Ääriadventismi

Ad-V-en-Ismi

ÄÄRIADVENTISMI

- Oikeaoppisuus adventismissa (adventtitotuus) vrt. Raamattu/kyykäärmeensikiöt

- Sapatti sinettinä usko

- Usko Ellen Whiteen oikeana profeettana

- Usko tulevaan sunnuntai pedonmerkkiin

- Raamatun tulkinnat kristinuskolle vieraita

- Lopunajan jäännöseurakunta usko sama kuin jehovan todistajilla

- Hallintavaltaoppi tuhavuotisessa valtakunnassa

- Suljetun oven oppi

- Ilmestyskirjan kolmen enkelin sanoman tulkinta "iankaikkisena evankeliumina"

35

231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • X-X-X

      He ovat omassa uskonnollisuudessaan tulleet niin mielestään ”hengellisesti” kehittyneiksi ja ”nöyriksi”, etteivät ymmärrä paatuneisuudessaan omaa tilaansa.

      Mutta jos tunnet adventisteja niin sinun on kuitenkin nuhdeltava heitä ja jos he eivät ole halukkaita parannukseen, niin silloin Raamattu käskee karttamaan noita harhaoppisia: ”Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti” (Tiit 3:10).

      • Yksi-usko

        Missä suhteessa tehdä parannusta? Voisitko vähän selventää? Oma oppisi on harhaoppia. Adventtikirkon oppi on kirkkainta Raamatullista opetusta, mitä kristikunnassa on tarjolla.


      • Huhuhjahuh

        Samaa ne jhw väittävät.


    • LAIN.ALLA

      LAIN ALLA

      Adventisteille sapatin vietto ei ole mikään vapaaehtoinen, sillä se on yhtenä ehtona jo adventistikasteelle ja jäseneksi pääsyyn. Kastelupauksessa lukee: ”Minä uskon, että raamatullinen viikon seitsemäs päivä, lauantai, on Herran asettama ja siunaama sapatti, lepopäivä, jota Vapahtajan ja alkuseurakunnan antaman esimerkin mukaan tahdon rakastaa ja pyhittää.” (kohta 7.) Niinpä hänen on pakosta vietettävä sapattia, jotta ei tulisi erotetuksi. Tämän sanoi myös adventistipastori Timo Flink (24.10.2005): ”Sapatin jatkuva rikkominen ovat myös syy seurakunnasta erottamiselle”. Eikä lain alla olla vain ulkoisen valvonnan takia, vaan mikä pahinta omatunto on orjuutettu ja mielen syövereissä kaikuvat ne monet uhkaukset, mitä Ellen Whiten kirjoituksissa ja adventistien puheissa on uhkana sapatin pitämättömyydestä tai siitä kokonaan luopumisesta.

      Raamatussa sanotaan, että ihmisen on tultava uskoon eikä hän enää sen jälkeen saa vaipua lain alle eikä orjuuttaa omaatuntoaan päivillä (Gal 4:4-11). Lain alle meneminen ja omantunnon orjuuttaminen on synti. Uudestisyntymätöntä ihmistä ei myöskään laki pelasta (Gal 2:16, 3:11-12, Ef 2:8-9).

      Ei Jeesus sanonut "joka uskoo, kastetaan ja pitää sapatin, se pelastuu, mutta joka ei pidä sapattia se tuomitaan kadotukseen", vaan "joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko se tuomitaan kadotukseen" (Mark 16:16).

      Uskovilla on jokapäiväinen lepo Kristuksessa täältä iankaikkisuuteen, ei enää vanhan liiton varjosapatissa (Room 10:4, Kol 2:16-17, Gal 3:11,19,23-25; 5:1,18; Heb 4:9-10, Fil 3:9-10).

      • Yksi-usko

        Sapatin pitäminen tulee rakkaudesta Kristukseen ja haluna tehdä hänen tahtonsa. Sinä näköjään rakastat paavia pitämällä sunnuntaita. Minä en voisi kuvitellakaan pitäväni Raamatulle vierasta, paavin vallan merkkiä = sunnuntaita. Sapatti on yksi ja ainoa lepopäivä Raamatussa.


      • pyhpyhjapyh

        Sinä sodit Jumala vastaan halveksimalla hänen pyhää lakiaan.


      • typerykselle

        Lain alle joutuu se, joka rikkoo lakia.


      • teeparannus

        Kymmenessä käskyssä oleva sapatti koskee kaikkia ihmisiä kaikkialla ja kaikkina aikoina. Se ei ole mikään varjo. Tulkitset tahallasi väärin paria tekstiä. Loppusi on kadotuksessa, ellet tee parannusta.


      • laittomuuden.tyttäret

        Ei Jeesus sanonut, että "joka kastetaan ja joka elää laittomuudessa se pelastuu!"
        Vaan Jeesus sanoo - MENE - mutta ÄLÄ enää SYNTIÄ tee!

        Siis mitä Jeesus sanoi? Tahtoiko HÄN kuuliaisuutta, vai morsiamekseenko hän vihkii porttoudessa elävän morsiamensa.

        Kyllä täällä kristilliset morsiamet edustaa itseäänsä porttopuvussa.
        Taitaa olla unessa porukka ja vieläpä vähän öljyä lampussa, kun niin pimältä näyttää teitin valonne olevan.

        Siis miksi te ehdointahtoin julistatte laittomuutta, ??

        Kun laittomuus lisääntyy -kylmenee useimpien rakkaus! SitäkÖ te haluattE? Aivan, siitähän te puhutte, mitä rakastatte ja ehkä se laittomuus enemmän näkyy siinä, että sapatti ei ole Jumalan tahdossa tosi, meteli on kova. Muu laittomuus on sitten pystyy hoitamaan pimeydenkautta, ettei muut huomaakaan.


      • omalehmä
        Yksi-usko kirjoitti:

        Sapatin pitäminen tulee rakkaudesta Kristukseen ja haluna tehdä hänen tahtonsa. Sinä näköjään rakastat paavia pitämällä sunnuntaita. Minä en voisi kuvitellakaan pitäväni Raamatulle vierasta, paavin vallan merkkiä = sunnuntaita. Sapatti on yksi ja ainoa lepopäivä Raamatussa.

        Tuota samaahan voisivat sanoa nekin uskovat, jotka pyhittävät Sunnuntaita lepopäivänään, että heidän sunnuntain pyhittämisensä tule rakkaudesta Kristukseen ja halusta totella lepopäivän pyhittämiskäskyä.


    • Adventtihemmo

      Adventistit eivät usko ns suljetun oven oppiin. Eivät edes ne ääriadventistisetkaan. Sitä ei löydy edes 28 opinkohdista eikä sitä opeteta raamatuntutkisteluissa. En ole myöskään kuullut saarnaa, jossa siitä puhuttaisiin.

    • adventismin_historiaa

      Suljetun oven oppia julistettiin vuodesta 1844 vain muutamia vuosia eteen päin, joten tämä oppi hylättiin jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Viimeisetkin adventistit jättivät opin pois uskomusjärjestelmästään viimeistään silloin kun oppi tutkivasta tuomiosta löydettiin. Tutkiva tuomio-oppi kun kumoaa shut-door opin.

    • Yksi-usko

      - Oikeaoppisuus adventismissa (adventtitotuus) vrt. Raamattu/kyykäärmeensikiöt

      Adventtikirkon opetus on koko kristikunnan Raamatullisinta opetusta.

      - Sapatti sinettinä usko

      Adventistit pitävät Raamatun ainoaa ja oikeaa lepopäivää. Raamatun mukaan tämä on sinetti (on ollut puhetta tällä palstalla aiemminkin).

      - Usko Ellen Whiteen oikeana profeettana

      Whiten profetiat syventävät Raamatun tuntemukseen, eivätkä ole ristiriidassa Raamatun kanssa.

      - Usko tulevaan sunnuntai pedonmerkkiin

      Se nähdään tulevaisuudessa.

      - Raamatun tulkinnat kristinuskolle vieraita

      Kristinuskon tulkintoihin sekoitettu rutkasti pakanallisia tapoja. Adventtikirkon opetus puhtaasti Raamatullista, jossa ei pakanallisia tapoja.

      - Lopunajan jäännöseurakunta usko sama kuin Jehovan todistajilla

      Adventistit opettavat, että kaikissa seurakunnissa on uskollinen jäännös. En tunne Jehovan todistajien oppia, mutta ei varmaankaan sama kuin adventisteilla.

      - Hallintavaltaoppi tuhavuotisessa valtakunnassa

      Adventisteilla Raamatunmukainen. Kts. Ilm. 20. luku. Lukua esittelevä teksti vanhassa Perheraamatussa: "Saatana sidotaan; kuolleista vironneet pyhät hallitsevat kristuksen kanssa tuhat vuotta 1-6"

      - Suljetun oven oppi

      Mikä se on? En ole kuullutkaan.

      - Ilmestyskirjan kolmen enkelin sanoman tulkinta "iankaikkisena evankeliumina"

      Näin Raamatussa sanotaan: Ilm. 14:6-7 vanha Perheraamattu

      "Ja minä näin lentävän keskitaivaalla toisen enkelin, jolla oli iankaikkinen evankeliumi julistettavana maan päällä asuville, kaikille kansanheimoille ja sukukunnille ja kielille ja kansoille. Ja hän sanoi suurella äänellä: "Peljätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia, sillä hänen tuomionsa hetki on tullut, ja kumartakaa häntä, joka on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja vesien lähteet".

      Jumalan kunnioittaminen ja kumartaminen kyllä tarkoittaa, että on kuuliainen Jumalalle ja pitää myös hänen käskynsä.

      • nähtyon

        Adventistit ovat lain alla eläviä sokeita sokeiden taluttajia ja he eivät sitä sokeudessaan itse huomaa.


      • Yksi-usko
        nähtyon kirjoitti:

        Adventistit ovat lain alla eläviä sokeita sokeiden taluttajia ja he eivät sitä sokeudessaan itse huomaa.

        Adventistit rakastavat Jumalaa ja kunnioittavat Jumalan lakia. Raamatun totuus on avannut adventistien silmät. Muissa uskontokunnissa uskovat ovat sokeiden taluttajien sokeita lampaita, jotka lukevat vain harvoja ja valittuja kohtia Raamatusta, koska suurin osa Raamattua menee yli hilseen. Nimimerkki "nähtyon" ei esim. osannut laittaa väitteeseensä yhtään ainoaa Raamatun kohtaa väitteensä tueksi.


      • adventisti_jäsen

        Suljetun oven oppi tarkoitti 1844 tapahtuneen suuren pettymyksen jälkeen keksittyä jutskaa, jossa alkuadventistit kuvittelivat, että kun Jeesus astui kaikkein pyhimpään, niin sen jälkeen kukaan elossa oleva ei voinut enää pelastua. Sen jälkeen tuo oppi muokkautui sellaiseksi, että kukaan sellainen ei voinut pelastua, joka ei ollut kuullut adventtisanomaa, joka sinällään oli ihan eri sanoma oppeineen päivineen kuin nyt.

        White epäili suljetun oven teologiaa heti alusta lähtien ja sai jo 1845 sellaisen näyn, jonka mukaan tuo oppi hänen mielestään ei voinut tarkoittaa sitä, mitä muut uskoivat. Myöhemmin asia vielä vahvistettiin hänelle Pyhän Hengen taholta. White ei siis alkuhässäkän jäljeen uskonut tähän oppiin. Koska ihmisiä tuli uskoon koko ajan kasvavalla vauhdilla, joutuivat loputkin adventisteista tunnustamaan, että suljetun oven oppi ei voinut pitää paikkaansa. Että semmonen oppi se.

        Myöhemmin tilalle tuli oppi tutkivasta tuomiosta. Suljetun oven-oppi olisi ollut ristiriidassa tutkivan tuomion kanssa, joten on varmaa, että kun tutkivan tuomion-oppi julkaistiin, viimeistään silloin jäi suljetun oven-oppi pois ihan kaikkien adventistien ajatusmaailmasta.

        Ketjun aloittaja veti omasta hatustaan tämän jutun.


      • omalehmä

        >>Whiten profetiat syventävät Raamatun tuntemukseen, eivätkä ole ristiriidassa Raamatun kanssa.>>

        Mahtaisikohan syventävään Raamatun tuntemiseen auttaa Whiten profetioita paremmin vaikkapa Suomen Eksegeettisen seuran julkaisuihin tutustuminen?


      • Yksi-usko

        Lisään vielä tuohon "Adventistit opettavat, että kaikissa seurakunnissa on uskollinen jäännös"

        Myös Aapeli Saarisalo on tullut samaan tulokseen. Kirjassaan Suuri työpäivä hän kirjoittaa: "Raamatullisen näkemyksen mukaan kaikista kansoista kerätään yksilöitä Jumalan valtakuntaan, ja kun tämä lukumäärä on täysi, tulee Herra. Uskovien tulisi valvoa ja kieltäytyä ylellisyydestä. "Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan hyvä ja otollinen ja täydellinen tahto" (Room. 12:2).


    • Niin.ne.muutkin

      "Adventtikirkon opetus on koko kristikunnan Raamatullisinta opetusta."

      Se on vain adventtikirkon itsensä tulkinta asiasta. Mikään muu uskonyhteisö ei yhdy väitteeseen. Muutkin lahkot, jotka ovat lähtöisin USA:sta korotavat sitä samaa, eli ovat mielestään kaikkein Raamatullisimpia tulkinnoissaan ja muiden tulkinta on vain väärä ja heillä ei ole sitä valoa, mitä juuri meidän lahkollamme asiasta on.

      • Yksi-usko

        Muut uskonnolliset yhteisöt ottavat joitakin kohtia Raamatusta ja lisäävät siihen omaa uskomustaan, perinnäistapoja ja viihdettä, joka vetää ihmisiä. Adventtikirkko opettaa koko Raamattua kannesta kanteen.


      • Kyykäärmeensikiöille

        Ompa omavahurskaista puhetta. Selkeästi adventistipappien vakuuttelu on aivopessyt nimim. yksi-usko. Olette langenneet ylpeyden syntiin ja oikeaoppisuuden harhaan.


      • kriittinen_lukija
        Yksi-usko kirjoitti:

        Muut uskonnolliset yhteisöt ottavat joitakin kohtia Raamatusta ja lisäävät siihen omaa uskomustaan, perinnäistapoja ja viihdettä, joka vetää ihmisiä. Adventtikirkko opettaa koko Raamattua kannesta kanteen.

        Joo ja ei. Pyhäkkö-oppia on hyvin vaikea löytää Raamatusta sellaisena kuin se löytyy 28 opinkohdan joukosta. Erityisesti tutkivan tuomion ajankohta on adventtiseurakunnalle ominainen oppi, jota ei mikään muu seurakunta maailmassa ole Raamatusta löytänyt. Tämä kertoo myös jotain. Ja jos opinkohdat lasketaan tuohon kannesta kanteen-mainintaasi, niin onhan siellä nyt hyvänen aika asioita, jotka eivät tule Raamatusta. Lähinnä kulttuuriin ja adventistien omaan perinnäisoppiin liittyviä juttuja.

        Raamattu ei kerro mitään siitä, että jossakin tutkivassa tuomiossa ihmisten hyvät tai pahat teot tai Jumalalle kelvollisuus käytäisiin läpi muun maailmankaikkeuden iloksi ja todistukseksi heille. Se on ihan itse keksittyä. Raamatusta löytyy kyllä tuomio, joka on ollut pakko olla tehtynä ennen kuin ihminen voidaan pelastaa. Muuta siellä ei sitten tästä asiasta sanotakaan.

        Haastan lukijat tuomaan esille raamatunpaikkoja, jotka kuvaavat tutkivaa tuomiota jollakin muulla tavalla kuin tuossa esitin.


      • Yksi-usko
        Kyykäärmeensikiöille kirjoitti:

        Ompa omavahurskaista puhetta. Selkeästi adventistipappien vakuuttelu on aivopessyt nimim. yksi-usko. Olette langenneet ylpeyden syntiin ja oikeaoppisuuden harhaan.

        Kyykäärmeensikiöille kirjoitti: "Olette langenneet ylpeyden syntiin ja oikeaoppisuuden harhaan."

        Oikeaoppisuus ei käsittääkseni ole harhaa vaan vääräoppisuus. Adventtikirkossa on todellakin oikeaoppisuutta eli Raamatun mukaista opetusta. Adventistit ovat nöyriä Raamatun totuudelle. Sen sijaan muut, esim. jotka pitävät sunnuntaita, ovat ylpeitä, eivätkä halua noudattaa Raamatun totuutta, sapattia.


      • Survohulluahuhmareessa

        Sama ne jehovat väittävät oman kirkon Raamatullisuudestaan.

        Toiset jumaloivat sapattia pelastavana sinettinä ja toiset sunnuntaita, kummasakin tapauksessa on kyse harhaopista.


      • Yksi-usko
        kriittinen_lukija kirjoitti:

        Joo ja ei. Pyhäkkö-oppia on hyvin vaikea löytää Raamatusta sellaisena kuin se löytyy 28 opinkohdan joukosta. Erityisesti tutkivan tuomion ajankohta on adventtiseurakunnalle ominainen oppi, jota ei mikään muu seurakunta maailmassa ole Raamatusta löytänyt. Tämä kertoo myös jotain. Ja jos opinkohdat lasketaan tuohon kannesta kanteen-mainintaasi, niin onhan siellä nyt hyvänen aika asioita, jotka eivät tule Raamatusta. Lähinnä kulttuuriin ja adventistien omaan perinnäisoppiin liittyviä juttuja.

        Raamattu ei kerro mitään siitä, että jossakin tutkivassa tuomiossa ihmisten hyvät tai pahat teot tai Jumalalle kelvollisuus käytäisiin läpi muun maailmankaikkeuden iloksi ja todistukseksi heille. Se on ihan itse keksittyä. Raamatusta löytyy kyllä tuomio, joka on ollut pakko olla tehtynä ennen kuin ihminen voidaan pelastaa. Muuta siellä ei sitten tästä asiasta sanotakaan.

        Haastan lukijat tuomaan esille raamatunpaikkoja, jotka kuvaavat tutkivaa tuomiota jollakin muulla tavalla kuin tuossa esitin.

        Näyttääpä tutkivan tuomion oppi olevan Raamatun mukaista. Linkki https://piikkio.adventist.fi/oppi-viimeisista-tapahtumista.


      • Yksi-usko
        Survohulluahuhmareessa kirjoitti:

        Sama ne jehovat väittävät oman kirkon Raamatullisuudestaan.

        Toiset jumaloivat sapattia pelastavana sinettinä ja toiset sunnuntaita, kummasakin tapauksessa on kyse harhaopista.

        Jehovilla on oma Raamatun käännös, adventisteilla ei ole omaa Raamatun käännöstä. Siinä on ISO ero. Molemmat tutkivat Raamattua. Tästä johtuen Jehovat eivät tunnusta Pyhää Henkeä persoonana ja Jeesuskin on luotu eikä Luoja. Jehovilla on käsittääkseni ns. järkeisoppia, mitä adventisteilla ei ole.


      • käännös.kääännös

        Eikös jokaisella ole raamatunkäännös, siis luemme luterilaista- siis sitä käännöstä.


      • RK-käännös
        käännös.kääännös kirjoitti:

        Eikös jokaisella ole raamatunkäännös, siis luemme luterilaista- siis sitä käännöstä.

        Minä luen RK käännöstä. Se ei ole luterilainen.


      • käännöksestä.vielä

        Käännös se on sekin, tosin itsellänikin se on, tosin liian pienellä tekstillä - näössä ongelmaa.
        RK- on kieleemme käännetty ja kielemme on ilmaisultaan vajaamittainen, siten myös ymmärryksemme on puutteellinen.


    • kysynpävaan

      Tässä on muutamia Raamatun paikkoja. Matt. 7:21-23.) Matt.18:23-35.) Ilm.3:5.) Matt. 25:31-46.) Room.14:10-12.) Dan.7:24-27.) Saarn. 12:13,14.) 1. Kor. 3:13.) 2. Kor. 5:10.) Hepr. 10:30.) Joh. 15:1,2.) Matt.16:27.) Ilm.20:12.) Ilm. 22:12.) Matt.7:2.) 1. Piet. 1:17.) Saarn.3:17.) 1.Piet.4:17.) Matt. 12:36,37.) Matt. 25:1-12.) Dan. 12:1.) Matt. 13:47-50.) Matt. 22:1-13.) Room. 2:5.) Ilm.14:6,7.) !. Tim 5:24.)
      Muutamat seikat näkyvät selvästi näistä raamatunpaikoista,ilman että nihin tarvitsisi soveltaa mitään erityistä adventistista teologiaa. Ensiksi,on olemassa jonkinlainen viimeinen tuomio tai tuomioita, tilinteon päivä tai päiviä, lähellä ajan loppua. Tämä tuomio tai tuomiot yhdistetään usein Jeesuksen toiseen tulemiseen. Toiseksi,tuomittavien joukossa ovat Kristuksen seuraajiksi tunnustautuneet. Sekä Jeesus että Paavali tekevät selväksi,että ne,jotka tunustavat Herran, tullaan tumitsemaan. Kolmaneksi, tässä lopullisessa tilinteossa meidän tekome näyttelevät tärkeää osaa. Tämä ajatus on aivan keskeinen monissa yllä olevissa teksteissä. Neljäneksi,tuomiolla ihmiset jaetaan kahteen ryhmään: nihin jotka perivät Jumalan valmistaman valtakunan, joka on ollut valmiina "maailman luomisesta asti", ja niihin,jotka menevät "iankaikkiseen rangaistukseen". Viideneksi,jotkut tekstit puhuvat selvästi tuomioistuimen tekemästä päätöksestä enen tuomion toimeenpanoa-missä on tietysti järkeä. Eihän tämän maailman tuomioistuimissakaan pana tuomiota täytäntöön ennen oikeudenkäyntiä. Joissakin teksteissä,kuten vertauksessa häävaatteista,se ilmaistaan hyvin selvästi-on oikeudenkäynti,vieraiden puvun tarkastus,ja sitten tuomio. Myös Ilm. 22:12. jossa Herra sanoo,että tullessaan hänellä on palkka mukanaan,viittaa hänen tuloaan edeltävään oikeudenkäyntin. Miten hänellä voisi olla palkka mukanaan,jos sitä enen ei olisi ratkaistu,kuka sen saa?
      Nyt tästä tulee jo liian pitkä.

      • Yksi-usko

        kysynpävaan kirjoitti: "Muutamat seikat näkyvät selvästi näistä raamatunpaikoista,ilman että nihin tarvitsisi soveltaa mitään erityistä adventistista teologiaa".

        Minä en ole lukenut adventistiteologiaa. Olin lukenut Raamatun ennen kuin tiesin mitään adventtikirkosta. Adventtiteologia on sama kuin Raamatun kirjoitukset.


      • kriittinen_lukija

        Kuules Yksi-usko. Opinkohdan tekstissä sanotaan, että Jeesus tekee tutkivassa tuomiossa pelastetuille mahdolliseksi saada hyväkseen hänen sovitusuhrinsa. Minä kun luulin, että Jeesus teki sen mahdolliseksi jo ristillä. Adventisteilla on kuitenkin eri käsitys tästä asiasta, sillä heidän mukaansa siihen vaaditaan tutkiva tuomio, että sovitusuhri on ihmisen saatavilla. Selitäpäs, miten tämä on Raamatun mukaista.

        Missä Raamatussa sanotaan, että enkelit ja muut maailman ulkopuoliset tarvitsevat tutkivan tuomion, jotta he ymmärtäisivät kuka pelastuu ja kuka ei. Näin sanoo adventistien opinkohta. Minä en tuotakaan asiaa Raamatusta löydä.


      • miettikääs.asiaa
        kriittinen_lukija kirjoitti:

        Kuules Yksi-usko. Opinkohdan tekstissä sanotaan, että Jeesus tekee tutkivassa tuomiossa pelastetuille mahdolliseksi saada hyväkseen hänen sovitusuhrinsa. Minä kun luulin, että Jeesus teki sen mahdolliseksi jo ristillä. Adventisteilla on kuitenkin eri käsitys tästä asiasta, sillä heidän mukaansa siihen vaaditaan tutkiva tuomio, että sovitusuhri on ihmisen saatavilla. Selitäpäs, miten tämä on Raamatun mukaista.

        Missä Raamatussa sanotaan, että enkelit ja muut maailman ulkopuoliset tarvitsevat tutkivan tuomion, jotta he ymmärtäisivät kuka pelastuu ja kuka ei. Näin sanoo adventistien opinkohta. Minä en tuotakaan asiaa Raamatusta löydä.

        Tuota tutkivaa tuomiota on hahmoteltava monelta suunnalta, ja en adventistina pyrin neutraalisti, ilman asennevammaisuutta katsomaan. Helluntaissa opetetaan tavallaan ideaalina samaa.
        Kun Jeesus saapuu- niin eiköhän se elämänkirjan nimi edusta juuri tutkittua tietoa. Sitä ei voi kiistää. Kenen nimi on elämänkirjassa, se ei ole siellä kirkkojenkirjan mukaan, vaan niin, että seurataan Jeesusta. Kuka tuota nimeä sinne laittaa - on taivaallinen, joka päättää kuka siihen kuuluu ja kuka ei.

        Kun tarkastellaan raamattuun muistiinmerkittyä tuomiotapahtumaa - jossa osa meni perille ja osa ei, niin mielestäni he, jotka väittivät Herran nimessä tehneensä työtä elopellolla olivat tosissaan.
        He eivät oikein käsittäneet sitä, - miksi he jäivät ulos taivaista - elämästä jne. Eikös vain?
        Siis tavallaan me - jotka täällä tehdään ja nähdään, sekä Herran nimeä esitetään ja jopa Jeesuksenkin nimessä liikutaan.

        Yksi perillä oleva tuomion syy oli laittomuus. Herra ei itse taivaissa tuntenut heitä - siis taivaallinen tuomio oli yllä. Onko se sitä tutkivaa vai mitä, mutta meidän mitan mukaan ei liikuttu, vaan Sanan mukaan.

        Puhutaan myös paatumisesta - Siis jostain paadutaan.
        Rakkaudesta ulkoistutaan omiin näköaloihin ja vaikka oli sydämen ja huulten ajatus se Jeesus - sanoilla, että ristilä sovitettiin - kerran pelastettu - ainapelastettu . Niin, eikös taivaskirjanpito olekin sitä tutkivaa -tämänpäivän mitan mukaan. Mitä me teemme lähimmäisille, se on suhde Jumalaan.

        Siten tutkivaa - tuomiota, jos se sanan lampunvaloon jotenkin silmien eteen avataan, se on tosi. Siksihän tuomiot lähtee Jumalanhuoneesta. Eikös se ole selvää Uudentestamentin opetusta.

        Vai mikä tässä tutkivan tuomion näköalassa mättää? Eikös sitä voi tavallaan avoimin mielin katsella? Pelottaako siinä jotain ihmistä ja miksi pelottaisi? Piilottelemmeko me syntejä, että Jumala katsoisi ohi sormienvälistä, kun me vain "mantraamme" Jeesus, Jeesus ja lähdemme arkeen - muissa mielin?

        Kavahtaisin kovasti opetusta, että emme tarkasteltaisi asioita vaikka tuon sananäköalan mukaan ---- tutkiva --- ja tuomio ----

        Kyllä meidän on kestettävä katsoa peilistä tekojamme.

        Ehkä noilla adventisteille on annettu määrälauseke julkituoda - jota ehkä väärin ymmärrämme niin esiin.

        Toisin sen siinä kerronnassa viestinä, että synnin palkka on kuolema. Siksi jos tieni on vaivaan vievä jne.

        Eikös juuri siinä tutkimusta tehdä. ?? Tienkäynti on vielä kesken.
        Vanhanliiton eksymykset ja lankeemukset on varoittava esimerkki meille, jotka elämme lopun aikaa .... siis tutkitaan vain tekojamme.
        uskossakin - se johtaa kuuliaisuuteen.


    • lainallako

      Jos adventistit ovat jonkun mielestä lain alla, kun kunnioittavat Jumalaa pyhittämällä ainoan Raamatun tunteman lepopäivän, niin eikö toiset kristityt ole 9/10 (yhdeksän kymmenesosaa) lain alla sanoessaan noudattavansa yhdeksää muuta Jumalan antamaa käskyä, mutta rikkoessaan sapattikäskyä?

      • Valtakunnan.alainen

        sehän tässä onkin mielenkiintoista. RistinVoitto on kirjoitellut asiaa ja harmi, kun olen jo vanhaa painosta heittänyt pois ja kirjoittajakin taitaa sieltä palstoilta olla dementoitunut. Kovasti korosti, että olemme 9. käskyläisiä ja sapatti on kumottu.
        Tavallaan on julkituotu oma tuomionsa, joka jättää pois yhden vähäisimmän ja niin opettaa. Hän piti vähäisempänä sitä.
        Tuossa menneellä viikolla näin unen, josta mainitsin vaimolleni.
        Ko. seurakunnan jo nuoret pitivät kokousta, olivat kääntäneet salinkin hassusti, saarnapönttö ei enää ollut salin perällä, vaan vasemmalla. Tuo 9. käskyn pastori makasi lattialla, melkein kuin retkivuoteessa - parikymmentäsenttiä lattiasta - hyvin dementoituneena. Katselin häntä ja katselin opetuksen tulosta.
        Hän ojensi kättään minulle ja sanoi "rukoile - rukoile minun puolestani"! No, tartuin käteen ja rukoilin - hän vilkutti, kun läksin.

        Niin tuo arvovaltainen kirjoittaja- kirjailija- saarnamies oli menettänyt voimansa. Tunsi ja tiesi - kenen kanssa oli ja pyysi rukoilemaan. Laittomuuden hengessä elänyt ja perinnäisoppeihin langennut. Sama se oli toinenkin pastori - jota varoitin ja senjälkeen leipäpappina jatkoi. Iso vastuualue harteilla, mutta kas - pääte tuli.
        Toivottavasti se tutkiva tuomio on armollinen, se ei ole minun käsissä. Mitä Sana opettaa?
        Sana sanoo, että Hän itse - Sana on tämä tuomarin virassa.
        Tavallaan kun Herran ja Jeesuksen nimeä mainitsemme, meidän on myös "vavistava" tuomarin edessä. Tarkoittaen sitä, että luotu ei ole Luojansa yläpuolella, eli armo ei ole halpaa.
        Armo on niin kalliilla hinnalla maksettu, kysehän on synnin sovituksesta - laittomuuden hengestä - joka pitäisi lakata meistä -
        lihan kuoleman kautta. Liha ei taivu Jumalan tahtoon, siksi sen paikka on ristillä. Hänen ristinsä ja minun.
        Mene - mutta älä enää syntiä tee - oli Jeesuksen opetus sille naiselle, jonka hän laittoi elämäntielle matkaan.

        Olemmeko lain alla ja miten?

        Hengenkautta vaeltaen Henki kirkastaa Jeesuksen ja siksi ilolla yhdyn Jumalan lakiin - eli rakkauteen - jotta se Pyhyys toteutuisi Jumalan työnä niin itsessä, kuin meissä.

        Muutoin olemme tuulten vietävänä ja ajeltavana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1525
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1344
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1267
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1146
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe