Eläkeläiset, mikä motivoi arjessa?

elon_motiivit

Työuran päättäneet, mikä teitä motivoi nousemaan aamulla punkasta ylös uuteen päivään?

Onko teillä edelleen tavoitteita ja erilaisia hankkeita ja aktiviteettejä, harrastuksia, elämänenergiaa, viriiliyttä, uuden oppimisen ja kokemisen halua, uteliasuutta, ns. eteenpäin menevyyttä, vai kulkeeko arki tuttuilla perusrutiineilla tyyliin oman ajan tappiin saakka?

Asia tulee sivuraiteellisesti mieleen mm. kun kuulee nurempien haaveita mega-lottovoitoista, mutta sitten kun alkaa kysellä lähemmin, että mitä tekisivät vaikkapa 50 miljoonalla, niin loppulelissä visiot ovatkin hyvin rajallisia, eli tuollainen suuri kapitaali jäisi todellisuudessa kunnolla hyödyntämättä.

Useimmilla keskustelukumppaneillani ideat ja tavoitteet ovat loppuneet hyvin lyhyen kaikkien niiden haavelemiensa materilalisten perusmukavuuksien ja vempeleiden hankinnan ja matkailujujen, sekä mahdollisten hyväntekeväyyslahjoituksien jälkeen.

Eli tiivistän filoillen, mikä elämässä motivoi?

73

690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eppu2

      Vapaus.
      Ei kiirettä, stressiä. Saa tehdä mitä huvittaa tai olla tekemättä sen kummenpia.

      • eläköön.vapaus

        Montako kymmentä kertaa tuo on täälä sanottu ja aina eläkeläisen VAPAUS tulee esiin.


      • eppu2
        eläköön.vapaus kirjoitti:

        Montako kymmentä kertaa tuo on täälä sanottu ja aina eläkeläisen VAPAUS tulee esiin.

        Totuus ei pala tulessakaan, vaikka sen sanoisi kuinka monta kertaa hyvänsä.


    • Yleensä havaintojen teko ja havaittujen tai havaitsemattomien kolotusten ihmettely.
      Nousu ja ensiaskel on suuri seikkailu , kolmannella askeleella onkin jo sen verran puhtia et voi alkaa miettimään sitä motivoitumista.
      Yleensä aamiaisen ja lehtien lukemisen jälkeen sitä motivaatiota voi alkaa orottelemaan

      • eutapilleri-on-ratkaisu

        Se eläkkeellä on pahin haitta ku pitää nousta ottamaan lääkkeet,
        jos ei ota lääkeitä
        saa sairaskohtauksen ja ei ku ambulanssi paikalle,
        muuten ei kannataisi nosuta sängystä ollenkaa
        ihmettelemään mitähän tänään taas tekis,


      • Ei-lääkitystä

        Minusta pahinta eläkkeellä on jos ei ole lääkitystä ollenkaan.
        Itse asiassa jokainen eläkkeelle pyrkivä pitäisi laittaa täydelliseen terveystarkastukseen, mielentilatutkimukseen ja määrätä valtion kustantama lääkitys kunkin tarpeen mukaan. Jäisi pois byrokratia vituloinnit. Tosin lääkkeiden hinnat saattaisi nousta ilman ylärajaa.


    • Kannatan eppu-kakkosta.
      Kun nukkuu tarpeeksi ei ole tarvetta levätä.
      Siinäpä ne tarpeelliset kimmokkeet.

      H.

    • 50miljoonalla

      Jos tuollainen summa tulisi, niin oitis kyselisin tiliä Suomen ulkopuolelta 4-8% korolla. Sehän tietäisi myös sitä, että lisää saisitte Matuja tänne hoivattavaksi, ja joku saisi siitä myös työuran.

      "vai kulkeeko arki tuttuilla perusrutiineilla tyyliin oman ajan tappiin saakka"

      Nyt on mennyt muutama kuukausi noin, koska vasenjalka on ollut tosi kipeä. Onneksi löytyi lääke ja pääsee taas kulkemaan, ja harrastamaan. :)

      Olen aika kauan miettinyt muuttoa Viron tai Viipurin.
      Mut vielä olisi tehtävä lopun, ne mitkä on kesken tässä maassa :(

      Sitten olisin vapaa eläkeläinen.

    • Omana.tietona

      Mitä se muile kuuluu.

    • Yksinkertaista-totta

      Minua motivoi työ.
      Ensin olin työkyvyttömyyseläkkeellä ja "vihasin" töitä, jos en vihannut, välttelin.
      Tein kyllä keikkoja. Vähän.
      Sitten kun otin eläkkeen paranin, ja aloin tehdä töitä. En henkeni pitimiksi vaan huvikseni silloin kun huvittaa. Ylikysyntää meikäläisestä. Puhelin soi 4 - 5 kertaa viikossa.
      Mökillekään en viitsi näin sydäntalvena kun en harrasta hiihtämistä. Kuka nyt hankia menisi tuijottamaan ja paria orpoa punatulkkua, harakkaa ja keltarintaa ja varista. Vedenkin joutuu kantamaan ja puut ja saunaan menemään ulos saakka. Sehän menee työn teoksi eikä eläkeläisen vapaa-ajaksi. Minulla on eriteltynä työaika ja eläkeaika. Joo ja nukkuma-aika, sille ei ole kellokorttia.

    • Kyllä niin maan per...eesti kadehdin teitä vapaita eläkeläisiä. Saatte mennä ja tulla viipottaa mielenne mukaan.
      Ja vieläpä nukkuakin.

      Siinäpä kai tulevaisuuden ilo ja autuus, onpa jotain mitä odottaa, se motivoi kummasti.

      Semmosta :)

      • Älä-haaveile

        Tulet pettymään.
        Kun pääset eläkkeelle ja huomaat ettei se alvariinsa nukkuminen olekaan herkkua, niin se jos mikä ottaa eläkepattiin. Eläkekorttikin haalistuu.
        Ei ole iloa, ei autuutta. Vain autio tupa, haalistuneet verhot, käkikellon rakse (jos kello pysyy hengissä) ja tekemättömyys. Se syö eläkeläistä tosi syvältä.
        Tuhannet eläkeläiset kadehtivat sinua.


      • Älä-haaveile kirjoitti:

        Tulet pettymään.
        Kun pääset eläkkeelle ja huomaat ettei se alvariinsa nukkuminen olekaan herkkua, niin se jos mikä ottaa eläkepattiin. Eläkekorttikin haalistuu.
        Ei ole iloa, ei autuutta. Vain autio tupa, haalistuneet verhot, käkikellon rakse (jos kello pysyy hengissä) ja tekemättömyys. Se syö eläkeläistä tosi syvältä.
        Tuhannet eläkeläiset kadehtivat sinua.

        Pääsin syksyllä eläkkeelle, teen edelleen sivutoimena omaishoitajan hommia.
        Haluaisin nähdä edes yhden eläkeläisen, joka kadehtii minua.


      • Emme-haaveile

        En pysty kadehtimaan kun itsekin teen keikkaa än äs "sivutoimena".
        Tosin en koe eläkettäkään päätoimeksi vaan ansaituksi elämisen lisukkeeksi, joten kumpi lie kumpi vai ei kumpikaan.


      • Emme-haaveile kirjoitti:

        En pysty kadehtimaan kun itsekin teen keikkaa än äs "sivutoimena".
        Tosin en koe eläkettäkään päätoimeksi vaan ansaituksi elämisen lisukkeeksi, joten kumpi lie kumpi vai ei kumpikaan.

        Tuon että omaishoitajuus on sivutoimi, kertoi minulle verohallinnon virkailija.
        Kun kyselin melkoisesti nousseen veroprosentin syytä.

        Itse pidän sitä enemmän päätoimena, eläkeläisen osa menee siinä sivussa, ihan huomaamatta.
        Muistakaan koko asiaa, ellei tule puheeksi.


      • Ancelina kirjoitti:

        Pääsin syksyllä eläkkeelle, teen edelleen sivutoimena omaishoitajan hommia.
        Haluaisin nähdä edes yhden eläkeläisen, joka kadehtii minua.

        En todellakaan ole kateellinen.
        Kyllä verottaja muistaa, minusta pitäisi laskea kaikki tulot yhteen ja verottaa sen mukaan. Sivutoimesta otetaan kohtuuton vero.
        Omaishoitajuus on enemmän kuin päätoimi, vaan turha sitä on täällä selittää, ei mene jakeluun sellaisille jotka eivät ole sitä tehneet.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        En todellakaan ole kateellinen.
        Kyllä verottaja muistaa, minusta pitäisi laskea kaikki tulot yhteen ja verottaa sen mukaan. Sivutoimesta otetaan kohtuuton vero.
        Omaishoitajuus on enemmän kuin päätoimi, vaan turha sitä on täällä selittää, ei mene jakeluun sellaisille jotka eivät ole sitä tehneet.

        Ihmeen paljon sekoilevat verotuksen kanssa, olen muutaman kuukauden sisällä soittanut kolme kertaa verohallintoon.
        Tammikuun eläkkeestä oli napattu veroa 23.5% enemmän kuin mitä oli määrä ottaa.
        Yllättäen jonkun ihmisen tekemä virhe, minä kun jo aattelin, että tietokone on syyllinen :)


    • Lyhyt-ja-ytimekäs

      Jokainen vuorokausi loppuu kesken.

    • Kun nyt joutilaana olen niin ei se ylösnousemus aina ihan aamuisin tapahdu. Luiskahtelee joskus pitkälle aamupäivään. Kokemus on osoittanut, että kun taas joku tilapäishomma ilmestyy niin kuudelta heräämiseen siirtyy ihan vaivattomasti.

      Motivaatio? Herään ilman sitäkin. Jotenkin kun se on tavaksi tullut että vuoronperään nukutaan ja valveilla ollaan.

      On tämä yksinäisen miehen olo välillä yksitoikkoista. Myönnän.

      Tämä toimertumattomuuteni on kyllä luultavasti tilapäistä. Uskon ja toivon että tästä taas virkistyn kaikenlaista tekemään.

    • Ilman.kysymättä

      Tämä pieni poppoo tietää toistensa tekemiset ja asumiset, kertaus ei pahitteeksi.

    • Ihanaapäivää

      Luonteeltani olen todella utelias.Toisinsanoen tänä nettiaikakautena on käden ulottuvilla valtavasti uutta tietoa kaikesta maan ja taivaan välillä,etten malta alkaa nukkumaan ennen yhtä tai kahta yöllä.Siispä nousen aina valoisan aikaan 10-11 ,se on todella mukavaa ja inspiroivaa olla heräämättä pimeään.----Motivoi tosiaan aamukahvi ,ulkolenkit,kuntosalit ja lukeminen ,josta jo tuossa mainitsin.
      Rahan lisää haluaminen on aikoja sitten menettänyt merkityksen elämässä,aivankuin ap oli jutellut ihmisten kanssa,juuri noin ajattelen minä myös.

      • ent.siivoojaparka

        Yhtenä aamuna heräsin jo pimeän aikaan, mitä lie ollut kello jotain 4-5 vasta. Tuntui hirveältä ihan kuin olisi ollut töihin lähtö.
        Meni vuorokausirytmi ihan sekaisin, kun edellisenä aamuna piti lähteä terveyskeskuskäynnille ja illalla oli sitten niin poikki, että nukahti jo puoli kymmeneltä. Yritin nukkua päiväunetkin, mutta heti puolen tunnin päästä tuli tekstari, että laita Gevaliat valumaan, vieraita tulossa.

        Nyt on nukkuminen asettunut taas normaaliin rytmiin.

        Kyllä ihmisen on saatava nukkua oman unirytminsä mukaan pysyäkseen terveenä. Minulla se on jotain 2-4 aamuyöstä ja kahdeksan tuntia siitä eteenpäin.


    • bessie-

      Varmaan eniten minua motivoi läheiset ja muutkin kanssaihmiset, uteliaisuus, kunnia, aate, kauneus, järjestys, ravinto, nautinto ja valta.

    • flegmaatti

      Turvallisten rutiinien täyttämää elämää.
      Onneksi on myös mahdollisuus spontaanien mielitekojen tyydyttämiseen.
      Stressitöntä, tyydyttävää elämää jota parempaa ei olisi nuorena osannut toivoakaan.
      Ei tähän mitään kummoisia motiiveja tarvita.

    • Pulp-fictio

      Aurinko. Valon määrä. Onnekkaana kohtalaisen hyvä terveys
      Harrastukset esim. kieltenopiskelu.
      Vanhan soittimeni rääkkääminen.
      Lukemattomat lukemattomat kirjat.
      Uusiin asioihin tutustuminen.
      Kävelylenkit kelin mukaan. Tänään oli fantastinen sää: aurinkoista,
      Pikkupikku pakkasta ja kaunista.
      Läheiset: ystävät ja kaikkein eniten merkitsee lapseni perheineen.
      Aamut ovat niin, että kun tasaisesti nousi aina ennen kuutta, niin enpä nyt singahda ylös ihan niin aikaisin. Olen saanut siirrettyä sisäistä kelloa. Samoin se, että voi herätä eli saada silmät auki ihan rauhassa, ilman, että on oltava jossain työmoodissa klo 7.00 sopii vallan hyvin.
      Tietynlaiseen viikkorytmiin kuitenkin tottuneena, tästä poikkeaminen on ollut opettelua. Aamulla tehty ehdotukseen tulee vastaus iltapäivällä, yleensä myönteinen. Vaatii sulattelua. En ole koskaan ollut impulssiivinen, mutten kiiskikään.
      Kutsu aamulla 200 kilometrin päähän on illallakin kutsu 200 km:n etäisyydelle
      En ole muuttunut duracel-pupuksi eläköidyttyäni. Näitäkin on.
      Ihan ahdistaa ja yritän toppuutella heitä, että voi ottaa ihan iisistikin.
      Asiat eivät ole tärkeysjärjestyksessä.

    • Elämääni motivoi ajatus, minne ilmansuuntaan kottikärry kaatuu jos sìnä on kolmaspyörä.

      • bessie-

        Onko sinulla jo kaksipyöräinen kottikärry!


      • bessie- kirjoitti:

        Onko sinulla jo kaksipyöräinen kottikärry!

        Se on toinen elämäni motivaatio, miettiä päivät montako pyörää on kottikärryissä.


      • HauisKuinPorkkana

        Sinä (ja moni nainen) tarvitsee neljä pyörää. Muuten et pärjää. On turvallistakin.


      • HauisKuinPorkkana kirjoitti:

        Sinä (ja moni nainen) tarvitsee neljä pyörää. Muuten et pärjää. On turvallistakin.

        Hauislihakseni on ongelmani numero 3.
        Mielikuvitusmieheni mukaan, minulla on kauniit käsivarret, lieköhän


    • Ainakin minulla on riittänyt motivaatiota nousta ylös joka aamu, vieläpä onnellisena siitä että saan elää elämääni kuten olen aina toivonut.
      Minua motivoi elämä itse, se on niin arvokas asia.
      En usko että edes haluaisin lottovoittoa, mitä minä sillä tekisin itse. Voisin antaa jälkikasvulle, heillä riittäisi käyttöä sellaiselle.
      Saan nytkin mitä haluan, joten tarpeeni eivät kovin kummoisia ole.
      Nuorempana olisin varmaan matkustellut paljon lottovoittajana, silloin työ haittasi vapaa-aikaa. Eikä rahaakaan ollut liikaa, menot olivat toista luokkaa kuin nyt.

    • talou

      Eläkeläisenä ei tahdo aika riittää, tietenkin itse määrään mitä teen. Täytyy seurata talouttani maailmalla myös sitä että ei välikädet tee virheitä. Eilen huomasin eräs pankki oli liian antelias katson ensikuussa tuleeko sama jos tulee täytyy soittaa.

      Elämä on tavallaan arvoitus näin vanhana tulee ajateltua kaikenlaista omaa nuoruuttaa sukua kuinka on käynyt ja miksi. Samoin omia lapsia ja lapsenlapsia muutama vuosi sitten oli neljä polvea yhdessä samalla kertaa.

      Tuntuu kuin aika kulkisi nopeammin, nuorena oli toisinpäin.

      Sanoisin elämääni motivoi rahan tekeminen ei rikollisella tavalla.

      • Osta-apinatarha

        Kenelle sinä sitä rahaa "teet" kun et näköjään pysty nauttimaan sen tuomasta vapaudesta?
        Voin kuvitella kuinka jälkeläisesi odottavat sormet syyhyten päästä käsiksi sinulta jäävään perintöön.


    • Tämä_on_haavennin

      Lottovoitto syntyä Suomeen

      Olen samaa mieltä, mutta kun katsoo nykymenoa, niin ainakin näin eläkeläisenä voin sanoa, että vielä suurempi lottovoitto on muuttaa pois Suomesta. Näin ulkosuomalaisena Virossa katselen ulos oman taloni ikkunasta ja iloitsen joka hetki, ettei enää tarvi asua Suomessa.

      Täällä eivät muslimit hypi kenenkään silmille, eivätkä ne harvat tänne eksyneet nauti käsittämättömästä hyysäämisestä valtion ja suvakkien taholta.

      Ne alle sata jotka ovat saaneet väliaikaisen oleskeluluvan, saavat puoli vuotta tukea elämiseen (ei kovin suurta) ja sen jälkeen niillä on mahdollisuus työttömyyskorvaukseen, joka on alle 100€ kuussa, ja sillä on sitten kustannettava oleskelunsa kokonaan. Kaikille on pakollista kielen opiskelu, jos meinaa saada yleensäkään oleskella Virossa.

      Suomessa luullaan, että esimerkiksi terveydenhuolto edustaa maailman parhaimmistoa ja varoitellaan ulkomaille muutosta sen perusteella, että muualla asiat ovat paljon huonommin.

      Viimeisiä kertoja, kun yritin päästä Suomessa lääkäriin, niin minulle luvattiin puhelinaika n. kolmen kuukauden päähän.

      Puhelinajan jälkeen sain lääkäriajan muutaman kuukauden päähän.

      Vastaanotolla tapaamani lääkäri puhui niin huonoa suomea, että siitä ei todellakaan saanut mitään selvää. Nimen ja murteen perusteella lääkäri oli venäläinen. Tuosta lystistä tietenkin piti maksaa n. 35€.

      Täällä Viron maaseudulla kun on tarve päästä lääkärille, niin asiat toimivat hieman eri lailla. Pitkään jatkuneen köhän takia hakeuduin eilen perearstin (paikallislääkäri) pakeille, niin jälleen odotusaika oli alle minuutin.

      Vaikka en puhu juurikaan viroa, niin asia tuli hoidettua niin, että poistuin apteekin suuntaan alle viidessä minuutissa. Tuo vastaanotto ei sitten tietenkään maksanut kovinkaan paljon – nolla euroa.

      Olen pyrkinyt koko ajan elämään täällä niin, etten tiedä liikaa paikallisesta politiikasta ja olenkin onnistunut siinä oikein hyvin. Päinvastoin seuraan valitettavan paljon Suomen ja Euroopan nykymeininkiä.

      Näin lähes viiden vuoden yhtenäisen ulkomailla asumisen (sitä ennen toinen mokoma pätkittäin ulkomailla) perusteella asiat taitaa nähdä selkeämmin, kuin asumalla paikan päällä.

      Jokin käsittämätön hulluus on levinnyt muihin Euroopan maihin, paitsi neuvostomiehityksestä vapautuneisiin itäisen euroopan alueisiin. On käsittämätöntä, että suomalaiset etunenässä tuhoavat maitaan noiden muslimimiehittäjien takia.

      Mielisairaat suvakit luulevat tekevänsä hyvää sillä, kun haalivat pakoloisturvapaikkaturisteja ja tarjoavat niille rauhaa ja rakkautta.

      Suurinta rakkautta tässä tapauksessa olisi estää jokaisen rikastajan tulo ja heittää jo aiemmin tulleet vaikka väkivalloin takaisin kotimaihinsa.

      Jokaisen maan on itse hoidettava sisäiset ongelmansa, eikä siihen kuulu se, että vellihousut sotakarkurionnenonkijat lähtevät loisimaan muiden maiden riesaksi.

      Vaikka riski kuolla maataan puolustaessa on suuri, niin sille ei kerta kaikkiaan voi mitään. Asioiden selvittely on loppujen lopuksi tehtävä jossakin vaiheessa.

      Toivoisin suomalaisten ymmärtävän sen, että tilanne maassanne lähentelee jo nyt sotatilaa.

      On mahdollisesti vielä aikaa ottaa maa takaisin, mutta viime päivien sananvapaustuomiot eivät kylläkään anna toivoa paremmasta.

      Vaikka en ole pienimmässäkään määrin uskonnollinen, niin silti monta kertaa päivässä esitän hartaan toiveen ilmoille; toivon ettei minun enää koskaan, mistään syystä tarvitse muuttaa takaisin Suomeen."

      • Halle-lujasti

        Amen.
        Olisit kertonut lyhyemmin ettei sinulla ole varaa asua suomen sosiaaliturvan varassa. Vaan olet veroja ja viranomaisia pakoileva luuseri. Mahdollisesti sinulla on vankeustuomiokin täällä odottamassa.


    • 324324

      Voi hiis kun saiskin nukkua arkisinkin. Ennen kuutta noustava laittamaan kahvit työhön lähtijälle. Sitten siivous, pyykkäys, silitys, pihan kolaus ta kesällä nurmikoiden leikkaus, kasvimaan työt, puiden kanto, lämmitys, tuhkat....

      • eppu2

        Eikö se työhön lähtijä osaa itse itselleen kahvia keittää.


      • Nukkuisi-ja-vaikenisi

        Samaa olen ajatellut itsekin.
        Tuo hyysäri on maininnut asiasta useasti. Ketä hän palvelee???


      • 324324

        Teitä motivoi näköjään ilkeys. En tule enää kun teitä noin rasittaa.
        Muutan kotoa sitten kun en jaksa puuhata vaikka nautinkin ympäristöstä.


      • eppu2
        324324 kirjoitti:

        Teitä motivoi näköjään ilkeys. En tule enää kun teitä noin rasittaa.
        Muutan kotoa sitten kun en jaksa puuhata vaikka nautinkin ympäristöstä.

        Minä kyllä vain ihmettelen asiaa, en jaksa käsittää, että jos ihminen on niin toimintakykyinen, että käy töissä, niin miksi toisen ihmisen pitää unesta herätä kahvia keittään.
        Ei se ole kummoinenkaan asia kahvin keitto, tarkoitus ei ollut ilkeillä, vaan ihmetellä.


      • ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

        Minä kyllä vain ihmettelen asiaa, en jaksa käsittää, että jos ihminen on niin toimintakykyinen, että käy töissä, niin miksi toisen ihmisen pitää unesta herätä kahvia keittään.
        Ei se ole kummoinenkaan asia kahvin keitto, tarkoitus ei ollut ilkeillä, vaan ihmetellä.

        Jospa hän haluaa nousta varmistamaan, että se toinen myös tosiaan lähtee?


      • eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Jospa hän haluaa nousta varmistamaan, että se toinen myös tosiaan lähtee?

        Niin, mistäpä sitä tietää, voihan olla taka-ajatuskin, vaikka kovin tuntui harmittelevan , kun pitää nousta.


      • Pulp-fictio
        324324 kirjoitti:

        Teitä motivoi näköjään ilkeys. En tule enää kun teitä noin rasittaa.
        Muutan kotoa sitten kun en jaksa puuhata vaikka nautinkin ympäristöstä.

        Voisitko ajatella ostavasi "taimerin", joka näpäyttää kahvit tulemaan valmiiksi?
        Jos olisi parempi näin.


      • itseoppinutkahvipannu
        324324 kirjoitti:

        Teitä motivoi näköjään ilkeys. En tule enää kun teitä noin rasittaa.
        Muutan kotoa sitten kun en jaksa puuhata vaikka nautinkin ympäristöstä.

        Ilkeyttä on sinulta jättää vastaamatta rehelliseen kysymykseen. Että minkälaisen avuttoman puolison tai lapsen kanssa jaat huushollisi? Eikö sinulle kuulu jo eläkeläisen vapaus vai sairaseläkkeelläkö urakoit kodin töitä?
        Varmaan kuorit perunatkin valmiiksi, voitelet leivät ja kaadat juomaa lasiin tai mukiin. Ehkä seuraavaksi syötät?


    • taluo

      ämä_on_haavennin
      21.1.2017 19:03


      Lääkäri jne. Minulle lääkäriin meno yhden tunnin ehkä kaksi, lääkkeen uusiminen muutamia tunteja.


      Viro on Venäjä niin on myös Suomi tässä totuus- 47 vuotta Ruotsissa, näin on totuus.

      Kun en pidä lääkäri tutkimuksista. Lääkäri kirjoitti minulle hän haluaa nähdä minut tutkimuksessa!

      Vähän toista, mutta yleensä Ruotsissa on toista kaikki on päin honkia, sairalat täynnä siis nollaa, miksi -apinat afrikasta ovat tulleet.

      Jokus hyvääkin lääkäreitä on erimaista näkevät ulkomaalaiset kuin ystävinä! Nimeni ei ole ruotsalainen.

      • Kirjoita-ymmärrettävää

        Nimesi on Tahvo Turakainen, Pönttövuoren maalaiskunnasta.
        Tiesitkö, että poissa ollessasi Pönttövuoresta on tullut kaupunki? Sitä on ehdotettu jopa suomen uudeksi pääkaupungiksi.


    • henrjii

      Keno, täytyy herätä tarkistamaan onko suosikkiriville tullut voitto

    • hyvämotivoi

      Helppoa! Jokainen päivä on juhlapäivä! Hyvät muistot kantaa...Hyvät työkaverit--onnea jatkossa ja paljon. Ne paskiaiset työpaikoilla on jo pelkkää ilmaa.

    • taloi

      Suomi apinoiden ulinaa, kirjoidukset tuskin osaavat kirjoittaa!

    • Kun.eitullu

      Lotossa tuli 3 lisänumero, ei voittoa. Minne se 2euroa meni.??

    • talou

      Suomi on eläke ja veroparatiisi 2017.

    • olisekinaikaahuh

      Eräs työkaveri aikoinaan myös vihjaili et muut on Pönttövuoren takaa, koska hän oli omasta mielestään niin fiksu.

      • Pulp-fictio

        Eikös Pönttövuoren tunneli ole Jyväskylän lähellä?


      • ent.siivoojaparka
        Pulp-fictio kirjoitti:

        Eikös Pönttövuoren tunneli ole Jyväskylän lähellä?

        Siinähän se, Jyväskylästä Pieksämäelle päin.

        Sitähän sanottiin aikoinaan VR:n pahimmaksi virheeksi, koska sen kautta pääsivät savolaiset Suomeen.


      • Pulp-fictio
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Siinähän se, Jyväskylästä Pieksämäelle päin.

        Sitähän sanottiin aikoinaan VR:n pahimmaksi virheeksi, koska sen kautta pääsivät savolaiset Suomeen.

        Kun pääsivät, sanottiin, että Pönttövuoren tunneli on auki. Sorry. En ole kekdinyt sanontaa.


    • suvenelli1

      Ei se ole laiska elämä. Eikä se rajaton nukkuminen, se ei sopinut mulle. Se on, kuten aiemmin sanottu, vapaus. Se ettei ole vain se lomajakso jolloin saa elää mielensä mukaan.

      • eppu2

        Suurimmasta osasta kommentteja paistaa juuri tuo, kun voi olla oman elämänsä mestari, eli vapaus, jonka tuolla ensin sanoin, no jotkut siitäkin silmille tuli.


      • eppu2 kirjoitti:

        Suurimmasta osasta kommentteja paistaa juuri tuo, kun voi olla oman elämänsä mestari, eli vapaus, jonka tuolla ensin sanoin, no jotkut siitäkin silmille tuli.

        "eppu2"

        Taidat olla 12:s joka jankutti sanan vapaus.
        Mitähän minä laittaisin...

        H.


      • suvenelli1
        eppu2 kirjoitti:

        Suurimmasta osasta kommentteja paistaa juuri tuo, kun voi olla oman elämänsä mestari, eli vapaus, jonka tuolla ensin sanoin, no jotkut siitäkin silmille tuli.

        Niin näköjään. Noh, mutta, kun totuudellisesti vastaa, niin turha on silmille hyppiä. Mutta jos se jotakuta helpottaa.


      • eppu2
        hunksz kirjoitti:

        "eppu2"

        Taidat olla 12:s joka jankutti sanan vapaus.
        Mitähän minä laittaisin...

        H.

        Laita nyt vaikka, että vapaus.


      • Pulp-fictio
        eppu2 kirjoitti:

        Suurimmasta osasta kommentteja paistaa juuri tuo, kun voi olla oman elämänsä mestari, eli vapaus, jonka tuolla ensin sanoin, no jotkut siitäkin silmille tuli.

        Vapaus merkitsee todella paljon. Mitäs jos sanoisi näin, että lähes täydellinen itsemääräämisoikeus!


      • eppu2 kirjoitti:

        Laita nyt vaikka, että vapaus.

        "eppu2"

        Nyh!

        Helen Hunt oli taas niin ihana. :)
        Luulen että Tom Hanks olisi saanut sinut tuntemaan vapaaksi.
        Ajattele!
        Suomalaisen firman Lento-Pallokin.
        Nimeltään Wilson.

        H.


    • Daalajoen alajuoksulla on taas kaunis jamu ja jää hohtaa joella. Pojat nukkuvat vielä, rättiväsyneinä eilisen luisteluharjoituksen ja iltasaunan jäljiltä. Kohta alan paistelemaan amerikkalaisia pannareita heille ja sitten menemme taas jäälle opettelelemaan luistelemista.
      ***
      Tällä hetkellä ainakin tuntuu siltä että elämässä on paljonkin tarkoitusta.

      • "jamu" lue "aamu"
        nyt kuppi kaffeeta.


      • ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

        "jamu" lue "aamu"
        nyt kuppi kaffeeta.

        Johan minä ajattelin, että onko lutunen nyt vaihtumassa johonkin Dalajoen alajuoksun komeaan jamuun.


    • pensionista

      Vahvin motiivi on tavoite jatkaa elämää nykyisellä tasolla tinkien siitä mahdollisimman vähän.
      Terveys, fyysinen kunto ja niihin liittyen yritys pitää vaimo kiinnostuneena aviollisesta kanssaelämästä nykyisellä tasolla.

      Aamuinen punkasta nouseminen tapahtuu silloin kun on nukkunut riittävästi.

    • Per-kel

      Olen iloinen että muijan ka ollaan suht koht terveitä, ja rahaa on riittänyt laskujen ja verojen maksamiseen.- Ruokaa on, katto pään päällä ja sänky missä yöt nukkua, (ja kaljaa saunakammarissa) mitäs sitä turhia haikailemaan :D

    • elon_motiivit

      Ketjusaa manitaan melko usein vapaus, mutta se vaikuttaa suurelta osin tarkoittavan vapauttaa pakkoraadannasta ja siihen liittyvästä aikataulusta ja kiireistä.

      Hyvin harva kertoi miten tuota vapauttaan hyödyntää, sillä mielikuvaksi jäi että melko moni liki vain tapaa leppoisasti aikaansa, ilman se kummempia tavoitteita tai intohomoja eri aktiviteetteihin.

      Useimmiten ihmiset kuolivuoteellaan katuvat sitä mitä _eivät_ ole tehneet, koska ovat itsekin itselleen laittaneet kaikenlaisia rajoja ja esteitä.

      "Vuosia parantumattomasti sairaita hoitanut sairaanhoitaja kertoo, mitä asioita ihmiset katuvat eniten hetkeä ennen kuolemaansa."

      - http://www.studio55.fi/terveys/article/naita-viitta-asiaa-ihmiset-katuvat-eniten-kuolinvuoteellaan/125716

      Toki eivät kaikki innostu laksuvarjohyppäämisestä, vuorikiipeilystä, maailman ympäri yksin purjehduksesta ymv. tai Etelä-Amerikan kierrosta, mutta melko moni itse rajoittaa elonsa hyvin kinpieniin ja rutiinien kaavoihin. Toki terveys ja rahatilannekin vaikuttavat osaltaan.

      *

      "50miljoonalla - 21.1.2017 16:14" - Mainitsi laittavansa hypoteettisen 50 miljoonan voiton ulkomaille noin 4-8% tuotolle.

      Missä ja mille sijoitusinstruenteille saa ko. pääomariskittömän tuoton, varsinkin nyt kun taloudessa eletään liki nollakorkojen tasolla?

      Muutaman satatuhatta sijoittaminen vaikka osinkoa maksaviin osakkeisiin ja indekseihin on huomattavasti helpompaa kuin kymmenien miljoonien sijoittaminen.

      Suomessa verotuksellisesti asuva kuitenkin maksasisi siitä verot suomeen.

      Miksi halu ja tarve säilyttää pääomä? Eikö olisi suuria hankkeita ja ideoita pääoman käytölle eri projekteissa? Perinnöksi jälkeläilille? Osasivatko he hallinnoida ja myös hyödyntää tuollaisen kapitaalin?

      Iso pääoma tulisi saada työkalun roolissa tuottamaan jotakin mielekästä.

      Pienen empiirisen sijoituusfoorumeidenkin kokemukseni perusteella ehdottomasti suurin osa ihmisistä ei edes osaisi täysipainoisesti hyödyntää ja laittaa merkityksellisesti tuottamaan hyvin suurta pääomaa.

      Eräässäkin ulkolaisen kanavan todella rikkaita koskevassa dokkarissa kävi ilmi, että melko moni oli pelkässä kulutus-bulimian moodissa. Eräskin jenkkiläinen super-rikas ex-mannekiini, perijätär, lähinnä vain kierteli ympäri maailmaan erilaisissa jet set tapahtumissa ja harrasti liki bulimian kaltaista shoppalua luxus-liikkeissä, ikäänkuin olisi noilla superkalliilla tuotteilla koettanut täyttää jotakin henkistä tyhjiötä.

      Tekisi mieli sanoa, että 99%:lle 'perusjampoista' ideaali lottovoitto olisi suunnilleen asuntoa / taloa ja autoa, sekä rapiat päälle vastaava suma tai vaihtoehtoisesti kohtuulliset x euroa verovapaana per kk (vaikkapa vain muutama tonni) loppuiäksi.

      • 50miljoonalla

        "Missä ja mille sijoitusinstruenteille saa ko. pääomariskittömän tuoton, varsinkin nyt kun taloudessa eletään liki nollakorkojen tasolla?"

        Luit kai että tekisin het ulkolaisen tilin, eli nuo rahat ei kävisi edes Suomessa.
        Eihän ne nytkään Suomessa ole ! Ja jokainen sentti jonka suomalainen siihen sijoittaa, lähtee veikkauksesta johonkin veroparaatisi tilille.

        "Suomessa verotuksellisesti asuva kuitenkin maksasisi siitä verot suomeen"

        Kyllä kai Suomesta saa vielä muutta muualle ?

        Mitä tulee perintöihin, niin kai nyt testamentilla jokin teho on vielä, ja yleishyödyllinen säätiöhän olisi heti tehtävä.


      • elon_motiivit
        50miljoonalla kirjoitti:

        "Missä ja mille sijoitusinstruenteille saa ko. pääomariskittömän tuoton, varsinkin nyt kun taloudessa eletään liki nollakorkojen tasolla?"

        Luit kai että tekisin het ulkolaisen tilin, eli nuo rahat ei kävisi edes Suomessa.
        Eihän ne nytkään Suomessa ole ! Ja jokainen sentti jonka suomalainen siihen sijoittaa, lähtee veikkauksesta johonkin veroparaatisi tilille.

        "Suomessa verotuksellisesti asuva kuitenkin maksasisi siitä verot suomeen"

        Kyllä kai Suomesta saa vielä muutta muualle ?

        Mitä tulee perintöihin, niin kai nyt testamentilla jokin teho on vielä, ja yleishyödyllinen säätiöhän olisi heti tehtävä.

        "Luit kai että tekisin het ulkolaisen tilin, eli nuo rahat ei kävisi edes Suomessa. "

        Sillä ei ole mitään merkitystä kävisikö voitto suomalaisella tilillä vai ei, ellei sitten vain psykologinen vaikutus voiton saaneelle.

        Pointti oli se, että missä "ulkomailla" ja mihin talousintrumentiin sijoitettuna uskot saavasi 4-8% tuottoa ja tämä vielä pääomariskittömästi. Mainitsit korosta, joka viittaa simppeliin pankkitiliin.

        Tai mikäli pankki tekisi konkan, niin säästöjen takuutaso on olematon.

        Yleensä markkinoita korkeampia korkoja tarjoavat pankit ovat itse riskejä sinne tallennetulle pääomalle, koska tuo yhtälö ei toteudu ilman normaalia selkeästi korkeampaa riskinottoa pankin taholta ja / tai omaa vaikeuksia sada pääomia ja sillekin tasen on selkeät syynsä.

        "Kyllä kai Suomesta saa vielä muutta muualle ?"

        Virosta taisit mainita, mutta et liittänyt sitä tuohon super-tuotto-tiliin liittyvään asiaan.

        Mutta kuten sanottu, niin mitä ilmeisemmin hyvin marginaalinen osa ihmisistä edes osaisi kohdentaa hyödyllisesti ja tuottavsati jonkin tuollaisen todella suuren voiton, eli se olisi todellisuudessa pikemminkin kuin se kuulu kuvauksen kultarengas sian kärsässä. Ehkäpä siinä myös syy siihen miksi rikkaudet ja niillä toteutettu hyödyllinen ja tuottava toiminta keskityvät harvojen käsiin.

        Mutta maltillisempi voitto olisi sen sijaan ihan toimiva apu ja eloa helpottava suurimmalle osalle.

        "Mitä tulee perintöihin, niin kai nyt testamentilla jokin teho on vielä, ja yleishyödyllinen säätiöhän olisi heti tehtävä."

        Pointti oli se, että osaisiko jälkipolvi hallinnoida ja hyödyntää ko. tasoisen pääoman.

        Yleishyödylliselle säätiöllekin tulisi asettaa selkeästi kohdennetut eettiset toimintaraamit ja periaatteet, sekä saada sille hoitajat "ajan tappiin" saakka, jotka eivät tee puhallusta tai kavallusta omaan piikkiin.

        Haastavia hommia huomatavan suuret pääomat ;-)


      • flegmaatti

        Liittyen linkkiisi.

        Muiden odotukset? Olen käyttänyt ilmaisua "toisten aivoilla ajattelu" ja mielessäni on lähinnä ollut ihmisten herkkyys materialla luoda kuvaa kanssaihimisilleen siinä muodossa kuin he kuvittelevat muiden odottavankin.

        Vähemmän töitä? Palkansaajan on ajateltava tulevaisuuttaankin ja ansaittava rahaa silloin kun siihen on mahdollisuus, varsinkin jos on ajatellut lyödä pensselinsä santaan reilusti etuajassa. Mielestäni kyse on elinikäisen työajan suunnittelusta. Nopeammin, enemmän ja hatkat!

        Tunteiden ilmaisu? Myönteisissä ilmaisuissa on oltava varovainen väärinkäsitysten välttämiseksi. Joskus, spontaaneissa tilanteissa, vaimoni on huomauttanut, ettei karu ilmaisutapani ollut välttämättä hienotunteinen.
        En viitsi teeskennellä. Sellaisia sosiaaöisia tilanteitakin on hyvin harvoin.

        Yhteydenpito ystäviin? Piiri on suppea mutta tiivis. Laatu ennen määrää. F-B kavereita minulla on 12.

        Sallia itselleen olla onnellinen? Myöhäisvuosina on mukava todeta eläneensä hyvän elämän.

        Toteutumattttomat tavoitteet? Ainoa toteutumaton on aikanaan suunnittelemamme rinkkareisu pallon ympäri ilman aikataulua.
        Samoja aikoja kun irtaannuimme palkkatyöstä, ilmeni vaimollani parantamaton sairaus joka vaatii laboratoriokokeet 4 - 6:n viikon välein ja tulosten perusteella tapahtuvan lääkityksen säädön. Kaikki estolääkitys on myös mahdotonta joten tropiikissa tapahtuva paikallisten kulkuvälineiden ja majoitusten käyttö ja sapuskointi on pois laskuista.

        Sijoitukset? 2009 tuli turpiin niin perusteellisesti, että vähätkin kuvitelmat omasta pörssiymmärryksestä katosivat.


    • Sydän50prossaa

      Ei motivoi mikään. Tunnen itseni täysin tarpeettomaksi. Lähikatuani kouluun tallustava ekaluokkalainen ennen aamukahdeksaa saa pistoksen sisimmässäni. Miksi minäkin voisin olla jossain hyödyksi? Terveyteni vain estää kaiken.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe