin Täältä internetistä --ja pyyntihintakin oli . Myyvät heti ,kuka maksaa sen .
        Onkin katsottava vieläkö se on myynnissä .


    • tästä_on_hyvä_jatkaa

      Tämähän alkaa muistuttaa jo aikuisten oikeasti aidoilta vestien vaihdoilta.
      Tästä on hyvä jatkaa, hyvin alkanutta matkaa.

      js

    • peukutpystyyn

      Leskirouvia on palstalla pilvin pimein, kyllä se siitä;

      • jjoutava

        Jos aikuisesti assiita aattellee niin mikäänhän ei ole mahdotonta jos resursseissa on varaa. Tämä nyt tuli niin kovin kiireellä tämäkin muutto, että nyt pitää ottaa ajan kanssa, kiireempää ei kannata pitää vaan antaa asioiden tapahtua itsellään. Iteminä annan itselleni aikaa.


      • jjoutava

        Itselleen on annettava aikaa. Tasoittuminen kaikessa on hyväksi. Olinhan jo nuorena sellainen joutava. Nyt ihmettelen taasen sitä tilannetta, että mikä etu on kuulolaitteessa. Sattuihan niin että hukkasin edellisen laitteen johonkin ulos. Kuulostudiosta sain uuden. Tampereen kaupunki perii pitkästi yli 100e mokomasta mutta nyt taas kuuluu ei tarvitse HUUTAA !!


    • yksullamirjami

      Joskus on parempi kun ei kuulis kaikkia --- Äitilläkin oli Valikoiva kuulo -- Oli pikkusen "kai" huonokuulonen . aikaajoin ainakin .Meitä kun oli 5 likkaa ja kaikki oli äidin tierettävä mitä tapahtuu --no kyllä ne aina tuli kuitenkin "salatkin julki"

      Äiti oli Kutojana Tampereen verkatehtaalla --ja se vasta pauketta oli sielä . Ei ihme vaikka kuulo olis mennytkin .
      Asiasta toiseen -- Olin muuten sillon kun Talvisota alko ,sielä Verkatehtaan jossain kellarissa piilossa --Pommisuojassa .
      Olin sillon 5 v ja Meillä oli pikkupenskoilla lastentarha sielä niin Äidit pääsi tienaan meille leipärahaa.
      Yhden kerran muistan kun juostiin peräkanaa sinne pommisuojaan ja Sitten meitä koitti ne hoitajina olevat jo eläkkeellä olevat vanhukset saada viihtymään --minä olen sellanen villivarsa ollut ja muistan hyvin yhden mummun jolla oli sellanen Torvi johonka me muksut saatiin huutaa !

      Kaikkee sitä vielä muistaakin , kunhan toi nykymuistikin olis yhtä hyvä -
      U.M

      • jjoutava

        Eilön hain uuden kuulolaitteen kadottamani tilalle, Tampere perii 160e siitä kadotetusta. Kuitenkin on tästä laitteesta niin suuri apu kuuloon, että. Tyhmemmäksi kuin onkaan joutuu ihminen joka on lopettanut kuuntelemisen syystä ettei kuule kuitenkaan.


      • jjoutava

        Näyttäisi, että alan toistelemaan samaa asiaa. Nyt en vielä tee liian radikaaleja johtopäätöksiä, mutta havainnoin kuitenkin.
        On vireyden kannalta hyvä, että palstan vaikutuksien avulla voi seurata omaakin tilannetta.


      • tampereella.töissä

        Vanhat tamperelaisnaiset kertoivat loukkutehtaasta. Se tuppas nuoria pojankolleja hymyillyttään.
        Koneet olivat siihen aikaan sen ajanmukaisia. Niitä mukavia vanhanajan sanontoja ei tule tässä mieleen, mutta mukava sitä oli kuunnella.


    • jjoutava

      Mutta että pitää oikein keskittyä johonkin aiheeseen. Ja vielä sanoisin että Ruune ressukka ei ikinä vio parantua kirjoittajieen luokittelusta. Hei haloo.

      • kasikymppiä_käyn

        Onko sinulla Jj pöytäkone, jolla kirjoittelet? Ostin ensimmäisen pöytäkoneeni käytettynä. Se oli aivan sökö jo myytäessä. Tuli kalliiksi.
        Sitten kaverini tilasi netistä kunnon 8 megan Acer'in. On hyvin nopea käyttää, mutta maksoikin yli 600€. Olen gamla gubbe.


      • jjoutava

        Läppäri Acer tämäkin on mutta minulla on 22tuuman näyttö, niin on aika helppo kirjoitella. Ensimmäisen koneen sain ilmaiseksi tuommoisen käytöstä poistetun pöytäkoneen, sillä opettelin ja niin olen 81 vuotiaaksi aika ketterä naamakirjassakin, itekseen opetellu olen, en kursseja ole käynyt.


      • ystävällis.esti

        JJoutava osoittaa mainitessaan Ruune ressukasta, miten vihapuheet henkilöstä voi saada uusissa lukijoissa epätietoisuutta, mutta vanhat konkarit voisi kyhäelmissään pidättäytyä selän takana sentään surkuttelemasta!
        Ruuneman ilmoitti kyllä kestävänsä, vaikkakin ihmettelevänsä mihin palsta olikaan menossa vihailmaisuineen. Tänään on jo ollut hyvää tekevä rauha, ja vilkasta ajatuksen vaihtoa.


      • jjoutava

        Sitähän minä vaan tarkoitin kun ruune julkaisee jatkuvasti luetteloita mielikirjoittajistaan. Minä en niistä välitä mutta voi olla että joku haluaisi olla mainittu. Sellainen kahtiajako on ruunen pyrkimys. Andeeks Ruune nimittelyä. Pyytää jjoutava


      • ystävälli.sesti

        Olethan ihan huomaavainen siinä, ei ole kovin hyvää käytöstä, pikemminkin ikävää itsevaltiutta , mutta tuskin itse siitä on tietoinen, jos ei sitten kiusoittele niitä muita valinnoillaan, kovin kehittymätöntä kyllä.


    • jakolasku

      Koskas jj aiot pesiytyä Vantaalle?

      • jjoutava

        Kuuvvaihteessa jos kaikki menee niinko on suunniteltu.


      • minulle.liian.iso
        jjoutava kirjoitti:

        Kuuvvaihteessa jos kaikki menee niinko on suunniteltu.

        Vantaa on nykyään iso paikka. Kai siellä on hyvät terveyspalvelut kaupungin omasta takaa? Mut onhan sielläkin isoja sivummalla olevia kaupunginosia.


    • jjoutava

      No, Voi hyväset herrat. Kuinka tämä aloitus on vielä näkyvissä. Mielestäni tämän pitäisi olla painunut reunan yli muutamassa hetkessä.
      Ei tosissaan nyt tilanne vaikuttaa normaalilta. Viesti silloin tällöin rauhallisesti se on niin kuin kuuluukin olla näissä i'issä. Mitäpä minulle kuuluu no, eipä tämän kummempaa tietäneekö sottaa tuo resitendin' vaihos.

    • jakolasku

      Kyllähän me osataan Jonnin joutavaa kirjoittaa. Residentistä en tiedä, kummallinen valinta kuitenkin.

    • yksullamirjami

      Politiikka kai ei oo täälä kielletty aihe .. Jotkut ei tykkää , mutta nyt sanon . Kun on pistäny vihaks , Suomea mainostetaan PUHTAANA KORRUPTIOSTA --MITÄ VIELÄ -- KOULUNEUVOKSETKIN VARASTAA LASTEN RAHOJA -- EIKÄ MITÄÄN kAHVIKASSOJA . Sellaset tulee heti julki . Muttakun tämä korkeassa virassa ja hyvällä palkalla --on harjottanut Kavallusta monta vuotta miljoonista oli puhe .
      Jo on mailmankirjat sekasin .Kai sitä on voitu jo aavistella --mutta kun kukaan ei arvaa oman virkansa menettämisen takia tuoda julkisuutee,ja se herran pelko.
      Kun kuulin sen paripäivää sitten uutisissa --suutuin itsekseni ja sanoin Rumansanan niinkun se on .--onneks ei ollu pikku Mirjami kuulemassa - On muuten oppinut jonkun tuhmansanan --vasta 3½ vuotias --mutta on niin tarkka likka ( sanonko --On tullut Isomummunsa) Vaikka en minä ollu hänen aikana puhunut rumia . Äitinsä vaan ihmettelee -- en huomannut kysyä oliko se Suomeksi vai Ruotsiksi --kun osaa molempia -- !!
      Ja minä puhun hänenkanssaan Suomea kylläkin .
      U.M

      • jjoutava

        Presidentti rumppi piti puheen ja siitä sanoivat että puhui kuin ehdokas. No totta kuin kai se oli lupaili taas mitä oli lupaillutkin, rehti mies.
        Korruptio on ollu niin piilossa, tää kateus kansalla on sellaista että se vaikuttaa kummallisia. Voi hyväveli'-järjestelmä.


      • pikkupatojen.korvat

        Yks Ullamirjami
        Entinen mummo ihmetteli mistähän piruperkeleestä nuo meitin kakarat ovat oppineet niin koviksi kiroilijoiksi.


      • jjoutava

        Nykyäiti sanoi lapsistaan (tyttö ja poika) Riihipirut' Jotenkin oli vaikea kuunnella sitä melskaamista.


    • vanhuudenhöppänä

      Meinaa mennä hukkaan tää hyvä ketju -- ei sitten yhtää moitteen sanaa .
      Ja " meikä mummu "lupaa olla kiroilematta --

      En lue näitä "Valtiomiesten " toilauksia --voihan tämä aika olla heildän aikaa josta aihetta piisaa , historian kirjoittajillakin on töitä --
      Mistääs ne löytäis sellaisen Vertailukohteen hyvästä ajasta minkä suomalaiset sai sillon kun Kekkonen järjesti Töitä , Sodanjälkeen
      Kaikilla oli työtä ja se piti ihmiset leivänsyrjässä kiinni --Suomen Metalliteollisuus voimistu - . Sitten tuli Nokian aika . Joku #pöljä# myi sen HALVALLA --JA TYÖTTÖMYYTTÄ SEURAS SENJÄLKEEN -
      U,M

    • Huamasin että, kukaan ei ole huamannu kuinka Ruattia on Trumppi halunnu vähän opettaa tavoille -- mutta sitä en saanut selvää että mikäasia se oli josta niinkova meteli tuli täälä -- En ole vielä lukenut Ruotsin lehtiä ,oliskoos sielä jo paremmintiatoo - Vihapuheet tuntuu vaan tarttuvan näihin joidenka pitäis saada rauha maailmaan
      .Piäniä on ne täälä toisiamme opettus mielessäannetut "oikaisut" totuuteen -
      U.M

    • Huamasin että, kukaan ei ole huamannu kuinka Ruattia on Trumppi halunnu vähän opettaa tavoille -- mutta sitä en saanut selvää että mikäasia se oli josta niinkova meteli tuli täälä -- En ole vielä lukenut Ruotsin lehtiä ,oliskoos sielä jo paremmintiatoo - Vihapuheet tuntuu vaan tarttuvan näihin joidenka pitäis saada rauha maailmaan
      .Piäniä on ne täälä toisiamme opettus mielessäannetut "oikaisut" totuuteen -
      U.M

    • Laitoi nyt sen peukunkin ja toimihan se --täytyy olla rekattu että voi "peukuttaa.

      • alvettulasta.hei

        Juuri niin UM! Eikä tarvitte syynätä neliöitä joissa on liikennemerkki- tai tai kaupan fasaadineliötä.


    • Trump sanoo vain totuuksia niitä ei lehdistö halua kuulla. Toivottavasti tulee myös Suomesta---totuuksia, no niin, noniiiin.

      • Ihmeen kömpelöä ja omavaltaista on tuon Donald Trumpin käytös, liekö kehittynyt moiseksi menestyessään liikemiehenä. Miljonäärin mahdollisuuksillako on tottunut saamaan kaiken läpi, ja kehittynyt tuollaiseksi öykkäriksi.
        Sitäkin täytyy ihmetellä, että pelkillä vaalipuheillaanko hän pääsi niin vaikutusvaltaiseen aemaan, oliko hänellä minkäänlaisia savutuksia/päämääriä kuin taloudellisia?

        Kysyä voikin jo, koskahan alkaa mielenosoitukset presidentin alasajoon?


      • korj.
        saavutuksia/päämääriä


      • jjoutava

        Isältään periny suuren omaisuuden ja itse on kirjoittanut joitakin saippuasarjoja, Menestys sellaisia, kyllä ameriikassa tuommonen trimmppi pärjää.


      • kolomeruunua.On

        joo mut Ruåtsi on liian kova vastus sille Trumpille. Kalle Kustaan ärähdys pistäisi pojan varomaan sanojaan.


      • Eikä ole ainoa Presitentti koka on päässut helppoheikin papereilla Amerikan presitentiksi -- Ja nyt kun tuli ajankotaiseksi Suomenmaassa laittaa hakemus --Niinisto hän joka on on antamassa varmistuksen huomena Soinin paikalle
        Ja sama Niinistö lupaa hoitaa myös Presitentinkin tehtävät nyt kun on jo vauhtiinpäässyt . Näitä ei hillitse mikään --valtaa pitää olla Toivotaan vaan että Etunimi pysyy Saulina eteenkinpäin ..
        U.M


      • Eikä ole ainoa Presitentti koka on päässut helppoheikin papereilla Amerikan presitentiksi -- Ja nyt kun tuli ajankotaiseksi Suomenmaassa laittaa hakemus --Niinisto hän joka on on antamassa varmistuksen huomena Soinin paikalle
        Ja sama Niinistö lupaa hoitaa myös Presitentinkin tehtävät nyt kun on jo vauhtiinpäässyt . Näitä ei hillitse mikään --valtaa pitää olla Toivotaan vaan että Etunimi pysyy Saulina eteenkinpäin ..
        U.M


    • Niin se Amerikkalainen Truman joka pli aikasemmassa -työelämässään ollut kiertävänä kauppiaana --pääsi kun vahingossa amerikan presidentiksi --olen lukenut sen hänen historiansa oli aika vekkuli . Tyhjäntoimittaja sekin

    • oi-aikoja

      Eipäs jutustele vilkas joutava tällä saitilla enää,hauskat muistot jätti Tampereellekin.

    • monessamukana

      Asuu ja viihtyy palvelutalossa nykyään tuo täällä kirjoittellut joutavoinen.
      Vielä hän valokuvaa usein kaupungin grafiittimaalauksia, ilmeisesti Vantaalla, ja kirjoittelee ystävineen samassa ryhmässä kuin Late Vaan ja Ruuneperi, tosin Late Vaan on siirtynyt "ilmavoimiin", ja Ruuneperi on hiljentynyt seurustellessaan uutuuttaan palvelutalossa.

      Mukavia muistoja syntyi lukiessa itsellenikin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6749
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4380
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2793
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1653
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe