maantien käyttömaksu laittaa köyhät jalkamiehiksi

torpanäijä

Maanteiden yhtiöittämisen seuraava , kakkosvaihje, on yhtiön myynti sopivalle ylikansalliselle rahastajalle. Ja takaisin niitä sitten ei saa.

Suunnitelmassa ovat mukana autokauppiaat, totta kai. Tämä hallitus on tehnyt kaikkensa tähänkin asti sijoittajien ehdoilla.

Autokauppiaiden tarkoitus on tietysti saada autojen käyttöikä pariin kolmeen vuoteen, sitten paaliin ja uutta tilalle. Ympäristöystävällistäkö? -just. Mikään tuote ei saisi kestää montaa vuotta, kulutuksen täytyy kasvaa.

Parasta tietysti on, jos saadaan ihmiset ostamaan autonsa velaksi. Velkapallo jalassa olevalla kuluttajalla aina valinnanvapaus kulutuksen ja elämisen suhteen vähenee, rahoitusyhtiöt keräävät tuottoa tuottamatta itse mitään. Mikäs sen parempi sijoitus olisi.
Ja velkapalloaan perässä retuuttava ihminen ei turhista kitise. kunhan saa työpaikkansa pitää ja lähtee kyllä halvemmallakin töihin kun on pakko.


Tähän asti ovat köyhemmätkin, autonsa vuosimallista tinkien, pystneet jollain viidensadan kotterolla työmatkansa kulkemaan.

Pannaanpa siihen sen auton arvo kerran vuodessa tiemaksuna niin eiköhän lopu.
Julkista liikennettä ei kannata järjestää kun kansa on just totutettu siihen että omalla autolla on mentävä niin torille kuin töihinkin.

Miten se kaikkein pienimmillä tuloilla elelevä porukka? Takuueläkkeellä tai kelan työttömyysavustuksella olevat? No, ei siinä tietysti tähänkään asti ole pystynyt autoa hankkimaan, mutta jos jollekin on sattunut sieltä nuoruuden paremmilta vuosilta jäämään pihalle joku autovanhus jäämään, niin taitaa olla pakko luopua. Sen vuosi- tai kuukausimaksun repiminen voi olla hankalaa jos nytkin kaikki menee elämiseen.

126

1212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei homma hullua ole.
      Me isot-ikä-luokat kuolemme kohta.
      Nuorilla ei ole töitä.
      Yksityis-autoilu hiipuu henki-hieveriin.
      Joten verot on alettava kerätä toisaalta.
      Valtion menot on siirrettävä yksityisten kautta käyttäjille/ostajille.
      -
      Et kai sinä todella ole noin hölmö?
      Omat lapsesihan kaiken tuon tekevät.

      H.

    • Tämä on täysin linjassa hallituksen muidenkin toimien kanssa.

      Saa nähdä perustavatko myöhemmin komission pohtimaan autoilun eriarvoistumisen ongelmia.

      • eionnistukkaan

        Ei mene Kepu pernerin kaavailut läpi. PS ei hyväksy että yhtiöitä perustetaan kuppaamaan vielä lisää auton käytöstä. Onneksi on vielä tervettä järkeä hallituksessakin.


      • joojalentävälehmäauto

        Siinä ei kuule kysellä persuilta yhtään mitään. Kunhan esittävät vastahankaa. Mutta kun on totuuden hetki jokaisen persun takki kääntyy 100%....oliko se JO 101:n kerran.
        Tasan tarkkaan hyväksyvät kaiken minkä Berner ja Sipilä syöttää.


    • roletaari

      Kaikki autoa tarvitsevat ostavat Teslan ja siten maksimoivat hyödyn!

    • "Oppositio reagoi Iltalehden juttuun rajusti sosiaalisessa mediassa.
      – Tämä hallitus on pysäytettävä nyt ennen kuin se myy koko isänmaan korkeimmalle tarjoajalle, sanoi SDP:n Sanna Marin Facebookissa.
      Vihreiden Ville Niinistön mielestä suunnitelma on vaarallinen ja typerä. Hän pelkää, että yksityiset tahot voisivat alkaa hinnoitella väyliä omien tarpeidensa mukaan ja lisäksi yhtiöittäminen vaikeuttaisi teiden ja raiteiden kunnossapitoa."
      http://www.ksml.fi/kotimaa/IL-Ministeriö-kaavailee-maanteiden-ratojen-ja-meriväylien-yhtiöittämistä/758669
      Hupsista.
      Autoveron poistamisella "myydään" idea kansalle.
      Kuinkahan monta tietullia minulle tulee maksettavaksi kun ajan Naantalista Jämsään ensi kesänä?
      Kahjoa ja sairasta politiikkaa.
      Berner joutaisi pois hallituksesta, johtamaan jotain riisto (sori, riski-)kapitaalifirmaa. Tai neuvonantajaksi Donald Trumpille. Ei yhteisten asioiden hoitoon sopiva henkilö.

      • "Paloma.se.vo"

        Ei homma hullua ole.
        Me isot-ikä-luokat kuolemme kohta.
        Nuorilla ei ole töitä.
        Yksityis-autoilu hiipuu henki-hieveriin.
        Joten verot on alettava kerätä toisaalta.
        Valtion menot on siirrettävä yksityisten kautta käyttäjille/ostajille.
        -
        Et kai sinä todella ole noin hölmö?
        Omat lapsesihan kaiken tuon tekevät.
        -
        Laitahan jotain Suomalaista Kirjallisuutta.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.vo"

        Ei homma hullua ole.
        Me isot-ikä-luokat kuolemme kohta.
        Nuorilla ei ole töitä.
        Yksityis-autoilu hiipuu henki-hieveriin.
        Joten verot on alettava kerätä toisaalta.
        Valtion menot on siirrettävä yksityisten kautta käyttäjille/ostajille.
        -
        Et kai sinä todella ole noin hölmö?
        Omat lapsesihan kaiken tuon tekevät.
        -
        Laitahan jotain Suomalaista Kirjallisuutta.

        H.

        Sinun lapsesi, ei minun. Minä sentään kasvatin omani järkeviksi kansalaisiksi.


      • bessie-
        hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.vo"

        Ei homma hullua ole.
        Me isot-ikä-luokat kuolemme kohta.
        Nuorilla ei ole töitä.
        Yksityis-autoilu hiipuu henki-hieveriin.
        Joten verot on alettava kerätä toisaalta.
        Valtion menot on siirrettävä yksityisten kautta käyttäjille/ostajille.
        -
        Et kai sinä todella ole noin hölmö?
        Omat lapsesihan kaiken tuon tekevät.
        -
        Laitahan jotain Suomalaista Kirjallisuutta.

        H.

        Perustelehan vielä se, että miksi valtion menot on siirrettävä yksityisten kautta käyttäjille/ostajille?

        Tiet ja radat ovat meidän kansallisomaisuuttamme, jos niillä pystyy bisnestä tekemään niin mikäs siinä, tehdään. Ja voitoilla eletään.


      • Trumpsmartman

        Uskon trumpin ottavan hommiinsa vain kristillisiä henkilöitä eikä ketään
        jumalan suosikkia.


    • Rajat.kiinni

      Joku oli tuumaillut millä tavalla voisimme ulkoistaa maanpuolustuksen.

      • Ruottille

        Myydään se ruotsalaisille ;)

        Ainahan ne on meitä riistänyt.


      • rajat.auki.bisnekselle

        Maamme puolustus on ulkoistettavissa Isikselle. Heilä alkaa loppua kaupungit ja oma kotimaa. Kyllä meillä tilaa on uudelle yrittäjyydelle, niin avo haaroin, reisin ja sylin ovat suvakit ottaneet mamuja vastaan mm Soinn siunaamana.



    • "Ministeri Jussi Niinistö Bernerin esityksistä: Ei käy perussuomalaisille"

      Mitenköhän tämä tulee näkymään käytännössä?
      Veikkaan että samalla tavalla kuin muissakin hallituksen päätöksissä, eli ei mitenkään.

      Persut myötäilevät kunhan vaan Audin takapenkkikyydit jatkuvat. : )

      • voi_sinua_raukkaa

        eikö oikein persuvaino iske tulta :D


    • Havukkainen

      Mitä olivatkaan ne "paketit" joista Berner puhui ? Ensin vakuuttelu täysin julkisessa hallinnassa olevasta yhtiöstä, kohta jo kertomus miten tietoliikenneyritykset voisivat tarjota paketteja tienkäyttäjille. Se sisältäisi tienkäytön ja jotain muuta.

      Entä kun joudut maalta ajamaan parin pikkukaupungin ohi isoon, maksatko yksityistiestä, Maakunnan tiestä ja sitten yhtiön tiestä erikseen ?

      • 50-luvulla

        Muistan että meillä oli täällä jopa kaupungin sisällä sellaisia teitä että puomi poikkas tien, ja siinä oli jopa vahti joka antoi luvan jatkaa sitä tietä tai ei.
        Tämä oli 50-luvulla, silloin ei enää ollut venäläisiä tiekilpiä, koska ne oli jo poistettu vuonna 1945.


    • Linja-autoliikenne on maaseudulla loppunut käytännössä kokonaan. Tarkoituksenahan on ollut se että jokainen ajaa omalla autollaan, ja loput laitoksiin.

      Köyhemmille jää vaihtoehdoiksi polkupyörä, mopo ja sukset.
      Tai muutto keskelle jotain kaupunkia -mutta se olisi vielä kalliimpi vaihtoehto.

      Julkinen liikenne olisi kehitettynä vaihtoehto, mutta kun se on jo asennekysymys. Pari sukupolvea kun on opetettu siihen että linja-autolla kulkeminen on niin köyhän näköistä ettei semmoiseen ainakaan meidän suvussa kukaan kehtaa ryhtyä.

      Vaikka nyt laitettaisiin busseja kulkemaankin niin tuon häpeäntunteen poistaminen vie taas ainakin yhden sukupolven eliniän.

      • 555556666

        En minä häpeäisi, mutta julkista liikennettä ei ole kuin isompien paikkakuntien välillä. Kerran viikossa ja määrätunteinä mahdollisuus Pali-kyytiin ei autottomille kaikkea liikkumistarvetta kata.
        Työssä kaupungeissa käyvien on pakko käyttää omaa autoa.


      • MaksaJOSmaistuu

        On se kummaa kun aina odotettaan että joku tekee, kyllähän meidän isovanhemmat nauraisivat meille kun olisivat täällä eikä saada itse aikaan mitään.

        Vastaan hyös sinulle: 555556666
        "Työssä kaupungeissa käyvien on pakko käyttää omaa autoa. "
        Kyllä heillä se tulee olen jatkossakin, ja saavat vähennykset työmatkoista.


      • Virsut

        Ei työmatkan tekemisestä autolla yleensä vähennyksiä saa. Ainoastaan, jos pystyy osoittamaan työmatka-ajon välttämättömyyden. Siis ei yleistä kulkuneuvoa käytettävissä ko. ajankohdan liepeillä eikä riittävän lähellä ole lähtö/saapuminen. Työajalla tehtävät siirtymät maksaa työnantaja, jollei ole ihan mäntti.


      • seontiina
        Virsut kirjoitti:

        Ei työmatkan tekemisestä autolla yleensä vähennyksiä saa. Ainoastaan, jos pystyy osoittamaan työmatka-ajon välttämättömyyden. Siis ei yleistä kulkuneuvoa käytettävissä ko. ajankohdan liepeillä eikä riittävän lähellä ole lähtö/saapuminen. Työajalla tehtävät siirtymät maksaa työnantaja, jollei ole ihan mäntti.

        kyllä saa eikä ole koskaan kyseenalaistettu
        jos työmatka on 35 kilsaa ja koulubussi on ainoo joka kulkee
        sillon kun on koulua
        saa täydet saa täydet vähennykset
        ja eikös se jo osoita sen työmatka ajon välttämättömyyden
        kun käy töissä :)


      • VirsuillaTietoVähissä
        Virsut kirjoitti:

        Ei työmatkan tekemisestä autolla yleensä vähennyksiä saa. Ainoastaan, jos pystyy osoittamaan työmatka-ajon välttämättömyyden. Siis ei yleistä kulkuneuvoa käytettävissä ko. ajankohdan liepeillä eikä riittävän lähellä ole lähtö/saapuminen. Työajalla tehtävät siirtymät maksaa työnantaja, jollei ole ihan mäntti.

        Jos lähin linkkari kulkee yli 10 km päästä ja sieltäkin vain 2 kertaa päivässä niin kyllä ne kilometrit omalla autolla voi verotuksessa vähentää.


    • JokaKäveleeSeMaksaa

      Maaliskuun alusta astuu voimaan kenkävero. Uudet kesäkengät tulevat olemaan tuplahintaisia aikaisempiin kesiin verrattuna. Syksyllä talvikenkiin tulee nastapohjapakko, joista maksetaan erillinen nastavero.

      • korkeakorkoiset

        Ja maksamatta jos jättää niin korot ovat korkeat!


      • ei.pääse.halvalla

        Mutta nastakengät rouhivat asvalttia joten kävelijän takapuoleen on asennettava musta laatikko seuraamaan, kuinka monta metriä katua kävelijä kuluttaa esimerkiksi kuukauden aikana? Kenkien aiheuttamista kävely urista lankeaa uusi maksuluokka tyyliin 199€ kk plus alv 30% sillä myös alv hinta tulee nousemaan.
        Eli loogisesti ajateltuna myös jalankulkija on teiden kuluttaja.


    • MaksaJOSmaistuu

      Kyllä on hyvä kun kerrankin miettivät , et se maksaa kuka saa.

      Näin se on myös ilotalossakin, siellä maksaa myös se paksu lompuukin omistaja, ei ne palveluita ilman jakele.

      Vaasassa tänään oli Suomen teollisuus kerma päättämässä että hakevat Teslan akkutehdasta Vaasaan, ei mee kauaa kun puoli suomea huristelee sähköautoilla.

      Miten tulevat sähköautot maksaisi muuten tiemaksut ja verot ?

      • pitäisi-korjata-

        Ei tuossa suunnitelmassa toteudu saajanmarkkinat. Parkissa oleva auto ei aiheuta päästöjä, ennen kuin sen starttaa liikkeelle. Maksut kuitenkin nousevat, vaikka et starttaisikaan. Toisaalta julkisen käyttäjä pääsee kuin koira veräjästä, vaikka hän on yhtälailla tienkäyttäjä. Pitäisi taksit ja linja-autot laittaa maksamaan tiemaksua asiakasluvun mukaan, silloin se olisi tasapuolista.


      • pitäisi-korjata- kirjoitti:

        Ei tuossa suunnitelmassa toteudu saajanmarkkinat. Parkissa oleva auto ei aiheuta päästöjä, ennen kuin sen starttaa liikkeelle. Maksut kuitenkin nousevat, vaikka et starttaisikaan. Toisaalta julkisen käyttäjä pääsee kuin koira veräjästä, vaikka hän on yhtälailla tienkäyttäjä. Pitäisi taksit ja linja-autot laittaa maksamaan tiemaksua asiakasluvun mukaan, silloin se olisi tasapuolista.

        "pitäisi-korjata-"

        Idiootti!
        Kyseessä on vero.
        Ei ole mitään järkeä kohdistaa veroja sinne, missä ei rahaa ole.
        -
        Lue tämä:

        "Yrittäkää nyt vihdoinkin ymmärtää miksi dem-vas-viher-klikki antoi kep-kok-persu hallituksen syntyä.
        Nyky-hallitus pantiin tekemään kaikki ne ikävät, välttämättömät päätökset joista oppositio ei halunut joutua vastuuseen.
        Timo Soinin karkailu valtion varoista ulko-ministeriksi kertoo hyvin asian.
        Samoin kuin hallituksen ministerit.
        Yksikään heistä ei joudu pissiin, kun hallitus vaihtuu.
        Heillä ovat valmiina omat elämänsä ja rahansa.
        -
        Menossa on Dem-vas-viher-kusetus."

        H.


      • pitäisi-korjata-
        hunksz kirjoitti:

        "pitäisi-korjata-"

        Idiootti!
        Kyseessä on vero.
        Ei ole mitään järkeä kohdistaa veroja sinne, missä ei rahaa ole.
        -
        Lue tämä:

        "Yrittäkää nyt vihdoinkin ymmärtää miksi dem-vas-viher-klikki antoi kep-kok-persu hallituksen syntyä.
        Nyky-hallitus pantiin tekemään kaikki ne ikävät, välttämättömät päätökset joista oppositio ei halunut joutua vastuuseen.
        Timo Soinin karkailu valtion varoista ulko-ministeriksi kertoo hyvin asian.
        Samoin kuin hallituksen ministerit.
        Yksikään heistä ei joudu pissiin, kun hallitus vaihtuu.
        Heillä ovat valmiina omat elämänsä ja rahansa.
        -
        Menossa on Dem-vas-viher-kusetus."

        H.

        Itse olet idiootti!

        Suunnitelmassa vero muutettaisiin maksuksi, eli tienkäyttömaksuksi. Siksi laitoin tuon julkisenliikenteen maksullisuuden tähän keskusteluun, tai ehdotuksen siitä. Lippujenhinta pitää nostaa niin korkeaksi, että siitä on vara maksaa tienkäyttömaksu. Linja-autoyhtiöt kilpailevat hinnoilla siihen malliin, että kyllä niitä on vara korottaa.

        En usko, että viher-vasemmisto antoi nykyisen hallituksen syntyä. Kyllä se synnytettiin ihan näiden nykyisten puolueiden voimasuhteilla, ja muut jätettiin oppositioon. Vaikka viher-vasemmisto tästä hyötyykin, niin tämä oli pakonsanelema asia, kun kaikki alkoi mennä perheelleen. Soini tosin ei uskaltanut ottaa valtionvarainsalkkua, ja lähti matkustelemaan.

        Kaikki hallituksessa ja kansanedustajina olevat ovat niin hyvässä asemassa, ettei heillä tulevaisuudesta ole mitään hättää. Tekivätpä he mitä tahansa nämä 4 vuotta.


    • 1eero

      Bernerin mallissa todennäköisesti voittavat jokainen paitsi asiakas, autoilija, ymmärrettävää on ei ilmaiseksi voi autoilla. Annettas nytte olla entinen systeemi eikä hätäiltäisi, tai oikeesti mulle on yk'sama mutta ei niille jotka ovat pakotettuja autoilemaan.

      • AnnellaKetunhäntä

        polttoaineesta veroa n. 75%, lisäksi vuotuinen käyttömaksu jo maksetun autoveron lisäksi
        vain n. 15% autoilijoilta kerätyistä maksuista ja veroista on mennyt tiestön hoitoon, ei ihme että on korjausvelkaa

        Berner haluaa puolittaa rikkaiden ökyautojen hinnat.


    • Minua ei heti alkuvaiheessa tiemaksu koskisi, kun ei autoa ole. Toistaiseksi olen töihini ja kauppoihin parinkymmenen kilometrin säteelle päässyt polkupyörällä ja mopolla ja muilla köyhän kulkuneuvoilla. Ja pääsen edelleen, eri asia sitten kun alkaa ikä painamaan. Muta silloin tietysti olenkin jo eläkkeellä eikä ihan joka päivä tarvitse lähteä liikkeelle.

      Mutta, monelle olisi kova kynnys siinäkin. halvemmallakin autonkopperolla kauppareissunsa ajelleelle voisi tuntua melkoiselta arvonalennukselta jos joutuisi mopon selkään kiipeämään. Köyhältä se näyttää, myönnän.

      • eppu2

        Katselitko tiedoitustilaisuutta.
        Kun maaseudun tulevaisuuden reportteri kysyi, että miten maaseudulla vanhan auton omistajat, onko tässä kysymys tulonsiirrosta uusien autojen ostajille, toiseksi kysyi autokaupasta.
        Berner sanoi, ettei nyt oikein kuullut ja vastasi vain autokauppakysymykseen, ensimmäisen kysymyksen sivuutti.
        Muuten kuuli kyllä ihan hyvin koko tunnin ajan.


      • MaksaJOSmaistuu

        Arvo kysymykset ovat tietenkin jokaisen omia

        Mutta elämää voi myös suunnitella. esim, itselläni on lähes kaikki mitä elämässä tarvii kahden kilometrin säteillä, ja lähikauppaan (Prisma) on matkaa 300m, pari Lidlia on kilometrin sisällä ja CM-Market noissa on myös pari Alkoakin mutta apteekki ja postin on sen parikilometriä, hautausmaalle hieman pitempi matka, mutta kai minut sinne joku sitten kuljettaa kun aika on sen.

        Silti käyn vaan kerran viikossa jossain noista kaupoista ja polkupyörällä, vaikka auto on pihassa.

        Olenkin usein ajatellut että voisin asua vaikka keskellä ei mitään,
        kun niin harvoin käyn missään. Tietenkin kesällä tulee hieman laajennettua reviiriä. Siis eläkkeellä olen.


      • eppu2 kirjoitti:

        Katselitko tiedoitustilaisuutta.
        Kun maaseudun tulevaisuuden reportteri kysyi, että miten maaseudulla vanhan auton omistajat, onko tässä kysymys tulonsiirrosta uusien autojen ostajille, toiseksi kysyi autokaupasta.
        Berner sanoi, ettei nyt oikein kuullut ja vastasi vain autokauppakysymykseen, ensimmäisen kysymyksen sivuutti.
        Muuten kuuli kyllä ihan hyvin koko tunnin ajan.

        Yhressä kohtaa ministeri sanoi että esko aho oli yksi taustajoukoissa ,alkion opeilla maaseudun puolesta.


    • hanke-PITÄÄ-ESTÄÄ

      Kyllä meillä on idiootit hallituksessa,

      kuinka ne k e h t a a myydä suomen kansallisomaisuutta vieraisiin käsiin,
      kuinka meidän käy,

      kohta olemme täysin vieraan omistajien armoilla,

      vituttaa niin hiivatisti Sipilä ja Berner,
      siinä kaksi kylmäveristä tolloa idioottia röyhkeetä rosvoa,
      suomen kansallisomaisuudet RIISTÄJIÄ,

      kaksi niiiiii helekutin PIITAAMATONTA ihmistä
      oman kansa tuhoojia,

      niillä ON VAIN OMA MINÄ ja OMA RAHAPUSSI tärkeintä,

      kehtaavat kansanlaisten kustanuksella rikastuttaa
      VAIN ITTEÄÄN ja LÄHI-SUKULAISIAA,
      ei voi muuta kuin KIROILLA
      RUMA SANA ÄÄNEEN !

      perkeleen pelkeleen PERRR.RRRR RRRRRRRR RR.KE.LE


      saatanan tunarit,
      rosvot kiinni
      edesvastuuseen suomen kansallisomaisuuden tuhoamisesta,

      siperiaan molemmat,
      takasi ei ole tulemista,

    • Hyvä.niin

      Tämä Berneri esitys ei tule menemään läpi. Vastustusta on jo.

      • asia-ON-tutkittava-

        " hyvä.niin "

        Bernerin esitys pitää ehdottomasti estää toteutumasta,
        POTKUT pikaisesti Bernerille,
        huomatkaa,
        Berner EI ole vaaleilla valittu politikko,
        ON ilmeisesti Sipilän lähisukulainen ja omaisuuden piilottamisen neuvonantaja,
        Berner ON toiminu sveitsiläöisessä pamkissa sijotusneuvojana suomalisille mijardööreille,
        joss on myös Sipilän SALTUT kirjeet joitten sisältö on edelleen suuri salaisuus,
        jää vain suuri epäily,
        makaako Sipilän salatuissa kirjeissa valtion sadt miljaardit
        ohjailutuja talvivaaraan Sipilänkö firmaan,
        katosi sadat miljaardit
        jotka katosi taivaan tuuliin konkussin yhteydessä,

        asia pitää tukia,
        joka kivi käänettävä,
        valtion sadat miljaardit PITÄÄ LÖYTYÄ,


        onko rahat Sipilän SALATUISSA kirjeissä ??????


        potkut molemmille Sipilälle ja Bernerille enen kuin suurempaa vahinkoa pääsee tapahtumaan,


      • Mistä.kuulit
        asia-ON-tutkittava- kirjoitti:

        " hyvä.niin "

        Bernerin esitys pitää ehdottomasti estää toteutumasta,
        POTKUT pikaisesti Bernerille,
        huomatkaa,
        Berner EI ole vaaleilla valittu politikko,
        ON ilmeisesti Sipilän lähisukulainen ja omaisuuden piilottamisen neuvonantaja,
        Berner ON toiminu sveitsiläöisessä pamkissa sijotusneuvojana suomalisille mijardööreille,
        joss on myös Sipilän SALTUT kirjeet joitten sisältö on edelleen suuri salaisuus,
        jää vain suuri epäily,
        makaako Sipilän salatuissa kirjeissa valtion sadt miljaardit
        ohjailutuja talvivaaraan Sipilänkö firmaan,
        katosi sadat miljaardit
        jotka katosi taivaan tuuliin konkussin yhteydessä,

        asia pitää tukia,
        joka kivi käänettävä,
        valtion sadat miljaardit PITÄÄ LÖYTYÄ,


        onko rahat Sipilän SALATUISSA kirjeissä ??????


        potkut molemmille Sipilälle ja Bernerille enen kuin suurempaa vahinkoa pääsee tapahtumaan,

        Tuota ei ole ennen täällä esitetty.


    • eppu2

      Kohta alkaa A-tlk asiasta.

      • PitääköOllaHuolissaan

        ei kyl pysty katsoon kun toiselta kanavalta tulee samanaikaisesti parempaa


      • Hyvä.niin

        Suuruudenhullulta vaikutti lause, mullistavin asia sitten auton keksimisen.
        Hyvä ettei toteutunut.


    • Pulp-fictio

      Eikös himmeleistä haluttu päästä eroon.
      Yhtiö halutaan perustaa, että saadaan huippujohtajalle pakka apulaisjohtajille ja melkein johtajille jne jne.
      Eikö olisi hyvä, jos valmistettaisiin niin hyviä ja kestäviä autoja, ettei
      tarvitsisi koko ajan vaihtaa. Rusinat tietenkin ovst niin ryppyisiä, pakko.
      En ymmärrä tällaisen yhtiön perustamisen ideaa lainkaan. Valtion tiet = meidän kansalaisten tiet.

      • autokeksintö

        Harmi sikälikin, että tämä Berner pilaa samalla Keskustan maineen. Jos ajatellaan, että keskustalaisia asuu enimmäkseen maalla, niin eikö esitetyt muutokset kirpaise juuri harvaanasutuilla alueilla asuvia ihmisiä.


      • Huippujohtaja

        Meinaat siis että tekevät T.Soinille eläkeviran ?

        Näinhän kävi aikoinaan Pekka Tarjanteelle ja Pekka Vennamolle, että saivat ansioista huippujohtajan pallin.


      • Pulp-fictio
        Huippujohtaja kirjoitti:

        Meinaat siis että tekevät T.Soinille eläkeviran ?

        Näinhän kävi aikoinaan Pekka Tarjanteelle ja Pekka Vennamolle, että saivat ansioista huippujohtajan pallin.

        Vennamoisia juuri ajattelin. Mitähän nyt P.V. tuumaisi. Monitoimintaa, eikä lainkaan asiakaslähköistä.
        Eikö liikenneministeriön sisällä voisi asian hoitaa.
        Momentit tuloille, menoille ja investoinneille ja oma tase, se mitä Matti Alanen peräänkuulutti. Luulisi, että tämän päivän IT-välineilä onnistuu ilman yhtiön perustamistakin. Tulisi vain turhia henkilökuluja, sivukuluja ja lounaskuluja. Vrt. VR bonuksineen. Tällaisestako joku uneksii. Seurauksena on ihan sama, miten toimii.
        Leimauslaitteetkin ihan p:stä: onko syötetty ja juotettu: maha toimii, aivot ei tai ollaan pyörällä päästä. Tilaaja ts. sopimuksen signeeraja ei välttämättä ymmärrä teknisistä hienouksista eli ohjelmista.
        Korruptiota, eihän meillä vrt. opetusministeriö. Eihän lahjusrahat näy ministeriön tilillä eikä tule sisäisessä tarkastuksessa ilmi. Verottajako on pankkitiliin tarttunut, jos omaisuus onkin virkamiehellä kasvanut lottopotin verran - 10 vuotta on aika pitkä aika.
        Ruotsissahan on rautateiden huollossa tosi pahoja ongelmia eli sitä mukaellen maanteiden ylläpidon kävisi meillä samoin.
        Vedotaan rahan saamisella EU:lta tai Pohjoismaisesta investointipankista.
        Mikä taho omistaa Viron tiet? Ovat EU-rahoilla taatusti parantaneet? Tuskin siellä on hyväksytty sitä, että valtion omaisuutta on sosialisoitu jonkin yhtiön alaisuuteen.
        Taas lobbaajat ja bloggaajat puhuvat kansalaisten pään yli.
        Toivottavasti tämä hurmosliike päättyy.
        Raskaskalustolle sallisin tiemaksut. Ihan onnistuu ministeriön valvonnassa. Onhan sen alaisuudessa keskusvirasto(ja).
        Paljonkohan populaa sielläkin.
        Keskittyisivät nyt siltoihin ja niiden perusparantamiseen.


      • Huippujohtaja

        Nyt taitaa Berneri ja Kepu kompastua oman nokkeluuteensa ;)

        Koska , " Valtio menettää 2,5 miljoonaa euroa päivässä"

        http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/tero kallio autokauppa-60449

        !Valtiovarainministeri Petteri Orpo korosti torstaina, että valtiovarainministeriössä ei ole valmisteilla autoveron poistoa tai mitään muitakaan muutoksia liikenteeseen liittyvään verotukseen. Selvitys oli puhtaasti liikenne- ja viestintäministeriön sekä keskustaministeri Bernerin ehdotus"


      • Halpuutusautoja
        Huippujohtaja kirjoitti:

        Nyt taitaa Berneri ja Kepu kompastua oman nokkeluuteensa ;)

        Koska , " Valtio menettää 2,5 miljoonaa euroa päivässä"

        http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/tero kallio autokauppa-60449

        !Valtiovarainministeri Petteri Orpo korosti torstaina, että valtiovarainministeriössä ei ole valmisteilla autoveron poistoa tai mitään muitakaan muutoksia liikenteeseen liittyvään verotukseen. Selvitys oli puhtaasti liikenne- ja viestintäministeriön sekä keskustaministeri Bernerin ehdotus"

        Jos vaikka alkaisivat autokauppiaat tinkimään omista katteistaan ja halpuuttamaan hintoja ellei kauppa muuten käy.


      • kepulisoppa
        autokeksintö kirjoitti:

        Harmi sikälikin, että tämä Berner pilaa samalla Keskustan maineen. Jos ajatellaan, että keskustalaisia asuu enimmäkseen maalla, niin eikö esitetyt muutokset kirpaise juuri harvaanasutuilla alueilla asuvia ihmisiä.

        Sipilä oli hyvin tyytyväinen Bernerin työhön, että kyllä tämä on kepuleiden toive päästä kuppaamaan lisää rahaa autoa tarvitsevilta, siltä tämä nyt näyttää.


    • Autojen tekeminen kestäviksi olisi autoteollisuudelle ja autokauppiaille todellinen ongelma.
      Nythän on itku ja poru juuri siitä että autojen käyttöikä on heidän mielestään liian korkea.
      Heidän kannaltaan aina parempi mitä lyhyempi auton elinkaari on.
      Vastaan tulee sitten aina se, että vain pienellä osalla ostajista on varaa ostaa uusi kerran vuodessa.

      Aivan sama tuoton maksimointipyrkimys on kaikissa muissakin tuotteissa.

      Mitä kertakäyttöisempi, sen parempi.

      Olen rikollinen. Minähän asunkin toistasataa vuotta vanhassa mökissä. Tällä tontilla pitäisi tietysti olla jo neljäs polvi taloa tuona aikana ja niistäkin viimeistä pitäisi jo jonkun homeen tai muun verukkeen perusteella olla toisesta päästä purkamassa.

      En minä tässä ihan rikollisen luonteeni takia asu. Asun siksi, että tämä on niin halpa juttu että pystyn asumaan, ei ole rahaa mutta eipä kenellekään velkaakaan. Ja toisekseen, kyllä tämä minulle kelpaa. jopa viihdynkin tässä.

      Niin, lumitöitä varten minulla on massey-ferguson. Se on 60 vuotta vanha. Ja toimii hienosti. Eihän sellaista saisi olemassa olla. Mutta jos ei olisi, niin en minäö olisi pystynyt ainakaan uudempaa lumihommiani varten ostamaan. Tiedän, mielellään myisivät, vaikka velaksi. Mutta kun en osta.

      Autoa ei ole. Ei ollut nuorena varaa ajokorttiin, ja sitten se jäi. Ja totuin senkin suhteen vaatimattomampaan elämään. Ja antaa mennä vaan nämä loputkin vuosikymmenet.

      Monen mielestä olen kulutustottumuksiltani paheksuttava. Kun en ole enää vuosiin viitsinyt edes juopotella enkä ostaa tupakkaa, niin sitä suuremmalla syyllä. Pitääsihän sitä nyt sentään kapakkaan osa pienistä rahoistaan kantaa.

      Onneksi meitä ei ole kovin paljon. Muuten se tienkäyttömaksu perittäisiin jalkamiehiltä ja poilkupyöräilijöiltä ihan yhtä suurena. Kuluu se saappaanhinkkaamisestakin, saatana. Ja tuottoa on saatava, siinä tiessä on paljon rahaa kiinni.

      • Se.siitä

        Kertakäyttökulutus se vasta tuhlausta, tuote ei juuri tulisi kalliimmaksi valmistaa joka sitten kestäisii 10 kertaa kauemmin. Lunnonvarat ei maapallolla tule riittämään moista tuhlausta, muutos tähän tulee väistämättä eikä autonkäyttökään voi jatkua entisenlaisena.


    • kuoppaa

      Joku isompi koira tähän on nyt haudattuna, mutta mikä. Keskusta on julkistanut kuvan suomen kuoppaisista teistä, se paljastuikin venäläiseksi kuvaksi , venäjän tiestä!!

      • Bernerin_kuoppa

      • Jos lähretään siitä liikkeelle että kepu pettää aina niin tuli mieleen ,siin uures yhtiös on maakunnat mukana ja kukas siel maakunnis on vallassa?
        Liikenne yhtiöstä voiraan siirtää rahaa maakuntiin jos tulee vaikeuksii


    • Virsut

      Muistakaa vielä, että erillisen yhtiön laskuttaessa sen aika-/kilometrimaksun, tuleepi siihen 24% alvi päälle. Jos olisi veroluonteinen maksu, ei tulisi alvia. On se Berner nero.
      Tosin liikennereittien heittäminen yksityiseen yhtiöön saattaa olla pakollista, näin saa hallitus 2 - 3 miljardia leikattua pois valtion budjetista ja sehän näyttää hyvältä EU:n suuntaan. Saapi taas lainaa ottaa lisää. Kenties ei korkokaan nouse. Kuinkahan kusessa me oikein ollaankaan?

    • Päätöksenteon siirtyessä yhtiölle se myös lakkaa olemasta parlamentaarista ja julkista. Suomen kansalaisten vaikuttamismahdollisuudet omaa liikennettämme koskevissa asioissa olisi taas paljon kauempana.
      Kysymys siis on myös vallankäytön siirtymisestä yhä enemmän kansalaisten ulottumattomiin.
      Ja kun lopullisena tavoitteena on myydä koko homma rahastuskoneeksi jollekin ylkansallisille sijoittajille, meillä ei ole pienintäkään mahdollisuutta edes valittaa mistään.
      Siksi nämä kansallisomaisuuden myymiset ovat aina tavallisen kansalaisen etujen vastaisia.

      • Pulp-fictio

        Juurikin näin. Sähköyhtiö Caruna on malliesimerkki -> Vapaavuori.
        Eikö asiakkaalla = kuntalaisella pidä olla mahdollisuus kilpailuttaa.
        Mielestäni soveltaminen tänään on lain vastaista. Ei voi olla jollain alueella monopolia. Miksei kukaan ole valittanut EU-tuomioistuimeen? Tällaiset valtiolta kupatut jutut ja yritykset herättävät epäilyksiä.
        Kannattaako ostaa jeeppi. Suorat mutkiksi peltojen ja metsien kautta.
        Seurantalaite autoon idea on aivan uskomatonta, despotismia.
        Vai onko niin, että puolinaisin uhkausehdotuksin saadaan kansa mukautettua esitykseen? Eikös tuollaiset laitteet voi repiä pois tai asentaa häirintälaite.
        Kohta on siru ihon alla ja askelmittari, vaikka näitä polkuja omia tallaisin viimeiseen asti.
        Ei Suomi mikään Bemböle voi olla. Ihmisten pitää havahtua.


    • virkeet.kassit

      Rolex ranteessa ja Mersu alla pitää köyhyyden loitolla.
      Ei minulla tosin jos en ihan pers aukikaan ole.
      Ainakin eläke juoksee jos omat jalat ei pysty maratoniin.

    • lindaastuulinttaankorot

      jo vain kenkien kuluttajille keksitään tienkulutus maksu..korkolappujen kulumisen mukaan..tuostahan viisaat päättelee paljonko on astuttu..

    • 55556666

      Esko Ahoa ei saisi pistää enää minkään työryhmän johtoon. Tämä hallitus koettaa laittaa hämäykseksi monenlaista himmeliä jolla julkinen omaisuus siirtyy vähitellen yksityiseksi.

    • flegmaatti

      Berner auttaa päätöksen teossa.
      Keskustaan muuttamisemme jälkeen pohdin vakavissani onko auton omistamisessa mitään järkeä Koska se oli olemassa ja sen myyntiarvo on olematon, niin eipä ole tullut siitä luovutuksi.
      Keskitason saastuttajana peruskustannus on jonkin moinen.
      Autotallin vuokra on jotain 320€/kk. Tosin melkein 30m2:n tallissa on paljon muutakin roinaa kuin 18 vuotta vanha auto.
      Vuodessa tulee ajoja -4000km muodostuen vaimon labramatkoista ja Seutulareisuista. Seutulassa on kalliit pysäköinnit. Vuosittain useampi kuukausi.

      Katsotaan mihin asiat kääntyvät vaikka en usko, että ehdotettuun älyttömyyteen mennään mutta meille se merkitsisi pelkkää säästöä. Mihin tarkoitukseen?

    • eppu2

      Tarttui korviini,kun toosa oli auku ja tuli noita alueuutisia, kun uutistenlukija sanoi, että hallitus........ vaikka kyseessä on vasta Bernerin selvitys.
      Jos se menisi läpi, niin vähävaraiset, jotka eivät pysty uusia autoja ostamaan, vaan vanhalla on pärjättävä, maksavat eniten tähän yhtiöön.
      Ei kukaan puhu siitä mitään, paljonko siitä saastetta tulee, kun rikkaille valmistetaan uusi auto joka toiseksi vuodeksi.
      Yksi asia mihin kiinnitin huomioni, oli, kun sanottiin, että alkuun yhtiö voisi kerätä maksut suoraan ja myöhemmin mukaan tulisi operaattoreita, Juu, välistä vetäjiä, jotka taas päälle laittavat oman hintansa.
      Olen kyllä alkanut uskoa, ettei tuosta mitään tule.
      Uudistukselle on toki tarvetta, mutta kyllä tuota varmaan paljon muokataan.
      Johan tuo Bernerin aikataulukin on ihan höntti.

      • "eppu2"

        Idiootti!
        Kyseessä on vero.
        Ei ole mitään järkeä kohdistaa veroja sinne, missä ei rahaa ole.
        -
        Lue tämä:

        "Yrittäkää nyt vihdoinkin ymmärtää miksi dem-vas-viher-klikki antoi kep-kok-persu hallituksen syntyä.
        Nyky-hallitus pantiin tekemään kaikki ne ikävät, välttämättömät päätökset joista oppositio ei halunut joutua vastuuseen.
        Timo Soinin karkailu valtion varoista ulko-ministeriksi kertoo hyvin asian.
        Samoin kuin hallituksen ministerit.
        Yksikään heistä ei joudu pissiin, kun hallitus vaihtuu.
        Heillä ovat valmiina omat elämänsä ja rahansa.
        -
        Menossa on Dem-vas-viher-kusetus."

        H.


      • Eis.hätäillä

        Tämä on vasta esitys.
        Saksassa on vähän samantyylinen, eikä tarkoitus ole yksityistäminen.


      • Pulp-fictio
        hunksz kirjoitti:

        "eppu2"

        Idiootti!
        Kyseessä on vero.
        Ei ole mitään järkeä kohdistaa veroja sinne, missä ei rahaa ole.
        -
        Lue tämä:

        "Yrittäkää nyt vihdoinkin ymmärtää miksi dem-vas-viher-klikki antoi kep-kok-persu hallituksen syntyä.
        Nyky-hallitus pantiin tekemään kaikki ne ikävät, välttämättömät päätökset joista oppositio ei halunut joutua vastuuseen.
        Timo Soinin karkailu valtion varoista ulko-ministeriksi kertoo hyvin asian.
        Samoin kuin hallituksen ministerit.
        Yksikään heistä ei joudu pissiin, kun hallitus vaihtuu.
        Heillä ovat valmiina omat elämänsä ja rahansa.
        -
        Menossa on Dem-vas-viher-kusetus."

        H.

        Tämä on hallitus, mitä häpeän. Saimmeko sellaiset edustajat kuin ansaitsimme? Näinhän kuitataan istuvat.
        Tuo on melkoista jossittelua, että nykyhzllitus joutuu tekemään sitä tai tätä. Onhan linja ollut selviö. Mitä perust siellä tekee, on suomalaista mystiikkaa - elitistymässäkö?
        Kyllä silmät ovat räpsähtäneet.


      • fffkkkm
        Pulp-fictio kirjoitti:

        Tämä on hallitus, mitä häpeän. Saimmeko sellaiset edustajat kuin ansaitsimme? Näinhän kuitataan istuvat.
        Tuo on melkoista jossittelua, että nykyhzllitus joutuu tekemään sitä tai tätä. Onhan linja ollut selviö. Mitä perust siellä tekee, on suomalaista mystiikkaa - elitistymässäkö?
        Kyllä silmät ovat räpsähtäneet.

        itse asiassa persujen äärioikeistolainen politiikka on saavuttanut kaiken mitä tässä ajassa voi saavuttaa. Ja vielä niin että kaiken tuloeroja lisäävän kurjistamisen voi laittaa kepun ja kokoomuksen syyksi. Että enhän minä mutta pojat. Ja kun hallitus hajoaa voi taas vaalien ajaksi kääntää takkia ja puhua köyhistä.


      • Pulp-fictio kirjoitti:

        Tämä on hallitus, mitä häpeän. Saimmeko sellaiset edustajat kuin ansaitsimme? Näinhän kuitataan istuvat.
        Tuo on melkoista jossittelua, että nykyhzllitus joutuu tekemään sitä tai tätä. Onhan linja ollut selviö. Mitä perust siellä tekee, on suomalaista mystiikkaa - elitistymässäkö?
        Kyllä silmät ovat räpsähtäneet.

        "Pulp-fictio"

        Kun edessä on pakollisia ja inhottavia päätöksiä.
        On viisasta antaa joidenkin toisten tehdä ne.
        Ja vaalien jälkeen sitten kerätä hedelmät.
        Kehua kasvua ja tervehtymistä omaksi edukseen.
        Tietenkin pitää muistaa haukkua edellistä hallitusta.
        Seurailehan kannatus-ennusteita.
        Niin tajuat.
        Toivottavasti myös ymmärrät mitä on tapahtumassa.
        Ja ketkä ovat ne oikeat petturit.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Pulp-fictio"

        Kun edessä on pakollisia ja inhottavia päätöksiä.
        On viisasta antaa joidenkin toisten tehdä ne.
        Ja vaalien jälkeen sitten kerätä hedelmät.
        Kehua kasvua ja tervehtymistä omaksi edukseen.
        Tietenkin pitää muistaa haukkua edellistä hallitusta.
        Seurailehan kannatus-ennusteita.
        Niin tajuat.
        Toivottavasti myös ymmärrät mitä on tapahtumassa.
        Ja ketkä ovat ne oikeat petturit.

        H.

        hunksz

        Saat pystypeukun, ei lisättävää kirjoitukseesi.
        .


      • eppu2
        hunksz kirjoitti:

        "Pulp-fictio"

        Kun edessä on pakollisia ja inhottavia päätöksiä.
        On viisasta antaa joidenkin toisten tehdä ne.
        Ja vaalien jälkeen sitten kerätä hedelmät.
        Kehua kasvua ja tervehtymistä omaksi edukseen.
        Tietenkin pitää muistaa haukkua edellistä hallitusta.
        Seurailehan kannatus-ennusteita.
        Niin tajuat.
        Toivottavasti myös ymmärrät mitä on tapahtumassa.
        Ja ketkä ovat ne oikeat petturit.

        H.

        Tuo päätöksen teon lykkääminen, kannatuksen putoamisen pelossa, ei ole uusi asia, eikä myöskään ´hedelmien keräily.´
        Jos kansalla olisi vähänkin pidempi poliittinen muisti, kukaan ei kait äänestäisi kohta ketään.
        (Ei sitten nimitellä idiootiksi, tiedätkö, että nimittely kertoo nimittelijästä enemmän, kuin kohteesta.)


      • Pulp-fictio
        hunksz kirjoitti:

        "Pulp-fictio"

        Kun edessä on pakollisia ja inhottavia päätöksiä.
        On viisasta antaa joidenkin toisten tehdä ne.
        Ja vaalien jälkeen sitten kerätä hedelmät.
        Kehua kasvua ja tervehtymistä omaksi edukseen.
        Tietenkin pitää muistaa haukkua edellistä hallitusta.
        Seurailehan kannatus-ennusteita.
        Niin tajuat.
        Toivottavasti myös ymmärrät mitä on tapahtumassa.
        Ja ketkä ovat ne oikeat petturit.

        H.

        Kyllä, isi...
        Haukon henkeä.. mitä kaikkea ja mitä vielä


      • Pulp-fictio
        Pulp-fictio kirjoitti:

        Kyllä, isi...
        Haukon henkeä.. mitä kaikkea ja mitä vielä

        Hunksille vielä. Minulla on pidempi muisti. Edellinen hallitus oli jotenkin niin päättämätön. Kemiatko niin paljon voivat vaikuttaa kykyyn tehdä päätöksiä.
        Siellä taustallahan on 2008 muualla tapahtuneet kuplat muualla maailmassa.
        Tämäkö parempi.
        Onko säästöjä tullut? Eikö velka kasva edelleen eli edellisen hallituksen politiikka jatkuu piilossa. Nyt vain kammetaan sellaisia päätöksiä, mitkä vaikuttaa tuleviin vuosiin.
        Jos päätökset tuovat etua murtsikalla kansasta, ethos on outo.
        EK pyrki häiriköintiin tämänkin hallituksen alkuaikoina, siis yritti hallita sivusta. Ehkä sopi pääministerille silloin.
        Kun Metsä lähti, huutelut sieltäkin loppui.
        Tuo viittaus dem-vihreyteen ei oikein kanna.
        Toinen ehkä liian perinteisesti toimiva ja toinen elitistinen puuteripyllyjen ryhmä. Jatkuva viittaus tähän on kapeanäköistä.
        Virkamieshallitus edellisen jälkeen olisi ollut parempi ratkaisu.
        Koska tukkään numeroista, olisi kiva tietää, paljonko keskusvirastoissa on henkilöitä töissä ja paljonko ministeriöissä.
        Mitenkähän näille maakuntahallintomallissa on käyvä?


    • suomentiet

      sähköverkko meni jo.
      Sen kuten maanteidenkin suhteen on muistettava että jos omistaja nostaakin hinnat hivuttamalla vuosittain pilviin, niin meillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin maksaa. Vai luuleeko joku että pystyisimme rakentamaan rinnalle uuden suomalaisten omistaman sähköverkon?
      Eikä ihan helposti uusia teitä vaikka näillä yhtiön teillä liikkuminen maksaisi mitä.

      Ja kun se yhtiö on myyty taas jolekin ylikansalliselle firmalle, niin uskooko joku ettei käyttöhintöja nostettaisi joka vuosi.

      • Pulp-fictio

        Sähköverkkoasia kannattaisi vielä tutkia. Jostain vaietaan tahallaan.
        Toimittajat voisivat tehdä vähän töitä. Kuntalaisten oikeudet vai ns. ulkolaisten omistajien oikeudet...onko sittenkään oikein. Vaiennus.


    • Ohutta.yläpilveä.utsjoki

      Iha sama mitä mieltä olette, Sipilän mielestä Bernerin ehdotus maanteiden yhtiöittämisestä on mielenkiintoinen että kehityskelpoinen, nii tarttesko jotain tehdä vai jämähdettäisikö paikoilleen olla möllöttämään niin jospa meitä viisaammat sen miettisivät.

      • Pulp-fictio

        En kannata muutosta muutoksen vuoksi. Parempi, että möllötät vaan kuin möllötät enemmän epäviisaiden päätösten jälkeen..


    • Kirjanpitäjältä

      Selvitys parin vuoden takaa operaattoreiden osuudesta mm. hyväntekeväisyyslahjoitusten tulouttamisessa osoitti, että ne vievät n. 60% summista.
      Operaattoreiden sekaantuminen tähän esitykseen ei lupaa hyvää.

    • Itsemääräämisoikeuden kanssa on niin ja näin.
      Sähkönsaanti on elinehto, nykyään.
      Kun sähköverkko on jo muiden kuin suomalaisten omistuksessa, ja sähköntuotannosta pitää kohta kättä pääkatkaisijalla venäläinen ydinvoimayhtiö niin missä lienee se omaraisuus?

      Valtion tuella kasvatetaan tomaatteja ja persiljanippuja lumihangen keskellä kasvihuoneissa omavaraisuuden nimissä mutta sähkö ja tieverkko, rautatiet ja terveydenhoito myydään -tai annetaan- pois omasta hallinnasta.

      Vähän ontuvaa turvallisuusajattelua.

      • Pulp-fictio

        Ja pitäisi tutkia vielä kerran, mikä se ns. Ulkolainen yhtiö on = suomalaistenko omistama holdingyhtiö esim. Lichtenteinissa.
        Jotekin ajatellaan ooooo ulkolainen omistaja. Lakia voi muuttaa. Suomalaisten kansalaisten eduksi niin, että pakkosäähköä ei voi ja saa myydä.
        Siitä vain juristeille mietintämyssyt päähän. Ei se sen vaikeampaa ole.


      • Jos ne ei tieverkkoa möisi.
        En minäkään kannata tätä autoveromuutosta, mutta sille vaan on tilaus.
        Suomessa sairastetaan, että on Euroopan toiseksi vanhin autokanta.
        Suomen kun pitää olla jokapaikassa number one. Toinen on tämä päästöjuttu, siinäkin Suomi haluaa olla edelläkävijä.
        En ole varma, jos kymmenen vuotta vanha toimintakuntoinen auto romutetaan, ja ostetaan uusi tilalle, niin onko se kokonaisuutena niin ekologista.
        Aikanaan Niinistö oli valtionvarainministeri sanoi, liikenteeltä peritään määrätty määrä veroja, ne on polttoainevero, autovero ja käyttömaksut.

        Nyt uusien autojenvero laskee, ja päästöarvot otetaan tehtaiden manipuloiduista arvoista, niin käyttömaksukin on alempi, että vanhat autot kyllä poistuu, mutta laskee se käytettyjen autojen hinta.


      • eppu2
        Pulp-fictio kirjoitti:

        Ja pitäisi tutkia vielä kerran, mikä se ns. Ulkolainen yhtiö on = suomalaistenko omistama holdingyhtiö esim. Lichtenteinissa.
        Jotekin ajatellaan ooooo ulkolainen omistaja. Lakia voi muuttaa. Suomalaisten kansalaisten eduksi niin, että pakkosäähköä ei voi ja saa myydä.
        Siitä vain juristeille mietintämyssyt päähän. Ei se sen vaikeampaa ole.

        Niinhän nuo nyt sanoivat, että lailla turvataan yhtiön pysyminen valtion hallinnassa.
        Juu ja Sipilä piti itsellään, omistajaohjauksen.
        Onhan noita eläkevarojakin 40 miljardia sijoitettuna veroparatiiseihin ja muualle ulkomaille lisää. 1:nä vuotena niillä on maksettu eläkkeitä.
        Kyllä niillä tuotoilla mukavasti elää muutama johtaja, eläkeläisillähän ei omiin rahoihinsa ole mitään sanomista.


    • Ei ole pakkosähköä.
      ei ole pakko ostaa. Talonsa voi irrottaa sähköverkosta.

      Mutta vaihtoehtoa ei ole.
      Ei ole eikä tule yhteiskunnan hallinnassa olevaa sähköverkkoa johon voisit turvautua jos verkon omistajat nostavat hinnan pilviin tai asettavat muita ehtoja jota et halua hyväksyä.

      Lainmuutokset?
      Suomen valtio voi jarruttaa, johonkin pykäliin vedoten vaadittiin ettei aivan yhtenä vuotena saa nostaa hintaa pilviin. Lakia joka estäisi myyjää määrittelemästä hintaa tuotteelleen tai ehtoja miten sen suostuu toimittamaan ei tule. Ja venäläinen voimayhtiö kääntää katkaisijaansa tasan silloin kun haluaa. Ja sillä on siihen varaa, jos sen edut sitä vaativat.

      • eppu2

        Paneleilla saa sähköä.
        Vaatii tosin paljon alkupääomaa, jos meinaa talonsa sillä sähköistää.
        Nykylaskussa se energian hinta on vain murto-osa koko laskusta.
        On siirtoo, on alv, on sähköveroo.


      • eppu2 kirjoitti:

        Paneleilla saa sähköä.
        Vaatii tosin paljon alkupääomaa, jos meinaa talonsa sillä sähköistää.
        Nykylaskussa se energian hinta on vain murto-osa koko laskusta.
        On siirtoo, on alv, on sähköveroo.

        Ei oikein talvella onnistu. Valoisaa aikaa on kovin vähän ja silloinkin usein pilvistä. Juuri silloin kun sähköä eniten tarvittaisiin.
        Tuulivoima on sekin hankala , Omakotitalon saa toimimaan omilla sähkönlähteillä, mutta maksaa todella paljon.

        Olisi sittenkin ollut parempi että meillä olisi se yhdessä omistamamme ja hallitsemamme sähköverkko.


      • eppu2
        torpanäijä kirjoitti:

        Ei oikein talvella onnistu. Valoisaa aikaa on kovin vähän ja silloinkin usein pilvistä. Juuri silloin kun sähköä eniten tarvittaisiin.
        Tuulivoima on sekin hankala , Omakotitalon saa toimimaan omilla sähkönlähteillä, mutta maksaa todella paljon.

        Olisi sittenkin ollut parempi että meillä olisi se yhdessä omistamamme ja hallitsemamme sähköverkko.

        Tesla kait keksi systeemin, miten sähköä voidaan tuottaa rajattomasti ilmaiseksi kaikille.
        Hänen laboratorioonsa murtauduttiin ja papereita varastettiin.
        Kerrotaan, että ne ovat USA.ssa varastoituna johonkin kallion sisässä olevassa varastossa.


      • Jotain.positiivista

        Kahdessa viimeisessä sähkölasku on ollut parikymppiä pienempi kuin vuosikausiin.


    • felixsteiner

      Kenenkähän asialla ministeri Berner on tässä sateliitipaikannus laiteiston läpiajossa, taisipa Nokia kehitellä sen suuntaista laitetta jo vuosia sitten, kunhan vaan ei olisi menossa suurisuuntainen lobbaus josta kääritään rahat tietylle porukalle.
      Miksi tätä nykyistä yksinkertaista käyttömaksua nyt ollaan muutamassa jos säästyy 1,6miljardia niin valtion kassassa on juuri sellainen vaje joka on paikattava jollain muulla maksulla tai verolla.Miksei tästä 1,6miljardista voida ohjata enemmän liikenneväylien kunnostukseen. Nyt jos uusien autojen veroa tiputetaan 4-5tuhanteen euroon niin rahakkaammat ihmiset siitä hyötyvät ja ne vähävaraisemmat joilla ei ole varaa ostaa uutta autoa ja joutuvat ajamaan pitkiäkin matkoja töihin ovat taas maksumiehinä. Onko tällä nyky keskustan johdolla tosiaankin kehäkolmosen ulkopuolisten maakuntien jäsenistön hyväksyntä tälle harjoittamalleen kokoomus politiikalle jossa aina laitetaan vähemmänrikkaat maksumiehiksi ja ajetaan uuden maan läänin asioita, minusta tuntuu että ei ole , eiköhän keskustan kannatus kumoua kumminkin pitkälti maakunnista eli maakuntien piiritoimistot voisivat vähän ruveta ottamaan kntaa ettei tule kato seuraavissa vaaleissa. Maria Kiviniemi sanoi että keskusta on urbaani puolue nykyään, enpä oikei usko tuohon.

      • Kepulimeininkiä

        ""Nyt jos uusien autojen veroa tiputetaan 4-5tuhanteen euroon niin rahakkaammat ihmiset siitä hyötyvät.""

        Tässäkin on Kako ja Kepuli lehdistön puolelta syötetty mediaan tarkoituksella muunneltua totuutta. Suurin osa autoilijoista vaihtaa auton uudempaan ja vanha jää vaihdossa autoliikkeeseen. Auton myyjä laskee tietenkin vaihtoauton hyvityshintaa ainakin uudesta autosta tulevan veroedun verran, joten ainoastaan jos ostaa uuden auton ilman vanhaa vaihtoautoa hyötyy veroedusta.


      • eppu2
        Kepulimeininkiä kirjoitti:

        ""Nyt jos uusien autojen veroa tiputetaan 4-5tuhanteen euroon niin rahakkaammat ihmiset siitä hyötyvät.""

        Tässäkin on Kako ja Kepuli lehdistön puolelta syötetty mediaan tarkoituksella muunneltua totuutta. Suurin osa autoilijoista vaihtaa auton uudempaan ja vanha jää vaihdossa autoliikkeeseen. Auton myyjä laskee tietenkin vaihtoauton hyvityshintaa ainakin uudesta autosta tulevan veroedun verran, joten ainoastaan jos ostaa uuden auton ilman vanhaa vaihtoautoa hyötyy veroedusta.

        Voi päteä vain, jos vaihtoautokin on vielä aika hintava.
        Politiikothan syöttää asioista sitä tietoa, minkä ne ajattelee suuren enemmistön hyväksyvän ja toivovat, ettei kukaan ajattele asioita pidemmällä tähtäimellä.
        Ikävät puolet asioista jätetään mahdollisimman vähälle huomiolle tai huomiotta.


      • Näin.maa.makaa

        Köyhä valtionkassa tarvitsee veronsa, sen tietää Soini kun teki kateellisuusveronsa joka taitaa mennä lävitse.


      • bessie-
        Näin.maa.makaa kirjoitti:

        Köyhä valtionkassa tarvitsee veronsa, sen tietää Soini kun teki kateellisuusveronsa joka taitaa mennä lävitse.

        Jos niitä "huvikuunareita ja juppiskoottereita" tarkoitat, niin mahtaako niistä kertyä edes sitä mikä makeisverosta luopumisella jää saamatta?


      • Soini.Tolkunmies
        Näin.maa.makaa kirjoitti:

        Köyhä valtionkassa tarvitsee veronsa, sen tietää Soini kun teki kateellisuusveronsa joka taitaa mennä lävitse.

        http://yle.fi/uutiset/3-9416603

        Soini teki miehen työn ja lyttäsi Bernerin esityksen. Hyvä Soini


      • Sonin.vilunki
        bessie- kirjoitti:

        Jos niitä "huvikuunareita ja juppiskoottereita" tarkoitat, niin mahtaako niistä kertyä edes sitä mikä makeisverosta luopumisella jää saamatta?

        Nii suomessa on tuhansia muutaman satasen arvoisia veneitä jotka joutuisi verolle, voi olla tai ei tuleeko menemään läpi. Bernerin ajama tie juttu on suuntaa antava suunitelma.


      • bessie-
        Soini.Tolkunmies kirjoitti:

        http://yle.fi/uutiset/3-9416603

        Soini teki miehen työn ja lyttäsi Bernerin esityksen. Hyvä Soini

        Eikös tuon ole yksi ja toinen lytännyt jo aikapäiviä sitten (olisinkohan alkukesästä lukenut ainakin vihreiden ja demareiden "täystyrmäyksiä" ja "lyttäyksiä"), Soini lyttäsi vasta nyt. Ettei vain olisi odotellut, josko sittenkin kansa rupeaisi osoittamaan lämpenemisen merkkejä kun houkuttimeksi tarjotaan autoveron poistamista peräti kokonaan ja polttoaineveroihin roimia alennuksia.


      • eppu2
        bessie- kirjoitti:

        Eikös tuon ole yksi ja toinen lytännyt jo aikapäiviä sitten (olisinkohan alkukesästä lukenut ainakin vihreiden ja demareiden "täystyrmäyksiä" ja "lyttäyksiä"), Soini lyttäsi vasta nyt. Ettei vain olisi odotellut, josko sittenkin kansa rupeaisi osoittamaan lämpenemisen merkkejä kun houkuttimeksi tarjotaan autoveron poistamista peräti kokonaan ja polttoaineveroihin roimia alennuksia.

        Vihreät ja demarit ovat oppositiossa ja Soinin puolue hallitusvastuussa.
        Miksi ulkoministeri rupeaisi räksyttämään siinä vaiheessa asiaa, kun ei asiaa vielä oikeastaan edes ole ollut, korkeintaan vasta alkukaavailussa.
        Nythän selvitys vasta julkaistiin.
        Empä usko, että tässä asiassa olisi mitään ´odotellut.´


      • bessie-
        eppu2 kirjoitti:

        Vihreät ja demarit ovat oppositiossa ja Soinin puolue hallitusvastuussa.
        Miksi ulkoministeri rupeaisi räksyttämään siinä vaiheessa asiaa, kun ei asiaa vielä oikeastaan edes ole ollut, korkeintaan vasta alkukaavailussa.
        Nythän selvitys vasta julkaistiin.
        Empä usko, että tässä asiassa olisi mitään ´odotellut.´

        Itsestäänselvyyksiä. Joka tapauksessa Soinin "kohtelias täystyrmäys" tuli vähän myöhässä, myöhemmin kuin esimerkiksi Orpon, joka tosin ei käyttänyt täystyrmäys sanaa.


      • Tarkentaja
        bessie- kirjoitti:

        Eikös tuon ole yksi ja toinen lytännyt jo aikapäiviä sitten (olisinkohan alkukesästä lukenut ainakin vihreiden ja demareiden "täystyrmäyksiä" ja "lyttäyksiä"), Soini lyttäsi vasta nyt. Ettei vain olisi odotellut, josko sittenkin kansa rupeaisi osoittamaan lämpenemisen merkkejä kun houkuttimeksi tarjotaan autoveron poistamista peräti kokonaan ja polttoaineveroihin roimia alennuksia.

        Bessie, olet väärässä. Puhutaan eri asioista.


      • eppu2
        bessie- kirjoitti:

        Itsestäänselvyyksiä. Joka tapauksessa Soinin "kohtelias täystyrmäys" tuli vähän myöhässä, myöhemmin kuin esimerkiksi Orpon, joka tosin ei käyttänyt täystyrmäys sanaa.

        Miten niin myöhässä, toissapäivänähän selvitys vasta julkaistiin ja Jussi Niinistö toi perussuomalaisten kannan heti esiin.
        Soini sanoi tänään samaa omin sanoin.


      • bessie-
        Tarkentaja kirjoitti:

        Bessie, olet väärässä. Puhutaan eri asioista.

        Ilmeisesti.
        Selvityksen teko ei tullut yllätyksenä Soinille, Orpolle tai Sipilälle, eikä oikeastaan kenellekään joka vähänkin asioita seuraa. En nyt ehdi/jaksa/osaa oikein kattavasti ja selvästi tuoda tässä kirjoittamalla ajatuksiani esille, kysymyshän ei ole ihan yksinkertaisesta asiasta. Mitä muuten tarkoittaa "täystyrmäys" Soinin sanomana. Tyrmääkö hän siis myös autoveron poistamisen??!


      • eppu2
        bessie- kirjoitti:

        Ilmeisesti.
        Selvityksen teko ei tullut yllätyksenä Soinille, Orpolle tai Sipilälle, eikä oikeastaan kenellekään joka vähänkin asioita seuraa. En nyt ehdi/jaksa/osaa oikein kattavasti ja selvästi tuoda tässä kirjoittamalla ajatuksiani esille, kysymyshän ei ole ihan yksinkertaisesta asiasta. Mitä muuten tarkoittaa "täystyrmäys" Soinin sanomana. Tyrmääkö hän siis myös autoveron poistamisen??!

        Eihän nyt selvityksen teko mikään yllätys ollut. Hallitushan oli pyytänyt selvitystä.
        Mutta ei kai nyt ministeritasolla keskeneräisiä selvityksiä kommentoida.
        Täystyrmäys saattaa olla Soinin normaalia kielen käyttöä.
        Autoverosta pitäisi varmaan kysyä hältä itseltään.
        Orpohan sanoi, ettei mitään muutoksia autoveroon tule tällä hallituskaudelta.


      • bessie-
        eppu2 kirjoitti:

        Eihän nyt selvityksen teko mikään yllätys ollut. Hallitushan oli pyytänyt selvitystä.
        Mutta ei kai nyt ministeritasolla keskeneräisiä selvityksiä kommentoida.
        Täystyrmäys saattaa olla Soinin normaalia kielen käyttöä.
        Autoverosta pitäisi varmaan kysyä hältä itseltään.
        Orpohan sanoi, ettei mitään muutoksia autoveroon tule tällä hallituskaudelta.

        "Autoverosta pitäisi varmaan kysyä hältä itseltään."

        Niin, olihan sen poistaminen yksi hänen vaalilupauksistaan. Mutta mitä sitä vielä kyselemään, onhan tässä hallituskautta jäljellä vielä.


    • Ihmelaatikolla

      Esko Aho, Jorma Ollila ja muut jotka tulee vielä keräämän PALJON rahaa Suomen valtion omistamista teistä autoihin asennetuilla "Ihmelaatikoilla" !

      Tämä on oma ennustus, kun katsoin YLE-ykkösaamu ohjelmaa:
      Esko Aho ja Jörn Donner napit vastakkain yhteiskunnan tilasta – "Tämä on suoranaista hulluutta"

      • Aina.voi.pähkäillä

        Väylien tarkoitus on yleishyödyllinen valtion omistama yhtiöiden kautta.


      • polkupyöräilijä

        Yleishyödyllinen on aivan eri asia kuin yksityisten pääomasijoittajien kannalta hyödyllinen . Tarkoitus on siirtää valtion eli meidän kaikki strategisesti tärkeä omaisuus meidän päätösvaltamme ulottumattomiin. Taloudellinen hyöty seuraa mukana, ei mikään sijoittaja tee hyväntekeväisyyttä. Pääoman pitää kasaantua.


      • Ihmelaatikolla

    • radionkuuntelija

      Persujen kansanedustaja Ari Jalonen oli tuoreeltaan radiossa haastateltavana. Hänen mukaansa ainoa virhe oli se, että asia tuotiin nyt julkisuuteen. Olisi tarvittu valmistelu salassa ja nopeat toimet. Että semmoista demokratiaa.

    • talou

      Tämä osa---apinoinen ajatuksia---finniapinan...

    • Kepuparat

      KaKo perui tänään Orpon suulla Bernerin kaavailut, eipä siinä ollut muuta mahdollisuutta kun PS oli jo aikaa sitten ilmoittanut että ei ainakaan tämän hallituksen aikana tule kyttäyslaatikoita autoihin. Kepuli puolue on ollut hiljaa, mitä nyt Sipilä kehui Bernerin esityksiä. Taitaa nyt tulla Kepuleille pahasti takkiin seuraavissa vaaleissa, on sen verran yksityisautoja käytössä heidänkin vahvimmilla kannatusalueilla, jokohan äänestäjien silmät avautuivat näkemään totuuden puolueesta.

    • kanukinnostalkiaa

      jos maalaiset vois siirtya takaisin kavioaikaan,,ei kai perneri heppoja viela keksinyt verottaa??olisi se somaa kun vaari ja mummi ajelisi hepalla prismaan parkkipaikalle,,je heppa tiputtelisi niita pyoreita kakkaroita parkkiruutuun..mahtaisi siina prisman johtajan pasmat hiukan seota..
      ne hepan tuotteet olisi haluttuja esim. tomaattipenkkiin..
      jaa mutta mihin se parkkikiekko hepalla laitettais...otsaanko?

      • Nelivetotraktori

    • eppu2

      No niin, nyt se touhu pantiin poikki, arvashan sen, ettei tommonen voi toteutua.

    • JYRKKÄ_EI_SUUNITELMALLE

      OUTO ON Bernerin LIIKENNEKAAREN SUUNITELMA,

      miksi aina tavallista kuluttajaa kynitään rahat pois taktiikalla,

      kuinka kansalaiset on antaneet kaiken tapahtua ilman että olisi nostettu joku mellakka vääryyksistä,

      kansan kyniminen pitää loppua,

      rahat pois miljardööreiltä
      maksakoon ne kaiken
      niillehän meidän rahat on virranneet politikkojen avustuksella,

    • Aika.näyttää

      Asia on siltäkäsin loppu toistaiseksi, mutta ei varmaan kokonaan haudattu.

    • sipimeniretkuun

      Laita emäntä asialle ja ja juokse itte perästä tjms. sano vanha sananlasku. Tais Sipi mennä pahasti retkuun ko luotti tommoseen taivaanrannan selvittäjään.

    • Tämä saattoi olla hyvin pitkälle kansalaisaktiivisuuden voitto. Asiasta noussut tarpeeksi laaja vastustus sai vetämään homman takaisin. Just se persujen Jalosen ensilausunto jonka mukaan väärin oli vain asian julkistaminen kertoo siitä että jonkinlainen julkisen keskustelun pieni pelko hallituksella on persiissä. Ainakin tilapäisesti on torjuttu tieverkoston myyminen eniten tarjoavalle rahankeruuautomaatiksi.

    • Kansanvaltaonvaltaa

      Taas tarvitaan lapuanliikettä astaloita, viikatteita ja nuijia olalla,,niin kyllä ne poliitikot uskooettä tosissaan kansa on asialla..

      • "Taas tarvitaan lapuanliikettä astaloita, viikatteita ja nuijia..."

        On jo työn alla.
        Ilja Janitskinia presidentiksi ajava 'Suomi Ensin' hioo parhaillaan yksityiskohtia.

        http://i.imgur.com/HJOA1qk.jpg


      • orakkelin-totuus-kehiin

        Liikenneministerin selvitys uusista tieliikenne maksuista on tätä päivää. Elämme täällä Oravanpesä Onnelassa mennyttä aikaa. Jos olette ajaneet Keski-Euroopan teillä siellä Bernerin selvitys on tätä päivää ja hyvin menee, Hän maksaa joka teitä käyttää, sinänsä autoilu siellä on edullisempaa. Suomessa on viime vuosisadan perintönä maksussa olevat autoilusta valtiolle perittävät verot. Jos autovero poistuisi niillä Euroilla voisi maksaa jo erittäin paljon Bernerin uudistuksessa tulevia tieliikenne maksuja.

        Nuoriso hallituksessa joiden kokonaisvaltainen näkemys asiasta puuttuu, suhtautuu
        Malliin: vastustan kaikkea uudistusta, vaikka en näe kokonaisuutta. Nämä uuden aallon idealistit eivät siis näe metsää puilta. He vain nostavat verotusta aakkosjärjestyksen mukaan, ekana aakkosissa on: A = auto, kun aakkoset ovat loppuun käyty lopussa on: Ö = öljy. A:n ja Ö:n verotusta voi aina nostaa kun muuta ei löydy.

        Liikkenneministeri on tehnyt selvityksen tulevaisuuden ehdoilla, johon hallituksen
        Nappulaliigan älykkyys ei riittänyt orpo-pojan vauhdittamana.

        Aika näyttää, miten vähän hallitus ei osaa varautua tulevaisuuden tuomiin haasteisiin. Bernerin selvitys tuo esille tulevaisuuden mihin suuntaan tieliikenteen uudistuksissa pitäisi mennä.


      • expimot kirjoitti:

        "Taas tarvitaan lapuanliikettä astaloita, viikatteita ja nuijia..."

        On jo työn alla.
        Ilja Janitskinia presidentiksi ajava 'Suomi Ensin' hioo parhaillaan yksityiskohtia.

        http://i.imgur.com/HJOA1qk.jpg

        Poppoo asettaa ehdokkaita seuraaviin kunnallisvaaleihin, joten jos haluaa politiikkaan jotain uutta ja raikasta, niin tässä vaihtoehto.

        Tosin kunnanvaltuuteilla ei taida olla mandaattia taluttaa ketään kuopan reunalle tai saunan taakse, mutta ehkäpä saavat ajettua joitain muita tärkeitä asioita läpi.


      • eppu2
        orakkelin-totuus-kehiin kirjoitti:

        Liikenneministerin selvitys uusista tieliikenne maksuista on tätä päivää. Elämme täällä Oravanpesä Onnelassa mennyttä aikaa. Jos olette ajaneet Keski-Euroopan teillä siellä Bernerin selvitys on tätä päivää ja hyvin menee, Hän maksaa joka teitä käyttää, sinänsä autoilu siellä on edullisempaa. Suomessa on viime vuosisadan perintönä maksussa olevat autoilusta valtiolle perittävät verot. Jos autovero poistuisi niillä Euroilla voisi maksaa jo erittäin paljon Bernerin uudistuksessa tulevia tieliikenne maksuja.

        Nuoriso hallituksessa joiden kokonaisvaltainen näkemys asiasta puuttuu, suhtautuu
        Malliin: vastustan kaikkea uudistusta, vaikka en näe kokonaisuutta. Nämä uuden aallon idealistit eivät siis näe metsää puilta. He vain nostavat verotusta aakkosjärjestyksen mukaan, ekana aakkosissa on: A = auto, kun aakkoset ovat loppuun käyty lopussa on: Ö = öljy. A:n ja Ö:n verotusta voi aina nostaa kun muuta ei löydy.

        Liikkenneministeri on tehnyt selvityksen tulevaisuuden ehdoilla, johon hallituksen
        Nappulaliigan älykkyys ei riittänyt orpo-pojan vauhdittamana.

        Aika näyttää, miten vähän hallitus ei osaa varautua tulevaisuuden tuomiin haasteisiin. Bernerin selvitys tuo esille tulevaisuuden mihin suuntaan tieliikenteen uudistuksissa pitäisi mennä.

        Nii, että ensin tehdään alusta (valtio, maakunnat) ja yhtiöön palkataan toimitusjohtaja muu sakki, sitten tulevat operaattorit rahastamaan.
        Todellisuudessa rikkaat olisivat saaneet mallissa isomman hyödyn.
        Se kerrottiin, että isopäästöiset maksavat enemmän.
        Käytäntössä on niin, että iäkkäät, jotka ovat tottuneet vanhoilla autoillaan asiointireissunsa tekemään ja vähävaraiset, joilla ei koskaan ole ollutkaan rahaa uuteen autoon, olisi taas laitettu maksamaan kalliimman päälle.
        Siitä taas ei kukaan puhunut mitään, paljonko saastetta kertyy, kun joka toinen tai kolmas vuosi valmistetaan käyttäjälle uusi auto.
        Sitten, kun on kysymys näin tärkeästä isosta asiasta, ei se mene niin, että yksi ihminen joukkoineen päättäisi muutamassa kuukaudessa mullistaa kaiken mielensä mukaan.
        Missä valtionvarainministeri? Missä kansalaiskeskustelu?
        Sitäpaitsi polttoaineen hinnassa rahankeruu ei tarvitse isoja organisaatioita ja sen maksaa mitä ajaa.


    • RealistiN

      Tarpeeksi paksua juttua kun ensin asetetaan tarjolle niin on helpompi saada reippaan kokoinen polttoainevero tms. läpi ilman suurempaa kansannousua.

    • Onko.järkee

      Berner kangistu sinäkin vanhoihin kaavoihin.
      Soini lupasi ettei polttoaineseen kosketa kateellisuusvero se kyllä sopii.

    • isänmaallinenlojaali

      Lähtekää jo nyt johonkin muualle,mihinkä suuntaan tahansa,vaikka
      siperiaan,se tulee eteen kumminkin.Kidutus aika vain lyhenee.Me
      karistimme sian paskat kengistämme jo kauan sitten eikä yhtään
      kaduta,päinvastoin.Trumppilassa pärjää paremmin vaikka olis
      persaukinen bummi.Takaisen emme tule,vaikka "mätänis".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      59
      5869
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3717
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1988
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1799
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1219
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1027
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      53
      970
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      899
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe