Puhdas oppi Kristuksen persoonasta.

kirkkommeoppi

Kristillisen kirkon puhdas oppi Kristuksen persoonasta

Riidan selvittämiseksi ja lopettamiseksi me esitämme kristillisen uskomme mukaisesti oppinamme, uskonamme ja tunnustuksenamme seuraavan.

1. Jumalallinen ja inhimillinen luonto ovat persoonallisesti yhtyneet Kristuksessa siten, ettei ole olemassa kahta kristusta, josita toinen olisi Jumalan, toinen ihmisen poika; on vain yksi Jumalan Poika, joka on myös Ihmisen Poika (Luuk. 1:31-35; Room. 9:5).

2. Me uskomme, opetamme ja tunnustamme, että jumalallinen ja inhimillinen luonto eivät ole sekoittuneet yhdeksi olemukseksi eikä kumpikaan ole muuttunut toiseksi, vaan kumpikin säilyttää olemukseensa kuuluvat ominaisuudet, joista ei milloinkaan tule toisen luonnon omaisuuksia.

3. Jumalallisen luonnon ominaisuuksia ovat: kaikkivaltius, iankaikkisuus, äärettömyys, samanaikainen läsnäolo kaikkialla - itsessään, luonnollisena eli luonnon ja sen luonnollisen olemuksen ominaisuutena - sekä kaiken tietäminen. Näistä ei milloinkaan tule ihmisluonnon ominaisuuksia.

4. Ihmisluonnon ominaisuuksia ovat: ruumiillisuus eli luotuna oleminen, lihaa ja verta oleminen, äärellisyys ja rajallisuus, kärsimys ja kuolema, taivaaseen astuminen ja taivaasta tuleminen, paikasta toiseen siirtyminen, nälkä ja jano, vilusta ja helteestä kärsiminen ja muut sellaiset seikat, joista ei milloinkaan tule jumalallisen luonnon ominaisuuksia.

5. Koska luonnot ovat persoonallisesti eli yhdessä persoonassa yhtyneinä, me uskomme, opetamme ja tunnustamme, että tämä yhtymys ei ole sellaista yhteen liittymistä ja yhdistymistä, jonka seurauksena luonnoilla ei olisi persoonallisesti eli persoonallisen yhtymisen perusteella mitään yhteistä. Vaikka kaksi lautaa liimataan yhteen, eivät ne anna toisilleen eivätkä saa toisiltaan yhtään mitään, mutta Jumalan ja ihmisen todellinen yhtymys on kaikkein syvintä yhteyttä. Siitä persoonallisesta yhtymyksestä ja sen tuloksena syntyneestä sanomattoman syvästä yhteydestä on lähtöisin kaikki, mitä Kristuksesta Jumalana voidaan sanoa ja uskoa inhimillistä sekä mitä hänestä ihmisenä voidaan sanoa ja uskoa jumalallista. Kirkon vanhat opettajat ovat valaisseet tätä luontojen yhtymystä ja yhteyttä vertauksilla tulisena hehkuvasta raudasta sekä ruumiin ja sielun yhtymisestä ihmisessä.

6. Niinpä me uskomme, opetamme ja tunnustamme, että Jumala on ihminen ja ihminen on Jumala. Se ei olisi mahdollista, ellei jumalallisella ja inhimillisellä luonnolla olisi mitään todellista keskinäistä yhteyttä.

Kuinka näet voitaisiin ihmistä, Marian poikaa, totta puhuen sanoa Jumalaksi tai Korkeimman Jumalan Pojaksi, ja kuinka hän voisi olla se, miksi häntä sanotaan, ellei hänen ihmisyytensä olisi persoonallisesti yhtynyt Jumalan Poikaan eikä ihmisyydellä siis olisi Jumalan Pojan kanssa mitään reaalisesti eli todellisesti yhteistä, vaan yhteistä olisi pelkkä Jumalan nimi?

7. Siksi me uskomme, opetamme ja tunnustamme, että Mariassa ei siinnyt eikä hänestä syntynyt pelkkää ihmistä, vaan Jumalan todellinen Poika. On siis oikein sanoa häntä Jumalan äidiksi, koska hän se todella on.

8. Edelleen me uskomme, opetamme ja tunnustamme, että pelkkä ihminen ei meidän puolestamme kärsinyt, kuollut tullut haudatuksi, astunut helvettiin, noussut kuolleista, astunut taivaaseen ja tullut korotetuksi Jumalan kaikkivaltiaaseen voimaan ja majesteettiin, vaan sellainen ihminen, jonka ihmisluonto on niin sanomattoman syvällä tavalla yhtynyt ja yhdistynyt Jumalan Poikaan, että se muodostaa hänen kanssaan yhden ainoan persoonan.

9. Sen tähden onkin meidän puolestamme todella kärsinyt Jumalan Poika, nimittäin siihen ihmisluontoon kuuluvan ominaisuuden mukaisesti, jonka hän on omaksunut jumalallisen persoonansa ykseyteen ja ottanut omakseen. Näin hän kykeni kärsimään ja voi toimia ylipappinamme sovittaakseen meidät Jumalan kanssa, niin kuin on kirjoitettu: He ovat "kirkkauden Herran ristiinnaulinneet" ja: Meidät on Jumalan verellä lunastettu (1 Kor. 2:8; Ap.t. 20:28).

10. Siksi me uskomme, opetamme ja tunnustamme, että Ihmisen Poika on reaalisesti eli todellisesti ihmisluonnossaan korotettu Jumalan kaikkivaltiaan majesteetin ja voiman oikealle puolelle. Tämän edellytyksenä oli, että tämä ihminen otettiin jumaluuteen, kun hän oli äidin kohdussa siinnyt Pyhästä Hengestä, ja hänen ihmisluontonsa yhdistyi persoonallisesti kaikkein Korkeimman Poikaan.

11. Persoonallisen yhtymyksen voimasta tämä majesteettisuus kuului hänelle kaiken aikaa, mutta alennuksen tilassa hän oli "tyhjentänyt itsensä" siitä. (Fil. 2:7) Sen tähden hän todella kasvoi iässä, viisaudessa ja armosta Jumalan (Luuk. 2:52) ja ihmisten edessä, hän kun ei paljastanut majesteettisuuttaan aina vaan ainoastaan milloin halusi. Ylösnousemuksena jälkeen hän sitten luopui kokonaan "orjan muodosta", mutta ei ihmisluonnosta. Hänet asetettiin asemaan, jossa hän rajoituksitta käyttää, ilmaisee ja osoittaa jumalallista majesteettisuuttaan, toisin sanoen hän on noussut kirkkauteensa. Ei vain Jumalana vaan myös ihmisenä hän tietää nyt kaiken, kykenee kaikkeen.....

16

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skullervo

      Misä ovat ne "viisaat" jaikali ja se tomu? Luulisi nyt shamaanin oppilaan mikäli on selvinpäin pystyvän kertomaan näkemyksiään avauksesta. jaikali on niitä teoreetikkoja ja jos kukaan niin jaikali kykenee todistamaan ko. aloituksen vääräksi ja tomu tietenkin vannoo jaikalin nimeen.

    • eräs-toinen

      Tämä on aivan mahtava selitys ja tulkinta!

      Ei lainkaan ihmisviisautta eikä ihmisen järkeilyä!

      Kokonaan pelkkää puhdasta Jumalan sanaa ja Raamatun kirjoituksia!

      Täysin ristiriidaton ja johdonmukainen opetus, puhdasta Jumalan sanaa Raamatun kirjotusten mukaan!

      Kaikkea sitä saa lukea, kun vanhaksi elää. ;-)

      Jos joku ei ymmärrä ironiaa, niin sanottakoon vielä, että tuo avausviesti on pelkästään ihmisen järkeilyä ja sisäisesti ristiriitaista järjettömyyttä, jolla ei ole yhtään mitään tekemistä Raamatun kirjoitusten ja Nasaretilaisen Jeesuksen kristuksen kanssa.

      Siitä huolimatta Jaikalin ja kumppanien pitäisi uskoa jotakin tuollaista... eikä areiolaistenkaan tehtävä kovin helppo ole, kun he yrittävät selittää sitä, miten ikivanha luomiseen osallistunut Jumalan Poika ja ihminen kristus Jeesus eivät ole kokonaan kaksi eri olentoa... :-)

      • kirkkommeoppi

        On niitä tomumajalaisia muitakin helluntailaisuudessa. Monet kirkon jäsenet halveksivat uudestaan kastajia, varsinkin helluntailaisia ja syystäkin. Sisäisen ristiriitaisuuden vallitessa helluntailaisia, johtuen jokamiehen uskosta, joka ei mukaudu yhdeksi nasareettilaisuudeksi on syvältä. Perustelut avauksen johdosta jää selittämättä koska ei tule heittää helmiä sikojen eteen.


    • eräs-toinen

      Khalkedonin konsiilin määritelmä Kristuksen kaksiluonto-opista vuodelta 451:

      "Me opetamme siten pyhiä isiä seurataksemme kaikki yksimielisesti tunnustamaan yhtä ja samaa Poikaa, meidän Herraamme Jeesusta Kristusta, yhtä täydellistä jumaluudessa ja samoin yhtä täydellistä ihmisyydessä; tosi Jumalaa ja tosi ihmistä, jolla on järjellinen sielu ja ruumis; joka on samaa olemusta Isän kanssa jumaluuden puolesta [mukaan] ja samaa olemusta meidän kanssamme ihmisyyden puolesta [mukaan]; joka on kaikin tavoin samanlainen kuin me kuitenkin ilman syntiä; joka on syntynyt ennen kaikkia aikakausia Isästä jumaluuden puolesta [mukaan], ja on syntynyt näinä viimeisinä päivinä meidän ja meidän pelastuksemme vuoksi neitsyt Mariasta, Jumalan äidistä, ihmisyyden puolesta [mukaan]; yhtä ja samaa Kristusta, Poikaa, Herraa, ainosyntyistä, joka on tunnettavissa kahden luontonsa mukaan sekoittamatta, muuttamatta, jakamatta ja erottamatta niitä toisistaan (- in duabus naturis inconfuse, immutabiliter, indivise, inseparabiliter); jonka kahta määriteltyä luontoa ei ole otettu pois millään muotoa niiden yhtyessä toisiinsa vaan ne ovat pikemminkin säilyneet ja ne esiintyvät yhdessä persoonassa (prosopon) ja yhdessä olemuksessa (hypostasis), eikä niitä ole erotettu tai jaettu kahdeksi persoonaksi, vaan yhdeksi ja samaksi Pojaksi, ja ainosyntyiseksi Jumalaksi, Sanaksi, Herraksi Jeesukseksi Kristukseksi; niin kuin profeetat ovat alusta asti julistaneet hänestä, ja niin kuin Herra Jeesus Kristus on itse opettanut meitä, ja jonka pyhien isien uskontunnustus on välittänyt meille."

      Tälläkään määritelmällä ei ole mitään tekemistä Raamatun kirjoitusten kanssa, sillä se on pelkästään ihmisen tyhjänveroisen järkeilyn tulosta, niin että on muodostettu sisäisesti ristiriitainen ja täysin järjetön oppi, joka kumoaa Raamatun kirjoitukset.

      • kirkkommeoppi

        Saatana kiukustuu kovin eikä voi olla käyttämättä omaansa silloin kun on kysymyksessä Jumalan kunnia ja Kristuksen jumaluus. Aiheesta on väitelty ja voittaja on Jeesus Kristus.


    • eräs-toinen

      Poimin yhden kohdan tuosta alkujaan katolisesta sadusta, sillä se on juuri sitä, millä tavalla tämän palstan eräät ihmiset omalla järjellään asian ymmärtävät.

      "Sen tähden hän todella kasvoi iässä, viisaudessa ja armosta Jumalan (Luuk. 2:52) ja ihmisten edessä, hän kun ei paljastanut majesteettisuuttaan aina vaan ainoastaan milloin halusi."

      Heidän mielestään Jeesus vain näytteli ihmistä: sikiötä, vauvaa, pientä poikaa, nuorukaista, aikuista miestä, jne. sillä hän oli ja on todellisuudessa Jumala ihmisen ruumiissa. Jeesuksella ei ole heidän mielestään ihmisen tietoisuutta vaan ainoastaan Jumalan tietoisuus, josta käsin hän on näytellyt ja teeskennellyt olevansa ihminen.

      Toisen vähän edistyksellisemmät harhaopettajat selittävät Jeesuksen kahta luontoa siten, että hän kylläkin oli täysi ihminen ja hänellä oli ihmisen tietoisuus, mutta välillä hän toi itsensä julki jumalallisen luontonsa kautta ihmisen läpi ja teki mm. kaikki voimalliset teot ja ihmeet jumalallisen luontonsa kautta Jumaluudestaan käsin. Vaikka Jeesuksella on heidän mielestään kaksi eri tietoisuutta, niin hän on silti yksi ainoa persoona ja olevainen, ei kaksi eri persoonaa ja olevaista (miten ihminen ja Jumala voi olla yksi ainoa olevainen muuten kuin mysteeriuskon kautta?).

      Oksettaa, kun ajattelen näitä harhaoppeja ja niiden opettajia. Jeesustakin oksettaa tuollainen. Suuri Babylon kärsii sille kuuluvan ja sen hyvin ansaitseman tuomion, mikä on lopulta riemun paikka sen vainoista kärsineille marttyyreille ja muille Jumalan lapsille. Kosto on Jumalan, mutta meidän tehtävämme on siunata näitä vihollisiamme ja vainoojiamme, ja olla kärsivällisiä heitä kohtaan.

      • Eenokki12

        Olet mitä olet syönyt nimittäin saatanan oksennusta. Kärsit kun tietoisena olet matkalla ei taivaaseen vaan sinne minne Kristuksen jumaluuden ja Kolminaisuuden kieltäjät joutuvat. Sinuun en aikaani tuhlaa vaan kuten sanoit kosto on Herran ja se tapahtuu varmasti pilkkaajille.


      • eräs-toinen
        Eenokki12 kirjoitti:

        Olet mitä olet syönyt nimittäin saatanan oksennusta. Kärsit kun tietoisena olet matkalla ei taivaaseen vaan sinne minne Kristuksen jumaluuden ja Kolminaisuuden kieltäjät joutuvat. Sinuun en aikaani tuhlaa vaan kuten sanoit kosto on Herran ja se tapahtuu varmasti pilkkaajille.

        Alan vähitellen olla yhä vakuuttuneempi siitä, että Jumalan lapsi ei voi loppuun asti elää katolisessa harhassa ja mysteeriuskonnossa. On se vaan niin selvästi harhaoppia. Areiolaisuuteen päätymisen vielä ymmärrän, mutta en katoliseen mysteeriin uskovia.

        Jos joku ei Jumalan pyhän hengen opettamana ymmärrä Raamatusta sitä, että Jeesus ei ole Jumala siten kuin katolisessa mysteerissä opetetaan, niin tuskinpa hänessä on pyhää henkeä ollutkaan. On se vaan sen luokan huijaus että hui, "oksat pois" sanoo puutarhuri.


    • PasiToivonen

      Jeesus = tavallinen ihminen, mutta kuitenkin synnitön.

      Jeesus = robotti.

      Kuten "eräs-toinen" ei tarvita mitään mysteerejä.

    • eräs-toinen

      Matteuksen evankeliumi:
      27:46 Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?

      Jeesus tuossa vähän pelleilee, sillä hän tietää hyvin olevansa itse Jumala ja että hän ei ole hylännyt itseään - Jeesushan oli koko ajan kaikkivaltiaana Jumalana isän tykönä ja näki Henkenä kaikkialle ja oli kaikkialla läsnä, joten ei "hänen Jumalansa" häntä hylännyt.

      Vekkuli tyyppi tuo katolinen Jeesus. :-)

    • PasiToivonen

      Jeesus ei tehnyt syntiä koska Jumala asensi oikeanlaiset transistorit Jeesuksen aivoihin.

      Meillä muilla on vialliset transistorit.

      Jumala on itsekin kasa transistoreja jossakin avaruudessa. Jumalattoman suuri kasa.

    • PasiToivonen

      Jostain syystä Jumala kuitenkin hylkäsi Jeesuksen, ja Jeesus päätyi helvettiin.

      – Sotah 47a; Sanhedrin 107b: Jeesus erotettiin seurakunnasta, koska hän ajatteli vietellä naisen, ja suruissaan ja sekavana hän alkoi palvoa tiiliskiveä. Jeesus oli noita, joka vietteli, turmeli ja tuhosi Israelin.

      – Sanhedrin 43a: Jeesus syyllistyi noituuteen ja luopumukseen; hän ansaitsi teloituksen. Jeesuksen opetuslapset ansaitsivat kuoleman.

      – Sanhedrin 43a; 67a: Pääsiäisiltana Jeesus hirtettiin. 40 päivän ajan ennen teloitusta airut julisti: Hänet tullaan kivittämään, koska hän on harjoittanut noituutta ja vietellyt Israelin luopumukseen.


      – Gittin 57a: Jeesus [‘Balaam’] lähetettiin rabbien moittimisen vuoksi helvettiin, jossa häntä rangaistaan keittämällä häntä kiehuvassa ulosteessa. Jeesus luettiin yhdeksi niistä kolmesta suurimmasta “Israelin synnintekijästä” (Jeesus, Bileam, Tiitus), jotka Israel on koskaan tuntenut.53 (Ks. edellä mainittu Jewish Encyclopedian artikkeli.)

      • saviseutulainen

        Pasi Toivonen,

        miksi pilkkaat Jeesusta Kristusta?
        Mitä pahaa Hän on tehnyt sinulle, kun alinomaa halvennat ja rienaat Hänen Pyhää nimeänsä!?
        Jos olet joskus ollut elävässä, Jeesuksen Kristuksen uskossa, on luopumuksesi kauhistava. Jospa lienen kuitenkin pahoin erehtynyt, etkä ole koskaan uskossa ollutkaan.
        Mistä ylipäätään olen saanut päähäni, että sinä olisit joskus ollut uskova ihminen.

        Hirvittävää on saasta, jota tänne suollat syntiesi sovittajasta ja lunastajastasi, Herrastasi ja Vapahtajastasi Jeesuksesta Kristuksesta.

        Vai onko katolilaisuuteen kääntyminen saanut aikaan kaiken katkeruuden ja vihan, jota - ainakin kirjoitustesi perusteella - tunnet Kristusta ja Häneen uskovia, luottavia ja turvaavia kohtaan!?


    • PasiToivonen

      Siinä toinen joka ei ymmärrä sarkasmia. Se mitä kirjoitin on "eräs-toinen" oppi pähkinänkuoressa. Tai niin miten minä sen ymmärrän.

      "eräs-toinen" sanoo että Jeesus oli tavallinen ihminen, kuitenkin synnitön = oikeanlaiset transistorit korvien välissä.

      Mutta jos Jumala hylkäsi Jeesuksen, silloin Jeesus joutui helvettiin, sillä helvetti on paikka minne Jumalan hylkäämät joutuvat. Tällöin Jeesus ei ollutkaan synnitön.

      Pyrin osoittamaan henkilön ristiriitaisuudet.

      • saviseutulainen

        Vai niin,

        että sarkasmia, no, olkoon sitten niin.
        Minusta, osoittaakseen jonkun olevan väärässä tämän kieltäessä Herran Jeesuksen Jumaluuden, ei tarvitse briljeerata omalla älykkyydellään viljelemällä sarkasmia Jumalan Sanan yhteydessä.
        Varsin kyseen alaista huumoria.
        Jumalan kirjoitettu Sana riittää kumoamaan väitteet Jeesuksen Kristuksen "pelkästä ihmisyydestä" lihansa päivinä.

        Vaikkapa nämä tuttuakin tutummat Raamatun kohdat:

        25. Ja neljännellä yövartiolla Jeesus tuli heidän tykönsä kävellen järven päällä.
        26. Kun opetuslapset näkivät hänen kävelevän järven päällä, peljästyivät he ja sanoivat: "Se on aave", ja huusivat pelosta.
        27. Mutta Jeesus puhutteli heitä kohta ja sanoi: "Olkaa turvallisella mielellä, minä se olen; älkää peljätkö".
        28. Pietari vastasi hänelle ja sanoi: "Jos se olet sinä, Herra, niin käske minun tulla tykösi vettä myöten".
        29. Hän sanoi: "Tule". Ja Pietari astui ulos venheestä ja käveli vetten päällä mennäkseen Jeesuksen tykö.
        30. Mutta nähdessään, kuinka tuuli, hän peljästyi ja rupesi vajoamaan ja huusi sanoen: "Herra, auta minua".
        31. Niin Jeesus kohta ojensi kätensä, tarttui häneen ja sanoi hänelle: "Sinä vähäuskoinen, miksi epäilit?"
        32. Ja kun he olivat astuneet venheeseen, asettui tuuli.
        33. Niin venheessä-olijat kumarsivat häntä ja sanoivat: "Totisesti sinä olet Jumalan Poika".
        Matt.14


        2. Ja kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin ja Jaakobin ja Johanneksen ja vei heidät erilleen muista korkealle vuorelle, yksinäisyyteen. Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään;
        3. ja hänen vaatteensa tulivat hohtaviksi, niin ylen valkoisiksi, ettei kukaan vaatteenvalkaisja maan päällä taida semmoiseksi valkaista.
        4. Ja heille imestyivät Elias ynnä Mooses ja nämä puhuivat Jeesuksen kanssa.
        5. Niin Pietari rupesi puhumaan ja sanoi Jeesukselle: "Rabbi, meidän on tässä hyvä olla; tehkäämme siis kolme majaa, sinulle yksi ja Moosekselle yksi ja Eliaalle yksi".
        6. Sillä hän ei tiennyt, mitä sanoa, koska he olivat peljästyksissään.
        7. Ja tuli pilvi, joka peitti heidät varjoonsa, ja pilvestä kuului ääni: "Tämä on minun rakas Poikani; kuulkaa häntä".
        8. Ja yhtäkkiä, kun he katsahtivat ympärilleen, eivät he enää nähneet ketään muuta kuin Jeesuksen, joka yksinänsä oli heidän kanssaan.
        Mark.9


    • PasiToivonen

      PSALMIT 22
      1. Veisuunjohtajalle; veisataan kuin: "Aamuruskon peura"; Daavidin
      virsi.
      2. Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Miksi olet kaukana, et auta minua, et kuule valitukseni sanoja?
      3. Jumalani, minä huudan päivällä, mutta sinä et vastaa, ja yöllä, enkä voi vaieta.
      4. Ja kuitenkin sinä olet Pyhä, jonka istuin on Israelin kiitosvirtten keskellä.
      5. Meidän isämme luottivat sinuun, he luottivat, ja sinä pelastit heidät.
      6. He huusivat sinua ja pelastuivat; he luottivat sinuun eivätkä tulleet häpeään.
      7. Mutta minä olen mato enkä ihminen, ihmisten pilkka ja kansan hylky.
      8. Kaikki, jotka minut näkevät, pilkkaavat minua, levittelevät suutansa, nyökyttävät ilkkuen päätään:
      9. "Jätä asiasi Herran haltuun. Hän vapahtakoon hänet, hän pelastakoon hänet, koska on häneen mielistynyt."
      10. Sinähän vedit minut äitini kohdusta, sinä annoit minun olla turvassa äitini rinnoilla;
      11. sinun huomaasi minä olen jätetty syntymästäni saakka, sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta.
      12. Älä ole minusta kaukana, sillä ahdistus on läsnä, eikä auttajaa ole.
      13. Minua saartavat väkevät sonnit, Baasanin härät piirittävät minut,
      14. avaavat kitansa minua vastaan, niinkuin raatelevat, kiljuvat leijonat.
      15. Niinkuin vesi minä olen maahan vuodatettu; kaikki minun luuni ovat irti toisistansa; minun sydämeni on niinkuin vaha, se on sulanut minun rinnassani.
      16. Minun voimani on kuivettunut kuin saviastian siru, ja kieleni tarttuu suuni lakeen, ja sinä lasket minut alas kuoleman tomuun.
      17. Sillä koirat minua piirittävät, pahain parvi saartaa minut, minun käteni ja jalkani, niinkuin jalopeurat.
      18. Minä voin lukea kaikki luuni; he katselevat minua ilkkuen;
      19. he jakavat keskenänsä minun vaatteeni ja heittävät minun puvustani arpaa.
      20. Mutta sinä, Herra, älä ole kaukana, sinä, minun väkevyyteni, riennä avukseni.


      "Katolinen" Jeesus siteerasi Psalmin 22 sanona.

      Vekkuli tyyppi.

      21. Vapahda minun sieluni miekasta, minun ainokaiseni koirain kynsistä.
      22. Pelasta minut jalopeuran kidasta, villihärkäin sarvista - vastaa minulle.
      23. Minä julistan sinun nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä.
      24. Te, jotka pelkäätte Herraa, ylistäkää häntä. Kunnioittakaa häntä, kaikki Jaakobin siemen, kaikki Israelin siemen, peljätkää häntä.
      25. Sillä hän ei halveksi kurjan kärsimystä, ei katso sitä ylen, eikä kätke häneltä kasvojansa, vaan kuulee hänen avuksihuutonsa.
      26. Sinusta on minun ylistyslauluni suuressa seurakunnassa; minä täytän lupaukseni häntä pelkääväisten edessä.
      27. Nöyrät saavat syödä ja tulevat ravituiksi; ne, jotka etsivät Herraa, ylistävät häntä. Teidän sydämenne on elävä iankaikkisesti.
      28. Kaikki maan ääret muistavat tämän ja palajavat Herran tykö; kaikki pakanain sukukunnat kumartavat häntä;
      29. sillä Herran on kuninkuus, ja hän on hallitseva pakanoita.
      30. Kaikki maan mahtavat syövät ja kumartavat; hänen edessään polvistuvat kaikki, jotka mullan alle astuvat eivätkä voi elossa pysyä.
      31. Jälkeentulevaiset palvelevat häntä, tuleville polville kerrotaan Herrasta.
      32. He tulevat ja julistavat vastedes syntyvälle kansalle hänen vanhurskauttaan, että hän on tämän tehnyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1585
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1414
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1315
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1258
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1198
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe