Autotehtaat lopettivat dieselautojen valmistuksen

Eivlmistetaenää

Kaikki asialliset autonvalmistajat ovat ilmoittaneet luopuvansa dieselmottoreista, toyota, Volvo, Renault,............... Ne korvataan hybrideillä, Toyotan hybrideillä.

http://www.talouselama.fi/uutiset/yle-pienet-dieselautot-ovat-tulossa-matkansa-paahan-6585445
http://tekniikanmaailma.fi/autot/volvo-luopumassa-dieselmoottoreista-hybridi-yha-parempi-vaihtoehto/
http://www.hs.fi/talous/art-2000002923227.html
http://www.hs.fi/talous/art-2000002923227.html
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/iso-eurooppalainen-autonvalmistaja-kaantamassa-selkansa-dieselille/hP8JbcAx
http://yle.fi/uutiset/3-9148115

36

473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Volvoxc60

      Hakeudu hoitoo tai opettele lukemaan. Diesel tulee olemaa järkevä vaihtoehto busseissa, rekoissa, työkoneissa ja muissa vastaavissa paikoissa vielä pitkään.

      • TerollaPaskaJäykkänäYT

        Sekä henkilöautoissa.
        Toyotan myyjällä on vaan pieni paniikki kun ei ole tarjota kuin hengettömiä ruostujia ja myyntiosuudet hupenee.


      • Näinonnäppylät
        TerollaPaskaJäykkänäYT kirjoitti:

        Sekä henkilöautoissa.
        Toyotan myyjällä on vaan pieni paniikki kun ei ole tarjota kuin hengettömiä ruostujia ja myyntiosuudet hupenee.

        Tojotallahan on ollut jatkuvia vaikeuksia vaativamman dieselmoottorin tekniikan kanssa. Joten ei siis ihme.

        Dieselkin tulee tulevaisuudessa korvautumaan muilla energialähteillä. Se on selvä.

        Bensa se ei varmasti tule olemaan. Bensamoottorin hyötysuhdekin on noin puolet dieselmoottorin hyötysuhteesta ja tehokkuuttahan tässäkin tavoitellaan eikä varmasti huonompaan vaihtoehtoon mennä. Päästöistä nyt puhumattakaan. Ei vaikka joku sitä täällä näyttää toitottavankin.

        Kiinassahan, jossa autot ovat lähes kokonaan bensiinikäyttöisiä, ollaan jatkuvissa vaikeuksissa isompien kaupunkien osalta. Iso osa on nimenomaan autoliikenteen syynä, vaikkei tietysti se ole ainoa.


      • dfgfgdfgfsgfhs
        Näinonnäppylät kirjoitti:

        Tojotallahan on ollut jatkuvia vaikeuksia vaativamman dieselmoottorin tekniikan kanssa. Joten ei siis ihme.

        Dieselkin tulee tulevaisuudessa korvautumaan muilla energialähteillä. Se on selvä.

        Bensa se ei varmasti tule olemaan. Bensamoottorin hyötysuhdekin on noin puolet dieselmoottorin hyötysuhteesta ja tehokkuuttahan tässäkin tavoitellaan eikä varmasti huonompaan vaihtoehtoon mennä. Päästöistä nyt puhumattakaan. Ei vaikka joku sitä täällä näyttää toitottavankin.

        Kiinassahan, jossa autot ovat lähes kokonaan bensiinikäyttöisiä, ollaan jatkuvissa vaikeuksissa isompien kaupunkien osalta. Iso osa on nimenomaan autoliikenteen syynä, vaikkei tietysti se ole ainoa.

        Päivitä tietosi:

        http://yle.fi/uutiset/3-6178818
        http://yle.fi/uutiset/3-8912319


      • jkhgsdfaghjkgsdfa
        Näinonnäppylät kirjoitti:

        Tojotallahan on ollut jatkuvia vaikeuksia vaativamman dieselmoottorin tekniikan kanssa. Joten ei siis ihme.

        Dieselkin tulee tulevaisuudessa korvautumaan muilla energialähteillä. Se on selvä.

        Bensa se ei varmasti tule olemaan. Bensamoottorin hyötysuhdekin on noin puolet dieselmoottorin hyötysuhteesta ja tehokkuuttahan tässäkin tavoitellaan eikä varmasti huonompaan vaihtoehtoon mennä. Päästöistä nyt puhumattakaan. Ei vaikka joku sitä täällä näyttää toitottavankin.

        Kiinassahan, jossa autot ovat lähes kokonaan bensiinikäyttöisiä, ollaan jatkuvissa vaikeuksissa isompien kaupunkien osalta. Iso osa on nimenomaan autoliikenteen syynä, vaikkei tietysti se ole ainoa.

        Oletpa sinä tiedoiltasi pahasti ajasta jäljessä.

        http://yle.fi/uutiset/3-6178818


      • ilmansaasteet
        jkhgsdfaghjkgsdfa kirjoitti:

        Oletpa sinä tiedoiltasi pahasti ajasta jäljessä.

        http://yle.fi/uutiset/3-6178818

        Minkä Euro-luokan dieselit olivat käytössä linkittämäsi artikkelin vuonna 2012?

        Tokihan ilmansaasteista olisi ideaalia päästä kokonaan eroon, mutta miten siihen päästää autoilun osalta, kun nimensä mukaista ekologista autoa ei vielä ole edes kehitetty.

        Entä kaikki se muu 70%:n saaste, joka syntyy autoilusta riippumatta.

        Ps. Kaikille. On idioottimaista ja s24:n sääntöjenkin vastaista laittaa pelkkiä sokeita linkejä ilman niistä tehtyä edes lyhyttä tivistelmää, vaikka copy-pastea.

        *

        "WHO: Dieselin pakokaasut aiheuttavat syöpää" - 12.6.2012

        "Maailman terveysjärjestö uskoo, että pakokaasut voivat osoittautua yhtä merkittäväksi uhkaksi ihmisten terveydelle kuin tupakansavu. WHO:n syöpäosaston mukaan syöpäluokituksen nosto oli tärkeää, koska niin moni ihminen hengittää pakokaasuja tavalla tai toisella."

        - http://yle.fi/uutiset/3-6178818


      • Että_silleen

        En olisi noin varma. Sähkömoottorissa on paljon vääntöä ja heti kun se pyörii. Raskaassa ajoneuvossa on tilaa isoille akuille. Sähkökuorma-auto on jo kehitetty (Mersu) ja on halvempi kuin diesel.


    • ilmansaasteet

      Harmi, että tämän (-kin) aiheen ympärillä on henkisesti sairaita trollaajia, joilla ei edes ole tarkoituksena asiallinen aiheesta keskutelu.

      *

      "Tutkimus: Nettitrolli on usein narsisti, psykopaatti tai sadisti"

      - http://www.iltalehti.fi/digi/2014091918676898_du.shtml

      *

      Kyse on pikkuautojen dieseleistä.

      "Renault: Dieselit katoamassa pikkuautoista" - 6.9.2016

      "Pienten dieselmoottoreiden valmistaminen typpipäästömääräyksiä vastaaviksi on osoittautumassa liian vaikeaksi."

      - http://yle.fi/uutiset/3-9148115

      *

      Belgiassa vuonna 2008 oli diseleitä 78,9% joka oli laskenut 51,8%:n vuonna 2016.

      Nyt Brysselin automessuilla käy ilmi miten bensaversiot nostavat edelleen osuuttaan, varsinkin pienemmissä autoissa kuten Golf kokoluokka & Co.

      Tosi eivät ne bensaversiotkaan ole Eoro6 luokassa sen puhtaampia ja CO2 päästöissä ovat noin 20% pahempi akuin dieselit, eli helppoa ratkaisua ja valintaa ilmansaasteisiin ei ole olemsaa vielä toistaiseksi.

      "La "dedieselisation" du parc automobile est en marche"

      "En 2016, le diesel ne représentait plus que 51,8% de l'ensemble du parc automobile, contre 59,9% en 2015 et 78,9% en 2008, année où la part du diesel a été la plus importante."

      - http://www.7sur7.be/7s7/fr/1502/Belgique/article/detail/3054006/2017/01/13/La-dedieselisation-du-parc-automobile-est-en-marche.dhtml

      • 3plus3

        No se on tuo yksi julistaja, joka ahkerasti tuota antidieselkampanjaansa toitottaa. Harhautus ja sopiva valikointi julkisuuden mielipiteiden julkistamisessa on hemmon perusjuttua ja tietysti massiivinen juttujen linkitys, joita referoi sopivasti omaan kampanjaansa valikoiden luottaen siihen, ettei niitä jakseta kuitenkaan lukea.
        Ihan perustrollausta, kouluesimerkki puhtaasti....


      • totuudeksi

        Totuus on joskus vaikea hyväksyä.


    • huuhaatapukkaa

      Siis LOPETTIVAT? Millä päivämäärällä on viimeinen dieselmoottori tullut linjalta? Taidatkos tuon sanoa?

    • Joutavaahöpinää

      Eipä ole vielä yksikään merkittävä autonvalmistaja luopunut dieseleistä. Ei yksikään. Puhetta maailmaan riittää ja varsinkin niillä, joilla lehmä alkaa olla jo melkoisen syvällä ojassa. Näköpiirissäkään ei sellaista ole vielä oikeasti, koska maapallon ilmasto ei kestäisi, jos siirtymä tapahtuisi bensamoottoreihin.

      Odotellaan kunnes sähkö- tai joku muu vaihtoehtoinen energia tulee tilalle sellaisenaan kaikkine jakelu- yms infroineen. Sitä ennen taitaa vielä biodieselitkin valloittaa elintilaa bensamoottoreiltakin, koska kaikkinainen infra on siihen jo valmiina ja dieselmoottoritkin kelpaavat käytännössä sellaiseenaan biodieseleiden käyttöön.

      • uskoonvahvaa

        "Kaikki valmistajat vetäytyvät dieselistä, sillä vuosien 2017–2018 jälkeen se tulee yhä kalliimmaksi", kommentoi autoalan analyysiyritys IHS Automotive.


      • Joutavaahöpinää
        uskoonvahvaa kirjoitti:

        "Kaikki valmistajat vetäytyvät dieselistä, sillä vuosien 2017–2018 jälkeen se tulee yhä kalliimmaksi", kommentoi autoalan analyysiyritys IHS Automotive.

        Kukaan tai mikään autonvalmistaja ei ole vetäytynyt dieseleistä. Ei yksikään. Eikä edes näköpiirissä ole mitään tuohon viittaavaa. Päinvastoin koko ajan tulee uusia dieselmalleja markkinoille. Ja eihän tuossa olisi järjenhäivääkään miltään kannalta katsottuna.

        Puhetta on ollut ja on maailma täynnä. Eihän siitä nyt ole montaa vuotta, kun nämä samaiset ennustajat ennustivat Euro6:n olevan kuolinisku dieseleille suurten kustannusten vuoksi. Nyt kaikki uudet dieselit ovat euro6:n mukaisia eikä kustannukset ole vaikuttaneet hintoihin mitenkään näkyvästi.

        Kaikenmaailman analyysientekijöitä ja ennustajia niin ikään. Ja se on hyvä, mutta ne ovat silti ennusteita, joita tehdään jos minkälaisia ja jos minkälaisin perustein kukin omien intressiensä ja taustaorganisaatioiden tiukassa tai vähemmän tiukassa ohjauksessa.


      • Ellottaa
        Joutavaahöpinää kirjoitti:

        Kukaan tai mikään autonvalmistaja ei ole vetäytynyt dieseleistä. Ei yksikään. Eikä edes näköpiirissä ole mitään tuohon viittaavaa. Päinvastoin koko ajan tulee uusia dieselmalleja markkinoille. Ja eihän tuossa olisi järjenhäivääkään miltään kannalta katsottuna.

        Puhetta on ollut ja on maailma täynnä. Eihän siitä nyt ole montaa vuotta, kun nämä samaiset ennustajat ennustivat Euro6:n olevan kuolinisku dieseleille suurten kustannusten vuoksi. Nyt kaikki uudet dieselit ovat euro6:n mukaisia eikä kustannukset ole vaikuttaneet hintoihin mitenkään näkyvästi.

        Kaikenmaailman analyysientekijöitä ja ennustajia niin ikään. Ja se on hyvä, mutta ne ovat silti ennusteita, joita tehdään jos minkälaisia ja jos minkälaisin perustein kukin omien intressiensä ja taustaorganisaatioiden tiukassa tai vähemmän tiukassa ohjauksessa.

        Sinähän se tunnut tietävän vastaukset kaikkeen, joten uskokaamme herra ylidieseliä, eikä maailman lehdistöä ja tutkimuslaitoksia.


      • Joutavaahöpinää
        Ellottaa kirjoitti:

        Sinähän se tunnut tietävän vastaukset kaikkeen, joten uskokaamme herra ylidieseliä, eikä maailman lehdistöä ja tutkimuslaitoksia.

        Minun käsitykseni ei perustu kaikenmaailman ennusteisiin eikä spekulaatioihin mitä joskus tulevaisuudessa voi mahdollisesti tapahtua, vaan siihen mitä tapahtuu ja on tapahtunut tosiasiassa. Ja nimenomaan lehdistöstä ja muista julkisista lähteistä ne minunkin tietoni on peräisin, luultavasti jopa samoista artikkeleistakin, mutta otsikkotasoa syvemmältä. Olen jopa lukenut nuo artikkelit.
        En siis vain ihan helposti ole kusetettavissa valikoitujen ja tarkoitushakuisten tänne kirjoitettujen juttujen perusteella, vaikka trollaus on näköjäön kovinkin voimakasta muutaman kirjoittajan taholta. Ei siitä pidä hermostua tai pahoittaa mieltään. Jos tätä et kestä, niin minähän en sille mitään voi ja siksipä kännattaakin näinollen harkita keskustelussa mukanaolemista. Ei näiden vuoksi kannata mieltään pahoittaa.

        Dieseleiden osuus pikkuautoissa vähenee ja on vähentynytkin. Eihän diesel ole oikein sopivakaan niihin, vaan nimenomaan diesel sopii isompiin autoihin, joilla ajetaan paljon. Tässä ryhmässä ei dieseleiden osuus ole muuttunut miksikään eikä ihan heti muutukaan ennenkuin vaihtoehtoisten energialähteiden kilpailukyky paranee.

        Se on selvää, että polttomoottorit, sekä bensat että dieselit, korvautuvat jossain vaiheessa jollain muulla. Tuo 'jossain vaiheessa' on kyllä vielä kaukana. Se, että jotain malleja ei dieselmoottorilla saa nyt tai jatkossa, ei ole mikään merkki mistään. Näin on aina ollut.


      • faktisk
        Joutavaahöpinää kirjoitti:

        Minun käsitykseni ei perustu kaikenmaailman ennusteisiin eikä spekulaatioihin mitä joskus tulevaisuudessa voi mahdollisesti tapahtua, vaan siihen mitä tapahtuu ja on tapahtunut tosiasiassa. Ja nimenomaan lehdistöstä ja muista julkisista lähteistä ne minunkin tietoni on peräisin, luultavasti jopa samoista artikkeleistakin, mutta otsikkotasoa syvemmältä. Olen jopa lukenut nuo artikkelit.
        En siis vain ihan helposti ole kusetettavissa valikoitujen ja tarkoitushakuisten tänne kirjoitettujen juttujen perusteella, vaikka trollaus on näköjäön kovinkin voimakasta muutaman kirjoittajan taholta. Ei siitä pidä hermostua tai pahoittaa mieltään. Jos tätä et kestä, niin minähän en sille mitään voi ja siksipä kännattaakin näinollen harkita keskustelussa mukanaolemista. Ei näiden vuoksi kannata mieltään pahoittaa.

        Dieseleiden osuus pikkuautoissa vähenee ja on vähentynytkin. Eihän diesel ole oikein sopivakaan niihin, vaan nimenomaan diesel sopii isompiin autoihin, joilla ajetaan paljon. Tässä ryhmässä ei dieseleiden osuus ole muuttunut miksikään eikä ihan heti muutukaan ennenkuin vaihtoehtoisten energialähteiden kilpailukyky paranee.

        Se on selvää, että polttomoottorit, sekä bensat että dieselit, korvautuvat jossain vaiheessa jollain muulla. Tuo 'jossain vaiheessa' on kyllä vielä kaukana. Se, että jotain malleja ei dieselmoottorilla saa nyt tai jatkossa, ei ole mikään merkki mistään. Näin on aina ollut.

        Sinun ilman todellista faktista lähdettä olevat mutu-höpinät ovat jo kuuluisia täällä diesel-palstalla. Myötähäpeän tunne on jo suuri, kun täällä luetaan sepustuksiasi.


      • stadin_stäge
        Joutavaahöpinää kirjoitti:

        Minun käsitykseni ei perustu kaikenmaailman ennusteisiin eikä spekulaatioihin mitä joskus tulevaisuudessa voi mahdollisesti tapahtua, vaan siihen mitä tapahtuu ja on tapahtunut tosiasiassa. Ja nimenomaan lehdistöstä ja muista julkisista lähteistä ne minunkin tietoni on peräisin, luultavasti jopa samoista artikkeleistakin, mutta otsikkotasoa syvemmältä. Olen jopa lukenut nuo artikkelit.
        En siis vain ihan helposti ole kusetettavissa valikoitujen ja tarkoitushakuisten tänne kirjoitettujen juttujen perusteella, vaikka trollaus on näköjäön kovinkin voimakasta muutaman kirjoittajan taholta. Ei siitä pidä hermostua tai pahoittaa mieltään. Jos tätä et kestä, niin minähän en sille mitään voi ja siksipä kännattaakin näinollen harkita keskustelussa mukanaolemista. Ei näiden vuoksi kannata mieltään pahoittaa.

        Dieseleiden osuus pikkuautoissa vähenee ja on vähentynytkin. Eihän diesel ole oikein sopivakaan niihin, vaan nimenomaan diesel sopii isompiin autoihin, joilla ajetaan paljon. Tässä ryhmässä ei dieseleiden osuus ole muuttunut miksikään eikä ihan heti muutukaan ennenkuin vaihtoehtoisten energialähteiden kilpailukyky paranee.

        Se on selvää, että polttomoottorit, sekä bensat että dieselit, korvautuvat jossain vaiheessa jollain muulla. Tuo 'jossain vaiheessa' on kyllä vielä kaukana. Se, että jotain malleja ei dieselmoottorilla saa nyt tai jatkossa, ei ole mikään merkki mistään. Näin on aina ollut.

        Ja paskaa. Minulla on diesel-Yaris 2011 ja on vääntönsä ansiosta hauska ajaa. Syö 4 litraa satkulle. Ajan 96% kaupunkiajoa eikä ole ongelmia ollut. Mittarissa 53 tkm. Webasto lämmittää kovallakin pakkasella saunaksi. Akku on uusittu vain kerran vuosi sitten. Ei muuta kuin normihuollot. Vai ei diesel sovi pikkuautoon tai kaupunkiin? pah!


      • Joutavaahöpinää
        faktisk kirjoitti:

        Sinun ilman todellista faktista lähdettä olevat mutu-höpinät ovat jo kuuluisia täällä diesel-palstalla. Myötähäpeän tunne on jo suuri, kun täällä luetaan sepustuksiasi.

        Ja missäs ne sun faktasi ovat?
        Jos tunnet myötähäpeää, niin lienee sinun vikasi, jos et asenteesi vastaisia tosiasioita ja näkemyksiä kestä.
        Hassushan tietysti on, että minun faktani ja mielipiteitteni perusteet löytyvät useinmiten juuri niistä artikkeleista, joihin sinä perustat omasi. Ero on siinä, että minä luen ne artikkelit enkä tyydy vain otsikkotietoon tai valikoi niistä vain sopivat kohdat. Ymmärrän myös, että artikkeleita kirjouttaa myös sellaiset, joilla oma lehmä ojassa.

        Sinulla on kovasti opittavaa.... kovasti.
        Uskot varmaan olevasi vahvoilla tässä nykymaailman 'hevonpaskan aikakauden' , 'vaihtoehtoisten totuuksien' menossa kirjoittamalla nyt niin muodikasta soopaa.


      • Joutavaahöpinää
        stadin_stäge kirjoitti:

        Ja paskaa. Minulla on diesel-Yaris 2011 ja on vääntönsä ansiosta hauska ajaa. Syö 4 litraa satkulle. Ajan 96% kaupunkiajoa eikä ole ongelmia ollut. Mittarissa 53 tkm. Webasto lämmittää kovallakin pakkasella saunaksi. Akku on uusittu vain kerran vuosi sitten. Ei muuta kuin normihuollot. Vai ei diesel sovi pikkuautoon tai kaupunkiin? pah!

        Varsinaisesti ei väittänytkään suoraan, ettei sovi. Ja varsinkaan niin en tarkoittanut. Mukavuutta en epäile laisinkaan. Pienten autojen pienten dieselien osuus on kuitenkin vähenemässä.
        Kyllä diesel toimii pikkuautoissakin, miksei toimisi, mutta parhaimmillaan se kuitenkin on nimenomaan suurempien autojen voimanlähteenä, jossa parempaa vaihtoehtoa ei ole edes tarjolla käytännössä.


    • eivoienäänostaa

      "Eipä ole vielä yksikään merkittävä autonvalmistaja luopunut dieseleistä. Ei yksikään."


      Kyllä tämä nyt tosiaan taitaa olla niin että diesel auto on häviämässä,esim:saab tuo joka siis lopettiin polttomoottirien osalta tulee nyt 2017 sähköautona.

      Kyllä tämä ahdistaa jos suoran sanon,ihmisillä on paljon henkilöautoja jotka ovat dieseleitä,syssyllä 2017 tulee katsastus konttoriin uudet pykälät ja siitähän sitä ei mene läpi diesel siis vanhemmat ,jos valmistaja on määritellyt tiukemmat arvot niin monelle tulee eteen patti tilanne.


      Tässä on sellainen ajotilanne nyt suomessa päällä,eli kaikki diesel kuskit jotka ovat henkilö autoja ja yksityisiä tulee kyllä nyt kärsimään.

      Jos halvemman dieselin meinaisi ostaa ja se pitäisi katsastaa ensi syksynä,niin viisainta on jättää se nyt ostamatta.

    • kaasukomissaari

      http://www.tuulilasi.fi/uutiset/dieseleiden-alasajo-alkamassa-vw-keskeytti-uuden-pikkudieselin-kehitystyon

      VW on keskeyttänyt uuden 1,5-litraisen dieselmoottorin kehitystyön, mikä tarkoittaa myös, että tulevassa seuravan sukupolven Polossa ei ole tarjolla dieselmoottoria lainkaan.

      Uusi dieselmoottori olisi tullut äskettäin esitellyn 1,5 TSI-moottorin rinnalle VW:n mallistossa. Kuitenkin suuret kehitystyökulut yhdistettynä tiukentuviin CO2- sekä NOx-päästöihin tarkoittavat sitä, että moottorin rakentaminen tulisi turhan kalliiksi VW:lle.

      Päätöksen taustalla on myös päästöskandaalista nousseet paineet dieselmoottoreita kohtaan sekä pienten dieselautojen kysynnän lasku viime vuosina. Tilalle VW tuo kevythybridin, joka on suhteessa halvempi ratkaisu kuin dieselmoottori ja samalla tuo kulutussäästöjä pelkään bensiinimoottoriin verrattuna.

      - Voi poloista :)

    • huhuhuhh

      Miten hyvin, nyt uutena ostetusta diiselistä saa vaihdossa 5 vuoden päästä? Ostakaa edes hybridi. Huh.

      • dieseljuhlat

        Heh. Sain äskettäin uuden VW Tiquanin, diesel neliveto 190 hv ja 400 Nm, uusi 7-vaihteinen märkä dsg-automaatti. Olen satavarma että saan autostani erittäin hyvin 4-vuotiaana jolloin taas teen autokaupat. Nelivetoiset dieselautomaatit viedään ns. käsistä. Katsos vetohommat tai metsästysreissut ovat sellaisella yhtä juhlaa.


      • Jatketaandiiselillä

        Eiköhän siitä ihan kohtuullisesti saa kun vaihtaa sähköautoon. Jättää sen hybridi välivaiheen pois. Hybridessa kuluvaa komponenttia joka kallista vanhana uusia.


      • Bensaks
        Jatketaandiiselillä kirjoitti:

        Eiköhän siitä ihan kohtuullisesti saa kun vaihtaa sähköautoon. Jättää sen hybridi välivaiheen pois. Hybridessa kuluvaa komponenttia joka kallista vanhana uusia.

        Kuka ostaa neljän vuoden kuluttua dieseliä, kun ne ovat kiellettyjä isoissa kaupungeissa?


      • Jejdkasja
        dieseljuhlat kirjoitti:

        Heh. Sain äskettäin uuden VW Tiquanin, diesel neliveto 190 hv ja 400 Nm, uusi 7-vaihteinen märkä dsg-automaatti. Olen satavarma että saan autostani erittäin hyvin 4-vuotiaana jolloin taas teen autokaupat. Nelivetoiset dieselautomaatit viedään ns. käsistä. Katsos vetohommat tai metsästysreissut ovat sellaisella yhtä juhlaa.

        Diesel Tiguan vs hybrid RAV4. Kummanko kuvittelet säilyttävän paremmin arvonsa.


      • E220_CDI

        En pysty houkuttelemaan itseäni ostamaan tänään niin huonoa autoa, että ensimmäinen ajatukseni on päästä siitä eroon niinkin pian kuin 5 vuoden kuluttua.

        Ellei auto miellytä muutaman vuoden kuluttua, ei sitä kannata ostaa tänäänkään.

        Auton ostossa kulutetaan rahaa. Sijoitukset ovat muualla.


    • okeikei

      Tiguan neliveto, 190v, ei paha :) Perun sanani. Kyllä tuosta saa vielä vaihdossa neljän vuoden päästä. Moni muu diiseli jää happaneen kauppaan tai sitten kuskataan Venäjälle, Afrikkaan tms. Eiköhän Suomessa saa ajaa diiseli-henkilöautoilla vielä vuosia. Rahamiehet on siis eri asia, mutta tavallisen tallaajan kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että mikä on nyt uutena ostetun bensa/diiselin jälleenmyyntihinta 5 v päästä.

    • lyhyt.matikka

      "Miten hyvin, nyt uutena ostetusta diiselistä saa vaihdossa 5 vuoden päästä? Ostakaa edes hybridi. Huh."

      Kaikki tulevat tiukennukset päästörajoissa satavat suoraan nykyisten diesel-autojen omistajien laariin. Jälleenmyyntiarvon suhteen.
      Paljonajavien määrä ei koskaan laske ja jos uusien dieseleiden hinnat nousevat päästörajoitusten takia niin myös käytettyjen hinnat nousevat. Perusmatematiikkaa.

      • Fhjggj

        Paitsi, kun dieselit kielletään Keski-Euroopassa, alkaa sieltä tulla dieselautoja halvalla ovista ja ikkunoista, mitenkähän hintojen käy?


      • Örjan

        Kun dieselauton hintatulevaisuudesta nousee päästöteknniikan vuoksi, tulee se kilpailukyvyttömäksi suhteessa muihin tekniikoihin.


      • E220_CDI
        Fhjggj kirjoitti:

        Paitsi, kun dieselit kielletään Keski-Euroopassa, alkaa sieltä tulla dieselautoja halvalla ovista ja ikkunoista, mitenkähän hintojen käy?

        Hinnat muuttuvat entistä kilpailukykyisemmiksi. Ette kai te kuvittele kenenkään uutta autoa ostavan sijoituksena? Uusi ostetaan koska halutaan sellainen.

        Uudet saat unohtaa, jos hinnalla on mitään merkitystä. Nopea arvon alennus on auton ostajalle iloinen asia, kun hyviä käytettyjä saa entistä halvemmalla.

        Onko kukaan teistä huutelijoista miettinyt, mitä vaikuttaa eri kokoluokissa se, että auton koko ja paino nostaa bensamoottorisen kulutusta enemmän kuin dieselin? Pieniin muovikikottimiin ei dieseleitä kannata tehdä, mutta toisaalta, pieniä muovikikottimia nyt ei olisi kannattanut yleensäkään tehdä millään moottorilla, joten ei tässä oikeasti mistään jäädä paitsi. Normaalikokoisia autoja tehdään kuten ennenkin.

        Jos niiden hinnat laskevat hyvin, voin aikaistaa suunnittelemaani vaihtoa.


      • urbaani2222

        "pieniä muovikikottimia" kyllä siinä sun Skodassa on myös muovia. Jos autoa käyttää 1-2 ihmistä enintään, niin mihin helve..iin tarvitaan isoa sedania tai farkkua. Ihme asenne. Kaupunkioloissa "pieni muovikiton" voi olla täysin perusteltu hankinta ja muistele millaisilla romuilla ajeltiin 30v sitten ja hyvin päästiin paikasta a paikaan b. Kyllä pikkuautolla voi maantielläkin ajaa, pitää vain varoa työsuhde skodia ja audeja.


      • E220_CDI
        urbaani2222 kirjoitti:

        "pieniä muovikikottimia" kyllä siinä sun Skodassa on myös muovia. Jos autoa käyttää 1-2 ihmistä enintään, niin mihin helve..iin tarvitaan isoa sedania tai farkkua. Ihme asenne. Kaupunkioloissa "pieni muovikiton" voi olla täysin perusteltu hankinta ja muistele millaisilla romuilla ajeltiin 30v sitten ja hyvin päästiin paikasta a paikaan b. Kyllä pikkuautolla voi maantielläkin ajaa, pitää vain varoa työsuhde skodia ja audeja.

        Olipa hankinnan motiivi mikä tahansa, bensamoottorisen kulutuskäyrä nousee auton painon ja koon kasvaessa dieseliä jyrkemmin. Siksi isosta bensamoottorisesta on vaikea tehdä taloudellista.

        Mitäpä se sulle kuuluu, kuinka monen ihmisen ja minkä tavaran kuskaamiseen olen ison sedanini hommannut. Jo alle 8000 km ajomäärä kuittaa dieselveron samanlaiseen bensa-autoon verrattuna, joten minun tapauksessani ei bensakoneessa olisi järjen jäivää. Muistan kyllä kohtuullisen hyvin, koska uutena 30 vuotta sitten ostamani auto on yhä tallessa, eikä sekään ole pienintä saatavissa olevaa mallia. Miksi kiusata itseään epämukavan pienellä autolla, kun mukaviakin saa kaupasta?

        Jos sinä ajat mieluummin pienellä bensa-autolla, niin anna palaa kun hyvin kulkee. Mutta turhaan käännytät minua omaan elämäntapaasi. Olen omaani oikein tyytyväinen. Skodaa en kommentoi, koska en tunne asiaa.


    • niksimiksi

      Koskeeko myös traktoreita ja kuormaauto ja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      59
      3067
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      545
      2922
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2105
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1952
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1761
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1502
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      99
      1247
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1198
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1162
    Aihe