Tunneli teki ratikan tarpeettomaksi

kiitos-kuitenkin

Liikenne pelaa nyt tunnelin ansiosta itä-länsi suunnassa niin hyvin ja joutusaan, ettei kukaan ole niin taukkis että siirtyisi oman auton pikavuorosta hitaaseen ja hikiseen ratikkaan. Sehän pysähtyy joka pysäkillä kuten on luvattu ja ajaa keskustassa hiljaksiin. Omalla autolla kestää itäisimmästä kolkasta kaupunkia tai Hervannasta Lietsun perällä 20 min ja ratikalla ainakin 50 min !

Jos kellä ei vielä ole omaa autoa niin ostaa sellasen. Siis tunneli teki ratikan turhaksi, kiitos kaupunki vaan tästäkin lahjasta. Tosin kyrsiihän se pikkasen kun menee 400 milj. ekuu tyhjään, muutaman persaukisen reppurin takia.

89

599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäsenlaskin

      Matka-aikojen suhde ei ole noinkaan edullinen, lasketaanpas.

      Kaveri lähtee omalla autolla työpaikan pihasta Atalassa ja hurauttaa tunnelin kautta Tesomalle 20-25 minuutissa, OK.

      Toinen lähtee julkisilla:
      - pihasta pysäkille 5 min
      - bussin odottelua 5 min
      - bussissa istumista 10 min
      - TAYSlla ratikan odottelua 5 min
      - ratikalla Lielahteen 40 min
      - bussin odottelua 5 min
      - bussimatka Tesomalle 15 min

      Aikaa menee ratikankäyttäjälle yhteensä 85 min eli 1 tunti 25 min ! Omalla autolla aikavoitto on siis n. 1 tunti. Koska tämä matka tehdään kahdesti päivässä on aikavoitto omalla autolla n. 2 tuntia. Pidän sitä tosi paljona.

      Kuka hullu alkaa käyttää ratikkaa ellei ole pakko ?

      • vihreidenvirhe4

        Sellanen jolla ei ole kiire töihin.


      • kaineitse

        Kaupungin johtoporras varmaan siirtyy ratikan käyttäjiksi.


      • lasketaan.lisää

        Laitatko samanlaisen laskelman kaikista ennustetuista ratikan käyttäjistä?


      • yrittäisit.edes
        lasketaan.lisää kirjoitti:

        Laitatko samanlaisen laskelman kaikista ennustetuista ratikan käyttäjistä?

        Laita sinä ja todista ratikka järkeväksi valinnaksi.


      • lasketaan.lisää
        yrittäisit.edes kirjoitti:

        Laita sinä ja todista ratikka järkeväksi valinnaksi.

        En laita, kun en ole laskelmia tehnyt. Mutta nimimerkki minäsenlaskin on tehnyt tarpeeksi hyvät laskelmat, että voi niiden perusteella arvioida ratikan järkevyyden, ja juuri ne laskelmat kannattaa julkistaa että kaikki näkevät, miksei ratikkaa kannattaisi tehdä.


      • Mikä.pässi
        lasketaan.lisää kirjoitti:

        En laita, kun en ole laskelmia tehnyt. Mutta nimimerkki minäsenlaskin on tehnyt tarpeeksi hyvät laskelmat, että voi niiden perusteella arvioida ratikan järkevyyden, ja juuri ne laskelmat kannattaa julkistaa että kaikki näkevät, miksei ratikkaa kannattaisi tehdä.

        Jos yrittäisit opetella laskemaan edes alkeellisia laskutoimituksia ja esittäisit edes jotakin


      • lasketaan.lisää
        Mikä.pässi kirjoitti:

        Jos yrittäisit opetella laskemaan edes alkeellisia laskutoimituksia ja esittäisit edes jotakin

        Osaan kyllä laskea, ja se on ihan mukavaakin, mutta miksi minun pitäisi mitään laskuja sinulle näyttää. Ei ole minun duunini.


    • beethooven

      Pitäähän Mansessa nyt ratikka olla kun meillä täällä Stadissakin sellaisia on ja hyväksi havaittuja viimeiset yli 100 vuotta.

    • ksairaaan

      tämä aikalaskelma pitää laittaa yleiseen jakeluun, huomaavat kaupunkilaiset ennen vaaleja todellisuuden,
      ratikan rakentaminen voidaan vielä estää,
      minäkin laskeskelin täältä maalta että julkisilla menee 3h 15 min ja omalla autolla
      38 min, miksi maksaisin tyhmyydestä

      • Oijnhgf

        Vieläpä toisten tyhmyydestä.


    • tampereen_jäärät

      Niin, ja kun lukee uutisia muualta Suomesta ja maailmalta, huomaa, että sähköbussit ja -autot tekevät voimasata nousua liikenteeseen.

      • runkolinja

        Sähköbussi tai muukaan bussi ei ole päämuoto yhdenkään Tampereen kokoisen tai suuremman kaupungin liikennevälineenä euroopassa, vaan ratikka tai metro.

        Tampere on ideaalisen kokoinen ja muotoinen ratikalle, koska moderni raitiotie, joka ei ole liikenteen seassa, toimii parhaiten juuri vahvaan runkolinjaan nojaavassa kaupungissa, jollainen Tampere muotonsa vuoksi on. Täällä matkustetaan eniten juuri länsi-itä suuntaan, josssa onkin hyvin vahva runkolinja.

        Metroon vaadittaisiin sitten puoli miljoonaa asukasta.


      • etosannutomaa
        runkolinja kirjoitti:

        Sähköbussi tai muukaan bussi ei ole päämuoto yhdenkään Tampereen kokoisen tai suuremman kaupungin liikennevälineenä euroopassa, vaan ratikka tai metro.

        Tampere on ideaalisen kokoinen ja muotoinen ratikalle, koska moderni raitiotie, joka ei ole liikenteen seassa, toimii parhaiten juuri vahvaan runkolinjaan nojaavassa kaupungissa, jollainen Tampere muotonsa vuoksi on. Täällä matkustetaan eniten juuri länsi-itä suuntaan, josssa onkin hyvin vahva runkolinja.

        Metroon vaadittaisiin sitten puoli miljoonaa asukasta.

        Juttusi on pelkkiä ratikkaselvityksestä poimittuja kliseitä, sori vaan.


      • ratikka_ja_jäärät
        runkolinja kirjoitti:

        Sähköbussi tai muukaan bussi ei ole päämuoto yhdenkään Tampereen kokoisen tai suuremman kaupungin liikennevälineenä euroopassa, vaan ratikka tai metro.

        Tampere on ideaalisen kokoinen ja muotoinen ratikalle, koska moderni raitiotie, joka ei ole liikenteen seassa, toimii parhaiten juuri vahvaan runkolinjaan nojaavassa kaupungissa, jollainen Tampere muotonsa vuoksi on. Täällä matkustetaan eniten juuri länsi-itä suuntaan, josssa onkin hyvin vahva runkolinja.

        Metroon vaadittaisiin sitten puoli miljoonaa asukasta.

        Unohdat täysin, että Hervannan valtaväylä - valtatie 12 - kantatie 65 on se runkolinja, jonka liikenteeseen Tampere tulee nojaamaan. Sähköllä kulkevat superbussit käyttävät tätä runkolinjaa ja ovat linjajoustavuutensa vuoksi kohdennettavissa aina niihin kaupunkikohteisiin, mihin ihmiset ovat menossa. Ryntäilyä kulkuneuvosta toiseen ei tarvita.


      • tässä_on_runkolinjoja
        ratikka_ja_jäärät kirjoitti:

        Unohdat täysin, että Hervannan valtaväylä - valtatie 12 - kantatie 65 on se runkolinja, jonka liikenteeseen Tampere tulee nojaamaan. Sähköllä kulkevat superbussit käyttävät tätä runkolinjaa ja ovat linjajoustavuutensa vuoksi kohdennettavissa aina niihin kaupunkikohteisiin, mihin ihmiset ovat menossa. Ryntäilyä kulkuneuvosta toiseen ei tarvita.

        Tuo on kyllä totta. Vt 12 ottaa Kangasalan ja Nokian suunnat, kt 65 Ylöjärven suunnan ja Hervannan valtaväylä nimensä mukaisesti Hervannan suunnan.


    • uiuyt9

      Ratikka ehdottomasti viisain vaihtoehto. Sillä ei paranneta joukkoliikennettä, että ne bussit olis sähköbusseja, koska kyse ei ole käyttövoimasta. Kyse on Hämeenkadun ruuhkautumisesta, sekä siitä, että busseja ei enää voida lisätä liikenteeseen kadun ruuhkautumatta vielä pahemmin. Kyse on myös siitä, etttä väkiluku kasvaa, jolloin myös joukkoliikenteen kapasiteetin on kasvettava. Ratikka vastaa siihen ylivoimaisesti parhaiten.

      • RatikkaUskovaiset

        Ole uskossasi vahva äläkä anna tosiasioiden häiritä. Ratikka tulee ja pelastaa!


      • uiuyt9
        RatikkaUskovaiset kirjoitti:

        Ole uskossasi vahva äläkä anna tosiasioiden häiritä. Ratikka tulee ja pelastaa!

        Minulla on sentään VTT:n tekemät laskelmat tukenani, sinulla pelkkä länkytys, kuten muillakin kaltaisillasi.

        Te yritätte kuitata VTT:n tekemät laskelmat ratikan hyödyistä ainoastaan toteamalla juuri tuollaista samanlaista "Ole uskossasi vahva" yms. paskaa. Missä on konkreettiset laskelmat haitoista? Ei riitä, että puhuu "tosiasioista", ne eivät ole minkäänlaisia tosiasioita, sillä luotettavat laskelmat puuttuvat.

        Uskon VTT:n laskelmia ennen, kuin suunsoittoa, jonka populistit ja persut kyllä osaa. Onneksi suuri osa ihmisiä on niin sivistyneitä, että he eivät usko suunsoittoa.


      • on.minullakin
        uiuyt9 kirjoitti:

        Minulla on sentään VTT:n tekemät laskelmat tukenani, sinulla pelkkä länkytys, kuten muillakin kaltaisillasi.

        Te yritätte kuitata VTT:n tekemät laskelmat ratikan hyödyistä ainoastaan toteamalla juuri tuollaista samanlaista "Ole uskossasi vahva" yms. paskaa. Missä on konkreettiset laskelmat haitoista? Ei riitä, että puhuu "tosiasioista", ne eivät ole minkäänlaisia tosiasioita, sillä luotettavat laskelmat puuttuvat.

        Uskon VTT:n laskelmia ennen, kuin suunsoittoa, jonka populistit ja persut kyllä osaa. Onneksi suuri osa ihmisiä on niin sivistyneitä, että he eivät usko suunsoittoa.

        Jos sinulla on laskelmat niin miksi et niitä esitä ja kumoa avauksen sekä ensimmäisen vastauksen laskelmia ? Et ole kovin vakuuttava pelkin väittein miten "minulla kyllä on", buaah.


      • Anna.palaa
        uiuyt9 kirjoitti:

        Minulla on sentään VTT:n tekemät laskelmat tukenani, sinulla pelkkä länkytys, kuten muillakin kaltaisillasi.

        Te yritätte kuitata VTT:n tekemät laskelmat ratikan hyödyistä ainoastaan toteamalla juuri tuollaista samanlaista "Ole uskossasi vahva" yms. paskaa. Missä on konkreettiset laskelmat haitoista? Ei riitä, että puhuu "tosiasioista", ne eivät ole minkäänlaisia tosiasioita, sillä luotettavat laskelmat puuttuvat.

        Uskon VTT:n laskelmia ennen, kuin suunsoittoa, jonka populistit ja persut kyllä osaa. Onneksi suuri osa ihmisiä on niin sivistyneitä, että he eivät usko suunsoittoa.

        Osoitappa virhe yllä esitetystä laskelmasta


      • 16plus12
        Anna.palaa kirjoitti:

        Osoitappa virhe yllä esitetystä laskelmasta

        Minun mielestäni olisi olennaista löytää virheet VTT:n tekemistä laskemista. Päätös kun on tehty niiden perusteella. Paljon on esitetty näkemyksiä, että ne laskelmat olisi virheitä täynnä, mutta jostain syystä niitä virheitä ei ole mitenkään osoitettu. Kumma juttu.


      • ime.mopoos
        16plus12 kirjoitti:

        Minun mielestäni olisi olennaista löytää virheet VTT:n tekemistä laskemista. Päätös kun on tehty niiden perusteella. Paljon on esitetty näkemyksiä, että ne laskelmat olisi virheitä täynnä, mutta jostain syystä niitä virheitä ei ole mitenkään osoitettu. Kumma juttu.

        Jo avauksessa ja sen jälkeen on selkeä laskelma, josta et takuuvarmasti virhettä löydä. Ruikutat vaan joistain VTT:n laskelmista joita et kuitenkaan kykene meille esittämään. Miksikö et ? No siksi kun VTT ei ole tuon tapaista tarkkaa laskelmaa missään vaiheessa tehnytkään. Valehtelet laskelmista joita ei ole olemassa, sori vaan.


      • 19plus18
        ime.mopoos kirjoitti:

        Jo avauksessa ja sen jälkeen on selkeä laskelma, josta et takuuvarmasti virhettä löydä. Ruikutat vaan joistain VTT:n laskelmista joita et kuitenkaan kykene meille esittämään. Miksikö et ? No siksi kun VTT ei ole tuon tapaista tarkkaa laskelmaa missään vaiheessa tehnytkään. Valehtelet laskelmista joita ei ole olemassa, sori vaan.

        Nuo mainitsemasi laskelmat on hatusta vedettyjä lukuja, jotka ei perustu mihinkään. Tampereen nettisivuilta löytyy paljon tietoa niistä ihan oikeasti tehdyistä laskelmista. Ei se tee minusta valehtelijaa että sinä et tiedä asiasta mitään. Nyt tiedät, mistä tietoa löytyy.

        Outoa suhtautua noin tunteella tällaiseen asiaan.


      • suotta.vollotat
        19plus18 kirjoitti:

        Nuo mainitsemasi laskelmat on hatusta vedettyjä lukuja, jotka ei perustu mihinkään. Tampereen nettisivuilta löytyy paljon tietoa niistä ihan oikeasti tehdyistä laskelmista. Ei se tee minusta valehtelijaa että sinä et tiedä asiasta mitään. Nyt tiedät, mistä tietoa löytyy.

        Outoa suhtautua noin tunteella tällaiseen asiaan.

        -----Outoa suhtautua noin tunteella tällaiseen asiaan...

        Sinä tässä olet ainoa jolla on tunteet pinnassa. Olet syyttänyt selvää laskelmaa vääräksi mutta "oikeaakaan" et kykene esittään. Ainoa mihin kykenet on herjailu ja vollotus tyyliin "sinä et tiedä asiasta mitään".

        Tämä kun sattuu oleen keskustelupalsta että jos on eri mieltä niin voi kyllä ihan vapaasti, jos siis kykenee, osoittaa missä toinen on väärässä ja millä lailla itse on oikeassa. Jälkeenjäänyt yrittää tyyliin "minulla on jotakin, joka osoittaa sinun olevan väärässä".

        Laita linkki niihin (olemattomiin) VTT:n laskelmiin. Jokainen bussin käyttäjä tietää että ketjun alussa esitetty laskelma on aivan oikea, siinä ei ole mitään ylimääräistä.


      • 12plus13
        suotta.vollotat kirjoitti:

        -----Outoa suhtautua noin tunteella tällaiseen asiaan...

        Sinä tässä olet ainoa jolla on tunteet pinnassa. Olet syyttänyt selvää laskelmaa vääräksi mutta "oikeaakaan" et kykene esittään. Ainoa mihin kykenet on herjailu ja vollotus tyyliin "sinä et tiedä asiasta mitään".

        Tämä kun sattuu oleen keskustelupalsta että jos on eri mieltä niin voi kyllä ihan vapaasti, jos siis kykenee, osoittaa missä toinen on väärässä ja millä lailla itse on oikeassa. Jälkeenjäänyt yrittää tyyliin "minulla on jotakin, joka osoittaa sinun olevan väärässä".

        Laita linkki niihin (olemattomiin) VTT:n laskelmiin. Jokainen bussin käyttäjä tietää että ketjun alussa esitetty laskelma on aivan oikea, siinä ei ole mitään ylimääräistä.

        Herjailu ja vollotus? Jopa on omituinen väite. Ei perustu ainakaan kirjoituksiini. Omiasi voit tutkia sillä silmällä, että onko käytöksesi asiallista.

        Kerroin juuri, mistä löytyy tietoa niistä oikeista laskelmista. Ei ole ongelmani jos et osaa lukea niitä.


      • Selvä.juttu
        12plus13 kirjoitti:

        Herjailu ja vollotus? Jopa on omituinen väite. Ei perustu ainakaan kirjoituksiini. Omiasi voit tutkia sillä silmällä, että onko käytöksesi asiallista.

        Kerroin juuri, mistä löytyy tietoa niistä oikeista laskelmista. Ei ole ongelmani jos et osaa lukea niitä.

        Tarkkaavainen lukija tietää jo, kenen housuissa paska on. Mitä sitä enempää veivaamaan


      • 3plus12
        Selvä.juttu kirjoitti:

        Tarkkaavainen lukija tietää jo, kenen housuissa paska on. Mitä sitä enempää veivaamaan

        Antautuminen hyväksytty.


      • TrollauskoKivaa
        3plus12 kirjoitti:

        Antautuminen hyväksytty.

        Älkää välittäkö tästä trollista, tämä vain on hänen tyylinsä...


      • hihihhihihhii
        TrollauskoKivaa kirjoitti:

        Älkää välittäkö tästä trollista, tämä vain on hänen tyylinsä...

        Hävisit trollille!
        😁


      • Ruutia.variksiin
        hihihhihihhii kirjoitti:

        Hävisit trollille!
        😁

        Ei hullujen kanssa kannata inttää


    • persulitneesittää

      persulit ne esittää omia hevosmiesten tietotoimiston laskelmiaan taas

      • hevosmieskin.parempi

        Jopa hevosmiehilläkin on paremmat laskelmat kuin ratikkatoimistolla. Hevosmiehillä kun ei nääs ole mitään agendaa minkä takia valehdella, toisin kuin ratikkatoimistolla.


      • PeeJiiPee
        hevosmieskin.parempi kirjoitti:

        Jopa hevosmiehilläkin on paremmat laskelmat kuin ratikkatoimistolla. Hevosmiehillä kun ei nääs ole mitään agendaa minkä takia valehdella, toisin kuin ratikkatoimistolla.

        Hevosmies tuntee reitit. Homma opettaa


    • ratikka.ei.ole.hyvä

      On selvää, että ratikka ei kaksine vaihtoineen sovellu pitkän matkan liikenteeseen. Kun tulee muutaman pysäkkivälin tai selviää ilman vaihtoja keskustaan niin silloin mikä ettei.

      Ei pitkällä työmatkalla aamuin illoin tunnelin valmistuttua ja ruuhkien sieltä hävittyä ole mitään järkeä ajaa muulla kuin omalla ritsalla.

      • Inkoon

        Toimii mm Bergenissä vaihtoineen ja matkustajamäärät ovatkin lisääntyneet yli ennakko-odotusten. Kukaan ei siis näe yhtä lyhyttä vaihtoa ongelmana.


      • viherhöperyys
        Inkoon kirjoitti:

        Toimii mm Bergenissä vaihtoineen ja matkustajamäärät ovatkin lisääntyneet yli ennakko-odotusten. Kukaan ei siis näe yhtä lyhyttä vaihtoa ongelmana.

        Kannattaa muistaa, että Bergenissä bussilinjoja lakkautettiin ja siirrettiin syöttöliikenteeseen. Eli enää ei välttämättä pääse samaa matkaa ilman vaihtoa. Sen lisäksi tuli tietulli/ruuhkamaksu. Näillä keinoilla Tampereellakin ratikkaan saadaan väkeä. Varmaan ylittää ennakko-odotukset jos ilman ratikkaa ei julkisilla pääsee.
        Sitten tunneliin, Ratinaan ja Satakunnankadulle 3 € kertamaksu. Johan porukka ajelis ratikkalla, mutta tätäkö tänne halutaan? Tai siis tätä vihreät tänne haluaa.


      • Vaari75v

        Tehkää mitä tykkäätte. Vaari ottelee paukkua


    • h-autobuumi

      Uskon, että ratikka lisää yksityisautoilua Tampereella ihan huomattavasti. Jo rakennusajan kaaos sen tekee eikä se pääty.

      • viva-la-liberty

        On lisännyt jo eikä kukaan nyt tunnelin kautta h-autolla huristava ratikkaan siirry ellei Bernerin muija jotain sairasta lakia laadi.

        Ratikan utopistiset käyttäjämäärät toteutuvat vain väkipakolla neuvostoliittolaistyylisessä yhteiskunnassa, eivät vapaassa yhteiskunnassa.


      • Vapaampi

        Hyvän joukkoliikenteen piirissä asuva nauttii ihan erilaisesta vapaudesta.

        Ei ole pakko maksaa rahaa joka käänteessä siitä kotterosta: osto, arvonalennus, parkki, pesu, bensa, vakuutus, kesärenkaat, talvirenkaat...... voi ottaa oluen. ei tarvi miettiä ilkivaltaa, varkauksia, parkkipaikkakolhuja, rengaspaineita, öljytikkuja, lasinpesunesteitä, kiveniskemiä tuulilasissa.

        toki joillekin peltilehmä on rakkain perheenjäsen. mutta niin ei todellakaan tarvitse olla jos sentään asuu ihan oikeassa kaupungissa


      • voit.ihan.itse
        Vapaampi kirjoitti:

        Hyvän joukkoliikenteen piirissä asuva nauttii ihan erilaisesta vapaudesta.

        Ei ole pakko maksaa rahaa joka käänteessä siitä kotterosta: osto, arvonalennus, parkki, pesu, bensa, vakuutus, kesärenkaat, talvirenkaat...... voi ottaa oluen. ei tarvi miettiä ilkivaltaa, varkauksia, parkkipaikkakolhuja, rengaspaineita, öljytikkuja, lasinpesunesteitä, kiveniskemiä tuulilasissa.

        toki joillekin peltilehmä on rakkain perheenjäsen. mutta niin ei todellakaan tarvitse olla jos sentään asuu ihan oikeassa kaupungissa

        Ei siinä mitään jos tykkäät seisoskella busseissa, vaihtopysäkeillä ja ratikassa aamuin illoin tunnin kauemmin kuin nukkua aamulla/istua illalla kotona niin siitä vaan. Ei sinua kukaan kiellä.


    • torsoo_tyrkkää

      Onko niitä VTT:n laskelmia - vai ovatko pelkkää bluffia vaan? Minusta oli jo omituista jääräpäisyyttä siinä, että ratikankäsittely jätettiin pöydälle vain kahdeksi viikoksi, kun normaali käytäntö on vähintään kuukausi. No, näin ratikkapäätös ehdittiin nuijia pöytään ennen tunnelilla varustetun valtatien 12 avaamista liikenteelle.

    • ratikalla_on_hienoo

      Olisiko niin, että VTT:llä on samat laskelmat kuin mitä täällä on esitetty, mutta VTT on vain katsonut, että kyllä ne ratikalla kulkee ?

      • eipureruokkijaa

        VTT laskee juuri niinkuin tilaajat tahtoo. Se tietää, että jos se laskee toisin niin työtilaukset loppuu. Ei VTT ole tyhmä ja purisi ruokkivaa kättä.


    • Kriih-krääh

      Kaikista laskelmista puuttuvat vaihtopysäkkien kustannukset

      • jkuutyghjnm

        Niistä puuttui myös vaunujen kustannukset. Väitettään, että vaunut maksavat yhtä paljon kuin bussit. En tiedä kuka tätä uskoo. Vaunujen hankintamenon arvioidaan olevan 197,5 miljoonaa kun koko suunniteltu linjasto on valmis. Käyttöaika olisi 30 v. Voiko bussit maksaa yhtä paljon samana aikana samoilla linjoilla?


      • Hehehok
        jkuutyghjnm kirjoitti:

        Niistä puuttui myös vaunujen kustannukset. Väitettään, että vaunut maksavat yhtä paljon kuin bussit. En tiedä kuka tätä uskoo. Vaunujen hankintamenon arvioidaan olevan 197,5 miljoonaa kun koko suunniteltu linjasto on valmis. Käyttöaika olisi 30 v. Voiko bussit maksaa yhtä paljon samana aikana samoilla linjoilla?

        197 miljoonaa, eli noin 60 ratikkayksikköä/ 30 vuotta käyttöikä.. (Yhden ratikan hinta 3miljoonaa) Vastaa 240 bussia / 10 vuotta, koska bussin keskimäär. ikä on 10v. 30 vuodessa busseja tarvitaan siis 3*240 kpl= 720 kpl. Hinta 300-350 miljoonaa.

        Bussit tulevat kalliimmiksi.

        Tkl:llä on tällä hetkellä busseja noin 160 kpl.


      • www.tampere.fi

        Ei puutu.


    • Turunt

      Miks VTT on sitten vain Tampereen kannattavuuuslaskelmissa päätynyt siihen, että kannattaa rakentaa, mutta Turun kohdalla päätynyt päinvastaiseen tulokseen, eli kannattattomuuteen?

      Luulis nyt samantien, että Turullekin oltaisiin laskettu "haluttu lopputulos", jos kerran tampereen kohdalla näin on tehty, kuten väitätte.

      • Ninnpä.niin

        Kas kun Tampereen kohdalla on syöttöliikenteen kustannukset "unohtuneet" laskelmasta pois


      • vttonhuijaarrii

        Tampere tilasi erilaisen tuloksen kuin Turku.


      • Aargheh
        vttonhuijaarrii kirjoitti:

        Tampere tilasi erilaisen tuloksen kuin Turku.

        Näillä argumenteillako ratikka pitäisi todeta huonoksi investoinniksi?

        Kyllä on mahtavia todisteita,niin tyypillistä vähäkoulutteisen persun pölinää. Tätä samaahan se on ollut joka puolella kreikan kriisistä lähtien. Tyhjää puhetta vailla mitään konkretiaa.


      • Viherhippihaihattelijat
        Aargheh kirjoitti:

        Näillä argumenteillako ratikka pitäisi todeta huonoksi investoinniksi?

        Kyllä on mahtavia todisteita,niin tyypillistä vähäkoulutteisen persun pölinää. Tätä samaahan se on ollut joka puolella kreikan kriisistä lähtien. Tyhjää puhetta vailla mitään konkretiaa.

        Viherhippi täällä kipuilee kun ei saa kaikkia uskomaan omaan mantraansa...


      • Aargheh
        Viherhippihaihattelijat kirjoitti:

        Viherhippi täällä kipuilee kun ei saa kaikkia uskomaan omaan mantraansa...

        Persuilta puuttuu todistettavasti konkreettiset laskelmat ratikasta.

        Sen sijaan sitä kannattaneilta puolueilta ei puutu. He perustelevat ratikan puolesta Vtt:n laskelmiin vedoten, jotka taas on laskettu liikenne- ja viestintäministeriön tiettyjen ohjeiden mukaan.

        Persut turvautuu asiassa mm. Tampereen konkurssilla pelotteluun, keskusta on tuhottu -liioitteluun, autoilijaa kiusataan -uhriutumiseen jne.

        Mitä muita keinoja, kuin edellä mainitsemiani, voi odottaa väeltä, joka ei ymmärrä tiedon merkitystä ja väheksyy mm. koulutuksen merkitystä.


      • nihkunnihkun

        ,,,,,Luulis nyt samantien, että Turullekin oltaisiin laskettu "haluttu lopputulos", jos ,,,

        Koska Turkuun ei haluttu ratikkaa ! Siksi tulos oli toivottu.


      • suotta.iniset
        Aargheh kirjoitti:

        Persuilta puuttuu todistettavasti konkreettiset laskelmat ratikasta.

        Sen sijaan sitä kannattaneilta puolueilta ei puutu. He perustelevat ratikan puolesta Vtt:n laskelmiin vedoten, jotka taas on laskettu liikenne- ja viestintäministeriön tiettyjen ohjeiden mukaan.

        Persut turvautuu asiassa mm. Tampereen konkurssilla pelotteluun, keskusta on tuhottu -liioitteluun, autoilijaa kiusataan -uhriutumiseen jne.

        Mitä muita keinoja, kuin edellä mainitsemiani, voi odottaa väeltä, joka ei ymmärrä tiedon merkitystä ja väheksyy mm. koulutuksen merkitystä.

        väheksyy mm. koulutuksen merkityst

        Jokainen ihminen tietää työ- ja koulumatkaansa kuluvan ajan ihan vaan kelloon katsomalla. Todellakaan kenenkään ei tarvitse kysyä VTT:ltä tai tekniikan tohtorilta "hei, kauanko minulla menee aikaa matkaan?".

        Joten voit jättää nuo puppugeneraattorisi tuotokset johonkin toiseen paikkaan, tänne ne eivät kuulu.


      • yhtye
        nihkunnihkun kirjoitti:

        ,,,,,Luulis nyt samantien, että Turullekin oltaisiin laskettu "haluttu lopputulos", jos ,,,

        Koska Turkuun ei haluttu ratikkaa ! Siksi tulos oli toivottu.

        Tietenkin haluavat, ei kai kaupunginhallitus muuten olisi edes lähtenyt selvittää koko asiaa.


      • NäinOnNärhenMunat
        yhtye kirjoitti:

        Tietenkin haluavat, ei kai kaupunginhallitus muuten olisi edes lähtenyt selvittää koko asiaa.

        Turussa tehdään asiat niinkuin pitää, ensin selvitetään ja sitten tehdään päätös. Tampereella tehdään ensin päätös ja sitten tilataan siihen sopivat selvitykset...


      • Riviutu
        NäinOnNärhenMunat kirjoitti:

        Turussa tehdään asiat niinkuin pitää, ensin selvitetään ja sitten tehdään päätös. Tampereella tehdään ensin päätös ja sitten tilataan siihen sopivat selvitykset...

        Tyhjää puhetta, asiaa on tampereella kyllä vatvottu jo vähintään 20 vuotta. Yhtäkään suomalaista liikennehanketta ei ole selvitetty yhtä tarkasti tähän mennessä, ku treen ratikka. Tätä ovat sanoneet täysin ulkopuolisetkin tahot.

        Ratikan vastustajat, eli persut, vastustavat tätäkin hanketta tunnepohjalta. Edes Lassi Kaleva valtuutettuna ei ole esittänyt mitään konkretiaa, jotka kumoaisivat vtt ja muiden tekemät arviot. Miksi juuri persuissa on sellaista porukkaa, joka vastustaa kaikkea? Siksi, että he ovat vanhoillisia ihmisiä ajattelultaan.


    • yhgtfredws

      Onko se VTT laskelmien tulos, että ratikkaan sijoitettu euro tulee kahtena takaisin vai mistä se on keksitty?

      • Oiujhg

        Se on politiikkaa, ei aritmetiikkaa


      • Kehäratikka....ok

        Sitten vasta ratikka ok, kun se on kehäratikka Pirkkala Nokia,
        kuten stadissakin.
        Näin saadaan tonttimaata ja kunnat yhteen.


      • Joo-mies
        Kehäratikka....ok kirjoitti:

        Sitten vasta ratikka ok, kun se on kehäratikka Pirkkala Nokia,
        kuten stadissakin.
        Näin saadaan tonttimaata ja kunnat yhteen.

        Joo


    • kylläostanauton

      Kyllä oma auto on vaan namijuttu kun saa nukkua aamulla ennen töihin tai opiskeluun menoa enimmmillään jopa tunnin kauempaan ja on kotona lasten kanssa tuntia aiemmin.

      Hullu se joka ei sitä onnea tajua.

      • XC60

        nimenomaan, minä en luovu autostani, ennemmin luovun perheestäni,
        ei siitä mitään tule jos joutuu kaikkien juoppojen/hörhöjen kanssa julkisilla kulkeen,
        minä maksan tästä jo liikaakin ja siksi autoilijoiden kustannuksia pitää saada laskettua,
        lopetetaan joukkoliikenteen tukeminen ja tehdään se tasa-arvoisiksi autoilijoiden kanssa, voitaisiin säätää parkkimaksut keskustassa myös busseille


      • laputetaan.nyssetkin
        XC60 kirjoitti:

        nimenomaan, minä en luovu autostani, ennemmin luovun perheestäni,
        ei siitä mitään tule jos joutuu kaikkien juoppojen/hörhöjen kanssa julkisilla kulkeen,
        minä maksan tästä jo liikaakin ja siksi autoilijoiden kustannuksia pitää saada laskettua,
        lopetetaan joukkoliikenteen tukeminen ja tehdään se tasa-arvoisiksi autoilijoiden kanssa, voitaisiin säätää parkkimaksut keskustassa myös busseille

        .....voitaisiin säätää parkkimaksut keskustassa myös busseille ...

        Niin ja lappu-liisat vahtimaan nyssejä. Heti kun pysähtyy niin lappua vaan ikkunaan.


      • euref
        XC60 kirjoitti:

        nimenomaan, minä en luovu autostani, ennemmin luovun perheestäni,
        ei siitä mitään tule jos joutuu kaikkien juoppojen/hörhöjen kanssa julkisilla kulkeen,
        minä maksan tästä jo liikaakin ja siksi autoilijoiden kustannuksia pitää saada laskettua,
        lopetetaan joukkoliikenteen tukeminen ja tehdään se tasa-arvoisiksi autoilijoiden kanssa, voitaisiin säätää parkkimaksut keskustassa myös busseille

        Kun joukkoliikenteen tukeminen lopetettaisiin, kasvaisivat ruuhkat hyvin paljon. Sitäkö haluat?


    • faktaa.taas.pukkaa

      Suurissa kaupungeissa julkiset kulkuvälineet ovat vaarallisia kun niissä erilaiset hörhöt ryöstää, raiskaa ja murhaa ihmisiä. Kehitys tulee Tampereellekin eli 10-20 v kuluttua ratikassa kulkee vain varattomat ja huumehörhöt ja rapajuopot.

      • lopu

        Helsingissä ratikassa kulkevat kaikki sosiaaliluokat, myös miehiä ja naisia yhtä paljon, toisin ku tampereella bussissa, jossa matkustajista 75% naisia. Ero on huomattava ratikka Hki vs. bussi Tre.


    • Marinin.moka

      Se raitiovaunuhanke on imagokysymys, ei liikennepolitiikkaa, siellä Tampereella.

      • eipä.muuta

        kartasta katsomalla huomaa, että Tampereen maantiede on erityisen sopiva joukkoliikenteen nostamiseksi kiskoille rautatieaseman ja Tammerkosken välillä. kuka tahansa ekonomiasta jotain tietävä ymmärtää, että kasvua haittaavat kapeikot on korvattava tehokkaammilla ratkaisuilla.

        tietty, jos ei tällaisista seikoista välitä niin sittenhän voi vaikka vastustaa Tampereen raitiotietä ja kritisoida tehtyjä kaukonäköisiä päätöksiä. :)


      • Kriih-krääh
        eipä.muuta kirjoitti:

        kartasta katsomalla huomaa, että Tampereen maantiede on erityisen sopiva joukkoliikenteen nostamiseksi kiskoille rautatieaseman ja Tammerkosken välillä. kuka tahansa ekonomiasta jotain tietävä ymmärtää, että kasvua haittaavat kapeikot on korvattava tehokkaammilla ratkaisuilla.

        tietty, jos ei tällaisista seikoista välitä niin sittenhän voi vaikka vastustaa Tampereen raitiotietä ja kritisoida tehtyjä kaukonäköisiä päätöksiä. :)

        Hämeensilta ei ole ainoa silta ja kosken alitsekin nykyään päästään. Ei kaikkea joukkoliikennettä tarvitse tupata Hämeenkadulle


      • hauskojapa.ehdottelet
        eipä.muuta kirjoitti:

        kartasta katsomalla huomaa, että Tampereen maantiede on erityisen sopiva joukkoliikenteen nostamiseksi kiskoille rautatieaseman ja Tammerkosken välillä. kuka tahansa ekonomiasta jotain tietävä ymmärtää, että kasvua haittaavat kapeikot on korvattava tehokkaammilla ratkaisuilla.

        tietty, jos ei tällaisista seikoista välitä niin sittenhän voi vaikka vastustaa Tampereen raitiotietä ja kritisoida tehtyjä kaukonäköisiä päätöksiä. :)

        .....joukkoliikenteen nostamiseksi kiskoille rautatieaseman ja Tammerkosken välillä. ...

        Ai, tuollainen 400 m pätkä ratikoita ja kummassakin päässä vaihdot busseihin. Olet suorastaan nero !


    • arvauksenvarassa

      Tässä yhteenveto niistä kaupungin laskelmista jolla väitetään ratikan tuottavan 1 eurosta kaksi takaisin.

      Kiinteistötalous: 128 Me
      Kaupunki saisi tuloja tonttien myynnistä. Yksityisten maiden osalta kaupunki saisi tuloja maankäyttösopimuskorvauksista. 50 miljoonaa, arvioidaan tulevan Hiedanrannasta.

      Maankäyttö: 115 Me
      Hiedanrantaan saisi noin 16 000 asukasta enemmän kuin bussivaihtoehdossa. Kokonaan uudelle alueelle rakentaminen merkitsisi 290 miljoonan euron infrakustannuksia. Hinta on VTT:n arvioon, jonka mukaan uuden alueen rakentamisen kustannukset asukasta kohden ovat 18 200 euroa.
      16 000 lisäasukkaan sijoittuminen Hiedanrantaan toisi hyötyä 115 miljoonaa.

      Lipputulot: 114 Me
      Raitiotie lisää joukkoliikennematkojen määrää Tampereella kymmenen prosenttia bussivaihtoehtoon verrattuna. 30 vuoden tarkastelujaksolla tämä olisi 144 me.

      Operointi: 44 Me

      Pienemmällä kuljettajamäärällä säästetään yhteensä 44 miljoonaa euroa. Yksi työntekijä voi kuljettaa yhä suurempaa matkustajamäärää.

      Jäännösarvo: 22 Me
      Ratikkainfralla (kiskot, sillat, varikko)on 30 vuoden arviointijakson lopussa arvoa 22 miljoonaa euroa.

      Verotulot: 7 Me
      Rakentajista on 50% ja välillisistä työntekijöistä 25-% tamperelaisia.

      Hyödyistä pitää vähentää raitiotien hoidon ja ylläpidon vuoksi 32 miljoonaa euroa.

      Yhteensä tulot ja hyödyt olisivat 398 miljoonaa euroa. Kyseessä on arvio.

      • vttntohtorittoheloita

        Bussivaihtoehdossa Hiedanrantaan olisi tullut 15 000 asukasta. Ratikan piti tuoda 16 000 enemmän. Nyt kuitenkin suunnitelmissa Hiedanrannasta puhutaan enää 20 000 - 25 000 asukkaasta. Jos se menisi ton alarajan mukaan niin raitikalla saataisiin 5 000 asukasta enemmän. Joten siinä on 11 000 asukkaan vajaus laskelmaan. 11 000X18200= 200 200 000. Siis 200 miljoonaa vähemmän.
        VTT:n laskelman tulopuolelta putoisi 200 miljoonaa pois.


      • laskuonsoopaa

        ----Kiinteistötalous: 128 Me
        Kaupunki saisi tuloja tonttien myynnistä. -----

        Siis kaupunkilaiset eli ratikan käyttäjät tämänkin summan kaupungille maksaisivat. Miten siis kaupunkilaiset siitä hyötyisivät ? Kiinteistötuloihin lasketaan myös se kun ratikkareitin varrella maan hinta nousee. Silloin nousevat myös asuntojen hinnat. Kenen etu on asuntojen hintojen nousu, ei ainakaan kaupunkilaisten.

        Eli koko tämä tuloerä on silmänkääntötemppu, kaupunkilaiset maksaisivat sen itselleen ja erityisesti asuntojen hintojen nousuna. Kalliimmat asunnot johtavat pienempiin asuntoihin ja sekö on lapsiperheitten etu ?


      • laskuonsoopaa

        Laskelmasta puuttuu myös suuria menoeriä kuten Hämeensillan ja Sepänkadun siltojen uusinnat. Tietääkseni puuttuu valtavasti muutakin. Menoihin pitäisikin lisätä heti 100 milj. niin aletaan olla pikkasen lähempänä.


      • ihanroskaakaikki

        ------Jäännösarvo: 22 Me
        Ratikkainfralla (kiskot, sillat, varikko)on 30 vuoden arviointijakson lopussa arvoa 22 miljoonaa euroa.----

        Naurettavaa, mitä iloa on veronmaksajille jollain teoreettisella ratikan jäännösarvolla, paljonko siitä tulee minun kukkarooni ja mitä kautta se tulee.

        Koko tuottolaskelma on täyttä fuulaa johon on kerätty kaikkea roskaa mitä mielikuvitus vaan ikänä keksii että on saatu tilaajan mieleiset luvut.


      • syntinen.ajattelija

        ------Lipputulot: 114 Me
        Raitiotie lisää joukkoliikennematkojen määrää Tampereella kymmenen prosenttia bussivaihtoehtoon verrattuna.----

        Hihasta vedetty luku, lapsikin sen tajuu. Kukaan ei tiedä lisääkö ja jos lisää niin paljonko. Ei lisää yhtään tai mieluumminkin vähentää pakollisten ylimääräisten vaihtojen ja hitautensa takia.


      • aöslkj
        syntinen.ajattelija kirjoitti:

        ------Lipputulot: 114 Me
        Raitiotie lisää joukkoliikennematkojen määrää Tampereella kymmenen prosenttia bussivaihtoehtoon verrattuna.----

        Hihasta vedetty luku, lapsikin sen tajuu. Kukaan ei tiedä lisääkö ja jos lisää niin paljonko. Ei lisää yhtään tai mieluumminkin vähentää pakollisten ylimääräisten vaihtojen ja hitautensa takia.

        Vastustajilla ei muita lukuja olekaan kuin hihasta vedettyjä. Mitä lie vetävät iltaisin peiton alla...


      • voisuaressua
        aöslkj kirjoitti:

        Vastustajilla ei muita lukuja olekaan kuin hihasta vedettyjä. Mitä lie vetävät iltaisin peiton alla...

        Missä ne kehumasi VTT:n laskelmat matka-ajoista viipyy kun ei linkkiä näy ? Ai niin unohdin, eihän niitä ole, sinä onneton ressu kun keksit koko jutun.


      • voipallitsentään

        .....Operointi: 44 Me
        Pienemmällä kuljettajamäärällä säästetään yhteensä 44 miljoonaa euroa. Yksi työntekijä voi kuljettaa yhä suurempaa matkustajamäärää....

        Sama summa menee sitten työttömyyskorvauksina ja sossun kuluina. Ei synny säästöä.


      • äöökä
        voisuaressua kirjoitti:

        Missä ne kehumasi VTT:n laskelmat matka-ajoista viipyy kun ei linkkiä näy ? Ai niin unohdin, eihän niitä ole, sinä onneton ressu kun keksit koko jutun.

        Siis mitä helvettiä sä sekoilet?


    • kalliiksitulee

      Avaaja sanoo asiat naulankantaan. Jos tulen kaljalle keskustaan terassille niin ajan ratikalla mutta muuten posotan keskustan ohi omalla. Ratikkaa tarvii siis näinolllen vain kaljareissuihin.

      • halvempisaisiolla

        Hieman kallis kaljakassi !


      • ajelenminäkin
        halvempisaisiolla kirjoitti:

        Hieman kallis kaljakassi !

        Mutta hyvää ei ole koskaan liikaa.


    • eiK-torille

      Avaaja puhuu asiaa. Kun nyt pääsee tunnelista ilman ruuhkia ja vaihtoja työpaikan pihasta kotipihaan ehkä kätevästi marketin kautta niin miksi haluaisi reissata hissuksiin kahdella vaihdolla keskustan läpi. Mitä asiaa kenelläkään on työmatkallaan keskustaan ?

      • just.joo

        Myös keskustassa on työpaikkoja, joten ehkäpä keskustassa työskentelevät menevät työmatkallaan keskustaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1184
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe