Viha-ajatukset, vihasanat ja puheet

Perussuomalaisten kansanedustaja sai sakkotuomion vihaviesteistään, joita hän kohdisti muslimiuskoisiin maahanmuuttajiin. Vihaviestithän syntyvät vihamielisistä ajatuksista, jotka esitetään kirjoitettuina. Ihan olen tyytyväinen kun Ajankohtaisessa esiintynyt lakitieteen professori käytti samaa nimiystä kuin itse käytin täällä palstalla. Ei vihaviesti tietysti ole mikään hyvä nimitys, josta voisi saada patentin. Pitäiskö hakea?

Viestinnässä on tullut tavaksi kokeilla sananvapauden rajoja ja tuomioiden kautta nuo selviävät.

Kun tällä palstalla kirjoitetaan paljon asioiden sijasta kirjoittajista, joudutaan rumaan ja riitasointuiseen viestittelyyn ja uhkailuunkin.

Kun itse paljon kirjoitan ja vähän toiminkin, olen saanut useita syytöksiä lainrikkomuksista. Asia selviää haastamalla oikeuteen, olen huomauttanut.

Jos Suomen korkeita päättäjiä esitetään tyhmiksi ja osaamattomiksi ym. niin ilmoitan kyllä poistettavaksi omissa nimissäni.

9

110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asioilla pitää olla oikea nimitys! Jos puheen sisältö on vihantäyteistä, on nimitys vihapuhe oikea.

      Se,... että täällä jokin taho on kieltänyt vihapuheiden olemassaolon, kertoo vain sallivuudesta, joka saa huvinsa kiusaavasta piikittelystä.
      Tapaus Tynkkynen taas kertoo radikaaliluonteesta 👀, jonka näkemys sakoistakin"huh" on vain poliittinen.

      Ihmiseltä, joka kehoittaa massiivisiin toimenpiteisiin hädässä olevien, toisin uskovien karkoittamiseen, tuntuu puuttuvan täysin humanitäärinen vastuuntunto.

      Julkisen median käyttö propagandan levittämiseen on ääriainesten käsissä aina pahasta, minkä oikeuslaitos tuomiollaan vahvisti.

      Sellaista se,.... lisäähän tämä median itseilmaisun kanava tietoisuutta, miten julkisesti käyttäytyä, niin mediassa kuin sen ulkopuolellakin 😶
      Uskoisin nuorten politiikkojenkin kasvavan vähitellen vastuuntuntoon, kun ajatusmaailma alkaisi yltää muuhunkin kuin haravoimaan radikaalien kannatusääniä poliittiseen toimintaansa.

      Ihan mukava mahdollisuus sinänsä tämä media,... saa vaihtaa ajatuksiaan, kuulla eri näkökantojakin toisten kanssa.
      Kivoja juttuja enimmäkseen, mutta mutta vaikeaan aiheeseen takaisin,...

      Näissäkin palstailmaisuissa seuloontuu kyllä, mitä kunkin moraalikäsitys voi hyväksyä.
      ns. vihapuheista keskusteltaessa, on otettava oma kantansa niihinkin.

      Ihan kivaa jatkoa hauskemmissakin aiheissa taas!

      • hoit_su

        Hienoa, että joku puhuu asioista oikeilla nimillä. Vihapuhe on tosiaan vihapuhetta ja jos siitä joutuu vastuuseen niin se on ihan oikein. On jännää, että nämä määrätyt piirit huutaa kurkku putkella, että sananvapaus on Suomessa vaarassa. Ei sillä mitään hätää ole, on nyt vain niin, että on määritelty rajat joissa sanomisistaan joutuu vastaamaan oikeudessa.
        Nämä nyt annetut tuomiot antaa toivoa niille, joita on vainottu vuosia vihapuhein ja uhkauksin. hyvä homma☺


    • minäminäjavainminä

      "Jos Suomen korkeita päättäjiä esitetään tyhmiksi ja osaamattomiksi ym. niin ilmoitan kyllä poistettavaksi omissa nimissäni."

      Eli,jokaisella saa olla mielipide,kunhan se on sama kuin sinulla.
      Pohjois-Korea, sinun unelma valtio?

      • ettäeipaikallaan

        Pitikö siihen tulla aukomaan päätään.


      • On loukkaava nimitellä muita rumasti ja väärin. Tuon pitäisi olla selvää.

        Kun kukaan järkevä ihminen ei moiseen ryhdy, kertoo se jotain.

        Sananvapaus on arvokas ja tärkeä asia olemassa. Rajoja sananvapaudelle ei ole, eikä sakaan olla. Rikkomukset ovat rangaistavia - kaikki. Karkuun yrittäviä on tasan yhtä monta kuin sitä rikkovia.


    • Kat.leija

      Teeppä sinä Ramoona juttu tuosta nykyään runsaassa käytössä olevasta sanasta VIHAPUHE. Sehän on jo rikoslakiinkin tullut. Onko kenties vihapuhe-nimityksellä korvattu muita rikoksia, joita tehdään puhumalla ja kirjoittamalla.
      Miten voisi vihapuheen ilmaista toisin. Minulla on kai vanhuudesta johtuva vastenmielisyys muotisanoja kohtaan. En sattunut katsomaan ajankohtaista kuulemaan enkä sen tohtorin puhetta aiheesta.
      Kun joku sanonta tulee muotiin sitä tungetaan joka paikkaan ja sanan merkitys tahtoo laajeta sen alkuperäisestä merkityksestä.

    • Ramoona_

      Johonkin ketjuun siitä jotain kirjoitinkin. Itse en pidä termiä kovin onnistuneena, kaikkien huulilla se on nyt hokemana. Kuulin kun murrosikäinen tyttö riiteli äitinsä kanssa kaupassa, äiti ei halunnut ostaa revittyjä huippukalliita farkkuja sanoen niitä typerien valintana, tyttö syytti äitiään vihapuheesta. Europpan neuvoston tasollakin vihapuheesta on tehty määrittelyehdotus, kaipa vastaavanlainen sana on muissakin kielissä. Miksi sitä sanotaan puheeksi, vaikka sitä näkyy enimmäkseen somessa painetussa muodossa? Sana on ehkä muodostunut siitä, että vihan jatkoksi on liitetty puhe, koska ne sointuvatkin keskenään. Puhetta se muistuttaa, koska se ei aina ole kovin harkittua, jotain louskuttamista ja päänaukomista. Nyt sanalle ollaan ottamassa itseään suurempaa sisältöä.

      Joko se on rikoslaissa ? Ei ole kauan kun luin, ettei ole. Samoja aineksia siinä on kuin kiihottamisessa kansanryhmää vastaan, kunnianluokkauksissa ja laittomissa uhkauksissa . (Milloin muuten uhkaus on laillinen ?)

      Vaikka sanojen merkityksiä mielelläni setvinkin, tähän ei taitoni eikä mielenkiintonikaan riitä. Asia on äärimmäisen vakava, se ansaitsee myös kunnon työkalut ja asiantuntijat.

      • Kat.leija

        Oikeassa olet vihapuhe ei kuulu rikoslakiin, mutta rikoslaissa on kriminalisointeja, jotka sivuavat vihapuhetta. Näitä ovat mm.
        Kunnianloukkaus (RL 24:9 §)
        Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen (RL 24:8 §)
        Uskonrauhan rikkominen (RL 17:10 §)
        Laiton uhkaus (RL 25:7 §)
        Julkinen kehottaminen rikokseen (RL 17:1 §)
        Kiihottaminen kansanryhmää vastaan (RL 11:10 §).

        Asiantuntijoiden asioita nuo ovat, kun on tuo sananvapaus ja pitää osata erottaa vihainenkin puhe vihapuheesta.
        Ruuneman: "Jos kuvottavaa asiaa kuvataan kuvottavalla sanalla, onko se väärin! "
        vastaus, ei minun mielestäni.


    • "Kun ruma sana sanotaan niin kuin se on", sanotaan laulussa. Tuossa hyväksytään sana muodossaan. Sopivampaa ja osuvampaa sanaa voidaan etsiä. Onko mahdollinen löydös parempi.

      Jos kuvottavaa asiaa kuvataan kuvottavalla sanalla, onko se väärin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1821
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1734
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1642
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1518
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      20
      1409
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe