Minulle kilppari?

Klaudia98

Mä oon miettinyt jonkuaikaa itselle sopivaa lemmikkiä. Olen allerginen hyvin monelle karvaiselle eläimelle, joten vaihtoehdot on aika vähissä. Ja kilpparista ois pari kysymystä, mitä olen miettinyt ja jotka on tärkeetä siinä mitä mun lemmikiltä haen. Eli siis olen kuullut, että ainakin maakilpikonnat syövät heinää, entäs muut? Heinäallergikkona en varmaan ainakin maakilpparia voi ottaa, kun tarvitsevat ehdottomasti heinää. Toinen kysymys on se että kuinka paljon kilpparit ulostaa, onko kovin sotkusia? Mietin lähinnä sitä että jos pitää huoneessa paljon vapaana. Oon kyllä kuullut ettei niitä sais kovin paljon lattialla pitää kuulemma, on vissiin liian vetoisa paikka? Ääntelevätkö kilpparit mitenkään, vai ovatko suht hiljaisia?
Asun itse suht tilavassa vuokratussa kerrostaloyksiössä, niin sillä kyselen, etten pilaa sitä kämppää lemmikillä :D.
Ja vielä yks kysymys, onko kilpparit ollenkaan seurallisia? Uteliaita taitavat olla ainakin, mikä minusta on tosi kiva piirre ja mikä oikeestaa saikin minut kiinnostumaan kilppareista. Kivaa on myös se että kilpparit pääsee nopeempaa kun mitä moni tietääkään :D.

Haluun jo etukäteen kiittää kaikkia vastanneita!

2

458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ellipoika

      Meillä on ollut maakilppari 20 v. Sillä kokemuksella:
      - pääruokavalio talvella on tummat salaatit, kesällä herkkua on voikukan lehdet salaattien lisäksi. Kurkkua, omenaa, tomaattia,... Kuiva heinä kuuluu ruokavalioon, jos kilpparin laittaa talviunille. Silloin ruokavaliolla tehdään "syksy". Kilpikonnan ruokavaliosat on netissä hyviä ohjeita.
      - meillä on terraario, jossa pidämme kilpparin ruuat ja lämpölampun. Ulosteita tulee harvemmin kuin kerran päivässä. Ulosteiden jälkeen kilpparin voi laittaa vapaalle. Meillä se on saunatilat, jossa on lämpölamppu ja lattialämmitys.
      - lattia on vetoinen paikka ja kilppari voi sairastua. Sitä kannattaa varoa, lääkitys annettiin pistoksina. Sen takia saunaosasto, missä on lattialämmitys ja ainavalmis kiuas, jonka alla kilppari viihtyy
      - maakilppari on äänetön
      - meidän kilppari on hyvin seurallinen ja utelias.

      Kilppari on pitkäikäinen, joten hankinta kannattaa harkita huolella.

      Jos päätät ottaa kilpparin, niin me olemme luovuttamassa omamme hyvään kotiin, koska muutamme pienempään asuntoon.

    • Klaudia98

      Kiitos vastauksesta!
      Olen tullut siihen tulokseen, ettei kilpikonna ole minulle sopivin lemmikki... Ei vastaa sitä mitä haen lemmikiltä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1555
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe