Pyöräteille väylämaksu

LM_tiedottaa

Anne Bernerin esitys tulee poikimaan aikanaan myös väylämaksun pyöräilijöille sekä jalankulkijoille. Väylät siirretään valtion firmaan ja se tulee parin vuoden päästä tukkumyymään kulkuoikeuksia koko tiestölle, mukaan lukien pyörätiet (nidenkin rakentaminen ja ylläpito maksaa). Yksityiset yritykset eli vaikka nykyiset katsastusyritykset ostavat näitä tukkuoikeuskia ja alkavat myymään niitä autoilijoille ja pyöräilijöille. Suunnitteilal on myös jalankulkumaksu. Jos positut omalta tontilasi, pitää maksaa.

28

312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin-katkeraa

      Sitten heräsit.

    • jormaanneli

      joo ärsyttää tollaset viisastelija pskiaiset....jonninjoutavaa länkytystä! mene aloittaja politiikkaan ajamaan linjaasi

      • Tunti.turpaan

        Mää mää... mitäs määit määkijä mäntti?


      • näillä_mennään

        Aloittajahan on ilmiselvä provolija, joka vain lähinnä kritisoi satiirin keinoin Bernerin suunnitelmia.


    • Polokko

      Kyllä tässä kaikki osallistuu niihin verotalkoisiin, niin pyöräilijät kun kävelijätkin. Ei se ole yksistään autoilijoitten "etuoikeus". Kummallista että nuo pyörätiet ja ylipäätään kevyenliikenteenväylät jäävät näin talviaikaan paljon huonommalle hoidolle kuin autoille tarkoitetut. Luulisi asian olevan juuri päinvastoin. Autolla pääsee helposti lumessa ja sohjossa, mutta pyörällä se on huomattavasti hankalampaa. Monesti on jopa niin että viereiseltä autotieltä aurattu lumisohjo tekee kevyenliikenteenväylällä liikkumisen miltei mahdottomaksi ja toimenpiteellä kyseisen asian hoitamiseksi ei näytä olevan mitään kiirettä eikä aikataulua. Kummallista.

      • SekinVielä

        Taitaa mennä autoilijoiden veroeuroja pyöräilijöiden liukastumiskolhujen paikkuuseen melkoinen määrä...


    • Höpönhöpöä

      Mikään bernerin haaveista ei toteudu tällä hallituskaudella, seuraavalla kaudella berner ei ole ministeri.

    • BernerilleMallia

      Voisko se Juha Sipilä jo kertoa, että milloin kengät pistetään verolle? Tiatoo ooteltu jo kuin kuuta nousevaa. Vero vois olla esim. 500 euroa vuodessa lenkkareista ja kävelykengistä 700 euroa vuodessa. Vero voisi olla sidottu mm. valmistusmaan mukaan, että mitä kauempaa ne on Suomeen tuotu, sen enemmän veroa perittäisi. Siinä taas köyhimmät kärsisivät, kun joutuvat ostamaan niitä kauko-idässä tehtyjä halpakenkiä, joista just sen kalleimman kenkäveron pääsee maksamaan.
      Suomessa on paljon kenkiä, aina vauvan töppösistä asti, että kyllähän kenkäverolla melkoset summat saataisi kerättyä velkaisen valtion pohjattomaan kirstuun. Kävelyn takia kun joudutaan kevyen liikenteen väyliä, pihoja ym. hiekoittamaan ja siivoamaan hiekoista pois, eikä se oo mitään ilmaista lystiä, että kyllähän se kenkävero olisi ihan perusteltua ottaa käyttöön. Ja sitten kun pitää kenkäpoliiseille ruveta palkkaa maksamaan, kun ne ratsaa kaduilla kaikki pyörällä ja jalan liikkuvat, että onko kengistä verot maksettu ajallaan. Jos ei oo, niin kengät jää poliisin haltuun ja ne voi hakea katsastuskonttorilta viikon kuluttua. Satasen maksaa hakea. Sitten kun ne kenkäpoliisit käy kollaamassa kaikki kämpät, että montako kenkäparia kukin omistaa ja onko niistä kaikista verot maksettu?
      Jos kenkäveroa kiertää, on rangaistusasteikko 90 tunnista yhdyskuntapalvelua aina 9 vuoden ehdottomaan vankeusrangaistukseen asti. Riippuen siitä, kuinka törkeästi on veroa kierretty. Päälle tulee, luonnollisesti, korvaukset maksettavaksi. Se on kenkäparien määrä kertaa kenkäveron suuruus kertaa veronkiertämisaika (kuukautta).

      • Mukkelis.makkelis

        Kaikista kengistä menee vero. Nimittäin ALV. Sama ALV menee myös kengännauhoista ja suutarin tekemistä töistä.


      • BernerilleMallia
        Mukkelis.makkelis kirjoitti:

        Kaikista kengistä menee vero. Nimittäin ALV. Sama ALV menee myös kengännauhoista ja suutarin tekemistä töistä.

        Niin menee, arvonlisävero kenkiä ostettaessa nimittäin. Mutta Sipilän hallitus ei varmaankaan näe siinä mitään ongelmaa, että suomalaiset alkaisivat maksaa vielä erillistä kenkäveroa, jolla kustannettaisi mm. kevyen liikenteen väylien kunnossapitoa. :,D


    • 37man1

      Joo, ja kaikkiin pyöriin pitäisi laittaa kiinteät gps-laitteet ja sitten jokaista ajokilometriltä velotettaisiin tietty maksu.
      Hyvitykseksi pyörien arvonlisävero poistettaisiin ja pyöräilijöiden kunnallisveroa pienennettäisiin ja myös pyöräilijän polttoaineen (ruoan) veroa pitäisi pienentää.

      • BernerilleMallia

        Juu, ja sitten joku valvontakommissio valvomaan sitä sapuskan myyntiä kaupoissa, että kuka on pyöräilijä ja kuka ei, että menee ruoasta vähennettävät verot oikein.


    • satellittivahdit

      Joudunko kulkemaan pitkin metsiä tästä lähin kuin Havukka-ahon ajattelija. Vai laitetaanko satelliittipanta nilkkaan. Pärnerin esitykset ovat kuin hyttysenpaska maailmankaikkeuvessa.

    • PyöräOnIlmastoteko

      Valmiit ja rakennetut pyörätiet on jo maksettu verovaroista. Ei niiden käytöstä enää voida rahastaa vedoten pyöräteiden rakentamiseen.
      Rakennettu pyörätie myöskin kestää pyöräilyä satoja vuosia, koska pyörä on kevyt kulkuneuvo, joten polkupyörä ei tien pintaa saa millään keinoin kulutettua.
      Pyörätie siis kestää satoja vuosia toisin, kuin autotie.
      Autotietä pitää vähän väliä paikata ja päällystää uudelleen.
      Täysin uudelleen päällystetty autotie on urilla jo 5 vuoden kuluttua päällystämisestä.

      On vähän suuri ristiriita ympäristöasioiden ja päästöttömään liikkumiseen kannustamisella, jos pyöräilemisestä aletaan rankaisemaan.
      Pyöräily on mitä suurin ympäristö ja päästöjen vähentämisteko.
      Jos kaikki lopettaisivat autoilun ja alkaisivat pyöräillä, niin liikenteen onnettomuudet loppuisivat lähes kokonaan, liikenteen aiheuttamat kuolemantapaukset loppuisvat kokonaan ja ennenkaikkea ilmaston lämpeneminen pysähtyis ja ilmasto alkaisi kylmenemään ja tulisi jääkausi, joka ei sitten loppuisikaan koskaan.
      Myös monet sydän ja liikuntaelin sairaudet katoaisivat.
      Näillä syntysi miljardein eurojen säästöt.
      Yhden auton valmistus kuluttaa energiaa, luonnonvaroja ja saastuttaa enemmän, kuin yli 100 polkupyörän valmistaminen.

      • Pertsa.joo

        Satoja vuosia... just joo... hatusta taidat repiä lukemiasi. Eiköhän ne pohjolan sääolosuhteet, roudat sun muut, hoitele pyörätietkin nopeammin käyttökelvottomiksi. Jopa näinä ilmastonlämpenemisen aikoina.

        Jos ei olisi autoja, niin ei olisi fillareitakaan näissä määrin. Jotenkin se vaan rahti liikkuu muuten kuin fillarilla. Siis raaka-aineet, materiaalit, valmiit tuotteet jne. Ei ne kuule fillarilla kulje, autoja tarvitaan siihen. Eikä ne kulje kaikki laivoilla, junilla tai lentokoneillakaan. Eikä ajatuksen voimalla.

        Samoin ne porkkanat, luomuparsa ja kikherneet joita syöt, vessapaperi johon pyyhit takamuksesi sekä pienpanimon katajanmarjaolut kulkeutuvat kauppoihin todennäköisesti autokyydillä. Kuten myös tietokone/tabletti/kännykkä, jolla näpyttelet viisauksiasi tänne suoli.24 -palstalle.

        Tuossa nyt vain joitain esimerkkejä. Lienet kykeneväinen hahmottamaan niitä lisää, jos vaivaudut asiaa ajattelemaan.

        Valitan, mutta olet pyöräilijänä riippuvainen autoista.


      • hirveessä_kuosissa

        Juu ei kestä satoja vuosia. Kyllä kesti muuten kauan, että saatiin Orimattilan ja Lahden väliselle pyörätielle uutta asfalttia. Toistakymmentä vuotta se oli kuin lentopommitusten jäljiltä.


    • jalkaratasmään

      Ilman autoa pärjää yllättävän pitkälle. Polkupyörällä, oli kesä tai talvi kulkevat helposti vessapaperit kuin ruokatarvikkeet. Tiesitkö että noin 7km matkalla kaupungissa polkupyörä on yhtä nopea kuin auto. Ruuhkissa nopeampi.
      Autoilijasta tulee laiska. Autoilijan lapsista vielä laiskempia. Joka paikassa pitää päästä oven eteen ja muksuja kuljetetaan alle kilometrin matkoja treeneihin.
      Maksaisin mielelläni jopa pientä veroa jos pyörätiet olisi ympäri vuoden kunnossa. Nyt niille aurataan talvisin autoteiden lumet ja pyöräteiden auraus toimii miten sattuu.
      Suomi on pyöräilymaana vielä kehitysmaa. Tampereen pyörätiet on aivan luokattomia. Niiden rakentamisessa ei ole käytetty minkäänlaista logiikkaa ja ovat vaarallisia. Ihmekkös tuo, kun Tampereen pääliikenne suunnittelijalla ei ole edes ajokorttia.)

      • Verolle_saatettava

        Nopeus riippuu kaupungista ja reitistä sekä noudattaako pyöräilijä liikennesääntöjä.

        Ylempänä "Rakennettu pyörätie myöskin kestää pyöräilyä satoja vuosia"
        ei näytä kestävän, monessa paikkaa asfaltti halkeaa ja alle joudutaan laittamaan betoni tai muoviverkko sekä uudelleen päällystämään noin 10 vuoden välein joka tapauksessa. Talvikunnossapitokin kalliimpaa kuin viereisellä tiellä tai kadulla. Eli ei nämä pyörätiet ilmaisia ole rakentamisen jälkeenkään.

        Autoilijoilla on erikoisveroina mm. autovero, ajoneuvovero, käyttövoimavero, polttoainevero ja huoltovarmuusmaksu sekä taloyhtiössä autopaikkamaksu.
        Mitä lisäveroja ja maksuja pyöräilijät maksavat kevyenliikenteen reiteistä ja pyörän säilyttämisestä taloyhtiön varastossa?


    • jalkaratasmään

      Pyöräilijät maksavat normaali verot. Ei autolijankaan verot ole korvamerkittyjä. Taloyhtiöissä pyöräijä maksaa vuokrassa myös säilyttämisen. Sitäpaitsi yhdelle autopaikalle mahtuu helposti tarvittaessa vaikka 10 pyörää.
      Jos pyörätie rakennettaisiin kunnolla, se tosiaan kestäisi satoja vuosia. Italiassa ja sen lähiseuduilla on vielä kunnossa olevia Rooman vallan aikaisia väyliä.
      Koska suomessa ollaan vielä henkisesti keskiajalla, täällä autoilijat avoimesti vihaavat pyöräilijöitä kiilaamalla, soittamalla torvea ja näyttämällä centteriä.Keskieuroopassa ja etelässä on meininki jo ihan toista. Siis sivistysmaissa. Myös puhelin korvalla ajaessa autoilijan keskittymis kyky heikentyy, mutta eihän tälläiset lakipykät jumalaisia veronmaksajia koske. Autoilja luulee olevansa lakien yläpuolella. Onneksi poliisit on valppaita ja valvontakamerat toimii.
      Jokaisella on onneksi oikeus valita millä kulkuvälineellä haluaa kulkea.
      Minä kuljen mieluusti polkupyörällä, ja nautin elämästä.

      • Veroaverosta

        Italiaanoilla on vähän paremmat kelit, ei roudi, ellei sitten satu pikkuista maanjäristystä kohdalle.
        Autoilija maksaa myös ne kaikki muutkin normaalit verot ja vielä aiemmin mainituista veroista arvonlisäveron eli veroa verosta.


      • Kiinteistöverot

        Kiinteistöverojahan käytetään katujen auraamiseen ja hiekoittamiseen.
        Joten siinä maksamme jo katujen kunnossapidosta.


      • Maksulle_laitettava
        Kiinteistöverot kirjoitti:

        Kiinteistöverojahan käytetään katujen auraamiseen ja hiekoittamiseen.
        Joten siinä maksamme jo katujen kunnossapidosta.

        Talon viereisen yhdistetyn jalkakäytävän ja pyörätien hoito kuuluu kunnalle/kaupungille. Pelkkä jalkakäytävän puhtaanapito, auraus ja hiekoitus sille talolle, vaikka maksaa samat kiinteistöverot kuin se toinenkin.
        Eli pyörätie aiheuttaa ylimääräisiä kuluja yhteiskunnalle.

        Yhdelle autopaikalle mahtuu just ja just 10nen pyörää, mutta vain joka toiseen ruutuun...
        Kampissa autopaikka voi maksaa 70000€, koska pyöräilijä maksaa sen oman osansa eli 14000€ pyöräpaikastaan?
        http://www.hs.fi/koti/art-2000002889361.html


      • jalkaratasmään

        Jos on varaa maksaa 70 000t/€ autopaikasta niin tuskin käy tällä palstalla itkemässä pyöräteiden hintaa.
        Kaupunkien keskustoita pitäisi tehdä autottomia. Näi elävöitettäisiin kaupunkikulttuuria. Ja läskit auton omistajat saisivat käydä lähiöiden kauppakeskuksissa lyllertämässä lihapiirakka kädessään.


      • Maksukulttuuria
        jalkaratasmään kirjoitti:

        Jos on varaa maksaa 70 000t/€ autopaikasta niin tuskin käy tällä palstalla itkemässä pyöräteiden hintaa.
        Kaupunkien keskustoita pitäisi tehdä autottomia. Näi elävöitettäisiin kaupunkikulttuuria. Ja läskit auton omistajat saisivat käydä lähiöiden kauppakeskuksissa lyllertämässä lihapiirakka kädessään.

        Pyöräilijäiden pitää sitten maksaa kaikkien teiden ylläpito ja rakentaminen keskustoissa, ilmaisia teitä ei ole.
        Vinkkinä voisin sanoa, että ne kaupungit missä on keskustassa ajoa alettu rajoittamaan ja pysäköintiä vaikeuttamaan tai hintoja nostamaan, niin on aloittanut keskustojen näivettämisen, kun maksukykyiset siirtyy sinne ostoskeskittymiin.


      • jalkaratasmään

        On hyvä että autoilijoita rokotetaan kunnolla. Kovapäisiäkin ovat. Maksavat maailman kovimman autoveron, polttoaineveron, ja käyttömaksut. Sitten vielä ihmetellään kun suomessa on euroopan vanhin autokanta. Miksiköhän?
        Minä pyöräilijänä lainaan kavereilta autoa tarvittaessa. Siinäkin säästää pitkän pennin. Autoilijat ei tajua pyytää kun bensarahan. Kovapäisiä kun ovat.....
        Onneksi pyöräveroa ei tule suomeen koskaan. Ei sitä ole muuallakaan maailmassa.


    • jalkaratasmään

      Suomessa pystytään kyllä oikealla tien rakentamisella eliminoimaan routa ongelmat. Pyörätiet, jos olisi tahtoa, saataisiin Italian tyyliin kestämään 2000-vuotta.
      Asfaltti kartellit vain estävät tämän. Katsos ikunen työ tuo ikusen nälän.
      Minusta valtion pitäisi alkaa maksamaan kilometri maksua pyöräilijöille. Bernerin mustakarvainen laatikko vain joka pyörään ja maksua esimerkiksi 50 centtiä kilometri.
      Tässä esityksessä kaikki olisi voittajia. Kansanterveys paranisi ja sen myötä valtion terveyskulut laskisivat minimiin kun ylipaino-ongelmat, verenpaine, sydäntaudit ym ym pienenisivät minimiin ja Suomalaisista tulisi maailman tervein kansa. Hei me tienattaisiin tällä! Sanoisi Stubbikin.
      Lopulta autoteistä tehtäisiin pyöräteitä kun autoja ei kukaan tarvitsisi.
      Lisäksi ympäristöstä tulisi puhdas, hyvä hengittää ja melusaasteet poistuisivat.

      • IkuinenkesäJeah

        Eikun maksut kohdalleen jotta on varaa pohjata tiet viimeisen päälle ja tarvittaessa laittaa paalulaattaa. Mutta siitä huolimatta täällä ei päällysteet kestä 2000 vuotta. Kivetyskin tuppaa elämään...
        Ehkä 2000 vuoden kulttua, jos täällä on Italian ilmasto.


    • kovaakovaa

      Jos homoillessa tulee hanuri kipeäksi, niin turha autoilijan siitä on pyöräilijöitä syyllistää ja vaatia heille veroja. SP-poliklinikalla on AIDS testi ilmainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe