Älä lue Mormonin kirjaa

1tode

Mormonin kirja on toisenlainen ilmoitus Jumalasta, joka on ilmoittanut olevansa Sana eli Raamatun henki kokonaisuudessaan.

Nimim. Selkeyttä kertoo Pyhän Hengen ilmoittavan Mormonin kirjassa. Se on aivan totta! Kyseessä on kuitenkin Map-kirkon oma Pyhä henki, ei Raamatun Jumala, joka itse on Sana. Se sana, joka Raamatussa todistaa "kolmikasvoisen" jumaluuden.

Jos siis haluat tietoa elävästä Jumalasta, älä etsi Häntä Mormonin kirjasta.

72

508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaksipisteto

      Mormonin kirjasta ei taida löytyä edes mormoniuskonnon omaa jumalaa Korotettua ihmistä, joten ei mormonienkaan kannata Mormonin kirjaa lukea.

      • Ei ole eroa Mormonien kirjan ja koraanin välillä


    • Selkeyttä

      Tutki ja ymmärrä!

      Johanneksen evankeliumin alussa sanotaan kuka oli Sana. Sana oli Jumalan luona, mutta Häntä itseäänkin kutsutaan Jumalaksi. Sana on Kristus. Myös Pyhä Henki on Jumala. He kaikki kolme ovat Jumaluuden jäseniä ja siksi Jumalia, mutta Isä on korkein, jonka tahtoa muut toteuttavat:

      Joh. 1
      1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. [1. Moos. 1:3 | Joh. 17:5 | Joh. 10:30; Room. 9:5; Fil. 2:6; Ilm. 19:13]
      2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
      3 Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä. [Sananl. 8:27-31; Room. 11:36; 1. Kor. 8:6; Kol. 1:16; Hepr. 1:2; Ilm. 3:14]
      4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valo. [Joh. 5:26; 1. Joh. 1:2 | Joh. 3:19, Joh. 8:12, Joh. 9:5, Joh. 12:35,46]
      5 Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.
      6 Tuli mies, Jumalan lähettämä, hänen nimensä oli Johannes. [Mark. 11:30]
      7 Hän tuli todistajaksi, todistamaan valosta, jotta kaikki uskoisivat siihen.
      8 Ei hän itse ollut tuo valo, mutta valon todistaja hän oli.
      9 Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.
      10 Maailmassa hän oli, ja hänen kauttaan maailma oli saanut syntynsä, mutta se ei tuntenut häntä.
      11 Hän tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
      12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen. [Room. 8:15; Gal. 3:26, Gal. 4:5,6; Ef. 1:5; 1. Joh. 3:1]
      13 He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta. [Joh. 3:5; Jaak. 1:18; 1. Piet. 1:23; 1. Joh. 5:4]
      14 Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta. [Mark. 1:11 | Kol. 2:9; 1. Tim. 3:16; 1. Joh. 1:1-3]
      15 Johannes todisti hänestä ja huusi: "Hän on se, josta sanoin: Minun jälkeeni tuleva kulkee edelläni, sillä hän on ollut ennen minua."

      • Höpölöpsis

        Miten tuo Johanneksen evankeliumin alku menikään Smithin innoitetussa versossa?


      • Höpölöpsis kirjoitti:

        Miten tuo Johanneksen evankeliumin alku menikään Smithin innoitetussa versossa?

        Eikö se ole jotain, että "Sana tuli Jumalasta" Muistaakseni Sana oli pienellä alkukirjaimella.


      • totuusonvoittaja kirjoitti:

        Eikö se ole jotain, että "Sana tuli Jumalasta" Muistaakseni Sana oli pienellä alkukirjaimella.

        Ei kun se oli näin "Ja evankeliumi oli sana, ja sana oli Pojan luona, ja Poika oli Jumalan luona, ja Poika oli Jumalasta."

        Tarkoittaa, että Jeesus on luotu ei ainutsyntyinen Jumalan Poika.


      • kaksipisteto

        Joh. evankeliumi loi kolminaisuusopin perustan, mutta ei tietenkään mahdollista mormonien jumalaa
        "1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala
        2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
        3 Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä."
        Tuossa ovat Jumala, Jahve, ja Jeesus mutta vasta kolminaisuusoppi teki Pyhästä hengestäkin jumalan UTt:ssa hän ei vielä sitä ole, kaikki kolme ovat myöhemmin sama, senkin alku on joh. evankeliumissa: "Minä ja Isä olemme yhtä."

        Jos kaikki on syntynyt messiaan voimalla, niin elementtien järjestelijäisä joka pikku hiljaa kehittyy jumalaksikin, on aika hupaisa myöhempi oheistuote. Olethan sinä aiemminkin joh. evankeliumia sensuroinut, tämäkään
        "Jumala on henki, ja siksi niiden, jotka häntä rukoilevat, tulee rukoilla hengessä ja totuudessa." ei kelvannut, koska jumala ei voi olla henki kun kerran J. Smithin saaman innoituksen mukaan hän on ruumiillinen, asuu ja nai kotiplaneetallaan.


      • Sanaa kolmiyhteinen Jumala ei ole suoraan Raamatussa, mutta kuitenkin Raamattu sanoo Isä Jumalan ja Poika Jumalan ja Pyhän Hengen olevan Jumalia eli Jahve/Jehova. Ja Raamattu kertoo koko ajan vain yhdestä Jumalasta ei Jumalista.

        Matt.28:19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

        Ei nimiin vaan nimeen (yksikössä) Ja nimi on JHWH Eli Isä on JHWH Poika on JHWH ja Pyhä Henki on JHWH.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Joh. evankeliumi loi kolminaisuusopin perustan, mutta ei tietenkään mahdollista mormonien jumalaa
        "1 Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala
        2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
        3 Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä."
        Tuossa ovat Jumala, Jahve, ja Jeesus mutta vasta kolminaisuusoppi teki Pyhästä hengestäkin jumalan UTt:ssa hän ei vielä sitä ole, kaikki kolme ovat myöhemmin sama, senkin alku on joh. evankeliumissa: "Minä ja Isä olemme yhtä."

        Jos kaikki on syntynyt messiaan voimalla, niin elementtien järjestelijäisä joka pikku hiljaa kehittyy jumalaksikin, on aika hupaisa myöhempi oheistuote. Olethan sinä aiemminkin joh. evankeliumia sensuroinut, tämäkään
        "Jumala on henki, ja siksi niiden, jotka häntä rukoilevat, tulee rukoilla hengessä ja totuudessa." ei kelvannut, koska jumala ei voi olla henki kun kerran J. Smithin saaman innoituksen mukaan hän on ruumiillinen, asuu ja nai kotiplaneetallaan.

        Tämä on ohje siitä, miten tulee rukoilla eikä oppi siitä, millainen Jumala on: "Jumala on henki, ja siksi niiden, jotka häntä rukoilevat, tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tämä on ohje siitä, miten tulee rukoilla eikä oppi siitä, millainen Jumala on: "Jumala on henki, ja siksi niiden, jotka häntä rukoilevat, tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."

        Mormonien kaksoiskieltä: Jumala on henki = Jumala on luulihaklöntti.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tämä on ohje siitä, miten tulee rukoilla eikä oppi siitä, millainen Jumala on: "Jumala on henki, ja siksi niiden, jotka häntä rukoilevat, tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."

        Totta kai, ei Raamatua pidä uskoa missään missä se opettaa vastoin Smithin uskontoa. Ei siis juuri missään.
        Eikö sinusta sinusta ohje "Jumala on henki, jA SIKSI niiden, jotka häntä rukoilevat, tulee rukoilla hengessä ja totuudessa" ole outo kun kerran totuus on ETTEI jumala ole henki ?
        Saako sentään uskoa että "Kaikki syntyi Sanan(=Jeesus) voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä." Poika on siis luonut "maan ja taivaan ja kaiken mikä niissä on" ja KAIKKI on syntynyt Sana voimalla. Korotettu ihminen jota sinä palvot ja uskot jumalaksi, mutta muut mormonit eivät, on siten vain elementtien kanssa leikkijä ja jonkun naisen petikaveri jollain planeettapahasella joka on Sanan voimalla luotu.


      • 1tode
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Mormonien kaksoiskieltä: Jumala on henki = Jumala on luulihaklöntti.

        Hauskaa, että täällä viljellään edelleen vuosia, vuosia sitten lanseeraamaani ilmaisua "luu-lihaklöntti"!

        Elävä Jumala ei todellakaan voi olla luuta, eikä lihaa. Ei, vaikka vaikka syntyikin ihmiseksi syntiemme tähden.


      • 1tode

        Tapani hyvä, "kaikki syntyi Sanan voimalla. Vuoden 38 -käännöksen mukaan "kaikki on saanut syntynsä Hänen kauttaan, ilman Häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on."

        Jos jumalauus olisi tosiaan 3 eri henkilöä (huom! luuta ja lihaa, paitsi sinun Pyhä henkesi, tuntematon henkiolio), tuo yksi ainoa Raamatun jae kumoaa sinun teesisi "Isä on korkein".


      • Selkeyttä
        1tode kirjoitti:

        Tapani hyvä, "kaikki syntyi Sanan voimalla. Vuoden 38 -käännöksen mukaan "kaikki on saanut syntynsä Hänen kauttaan, ilman Häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on."

        Jos jumalauus olisi tosiaan 3 eri henkilöä (huom! luuta ja lihaa, paitsi sinun Pyhä henkesi, tuntematon henkiolio), tuo yksi ainoa Raamatun jae kumoaa sinun teesisi "Isä on korkein".

        Kaikki syntyi Sanan voimalla, sillä Isä oli antanut Pojalleen saada se aikaan.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kaikki syntyi Sanan voimalla, sillä Isä oli antanut Pojalleen saada se aikaan.

        Ei poika voi olla ennen isää ja Korotettu ihminen ja hänen vaimonsahan ovat uskontonne mukaan Jahve -Jeesuksen vanhemmat ja ainakin isä on kehityksen tulos, joka ei edes alunperin ollut jumala .Missä olevan vaiheessa hän antoi pojalleen voiman luoda kaikki kun oli itse vain elementtien järjestelijä?


      • 1tode
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kaikki syntyi Sanan voimalla, sillä Isä oli antanut Pojalleen saada se aikaan.

        Kaikki syntyi Sanan voimalla. Niin syntyikin, Jumalan sanan voimalla. ---> "Ja Jumala sanoi, Jumala näki, Jumala kutsui, Jumala teki..." 1 Moos. 1. luku


      • Selkeyttä
        1tode kirjoitti:

        Kaikki syntyi Sanan voimalla. Niin syntyikin, Jumalan sanan voimalla. ---> "Ja Jumala sanoi, Jumala näki, Jumala kutsui, Jumala teki..." 1 Moos. 1. luku

        Kuka oli Sana?
        Joh. 1:14

        Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta. [Mark. 1:11 | Kol. 2:9; 1. Tim. 3:16; 1. Joh. 1:1-3]


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kuka oli Sana?
        Joh. 1:14

        Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta. [Mark. 1:11 | Kol. 2:9; 1. Tim. 3:16; 1. Joh. 1:1-3]

        "Ja evankeliumi oli sana, ja sana oli Pojan luona, ja Poika oli Jumalan luona, ja Poika oli Jumalasta." Joseph Smith


    • Jobinpostia

      Ilm.19:13. Ja hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana.

      • 1tode

        Niin! Kannattaa lukea vähintäin koko luku 19, ja kiinnittää huomiota esim. jakeeseen 6 ja 16, jotka erityisesti korostavat Jumalan koko olemusta.


    • Mormonin kirja kuuluu yleissivistykseen riippumatta siitä mitä siitä ajattelee. Ja tietysti saa olla lukematta tai lukea, vapaassa yhteiskunnassa. Miten voi tietää onko siinä erilainen käsitys vai samanlainen käsitys kuin Raamatussa lukematta sitä?

      Minä luin sen ja minusta siinä on samanlainen käsitys. Siinä on samantasoinen perustelu.

      Eri asia on että Raamattua voi tulkita eri tavalla kuin Mormonin kirjan pohjalta sitä voisi tulkita. Joidenkin Raamatun tulkintojen mukaan varmasti Mormonin kirjassa on erilainen käsitys Jumalasta. Mutta niin oli fariseuksillakin erilainen tulkinta Vanhasta Testamentista kuin Jeesuksella. Mormonin kirjan tulkinta Jumalasta on oikea ja joidenkin muiden väärä ihan yhtä hyvin. Mikä on Jeesuksen tulkinta Uudesta Testamentista? Mikä on alkuseurakunnan? Onko kirkkojen tulkinta sama kuin alkuseurakunnan?

      Sanot ja perustelet: "Älä lue Mormonin kirjaa koska tiedän että siinä on Raamatun vastainen käsitys Jumalasta!" Meidän pitää olla sitä mieltä etukäteen, koska sinä olet sitä mieltä. Varsinainen argumentti.

      • kaksipisteto

        Fariseuksilla ja Jeesuksella kuten kaikilla kaikilla muillakin juutalaisryhmillä oli sama Jumala eikä ollut Jeesus vaan Jahve, joka oli luvannut messiaankin lähettää. Mikä olikaan lain tärkein käsky niin Jeesuksen kuin kaikkien muidenkin juutalaisten mielestä ?
        Olen täällä kuullut mitä nim. Selkeyttä on kertonut uskontonne jumalasta, joka on Korotettu ihminen, joka tällä hetkellä asuu vaimoineen jollain planeetalla jossa asuu myös hänen Jahve-Kristos poikansa. Korotettu ihminen on tullut jumalaksi kehityksen kautta pikku hiljaa oltuaan joskus kuten me ihmiset nyt. Korotettu ihminen ei ole luonut maailmaa eikä ihmisiä, vaan on vain järjestellyt joitakin valmiita elementtejä, Jahve sen sijaan ilmoittaa Raamatussa, että on ainoa jumala, on aina ollut sama ja on luonut kaiken. Jahve lupaa myös lähettää messiaan ja sanoo että messias on hänen palvelijansa.

        Noista kahdesta vastakkaisesta ilmoituksesta vain toinen voi olla totta, eikä se voi olla nuorempi jonka täytyy ensin kieltää Raamatun jumalan ilmoitus jotta oma olisi totta .
        Jeesuksen aikaan ei vielä ollut heprealaista Raamattua, sen oppineeet kokosivat vasta toisen vuosisadan alussa, jolloin he määrittelivät lopullisesti mitkä kirjoitukset ja missä muodossa saastuttavat kädet. Laki ja profeetat olivat jo, ja laki oli se mitä tulkittiin, ei sitä kuka ja mikä on Jahve. Argumentoija tässä on Jahve , tai Israel profeettoineen, en minä


      • Evlut

        Siis Raamattua pitää tulkita Mormonin kirjan pohjalta eikä päinvastoin?


      • Selkeyttä
        Evlut kirjoitti:

        Siis Raamattua pitää tulkita Mormonin kirjan pohjalta eikä päinvastoin?

        Tulee tulkita totuuden Hengessä.


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tulee tulkita totuuden Hengessä.

        Ei siis valehtelevan Smithin hengessä! Smithän mm. valehteli, että hänen kirkossaan ei harjoiteta moniavioisuutta.


      • Selkeyttä
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Ei siis valehtelevan Smithin hengessä! Smithän mm. valehteli, että hänen kirkossaan ei harjoiteta moniavioisuutta.

        Miten niin valehteli? Oppi ja Liitot- kirjassa on luku 132, joka alkaa näin:

        1 TOTISESTI näin sanoo Herra sinulle, palvelijani Joseph, että koska sinä olet pyytänyt minun kädestäni tietoa ja ymmärrystä siitä, miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta vaimoa ja sivuvaimoa;

        2 katso ja näe, minä olen Herra, sinun Jumalasi, ja vastaan sinulle tähän asiaan.

        3 Valmista sen tähden sydämesi vastaanottamaan ja noudattamaan ohjeita, jotka minä aion sinulle antaa, sillä kaikkien, joille tämä laki ilmoitetaan, on oltava sille kuuliaisia.

        4 Sillä katso, minä ilmoitan sinulle uuden ja ikuisen liiton, ja ellette te pysy siinä liitossa, te olette tuomittuja, sillä kukaan ei voi tämän liiton hylättyään päästä minun kirkkauteeni.

        5 Sillä kaikki, jotka haluavat saada siunauksen minun käsistäni, pysykööt laissa, joka on määrätty sen siunauksen saamiseksi, ja sen ehdoissa, niin kuin on säädetty ennen maailman perustamista.

        6 Ja mitä tulee uuteen ja ikuiseen liittoon, se säädettiin minun kirkkauteni täyteyttä varten, ja sen, joka saa sen täyteyden, täytyy ja tulee pysyä laissa, tai hänet tuomitaan, sanoo Herra Jumala.

        7 Ja totisesti minä sanon teille, että tämän lain ehdot ovat nämä: Eivät mitkään liitot, sopimukset, sitoumukset, velvoitteet, valat, lupaukset, teot, yhdistämiset, liittämiset tai odotukset, joita ei tehdä ja joihin ei astuta lupauksen Pyhän Hengen kautta ja joita lupauksen Pyhä Henki ei sinetöi hänen kauttaan, joka on voideltu, sekä ajaksi että koko iankaikkisuudeksi, eikä kaikkein pyhimmin ilmoituksen ja käskyn kautta, voideltuni välityksellä, jonka olen nimittänyt pitämään maan päällä hallussaan tämän voiman (ja minä olen nimittänyt palvelijani Josephin pitämään hallussaan tätä voimaa viimeisinä aikoina, ja maan päällä on kerrallaan vain yksi sellainen, jolle tämä valtuus ja tämän pappeuden avaimet on annettu), ole voimassa kuolleista ylösnousemuksessa eivätkä sen jälkeen; sillä kaikki sopimukset, joita ei ole tehty tätä tarkoitusta varten, päättyvät ihmisten kuollessa.

        8 Katso, minun huoneeni on järjestyksen huone, sanoo Herra Jumala, eikä epäjärjestyksen huone.
        ...
        Vastustajat ovat tuota väittäneet, mutta luku 132 osoittaa, ettei siitä valehdeltu. vaikka ei aivan heti julkistettukaan.


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Miten niin valehteli? Oppi ja Liitot- kirjassa on luku 132, joka alkaa näin:

        1 TOTISESTI näin sanoo Herra sinulle, palvelijani Joseph, että koska sinä olet pyytänyt minun kädestäni tietoa ja ymmärrystä siitä, miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta vaimoa ja sivuvaimoa;

        2 katso ja näe, minä olen Herra, sinun Jumalasi, ja vastaan sinulle tähän asiaan.

        3 Valmista sen tähden sydämesi vastaanottamaan ja noudattamaan ohjeita, jotka minä aion sinulle antaa, sillä kaikkien, joille tämä laki ilmoitetaan, on oltava sille kuuliaisia.

        4 Sillä katso, minä ilmoitan sinulle uuden ja ikuisen liiton, ja ellette te pysy siinä liitossa, te olette tuomittuja, sillä kukaan ei voi tämän liiton hylättyään päästä minun kirkkauteeni.

        5 Sillä kaikki, jotka haluavat saada siunauksen minun käsistäni, pysykööt laissa, joka on määrätty sen siunauksen saamiseksi, ja sen ehdoissa, niin kuin on säädetty ennen maailman perustamista.

        6 Ja mitä tulee uuteen ja ikuiseen liittoon, se säädettiin minun kirkkauteni täyteyttä varten, ja sen, joka saa sen täyteyden, täytyy ja tulee pysyä laissa, tai hänet tuomitaan, sanoo Herra Jumala.

        7 Ja totisesti minä sanon teille, että tämän lain ehdot ovat nämä: Eivät mitkään liitot, sopimukset, sitoumukset, velvoitteet, valat, lupaukset, teot, yhdistämiset, liittämiset tai odotukset, joita ei tehdä ja joihin ei astuta lupauksen Pyhän Hengen kautta ja joita lupauksen Pyhä Henki ei sinetöi hänen kauttaan, joka on voideltu, sekä ajaksi että koko iankaikkisuudeksi, eikä kaikkein pyhimmin ilmoituksen ja käskyn kautta, voideltuni välityksellä, jonka olen nimittänyt pitämään maan päällä hallussaan tämän voiman (ja minä olen nimittänyt palvelijani Josephin pitämään hallussaan tätä voimaa viimeisinä aikoina, ja maan päällä on kerrallaan vain yksi sellainen, jolle tämä valtuus ja tämän pappeuden avaimet on annettu), ole voimassa kuolleista ylösnousemuksessa eivätkä sen jälkeen; sillä kaikki sopimukset, joita ei ole tehty tätä tarkoitusta varten, päättyvät ihmisten kuollessa.

        8 Katso, minun huoneeni on järjestyksen huone, sanoo Herra Jumala, eikä epäjärjestyksen huone.
        ...
        Vastustajat ovat tuota väittäneet, mutta luku 132 osoittaa, ettei siitä valehdeltu. vaikka ei aivan heti julkistettukaan.

        Tuo "ilmoitus" joka on nykyään OL 132 lisättiin ensimmäisen kerran OL-kirjaan vasta vuonna 1876.

        Smithin eläessähän Smith itse ja muut johtavissa asemissa olevat mormonit ja kirkon julkaisut (esim. kirkon lehdet) kielsivät moniavioisuuden. Tässä yksi monista esimerkeistä - löytyy Joseph Smith papers sivustolta:
        “Do the Mormons beleive in having more wives than one?” No, not at the same time. But they believe, that if their companion dies, they have a right to marry again. "
        http://www.josephsmithpapers.org/paper-summary/history-1838-1856-volume-b-1-1-september-1834-2-november-1838/249


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Miten niin valehteli? Oppi ja Liitot- kirjassa on luku 132, joka alkaa näin:

        1 TOTISESTI näin sanoo Herra sinulle, palvelijani Joseph, että koska sinä olet pyytänyt minun kädestäni tietoa ja ymmärrystä siitä, miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta vaimoa ja sivuvaimoa;

        2 katso ja näe, minä olen Herra, sinun Jumalasi, ja vastaan sinulle tähän asiaan.

        3 Valmista sen tähden sydämesi vastaanottamaan ja noudattamaan ohjeita, jotka minä aion sinulle antaa, sillä kaikkien, joille tämä laki ilmoitetaan, on oltava sille kuuliaisia.

        4 Sillä katso, minä ilmoitan sinulle uuden ja ikuisen liiton, ja ellette te pysy siinä liitossa, te olette tuomittuja, sillä kukaan ei voi tämän liiton hylättyään päästä minun kirkkauteeni.

        5 Sillä kaikki, jotka haluavat saada siunauksen minun käsistäni, pysykööt laissa, joka on määrätty sen siunauksen saamiseksi, ja sen ehdoissa, niin kuin on säädetty ennen maailman perustamista.

        6 Ja mitä tulee uuteen ja ikuiseen liittoon, se säädettiin minun kirkkauteni täyteyttä varten, ja sen, joka saa sen täyteyden, täytyy ja tulee pysyä laissa, tai hänet tuomitaan, sanoo Herra Jumala.

        7 Ja totisesti minä sanon teille, että tämän lain ehdot ovat nämä: Eivät mitkään liitot, sopimukset, sitoumukset, velvoitteet, valat, lupaukset, teot, yhdistämiset, liittämiset tai odotukset, joita ei tehdä ja joihin ei astuta lupauksen Pyhän Hengen kautta ja joita lupauksen Pyhä Henki ei sinetöi hänen kauttaan, joka on voideltu, sekä ajaksi että koko iankaikkisuudeksi, eikä kaikkein pyhimmin ilmoituksen ja käskyn kautta, voideltuni välityksellä, jonka olen nimittänyt pitämään maan päällä hallussaan tämän voiman (ja minä olen nimittänyt palvelijani Josephin pitämään hallussaan tätä voimaa viimeisinä aikoina, ja maan päällä on kerrallaan vain yksi sellainen, jolle tämä valtuus ja tämän pappeuden avaimet on annettu), ole voimassa kuolleista ylösnousemuksessa eivätkä sen jälkeen; sillä kaikki sopimukset, joita ei ole tehty tätä tarkoitusta varten, päättyvät ihmisten kuollessa.

        8 Katso, minun huoneeni on järjestyksen huone, sanoo Herra Jumala, eikä epäjärjestyksen huone.
        ...
        Vastustajat ovat tuota väittäneet, mutta luku 132 osoittaa, ettei siitä valehdeltu. vaikka ei aivan heti julkistettukaan.

        Tästä voit lukea mitä vuoden 1844 OL-kirjassa luki (ja luki jo Käskyjen kirjassa eli OL-kirjan edeltäjässä ja luki kaikissa OL-kirjan painoksissa vuoteen 1876 asti jolloin vasta lisättiin ilmoitus moniavioisuudesta)

        "Inasmuch as this Church of Christ has been reproached with the crime of fornication, and polygamy: we declare that we believe, that one man should have one wife; and one woman, but one husband, except in case of death when either is at liberty to marry again."

        "Koska tätä Kristuksen kirkkoa on moitittu haureuden rikoksesta ja moniavioisuudesta: me julistamme että me uskomme, että yhdellä miehellä on oltava yksi vaimo ja yhdellä naisella vaan yksi aviomies, paitsi kuolemantapauksessa, jolloin kumpikin on vapaa menemään uudestaan naimisiin."

        http://www.josephsmithpapers.org/paper-summary/doctrine-and-covenants-1844/441


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        Miten niin valehteli? Oppi ja Liitot- kirjassa on luku 132, joka alkaa näin:

        1 TOTISESTI näin sanoo Herra sinulle, palvelijani Joseph, että koska sinä olet pyytänyt minun kädestäni tietoa ja ymmärrystä siitä, miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta vaimoa ja sivuvaimoa;

        2 katso ja näe, minä olen Herra, sinun Jumalasi, ja vastaan sinulle tähän asiaan.

        3 Valmista sen tähden sydämesi vastaanottamaan ja noudattamaan ohjeita, jotka minä aion sinulle antaa, sillä kaikkien, joille tämä laki ilmoitetaan, on oltava sille kuuliaisia.

        4 Sillä katso, minä ilmoitan sinulle uuden ja ikuisen liiton, ja ellette te pysy siinä liitossa, te olette tuomittuja, sillä kukaan ei voi tämän liiton hylättyään päästä minun kirkkauteeni.

        5 Sillä kaikki, jotka haluavat saada siunauksen minun käsistäni, pysykööt laissa, joka on määrätty sen siunauksen saamiseksi, ja sen ehdoissa, niin kuin on säädetty ennen maailman perustamista.

        6 Ja mitä tulee uuteen ja ikuiseen liittoon, se säädettiin minun kirkkauteni täyteyttä varten, ja sen, joka saa sen täyteyden, täytyy ja tulee pysyä laissa, tai hänet tuomitaan, sanoo Herra Jumala.

        7 Ja totisesti minä sanon teille, että tämän lain ehdot ovat nämä: Eivät mitkään liitot, sopimukset, sitoumukset, velvoitteet, valat, lupaukset, teot, yhdistämiset, liittämiset tai odotukset, joita ei tehdä ja joihin ei astuta lupauksen Pyhän Hengen kautta ja joita lupauksen Pyhä Henki ei sinetöi hänen kauttaan, joka on voideltu, sekä ajaksi että koko iankaikkisuudeksi, eikä kaikkein pyhimmin ilmoituksen ja käskyn kautta, voideltuni välityksellä, jonka olen nimittänyt pitämään maan päällä hallussaan tämän voiman (ja minä olen nimittänyt palvelijani Josephin pitämään hallussaan tätä voimaa viimeisinä aikoina, ja maan päällä on kerrallaan vain yksi sellainen, jolle tämä valtuus ja tämän pappeuden avaimet on annettu), ole voimassa kuolleista ylösnousemuksessa eivätkä sen jälkeen; sillä kaikki sopimukset, joita ei ole tehty tätä tarkoitusta varten, päättyvät ihmisten kuollessa.

        8 Katso, minun huoneeni on järjestyksen huone, sanoo Herra Jumala, eikä epäjärjestyksen huone.
        ...
        Vastustajat ovat tuota väittäneet, mutta luku 132 osoittaa, ettei siitä valehdeltu. vaikka ei aivan heti julkistettukaan.

        Miksi valehtelet Tapani? Elinaikanaan Smith paljasti moniavioisuuden vain läheisimmille seuraajilleen. Ulkopuolisillesitä ei palhjastettu, ei edes OL:ssa vielä Smithin eläessä, vaikka niin valehteletkin. Smith siis valehteli loppuun asti, että hänen kirkossaan ei harjoiteta moniavoisuutta. Hänhän mm. määräsi asian paljastaneen kirjapainon tuhottavaksi.


      • Selkeyttä
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Miksi valehtelet Tapani? Elinaikanaan Smith paljasti moniavioisuuden vain läheisimmille seuraajilleen. Ulkopuolisillesitä ei palhjastettu, ei edes OL:ssa vielä Smithin eläessä, vaikka niin valehteletkin. Smith siis valehteli loppuun asti, että hänen kirkossaan ei harjoiteta moniavoisuutta. Hänhän mm. määräsi asian paljastaneen kirjapainon tuhottavaksi.

        Höpöilijänä sinulla on omat lähteesi, joihin luotat kritiikittä.


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        Höpöilijänä sinulla on omat lähteesi, joihin luotat kritiikittä.

        Lähteenä on mm. OL, johon sinäkin yritit vedota, mutta jälleen kerran vedit vesiperän. Sinun kannattaisi tutustua edes omiin lähteisiisi, että et jäisi aina valheista kiinni Smithin tavoin.


      • Selkeyttä
        Höpölöpsis kirjoitti:

        Lähteenä on mm. OL, johon sinäkin yritit vedota, mutta jälleen kerran vedit vesiperän. Sinun kannattaisi tutustua edes omiin lähteisiisi, että et jäisi aina valheista kiinni Smithin tavoin.

        Miten se on lähteenä? Ajatuksia on kevyt heitellä, kun "perustelee" ilman, että esittää perusteensa..


      • Höpölöpsis
        Selkeyttä kirjoitti:

        Miten se on lähteenä? Ajatuksia on kevyt heitellä, kun "perustelee" ilman, että esittää perusteensa..

        OL:ssa Smith kielsi moniavioisuuden. Samoin hän kielsi sen muutenkin ja määrässi asian paljastaneen kirjapainon tuhottavaksi. SINÄ esitit väärän perustelun, kun vetosit OL:n kohtaan, joka on lisätty siihen vasta paljon Smithin kuoleman jälkeen!


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Miten niin valehteli? Oppi ja Liitot- kirjassa on luku 132, joka alkaa näin:

        1 TOTISESTI näin sanoo Herra sinulle, palvelijani Joseph, että koska sinä olet pyytänyt minun kädestäni tietoa ja ymmärrystä siitä, miten minä, Herra, julistin syyttömiksi palvelijani Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin samoin kuin palvelijani Mooseksen, Daavidin ja Salomon, mitä tulee siihen periaatteeseen ja oppiin, jonka mukaan heillä oli monta vaimoa ja sivuvaimoa;

        2 katso ja näe, minä olen Herra, sinun Jumalasi, ja vastaan sinulle tähän asiaan.

        3 Valmista sen tähden sydämesi vastaanottamaan ja noudattamaan ohjeita, jotka minä aion sinulle antaa, sillä kaikkien, joille tämä laki ilmoitetaan, on oltava sille kuuliaisia.

        4 Sillä katso, minä ilmoitan sinulle uuden ja ikuisen liiton, ja ellette te pysy siinä liitossa, te olette tuomittuja, sillä kukaan ei voi tämän liiton hylättyään päästä minun kirkkauteeni.

        5 Sillä kaikki, jotka haluavat saada siunauksen minun käsistäni, pysykööt laissa, joka on määrätty sen siunauksen saamiseksi, ja sen ehdoissa, niin kuin on säädetty ennen maailman perustamista.

        6 Ja mitä tulee uuteen ja ikuiseen liittoon, se säädettiin minun kirkkauteni täyteyttä varten, ja sen, joka saa sen täyteyden, täytyy ja tulee pysyä laissa, tai hänet tuomitaan, sanoo Herra Jumala.

        7 Ja totisesti minä sanon teille, että tämän lain ehdot ovat nämä: Eivät mitkään liitot, sopimukset, sitoumukset, velvoitteet, valat, lupaukset, teot, yhdistämiset, liittämiset tai odotukset, joita ei tehdä ja joihin ei astuta lupauksen Pyhän Hengen kautta ja joita lupauksen Pyhä Henki ei sinetöi hänen kauttaan, joka on voideltu, sekä ajaksi että koko iankaikkisuudeksi, eikä kaikkein pyhimmin ilmoituksen ja käskyn kautta, voideltuni välityksellä, jonka olen nimittänyt pitämään maan päällä hallussaan tämän voiman (ja minä olen nimittänyt palvelijani Josephin pitämään hallussaan tätä voimaa viimeisinä aikoina, ja maan päällä on kerrallaan vain yksi sellainen, jolle tämä valtuus ja tämän pappeuden avaimet on annettu), ole voimassa kuolleista ylösnousemuksessa eivätkä sen jälkeen; sillä kaikki sopimukset, joita ei ole tehty tätä tarkoitusta varten, päättyvät ihmisten kuollessa.

        8 Katso, minun huoneeni on järjestyksen huone, sanoo Herra Jumala, eikä epäjärjestyksen huone.
        ...
        Vastustajat ovat tuota väittäneet, mutta luku 132 osoittaa, ettei siitä valehdeltu. vaikka ei aivan heti julkistettukaan.

        Smith valehteli myös vaimolleen Emmalle ja nai muita naisia tämän selän takana.


    • Te erehdytte koska ette tunne kirjoituksia. Ainakin kolmessa kohdassa UT todistaa Jeesuksen olevan VT:n Jahve. Selkeyttä on näistä kertonut aivan tarkkaan. Esim kun opetuslapset pyysivät että näytä meille Isä, Hän sanoi, että pitkään olen ollut teidän kanssanne ettekä vieläkään tunne minua. Hän yksiselitteisesti sanoi olevansa myös se Isä.

      Koska Hän ei ole sama kuin Isä, tämä tarkoitti että hän oli se, joka johdatti Israelia erämaassa ym mitä VT:ssa tapahtui, vaikka se joskus oli Isä itse. On vain yksi Jumala, vaikka Isä ja Poika ovat molemmat ilmestyneet muinaiselle Israelille.

      • kaksipisteto

        Missä Jeesus ilmoittaa että on Jahve ja miksi hän Jahven nimellä valehteli joka ilmoituksessaan? Milloinkaanhan hän ei ole ollut ainoa jumala, eikä koskaan ollut luonut kaikkea, puhumattakaan siitä että olisi luotettava, olisi ollut aina, ei koskaan kuolisi, ei muuttuisi eikä edes koskaan vaihtaisi nimeään. Mormonien Jeesus ei jättänyt käyttämättä yhtään tilaisuutta valehdella tai vannoa väärin. Saavutus sekin.

        Messiasilmoituksessaankin hän valehteli: hänhän ilmoitti että lähettäisi voideltunsa joka olisi hänen palvelijansa, Davidin jälkeläinen.
        Valhe meni täydestä jopa evankelistoihin : "Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, meidän isiemme Jumala, on korottanut kirkkauteen palvelijansa Jeesuksen, hänet, jonka te luovutitte tuomittavaksi ja kielsitte Pilatuksen edessä, vaikka Pilatus oli päättänyt vapauttaa hänet" Ap.t3:.13

        " Esim kun opetuslapset pyysivät että näytä meille Isä, Hän sanoi, että pitkään olen ollut teidän kanssanne ettekä vieläkään tunne minua. Hän yksiselitteisesti sanoi olevansa myös se Isä." Mormonien uskonnon mukaan Isä kuitenkin on Korotettu ihminen, joten Jeesus mormonien mukaan on sekä Jahve että Korotettu ihminen.Jeesus näyttelee kaikki osat, mutta ei puhu totta missään.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Missä Jeesus ilmoittaa että on Jahve ja miksi hän Jahven nimellä valehteli joka ilmoituksessaan? Milloinkaanhan hän ei ole ollut ainoa jumala, eikä koskaan ollut luonut kaikkea, puhumattakaan siitä että olisi luotettava, olisi ollut aina, ei koskaan kuolisi, ei muuttuisi eikä edes koskaan vaihtaisi nimeään. Mormonien Jeesus ei jättänyt käyttämättä yhtään tilaisuutta valehdella tai vannoa väärin. Saavutus sekin.

        Messiasilmoituksessaankin hän valehteli: hänhän ilmoitti että lähettäisi voideltunsa joka olisi hänen palvelijansa, Davidin jälkeläinen.
        Valhe meni täydestä jopa evankelistoihin : "Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, meidän isiemme Jumala, on korottanut kirkkauteen palvelijansa Jeesuksen, hänet, jonka te luovutitte tuomittavaksi ja kielsitte Pilatuksen edessä, vaikka Pilatus oli päättänyt vapauttaa hänet" Ap.t3:.13

        " Esim kun opetuslapset pyysivät että näytä meille Isä, Hän sanoi, että pitkään olen ollut teidän kanssanne ettekä vieläkään tunne minua. Hän yksiselitteisesti sanoi olevansa myös se Isä." Mormonien uskonnon mukaan Isä kuitenkin on Korotettu ihminen, joten Jeesus mormonien mukaan on sekä Jahve että Korotettu ihminen.Jeesus näyttelee kaikki osat, mutta ei puhu totta missään.

        Et osaa erottaa kuka kulloinkin puhuu vaan etsit tulkintaa, joka osoittaisi, ettei Jeesus Kristus ole Herra Jehova ja Jumalan Poika. Juutalaisena sinulle on tärkeää mitätöidä Kristuksen olemus ja merkitys Vapahtajanamme.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Et osaa erottaa kuka kulloinkin puhuu vaan etsit tulkintaa, joka osoittaisi, ettei Jeesus Kristus ole Herra Jehova ja Jumalan Poika. Juutalaisena sinulle on tärkeää mitätöidä Kristuksen olemus ja merkitys Vapahtajanamme.

        Tiedät hyvin etten usko todeksi minkään uskonnon jumalaa , mutta asia-argumenttien puutteessa joudut hakemaan turvaa milloin mistäkin omasta luulostasi.

        En tulkitse, mutta sinä itse tulkitset, kun sinulle esittää suoran lainauksen Jahven ilmoituksista - minkä hyvänsä niistä- joudut selittämään ne pois sanomalla ettei ilmoituksia ole tarkoitettukaan otettaviksi kirjaimellisesti, ei vaikka Jahve sitä nimenomaan vaatisi. Kun joku ilmoittaa totena jotain josta tietää ettei se ole totta, hän valehtelee. Näin päädytään siiihen ettei Jahve esitä yhtään ilmoitusta itsestään jossa ei valehtelisi, jos olisi jeesus. Messiasilmoitus mukaan lukien, siinähän jahve ilmoittaaa että valitsee jonkun Daavidin jälkeläisen palvelijakseen tiettyyn tehtävään.
        Eron Jahven ja hänen palvelijansa välillä tekevät kirjoitukset ja täysin selväsanaisesti. Tästä et pääse yli etkä ympäri ja sehän on perusongelma teille Korotetun ihmisen palvojille, jos Raamattussa ilmoittava jumala on tosi ja on mitä ilmoitti, ei teidän jumalanne voi olla , ja vaikka Raamatun jumalaa ei olisikaan olette vedonneet raamattuun ikään kuin siinä olisi joku tosikin ilmoitus mitä siinä ei silloin enää voi olla .


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Tiedät hyvin etten usko todeksi minkään uskonnon jumalaa , mutta asia-argumenttien puutteessa joudut hakemaan turvaa milloin mistäkin omasta luulostasi.

        En tulkitse, mutta sinä itse tulkitset, kun sinulle esittää suoran lainauksen Jahven ilmoituksista - minkä hyvänsä niistä- joudut selittämään ne pois sanomalla ettei ilmoituksia ole tarkoitettukaan otettaviksi kirjaimellisesti, ei vaikka Jahve sitä nimenomaan vaatisi. Kun joku ilmoittaa totena jotain josta tietää ettei se ole totta, hän valehtelee. Näin päädytään siiihen ettei Jahve esitä yhtään ilmoitusta itsestään jossa ei valehtelisi, jos olisi jeesus. Messiasilmoitus mukaan lukien, siinähän jahve ilmoittaaa että valitsee jonkun Daavidin jälkeläisen palvelijakseen tiettyyn tehtävään.
        Eron Jahven ja hänen palvelijansa välillä tekevät kirjoitukset ja täysin selväsanaisesti. Tästä et pääse yli etkä ympäri ja sehän on perusongelma teille Korotetun ihmisen palvojille, jos Raamattussa ilmoittava jumala on tosi ja on mitä ilmoitti, ei teidän jumalanne voi olla , ja vaikka Raamatun jumalaa ei olisikaan olette vedonneet raamattuun ikään kuin siinä olisi joku tosikin ilmoitus mitä siinä ei silloin enää voi olla .

        Osaatko lainkaan keskustella? Valehtelusta vain syyttelet kuvitelmiesi vankina.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Osaatko lainkaan keskustella? Valehtelusta vain syyttelet kuvitelmiesi vankina.

        Vastaahan sitten jo näihin:
        onko tämä ilmoitus totta vai valehteleeko Jahve siinä "Teidän tulee siis tietää ja painaa mieleenne, että Jahve on Jumala niin taivaassa kuin maan päällä eikä toista Jumalaa ole. "
        tai tämä "Hän kasvoi Jahven edessä kuin vähäinen verso, kuin vesa kuivasta maasta. Ei hänellä ollut vartta, ei kauneutta, jota olisimme ihaillen katselleet, ei hahmoa, johon olisimme mieltyneet.... Mutta Jahve pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen."
        Ainoa vika tässä keskustelussa on se, että joudun pitämään yksinpuhelua koska sinä et uskalla vastata.


      • kaksipisteto kirjoitti:

        Vastaahan sitten jo näihin:
        onko tämä ilmoitus totta vai valehteleeko Jahve siinä "Teidän tulee siis tietää ja painaa mieleenne, että Jahve on Jumala niin taivaassa kuin maan päällä eikä toista Jumalaa ole. "
        tai tämä "Hän kasvoi Jahven edessä kuin vähäinen verso, kuin vesa kuivasta maasta. Ei hänellä ollut vartta, ei kauneutta, jota olisimme ihaillen katselleet, ei hahmoa, johon olisimme mieltyneet.... Mutta Jahve pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen."
        Ainoa vika tässä keskustelussa on se, että joudun pitämään yksinpuhelua koska sinä et uskalla vastata.

        Mitä niihin pitäisi vastata? Ihan selvää ja kaunista asiaa.


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Et osaa erottaa kuka kulloinkin puhuu vaan etsit tulkintaa, joka osoittaisi, ettei Jeesus Kristus ole Herra Jehova ja Jumalan Poika. Juutalaisena sinulle on tärkeää mitätöidä Kristuksen olemus ja merkitys Vapahtajanamme.

        "Et osaa erottaa kuka kulloinkin puhuu"
        Kerro sinä meille koska VT:ssä puhuu joku muu jumala kuin Jahve. Anna nyt aluksi vaikka viisi esimerkkiä.


      • kaksipisteto
        Olli.S kirjoitti:

        Mitä niihin pitäisi vastata? Ihan selvää ja kaunista asiaa.

        Niin on, selvää asiaa, ei ole muuta jumalaa kuin Jahve , ei ole Korotettua ihmistä, ei Baalia ei Krishnaa eikä Zeusta . Siksi onkin ihme että nim. Selkeyttä ei uskalla vastata ja sinä ilmeisesti vastaat koska et ymmärrä, että jos tuo on totta, mormonismi ei ole.


      • Selkeyttä
        samarin kirjoitti:

        "Et osaa erottaa kuka kulloinkin puhuu"
        Kerro sinä meille koska VT:ssä puhuu joku muu jumala kuin Jahve. Anna nyt aluksi vaikka viisi esimerkkiä.

        "Kaksipisteto" ei ymmärrä, että VT:n Jahve on sama kuin Jeesus Kristus, vaikka sen hänelle kuinka usein osoittaisi esim. näin:
        1. Kor. 10:4

        ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus. [2. Moos. 17:6; 4. Moos. 20:10,11]

        Siksi Hän, joka puhuu Vanhassa testamentissa, on Jeesus Kristus. Hän puhuu Isänsä nimissä, koska Isä antoi Hänet meidät Jumalaksemme. Vain luomiskertomuksessa on selvästi Isä äänessä sanoessaan:

        26 Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä, maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu." [1. Moos. 5:1, 1. Moos. 9:6; Viis. 2:23; Kol. 3:10]
        27 Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. [1. Moos. 5:2; Matt. 19:4]
        28 Jumala siunasi heidät ja sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa ja ottakaa se valtaanne. Vallitkaa meren kaloja, taivaan lintuja ja kaikkea, mikä maan päällä elää ja liikkuu." [1. Moos. 9:1,2; Ps. 8:7; Viis. 9:2]


      • kaksipisteto

        Jahve itse ei ymmärtänyt kuka oli " Hän kasvoi Jahven edessä kuin vähäinen verso, kuin vesa kuivasta maasta. Ei hänellä ollut vartta, ei kauneutta, jota olisimme ihaillen katselleet, ei hahmoa, johon olisimme mieltyneet.... Mutta Jahve pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen."Jes 53 , jos Jeesus on Jahve, kuka silloin on messias , Jahve ei voi olla olla koska messias kasvaa hänen edessään ja Jahve antaa tälle tehtävän ja palkitseekin hänet lopulta tehtävän hoitamisesta .

        Voit vapaasti esittää ne messiasennustukset joista ilmenee että Jahve itse on tuleva voideltu, paitsi ettei niitä ole eikä voi olla, koska koko Jahve-kultti perustui siihen että Jahve on ainoa jumala ja kun Israel oli valittu saamaan erityiskohtelun ja myös messiaan VAIN siksi, että olisi sen todistajana ettei ole muuta jumalaa kuin Jahve. "Minun todistajani, sanoo Jahve , olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule." Piti USKOA tuo, eli ottaa se kirjaimellisesti . Sinä palvot Raamatun kieltämää jumalaa Korotettua ihmistä jumalanasi ja sinun on siksi pakko yrittää kieltää raamatun ilmoitukset, koska vain jompi kumpi jumalista voi olla tosi, Jahve tai Korotetu ihminen,mutta eivät molemmat .

        Moneskohan kerta tämäkin jo on , mutta Jahve mainitaan nimeltä eksoduskertomuksessa satoja kertoja ja Paavalikin sanoo noista Jahven töistä että Jumala ne teki,Jumala vapautti Israelin, ilmestyi Siinailla ja antoi lain, mutta olihan siinailla mukana jo messiaskin, hän antoi hengellistä juomaa. Paavali ei pidä messiasta Israelin jumalana eikä kukaan muukaan raamatussa pidä, et voi vedota kehenkään etkä mihinkään tuossa väitteessäsi .

        Luomiskertomus sanoo että "Jahve Jumala" loi mutta jos nyt haluat sanoa että raamatussa on vieras jumala joka ei ilmottaudu nimellään ja että jahve valehteli kun väitti että itse on ainoa jumala, niin elohimkin ilmoittaa että on luonut kaiken ja käy henk.kohtt. tapaamassa mm Abrahamia . Korotettu ihminenhän on poissa laskuista koska olet ilmoittanut että jumalanne on vain elementtien järjestelija koska tyhjästä on paha nyhjästä, näin sanoit, ja myös että ei voi ajatella että kaikkien korkein jumala itse käy jonkun pikkukansan luona. Ehei, hän lähettää jonkun alemman, poikansa. Elohim ei voi olla elohimin poika ,joten nyt mormoni joutuu miettimään että kukahan tuokin on . Kristittyjen ei tarvitse miettiä .


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Jahve itse ei ymmärtänyt kuka oli " Hän kasvoi Jahven edessä kuin vähäinen verso, kuin vesa kuivasta maasta. Ei hänellä ollut vartta, ei kauneutta, jota olisimme ihaillen katselleet, ei hahmoa, johon olisimme mieltyneet.... Mutta Jahve pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen."Jes 53 , jos Jeesus on Jahve, kuka silloin on messias , Jahve ei voi olla olla koska messias kasvaa hänen edessään ja Jahve antaa tälle tehtävän ja palkitseekin hänet lopulta tehtävän hoitamisesta .

        Voit vapaasti esittää ne messiasennustukset joista ilmenee että Jahve itse on tuleva voideltu, paitsi ettei niitä ole eikä voi olla, koska koko Jahve-kultti perustui siihen että Jahve on ainoa jumala ja kun Israel oli valittu saamaan erityiskohtelun ja myös messiaan VAIN siksi, että olisi sen todistajana ettei ole muuta jumalaa kuin Jahve. "Minun todistajani, sanoo Jahve , olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule." Piti USKOA tuo, eli ottaa se kirjaimellisesti . Sinä palvot Raamatun kieltämää jumalaa Korotettua ihmistä jumalanasi ja sinun on siksi pakko yrittää kieltää raamatun ilmoitukset, koska vain jompi kumpi jumalista voi olla tosi, Jahve tai Korotetu ihminen,mutta eivät molemmat .

        Moneskohan kerta tämäkin jo on , mutta Jahve mainitaan nimeltä eksoduskertomuksessa satoja kertoja ja Paavalikin sanoo noista Jahven töistä että Jumala ne teki,Jumala vapautti Israelin, ilmestyi Siinailla ja antoi lain, mutta olihan siinailla mukana jo messiaskin, hän antoi hengellistä juomaa. Paavali ei pidä messiasta Israelin jumalana eikä kukaan muukaan raamatussa pidä, et voi vedota kehenkään etkä mihinkään tuossa väitteessäsi .

        Luomiskertomus sanoo että "Jahve Jumala" loi mutta jos nyt haluat sanoa että raamatussa on vieras jumala joka ei ilmottaudu nimellään ja että jahve valehteli kun väitti että itse on ainoa jumala, niin elohimkin ilmoittaa että on luonut kaiken ja käy henk.kohtt. tapaamassa mm Abrahamia . Korotettu ihminenhän on poissa laskuista koska olet ilmoittanut että jumalanne on vain elementtien järjestelija koska tyhjästä on paha nyhjästä, näin sanoit, ja myös että ei voi ajatella että kaikkien korkein jumala itse käy jonkun pikkukansan luona. Ehei, hän lähettää jonkun alemman, poikansa. Elohim ei voi olla elohimin poika ,joten nyt mormoni joutuu miettimään että kukahan tuokin on . Kristittyjen ei tarvitse miettiä .

        Sinulla on oma Raamattusi, jossa sana Jahve esiintyy toisin kuin muilla. Jesaja 53 luku on näin.

        1 Kuka uskoo meidän sanomamme? Kuka ymmärtää Herran käsivarren voiman? [Joh. 12:38; Room. 10:16]
        2 Hän kasvoi Herran edessä kuin vähäinen verso, kuin vesa kuivasta maasta. Ei hänellä ollut vartta, ei kauneutta, jota olisimme ihaillen katselleet, ei hahmoa, johon olisimme mieltyneet. [Jes. 11:1 | Jes. 52:14]
        3 Hyljeksitty hän oli, ihmisten torjuma, kipujen mies, sairauden tuttava, josta kaikki käänsivät katseensa pois. Halveksittu hän oli, me emme häntä minään pitäneet. [Ps. 22:7; Jes. 49:7, Jes. 50:6; Mark. 9:12]
        4 Ja kuitenkin: hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme. Omista teoistaan me uskoimme hänen kärsivän rangaistusta, luulimme Jumalan häntä niistä lyövän ja kurittavan, [Matt. 8:17]
        5 vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet. [2. Moos. 15:26 ; 1. Piet. 2:24]
        6 Me harhailimme eksyneinä kuin lampaat, jokainen meistä kääntyi omalle tielleen. Mutta Herra pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen. [4. Moos. 27:17 ]
        7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen, ei hän suutansa avannut. Kuin karitsa, jota teuraaksi viedään, niin kuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, ei hänkään suutansa avannut. [Mark. 14:61; Ap. t. 8:32]
        8 Hänet vangittiin, tuomittiin ja vietiin pois* -- kuka hänen kansastaan siitä välitti? Hänet syöstiin pois elävien maasta, hänet lyötiin hengiltä kansansa rikkomusten tähden. [»Hänet vangittiin, tuomittiin ja vietiin pois»; toinen mahdollinen käännös:»ilman tutkintoa, ilman tuomiota hänet vietiin pois».][ Ap. t. 8:33]
        9 Hänet oli määrä haudata jumalattomien joukkoon. Rikkaan haudassa hän sai leposijansa. Koskaan hän ei ollut harjoittanut vääryyttä, eikä petos ollut noussut hänen huulilleen. [Matt. 27:57 | Joh. 8:46; 2. Kor. 5:21; 1. Piet. 2:22]
        10 Herra näki hyväksi, että hänet ruhjottiin, että hänet lävistettiin. Mutta kun hän antoi itsensä sovitusuhriksi, hän saa nähdä sukunsa jatkuvan, hän elää kauan, ja Herran tahto täyttyy hänen kauttaan.
        11 Ahdistuksensa jälkeen hän näkee valon, ja Jumalan tunteminen ravitsee hänet. Minun vanhurskas palvelijani tekee vanhurskaiksi monet, heidän pahat tekonsa hän kantaa. [Room. 5:19]
        12 Minä annan hänelle paikan suurten joukossa, hän saa jakaa saalista mahtavien kanssa, koska hän antoi itsensä kuolemalle alttiiksi ja hänet luettiin rikollisten joukkoon. Hän otti kantaakseen monien synnit, hän pyysi pahantekijöilleen armoa. [Luuk. 22:37, Luuk. 23:34]
        ---
        On päivänselvää, että tässä puhutaan Kristuksesta, Jahvesta, joka kasvoi Herran, Isänsä, edessä. - Kenestä tässä sinusta puhutaan ellei Kristuksesta. Kenen edessä Hän kasvoi ja kärsi paljon ottaen päällensä meidän vaivamme ja toimi Sovittajana?


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Sinulla on oma Raamattusi, jossa sana Jahve esiintyy toisin kuin muilla. Jesaja 53 luku on näin.

        1 Kuka uskoo meidän sanomamme? Kuka ymmärtää Herran käsivarren voiman? [Joh. 12:38; Room. 10:16]
        2 Hän kasvoi Herran edessä kuin vähäinen verso, kuin vesa kuivasta maasta. Ei hänellä ollut vartta, ei kauneutta, jota olisimme ihaillen katselleet, ei hahmoa, johon olisimme mieltyneet. [Jes. 11:1 | Jes. 52:14]
        3 Hyljeksitty hän oli, ihmisten torjuma, kipujen mies, sairauden tuttava, josta kaikki käänsivät katseensa pois. Halveksittu hän oli, me emme häntä minään pitäneet. [Ps. 22:7; Jes. 49:7, Jes. 50:6; Mark. 9:12]
        4 Ja kuitenkin: hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme. Omista teoistaan me uskoimme hänen kärsivän rangaistusta, luulimme Jumalan häntä niistä lyövän ja kurittavan, [Matt. 8:17]
        5 vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet. [2. Moos. 15:26 ; 1. Piet. 2:24]
        6 Me harhailimme eksyneinä kuin lampaat, jokainen meistä kääntyi omalle tielleen. Mutta Herra pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen. [4. Moos. 27:17 ]
        7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen, ei hän suutansa avannut. Kuin karitsa, jota teuraaksi viedään, niin kuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, ei hänkään suutansa avannut. [Mark. 14:61; Ap. t. 8:32]
        8 Hänet vangittiin, tuomittiin ja vietiin pois* -- kuka hänen kansastaan siitä välitti? Hänet syöstiin pois elävien maasta, hänet lyötiin hengiltä kansansa rikkomusten tähden. [»Hänet vangittiin, tuomittiin ja vietiin pois»; toinen mahdollinen käännös:»ilman tutkintoa, ilman tuomiota hänet vietiin pois».][ Ap. t. 8:33]
        9 Hänet oli määrä haudata jumalattomien joukkoon. Rikkaan haudassa hän sai leposijansa. Koskaan hän ei ollut harjoittanut vääryyttä, eikä petos ollut noussut hänen huulilleen. [Matt. 27:57 | Joh. 8:46; 2. Kor. 5:21; 1. Piet. 2:22]
        10 Herra näki hyväksi, että hänet ruhjottiin, että hänet lävistettiin. Mutta kun hän antoi itsensä sovitusuhriksi, hän saa nähdä sukunsa jatkuvan, hän elää kauan, ja Herran tahto täyttyy hänen kauttaan.
        11 Ahdistuksensa jälkeen hän näkee valon, ja Jumalan tunteminen ravitsee hänet. Minun vanhurskas palvelijani tekee vanhurskaiksi monet, heidän pahat tekonsa hän kantaa. [Room. 5:19]
        12 Minä annan hänelle paikan suurten joukossa, hän saa jakaa saalista mahtavien kanssa, koska hän antoi itsensä kuolemalle alttiiksi ja hänet luettiin rikollisten joukkoon. Hän otti kantaakseen monien synnit, hän pyysi pahantekijöilleen armoa. [Luuk. 22:37, Luuk. 23:34]
        ---
        On päivänselvää, että tässä puhutaan Kristuksesta, Jahvesta, joka kasvoi Herran, Isänsä, edessä. - Kenestä tässä sinusta puhutaan ellei Kristuksesta. Kenen edessä Hän kasvoi ja kärsi paljon ottaen päällensä meidän vaivamme ja toimi Sovittajana?

        Sinä luet käännöstä josta on nimi Jahve jätetty kokonaan pois, mutta kaikki VT:n käännökset, myös nuo huonot, on tehty siitä heprealaisesta raamatusta josta minä tuon kohdan lainasin. Joissakin käännöksissä, kuten esim suomalaisessa on siis jätetty nimi Jahve kokonaan pois ja korvattu substantiivilla "herra". LXX aloitti tuon tavan, ehkä koska nimeä Jahve ei enää saanut lausua ja vaikka kielto ei ei-juutalaisia koskenutkaan, niin kääntäjät varoivat.
        Teksti josta kaikki käännökset on tehty, on siis juuri tämä "Hän kasvoi Jahven edessä kuin vähäinen verso, kuin vesa kuivasta maasta. Ei hänellä ollut vartta, ei kauneutta, jota olisimme ihaillen katselleet, ei hahmoa, johon olisimme mieltyneet.... Mutta Jahve pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen." Messias ei tietenkään ole Jahve, vaan Jahve on messiaan lähettäjä.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Sinä luet käännöstä josta on nimi Jahve jätetty kokonaan pois, mutta kaikki VT:n käännökset, myös nuo huonot, on tehty siitä heprealaisesta raamatusta josta minä tuon kohdan lainasin. Joissakin käännöksissä, kuten esim suomalaisessa on siis jätetty nimi Jahve kokonaan pois ja korvattu substantiivilla "herra". LXX aloitti tuon tavan, ehkä koska nimeä Jahve ei enää saanut lausua ja vaikka kielto ei ei-juutalaisia koskenutkaan, niin kääntäjät varoivat.
        Teksti josta kaikki käännökset on tehty, on siis juuri tämä "Hän kasvoi Jahven edessä kuin vähäinen verso, kuin vesa kuivasta maasta. Ei hänellä ollut vartta, ei kauneutta, jota olisimme ihaillen katselleet, ei hahmoa, johon olisimme mieltyneet.... Mutta Jahve pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen." Messias ei tietenkään ole Jahve, vaan Jahve on messiaan lähettäjä.

        Tuo on sinun lähteesi, jonka aitoutta en voi todeta. Oletko varma että juutalaiset t ymmärsivät kuka puhui? Kohta on minulle selvä vain sellaisena, että tässä puhutaan Kristuksesta, Jahvesta, joka kasvoi Herran, Isänsä, edessä. Onko sinulla nimeä Hänelle (Isälle)? Minä sanon Häntä Elohimiksi. Ellei Hän, niin kenen edessä Hän kasvoi ja kärsi paljon ottaen päällensä meidän vaivamme ja toimi Sovittajana? - Tähän et ole vastannut.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tuo on sinun lähteesi, jonka aitoutta en voi todeta. Oletko varma että juutalaiset t ymmärsivät kuka puhui? Kohta on minulle selvä vain sellaisena, että tässä puhutaan Kristuksesta, Jahvesta, joka kasvoi Herran, Isänsä, edessä. Onko sinulla nimeä Hänelle (Isälle)? Minä sanon Häntä Elohimiksi. Ellei Hän, niin kenen edessä Hän kasvoi ja kärsi paljon ottaen päällensä meidän vaivamme ja toimi Sovittajana? - Tähän et ole vastannut.

        Totta kai on mahdollista että koko Jahve on juutalaisten keksintöä eihän jahvesta ole todisteita sen enempää kuin Zeuksesta tai Baalista, mutta se on varma asia että Jahve on heprealaisen Raamatun jumala, ja että kristinusko syntyi juuri noiden kirjoitusten pohjalle eivätkä kristinuskon perustajat, jotka kaikki olivat juutalaisia, itse epäilleet kirjoitusten luotettavuutta, päin vastoin, niihinhän he vetosivat.
        Sinä epäilet Raamatun luotettavuutta aina niiltä osin kun raamattu puhuu mormonismia vastaan, mutta Raamattu onkin taas täysin luotettava jos olet löytävinäsi jotain uskonnollesi sopivaa. Ikävä kyllä joudut nyt myöntämään ettei raamatussa ole yhtään luotettavaa messiasennustusta, koska kaikissa Jahve lupaa lähettää jonkun eli ne ovat mormonien kannalta kaikki väärennettyjä.
        Jes 53 alkuteksti sanoo näin "Hän kasvoi Jahven edessä kuin vähäinen verso, kuin vesa kuivasta maasta. "ajattelit sinä siitä mitä hyvänsä Et näköjään edes ymmärrä tekstiä etkä vastausta . Jahve on messiaan lähettäjä ja isä, ei messias.


      • kaksipisteto kirjoitti:

        Niin on, selvää asiaa, ei ole muuta jumalaa kuin Jahve , ei ole Korotettua ihmistä, ei Baalia ei Krishnaa eikä Zeusta . Siksi onkin ihme että nim. Selkeyttä ei uskalla vastata ja sinä ilmeisesti vastaat koska et ymmärrä, että jos tuo on totta, mormonismi ei ole.

        Nuo sopivat ihan hyvin meidän uskonkäsitykseemme. Sinä se olet joka ei ymmärrä kirjoituksia. Erehdyt, koska et ymmärrä kirjoituksia. Selkeyttä tuossa sinulle ihan tarkkaan selvittää nämä asiat mutta sinä vaan olet paksunahkainen.

        Mutta et tietenkään ole yksin, niin tekee melkein koko kristikunta. Ja kristikunta kumartaa tekemäänsä puista ristiä huomaamatta että se kielletään ensimmäisissä käskyissä. Samoin ei pyhitetä sapattia vaan tehdään sunnuntaisin (tai lauantaisin) monenlaista työtä ja askaretta eikä harjoiteta Jeesuksen uskontoa hartaasti. Muitakin käskyjä rikotaan. Erityisen paljon sanotaan vääriä todistuksia lähimmäisistä mitä sinunkin tulkintasi mormonien opeista lähentelee, ja melkein koko kristikunnan suhtautuminen mormoneihin.

        Ja väitetään että käskyjä noudattavat ovat farisealaisia, omavanhurskaita. Mutta tässä on ero, vaikka yksin armosta pelastummekin ilman lain tekoja, käskyjä on silti noudatettava. Te laittomuuden tekijät, tulee Jeesus sanomaan viimeisellä tuomiolla, te ette koskaan ole minua tunteneet, niille jotka eivät käskyjä tottele vaikka pystyisivät.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Totta kai on mahdollista että koko Jahve on juutalaisten keksintöä eihän jahvesta ole todisteita sen enempää kuin Zeuksesta tai Baalista, mutta se on varma asia että Jahve on heprealaisen Raamatun jumala, ja että kristinusko syntyi juuri noiden kirjoitusten pohjalle eivätkä kristinuskon perustajat, jotka kaikki olivat juutalaisia, itse epäilleet kirjoitusten luotettavuutta, päin vastoin, niihinhän he vetosivat.
        Sinä epäilet Raamatun luotettavuutta aina niiltä osin kun raamattu puhuu mormonismia vastaan, mutta Raamattu onkin taas täysin luotettava jos olet löytävinäsi jotain uskonnollesi sopivaa. Ikävä kyllä joudut nyt myöntämään ettei raamatussa ole yhtään luotettavaa messiasennustusta, koska kaikissa Jahve lupaa lähettää jonkun eli ne ovat mormonien kannalta kaikki väärennettyjä.
        Jes 53 alkuteksti sanoo näin "Hän kasvoi Jahven edessä kuin vähäinen verso, kuin vesa kuivasta maasta. "ajattelit sinä siitä mitä hyvänsä Et näköjään edes ymmärrä tekstiä etkä vastausta . Jahve on messiaan lähettäjä ja isä, ei messias.

        Kenet Jahveksi sanomasi lähettää Messiaaksi? Kristinuskon mukaan Messias on Jeesus Kristus, mutta ajatteletko, että Messias tulee vasta joskus myöhemmin juutalaisen käsityksen mukaan?


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kenet Jahveksi sanomasi lähettää Messiaaksi? Kristinuskon mukaan Messias on Jeesus Kristus, mutta ajatteletko, että Messias tulee vasta joskus myöhemmin juutalaisen käsityksen mukaan?

        Olen puhunut Raamatun perusteella, sen mukaan se jonka Jahve lupaa lähettää , messias, UT:n mukaan oli Jeesus. Jes. 53 ei nimeä "versoa", se nimeää vain lähettäjän, Jahven.
        Minä henkilökohtaisesti en usko että on olemassa "Jahve", joten ei tule messiastakaan.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Olen puhunut Raamatun perusteella, sen mukaan se jonka Jahve lupaa lähettää , messias, UT:n mukaan oli Jeesus. Jes. 53 ei nimeä "versoa", se nimeää vain lähettäjän, Jahven.
        Minä henkilökohtaisesti en usko että on olemassa "Jahve", joten ei tule messiastakaan.

        Kuka ja millainen on Messias juutalaisten käsityksen mukaan? Minusta Jeesus Kristus täyttää Jes. 53 ennustuksen.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kuka ja millainen on Messias juutalaisten käsityksen mukaan? Minusta Jeesus Kristus täyttää Jes. 53 ennustuksen.

        Eri juutalaisryhmillä on ja oli erilaisia käsityksiä siitä kuka messias olisi, en ole niihin perehtynyt, mutta antiikin ajan juutalaisten käsitykset näkyvät UT:ssakin eivätkä ole samat kaikilla.


      • samarin
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tuo on sinun lähteesi, jonka aitoutta en voi todeta. Oletko varma että juutalaiset t ymmärsivät kuka puhui? Kohta on minulle selvä vain sellaisena, että tässä puhutaan Kristuksesta, Jahvesta, joka kasvoi Herran, Isänsä, edessä. Onko sinulla nimeä Hänelle (Isälle)? Minä sanon Häntä Elohimiksi. Ellei Hän, niin kenen edessä Hän kasvoi ja kärsi paljon ottaen päällensä meidän vaivamme ja toimi Sovittajana? - Tähän et ole vastannut.

        Miksiköhän viestini poistatettiin tästä? Olisi kiva kuulla poistattajan perustelut.


      • kaksipisteto
        samarin kirjoitti:

        Miksiköhän viestini poistatettiin tästä? Olisi kiva kuulla poistattajan perustelut.

        Mitähän mahdoit sanoa? Oliko sellaista mikä ei mormoneille sovi ?


      • samarin
        kaksipisteto kirjoitti:

        Mitähän mahdoit sanoa? Oliko sellaista mikä ei mormoneille sovi ?

        Laitoin Selkeydelle selostuksen MAP- kirkon virallisilla sivuilla olevasta Bible dictionarysta jossa kerrotaan että nimi Jahve (Jehova) on King James raamatussa korvattu Herra-sanalla kapiteelikirjaimin kirjoitettuna jotta olisi voinut lukea Jesajan luvun 53 ja nähdä että Jahve siinä mainitaan.
        Sinä olet selkeästi asian kymmeniä kertoja selostanut, mutta ei mene perille nimimerkille selkeyttä. Ajattelin josko uskoisi oman kirkkonsa lähteitä.


      • samarin
        samarin kirjoitti:

        Laitoin Selkeydelle selostuksen MAP- kirkon virallisilla sivuilla olevasta Bible dictionarysta jossa kerrotaan että nimi Jahve (Jehova) on King James raamatussa korvattu Herra-sanalla kapiteelikirjaimin kirjoitettuna jotta olisi voinut lukea Jesajan luvun 53 ja nähdä että Jahve siinä mainitaan.
        Sinä olet selkeästi asian kymmeniä kertoja selostanut, mutta ei mene perille nimimerkille selkeyttä. Ajattelin josko uskoisi oman kirkkonsa lähteitä.

        Samahan on suomalaisessa Raamatussa selostettu, mutta ehkä ei kelpaa Selkeydellw kun on luopiokirkon selvitys (?):
        »Minä-joka-olen» (hepreaksi ehje a er ehje) viittaa Jumalan nimeen Jahve (vrt. jae 15). ehje merkitsee 'minä olen', jahve 'hän on'. Jahve-nimen asemesta käytetään käännöksissä perinnäisesti sanaa 'Herra'. Myös juutalaiset ovat vanhastaan lukeneet tämän sanan kohdalla adonaj 'Herra', koska he kokonaan lakkasivat lausumasta nimeä Jahve. Myös vanhoissa käännöksissä (kreikkalaisissa, latinalaisissa jne.) käytetään Jahve-nimen tilalla Herraa tarkoittavaa sanaa."


      • kaksipisteto
        samarin kirjoitti:

        Laitoin Selkeydelle selostuksen MAP- kirkon virallisilla sivuilla olevasta Bible dictionarysta jossa kerrotaan että nimi Jahve (Jehova) on King James raamatussa korvattu Herra-sanalla kapiteelikirjaimin kirjoitettuna jotta olisi voinut lukea Jesajan luvun 53 ja nähdä että Jahve siinä mainitaan.
        Sinä olet selkeästi asian kymmeniä kertoja selostanut, mutta ei mene perille nimimerkille selkeyttä. Ajattelin josko uskoisi oman kirkkonsa lähteitä.

        Ok, kiitos, ja tuo kirjoitus sitten poistettiin...


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Ok, kiitos, ja tuo kirjoitus sitten poistettiin...

        Varo syytämästä valehtelusta, niin viestisi kenties säilyvät paremmin. Tuo syyttely on tavaramerkkisi.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Varo syytämästä valehtelusta, niin viestisi kenties säilyvät paremmin. Tuo syyttely on tavaramerkkisi.

        Minun kirjoituksiani ei ole poistettu vaan nimim. samarinin, mutta nythän selvisi kuka ilmeisesti on poistoa pyytänyt.
        Raamattu on se joka pitäisi pyytä poistoon, sillä jos sen sanoma on totta, niin mormonismi ei ole.


      • Selkenevää
        Selkeyttä kirjoitti:

        Varo syytämästä valehtelusta, niin viestisi kenties säilyvät paremmin. Tuo syyttely on tavaramerkkisi.

        Nyt on Tapsa ahtaalla.


    • TV7:ssä oli teoogi haastateltavana Café Raamatussa kolminaisuudesta, ja hän oli täysin sitä mieltä että Vanhan Testamentin Jumala (Luoja ja Israelin Jumala Egyptissä ja erämaassa jne) oli Jeesus ja häntä sanottiin Jahveksi. Tämä on siis muidenkin kristittyjen käsitys eikä vain mormonien, puuttumatta siihen milloin kyseessä on ollut Isä-Jumala ja milloin Jeesus ja milloin Pyhä Henki. Ja He yhdessä ja erikseen ovat yksi Jumala niin mormoneilla kuin muillakin. Ainakin näillä protestanttisilla teologeilla. Siis eivät he mormoneista mitään puhuneet, mutta (myös) Jeesus on Jahve, Jehova.

      Siis ihan turhaan tässä joku vänkää muuta.

      • kaksipisteto

        Tarina itse sanoo muuta, siinähän Jahve antaa lain ja vannoo israelille että on ainoa jumala, ei ole muita. UT:ssa Jeesus sitten puhuu isästään joka siinä tapauksessa ei voi olla jumala . Minä en vänkää raamattu on se joka vänkää .


      • 1tode
        kaksipisteto kirjoitti:

        Tarina itse sanoo muuta, siinähän Jahve antaa lain ja vannoo israelille että on ainoa jumala, ei ole muita. UT:ssa Jeesus sitten puhuu isästään joka siinä tapauksessa ei voi olla jumala . Minä en vänkää raamattu on se joka vänkää .

        Jumala ON kolminaisuus. Uudessa liitossa Hänen nimensä on Jeesus.


      • samarin
        1tode kirjoitti:

        Jumala ON kolminaisuus. Uudessa liitossa Hänen nimensä on Jeesus.

        Pojan nimi on Jeesus, ei Isän. Kolminaisuusopin mukaan persoonia ei saa sekoittaa: "... kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta. Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma,.."


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Tarina itse sanoo muuta, siinähän Jahve antaa lain ja vannoo israelille että on ainoa jumala, ei ole muita. UT:ssa Jeesus sitten puhuu isästään joka siinä tapauksessa ei voi olla jumala . Minä en vänkää raamattu on se joka vänkää .

        Oletko varma, että Vanhan testamentin kirjoittajat käyttivät oikein Jahve -sanaa? Minusta näyttää, että he laittoivat sen kaikkialle, vaikka toimija olisi ollut Jahven ja meidän kaikkien henkiemme Isä eli Elohim. Nykyraamatussa sana on korvattu Herra -sanalla,


      • 1tode
        samarin kirjoitti:

        Pojan nimi on Jeesus, ei Isän. Kolminaisuusopin mukaan persoonia ei saa sekoittaa: "... kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta. Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma,.."

        Poika on myös Jumala, sitä tarkoitin. Vaikka Jumala on 3 selkeää eri persoonaa, Hän on yksi Jumala, joka esittäytyy Raamatussa lukuisilla eri nimillä.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Oletko varma, että Vanhan testamentin kirjoittajat käyttivät oikein Jahve -sanaa? Minusta näyttää, että he laittoivat sen kaikkialle, vaikka toimija olisi ollut Jahven ja meidän kaikkien henkiemme Isä eli Elohim. Nykyraamatussa sana on korvattu Herra -sanalla,

        Kun on kyse koko kultin ainoasta jumalasta, jonka nimen ympärille koko kultti rakentui, jonka nimen ylipappi lausui temppelissä , joka on osina tuota jumalaa palvovien ihmisten nimiä lähi-idän tapaan, ei erehtymisen mahdollisuutta ole.
        Israelilaiset vieläpä kehittivät itse oman kulttinsa, ei se ollut tuontitavaraa, joten eivät he voineet erehtyä nimestä vaikka kilpailevista jumalista ei ollut pulaa. Ainoa erehtymisen mahdollisuus onkin siinä, että Jahve itse olisi ilmottautuessaan valehdellut nimensäkin, kuten mormonien mukaan kaiken muunkin itsestään .

        "Minusta näyttää, että he laittoivat sen kaikkialle, vaikka toimija olisi ollut Jahven ja meidän kaikkien henkiemme Isä eli Elohim."
        Jahve on israelin jumalan nimi ja se on on varmaan omissa kirjoituksissa siellä missä israelilaiset kirjoittajat näkivät jumalansa toimivan ja substantiivi jumalakin oikeassa käytössä. Jos taas Jahve onkin tosi jumala ja ilmoittaa itsestään silloin nimi varmuudella on siellä missä pitääkin.
        Elohim ei ole minkään jumalan nimi vaan on substantiivi joka tarkoittaa jumalia, Baalkin on elohim. Sekään ei näköjään millään mene kaaliisi.

        Sekoilet jatkuvasti niin pahoin että alan uskoa ettet sinäkään ihan tosissasi usko mihinkään jumalaan, muuten et voisi uskoa että sen uskonnon Jumalan nimi ja kirjoitukset josta kristinusko syntyi, olisivat erehdystä tai petosta, mutta niinpä niin, usko ei ole joka miehen ..
        Tai toinen vaihtoehto: Raamattu ei sinusat saa olla totta koska jos se on, sinun jumalasi ei ole.


      • Yksimuttakolme
        Selkeyttä kirjoitti:

        Oletko varma, että Vanhan testamentin kirjoittajat käyttivät oikein Jahve -sanaa? Minusta näyttää, että he laittoivat sen kaikkialle, vaikka toimija olisi ollut Jahven ja meidän kaikkien henkiemme Isä eli Elohim. Nykyraamatussa sana on korvattu Herra -sanalla,

        Jeesus on YHWH, koska Jumala on Kolmiyhteinen.

        ESV (English standard version) Raamattu käyttää Juudan kirjeessä jakeessa 5 Herran sijasta nimeä Jeesus:
        "Now I want to remind you, although you once fully knew it, that Jesus, who saved a people out of the land of Egypt, afterward destroyed those who did not believe."

        American standard version Raamattu käyttää sanaa Herra, mutta ilmoittaa alaviitteessä että "many very ancient authorities read Jesus" .

        "Now I desire to put you in remembrance, though ye know all things once for all, that [1] the Lord, having saved a people out of the land of Egypt, afterward destroyed them that believed not. [1) Many very ancient authorities read Jesus

        Suomalaista Raamattua lukeva ymmärtää jakeesta 4 että Herra, joka pelasti kansansa Egyptistä, oli Jeesus:

        "Teidän joukkoonne on näet luikerrellut ihmisiä, joista jo kauan on ollut tuomio kirjoitettuna. Nämä jumalattomat kääntävät meidän Jumalamme armon riettaudeksi ja kieltävät ainoan Valtiaamme ja Herramme Jeesuksen Kristuksen.
        Vaikka te kaiken tiedättekin, tahdon silti muistuttaa teitä siitä, että Herra kyllä ensin pelasti kansansa Egyptistä mutta tuhosi sitten ne, jotka eivät uskoneet."


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Kun on kyse koko kultin ainoasta jumalasta, jonka nimen ympärille koko kultti rakentui, jonka nimen ylipappi lausui temppelissä , joka on osina tuota jumalaa palvovien ihmisten nimiä lähi-idän tapaan, ei erehtymisen mahdollisuutta ole.
        Israelilaiset vieläpä kehittivät itse oman kulttinsa, ei se ollut tuontitavaraa, joten eivät he voineet erehtyä nimestä vaikka kilpailevista jumalista ei ollut pulaa. Ainoa erehtymisen mahdollisuus onkin siinä, että Jahve itse olisi ilmottautuessaan valehdellut nimensäkin, kuten mormonien mukaan kaiken muunkin itsestään .

        "Minusta näyttää, että he laittoivat sen kaikkialle, vaikka toimija olisi ollut Jahven ja meidän kaikkien henkiemme Isä eli Elohim."
        Jahve on israelin jumalan nimi ja se on on varmaan omissa kirjoituksissa siellä missä israelilaiset kirjoittajat näkivät jumalansa toimivan ja substantiivi jumalakin oikeassa käytössä. Jos taas Jahve onkin tosi jumala ja ilmoittaa itsestään silloin nimi varmuudella on siellä missä pitääkin.
        Elohim ei ole minkään jumalan nimi vaan on substantiivi joka tarkoittaa jumalia, Baalkin on elohim. Sekään ei näköjään millään mene kaaliisi.

        Sekoilet jatkuvasti niin pahoin että alan uskoa ettet sinäkään ihan tosissasi usko mihinkään jumalaan, muuten et voisi uskoa että sen uskonnon Jumalan nimi ja kirjoitukset josta kristinusko syntyi, olisivat erehdystä tai petosta, mutta niinpä niin, usko ei ole joka miehen ..
        Tai toinen vaihtoehto: Raamattu ei sinusat saa olla totta koska jos se on, sinun jumalasi ei ole.

        Näin on: "Jahve on israelin jumalan nimi." Näin siksi, että Isä antoi sen Hänen tehtäväkseen. Samaa Isä sanoo Pojalleen Joseph Smithin ensimmäisessä näyssä: "Tämä on minun rakas Poikani. Kuule Häntä."


      • Selkeyttä
        1tode kirjoitti:

        Poika on myös Jumala, sitä tarkoitin. Vaikka Jumala on 3 selkeää eri persoonaa, Hän on yksi Jumala, joka esittäytyy Raamatussa lukuisilla eri nimillä.

        Mitä "Jumala" tässä tarkoittaa: "Vaikka Jumala on 3 selkeää eri persoonaa, Hän on yksi Jumala." - Mielestäni tarkoitetaan yhtä Jumaluutta. Muuten lauseessa ei ole mieltä.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5228
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3397
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1532
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      185
      1399
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      759
    Aihe