Exä teki minulle valtavat velat, mistä apua?

MitäTehdä

Puolisoni lähti n. 2 vuotta sitten opiskelemaan eri paikkakunnalle. Hänen tulonsa putosivat, joten annoin hänelle omat pankkitunnukseni, jotta voi hädän tullen maksaa laskuja tileiltäni, jos omat rahat ei riitä. Luotin häneen sokeasti.
Perjantaina minulle tuli outo lasku postin mukana. Avasin sen, ja ihmettelin, kulutusluottolasku, 10.000e, jota täytyisi lyhentää 300e. Soitin puolisolleni asiasta, että tietääkö hän tästä jotain, aluksi kielsi, mutta sitten lopulta tunnusti. Hän oli ottanut netistä luottoja nimiini ja käyttänyt ne omiin juhlimisiinsa sekä kulutusmenoihin. Ihmettelin, kun hän kävi ystävänsä kanssa kauneusleikkauksessa, että mistä oli saanut rahat siihen, silloin hän valehteli, että oli voittanut pienen voiton Veikkauksen pelissä. Todellisuudessa, oli tunnistaunut minuna nettiluottofirmojen sivuille ja nostanut rahaa omalle tililleen. Koko komeus siis paljastui, ja exäni, joka oli heti ex, kun tämä minulle selvisi, oli tehnyt minulle velkaa n. 40.000 euroa tietämättäni tästä yhtään mitään. Maksoin 10.000e näitä velkoja jo pois, sekä tarkistin heti omat luottotietoni, ja kunnossa olivat onneksi. Enempää en pysty maksamaan kerralla ja minulla on lisäksi autolainaa 12.000e ja asuntolainaa 15.000e ja nyt vielä 30.000e kaikenmaailman pikavippejä ja kulutusluottoja, yhteensä siis noin 60.000e velkaa. Mitä pitäisi tehdä noiden kulutusvippien kanssa? Ne täytyisi saada yhdistettyä yhdeksi lainaksi, koska tietääkseni niitä on ainakin 10 eri paikasta, mitä exästäni sain irti, voi olla toki enemmänkin. Luottotietojani en halua menettää, joten minun on pakko maksaa ne pois. Ex puolisoltani en rahoja tule saamaan, koska hän on varaton ja luottotiedoton. Olen itse yrittäjä, ja tuloni ovat n. 5000e-7000e / kk. Mistä saan lainaa tuon 30.000e, ehkä enemmänkin, jotta saan nuo vipit pois heti. Tuskinpa pankistani myöntävät, kun tietävät, että minulla on noin paljon ylimääräistä velkaa.

24

705

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gj475

      Hetkinen..asuntolainaa 15k..vain ? Eli asunto on melkein maksettu. Menet pikaisesti pankkin ja selität tilanteen, noilla tuloilla ja asunnon panttaamalla saat varmasti velkaa sen 100 000e !!! ??


      Vai mikä tässä meni mulla ohi.. ??

      • KetjunAloittaja

        Kyllä, 15.000e asuntolainaa lainaa jäljellä. Asuntoni maksoi 120.000e johon kaikki omat rahani sitten melkein menivätkin ja lopun otin velkana. Tuota asuntoa olen lyhentänyt 1000e / kk ja autoa 800e / kk, niin eipä sitä tässä enää oikein ylimääräisiä velkoja pysty maksamaan.
        Mitä olen ymmärtänyt, niin pankki ei kovin hyvin suhtaudu pikalainoihin. Toki niitä ei tileilläni näy, kun ovat menneet exäni tilille, enkä edes tiedä paljonko sitä velkaa on kaikkiaan. Jonkun Ostosraha, mikä lie sitten on, 10.000e ja jotain kuluja päälle maksoin pois, kun siitä lasku kotiini tuli.


      • dfh34734
        KetjunAloittaja kirjoitti:

        Kyllä, 15.000e asuntolainaa lainaa jäljellä. Asuntoni maksoi 120.000e johon kaikki omat rahani sitten melkein menivätkin ja lopun otin velkana. Tuota asuntoa olen lyhentänyt 1000e / kk ja autoa 800e / kk, niin eipä sitä tässä enää oikein ylimääräisiä velkoja pysty maksamaan.
        Mitä olen ymmärtänyt, niin pankki ei kovin hyvin suhtaudu pikalainoihin. Toki niitä ei tileilläni näy, kun ovat menneet exäni tilille, enkä edes tiedä paljonko sitä velkaa on kaikkiaan. Jonkun Ostosraha, mikä lie sitten on, 10.000e ja jotain kuluja päälle maksoin pois, kun siitä lasku kotiini tuli.

        No toki jos sulla on tiedossa minen sitä velkaa on niin voit tehdä suunnitelman heidän kanssa. Joka tapauksessa, ihan ekana käy tekee rikosilmoitus koska vain sen avulla sulla on pienoinen mahdollisuus edes joskus saada oamasi takaisin, sitä peritään kuitenkin exältäsi seuraavat 25-30 vuotta, jos ja kun todetaan syylliseksi. Mutta se onkin toinen asia onko sulla näyttää se toteen että ex onluvatta ottanut, jos on vittumainen tyyppi niin sehän kertoo että olette ottaneet ne yhteistuumin..


      • pksofjns
        dfh34734 kirjoitti:

        No toki jos sulla on tiedossa minen sitä velkaa on niin voit tehdä suunnitelman heidän kanssa. Joka tapauksessa, ihan ekana käy tekee rikosilmoitus koska vain sen avulla sulla on pienoinen mahdollisuus edes joskus saada oamasi takaisin, sitä peritään kuitenkin exältäsi seuraavat 25-30 vuotta, jos ja kun todetaan syylliseksi. Mutta se onkin toinen asia onko sulla näyttää se toteen että ex onluvatta ottanut, jos on vittumainen tyyppi niin sehän kertoo että olette ottaneet ne yhteistuumin..

        Itsehän aloittaja on pankkitunnuksensa luovuttanut, eli asia ei kyllä etene mihinkään, sen voin jo tässä vaiheessa sanoa.


    • 18.2

      Niin, ja ihan ensimmäisenä menet poliisille ja teet tutkintapyynnön tästä ex-sankaristasi. Poliisin tekemä esitutkinta saattaa olla ainoa, jolla voit tulevaisuudessä näyttää syyttömyytesi. Muutoinhan tuo tarinasi haisee, kuin kuollut silli. Arvaa kumpaa luotonantajat ymmärtävät paremmin, itse rahansa tuhlannutta velmua vai rikoksen uhriksi joutunutta ja siten velkaantunutta?

      • KetjunAloittaja

        On se käynyt mielessä. Kuitenkin, olen sen verran hyväntahtoinen, että en halua exälleni mitään pahaa, vaikka teki minulle noin. Eipä se tilanne siitä kostamalla miksikään muutu. Asia olisi eri, jos hänellä olisi omaisuutta tai tuloja, mutta kun ei ole, niin minun maksettavaksihan nuo jää joka tapauksessa.


      • 457547
        KetjunAloittaja kirjoitti:

        On se käynyt mielessä. Kuitenkin, olen sen verran hyväntahtoinen, että en halua exälleni mitään pahaa, vaikka teki minulle noin. Eipä se tilanne siitä kostamalla miksikään muutu. Asia olisi eri, jos hänellä olisi omaisuutta tai tuloja, mutta kun ei ole, niin minun maksettavaksihan nuo jää joka tapauksessa.

        vaihtoehdot

        1. Menet omaan pankkiin, panttaat talon ja otat lainaa tarvittavan määrän, kk.erät säilynee samana kuin ennenkin?
        2. Otat yhteyttä vippifirmoihin ja teet sopparit
        3. Otat ison kulutusluoton, panttaat siihen talosi. Ei tarvitse käydä selittämässä normipankissa mitään, se etu tässä. Tosin ei suositeltavaa kun korkea korko.
        4. Teet rikosilmoituksen ja toimit jollakin edellä mainitulla tavalla ja perit exältäsi velat vuosien saatossa pois


      • KetjunAloittaja

        Niin, taitaapi se olla huomenna pankkireissu luvassa. Tuota Norjan pankkia katsoin ja tein hakemuksen, ja sain alustavasti hyväksytyn päätöksen 50.000e lainasta, toki korko ihan valtava, 12%. Ehkä se olisi paras vaihtoehto, että koitan hakea omasta pankista autolainalle korotusta ja siitä sitten nuo vipit maksella pois. Autolaina kuitenkin 4% korolla.
        Eipä minulla niistä exän tekemistä vipeistä mitään näyttöä ole, kun eivät ole tulleet edes tililleni. Virkavalta tietääkseni pääsee kyllä exäni tiliä tutkimaan, joten sieltä kyllä hänet varmasti syylliseksi pystytään toteamaan. Mutta eipä taida rikosilmoituksesta mitään hyötyä olla, käsittely kestää jo puoli vuotta ja enpä niitä rahoja exältäni tule koskaan saamaan takaisin, kerran ei ole tuloja tai omaisuutta ja luottotiedot häneltä menneet nettikauppojen osamaksujen kanssa jo nuorena. Taisipa hänen opiskelutkin olla vain tukien nostamista ja bilettämistä, joten tuskinpa sieltä koulusta tulee valmistumaan, tai tiedäppä sitten vaikka yllättäisi.


      • dfh33
        KetjunAloittaja kirjoitti:

        Niin, taitaapi se olla huomenna pankkireissu luvassa. Tuota Norjan pankkia katsoin ja tein hakemuksen, ja sain alustavasti hyväksytyn päätöksen 50.000e lainasta, toki korko ihan valtava, 12%. Ehkä se olisi paras vaihtoehto, että koitan hakea omasta pankista autolainalle korotusta ja siitä sitten nuo vipit maksella pois. Autolaina kuitenkin 4% korolla.
        Eipä minulla niistä exän tekemistä vipeistä mitään näyttöä ole, kun eivät ole tulleet edes tililleni. Virkavalta tietääkseni pääsee kyllä exäni tiliä tutkimaan, joten sieltä kyllä hänet varmasti syylliseksi pystytään toteamaan. Mutta eipä taida rikosilmoituksesta mitään hyötyä olla, käsittely kestää jo puoli vuotta ja enpä niitä rahoja exältäni tule koskaan saamaan takaisin, kerran ei ole tuloja tai omaisuutta ja luottotiedot häneltä menneet nettikauppojen osamaksujen kanssa jo nuorena. Taisipa hänen opiskelutkin olla vain tukien nostamista ja bilettämistä, joten tuskinpa sieltä koulusta tulee valmistumaan, tai tiedäppä sitten vaikka yllättäisi.

        "Mutta eipä taida rikosilmoituksesta mitään hyötyä olla"

        No nyt hei kovutta vähän peliin, taidat olla niitä tyyppejä jotka ei osaa sanoa ei ja kärsii lopulta enemmän toisten auttamisesta kuin laki sallii! Käy nyt helvetissä viimeistään näiden lainahommien selvityksen jälkeen tekemässä se rikosilmoitus, sen jälkeen voit periä sitä 25 vuotta! Meinaatko että esim. 10 vuoden päästä vielä muistelet exääsi lämmöllä ja siksi et kehtaa vaatia OMIASI !!


      • KetjunAloittaja

        No ensin täytyy selvittää miten paljon velkaa hän on tehnyt. Taitaapi minun tuloillani saada kaikista vippifirmoista täydet luotot, palkkani kun hän on kuitenkin aina pystynyt tililtäni kopioimaan. Miten isoja luottoja netistä saa, että onko tuo 10.000e suurin luotto, mitä voi hakea ilman verotustietoja? Veropapereihini hän ei sentään ole päässyt käsiksi.
        Niin, täytyy sitä rikosilmoituksen tekoa miettiä, mutta nuo velat täytyy hoitaa ensin pois. Jos sitä nyt on se 30.000e mitä häin väitti tuon 10.000e luoton maksun jälkeen, niin kahdessa vuodessa pystyisin sen kyllä maksamaan, jos lyhennän n. 1300e / kk. Toki silloin menisi yli 3000e velkojen lyhennyksiin.
        Ihmettelen kyllä suuresti, että miten noista vippipaikoista pystyy edes nostamaan rahaa tilille, jota ei edes luotonhakija käytä?!? Noistahan se rikosilmoitus pitäisi tehdä myös, eihän tuollainen pitäisi olla mitenkään mahdollista.


      • tekipäkeikan

        Juu eipä pitäis olla mahdollista ottaa lainaa tilille joka ei ole lainanhakijan käytössä. Olettaen että hän on käyttänyt sinun henkkareita ja tilitietoja lainojen haussa.

        Ellei teillä on yhteiskäytössä oleva tili, mutta silloinhan näkisit noita vippejä myös. Pyydä että exä antaa sinulle verkkopankkitunnuksensa, se on kai vvähintä mitä voi tehdä tuollaisen paukun jälkeen. Voisit sitten itse tsekata mistä kaikesta lainaa on otettu. Santander taitaa olla halvempi kuin Norwegian.


      • dfhf346
        tekipäkeikan kirjoitti:

        Juu eipä pitäis olla mahdollista ottaa lainaa tilille joka ei ole lainanhakijan käytössä. Olettaen että hän on käyttänyt sinun henkkareita ja tilitietoja lainojen haussa.

        Ellei teillä on yhteiskäytössä oleva tili, mutta silloinhan näkisit noita vippejä myös. Pyydä että exä antaa sinulle verkkopankkitunnuksensa, se on kai vvähintä mitä voi tehdä tuollaisen paukun jälkeen. Voisit sitten itse tsekata mistä kaikesta lainaa on otettu. Santander taitaa olla halvempi kuin Norwegian.

        Vaikka kaikissa vippipaikoissa sanotaan ettei lainaa saa ottaa toisen henkilön tilille niin ei ne sitä tarkista ja miten tarkistaisivatkaan elleivät pyydä tiliotetta tai jotain muuta pankin lappusta. Eihän maksuaktissa nimi merkkaa mitään, ainoastaan tilinumero.


      • jotainmätää
        KetjunAloittaja kirjoitti:

        On se käynyt mielessä. Kuitenkin, olen sen verran hyväntahtoinen, että en halua exälleni mitään pahaa, vaikka teki minulle noin. Eipä se tilanne siitä kostamalla miksikään muutu. Asia olisi eri, jos hänellä olisi omaisuutta tai tuloja, mutta kun ei ole, niin minun maksettavaksihan nuo jää joka tapauksessa.

        Paljonkos sen olisi tarvinnut tehdä sinulle velkaa, jotta haluaisit eksällesi "jotain pahaa" eli käytännössä vastuuseen teoistaan? 40 tonnia ei riittänyt. Mitä se ex oikeastaan on puuhastellut kun on opiskellutkin vielä vieraalla paikkakunnalla. Millä se meinaa elää? Yksityishenkilön perimät velat vanhenee vasta 25 vuodessa, joten eksälläsi on runsaasti aikaa maksaa velkojaan takaisin. Hän voi saada omaisuutta vaikka voittamalla Veikkauksessa tai perimällä, vaikkei nyt olekaan muta kuin tuulen huuhtoma perse hänellä.

        Ja miksi annat toiselle pankkitilisi käyttöoikeuden täysin sokkona? Kai se eksä olisi osannut sähköpostilla antaa sinulle laskun tiedot niin olisit voinut sen maksaa. Pankkitunnuksia nyt ei saa pankin sääntöjen mukaan antaa kenellekään, ne ovat henkilökohtaiset.

        Jos sinulla on lähes velaton asunto, saat kulutusluottoa sitä vastaan pankista. Pankki ei tosiaan tykkää pikalainoista eikä siitä että annetaan muiden käyttää omaa pankkitiliä.

        Tarinasi haisee.


    • eikustaenää

      Nämä ovat naispuolisia nämä nykyiset Auervaarat. Et vaan kehtaa mennä sanomaan poliisille että sua on nyt kyllä pahemman kerran kustu silmään.

    • KetjunAloittaja

      Huhhuh, 47.000e oli exä tehnyt velkaa minulle. Pankista sain lainan, ihme kyllä, vielä ilman mitään vakuuksia, ja kaikki on nyt maksettu pois!
      Seuraavaksi vissiin poliisille.

      • lhjjd

        "Annoin hänelle pankkitunnukseni."
        Oletko koskaan pankissa kuullut, että tunnarit ovat henkilökohtaiset? Ja että olet itse vastuussa niistä sopimuksista, jotka tunnareillasi on tehty? Ihan oikea neuvo täältä toki tullut, että tee ihmeessä se rikosilmoitus, mutta älä laske yhtään sen varaan, että käräjäoikeus vaatisi exääsi maksuvastuuseen sinun tunnuksillasi - sinun luvallasi! - tehdyistä veloista. Hauskoja aikoja pankkilainan maksuun. Seuraavan puolison kanssa sitten viisaammat otteet.


    • Lellu_5671

      Olet luonteeltasi ylikiltti. Exää ei tarvi sääliä yhtään. Pankkitunnuksien antoa parempi vaihtoehto olisi ollut pyytää häneltä lasku ja maksaa se itse. Nyt menet poliisin puheille ja teet rikosilmoituksen. Sen jälkeen käynnistät perintätoimet.
      Exillä voi opiskelut päättyä ja he voivat työllistyä. Sitä kautta voit saada takaisin niitä rahoja vuosien kuluessa, vaikka tilanne näyttää nyt toivottomalta.

      Pahin virhe minkä exän kannalta voit tehdä, on päästää hänet kuin koira veräjästä. Hän etsii uuden ylikiltin miehen, jolle tekee saman kuprun. Kun laitat hänet vastaamaan tekojensa seurauksista, hän voi seuraavalla kerralla miettiä kannattaako.
      Paras apu minkä exälle voit tässä tilanteessa antaa on rikosilmoitus ja laittaminen vastuuseen teostaan.

    • zx11

      47.000e ilman vakuuksia???? En usko nykyaikana..

      • 34664yyy

        No ihan mahdollista kun on talokin ym. ja jos on ollut saman pankin asiakas pitkään, maksanut 120000e lainan melkein kokonaan jo pois.. Ja tuo talohan voiolla edelleen siellä panttina vaikkei sitä maininnut, yleenshänä talo pantataan kun se ostetaan lainan kanssa.


      • Seonvarmaase
        34664yyy kirjoitti:

        No ihan mahdollista kun on talokin ym. ja jos on ollut saman pankin asiakas pitkään, maksanut 120000e lainan melkein kokonaan jo pois.. Ja tuo talohan voiolla edelleen siellä panttina vaikkei sitä maininnut, yleenshänä talo pantataan kun se ostetaan lainan kanssa.

        Ei se voi olla panttina jos siitä ei ole tehty erillistä sopimusta tuohon noin 50000 lainaan sidottuna. Yritin kerran samaa kun sanoin, että onhan noita kiinnityksiä ja omistuspaperit pankilla, niin olisi pitänyt erikseen "pantata" vielä siihen väliaikaiseen järjestelylainaan johon pankin rahaa olisin tarvinnut hetkeksi...


    • PellasOo
    • eioikein

      Lähimmäisen tekemät vipit ja joustolainat jäi maksamatta.tunnukset antoi kun ei itse kyennyt pankkiin kun liikkuminen rajoittui kotipihaan.nettiä ei omista eikä edes ymmärrä.nyt rikosilmoituksen kautta sovitteluun saatu aika ja sitä kautta ehkä saadaan jotain oikeutta maksuihin takaisin.alle 2kk rikosilm.ja nyt aika sovitteluun.ja jos ei maksut hoidu niin takaisin poliisin tekemään maksuvälinepetokseen ja oikeuteen.mutta syyttäjä päättää loppujen lopuksi että tuleeko syytettä vai ei vaikka on sovitteluun menty.

    • Siinäseon

      Haasta exäsi oikeuteen ihan vaan vittuilaksesi ja myy homeinen talosi niin saat fyrkkaa.

    • olenrobotti

      Erikoinen yrittäjä, kun ei osaa taloonsa remonttilainaa pankista hakea. Taitaa olla satusetä/täti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5450
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3497
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1622
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1564
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1038
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe