Mitä adventtikirkko on valehdellut sinulle?

Palstalla on käyty viimepäivinä kiivastakin väittelyä mm. siitä, milloin Telluksellemme on muodostunut elämää.

Adventtikirkon päättäjien kanta on ollut se, että planeetallamme on ollut elämää vasta noin 6000 vuotta. Monet adventistit Suomessa ovat tässä käsityksessä vieläkin, joskin esim. 50-80 lukujen adventisteista enemmistö Suomessa oli vakaasti nuoren maan kreationismin kannalla. Syy tähän älytykseen olivat luonnollisesti sen ajan adventtikirkon pastorit. Heidän opetuksensa mukaan Raamatun sukuluetteloita pystyttiin todistamaan planeetallamme ilmenevän elollisen ikä melko tarkalleen.

Tiedon ja tutkimuksen lisäännyttyä todisteet puhuvat selkeää ja kiistatonta kieltään nuoren maan kreationismia vastaan.

Mitä meidän tulisi siis ajatella sellaisesta lahkosta, joka Raamatun satuihin vetoamalla uskottelee valheellisesti tiedettyä totuutta vastaan? Onko silloin mahdollista, että kun ollaan ja on oltu yhdessä tulkinnassa ja oletuksessa väärillä linjoilla, että muissakin asioissa suolletaan silkkaa valhetta?

34

294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Onko silloin mahdollista, että kun ollaan ja on oltu yhdessä tulkinnassa ja oletuksessa väärillä linjoilla, että muissakin asioissa suolletaan silkkaa valhetta?"

      Näin se niissä lahkoissa vain menee. Koskaan eivät kuitenkaan lahkon päättäjät siellä adventtikirkossa ole tunnustaneet sitä, että olisivat erehtyneet tulkinnoissaan, vaan keksitään joku muu valhe peittämään se aikaisempi valhe. Oletko kuullut, että pastori adventtikirkossa olisi sanonut, että kirkkomme on nyt vain tulkinnut asioita valheellisesti ja joudumme siis korjaamaan esittämiämme valheita?

      Adventtikirkon synty perustuu myös valheisiin. Jeesuksen toinen tuleminen piti Raamattuun hyvin perehtyneiden pappismiesten mukaan tapahtua 1844. Se emävalhe peitettiin valheen pohjalle perustetun uuden lahkon, eli adventtikirkon toimesta toisella valheella.

      • kysynpävaan

        Voisitko ystävällisesti kertoa meille mitä sinä tarkoitat sanalla lahko


      • pyhpyhjapyh

        Valehtelet.


      • kysynpävaan kirjoitti:

        Voisitko ystävällisesti kertoa meille mitä sinä tarkoitat sanalla lahko

        Lahko on pitkälle sama kuin kultti. Tuossa sinulle Wikipediasta infoa:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kultti


      • pyhpyhjapyh
        Adventtiairut kirjoitti:

        Lahko on pitkälle sama kuin kultti. Tuossa sinulle Wikipediasta infoa:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kultti

        Valheesi ei merkitse meille mitään.


    • pyhpyhjapyh

      Meitä ei teidän valheenne hetkauta.

      Me uskomme tähän: "Alussa Jumala loi taivaan ja maan ....... Näin tulivat valmiiksi taivas ja maa ja kaikki mitä niissä on. Jumala oli saanut työnsä päätökseen, ja seitsemäntenä päivänä hän lepäsi kaikesta työstään. Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstään. Tämä on kertomus siitä, kuinka taivas ja maa saivat alkunsa silloin kun ne luotiin."

      Viekää kehitysoppinne mukananne helvetin tuleen.

      • Te uskotte siis satuihin? Lohduta itseäsi sillä, että et ole maailmassa ainoa, joka uskoo satuihin. Paljon on esim. lapsia, jotka uskovat satuihin ja myös aikuisia, jotka ovat aivojen otsalohkon kehityksen osalta jääneet lapsen asteelle ja heidät on helppo saada uskomaan satuihin.


      • pyhpyhjapyh
        Adventtiairut kirjoitti:

        Te uskotte siis satuihin? Lohduta itseäsi sillä, että et ole maailmassa ainoa, joka uskoo satuihin. Paljon on esim. lapsia, jotka uskovat satuihin ja myös aikuisia, jotka ovat aivojen otsalohkon kehityksen osalta jääneet lapsen asteelle ja heidät on helppo saada uskomaan satuihin.

        Raamattu ei ole satu. Te olette isästä perkeleestä.


    • Yksi-usko

      Vastaus kysymykseen: Adventtikirkko ei ole valehdellut minulle mitään. Adventtikirkon opetus on Raamatun mukaista ja minä uskon Raamattuun.

      • Yksi.usko

        Ja Raamattu on satukirja johon minä kuitenkin uskon, koska pastori on minut niin käskenyt uskomaan ja olen kuullut, että Raamatun satukirja on luotettava.


      • Yksi-usko
        Yksi.usko kirjoitti:

        Ja Raamattu on satukirja johon minä kuitenkin uskon, koska pastori on minut niin käskenyt uskomaan ja olen kuullut, että Raamatun satukirja on luotettava.

        Raamattu ei ole satukirja. Minua ei käskenyt kukaan lukemaan Raamattua. Kun aloin lukemaan Raamattua, niin Pyhä Henki puhutteli minua ja sain armon tulla elävään uskoon.

        Nimimerkki Yksi.usko (taitaa pitää nimimerkistäni kovin paljon, koska on valinnut lähes samanlaisen nimimerkin kuin minulla) voisi myös pyytää Pyhän Hengen apua Raamatun lukemiseen, jos et vielä osaa lukea Raamattua. Hyvä on, jos kuitenkin uskot Raamattua. Kaikki ei ole vielä kuitenkaan selvinnyt, jos pidät edelleenkin Raamattua satukirjana. Suosittelisin käymään adventtikirkossa, niin oppisit lukemaan ja ymmärtämään Raamattua. Oppisit pyytämään Pyhän Hengen apua Raamatun lukemiseen. Tiedätkö, että Jeesus rakastaa sinuakin ja toivoo, että sinäkin pelastuisit.


      • Syitä.monia

      • pyhpyhjapyh

    • Shokratessa

      Voi kun nuo toisia mollaavat ja halveksivat ihmiset eivät ymmärrä, etteivät he mitään sillä voita että tyrmäävät toisten uskon ja mielipiteet . He osoittavat vain ja ainoastaan ylimielisyyttä ja ilkeyttä itsessään. Minkäänlaisesta viisaudesta ja sivistyksestä sellainen ei kerro.

      • Näin.se.vain.on

        Totuus kirpaisee sinuakin. Raamattu on satukirja ja jotka sitä satukirjaa pitävät jonakin totuutena, niin he ovat silloin vain jonkun rahalle person tahon sokaisemia.


      • pyhpyhjapyh
        Näin.se.vain.on kirjoitti:

        Totuus kirpaisee sinuakin. Raamattu on satukirja ja jotka sitä satukirjaa pitävät jonakin totuutena, niin he ovat silloin vain jonkun rahalle person tahon sokaisemia.

        Valheesi ei hetkauta.


    • Hah-haa

      Adventistit valitsevat vain osia Raamatusta, kuten rakkaan sabattinsa
      Mooseksen laista. Mutta jättävät Mooseksen lait muuten huomioon ottamatta. Mooseksen laki sisälsi enemmän kuin vain 10 käskyä.

      Jeesus kutsui itseään sabatin Herraksi ja Hän teki "työtä" parantaen ja opettaen myös sabattina fariseusten ja kirjanoppineiden vastustuksesta huolimatta. Rikkoen siten sabatille asetettuja rajoituksia.

      Sitä paitsi Jeesus täytti Mooseksen lain ja asetti viimeisenä pääsiaisenä
      uuden testamentin tai liiton uskollisten opetuslastensa läsnäollessa, joka astui voimaan.
      Vanha testamentti kuolettuu uuden tullessa voimaan.

      • pyhpyhjapyh

        Valheesi ei hetkauta yhtään.


      • toinen_isompi_Hah-haa

        Kuules Hah-haa! Miten sinä perustelet itsellesi sen, että uudesta testamentista löytyy kaikki kymmenen vanhan testamentin käskyä ja niitä oletetaan siellä ihmisten myös noudattavan. Miksi sinun ei tarvitsisi niitä noudattaa, kun uuden testamentin mukaan kaikkien muiden tarvitsee?


    • kysynpävaan

      Jeesus yritti kääntää juutalaiset pois fariseusten lainomaisesta suhtautumisesta sapattiin-ei itse sapatista. Ja miksi hän olisi viitsinyt kiistellä rabbiinien kanssa sapatista,jos hän kerran aikoi lopulta kumota sen ?

      • jäi.epäselväksi

        Suomennapa- mitä halusit sanoa? Kysynpävaan hehtaaripyssy antaa niin laajan hajonnan, että vaatii piippu supistusta.

        Mistä "sapatinkumoamisesta Jeesus puhui"?
        Siitäkö, että kumotaan sapatti ja asetetaan sunnuntai tilalle - sekö oli ajatuksesi sisältöhaku vai mikä?
        Vai tarkoititko, että Jeesus kumosi perinneoppisen sapatin ja toi Oman- taivaallisen sapattilevon esiin, vai mistä haastoit?


      • homma_konreksis
        jäi.epäselväksi kirjoitti:

        Suomennapa- mitä halusit sanoa? Kysynpävaan hehtaaripyssy antaa niin laajan hajonnan, että vaatii piippu supistusta.

        Mistä "sapatinkumoamisesta Jeesus puhui"?
        Siitäkö, että kumotaan sapatti ja asetetaan sunnuntai tilalle - sekö oli ajatuksesi sisältöhaku vai mikä?
        Vai tarkoititko, että Jeesus kumosi perinneoppisen sapatin ja toi Oman- taivaallisen sapattilevon esiin, vai mistä haastoit?

        Ehkäpä siinä jäi konditionaalimuoto lauseen lopusta pois.


      • kysynpävaan

        Jatketaan. Jeesus ei antanut pienintäkään vihjettä siitä,että lepopäivä siirrettäisiin sunnuntaille. Kysymys ei ollut siitä,mikä päivä tuli pitää pyhänä (tietenkin seitsemäs päivä), vaan miten sitä oli vietettävä.


    • nyky-adventisti

      Hmmm...mielenkiintoinen kysymys. En usko, että adventtikirkko olisi valehdellut minulle mitään. Jos pitää 28 opinkohtaa ihanteina, joihin pyrkiä, niin kuin niitä kuuluisikin pitää, ja niin kuin minäkin pidän, niin miksi se olisi valehtelua, jos kirkko esittää näissä ihanteissa oman näkökantansa. En todellakaan yhdy siihen mielipiteeseen, että maa olisi 6000 vuotta vanha vaikka uskonkin kirjaimelliseen luomiseen. Nämä opinkohdathan eivät ole kaikin puolin adventistiteologien yhtenäinen kanta asioihin vaan ennemminkin maallikkojen yhdessä päättämä kanta. Ja siitä voidaan sitten keskustella erikseen, kuinka hyvin nämä maallikot ovat todellisuudessa kuunnelleet Pyhän Hengen ääntä päätöksissään.

      Jos taas pitää opinkohtia ainoana oikeana tulkintana Raamatusta, mitä ei edes adventtikirkko itse tee, niin voisihan sitä ajatella, että kirkko on jotakin valehdellut. Mutta asia on hypoteettinen, koska opinkohdat eivät ole mikään viimeinen totuus. Niitä muutellaan ja niihin tehdään lisäyksiä aina sen mukaan, mihin suuntaan adventistikulttuuria halutaan ohjata. Eihän mahdollinen tuleva 29. opinkohtakaan ole Raamatusta. Siinähän tullaan todennäköisesti sanomaan, että adventistinen koulutus on osa adventtikirkon toimintaa. Eikä liikuntaa ole mainittu ainakaan toistaiseksi Raamatussa.

      On tietysti toinen asia, onko kirkko harhaanjohtanut jäseniään noiden ihanteiden kanssa. Kysymyksesi on ihan oikeutettu, sillä niin paljon puuta heinää tälläkin palstalla kirjoitetaan siitä, mitä adventtikirkko todellisuudessa vaatii tai ei vaadi jäseniltään. Jos ollaan menty pieleen yhden opinkohdan sisällön kanssa, niin ollaanko menty pieleen myös jonkun muun opinkohdan sisällön kanssa? Jos ajatellaan, että harhaan on johdettu, niin kuin minä ajattelen, niin sitten on johdettu harhaan todellakin enemmän kuin yhdessä opinkohdassa.

      Mutta minun adventismini on varmaankin erilainen kuin monen muun adventismi. Olen toiminut Paavalin ohjeen mukaan ja ottanut Raamatusta sen, mikä on hyvää hyläten muut. Samoin olen tehnyt opinkohtien sisällön kanssa. Pyhä Henki johtaa minua, ei adventtikirkko.

      • Exap

        "Jos taas pitää opinkohtia ainoana oikeana tulkintana Raamatusta, mitä ei edes adventtikirkko itse TEE,..."

        Mielenkiintoista kyllä, mutta esimerkiksi Timo-setä, joka on ollut A-kirkossa kerrassaan valitettavan vaikutusvaltainen, ajattelee varsin eri tavalla noista harhaopinkohdista. Erityisen surullista on sekin että varsin monet muutkin ajattelevat että opinkohdat edustaisivat jonkinlaista absoluuttisen totuuden muotoa, jota ne tosiaankaan eivät edusta.

        Mutta mielenkiintoinen viittaus sinänsä: mitä "adventtikirkko tekee tai ei tee".

        Ihan vinkiksi, adventtikirkko on varsin pitkään ja hartaasti pitänyt mm. kasteen ehtona opinkohtiin sitoutumista ja niiden allekirjoittamista, ja jos en ole väärin ymmärtänyt, Timo-setäkin on toivottanut tervemenneeksi kaikki sellaiset surkeat ei-toivotut jäsenet, jotka eivät A-kirkon joka ikistä 28 opinkohtaa hyväksy 110-prosenttisesti. Tai mielellään hieman enemmän.

        Joten käsityksesi siitä mitä "adventtikirkko tekee tai ei tee" lienee varsin kaukana todellisuudesta. Nääs... adventtikirkko "tekee" sitä mitä palkatut toimihenkilöt tekevät - eli korostaa opinkohtien tärkeyttä ja niihin sitoutumista.

        Valitan.


      • nyky-adventisti
        Exap kirjoitti:

        "Jos taas pitää opinkohtia ainoana oikeana tulkintana Raamatusta, mitä ei edes adventtikirkko itse TEE,..."

        Mielenkiintoista kyllä, mutta esimerkiksi Timo-setä, joka on ollut A-kirkossa kerrassaan valitettavan vaikutusvaltainen, ajattelee varsin eri tavalla noista harhaopinkohdista. Erityisen surullista on sekin että varsin monet muutkin ajattelevat että opinkohdat edustaisivat jonkinlaista absoluuttisen totuuden muotoa, jota ne tosiaankaan eivät edusta.

        Mutta mielenkiintoinen viittaus sinänsä: mitä "adventtikirkko tekee tai ei tee".

        Ihan vinkiksi, adventtikirkko on varsin pitkään ja hartaasti pitänyt mm. kasteen ehtona opinkohtiin sitoutumista ja niiden allekirjoittamista, ja jos en ole väärin ymmärtänyt, Timo-setäkin on toivottanut tervemenneeksi kaikki sellaiset surkeat ei-toivotut jäsenet, jotka eivät A-kirkon joka ikistä 28 opinkohtaa hyväksy 110-prosenttisesti. Tai mielellään hieman enemmän.

        Joten käsityksesi siitä mitä "adventtikirkko tekee tai ei tee" lienee varsin kaukana todellisuudesta. Nääs... adventtikirkko "tekee" sitä mitä palkatut toimihenkilöt tekevät - eli korostaa opinkohtien tärkeyttä ja niihin sitoutumista.

        Valitan.

        Minä olen käynyt kasteella 80-luvulla. Kastetta edelsi kasteluokka, jossa ei minun muistini mukaan käyty läpi opinkohtia vaan kastekortin tekstit. Käteen sain kastekortin, jota ei tarvinnut allekirjoittaa vaikka siinä olikin viiva nimen laittamiselle.

        En ymmärrä väitettäsi Timosta tai hänen mahdollista väitettään opinkohdista. Itse tunnen useita adventtiseurakunnan pastoreita, joista yksikään tuntemistani pastoreista ei ole ollut minua potkimassa pois vaikka olenkin sanonut joistakin opinkohdista, että en usko niihin tai ymmärrä niitä. Tunnen myös useita, jotka ovat olleet/ovat edelleen vanhimpina seurakunnassa taikka johtokunnan jäseninä. Keskustelemme heidän kanssaan välillä myös teologisista asioista. En ole ollut hiljaa siitä, mitä ajattelen joistakin opinkohdista mutta kukaan ei ole tullut väittämään, että noin et voi uskoa. Tai, että jos et usko, niin sinut erotetaan. En tiedä onko adventtiseurakunnan Timot kovin yleisiä mutta jos ovat niin eivät ole sattuneet kohdalle.

        Jos asiaa miettii rakkaudellisesti, niin kun joku on uskossa ja antanut elämänsä Jumalan käyttöön, niin kuinka paljon sillä on loppujen lopuksi merkitystä, uskooko hän prikulleen samalla tavalla kuin opinkohdissa sanotaan. Eikö se ole tärkeämpää, että saamme palvella yhteistä Jumalaa ja tehdä hänen töitään osana rakastavaa yhteisöä? Eihän se Paavalin ajan seurakuntakaan ollut virheetön eikä yksimielinen kaikista asioista.

        Kysehän oli siitä, mitä adventtikirkko TEKEE. Minun vaikutuspiirissäni työskentelevät pastorit ja seurakunnanjäsenet ovat minulle yhtä kuin adventtikirkko ja he tekevät juuri niin kuin olen kuvaillut, joten se on juuri sitä, mitä adventtikirkko käytännössä TEKEE.

        Tämä tarkoittaa sitä, että adventistit ovat heterogeenisempi ryhmä kuin monet haluavat myöntää.


      • Exap
        nyky-adventisti kirjoitti:

        Minä olen käynyt kasteella 80-luvulla. Kastetta edelsi kasteluokka, jossa ei minun muistini mukaan käyty läpi opinkohtia vaan kastekortin tekstit. Käteen sain kastekortin, jota ei tarvinnut allekirjoittaa vaikka siinä olikin viiva nimen laittamiselle.

        En ymmärrä väitettäsi Timosta tai hänen mahdollista väitettään opinkohdista. Itse tunnen useita adventtiseurakunnan pastoreita, joista yksikään tuntemistani pastoreista ei ole ollut minua potkimassa pois vaikka olenkin sanonut joistakin opinkohdista, että en usko niihin tai ymmärrä niitä. Tunnen myös useita, jotka ovat olleet/ovat edelleen vanhimpina seurakunnassa taikka johtokunnan jäseninä. Keskustelemme heidän kanssaan välillä myös teologisista asioista. En ole ollut hiljaa siitä, mitä ajattelen joistakin opinkohdista mutta kukaan ei ole tullut väittämään, että noin et voi uskoa. Tai, että jos et usko, niin sinut erotetaan. En tiedä onko adventtiseurakunnan Timot kovin yleisiä mutta jos ovat niin eivät ole sattuneet kohdalle.

        Jos asiaa miettii rakkaudellisesti, niin kun joku on uskossa ja antanut elämänsä Jumalan käyttöön, niin kuinka paljon sillä on loppujen lopuksi merkitystä, uskooko hän prikulleen samalla tavalla kuin opinkohdissa sanotaan. Eikö se ole tärkeämpää, että saamme palvella yhteistä Jumalaa ja tehdä hänen töitään osana rakastavaa yhteisöä? Eihän se Paavalin ajan seurakuntakaan ollut virheetön eikä yksimielinen kaikista asioista.

        Kysehän oli siitä, mitä adventtikirkko TEKEE. Minun vaikutuspiirissäni työskentelevät pastorit ja seurakunnanjäsenet ovat minulle yhtä kuin adventtikirkko ja he tekevät juuri niin kuin olen kuvaillut, joten se on juuri sitä, mitä adventtikirkko käytännössä TEKEE.

        Tämä tarkoittaa sitä, että adventistit ovat heterogeenisempi ryhmä kuin monet haluavat myöntää.

        Niin, on toki mukavaa ettet ole joutunut a-kirkon timojen ja muiden hörhöjen uhriksi tai silmätikuksi, kuten niin monet ovat.

        Eikö se timppa-setäkin juuri taannoin palstalla sanonut, että esti erään ihmisen pääsemisen seurakunnan vanhemmistoon, kun ei maksanut kymmenyksiä ?

        No, noita tekopyhimyksiä on moneen lähtöön. Jos olet heiltä välttynyt, se kaiketi johtuu ainakin osittain siitä että a-kirkossa ollaan usein ulkopuolella sen mitä itse asiassa a-kirkko "virallisesti" sanoo ja opettaa, kun seurakunta muodostaa oman, a-kirkon virallisesta mielipiteestä eroavan todellisuuden.

        Hyvä niin, koska jos a-kirkossa olisi enemmän timppa-setiä, niin ei siellä montaa muuta sitten enää olisikaan. Niin, ja paljon terveisiä sinne nykyajan toimitukseen vaan - nykyaika kun on eksytysten aikaa.


      • nyky-adventisti
        Exap kirjoitti:

        Niin, on toki mukavaa ettet ole joutunut a-kirkon timojen ja muiden hörhöjen uhriksi tai silmätikuksi, kuten niin monet ovat.

        Eikö se timppa-setäkin juuri taannoin palstalla sanonut, että esti erään ihmisen pääsemisen seurakunnan vanhemmistoon, kun ei maksanut kymmenyksiä ?

        No, noita tekopyhimyksiä on moneen lähtöön. Jos olet heiltä välttynyt, se kaiketi johtuu ainakin osittain siitä että a-kirkossa ollaan usein ulkopuolella sen mitä itse asiassa a-kirkko "virallisesti" sanoo ja opettaa, kun seurakunta muodostaa oman, a-kirkon virallisesta mielipiteestä eroavan todellisuuden.

        Hyvä niin, koska jos a-kirkossa olisi enemmän timppa-setiä, niin ei siellä montaa muuta sitten enää olisikaan. Niin, ja paljon terveisiä sinne nykyajan toimitukseen vaan - nykyaika kun on eksytysten aikaa.

        Tai sitten kirkon sisällä on ihan oikeasti liberaalimpi siipi ja konservatiivisempi siipi ja kaikkea siltä väliltä ;) Eikä kaikki adventistit edes tiedä, mihin kirkko uskoo, sillä ei kaikki ihmiset välitä pikkutarkoista teologisista kiemuroista.


      • Hah-haa
        Exap kirjoitti:

        "Jos taas pitää opinkohtia ainoana oikeana tulkintana Raamatusta, mitä ei edes adventtikirkko itse TEE,..."

        Mielenkiintoista kyllä, mutta esimerkiksi Timo-setä, joka on ollut A-kirkossa kerrassaan valitettavan vaikutusvaltainen, ajattelee varsin eri tavalla noista harhaopinkohdista. Erityisen surullista on sekin että varsin monet muutkin ajattelevat että opinkohdat edustaisivat jonkinlaista absoluuttisen totuuden muotoa, jota ne tosiaankaan eivät edusta.

        Mutta mielenkiintoinen viittaus sinänsä: mitä "adventtikirkko tekee tai ei tee".

        Ihan vinkiksi, adventtikirkko on varsin pitkään ja hartaasti pitänyt mm. kasteen ehtona opinkohtiin sitoutumista ja niiden allekirjoittamista, ja jos en ole väärin ymmärtänyt, Timo-setäkin on toivottanut tervemenneeksi kaikki sellaiset surkeat ei-toivotut jäsenet, jotka eivät A-kirkon joka ikistä 28 opinkohtaa hyväksy 110-prosenttisesti. Tai mielellään hieman enemmän.

        Joten käsityksesi siitä mitä "adventtikirkko tekee tai ei tee" lienee varsin kaukana todellisuudesta. Nääs... adventtikirkko "tekee" sitä mitä palkatut toimihenkilöt tekevät - eli korostaa opinkohtien tärkeyttä ja niihin sitoutumista.

        Valitan.

        Hartaimmat uskovat ovat silmät ja korvat tarkkana, mitä
        uskontoveri tekee. Kuin heidän oma pelastus olisi siitä kiinni.
        Paisuttaa vanginvartijan Egoa mukavasti vartioidessaan.
        Minä en adventismiin enää halua tutustua. Fariseuksia.


    • typeräaloitus

      VASTAUS: EI MITÄÄN.

      • Adventismi.on.valhetta

        "Mitä adventtikirkko on valehdellut sinulle?"

        KAIKEN! Kusettajalahkon, jota adventtikirkko edustaa, on tapana koko sen olemassaolon ajan kusettaa ja valehdella.


      • pyhpyhjapyh
        Adventismi.on.valhetta kirjoitti:

        "Mitä adventtikirkko on valehdellut sinulle?"

        KAIKEN! Kusettajalahkon, jota adventtikirkko edustaa, on tapana koko sen olemassaolon ajan kusettaa ja valehdella.

        Valheesi ei hetkauta yhtään eikä ketään.


      • Hetkautus.on.kielletty
        pyhpyhjapyh kirjoitti:

        Valheesi ei hetkauta yhtään eikä ketään.

        Sinä pyhpyhjapyh oletkin aivosi lahkolle myynyt orja. Ei sinun kuulukaan hetkautella. Siihen hetkautukseen pitää nimittäin olla pastorisi lupa ja sitä lupaa et tule saamaan. Olet ns. lepositeissä pastorisi ja lahkosi orjana.


      • pyhpyhjapyh
        Hetkautus.on.kielletty kirjoitti:

        Sinä pyhpyhjapyh oletkin aivosi lahkolle myynyt orja. Ei sinun kuulukaan hetkautella. Siihen hetkautukseen pitää nimittäin olla pastorisi lupa ja sitä lupaa et tule saamaan. Olet ns. lepositeissä pastorisi ja lahkosi orjana.

        Valheesi ja herjasi ei merkitse minulle mitään. Olet vain jumalaton iljetys.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1897
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      10
      1518
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1479
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1467
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      149
      1398
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      101
      1318
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1307
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      648
      1219
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1127
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1098
    Aihe