Lopunikää lääkkeillä?

lääkeise

Onko kaksisuuntainen mielialahäiriö parantumaton sairaus? Syövätkö jotkut koko loppuelämän lääkkeitä, eikö siitä tule mitää haittaa niin pitkällä aikavälillä?

20

460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • savvon-akka

      vuodesta 1997 on ollut lääkitys päällä, lääkkeet ja annostukset vaihtelivat alkuun todella paljon, mutta nyt on ollu vuodesta 2003 samat lääkkeet ja annostus jolla elämä pysyy raiteillaan

    • NedFlanders

      Cheek on paras.

    • Nallekarhy

      Kaksisuuntainen ei ole sairaus ollenkaan, joten voit itse päättää uskooko sellaiseen vai ei ja käyttääkö huumeita tuskansa hellittämiseen vai ei. Ja kyllä, huumausaineilla tuppaa olemaan pidemmän päälle aika merkittäviä haitallisia vaikutuksia elinmistölle, mikä voi näkyä selvästi heikentyneenä toimintakykynä ja sitä kautta huonompana elämänlaatuna. Jokainen käyttäjä arvioi aineen vaikutukset, hyvät ja huonot, omalla kohdallaan kuitenkin itse. Kukaan muu sitä ei voi tehdä.

      • tulivaanmieleen

        no jos ei ole sairaus mielestäsi, niin puhukaamme vakavasta mielenterveyden häiriöstä.


    • mullatoinenvaiva

      Eiköhän sellainen potilas pärjää paremmin lääkityksen kanssa kuin ilman minäkin tiedän 1 jolla se diagnoosi on ja lääkitys hänelläkin on.

      • kattava_otos

        Ai että ihan yhden.


    • mullatoinenvaiva

      Siis varmuudella ja en ole hoitohenkilöstöä.jotka tietää vaikka kuinka monta.Epäilyksiä muistakin tietoa ei.siis vain 1 varmuudella pitäisikä tietää sata väh.Sitäpaitsi mulla on murheena omat muut vaivat en jouda potemaan enempää omissa vaivoissa tarpeeksi ja mullakin lääkitys

    • antennit

      Eihän se kivaa ole mutta jos lasket plussat ja miinukset, niin jos lääke vaikka estää psykoosin, niin miksei sitä ottaisi. Ja voisi jo suhtautua tähän kuten muihinkin sairauksiin: kun hyväksyy että on tällainen, sen kanssa voi elää. Toisinsanoen sairauden myöntäminen vähentää tuskaa. Vastakohtana nämä riehujat joissa ei ole mitään vikaa, vikaa, vikaa, vikaa

      • usko.pois

        Kaikkia eivät lääkkeet auta, ja ne voivat aiheuttaa kohtuuttomia haittoja. Meitä on useampaan lähtöön mitä väität.


    • stay.strong

      se on sitä lääketieteen propagandaa että mukamas joutuu syömään lääkkeitä loppuikä.
      älä usko.

      • tulivaanmieleen

        näinkö meinaat. oletko elänyt itse sitten loppuiän? (elämäsi loppuun)


    • QQQQ6666

      Minun sekamuotoiseksi todettu puolisoni - ihan kunnon manialla varustettu- sössi omansa ja perheensä elämän melko täydellisesti. Diagnoosi tuli muutama kuukausi sitten ja ensimmäinen lääke teki hoitotasolle nostettuna puolisosta dementikon. Muutaman viikon lääkevastaisuuden jälkeen uusi lääke on palauttanut toimintakyvyn, järjen, harkinnan, ihmisen.... eikä sivuvaikutuksia. En voi muuta kuin surra sitä, että tuota nappia ei kukaan aiemmin ole ehdottanut. Puoliso, minä ja lapset oltais säästytty niin paljolta murheelta. Voi jopa olla että olisimme saaneet pitää kodin.
      Minulla ei tietenkään ole aavistustakaan, kuinka järjissään se todella on - näyttää kuitenkin hyvälle. Niin että mitä siitä, jos joutuu lääkkeitä syömään, jos sillä saa elämänsä takaisin?

    • tulivaanmieleen

      sairaus on parantumaton, mutta ns.hyvinä kausina ei välttämättä tarvitse kuin "ylläpitolääkkeet", mitkä on todettu hyviksi. lääkeannos voi olla hyvinkin pieni. hyvä kausi voi jatkua loppuelämänkin, kun on löydetty oikea lääkitys. ilman lääkitystä ei ole manian, ja / depression estoa, joten vaikka olo olisikin hyvä, on suuri riski "notkahdukseen". siksi juuri on tärkeää, ettei jätä lääkkeitä pois hyvinäkään kausina.

      • tulivaanmieleen

        ps. kaikissa lääkkeissä (myös.mm.flunssalääkkeissä) on haitallisia sivuvaikutuksia. lääkeannostelun myötä haittavaikutukset pyritään minimoimaan. haittavaikutuksista pitkälläkään aikavälillä ei ole muuta kuin henk.koht. harmia, mutta jos ne pahenevat ns.sietämättömiksi, täytyy lääkitystä tietysti vähentää, tai se täytyy kokonaan lopettaa/vaihtaa. säännöllisestä lääkkeiden käytöstä yleensäkin (mielialalääkkeet, särkylääkkeet jne) voi olla pitkällä aikavälillä negatiivisia seurauksia. siksi onkin tärkeää käydä lääkärin määräämissä verikokeissa säännöllisesti (esim.maksan kuormitus).


      • gjdapsg

        Pari vuotta mennyt sekamuotoisella melatoniinia silloin tällöin - ei ollenkaan jaksolla


    • matti6262

      näin taitaa olla. itsellä diaknosoitu vuonna 1999 kesällä, siitä lähtien lääkityksellä, tosin ei ole lääkkkeet estäneet useita sairaalajaksoja. syön 3 eri estolääkettä: litoa 600 mg , ketipinoria 600 mg, deprakinea 1000 mg , kaikki nämä illalla ,nukun varsin pajon noiden vaikutuksesta ,estolääketys, miten teillä muilla menee noita lääkkeitä?

    • Lääkkeillä

      Kyllä se näin on. Lääkkeitä joutuu syömään että pärjää. Oikean lääkkeen valinta tärkeä ja ei auta kuin kokeilla. Varoituksen sananen kuitenkin lito lääkkeestä. Aiheutti minulle myrkytystila ja munuaiset petti. Jouduin dialyysiin 2kk. Sivuvaikutuksia on yleensä aina ja niihinta tottuu mutta tottakai harmittaa. Esim. Turtuminen, ylipaino, käsien tärinä...

    • karhu_900

      Mun diagnoosi on nykyisin F31.7 eli 'terve kaksisuuntainen' Syön lääkkeitä, mutta en ole pariin kolmeen vuoteen oireillut mitenkään. Ilman lääkitystä varmaan oireilisin.

      • OgiOgi

        Sitähän ei voi tietää.


    • jts1

      täältä propsit. litolle.
      Syöny 1990 asti 900mg per.päivä,no worry...
      Ei munuais ongelmia,eikä mitään muutakaan.
      Ehkä psyyke vähän semmoinen "kivimäinen"
      Näillä mennään..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe