PDF tiedoston käyttö

laillinen

Hei,

jos nyt kysyn jotain, minkä ratkaisu edellyttää lain rikkomista, niin älkää vastatko, kiitos, en halua rikkoa mitään lakia.

Sain autoni maahantuojan ulkomaiselta internet sivulta autoni korjaamo käsikirjan, kirja on PDF muodossa, ja se on yli 400 sivua.
Ctrl F haku toiminto ei toimi kirjassa, onko siinä joku vika vai mistä on kyse?
Myöskään mitään kuvia tai tekstiä ei voi kopioida, onko se ominaisuus vai vika.

Ei tuosta tuollaisena mitään hyötyä ole millään lailla, ei voi hakea, ei voi koostaa itselleen dokumenttia jota sitten itse käyttäisi.

14

228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ehkä_skannattu

      Jos pdf on tehty skannaamalla korjausopas, joka sivulla on yksi iso kuva ja kuvista on paha tehdä tekstihakua.

      • Tuo ri ole MS:lle mikään ongelma. Jos lataa kuvia OneDriveen, MS katsoo kuvissa olevan tekstin ja indeksoi sen.


    • apinajagorilla

      Voi sen tallentaa koneelle.

    • ocrocrocr
    • tässäjotain

      Itse kokeilin juuri muuttaa tekstiksi skannattua tekstiä pdf-tiedostoista. Oli kymmenen eri pdf-tiedostoa.

      OCRFeeder-niminen ohjelma tunnistaa tekstin. Saa Ubuntun sovelluskaupasta ilmaiseksi. Minun pdf-dokumenttini olivat huonosti skannattuja, joten virheitä tuli, mutta suurin osa tekstisä oikein. Jos sinulla on parempilaatuisia skannauksia, niin voi tulla parempaa jälkeä.

      Sitten jos haluaa liittää monta eri pdf-dokumenttiä yhdeksi, niin sellainen ohjelma kuin PDF-Shuffler on kätevä. Senkin saa Ubuntun sovelluskaupasta ilmaiseksi.

      Kannattaa kokeilla, voi hyvinkin onnistua.

    • kirjotin-rikki

      PDF on tulostettava tiedosto

      • Väärin_arvasit

        Ei vain tulostettava vaan myös katseltava. Normaalisti PDF-dokumentista saa myös kopioitua tekstit ja kuvat mutta sen estämiseen/hankaloittamiseen on monia keinoja. Hyvin yleinen tiedostomuoto ohjekirjojen ja vastaavien kanssa, nykyisin erilaisten laitteiden käyttöoppaatkin tulevat usein PDF-tiedostoina eikä niitä ole tarkoitus tulostaa vaan lukea tietokoneella.

        PDF = Portable Document Format


      • dMF67QiG
        Väärin_arvasit kirjoitti:

        Ei vain tulostettava vaan myös katseltava. Normaalisti PDF-dokumentista saa myös kopioitua tekstit ja kuvat mutta sen estämiseen/hankaloittamiseen on monia keinoja. Hyvin yleinen tiedostomuoto ohjekirjojen ja vastaavien kanssa, nykyisin erilaisten laitteiden käyttöoppaatkin tulevat usein PDF-tiedostoina eikä niitä ole tarkoitus tulostaa vaan lukea tietokoneella.

        PDF = Portable Document Format

        Ruudulta luettaessa kuvien tarkkuus voi olla pienempi kuin tulostettaessa. Samalla myös tiedoston koko on pienempi. Tulostettaessa sellaisesta tulee melkoisen suttuisia kuvia. Mitään estettä tulostamiselle ei kuitenkaan ole.


    • laillinen

      Kiitos asiallisista vastauksista.

      Pitää kokeilla tuota OCRFeederiä jos sillä onnistuisi, sekä tuota linkkiä jonka ocrocrocr laittoi.

      Ei tämä dokumentti minusta ole skannattu kuva sivu, koska hiirellä saa kyllä tekstistä "kiinni", mutta se ei vaan "liittäydy" mihinkään.
      Välillä liittyy kysymysmerkkeinä, välillä jonain suttuna.

      Printtaamallakaan ei tule kunnollista, tarkoitan, että kun tästä printtaa sivun, jossa on kuva, niin kuva on ilman kunnon värejä, siis vaikka mustavalkoisena yrittää, niin tulos on heikko, kuva on aivan haalea suttu.
      Printteri on ehjä ja mustetta on.

      Tämä on siis aivan virallinen dokumentti, ja on sen näköinenkin kyllä.
      Kävin tänään paikallisessa kopiofirmassa kysymässä tulostusta, niin 30e mustana, ja jos värinä haluaa osan kuvista, niin onnistuu, se on sitten 50cent sivu, mutta luulen, että eivät tuota velottaisi, koska värikuvat on tosi pieniä.

      PDF MOD ohjelmaa kokeilin jo tuolta sovelluskaupasta, sillä tästä voisi poistaa turhat sivut ja sitten käydä tulostamassa liikkeessä.
      Edellytyksenä tietty, että he saavat nämä kuvat näkyviin.

      Harvinaista sinänsä koko juttu, että löytää tällaisen virallisen korjaamoille tarkoitetun oppaan, veikkaan että Suomessa olisi turha mennä kyselemään, itsekin törmäsin tähän ihan vahingossa.

      • keps

        Mitä tietoja näyttää PDF-tiedoston fonttitiedot? Onko osajoukko (Subset) ? Mahdollisesti jos fontin merkistöt on konvertoitu vektorigrafiikaksi, silloin niitä ei liene voi kopioida merkeiksi leikepöydälle, tästä ei minulla ole kokemusta mutta mutuna sanon.


      • laillinen

        Kaikki fontit ovat joko vakioiota tai upotettuja

        2E49a8Arial, Bold-Identity-H
        Tyyppi 1C(CID)
        Merkistökoodaus: Idnetity-H
        Upotettu

        1E48cfArial-Identity-H
        Tyyppi 1C(CID)
        Merkistökoodaus:Identity-H
        Upotettu

        Symbol
        Tyyppi 1C
        Merkistökoodaus:Custom
        Upotettu osajoukko

        Eli näin lukee tuolla ominaisuuksissa


      • keps

        Jaa-a, enpä osaa sanoa? Erikoistelta näyttää nuo numeroyhdistelmät ennen fontin nimeä "2E49a8Arial", Identity-H koodaus ei pitäisi olla ongelma, ainakin omalla kohdalla kopiointi on onnistunut, mutta tyyppinä on näkynyt yleenä TrueType (CID), Type 1 (CID) (ilman C:tä?). Tuo viimeisin Symbol näyttääkin sitten mystisimmältä, tuntematon merkistökoodaus? Voihan se olla että se manuaali on tullut jostakin intokiinasta ja siellä on käytössä omat hokkus-pokkus mentelmät että erikoisia kirjaimia saadaan PDF-tiedostoon näkyville? Epäilen että merkistökoodaus ei vain pelitä nyt, ettei siksi pysty kopioimaan leikepöydälle tai etsimään kun ei tunnista merkkejä?


    • 102030405060

      Se on varmaan kuva formaatissa, eli jokainen sivu on kuvatiedosto.

      On olemassa ohjelmia millä skannattuissa kuvissa olevaa tekstiä voi muuttaa oikeaksi tekstiksi jota voi sitten hakea ja koipioida, mutta ne ei aina ole ihan 100% varmoja ja saattaa muuntaa jotain väärin.

      Mutta sellaisella voisit lähteä liikkeelle, netistä löytynee ohjeita.

    • laillinen

      Ok, kiitos vaivannäöstä.
      Aion maanantaina, kun käyn tätä merkkiä myös edustamassa korjaamossa, niin kysyä saisinko heiltä tämän saman dokumentin vaikka tikulle.
      Katsoo sitten onko se samanlainen, jos on, niin varmaan jää tämä jumppa, tai sitten se on vaan otettava autotalliin mukaan jokin kone.
      Tulee kyllä vilunväristyksiä pelkästä ajatuksesta, olen yrittänyt pitää tietokoneet pois tallista, mutta, kai sitä voi 2000-luvulle tässä pikkuhiljaa hiipiä, onhan jo 2017.
      Tai sitten käyn tulostamassa ne haluamani sivut tuolla kopioliikkeessä, kuitenkin hyvä, että ylipäätään sai koko opuksen.
      Asia ratkeaa tavalla tai toisella.
      Kiitos jeesistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      313
      3566
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1250
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      49
      1212
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      182
      1161
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1147
    Aihe