Jokos olet kärsinyt

kärsitty

tämän vuoden lääkeomavastuun?
Paljonkohan valtio keräsi säästi rahaa viime vuonna näillä omavastuilla Oletko lukenut tai kuullut summaa, osaisiko joku kaivella summan jostain?

52

530

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LuonnostaVoimaa

      Aina olen lääkkeeni maksanut itse, jostain reseptilääkkeistä on apteekissa jotain kelan osuuksia hyvitetty joskus. Viimeksi taisin joutua käyttämään reseptilääkettä vuonna 2002.

      • Sokeritaudin lääkkeet pysyvät täysin korvattavina. Hyvä! Muuten moni jättäisi käyttämättä ja seuraukset olisivat kalliit. Amputointeja, sokeutta ym.


      • eppu2
        arvo.e kirjoitti:

        Sokeritaudin lääkkeet pysyvät täysin korvattavina. Hyvä! Muuten moni jättäisi käyttämättä ja seuraukset olisivat kalliit. Amputointeja, sokeutta ym.

        Vain insuliini pysyy täysin korvattavana. Ostokertakohtainen omavastuu 4,50€.
        Muista diabeteslääkkeistä korvataan 65%.
        (Suomen apteekkiliitto)


      • eppu2 kirjoitti:

        Vain insuliini pysyy täysin korvattavana. Ostokertakohtainen omavastuu 4,50€.
        Muista diabeteslääkkeistä korvataan 65%.
        (Suomen apteekkiliitto)

        Hyvä oikaisu! Uskoin naapurin kertomaa. Korvaus on kuitenkin suuri, kun ao. lääke on kallis.


      • Virsut
        arvo.e kirjoitti:

        Sokeritaudin lääkkeet pysyvät täysin korvattavina. Hyvä! Muuten moni jättäisi käyttämättä ja seuraukset olisivat kalliit. Amputointeja, sokeutta ym.

        Eivät sokeritaudinkaan lääkkeet (II-tyyppi) ainakaan. Siis insuliini taitaa olla kokonaan korvattava, mutta pillerilääkkeistä pitää maksaa jotain 50e per vuosi.


    • apteekkiin

      En ole vielä maksanut, mut pian sekin tulee vastaan. Kait noilla rahoilla on jo joku muu käyttötarkoitus kuin säästäminen. Olen ymmärtänyt niin et jostain sitä rahaa on valtiolle tultavakin sitä mukaa kun julkinen sektori sitä kuluttaakin, muuten yksityissektorin (maksaja) rahat loppuu kun näitä sosiaalietuuksia vain parannetaan ja parannetaan et kaikilla olis hyvä olla. Ei kaikkia saa ilmaiseksi.
      Vituttaahan sen oma vastuun maksaminen mut kuitenkin yritän ajatella positiivisesti.

    • Minäkin maksan lääkkeeni itse.
      En tarvitse toisten ihmisten rahoja.
      -
      Valtion summat löytyvät nekin Wikistä.

      H.

    • apteekkariks

      Onpa täällä hurskasta porukkaa. Tyyliin; Minäkin maksan lääkkeeni itse. Eikö Teillä ole Kela korttia ? Apteekissahan kysytään sitä aina kun ostat reseptilääkkeitä. Kun apteekkari ilmoittaa sinulle maksun yhteydessä et tästä tulee Kelan vähennys niin korjaatko sinä apteekkaria ja ilmoitat hänelle ettet halua Kelan vähennystä vaan maksat lääkkeesi Itse ? Haloo.
      Jos jotain vähennyksiä lääkkeistäni saan niin kuittaan ne ilomielin kuin voiton hedelmäpelistä sen verran vaatimaton eläkkeeni on ettei ole varaa elvistellä vaikka juurihan uutisissa sanottiin et mullakin pitäs mennä kovaa ja ei kun kuluttamaan.

      • "apteekkariks"

        Minulla on KELA-kortti.
        Sitä ei tarvita kassalla.
        En pysty vaikuttamaan KELA:een
        Tiettävästi se kerää verojanikin.
        Hyi! KELA :)

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "apteekkariks"

        Minulla on KELA-kortti.
        Sitä ei tarvita kassalla.
        En pysty vaikuttamaan KELA:een
        Tiettävästi se kerää verojanikin.
        Hyi! KELA :)

        H.

        Niin.
        Maksan veroja paljon enemmän kuin lääkkeitä.

        H.


      • ihme-kommentti

        Oliko viestisi kommentti tähän viestiin?
        "Aina olen lääkkeeni maksanut itse, jostain reseptilääkkeistä on apteekissa jotain kelan osuuksia hyvitetty joskus. Viimeksi taisin joutua käyttämään reseptilääkettä vuonna 2002. "

        Onko sinulla luetun ymmärtämisessä vikaa?


      • ihme-kommentti kirjoitti:

        Oliko viestisi kommentti tähän viestiin?
        "Aina olen lääkkeeni maksanut itse, jostain reseptilääkkeistä on apteekissa jotain kelan osuuksia hyvitetty joskus. Viimeksi taisin joutua käyttämään reseptilääkettä vuonna 2002. "

        Onko sinulla luetun ymmärtämisessä vikaa?

        Oletko sama henkilö joka on elättänyt neljä lastasikin ilman mitään Kelan tukia; )


      • ihme-kommentti
        korppis kirjoitti:

        Oletko sama henkilö joka on elättänyt neljä lastasikin ilman mitään Kelan tukia; )

        Tietääkseni ei jälkikasvua ole yhtä enenpää, ainakaan kukaan ei ole vielä ilmoittautunut. Voihan se olla että sitten perunkirjoituksessa ilmestyy pojalle joku yllätys sisarus jakamaan osuuksia.

        Onko siinä jotain väärää jos ei tarvitse/syö lääkkeitä?


      • ihme-kommentti kirjoitti:

        Tietääkseni ei jälkikasvua ole yhtä enenpää, ainakaan kukaan ei ole vielä ilmoittautunut. Voihan se olla että sitten perunkirjoituksessa ilmestyy pojalle joku yllätys sisarus jakamaan osuuksia.

        Onko siinä jotain väärää jos ei tarvitse/syö lääkkeitä?

        Ei ole. Itsekin syön yhtä pakollista, muut luuston ja nivelien kuntoa ylläpitäviä. Särkyläkettä tarvittaessa selkävammaan. Hyvä jos olet pärjännyt kuuskymppiiseksi ilman lääkkeitä. Mielikuvitusmieheni ei ole ikinä tarvinnut minkäään sortin lääkkeitä ja on meitä paljon vanhempi. Yhteensä meillä on kuusi lasta, iältään 23 ja 57 välillä.


      • ent.siivoojaparka
        korppis kirjoitti:

        Ei ole. Itsekin syön yhtä pakollista, muut luuston ja nivelien kuntoa ylläpitäviä. Särkyläkettä tarvittaessa selkävammaan. Hyvä jos olet pärjännyt kuuskymppiiseksi ilman lääkkeitä. Mielikuvitusmieheni ei ole ikinä tarvinnut minkäään sortin lääkkeitä ja on meitä paljon vanhempi. Yhteensä meillä on kuusi lasta, iältään 23 ja 57 välillä.

        Monet, etenki suomalaiset miehet, ovat pärjänneet kuusikymppisiksi ilman lääkäriä ja lääkkeitä. Mutta sitten se on tullutkin äkkilähtö.


    • eiihanilmaista

      Summa täyttyi eilen hulppeasti, kun hain 3 kk:n 100% korvausluokan silmälääkkeeni. Maksoin 54,50e ja Kelan maksettavaksi jäi reilut 30e. Tästä eteenpäin maksu ko. lääke-erästä on siis 4.50e.

      Kela-taksin omavastuu on 300e/vuosi. Sekin on jo täynnä. Lääkäri- ja sairaalapalvelujen omavastuu oli viime vuonna 691e, tämänvuotista en ole tarkistanut.

      • "eiihanilmaista"

        Maksatko veroja?
        Kuinka monta prossaa?
        Minä 27.4

        H.


      • eiihanhalpaa

        Viime vuonna pidätysprosentti eläkkeestä 25,5%. Lisäksi kiinteistövero ja vuokratuloa, eli lopullisessa verotuksessa prosentti ilmeisesti korkeampi.
        Riittääkö?


    • nivelnax

      Hyvällä alulla on. 180g Voltaren Forte maksoi 30,72€.
      Kun noudan kuukauden korvausteston joka maksaa 52€ niin olen korvausalueella ja 19,28€ kuuluu jo osakorvattaviin.

      • Saikku1978

        Ota huomioon, että Voltaren Forte ei ole kelakorvattava, eikä näin ollen kerrytä alkuomavastuuta.


      • nevelnax
        Saikku1978 kirjoitti:

        Ota huomioon, että Voltaren Forte ei ole kelakorvattava, eikä näin ollen kerrytä alkuomavastuuta.

        V-F on kelakorvattava kun sille on resepti. Korvattavan tuubikoko on 180g. Tällä viikolla varmistettu!


    • En kärsi lääkkeestä, päin vastoin, hyvää se tekee, pitää hengissä.

      En katoistakaan tiedä muuta kuin, että mulla on uusi, lukkopontti...

      Dosentti on täynnä, jotenkin olen
      niin vanhanaikainen vanhus,
      että luotan apteekkiin
      en halua ostaa lumeita dosenttiini.

      Se yksi pilleri pitää hengissä ja muut hyvällä tuulella ja iloisena, tähänkin jotain keksin vaikka kärsimyksestä pitäisi kirjoittaa...

      • 1lesken

        rosaliiin:lle
        Kirjoituksesi on täyttä hebreaa!
        En kärsi lääkkeestä? Miten niin?
        Katoista en tiedä.....? Mitä helkattia?
        Dosentti on täynnä. Siis lääkärikö?
        Vanhanaikainen vanhus 60-vuotiaiden palstalla?
        Lesken


      • DesanttiDosenttiPeljätti

        Dosentti voi olla ihan kylläinen, ja voisi vaikka ryhtyä kouluttamaan palstalaisiakin.

        Dosetteja eli annostelijoita voidaan pyytää täyttämään apteekissa reseptilääkkeiden annostelun helpottamiseksi ja oikea-aikaisen nauttimisen varmistamiseksi. Tietysti jokainen voi laittaa pillerinsä dosetteihin itsekin.


      • 1lesken kirjoitti:

        rosaliiin:lle
        Kirjoituksesi on täyttä hebreaa!
        En kärsi lääkkeestä? Miten niin?
        Katoista en tiedä.....? Mitä helkattia?
        Dosentti on täynnä. Siis lääkärikö?
        Vanhanaikainen vanhus 60-vuotiaiden palstalla?
        Lesken

        Voi Sinä, ei syytä huoleen, anna mennä ohi...
        pane vain kaikki hassun kirjoittajan piikkiin.


    • ent.siivoojaparka

      Minulla meni aloitus ihan yli ymmärryksen.

      Miten valtio voi kerätä ja säästää rahaa sillä, että se vasta jonkun summan jälkeen avustaa lääkkeitten maksamisessa? Kuuluisiko siis aloittajan ajatuksenkulun mukaan valtion kustantaa kaikki lääkkeet?

      Aloin tässä laskeskelemaan, kuinka paljon valtio onkaan elämäni aikana säästänyt sillä, että olen itse maksanut ruokani, vuokrani, vaatteeni, matkani ... ja osan lääkärikuluistani ja jopa lääkkeistänikin ...

      • kärsitty

        Kela korvaa joistakin resepti lääkkeistä jotain, korvaus% vaihtelee. Näin oli ennen. Vuonna 2016 tuli voimaan laki vai mikä lie että, 50e edestä on niin kuin ostettava ilman tätä kelan korvausta.
        Eli esimerkki,jos lääke 0n 50% korvaus ja hinta vaikka 50e. Ennen maksoin lääkkeestä 25e nyt 50e, se on ylimääräin omavastuu. Täällä ostolla tämän vuodenylimääräinen omavastuu kuitattu, seuraavista lääkeostoista tulee normaalit kelan korvaukset. Kela on niin kuin valtion pulju, ottaa ja antaa.
        Valtio säästää kerää rahaa vähentämällä lakisääteisiä korvauksia kansalaisilleen.


      • ent.siivoojaparka
        kärsitty kirjoitti:

        Kela korvaa joistakin resepti lääkkeistä jotain, korvaus% vaihtelee. Näin oli ennen. Vuonna 2016 tuli voimaan laki vai mikä lie että, 50e edestä on niin kuin ostettava ilman tätä kelan korvausta.
        Eli esimerkki,jos lääke 0n 50% korvaus ja hinta vaikka 50e. Ennen maksoin lääkkeestä 25e nyt 50e, se on ylimääräin omavastuu. Täällä ostolla tämän vuodenylimääräinen omavastuu kuitattu, seuraavista lääkeostoista tulee normaalit kelan korvaukset. Kela on niin kuin valtion pulju, ottaa ja antaa.
        Valtio säästää kerää rahaa vähentämällä lakisääteisiä korvauksia kansalaisilleen.

        Lakisääteisiä korvauksia?
        Omia lakejaanhan ne on, mitä muuttelevat.
        Minusta on hyvä, että meidät lääkeriippuvaiset huomioidaan niin, ettei tarvitse kaikkia lääkkeitään itse maksaa sellaisten, jotka niitä joutuvat eniten käyttämään.

        Menojahan siitä koituu siltikin valtiolle/veronmaksajille eikä säästöjä tai tuloja.

        Meillä Ruotsissa taitaa olla muistini mukaan se raja 1 100kr, mihin asti maksetaan täysi hinta. Sitten alkaa tulla niitä jonkun prosenttisia korvauksia, kunnes katto 2200 kr vuodessa on saavutettu. Sen jälkeen korvataan kaikki reseptillä olevat narkkini. Ja siitä olen kamalan hyvilläni, sillä minulle siitä tulee pelkkää säästöä eikä valtiolle.


    • itseterveenä

      mikä se omavastuuraja on, jotain 700 tai sinnepäin ja sen jälkeen euron kerta kun lääkkeitä hakee?

      Harvemmalla kai se vielä tammikuun puolivälissä täynnä on.

      Mutta jos on, niin kysymys on niin kalliista lääkkeistä että jollain takuueläkkeellä tai kelan työttömyyskorvauksella elävä ei kyllä niitä ilman tuota yhteiskunnan tukea pystyisi apteekista hakemaankaan.

      Jotkut syöpälääkkeet ovat todella kalliita, mutta minusta yhteiskunta pitäisi olla olemassa juuri siksi että heikommassa asemassa olevista huolehditaan.

      Tuoosa just hiljattain yksi yrittäjäkaverini, aina "omillaan toimeen tullut" sanoi muuttaneensa hiukan käsityksiään kun elää syöpälääkkeiden varassa, kuukauden satsin lähtöhinta yli kahdentuhannen.

    • Pulp-fictio

      Niin, aikoinaan vähennysoikeus oli laajempi: ei omavastuuta. Silmälasit lääkärikuluineen sisältyi vähennysoikeuteen.
      Vähennyksillä oli katto. Muistaakseni sai erikseen hakea lisävähennysoikeutta, jos veronmaksukyky heikkeni.
      Tuo oli humaanimpaa veroaikaa.
      Nyt henki on, maksa ite ja pidemmälle mennään. Maksamme itse tämän hullun soteuudistuksen, nähkääs vain. Siitä tulee uusi Kankkulan kaivo.
      Onko tutkittu esim. näön osalta, miten paljon "netti syö silmiä"?

    • löysätpois

      Mielestäni ei pitäisi korvata lääkkeitä joiden syöminen on seurausta alkoholin väärinkäytöstä, ylensyönnistä, huumeiden käytöstä tai tupakoinnista, ellei potilas itse tee korjaustoimenpiteitä terveellisen elämän saavuttamiseksi.

      • ent.siivoojaparka

        Jaha.
        Ja millä sinä todistat varmaksi, että ne vaivat johtuvat juuri noista paheista?


      • "löysätpois"

        Nazi-KELA?
        Sossun Avustus-Auswitch?

        H.


      • löysätpois
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Jaha.
        Ja millä sinä todistat varmaksi, että ne vaivat johtuvat juuri noista paheista?

        No esim jos yhtä pitkä kuin painava potilas tulee lääkärille eikä hänellä ole mitään sairautta joka on lihavuuden aiheuttanut niin varmasti on syynä liian vähäinen kulutus siihen nähden mitä suusta mätetään sisään.


      • Pulp-fictio
        löysätpois kirjoitti:

        No esim jos yhtä pitkä kuin painava potilas tulee lääkärille eikä hänellä ole mitään sairautta joka on lihavuuden aiheuttanut niin varmasti on syynä liian vähäinen kulutus siihen nähden mitä suusta mätetään sisään.

        Kilpirauhashäiriö?
        Vähäks olet jyrkkä!


      • jkuuirifg
        Pulp-fictio kirjoitti:

        Kilpirauhashäiriö?
        Vähäks olet jyrkkä!

        "eikä hänellä ole mitään sairautta joka on lihavuuden aiheuttanut"


    • Yhden kerran olen elämäni aikana ylittänyt muutamalla kympillä omavastuurajan. Se on ollut tähän asti 600-700 vuosi, en ole varma mitä on nyt.
      Pitää olla kalliita lääkkeitä jos jo nyt on tämän vuoden omavastuukatto täynnä, se alkaa alusta joka vuosi.
      Itse maksan lääkkeeni minäkin mitä KELA.n korvauksen jälkeen jää maksettavaa.
      Allergia ja Astmalääkket on aika kalliita, jonkin verran reseptillä saatavia särkylääkkeitä ostan myös.

      • "mielikki.mummo"

        Sinulla on vajaa koulutus.

        Astmalääkket on aika kalliita...
        Pitää olla: Astma-lääkkeet ovat aika....

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "mielikki.mummo"

        Sinulla on vajaa koulutus.

        Astmalääkket on aika kalliita...
        Pitää olla: Astma-lääkkeet ovat aika....

        H.

        :) Kiitos ojennuksesta. Minulle on yhdys-sanat olleet aina heikko kohta.
        Monia muitakin puutteita on.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        :) Kiitos ojennuksesta. Minulle on yhdys-sanat olleet aina heikko kohta.
        Monia muitakin puutteita on.

        Minulle OVAT yhdys...
        :)

        H.


      • nau.rettuon
        hunksz kirjoitti:

        Minulle OVAT yhdys...
        :)

        H.

        Jättäisit tuon suomen kielen kieliopin neuvomisen. Kun et itsekään osaa.
        Puhekieltä saa käyttää - jos haluaa.
        P.S. Naurettu on


    • Tein tänään reseptienuusimispyynnön Oma kannassa. Kun koko läjä tulee Apteekkiin ja noutoon, menee 50 e/omavastuu kerralla ja lopuista tulee korvaus.

      • Annos

        Sinulla sitten on kaikki lääkkeet yhtaikaa saannissa nimittäin lääkkeitä ei saa kuin tietyin määrävälein. Jos lääkettä on vielä jäljellä tietty määrä, sinulle ei sitä korvattuna myydä ennen kuin tietty päivämäärä on mennyt umpeen.


      • Annos kirjoitti:

        Sinulla sitten on kaikki lääkkeet yhtaikaa saannissa nimittäin lääkkeitä ei saa kuin tietyin määrävälein. Jos lääkettä on vielä jäljellä tietty määrä, sinulle ei sitä korvattuna myydä ennen kuin tietty päivämäärä on mennyt umpeen.

        Tryroxin on ainoa uusittävista lääkkeistä jolla on rajoitukset. Niin ja kyllähän sitä tähän ikään jo tietää yhta sun toista, mutta kertaus on opintojen äiti.


    • eppu2

      Vuosiomavastuuta om hieman laskettu, se on nyt 605,13€. Sen jälkeen itse maksetaan ostokertakohtainen 2,50€ per lääke.
      Reseptin saa nyt 2 vuodeksi, ennen sai vuodeksi eteenpäin, poikkeuksena jotkut kamalan kalliit lääkkeet.
      Vanhat paperireseptit käytetään loppun, jos kellä vielä on,sen jälkeen kaikki on sähköisiä.
      Omakannan kautta minäkin uusin ja, kun laittaa ouhelinnumeron saa tekstiviestin, sitten, kun resepti on uusittu.
      Itselläni on vain yksi lääke, joten viimeisellä hakukerralla joulukuussa vasta sain korvauksen.
      Eli , kun vuosi vaihtui 50 alkoi uudestaan.

      • mömmönaama

        Pklääkkeitä annetaan myös vain vuodeksi kerrallaan!!


      • eppu2
        mömmönaama kirjoitti:

        Pklääkkeitä annetaan myös vain vuodeksi kerrallaan!!

        Minulla on resepti vuodeksi ja kerralla saan 3 kuukauden annoksen.


    • En kärsi ollenkaan, kun on lääkkeitä syötävä, on niistä itse maksettavakin.
      Omakin on vastuu.

    • Vieläkö.saa

      Ennen sai pirtupresenttejä, jos niiku...

    • Eipä_ole_täyttynyt

      En ole, mutta sen sijaan olen tinkinyt pitkäaikaissairauden hoidosta, joka taas on omiaan viemään loputkin työkyvyn ja kunnon, mutta tätähän sipilän kusipää haluaa.

      • kt------------tk

        täällä ne kusipäät pesii ---


    • tööttt

      Olisiko 7-8 e mulla vielä maksamatta sitä omavastuuta -
      - ? Muistelin tänään iäkästä Siiri-mummua, joka oli taitava kanteleensoittaja
      - ei hänenkään elämä aina mitään helppoa ollut - jäi vain mieleen kuin yhden joululaulun vanha nainen - jonka kuulin päässeen pois. Hänenkin soittonsa - suruista tehty jos ilostakin - arvokkaasti ja kauniisti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1495
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1282
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1227
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1106
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1076
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe