raw vs jpg

jaakkokel

Kuvaatteko te "tosi kuvaajat" ainoastaan raw kuvia? Pääseekö jpg kuvan käsittelyllä lähellekään sävyjen toistoa esim maisemakuvauksessa. Miten suotimet toimii esim taivaan sävyjen toistossa?

17

312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuuuukkeli

      Itse kuvaan suurimmaksi osaksi jpeg-kuvia, mutta kyllähän raw-kuvasta saa kaivettua enemmän sävyjä. Jpeg-kuvauksessa on oikea valotus tärkeä. Puoliharmaasuotimella voi tietysti estää taivaan puhkipalamista, mutta kyllä siihen tarkoitukseen raw on parempi.

    • Canonisti_____minäkin

      Työn kulku on nopeampi .jpg:llä kuin raw:lla. Olen tähän asti kuvannut vain .raw:ta, mutta nyt on uusimman rungon, Fuji X Pro2:n .jpg joihinkin tarkoituksiin niin hyvää, että sitä tulee käytettyä.

      Alunperin .jpg:tä tuli kokeiltua, koska softani ei heti tukenut X Pro2:sta. Pakon edestä huomasi kuitenkin, että välillä tuo toimii ihan hyvin. Täytyysanoa, että paljon ovat runkojen algoritmit kehittyneet muutamassa viime vuodessa. Aikoinaan runkojen tuottamasta .jpg:stä ei ollut oikein mihinkään.

      • Ainakin Nikon rungot antavat mahdollisuuden kuvata samalla kertaa sekä jpg että nef (Nikon raw) kuvan ja yleensä kuvaan molemmat. Se vie korttitilaa mutta kortit ovat tänään halpoja.

        Eniten mielestäni on tuosta nef kuvasta hyötyä jos joku osa kuvasta jpg:nä ollessaan joko yli tai ali valottuu. jpg:n 8 bitin väreissä tasoja on vain noin 250 kpl ja monesti varsinkin tummissa kohdissa niiden avaaminen saa aikaan bittien rajojen näkymisen askeleina. Jo 12 bitin nef antaa samalla alueella liukuvärit joten sillä saa kuvan pelastettua.

        Hyvien jpg kuvien nef versiot voi tarkastelun jälkeen deletoida jotta eivät vie liikaa tilaa. D800 jota ehkä eniten käytän jpg kuvat ovat 10 - 15 Mb suuruisia ja nefit 50 - 60 Mb.


      • Canonisti______minäkin
        nikon_d90 kirjoitti:

        Ainakin Nikon rungot antavat mahdollisuuden kuvata samalla kertaa sekä jpg että nef (Nikon raw) kuvan ja yleensä kuvaan molemmat. Se vie korttitilaa mutta kortit ovat tänään halpoja.

        Eniten mielestäni on tuosta nef kuvasta hyötyä jos joku osa kuvasta jpg:nä ollessaan joko yli tai ali valottuu. jpg:n 8 bitin väreissä tasoja on vain noin 250 kpl ja monesti varsinkin tummissa kohdissa niiden avaaminen saa aikaan bittien rajojen näkymisen askeleina. Jo 12 bitin nef antaa samalla alueella liukuvärit joten sillä saa kuvan pelastettua.

        Hyvien jpg kuvien nef versiot voi tarkastelun jälkeen deletoida jotta eivät vie liikaa tilaa. D800 jota ehkä eniten käytän jpg kuvat ovat 10 - 15 Mb suuruisia ja nefit 50 - 60 Mb.

        Käytännössä juuri noin. Yhdelle kortille .jpg ja toiselle .raw.


      • Canonisti______minäkin kirjoitti:

        Käytännössä juuri noin. Yhdelle kortille .jpg ja toiselle .raw.

        Minä ahdan ne samalle kortille, ne on helppoa erotella myöhemminkin.


    • Ravistellaan

      Rawia mennään, hyvin harvoin on tarvetta ottaa ainoastaan jpg muodossa.

    • kIS6VsAX

      Kamera tallentaa molemmissa muodoissa. Yleensä jpg on aivan hyvä mutta kun tarvitsee säätää niin on sitten raw kuva mitä säätää.

    • kannattaa.kokeilla

      Kuvaan pääsääntöisesti filmillä. Digitoin ja skannaan raw:ina.

      Jos haluatte kokeilla filmikuvausta, niin eBayn kautta löytyy Irlannista huokea palvelu, joka kehittää negatiivifilmin ja skannaa Kodakin Pakon F-135 skannerilla ja tallentaa kuvat CD:lle 3k resoluutiossa.

      Tietenkin ihanin filmikuva tulee hieman isommalla filmikoolla kuin 135. 6x4.5 on hyvä - näin kookkaita digisensoreita ei olekaan kuluttajahintaluokassa tarjolla.

      Kerron tämän vain siksi, että moni tykkäisi enemmän filmin kuvanlaadusta kunhan vain alkaisi sillä hieman kokeilemaan. Voi olla iso kynnys diginäppäilystä siirtyä filmivalokuvaukseen.

      Kannattaa kokeilla.

    • Nikon_Kamera

      Jo kuvanlaatua filmiltä haluaa niin pitää mennä suoraan vähintään 6x7 hitaaseen negaan, ns. "täyskenno" parhaassa muodossaan (36 mPix ja yli) nääs päihittää kaikki 6x7 pienemmät filmikoot terävyydessä. Sitten kyllä moderni digi päihittää kaikki filmit valotusvarassa eli dynamiikassa.

      • jatämäontosi

        Terävyys on yliarvostettua!


      • SkarppiKalle

        Terävä huomio!


      • Jatämäontosi ei näköjään omista kunnon vehkeitä valokuvaukseen vaan kuvailee vanhalla kännyllä.

        Joissain kuvissahan "taiteellisen" vaikutelman vuoksi jopa blurrataan kuvaa mutta useimmat kuvat ovat sen paremman näköisiä mitä suuremmalla erottelulla/terävyydellä ne on otettu.

        Koskaan ei minun kohdallani ole tullut ongelmaa liiasta terävyydestä mutta sumeudesta kylläkin kun olen toheloinut kuvatessa tavalla tai toisella. Esimerkkinä kuvaaminen ensin käsin tarkennuksella ja seuraavana päivänä luottaen tarkennukseen kameran puolesta. Onneksi sen yleensä huomaa parin kuvan jälkeen kun huomaa jottei se optiikka toimikaan kuten yleensä.

        Kuvailen Nikon rungoilla D7100 ja D800 ja aika hyvin on terävyyttä riittänyt kun viitsii katsoa asioiden olevan kunnossa. Tuosta D(00 36 Mpix kuvasta olen tehnyt yhden 3 x 2 metrin kuvan kankaalle. Siinä on 4 pikseliä/mm2 eli 2 millillä ja kuva näyttää valokuvalta vähän kauempaa katsoen.

        Rungon ja kennon lisäksi objektiivi on olennainen osa terävyyden syntymistä. Vanhat optiikat eivät tahdo monetkaan kykenemään tarkkuuteen yli 20 Mpix kennolle täyskennoisenakaan. Itselläni on tuo ongelma vielä edessä jos haluat exaktia terävyyttä.


    • Oon kuvannut vuodesta 2003 pelkästään RAWa, mutta 5D mk3 SD-kortille tulee kuvattua varmuuden vuoksi jiipekit. Mulla on Eye-fi kortti jolla ne menivät tabletilta töllisteltäväksi, mihinkään muuhun niitä ei käytetä. Nyt wifijuttuun on tullut jotain vikaa, eivät enää siirry tabulle, valitettavasti.

      • Mikä Eye-Fi-kortti? Vähempien korttien tuki loppui syyskuussa. Eye-Fi mobi kortit toimivat yhä. On kolmannen osapuolen ohjelmia, joilla saa vanhatkin toimimaan. Minä sain tällä:

        https://play.google.com/store/apps/details?id=to.rcpt.fefi

        Tuo vaatii toimiakseen kortin WiFi-salasanan sekä upload avaimen (kumpikin on korttikotainen). Jos on asentanut EyeFi ohjelman koneelle, saa ne kaivettua sen konfiguraatiotiedostoista. Myös EyeFi:n julkaisema migraatio-ohjelma käy tähän (tietojen kaivamisen jälkeen ohjelman voi poistaa, jos siirtää vain tabletille)

        http://x2migration.eyefi.com/hc/en-us/articles/224494628-Download-Eye-Fi-X2-Utility

        Itse käytän korttia moodissa, jossa kuvat merkataan kirjoitussuojalla siirtoa varten. Tuo kai toimii myös täyssiirrolla. En tiedä voiko moodia vaihtaa enää. Eye-FI:n korttien toiminta oli hyvin pilvikeskeistä, vaikka varsinaisia pilvitoimintoja ei olisi käyttänyt.


      • Mulla on Sandiskin Eye-fi, sen tuki on vissiin loppunut? Oon asentanut tuon toisen APSin mutta tökkää siihen kun ei oo sitä salasanaa enkä oo mistään sitä löytänyt, paketissa ja ohjeessa sitä ei oo.


    • Canonisti________minäkin

      Raw. Jpegin kanssa pitää olla valotuksen kanssa tarkkana. Rawilla voi laittaa sinnepäin.

      • Muotokuvaajana en voi kuvata RAWiakaan kuinka sattuu. Ihonväri on kuvissa kriittistä ja vain oikein valotetuissa kuvissa saa ihonvärin helposti kohdalleen.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4513
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      94
      4484
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4096
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3017
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2621
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2173
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      342
      2125
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      204
      2089
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1725
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1472
    Aihe