Joudunko maksumieheksi?

Mutkia.matkassa

Jäin leskeksi jokin aika sitten. Keskinäisellä testamentilla saan hallita omaisuuttamme kuolemaani asti. Osa omaisuudesta on minun henkilökohtaista omaisuuttani, osa puolison kanssa yhdessä hankittua. Yksipuolinen avioehto suojasi minun omaisuuteni, puolisolla ei ollut siihen avio-oikeutta.
Omaisuus on kerrostalohuoneisto, auto, kesämökkipalsta ja asuntojen irtaimisto.
Perunkirjoitus on tietysti tehty, mutta perinnönjakoa ei.
Nyt yksi lapsista eroaa. Eron yhteydessä tehdään ositus, ja lapseni on yksi omistaja kuolinpesässä. Hänen osuutensa siis kuuluu osituksen piiriin.
Pitääkö nyt perinnönjako suorittaa? Asun itse asunnossamme, omistan siitä puolet ja toiseen puolikkaaseen on avio-oikeus. Olenko oikeassa, jos arvioin, että minun osuuteni asunnosta on 75 %? Loput, kesämökki ja muut olivat puolison nimissä, joten puolet niiden arvosta on lasten perintöä?
Miten minun tulisi menetellä? Jos arvioisin eroavan lapseni osuudeksi 10 000€, mikä varmasti on ihan Ok arvio, niin joudunko maksamaan tämän perillisen pois pesästä, että ositus voidaan suorittaa?
Kenen puoleen voisin kääntyä asian hoitamiseksi? En halua perintöriitoja, enkä eroavan parin elämää vaikeuttaa. Mutta olen huolissani siitä, että ilmeisesti joudun rahallisesti osallistumaan nyt täthän yllättävään käänteeseen.

21

455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarktark

      Tarkenna hiukan sitä, minkälainen keskinäinen testamenttinne oli eli oliko kysymyksessä keskinäinen omistusoikeus- vai hallintaoikeustestamentti?
      Lisäksi tarkenna sitä, mikä omaisuus ja minkälaisessa suhteessa on täysin sinun nimissäsi ja mikä omaisuus oli puolisosi kanssa yhteistä (ja millä osuuksilla).

      Tarkennuksen jälkeen on helpompi ottaa kantaa.

      • Mutkia.matkassa

        50% asunto-osakkeista on omaisuuttani. Toinen puoli kuuluu kuolinpesään. Muu omaisuus oli puolison perimä kesämökkipalsta ja hänen omistamansa autovanhus. Trafi siirsi auton nimiini ja se on myyty. Siitä en juuri hyötynyt, koska sain siitä pois vain sen, minkä olin joutunut siihen sijoittamaan, eli korjaukset, katsastuksen ja vakuutusmaksut.
        Testamentin nojalla minulla on hallintaoikeus koko omaisuuteen. Avioehto oli toispuolinen, joten minulla on avio-oikeus puolison omaisuuteen.


      • ruuperrii
        Mutkia.matkassa kirjoitti:

        50% asunto-osakkeista on omaisuuttani. Toinen puoli kuuluu kuolinpesään. Muu omaisuus oli puolison perimä kesämökkipalsta ja hänen omistamansa autovanhus. Trafi siirsi auton nimiini ja se on myyty. Siitä en juuri hyötynyt, koska sain siitä pois vain sen, minkä olin joutunut siihen sijoittamaan, eli korjaukset, katsastuksen ja vakuutusmaksut.
        Testamentin nojalla minulla on hallintaoikeus koko omaisuuteen. Avioehto oli toispuolinen, joten minulla on avio-oikeus puolison omaisuuteen.

        Linkki 4.1. avattuun keskusteluun sopii myös tähän. Jos tuo "jokin aika" on yli 6kk, eikä perilliset ole vaatineet lakiosiansa niin kaikki pysyy hallinnassasi ilman osuuden maksamista eroavalle. Mutta toki osuus huomioidaan laskennallisesti kuten linkin ketjussa on selostettu.


    • mitentämänytsittenmenee

      Mietin sitä, että mikäli eroava lapsesi ei vaadi mitään perinnönjakoa nyt, miten hänen puolisonsa voi vaikuttaa asiaan? Tarkoitan sitä, että kuka ja milloin tässä nyt sitten maksumiehenä olisi...? Sinulla kun on hallintaoikeus ja lapsilla vain omistusoikeus. Ei kai tässä vaiheessa lapsilla ole muuta oikeutta kuin vaatia lakiosaansa, vai? Ja jos he eivät sitä nyt vaadi, miten lasketaan sitten tuon perinnön arvo eroavan lapsen ja hänen tulevan ex-puolisonsa osituksessa?

    • Joudunko.maksumieheksi

      Eli eroavan parin ositukseen ei vaikuta toisen kuuluminen jakamattomaan kuolinpesään?
      Entä kun minusta aika jättää? Jos ero ei silloin vielä ole lainvoimainen?

      • mitentämänytsittenmenee

        Kyllä ositukseen varmaan kuuluu, jos toinen puolisoista osakkaana jakamattomassa kuolinpesässä mutta mietin, että millä euromäärällä...
        Eri asiahan olisi, jos sinulla ei olisi tuota hallintaoikeutta.
        Eli jos olisi "tavallinen" jakamaton kuolinpesä.
        Sellaisestahan yhden osuuden arvo olisi helposti määriteltävissä.

        Toivottavasti joku tästä erikoistapauksesta paremmin tietävä vastaisi.


    • 00530
    • Joudunko.maksumieheksi

      Jospa olen hiljaa enkä puhu mitään kenellekään. Ottakoot eroavat itse selvää asiasta.
      Jos kukaan ei halua nyt perinnönjakoa, niin siihen saattaa mennä vielä vuosia, ennen kuin se minun jälkeeni jaetaan lopullisesti. Perukirja tehtiin vuosi sitten ja perintöverolaput ovat tulleet.
      Olen valmis luopumaan kesäpaikasta, perilliset jakakoot halutessaan sen keskenään ja eropari miettikööt osituksensa siitä, mutta lain mukaan minä asun asunnossani loppuelämäni.

    • Olisko

      Testamentin voimaan tullessa on 1/2 vuotta aikaa hakea lakiosuutta.
      Keskinäisellä testamentillä joudutte hoitamaan ja huoltamaan hallussa olevaa
      omaisuuttanne poismenoonne saakka.Teidän hallussanne oleva omaisuus,ei kuulu
      lapsenne ositukseen.(Jos haluatte voitte antaa ennakkoperintöä,tehkää silloin ennakkoperintäperintä todistus.)Vävy tai miniä ei ole perijä.
      Jatka elämistä unohda koko asia.

      • ded

        Kuolleen vanhemman perintö kuuluu kyllä myös nyt eroavan lapsen ositukseen, mutta eroavan lapsen puoliso saa mahdollisen tasinkonsa vasta kun se vapautuu lesken hallinnasta, viimeistään tämän kuollessa.


      • Pitäisikö

        Joo.testamentti on tehty ja luettu on puolivuotta aikaa hakea lakiosuuttaan
        jos tämä on jäänyt hakematta menettää lakioikeutensa perintöön.Nämä kirjataan.
        Aloituksessa ei myöskään näy oliko eronneella pojalla avioehto vaimonsa kanssa.
        (Epäilen kyllä että poika ei ole hakenut lakiosuuttaan,jää niin usein hakematta.)
        Jos testamenttia ei olisi tehty,tilanne olisi toinen,eroavan lapsen puoliso voisi
        saada mahdollisuuden tasinkonsa puolisoltaan.


      • 00530
        Pitäisikö kirjoitti:

        Joo.testamentti on tehty ja luettu on puolivuotta aikaa hakea lakiosuuttaan
        jos tämä on jäänyt hakematta menettää lakioikeutensa perintöön.Nämä kirjataan.
        Aloituksessa ei myöskään näy oliko eronneella pojalla avioehto vaimonsa kanssa.
        (Epäilen kyllä että poika ei ole hakenut lakiosuuttaan,jää niin usein hakematta.)
        Jos testamenttia ei olisi tehty,tilanne olisi toinen,eroavan lapsen puoliso voisi
        saada mahdollisuuden tasinkonsa puolisoltaan.

        Ap:n tapauksessa testamentti oli HALLINTAOIKEUSTESTAMENTTI. Poika EI siten ole menettänyt oikeuttaan perintöön, sen sijaan poika - jos ei ole lakiosaansa vaatinut - on menettänyt oikeutensa saada lakiosa (½ x perintöosa) HALLINTAANSA lesken eläessä. Lesken kuoltua poika saa täyden perintöosan (jonka hän omistaa) hallintaansakin.

        Tuo lesken hallinnassa oleva pojan perintö otetaan huomioon pojan ja tämän vaimon välisessä omaisuuden osituksessa siten kuin ylempänä olevassa linkissä olen kertonut.


      • Olisko
        00530 kirjoitti:

        Ap:n tapauksessa testamentti oli HALLINTAOIKEUSTESTAMENTTI. Poika EI siten ole menettänyt oikeuttaan perintöön, sen sijaan poika - jos ei ole lakiosaansa vaatinut - on menettänyt oikeutensa saada lakiosa (½ x perintöosa) HALLINTAANSA lesken eläessä. Lesken kuoltua poika saa täyden perintöosan (jonka hän omistaa) hallintaansakin.

        Tuo lesken hallinnassa oleva pojan perintö otetaan huomioon pojan ja tämän vaimon välisessä omaisuuden osituksessa siten kuin ylempänä olevassa linkissä olen kertonut.

        Ei oteta .Ero päivänmäärä ratkaisee.Testamentti käsittää määrätyt oikeudelliset
        asiat. Leski on vielä elossa.Lapsi on yksi osakas kuolinpesässä,ilman lainhuutoa.
        Lapsesta tulee omistaja vasta sitten kun omistus on saanut lainvoiman.
        Joten minkä pojan?Lapsi on laillinen perijä erossa laillinen omaisuus ositetaan
        puolisoiden välillä,pian jokainen eroava on hakemassa puolisonsa perintöä.


      • 00530
        Olisko kirjoitti:

        Ei oteta .Ero päivänmäärä ratkaisee.Testamentti käsittää määrätyt oikeudelliset
        asiat. Leski on vielä elossa.Lapsi on yksi osakas kuolinpesässä,ilman lainhuutoa.
        Lapsesta tulee omistaja vasta sitten kun omistus on saanut lainvoiman.
        Joten minkä pojan?Lapsi on laillinen perijä erossa laillinen omaisuus ositetaan
        puolisoiden välillä,pian jokainen eroava on hakemassa puolisonsa perintöä.

        Höpön höpön. Eroava ei voi "hakea puolisonsa perintöä", mutta tuon perintöosan arvo otetaan osituksessa huomioon eronneen pojan varallisuutena siten kuin linkissä olen kertonut.


      • Mitensemenee
        00530 kirjoitti:

        Höpön höpön. Eroava ei voi "hakea puolisonsa perintöä", mutta tuon perintöosan arvo otetaan osituksessa huomioon eronneen pojan varallisuutena siten kuin linkissä olen kertonut.

        Etkös sinä 00530 itse sanonut täällä toisessa keskustelussa, että ei perillinen omista omaisuutta vaan omistaja on kuolinpesä? Sinua kyllä oikaistiin eli olit ilmeisesti väärässä vai? Eli omistaja on perillinen?


      • 00530
        Mitensemenee kirjoitti:

        Etkös sinä 00530 itse sanonut täällä toisessa keskustelussa, että ei perillinen omista omaisuutta vaan omistaja on kuolinpesä? Sinua kyllä oikaistiin eli olit ilmeisesti väärässä vai? Eli omistaja on perillinen?

        Höpöä höpön perään! Tuossa keskustelussa käytin termiä siten kuin sitä tällaisissa yhteyksissä yleensä käytetään. 88989 oli katkera, kun olin häntä aiheellisesti parissa kohdin oikaissut, ja ryhtyi saivartelemaan voidakseen antaa minulle takaisin. Siinä se.

        Omistajia ovat totta kai kuolinpesän osakkaat. Kuolinpesä omistajana on ainoastaan verotustermi. Puhutaan vaikkapa selvennyslainhuudon hakemisesta kuolinpesälle, mutta lainhuuto kyllä annetaan annetaan yhteisesti kuolinpesän osakkaille.

        Tässä tapauksessa poika ei omista mitään tiettyä omaisuutta jakamattomasta kuolinpesästä, mutta hän omistaa murtolukuisen osuuden jakamattoman kuolinpesän omaisuuteen - ja sillä on omaisuusarvo, joka pojan osituksessa otetaan huomioon hänen varallisuutenaan siten kuin olen esittänyt. Koeta jo ymmärtää tämä. Mutta jos et ymmärrä, niin ole sitten minun puolestani ymmärtämättä.


      • Mitensemenee
        00530 kirjoitti:

        Höpöä höpön perään! Tuossa keskustelussa käytin termiä siten kuin sitä tällaisissa yhteyksissä yleensä käytetään. 88989 oli katkera, kun olin häntä aiheellisesti parissa kohdin oikaissut, ja ryhtyi saivartelemaan voidakseen antaa minulle takaisin. Siinä se.

        Omistajia ovat totta kai kuolinpesän osakkaat. Kuolinpesä omistajana on ainoastaan verotustermi. Puhutaan vaikkapa selvennyslainhuudon hakemisesta kuolinpesälle, mutta lainhuuto kyllä annetaan annetaan yhteisesti kuolinpesän osakkaille.

        Tässä tapauksessa poika ei omista mitään tiettyä omaisuutta jakamattomasta kuolinpesästä, mutta hän omistaa murtolukuisen osuuden jakamattoman kuolinpesän omaisuuteen - ja sillä on omaisuusarvo, joka pojan osituksessa otetaan huomioon hänen varallisuutenaan siten kuin olen esittänyt. Koeta jo ymmärtää tämä. Mutta jos et ymmärrä, niin ole sitten minun puolestani ymmärtämättä.

        Sanoit näin, mikä on mielestäni väärin:

        00530: "Vaarin rahojen omistusoikeus EI todellakaan vaarin kuolinhetkellä siirry perillisille, niin kuin 88989 esitti, vaan vaarin jakamattoman kuolinpesän osakkaille, joihin lasten ohella kuuluu myös leski..."

        Ja tämä sitten oikaistiin.

        Eihän omistusoikeus leskelle siirry?? Eihän leski välttämättä saa kuolinpesästä mitään!!

        Eikä kuolinpesä omistajana kai nyt sentään mikään verotustermi ole?? Verotuksessahan nimenomaan katsotaan, että omistusoikeus siirtyy perilliselle heti perittävän kuollessa.


      • hpöhpöhpö

        Nyt Mitensemenee sekoittaa asiat. Omistusoikeus vainajan omaisuuteen ei siirry perillisille heti perittävän kuoltua. Eihän heti välttämättä edes tiedetä, ketkä kaikki perillisiä ovat ennenkuin perukirjoitus on tehty. Tai mitä perittävään omaisuuteen kuuluu. Pesässähän saattaa olla velkoja ym. Kuolinpesä on ensin omistaja ja voi olla hamaan tulevaisuuteen, mikäli sitä ei jaeta. Sen sijaan perilliset kyllä omistavat osuutensa kuolinpesästä. Sitten kun tiedetään, ketä kuolinpesän osakkaisiin kuuluu ja millä osuuksilla.


      • Mitensemenee
        hpöhpöhpö kirjoitti:

        Nyt Mitensemenee sekoittaa asiat. Omistusoikeus vainajan omaisuuteen ei siirry perillisille heti perittävän kuoltua. Eihän heti välttämättä edes tiedetä, ketkä kaikki perillisiä ovat ennenkuin perukirjoitus on tehty. Tai mitä perittävään omaisuuteen kuuluu. Pesässähän saattaa olla velkoja ym. Kuolinpesä on ensin omistaja ja voi olla hamaan tulevaisuuteen, mikäli sitä ei jaeta. Sen sijaan perilliset kyllä omistavat osuutensa kuolinpesästä. Sitten kun tiedetään, ketä kuolinpesän osakkaisiin kuuluu ja millä osuuksilla.

        Jos isäni on kuollut 15 vuotta sitten ja perintö jaettiin viime viikolla, ja sitten myyn omaisuutta, niin mistä lähtien olen omistanut omaisuuden? 15 vuoden ajan vai viime viikosta?

        Miten omistusaikani ja hankintamenoni katsotaan luovutusvoittoverotuksessa? Mitä hankintameno-olettamaa saan käyttää, 40 % (=olen omistanut omaisuden yli 10 vuotta) vai 20 % (olen omistanut omaisuuden alle 10 vuotta)?

        Ja jos kerran perillinen ei omistaisi perimäänsä omaisuutta, niin miksi se pitäisi ottaa huomioon hänen varoinaan avioero-osituksessa?

        Joko omaisuus omistetaan tai sitten sitä ei omisteta.
        Ei tässä voi olla mitäään välimuotoja.

        Se on tietysti selvää, että vasta perinnönjaossa määrittyy miten omaisuus jaetaan eli mitä konkreettista omaisuutta kullekin tulee.


      • Pitäisikö
        00530 kirjoitti:

        Höpön höpön. Eroava ei voi "hakea puolisonsa perintöä", mutta tuon perintöosan arvo otetaan osituksessa huomioon eronneen pojan varallisuutena siten kuin linkissä olen kertonut.

        Voinko siis minä,nyt jälkeen eron hakea perintöosan arvoa? Osituksessa oltiin kyllä
        tietoisia puolisoni tulevasta perinnöstä. Pitäisikö hakea osituksen kumoamista ja vaatia oikaisua.Vihkipäivän jälkeen sain tietää puolisoni perinnöstä.Ennen hääpäivää olin tietoinen tulevan puolisoni varallisuudesta,vaikuttaako nämä seikat
        silloiseen osituksen arvoon.


      • hpöhpöhpö
        Mitensemenee kirjoitti:

        Jos isäni on kuollut 15 vuotta sitten ja perintö jaettiin viime viikolla, ja sitten myyn omaisuutta, niin mistä lähtien olen omistanut omaisuuden? 15 vuoden ajan vai viime viikosta?

        Miten omistusaikani ja hankintamenoni katsotaan luovutusvoittoverotuksessa? Mitä hankintameno-olettamaa saan käyttää, 40 % (=olen omistanut omaisuden yli 10 vuotta) vai 20 % (olen omistanut omaisuuden alle 10 vuotta)?

        Ja jos kerran perillinen ei omistaisi perimäänsä omaisuutta, niin miksi se pitäisi ottaa huomioon hänen varoinaan avioero-osituksessa?

        Joko omaisuus omistetaan tai sitten sitä ei omisteta.
        Ei tässä voi olla mitäään välimuotoja.

        Se on tietysti selvää, että vasta perinnönjaossa määrittyy miten omaisuus jaetaan eli mitä konkreettista omaisuutta kullekin tulee.

        Mitensemenee: "Jos isäni on kuollut 15 vuotta sitten ja perintö jaettiin viime viikolla, ja sitten myyn omaisuutta, niin mistä lähtien olen omistanut omaisuuden? 15 vuoden ajan vai viime viikosta?"

        Vastaus: Viime viikosta yksilöidysti sen tietyn omaisuuden, joka sinun osallesi tuli. Siihen asti olet omistanut tietyn osuuden kuolinpesästä.


        Mitensemenee: "Miten omistusaikani ja hankintamenoni katsotaan luovutusvoittoverotuksessa?"

        Hankintameno on se omaisuuden verotusarvo, jota on käytetty toimitetussa perintö- ja lahjaverotuksessa. Eli perukirja-arvo.
        Hankintameno-olettamaa sovellettaessa perintönä tai testamentilla saadun omaisuuden omistusaika lasketaan perinnönjättäjän kuolemasta. Tämä on siis poikkeustapaus. Eli omistusaikaa ei lasketa siitä, kun perintö on saatu varsinaisesti omaan omistukseen.


        Mitensemenee: "Ja jos kerran perillinen ei omistaisi perimäänsä omaisuutta, niin miksi se pitäisi ottaa huomioon hänen varoinaan avioero-osituksessa?"

        Perillinen on osakas kuolinpesässä tietyllä osuudella. Tällä osuudella on arvo ja tämä osuus on perillisen omaisuutta, siis osuus kuolinpesästä.
        Siksi se lasketaan ositukseen mukaan avioerossa.

        - - -

        Jos kuolinpesällä ennen jakoa olisi ollut vaikka kiinteistö, sen olisi jakamattomassa kuolinpesässä myydä vain kuolinpesä. Esim. sinä et olisi voinut myydä "osuuttasi" kiinteistöön, koska sellaista ei vielä silloin ollut. Olisit sitä vastoin myydä osuutesi kuolinpesään. Ja se olisi tarkoittanut osuutta kaikkeen kuolinpesän omaisuuteen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3537
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1650
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe