Korvakorut tulevat

KuMu2

Kukaan ei ole voinut välttyä huomaamasta sitä, että yhä useammalla vanhoillislestadiolaisella on korvakorut. Enää ne eivät ole niin selvä merkki uskon kieltämisestä. Ei, koska yhä useampi ihminen, joka on korvikset ottanut, pitää itseään yhä uskovaisena ja vanhoillislestadiolaisena.
Jotku saattavat vielä kauhistella tätä muutosta. Kaikki eivät edes miellä korvakorujen ottanutta uskovaiseksi. Haluankin kysyä, miksi venäläiset saavat tässä asiassa toimia toisin? Aiemmin on vedottu kulttuuriin. Siihen, että ne korvakorut vain kuuluvat venäläisten uskovaisten kulttuuriin. Kulttuuritkin voivat kuitenkin muuttua. Ovat muuttuneetkin. Tuskin mikään kulttuuri on säilynyt täysin samanlaisena aikojen alusta asti!

Viime aikoina kulttuurin muutos keskuudessamme on ollut ehkä nopeampaa, kuin koskaan aiemmin. Yhä useampi uskaltaa uhmata merkityksettömiä elämäntapanormeja. Jotku saattavat ottaa korvakorut myös eräänlaisena protestina. Uskon, että korvakorut tulevat vielä yleisesti hyväksytyiksi meikäläisten keskuudessa kunhan tästä pahimmasta kuohuntavaiheesta päästään ylitse. Onhan kulttuurimme ennenkin muuttunut. Lestadiolaisuuden alkutaipaleella oli esimerkiksi naispuhujia. Viuluakaan ei ole aina pidetty uskovaisen kulttuuriin sopivana jne. Esimerkkejä kulttuurin muutoksista löytyy varmasti muitakin.

41

662

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korvakorutkaikille

      Tämä korvakorujuttu on pakko olla yksi maailmanhistorian naurettavimpia vaatimuksia taivaaseenpääsyksi. Ihan kuin Jumala välittäisi onko koru korvassa vai ranteessa.

      • Mattiilda

        Samaa mieltä. Korvakoruttomalla linjalla kuitenkin vielä toistaiseksi menen... Useimmat kavereistanikin olisivat valmiita ottamaan korvakorut, jos niille saadaan yleinen hyväksyntä liikkeessämme. Korviskieltoa uhmaavat tahdotaan vielä tällä hetkellä helposti jättää lauman ulkopuolelle. Hieno juttu kuitenkin, että jotku uskaltaa olla tässä asiassa tien raivaajia. Kaikista meistä ei ole siihen!


      • Mattiilda kirjoitti:

        Samaa mieltä. Korvakoruttomalla linjalla kuitenkin vielä toistaiseksi menen... Useimmat kavereistanikin olisivat valmiita ottamaan korvakorut, jos niille saadaan yleinen hyväksyntä liikkeessämme. Korviskieltoa uhmaavat tahdotaan vielä tällä hetkellä helposti jättää lauman ulkopuolelle. Hieno juttu kuitenkin, että jotku uskaltaa olla tässä asiassa tien raivaajia. Kaikista meistä ei ole siihen!

        Onko todella näin; Useimmat kavereistanikin olisivat valmiita ottamaan korvakorut, jos niille saadaan yleinen hyväksyntä liikkeessämme.

        Pelkäät siis lahkoa enemmän kun Jumalaa? Luuletko, että korvakoruttomuus vie Sinut iankaikkiseen elämää?

        Voin vakuuttaa, että ei, Jumala on sen Sanaansa liittänyt.

        Kirjoitat; ... Korviskieltoa uhmaavat tahdotaan vielä tällä hetkellä helposti jättää lauman ulkopuolelle.
        Käsittämätöntä ihmis- orjuuttamista, vastoin Jumalan Sanaa, eikö Hävetä?
        Ole se tienraivaaja, ole maltillinen, se antaa itsellesi ja muille voimia ja jos potkivat ulos, ilo on Sinulla, Jeesuksen seurakuntia on joka kylällä ja kukaan ei kysele korviksista, eikä polta tupakkaa

        Eikä tarvitse pelätä pedofiliaa.

        Kes.


      • syntikiihottaa
        Mattiilda kirjoitti:

        Samaa mieltä. Korvakoruttomalla linjalla kuitenkin vielä toistaiseksi menen... Useimmat kavereistanikin olisivat valmiita ottamaan korvakorut, jos niille saadaan yleinen hyväksyntä liikkeessämme. Korviskieltoa uhmaavat tahdotaan vielä tällä hetkellä helposti jättää lauman ulkopuolelle. Hieno juttu kuitenkin, että jotku uskaltaa olla tässä asiassa tien raivaajia. Kaikista meistä ei ole siihen!

        Täällä päin muutama kaveri toimii tienraivaajina ja pitää salarakasta. Minäkin haluaisin mutta toistaiseksi salarakkaattomalla linjalla. Huorintekoa uhmaavat tahdotaan täällä helposti sulkea piirin ulkopuolelle... mutta tosi hyvä, että näitä avioliiton uhmaajia löytyy!


      • isonkirjansanoma

        Minä olen Herra, sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
        1Moos,4
        4 He luovuttivat Jaakobille kaikki hallussaan olevat jumalankuvat sekä renkaat, jotka heillä oli korvissaan, ja Jaakob kätki ne maahan Sikemin luona kasvavan suuren puun alle.

        Välillinen omaan ruumiiseen epäjumala
        Jopa vatsa ollut:
        3:19 heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa,


      • myösraha
        isonkirjansanoma kirjoitti:

        Minä olen Herra, sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
        1Moos,4
        4 He luovuttivat Jaakobille kaikki hallussaan olevat jumalankuvat sekä renkaat, jotka heillä oli korvissaan, ja Jaakob kätki ne maahan Sikemin luona kasvavan suuren puun alle.

        Välillinen omaan ruumiiseen epäjumala
        Jopa vatsa ollut:
        3:19 heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa,

        voi olla epäjumala.


      • tuossayllä

        Oleva Raamatun paikka on 1. Moos 35:4
        4 He luovuttivat Jaakobille kaikki hallussaan olevat jumalankuvat sekä renkaat, jotka heillä oli korvissaan, ja Jaakob kätki ne maahan Sikemin luona kasvavan suuren puun alle.

        Renkailla välillisesti muuttaessaan Jumalan luomusta,
        josta voi tulla epäjumala, Jaakobin perheväki
        luopui niistä.

        Ikäväkseen voi todeta, että joillakin Jumalan valtakunta käy halvaksi, ja oman kehon "kauneus" ja ego ylittää taivaan valtakunnan aarteiden arvon.

        Surullisena voi katsoa miten entinen tuttu tulee vastaan,
        Egosta on tullut vaelluksen ohjaaja.

        Tuosta ihmisen pyyteestä ja lopusta kertoo tuo
        Filippiläiskirjeen kohta 3:19

        Jumalan seurakunta ja itse Herra Jeesus ovat rukoilemassa,
        että tiensä kadottaneet saisivat palaamisen armon.

        Kerran koittaa päivä jolloin rihkama on arvotonta ja
        vain Isäni siunatut saavat periä maan.


    • Raamattu ei käsittele yksityiskohtaisesti korujen ja kosmetiikan käyttöä. Se osoittaa kuitenkin riittävän selvästi, että Jumala ei tuomitse sitä eikä muutakaan kaunistautumista.

      Raamattu oisoittaa selvästi molemmissa Testamenteissaan selvästi, että Jumala ei kiellä naista kaunistumasta mm. koruilla.
      Raamattu ei anna tukea myöskään sille, että naisen hiukset pitää lösöttää hoitamattomina, kuten liinakko hevosella. Niitäkin kyllä usein kammataan.
      Tulos jää ilman itsestään huolehtimista vähemmän kauniiksi ja miellyttäväksi.
      Esimerkiksi kuvaillessaan Jerusalemille vuodattamiaan siunauksia Jumala puhui tuosta kaupungista naisena sanoen: ”Minä somistin sinut koristeilla – –, ja sinusta tuli hyvin, hyvin kaunis. Hesekiel 16:
      1 Minulle tuli tämä Herran sana:
      2 "Ihminen, tee Jerusalemille tiettäväksi, millaisiin iljettävyyksiin se on syyllistynyt.
      3 Sano: Näin sanoo Herra Jumala Jerusalemille: Sinä polveudut Kanaanin kaupustelijoista, sinun isäsi oli amorilainen ja äitisi heettiläinen.
      4 Kelpo sukua! Kun synnyit, ei napanuoraasi katkaistu, vedellä ei sinua pesty, suolalla ei sinua hierottu eikä sinua kääritty kapaloihin.
      5 Mitään näistä ei sinulle tehty, sen vertaa ei kukaan sinua säälinyt eikä armahtanut. Sinut vietiin ulos ja jätettiin heitteille, niin vähäarvoisena henkeäsi pidettiin, kun synnyit.
      6 "Minä kuljin sinun ohitsesi ja näin sinut veressäsi potkimassa, ja kun makasit siinä veressäsi, minä sanoin sinulle: 'Jää eloon
      7 ja kasva suureksi!' Ja minä tein sinusta kuin niityn kukan. Sinä kasvoit ja vartuit, kehityit täydeksi naiseksi, sinun rintasi kaartuivat kiinteinä ja hiuksesi kasvoivat ja tuuheutuivat. Mutta sinä olit alaston ja paljas.
      8 "Minä kuljin sinun ohitsesi ja näin, että oli tullut aikasi, rakkauden aika. Minä levitin sinun yllesi viittani liepeen ja verhosin alastomuutesi. Minä vannoin sinulle valan ja solmin liiton kanssasi, ja sinä tulit minun omakseni -- näin sanoo Herra Jumala. [Jer. 2:2; Hoos. 9:10 | Ruut 3:9]

      9 Minä pesin sinut vedellä, huuhdoin yltäsi veren ja voitelin sinut öljyllä.
      10 "Minä puin sinut kirjailtuihin juhlavaatteisiin, panin jalkaasi pehmeät nahkakengät, kiedoin päähäsi pellavaisen liinan ja asetin upean viitan harteillesi.
      11 Minä kaunistin sinut koruilla ja sinun ranteesi kultarenkailla ja kiedoin kaulaasi kultaiset ketjut.
      12 Minä kiinnitin nenääsi kultarenkaan, ripustin korut sinun korviisi ja laskin hiuksillesi kimaltavan otsarivan.
      13 Sinä koristauduit kullalla ja hopealla, sinun vaatteesi olivat hienointa pellavaa ja kallista, kirjailtua kangasta. Ruoaksesi sait parhainta vehnäleipää, hunajaa ja oliiviöljyä. Niin sinusta kehkeytyi ihanan kaunis nainen, kuninkaille olisit kelvannut.
      14 Sinun maineesi kiiri kansojen keskuuteen, niin kaunis olit, olit täydellinen ihanuudessasi, jonka minä sinulle lahjoitin. Näin sanoo Herra Jumala.

      Kultakoruja myös verrataan Raamatussa myönteisessä hengessä myös ”viisaaseen ojentajaan”, jonka sanat altis kuulija ottaa vastaan (Sananlaskut 25:1, 12). 12 Kultarengas, koru puhtainta kultaa on viisaan neuvo auliille kuuntelijalle.

      Miten sitten Kristitty nainen kaunistuu?
      Timoteus kirjeessä suhtaudutaan hieman pidättyväisemmin, mitä Jumala Sanassaan sanoo, mutta ei suoranaisesti kiellä koruja.
      Kun kristityt naiset tuovat kauneutensa esiin häveliäällä tavalla, he antavat hyvän kuvan Jumalan ja seurakunnan opetuksista, mutta jos ajattelee fundamenttilaista, ja jopa Raamatun vastaista opetusta, niin ihmis- lait SRK;ssa painaa enemmän kun Jumalan Sana.

      Jotkut sanovat tähän, että samojen jakeiden mukaan nainen ei saa kaunistautua ”palmikoiduin hiuslaittein eikä kullalla tai helmillä tai hyvin kalliilla vaatetuksella, vaan hyvillä teoilla, mikä sopii naisille, jotka tunnustavat kunnioittavansa Jumalaa”. Merkitseekö tämä, että naiset eivät saisi laittaa hiuksiaan eivätkä käyttää koruja?
      Ei merkitse, sillä Raamattu puhuu kaunistautumisesta myönteisesti. Paavali ei niinkään kieltänyt tyystin koristautumista vaan kehotti naisia kaunistautumaan ensisijaisesti kristillisillä ominaisuuksilla ja hyvillä teoilla.
      Apostoli Paavali kirjoitti: ”Älkäämme – – enää tuomitko toisiamme, vaan päättäkää pikemminkin olla panematta veljen eteen kompastuskiveä tai lankeamisen aihetta.” (Roomalaisille 14:13.) Miten tämä liittyy siihen, millaisia valintoja teemme kaunistautumisen suhteen?

      SRK;ssa yleensä aletaan tehdä voimistuvaa yhteistyötä saatanan kanssa, erottaen ja jopa sitoen nainen Häneen.
      Kannattaa kyllä miettiä, kumpi on lähempänä saatanaa, yhteistyö hänen kanssaan, vai korvakoru.

      Olen valmis väittämään, ettei muista ns ”uskovaisia” tee yhteistyötä saatanan kanssa, kun SRK ja on tehnyt sitä 50 vuotta.

      Kristitty nainen voi kysyä itseltään: Mitä muut ajattelevat ulkoasustani? Ovatko seurakunnan jäsenet vaivautuneita, hämmentyneitä tai häpeissään ulkoasuni takia? Vaikka kristityllä naisella on oikeus pukeutua ja laittautua tietyllä tavalla, hän ei käytä oikeuttaan, jos hänen pukeutumistyylinsä herättää toisissa kielteisiä reaktioita (1. Korinttilaisille 1

      • Jatkuu;

        (1. Korinttilaisille 10:23, 24).

        Miten SRK suhtautuu ”pummiin”, joka haisee ja on likainen ja etsii Jeesusta. Kristityt seurakunnat ottavat Heidät vastaan, ja käyvät keskusteluja siitä, elääkö Jeesus vai ei.

        Mikä on tilanne RY;llä.

        Ei olemuksella menetä Iankaikkisuutta, mutta se menee selkeillä synneillä ja Jeesuksen uupumisella elämästä.

        Kes.


      • kempeleenpummille

        Kuka sinulta helluntaikeikari kysyi mitään? Oletko yhä sekaisin niinkuin siellä kirkon lattialla. Hulluntaisaastaa ulostat.


      • kempeleenpummille kirjoitti:

        Kuka sinulta helluntaikeikari kysyi mitään? Oletko yhä sekaisin niinkuin siellä kirkon lattialla. Hulluntaisaastaa ulostat.

        Väärä kommentointi.
        En kirjoittanut helluntailaisuudesta mitään?

        Sinä se sekaisin olet.


    • näin_ajatellen

      Kyllä kai Kesitas kirjoitti tuossa korujutusta oikein.

    • Dremeez

      Onko tää trolli? tule tänä päivänä ry:lle. Saat huomata sen, että lähes kaikilla on korvakorut. Se on mennyttä aikaa se, että vl-uskossa olisi korut kiellettyjä!
      Ry:llä saa huomata sen, että korvakoruja on yhdellä jos toisellakin. Ite en ole edes kuullut koskaan, että korut olis edes ollutkaan syntiä!

    • ROBERTUSvonHellen

      KEKSI JOTAI UUDEMPAA. KORVAKORUT LÖIVÄT ITSENSÄ LÄPI JO VUONNA 2O12. PÄIVITÄ ITSESI NYKYAIKAAN!!!!

      • NiPpeR-

        Korvakoruja alkoi näkymään jo vuonna 2008. Oiskohan se sitten ollut tuo 2012 vuosi, kun niistä tuli hyväksytympiä. Eri siioneita kiertäessä huomaa, ettei kaikkialla ole korvakorut vieläkään lyöneet itseään läpi. Joissain Rauhanyhdistyksillä tänä päivänäkin mennään aika koruttomalla linjalla kun taas joissain rauhanyhdistyksillä korut killuu useampien korvissa.


    • soluttaudu

      Korvikset, punaa huuliin...desantin naamioasu ? :)

    • suvaitseeko

      saako saarnaajalla olla jo liperit? siiismyös naisella!

    • Kesitas.Onko

      sinulla korvakoru? Iäkkäämmille herrasmiehille sopii kultainen pikkurengas toiseen korvaan. Mnäkin olen ajatellut juhlistaa sellaisella 90-vuotspävääni. Haluan nähdä kun lapset, lastenlapset ja lastenlastenlapset sävähtävät :-) ja kirkkoherra ja rauhanyhdistyksen johtokunta ja paikallinen yrittäjäyhditys ja Lions Club ja Rotaryt ja Vapaamuurarit ja Keskustapuolueen kunnallisjärjestö... ja urheiluseurat... ja...ja... muistakaan kaikkia, mihin sitä on tullut kuulutuksi, MTK tietysti ja Pohjolan Meijeri ja pyhäntäläinen talotehdas ja Kärkkäinen ja Ideapark.

      • Siiri15w

        Minusta tuollainen pieni kultarengas korvalehdessä pukee pappaa.


      • Sarnatuuppa

        Onko Kesitas mies? Olen aina pitänyt häntä naisena.


      • etten_paremmin_sano

        Sellainen pappa olisi vitsi ja naismainen, ruma.


    • Vastaus_Kesitakselle

      Tiedän ja tunnenkin useamman "pummin", joka on otettu vastaan kun on tahtonut tehdä synneistään parannuksen. Ovat vanhoillislestadiolaisia. Usko on osaltaan auttanut heitä pysymään raittiina.

      Et taida sittenkään tuntea meitä, kun epäilet, ettei "pummia" otettaisi vastaan... Koettaisit opetella oikeasti tuntemaan, niin vastakkainasettelut puolin ja toisin lieventyisivät. Kristus on sama.

    • Autuuskorvissa

      Onko korvakorut joku hirmu tärkeä juttu yleensä? Eivät kaikki edes seurakuntiin kuulumattomatkaan aina käytä korvakoruja. Mikä niistä tekee "asian", josta kannattaa palstatolkulla kirjoitella. Ihmettelen, mutta saahan toki kirjoittaa, eikä minun tarvitsisi lukea.
      Sehän on jokaisen aikuisen oma asia, mitä killuttimia päällään kantaa. Ei niistä korviksista autuaammaksi tule.

    • SyntiONsyti

      Kyllä maailman rakkaus ja koreus on edelleen synti.Ksikki vaan haluavat miedontaa raamatun sanaa.

    • wsdcfervbgt

      SRK on järjestämässä huhujen mukaan yllätystä.

      Olavi veli yllättää ja menee kohta puhumaan ison ry:n eteen - ja on korva- ja nokkarengas mukana.

      Onko Olvai lanseeraamassa taas jonkin uuden opin - huhut jkertoo ?

    • Kylläkorujaon

      Tiedänpä yhden puhujaveljen, jolla on prinssi albert. Siis penislävistys. Ja tämä on todellinen tosi.

    • olisinko_naismainen

      Joillakin, joiden pitäisi olla miehiä, on nuttura! Ihan kuin vanhoilla mummoilla ennen! Onko naurettavampaa kuin että miehellä on nuttura? Varmaankin nämä vetää kohta hameenkin päälleen. Pitkä tuka ja poninhäntä on samaa naismaista laatua.

      • Pitkä-tukka

        Sinä et ymmärrä mistään mitään. Miehen voima piilee pitkässä tukassa, se on pyhä.


    • kijssewm

      Voi pyhä jysäys, oletteko miestenne ja uskontonne vankeja? Löydän kummasti yhtäläisyyksiä Lestoissa ja Islamisteissa.

      Nainen on ihan miehen veroinen ja saa tehdä mitä itse parhaaksi katsoo. Eikä terveyttään eikä elämää tarvitse uhrata lasten teolle, niistäkin voi nauttia enemmän kuin ei ole joka vuosi raskaana.

      T. Uskossa elävä äiti.

      • nöyrryhän.kehotukseen

        Mahdatko olla elävässä uskossa. Tule sunnuntaina seuroihin niin me pojat saarnaamma synnit poisa.


    • pitkäänhellari

      Kyllä minusta on todella naurettavaa jos uskondogmeja mittaillaan sellaisilla asioilla kuin korvakorut. Kyllä minäkin muistan herätysliikkeestäni 80-luvulla, että ei oikein viitsinyt laulaa kuorossa, jos oli laittanut korvikset ja jos ne vielä oli ihan lävistämällä ripustetut.
      Todella minulla pyrki järki peliin. Mitä eroa on siinä jos sormessa on sormus kalliilla kivellä, kaulassa on kultavitjat killuttimineen (ne yleisesti sallittiin) ja sitten korut korvissa. Missä ihmeen vaiheessa se synti sujahtaa jos korun paikka siirtyy kolmisen kymmentä senttiä ylöspäin.
      Kerran eräs nainen, jolla oli sormessa kalliita sormuksia huomautti minulle vasta seurakuntaan tulleelle, että eikös sisarelle ole vielä synniksi kirkastunut nuo killuttimet korvissa. No minä siinä huomauttamaan, että eikös ne sormukset ole syntiä? Nainen vastasi, että nämäpä ovat hänelle aviomiehen ostama rakkaudenlahja. Olisihan voinut minullakin olla lahja puolisoltani, mutta silla kertaa ei sattunut niin.
      Onhan meille järkikin annettu. Mitä mieltä siinä on, jos tukan saa permanentata, mutta sen värjääminen on jo synti.
      Nainen olemukseen kuuluu kauneudentaju ja jo pienet tytöt rakastavat peilailla ja heillä on luontainen taipumus sellaiseen. Se kuuluu naiseuteen. Pojat ovat taas enemmän kiinnostuneita vauhdista ja on kilpailuvietti ja menopelit kiinnostavat.
      Raamattu ei kiellä koruja ja kohtuullista itsenä ehostamista kunhan siitä ei tule ylikorostus ja kilpailu erottua yli toisten naisten ja olla viettelyksenä miehille.
      Kautta maailman ja kulttuurien naiset ovat käyttäneet koruja ja niitä oli myös juutalaisilla naisilla.
      Nykyään en kyllä meikkaa ja käytä muuta kuin kaulakoruja. Syynä on yleinen laiskuus, ei missään nimessä vakaamus.

    • höyryäpukkaa

      No se on vaan sellaista että se järki pakkaa aina mattkustamaan viimesessä vaunussa.

      yksinkertaisuus pyrkii veturiin.

      • oiniitäaikojaviel

        Ei koruja eikä meikkejä. tytön pitää pysyä samanlaisena lapsena kuin oli tutustuessaan ekakerran herranviettelyyn. puhtaana neitsyenä mielessä.


      • aaahhhh

        Sinäpä sen sanoit


    • missäterveoppi

      Sanokaas nyt miten Jumalan käy siellä valtaistuimellaan jos pieni ihminen laittaa korvaan puolukan kokoisen jutun?

      sanooko Hän että nyt en enää kuuntele rukouksiasi enkä anna anteeksi syntejäsi niinkö?

    • T_Untija

      Synnintunto on kaksipiippuinen asia, me tarvitsemme herkkyyttä syyllisyydelle ja synnintunnolle, jotta voisimme elää vastullisesti maailmassa suhteessa lähimmäiseen, luontoon ja Jumalaan. Tälle ajalla yleistyvä ihmistyyppi on narsistinen, empatiaan kykenemätön ja ei-mistään syyllisyyttä tunteva. Erityisesti tämä koskee länsimaista, faustistista itsekkäästi itselleen aina vaan enemmän ahnehtivaa ihmistä, joka on ajanut koko maapallomme konkurssitilaan. Ja kun vuosikymmeniä sitten ainakin länsimainen nuoriso etsi tietä oikeidenmukaisempaan maailmaan, niin tänä päivänä motto usein on: minä ja me ensin! – Paavi Pius XII lienee lausunut edellämainitun toteamuksen ajatellen natsi- ja bolsevistisen ideologian mukaista kaikkivoipaista itsensä omaksi jumalaksi korottanutta ihmistä. Mutta syyllisyydentunnon puutetta oli myös läntisten voittajavaltioiden puolella.

      Kun kymmeniä vuosituhansia ihminen on etsinyt ikuista elämää uskonnoista ja niiden kautta tämän todellisuuden takaa, etsii aikamme ihminen sitä kauneusleikkauksista, vaihtoelimistä, superruuasta, geenimanipulaatiosta ja virtuaalitodellisuudesta.

      Mutta yliherutettu syyllisyys ja synnintunto antaa myös mahdollisuuden manipulointiin ja vallankäyttöön – mistä tunnemme esimerkkejä eri kirkkokuntien ja aatteiden historiasta, aina hoitokokouksiimme ja niiden ”jälkihoitoon” – tai vaikka Stalinin näytösoikeudenkäynteihin.

      Äärimmilleen herkistynyt synnintunto tukahduttaa ja musertaa ihmisen, eikä Jumala luomaansa siihen ole tarkoittanut. Jumala loi ihmisen kumppanikseen ja kuvakseen. Mutta vasta kun ihminen janosi myös eettistä jumalallisuutta ja täydellisyyttä, ihminen joutui eettisen vastuunalaisuuden suhteen omaan sarjaansa verrattuna muuhun luomakuntaan. Ja sillä tiellä me ”Adamin lapset” olemme. Kaikkivaltiaan, täydellisen Jumalan täydellisyyttä vaativan eettisen lain suhteen meidän syyllisyytemme on pohjaton, mutta kuten edellä blogisti ja PtM muistuttavat; ihmiseksi tullut Kristus täytti kaiken ja avasi meille armon tien.

      Eikä meidän tarvitse piehtaroida syyllisyydessä ”Tunne ainoastaan sinun pahat tekos…” (Jer. 3:13) Jumala on vajaamittaisutensa ja syyllisyytensä vajavaisestikkin ymmärtävälle ja kokevalle armollinen armahtaja:

      ”Mutta hän oli armollinen, ja antoi pahat teot anteeksi, … Sillä hän muisti heidän lihaksi…” (Ps. 78:38,39)

      ”Sillä hän tietää, minkäkaltainen teko me olemme: hän muistaa meidät tomuksi.” (Ps. 103:14

      Ja kyllä me ilman muuta tarvitsemme armollisuutta myös itseämme kohtaan, sillä sekin on pohjimmiltaan Jumalan armoa – kuten lähimmäistämmekin , erityisesti heikkoja ja särjettyjä kohtaan!

    • AimoVeli

      Aarno ja Olavi veljelle korvikset ja nokkarenkaat niin siinä se on ! Ja kuva hesariin.

    • ev.lut

      Minulla on ollut korvakorut 50 vuotta ja muita koruja vielä kauemmin. Ei ole Jumala silti hylännyt. Tosin en kuulu vl-liikkeeseen, ja voi olla, että vl-liikkeen jäsenille Jumala on säätänyt kovemmat säännöt.

    • nainenonsiveä

      Jos ihminen kehtaa julkisesti kulkea killuttimet korvissa, niin on silloin jo myynyt paholaiselle sielunsa.

      • silmänpalvojia

        mutta tupakkia saa siolla mahalla vetää posket lommolla, siitä Jeesus tykkää.
        Tarjoaisitko Jeesuksellekin röökiä?


    • näääinon

      1800-luvulla lars leevi laestadius keksi tämän uskonlahkon koska hän pelkäsi naisia ja halusi alistaa heitä täysin kaikkien ihmisoikeuksien vastaisesti. Pohjois-pohjanmaalla elämää kokemattomat tekopyhät lahkolaiset pitävät linjansa. Nainen tai mies ei saa nauttia elämästä puhumattakaan, että olisi oma itsensä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      73
      3350
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      562
      3170
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2682
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2052
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      313
      1864
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1845
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1775
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      129
      1424
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1261
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1238
    Aihe