Aletaan säätää windowsia

keps

Voi vittu tuon kympin kanssa, käynnistin koneen uudelleen että alan hommiin Linuxin puolella, niin eipähän onnistukkaan! Katso vitun pyöriviä palleroita, aletaan säätään vindowsia älähän sammuta konetta! Tosi raivostuttavaa, ettei itse voi vaikuttaa mitä koneellaan tekee.

Läppärillä kirjoittelen nyt, siellä ne pallerot on pyörinyt kohta 10 minuutta pöytäkoneella.

Linuxit ja macit on niin 100 kertaa parempia. Windowsia käyttäessä tulee välillä vähän että sitä kohdellaan kuin jotain vammaista, kädestä pitäen talutetaan tien yli että uppista, kyllä tämä tästä seleviää.

47

469

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selitys_tulossa

      Hei .....†, nyt nopeasti tänne puolustamaan, täällä mollataan Windowsia! Tunnustettuna Windows-asiantuntijana varmasti pystyt selittämään tilanteen. Eihän tällainen käy laatuun, tässä on varmasti jokin väärinkäsitys. Nopeasti nyt tänne, hopi, hopi!

      • win_ala_puoli_mieli

        .....†pulputuksen voi lukea jostain toisesta keskustelusta.
        Ei siinä ole ollut mitään uutta kahdeksaan vuoteen, sama aina vaan.


    • se-on-ominaisuus

      Eihän tuo ole mikään vika Windowsissa, vaan ominaisuus.

      • Kammotus-linuks

        Vai olisiko se linukshihhuli, joka vaan trollaa......†.......pahoin pelkään! Eihän ne linuksinkaan valtavat ultratoimimattomuudet olleet mitään muuta kuin "osaamattomuutta"........†


    • keps

      Loppu hermot ja pakosti sammutin koneen, eikä mitään ongelmia missään. Silkkaa vittuilua mikrosoftilta tehdä tuommoinen vammainen käyttis. Itse asiassa säädin steamin niin että ainoastaan windows pelit pelaan jatkossa winkun puolella, jos peli toimii Linuxilla, ehdottomasti Linuxin puolella pelaan, mitä vähemmän vindos puolelle tarvii käynistää aina parempi!

    • ubutubu

      Ssd-kovalevy nopeuttaisi asioita, mutta arvaako sitä käyttää Windowsissa.

      • keps

        Mint = Samsung 950 PRO M.2 SSD, Windows 10 = Samsung 850 Pro SSD, toki kotelossa HD lättyjä varastolevynä myös.


      • keps
        keps kirjoitti:

        Mint = Samsung 950 PRO M.2 SSD, Windows 10 = Samsung 850 Pro SSD, toki kotelossa HD lättyjä varastolevynä myös.

        Ja kyse ei ole käyttisten boottausnopeudesta, Linuxit ja myös Windows 10 käynnistyy ihan tarpeeksi nopeasti, Windows 10 tuuppaa vaan tekemään omia säätöjään kun sen sammuttaa.


      • ssd ilman muuta tee hybridi


    • Minulla boottaa Windosws 10 reilussa 10 sekunnissa käyttökuntoon. SSD-levyllä luonnollisesti, Linuxia en uskalla SSD:lle asentaa, koska se ei kuulemma osaa käyttää levyä säästeliäästi. Linuxin käynnistyminen kestää 2-3 minuuttia.

      • Linuxander.Fatipäälle

        "Linuxin käynnistyminen kestää 2-3 minuuttia"
        Valehtelet, et ole edes nähnyt Linuxsia.

        "kuulemma osaa käyttää levyä säästeliäästi"
        Mistä sinä tuomosta olet päähäsi saanut ?

        "Windosws 10 reilussa 10 sekunnissa"
        Niin REILUSSA 10, olisit nyt sanonut reilussa sekunnissa, kun valehtelemaan rupesit.


      • Linuks_Katkeruus

        Linukshihhuli on AINA katkera, kun Windows toimii moitteettomasti, kuten aina! Silloin alkaa vimmattu seliseliseliseliseli........jne........†


      • Linuxander.Fatipäälle kirjoitti:

        "Linuxin käynnistyminen kestää 2-3 minuuttia"
        Valehtelet, et ole edes nähnyt Linuxsia.

        "kuulemma osaa käyttää levyä säästeliäästi"
        Mistä sinä tuomosta olet päähäsi saanut ?

        "Windosws 10 reilussa 10 sekunnissa"
        Niin REILUSSA 10, olisit nyt sanonut reilussa sekunnissa, kun valehtelemaan rupesit.

        Olen toki nähnyt useitakin Linuxeja. Jollain kiintolevyistäni lienee tälläkin hetkellä yksi Linux-asennus.

        Linuxin SSD ongelma liittyi SSD:n käsittelyyn, joka poikkeaa tavallisesta magneettimediasta. SSD:n käyttöikää maksimoidessa pitää olla toisenlaiset rutiinit.

        Windows osaa ne, mutta Linux ei. Ainakaan silloin muinoin, nykyään voi olla toki toisinkin.


      • Toivottomia-tapauksia
        Linuks_Katkeruus kirjoitti:

        Linukshihhuli on AINA katkera, kun Windows toimii moitteettomasti, kuten aina! Silloin alkaa vimmattu seliseliseliseliseli........jne........†

        Ainahan valehtelu herättää närään, kenessä vaan, mutta tämä Windows hihhuleitten loputun perättömien väitteiden jatkuva syytäminen tänne palstoille raivostuttaa kun on selvästi nähtävissä heidän oma taitamattomuus oman käyttöjärjestelmän ylläpidossa.

        Kun täältä lukee 50 ongelma ketjua, on niistä 44 Windowsia suoraan koskevaa jotka on vielä väärässä kategoriassa, ja vain 6 tapausta liittyy ongelmiin jossa Windows käyttäjä huonolla osaamisellaan yrittää siirtyä Ubuntun käyttäjäksi.

        Linux Mint 18.1 Serena
        Xfce 64-bit


      • Älä valehtele, Linux on aina osannut käyttää SSD levyä säästeliäästi. Linux myös tunnetusti käynnistyy sekunnissa joten lopeta se valehtelu.


      • Ai-semmosta-nyt
        Linuxander.Fatipää kirjoitti:

        Olen toki nähnyt useitakin Linuxeja. Jollain kiintolevyistäni lienee tälläkin hetkellä yksi Linux-asennus.

        Linuxin SSD ongelma liittyi SSD:n käsittelyyn, joka poikkeaa tavallisesta magneettimediasta. SSD:n käyttöikää maksimoidessa pitää olla toisenlaiset rutiinit.

        Windows osaa ne, mutta Linux ei. Ainakaan silloin muinoin, nykyään voi olla toki toisinkin.

        Minkä laiset, millä tavalla erinlaiset rutiinit pitää olla, näytät leikkivän asiatuntijaa vaikket tiedä asiasta yhtään mitään.

        Linux Mint 18.1 Serena
        Xfce 64-bit


      • Toivottomia-tapauksia kirjoitti:

        Ainahan valehtelu herättää närään, kenessä vaan, mutta tämä Windows hihhuleitten loputun perättömien väitteiden jatkuva syytäminen tänne palstoille raivostuttaa kun on selvästi nähtävissä heidän oma taitamattomuus oman käyttöjärjestelmän ylläpidossa.

        Kun täältä lukee 50 ongelma ketjua, on niistä 44 Windowsia suoraan koskevaa jotka on vielä väärässä kategoriassa, ja vain 6 tapausta liittyy ongelmiin jossa Windows käyttäjä huonolla osaamisellaan yrittää siirtyä Ubuntun käyttäjäksi.

        Linux Mint 18.1 Serena
        Xfce 64-bit

        Palstan "Windows-ongelmat" ovat trollien aloituksia. Milloin ei toimi laskin ja milloin ei toimi wlan. Kaikki ne ovat silkkaa palturia. Koko Windowsia ei olisi olemassakaan, jos perusasiatkaan eivät toimisi.

        Jos tuo SSD-ongelma on Linuxissa korjattu, niin asia on sitten kunnossa.


      • Ai-semmosta-nyt kirjoitti:

        Minkä laiset, millä tavalla erinlaiset rutiinit pitää olla, näytät leikkivän asiatuntijaa vaikket tiedä asiasta yhtään mitään.

        Linux Mint 18.1 Serena
        Xfce 64-bit

        SSD:n käyttöön Linuxissa on kirjoitettu näköjään ohjeitakin. Melkoista säätämistähän se on, mutta jos tykkää, niin mikä ettei.

        https://sites.google.com/site/easylinuxtipsproject/ssd


      • Linuxander.Fatipää kirjoitti:

        Palstan "Windows-ongelmat" ovat trollien aloituksia. Milloin ei toimi laskin ja milloin ei toimi wlan. Kaikki ne ovat silkkaa palturia. Koko Windowsia ei olisi olemassakaan, jos perusasiatkaan eivät toimisi.

        Jos tuo SSD-ongelma on Linuxissa korjattu, niin asia on sitten kunnossa.

        Ja tähän mennessä Linuxista ei ole löytynyt yhtään vikaa ja kaikki negatiivinen mitä siitä yritetään vääriestellä on valehteluia.

        Jos jostain sanoo jotain negatiivista niin se pitää voida todistaa. Mikäli ei voi todistaa niin sovitaan vaikka niin, että kyse johtuu Windowsista jos se vaikka vähän hillitsisi niitä paskapuheita.


      • Linuxander.Fatipää kirjoitti:

        SSD:n käyttöön Linuxissa on kirjoitettu näköjään ohjeitakin. Melkoista säätämistähän se on, mutta jos tykkää, niin mikä ettei.

        https://sites.google.com/site/easylinuxtipsproject/ssd

        Miksi haluat säätää? Eikös se ole sinun vikasi.

        Normaalisti ihmiset ostaa valmiina niin ei tarvitse säädellä mutta ehkäpä se liittyykin Windowsiin, että niinkuin tottumuksesta pitää olla jotain säätämässä ja eheyttämässä?


      • Ei-windowsia-ikinä
        Linuxander.Fatipää kirjoitti:

        Palstan "Windows-ongelmat" ovat trollien aloituksia. Milloin ei toimi laskin ja milloin ei toimi wlan. Kaikki ne ovat silkkaa palturia. Koko Windowsia ei olisi olemassakaan, jos perusasiatkaan eivät toimisi.

        Jos tuo SSD-ongelma on Linuxissa korjattu, niin asia on sitten kunnossa.

        Ei ne ole sen kummempaa trollausta kuin tuo sinunkaan, päin vastoin. Suurin osa on täyttä asiaa, mutta sinun kirjoitukset Linux käyttöjärjestelmästä ovat alusta loppuun paikkansa pitämätöntä panettelua ja luulottelua oikean tiedon vääristelyä, eli kaikkea sitä mitä pahan suopainen ihminen nyt osaakin tehdä vetääkseen jonkun asian, henkilön lokaan mukanaan.

        Windowsia ei tarvita yhtään mihinkään, sen käyttö pitää laissa kieltää.

        Linux Mint 18.1 Serena
        Xfce 64-bit


      • M-Kar kirjoitti:

        Ja tähän mennessä Linuxista ei ole löytynyt yhtään vikaa ja kaikki negatiivinen mitä siitä yritetään vääriestellä on valehteluia.

        Jos jostain sanoo jotain negatiivista niin se pitää voida todistaa. Mikäli ei voi todistaa niin sovitaan vaikka niin, että kyse johtuu Windowsista jos se vaikka vähän hillitsisi niitä paskapuheita.

        Ei toimi Linux ainakaan omassa koneessani, joten on siinä Linuxissakin vikoja. Windows toimii samassa koneessa moitteetta. Ja muuten huomattavasti nopeammin muutenkin.


      • M-Kar kirjoitti:

        Miksi haluat säätää? Eikös se ole sinun vikasi.

        Normaalisti ihmiset ostaa valmiina niin ei tarvitse säädellä mutta ehkäpä se liittyykin Windowsiin, että niinkuin tottumuksesta pitää olla jotain säätämässä ja eheyttämässä?

        Kiintolevyn vaihtaminen tai lisääminen tietokoneeseen on yleinen perusrutiiini. SSD-levyjen halventuessa yhä useampi haluaa siirtyä niihin. Jos käyttöjärjestelmä ei tunnista SSD-levyä automaattisesti SSD-levyksi, niin sitä käsitellään todennäköisesti väärillä rutiineilla, jolloin laitteen käyttöikäkin jää lyhyeksi.


      • Ei-windowsia-ikinä kirjoitti:

        Ei ne ole sen kummempaa trollausta kuin tuo sinunkaan, päin vastoin. Suurin osa on täyttä asiaa, mutta sinun kirjoitukset Linux käyttöjärjestelmästä ovat alusta loppuun paikkansa pitämätöntä panettelua ja luulottelua oikean tiedon vääristelyä, eli kaikkea sitä mitä pahan suopainen ihminen nyt osaakin tehdä vetääkseen jonkun asian, henkilön lokaan mukanaan.

        Windowsia ei tarvita yhtään mihinkään, sen käyttö pitää laissa kieltää.

        Linux Mint 18.1 Serena
        Xfce 64-bit

        Olen kirjoittanut ainoastaan omista kokemuksistani. Jos Linuxin toimimattomuus on punainen vaate, jota ei voi hyväksyä, niin ei se ole minun vikani.

        Tehkää siitä toimiva, niin kirjoitan sitten Linuxin olevan toimiva. Mutta älkää missään nimessä valehdelko Linuxin olevan täydellinen, koska sellainen se ei todellakaan ole.

        Ei ole Windowskaan, mutta on se sentään lähempänä täydellistä kuin Linux.


      • Linuxander.Fatipää kirjoitti:

        Ei toimi Linux ainakaan omassa koneessani, joten on siinä Linuxissakin vikoja. Windows toimii samassa koneessa moitteetta. Ja muuten huomattavasti nopeammin muutenkin.

        Yhteensopivuusasiat standardoimattomiin virityksiin eivät ole vikoja koska mikään ei ole yhteensopivaa kaiken kanssa.

        Sinun omat hölmöilysi ovat sinun vikasi eikä liity mitenkään Linuxiin. Ei voi syyttää ketään muuta kuin sinua jos et osaa ostaa keskenään yhteensopivia osia kokoonpanoon.


      • Linux-on-täydellinen
        Linuxander.Fatipää kirjoitti:

        Olen kirjoittanut ainoastaan omista kokemuksistani. Jos Linuxin toimimattomuus on punainen vaate, jota ei voi hyväksyä, niin ei se ole minun vikani.

        Tehkää siitä toimiva, niin kirjoitan sitten Linuxin olevan toimiva. Mutta älkää missään nimessä valehdelko Linuxin olevan täydellinen, koska sellainen se ei todellakaan ole.

        Ei ole Windowskaan, mutta on se sentään lähempänä täydellistä kuin Linux.

        Minä käytä yksin omaan Linux alustaa. Minulla toimii kaikki.
        Ennen käytin Windowsia, minä luovuin siitä koska en tykkää painella sinun tekemiä nappuloita, joiden sinä sanot tekevän jotain, koska olet epäluotettava. En halua olla sinun kauppatavaraa. En halua kustantaa sinulle aiheutuvia kuluja minun henkilökohtaisten tietojen keräämisestä ja niiden edelleen jalostamisesta eteen päin myytäväksi.

        Linux on toimiva, sitä ei vaan opita hetkessä. Heitä se Windows hevon vittuun, ja asenna Linux, opettele se, ja huomaat miten erinomainen se on. Minulla on nyt beta versio, joka on osoittautunut paljon luotettavammaksi, kuin mitä oletan Windowsin ikinä olleen.

        Tuolla ulkolaisella sivustolla luvin juuri kuinka tuleva Windows päivitys tuo mukanaan yllättävän piirteen. Kun Windowsin kiintolevytila on käymässä vähiin, Windows poistelee kysymättä käyttäjän tiedostoja, se jos mikä on hyvä esimerkki miksi Windows on vaarallinen haittaohjelma.

        Linux Mint 18.1 Serena
        Xfce 64-bit


      • Linuxander.Fatipää kirjoitti:

        Kiintolevyn vaihtaminen tai lisääminen tietokoneeseen on yleinen perusrutiiini. SSD-levyjen halventuessa yhä useampi haluaa siirtyä niihin. Jos käyttöjärjestelmä ei tunnista SSD-levyä automaattisesti SSD-levyksi, niin sitä käsitellään todennäköisesti väärillä rutiineilla, jolloin laitteen käyttöikäkin jää lyhyeksi.

        "Jos käyttöjärjestelmä ei tunnista SSD-levyä automaattisesti SSD-levyksi, niin sitä käsitellään todennäköisesti väärillä rutiineilla, jolloin laitteen käyttöikäkin jää lyhyeksi."

        Kyllä tietokoneasentajat osaa yleisesti asentaa kiintolevyn oikein.

        "Olen kirjoittanut ainoastaan omista kokemuksistani."

        Eli omasta mokailustasi. Johan se nyt on selvinnyt, että käytät virheellisesti kasailtua vekotinta.

        "Jos Linuxin toimimattomuus on punainen vaate, jota ei voi hyväksyä, niin ei se ole minun vikani."

        Sellaista käyttöjärjestelmää ei ole olemassa kuin Linux. Taidat sekoittaa toimimattomuuden Windowsiin koska ei ole havaintoja että käyttäisit mitään muuta käyttöjärjestelmää.


      • M-Kar kirjoitti:

        "Jos käyttöjärjestelmä ei tunnista SSD-levyä automaattisesti SSD-levyksi, niin sitä käsitellään todennäköisesti väärillä rutiineilla, jolloin laitteen käyttöikäkin jää lyhyeksi."

        Kyllä tietokoneasentajat osaa yleisesti asentaa kiintolevyn oikein.

        "Olen kirjoittanut ainoastaan omista kokemuksistani."

        Eli omasta mokailustasi. Johan se nyt on selvinnyt, että käytät virheellisesti kasailtua vekotinta.

        "Jos Linuxin toimimattomuus on punainen vaate, jota ei voi hyväksyä, niin ei se ole minun vikani."

        Sellaista käyttöjärjestelmää ei ole olemassa kuin Linux. Taidat sekoittaa toimimattomuuden Windowsiin koska ei ole havaintoja että käyttäisit mitään muuta käyttöjärjestelmää.

        Levyn fyysinen asentaminen on toinen juttu kuin sen oikeaoppinen käyttöönotto. Toimiihan se SSD-levy väärin käyttöönotettunakin, mutta ei kovin kauaa.

        Windows on tunnistanut jo pitkään SSD-levyn automaattisesti oikein. Linuxista en ole varma osaako se sitä edelleenkään. Ainakin melko hankalia ohjeita on aiheen tiimoilta kirjoiteltu.

        Syytön minä siihen olen, jos Linux-käyttöjärjestelmä ei toimi Windowsiin tarkoitetussa pc-laitteistossa. Saattaisihan Linux yleistyä myös pc-käytössä, jos sille saataisiin lisää rautayhteensopivuutta. Linuxin kehittämisessä voimavarat tulisi kohdistaa laiteajureiden kehitykseen.


      • WINDOWS10_IS_BEST
        Linuxander.Fatipää kirjoitti:

        Levyn fyysinen asentaminen on toinen juttu kuin sen oikeaoppinen käyttöönotto. Toimiihan se SSD-levy väärin käyttöönotettunakin, mutta ei kovin kauaa.

        Windows on tunnistanut jo pitkään SSD-levyn automaattisesti oikein. Linuxista en ole varma osaako se sitä edelleenkään. Ainakin melko hankalia ohjeita on aiheen tiimoilta kirjoiteltu.

        Syytön minä siihen olen, jos Linux-käyttöjärjestelmä ei toimi Windowsiin tarkoitetussa pc-laitteistossa. Saattaisihan Linux yleistyä myös pc-käytössä, jos sille saataisiin lisää rautayhteensopivuutta. Linuxin kehittämisessä voimavarat tulisi kohdistaa laiteajureiden kehitykseen.

        Mitä sinä sönkkäät pottapää


      • Linuxander.Fatipää kirjoitti:

        Levyn fyysinen asentaminen on toinen juttu kuin sen oikeaoppinen käyttöönotto. Toimiihan se SSD-levy väärin käyttöönotettunakin, mutta ei kovin kauaa.

        Windows on tunnistanut jo pitkään SSD-levyn automaattisesti oikein. Linuxista en ole varma osaako se sitä edelleenkään. Ainakin melko hankalia ohjeita on aiheen tiimoilta kirjoiteltu.

        Syytön minä siihen olen, jos Linux-käyttöjärjestelmä ei toimi Windowsiin tarkoitetussa pc-laitteistossa. Saattaisihan Linux yleistyä myös pc-käytössä, jos sille saataisiin lisää rautayhteensopivuutta. Linuxin kehittämisessä voimavarat tulisi kohdistaa laiteajureiden kehitykseen.

        "Windows on tunnistanut jo pitkään SSD-levyn automaattisesti oikein."

        Mitä paskaa oikein selität? "Tunnistanut automaattisesti oikein", ja millä tavalla "oikein" ? Miksi Windowsissa on SSD kiintolevyillä automaattinen defrag? Entä miksi Windowsissa on SSD levyillä sivutus käytössä?

        Ei se nyt automaattisesti oikein mene vaan tarvitsee säätämistä.

        Linuxissa ei tunnetusti ole mitään ongelmia SSD levyn tunnistamisessa oikein. Ei ole ollut IKINÄ. Käyttöjärjestelmissä sitten on voinut olla täysin vastaavia, minimaalisia säätöjä kuin Windowsissa jos jotain kasailee.

        "Syytön minä siihen olen, jos Linux-käyttöjärjestelmä ei toimi Windowsiin tarkoitetussa pc-laitteistossa."

        Sen merkkistä käyttöjärjestelmää ei ole olemassa kuin Linux eikä Windowsille tarkoitetussa laitteessa tarvitse toimia kuin Windowsin.

        Olet ihan itse syyllinen omaan laitteistoosi ja tyhmyyteesi. Meillä normaalijärkisillä ihmisillä ei ole mikään ongelma esim. ostaa tietokonetta käyttötarpeiden mukaan mutta sinulla on siinä jotain ongelmia ja syytät omista hölmöilyistä muita. Sinun vikasihan se sinun tyhmyytesi on. Tai vaikka äitisi.

        "Saattaisihan Linux yleistyä myös pc-käytössä, jos sille saataisiin lisää rautayhteensopivuutta."

        Linux on yleisin PC-käytössä ja Linuxissa on paras rautayhteensopivuus.

        "Linuxin kehittämisessä voimavarat tulisi kohdistaa laiteajureiden kehitykseen."

        Linuxille tehdään ylivoimaisesti eniten laiteajureita maailmassa. Onhan kyse kuitenkin yleisimmästä ja suosituimmasta jossa on paras rautayhteensopivuus.




        Linuxista en ole varma osaako se sitä edelleenkään. Ainakin melko hankalia ohjeita on aiheen tiimoilta kirjoiteltu.


      • M-Kar kirjoitti:

        "Windows on tunnistanut jo pitkään SSD-levyn automaattisesti oikein."

        Mitä paskaa oikein selität? "Tunnistanut automaattisesti oikein", ja millä tavalla "oikein" ? Miksi Windowsissa on SSD kiintolevyillä automaattinen defrag? Entä miksi Windowsissa on SSD levyillä sivutus käytössä?

        Ei se nyt automaattisesti oikein mene vaan tarvitsee säätämistä.

        Linuxissa ei tunnetusti ole mitään ongelmia SSD levyn tunnistamisessa oikein. Ei ole ollut IKINÄ. Käyttöjärjestelmissä sitten on voinut olla täysin vastaavia, minimaalisia säätöjä kuin Windowsissa jos jotain kasailee.

        "Syytön minä siihen olen, jos Linux-käyttöjärjestelmä ei toimi Windowsiin tarkoitetussa pc-laitteistossa."

        Sen merkkistä käyttöjärjestelmää ei ole olemassa kuin Linux eikä Windowsille tarkoitetussa laitteessa tarvitse toimia kuin Windowsin.

        Olet ihan itse syyllinen omaan laitteistoosi ja tyhmyyteesi. Meillä normaalijärkisillä ihmisillä ei ole mikään ongelma esim. ostaa tietokonetta käyttötarpeiden mukaan mutta sinulla on siinä jotain ongelmia ja syytät omista hölmöilyistä muita. Sinun vikasihan se sinun tyhmyytesi on. Tai vaikka äitisi.

        "Saattaisihan Linux yleistyä myös pc-käytössä, jos sille saataisiin lisää rautayhteensopivuutta."

        Linux on yleisin PC-käytössä ja Linuxissa on paras rautayhteensopivuus.

        "Linuxin kehittämisessä voimavarat tulisi kohdistaa laiteajureiden kehitykseen."

        Linuxille tehdään ylivoimaisesti eniten laiteajureita maailmassa. Onhan kyse kuitenkin yleisimmästä ja suosituimmasta jossa on paras rautayhteensopivuus.




        Linuxista en ole varma osaako se sitä edelleenkään. Ainakin melko hankalia ohjeita on aiheen tiimoilta kirjoiteltu.

        Muistaakseni vasta Windows 8 tunnisti jälkikäteen lisätyn SSD-levyn automaattisesti SSD-levyksi. Seiskaversiossa TRIM:n käyttöönotto piti tehdä manuaalisesti.

        Linuxista en uskalla sanoa osaako se käsitellä edelleenkään SSD-levyjä oikein. Ainakin netissä on laajoja oppaita SSD:n oikeaoppiseen käyttöön Linux-ympäristössä. Siitä voisi tehdä johtopäätöksen, että automatiikka loistaa poissaolollaan.

        Pc-laitteistossa sotket nyt mobiililaitteet pc-tietokoneisiin. Oikeissa pc-tietokoneissa Windows on yleisin käyttöjärjestelmä. Eikä Linux tule yleistymäänkään pc-maailmassa, jos oheislaitteiden tuki säilyy yhtä huonona kuin tällä hetkellä.


      • Linuxander.Fatipää kirjoitti:

        Muistaakseni vasta Windows 8 tunnisti jälkikäteen lisätyn SSD-levyn automaattisesti SSD-levyksi. Seiskaversiossa TRIM:n käyttöönotto piti tehdä manuaalisesti.

        Linuxista en uskalla sanoa osaako se käsitellä edelleenkään SSD-levyjä oikein. Ainakin netissä on laajoja oppaita SSD:n oikeaoppiseen käyttöön Linux-ympäristössä. Siitä voisi tehdä johtopäätöksen, että automatiikka loistaa poissaolollaan.

        Pc-laitteistossa sotket nyt mobiililaitteet pc-tietokoneisiin. Oikeissa pc-tietokoneissa Windows on yleisin käyttöjärjestelmä. Eikä Linux tule yleistymäänkään pc-maailmassa, jos oheislaitteiden tuki säilyy yhtä huonona kuin tällä hetkellä.

        "Siitä voisi tehdä johtopäätöksen, että automatiikka loistaa poissaolollaan."

        Windowsista puuttuu automaattikkaa koska Windows käyttää defragia ja sivutusta SSD:n kanssa ja kaikki asetukset joutuu joka tapauksessa käymään läpi jos jotain rakentelee.

        Linux on osannut käsitellä SSD levyjä aina oikein ja vuosittain myydään vähintään satoja miljoonia Linux laitteita joissa on käytössä flash muisti.

        "Pc-laitteistossa sotket nyt mobiililaitteet pc-tietokoneisiin."

        Suurin osa PC-laitteista on mobiilia. Taskukonetta, tablettia ja läppäriä. Isommat palvelinlaitteet ja pöytäkoneet ovat vähemmistö.

        "Oikeissa pc-tietokoneissa Windows on yleisin käyttöjärjestelmä."

        Ei vaan Android. Android on ylivoimaisesti yleisin murskaavalla markkinaosuudella. Windows rajoittuu 14% marginaaliseen vähemmistöön.

        "Eikä Linux tule yleistymäänkään pc-maailmassa, jos oheislaitteiden tuki säilyy yhtä huonona kuin tällä hetkellä."

        Linux on yleisin ja oheislaitteiden käyttöön on standardeja. Vika on sinussa jos oheislaitteesi ei toimi standardilla tavalla. Olet selvästikin asentanut ympäristösi väärin.


      • M-Kar kirjoitti:

        "Siitä voisi tehdä johtopäätöksen, että automatiikka loistaa poissaolollaan."

        Windowsista puuttuu automaattikkaa koska Windows käyttää defragia ja sivutusta SSD:n kanssa ja kaikki asetukset joutuu joka tapauksessa käymään läpi jos jotain rakentelee.

        Linux on osannut käsitellä SSD levyjä aina oikein ja vuosittain myydään vähintään satoja miljoonia Linux laitteita joissa on käytössä flash muisti.

        "Pc-laitteistossa sotket nyt mobiililaitteet pc-tietokoneisiin."

        Suurin osa PC-laitteista on mobiilia. Taskukonetta, tablettia ja läppäriä. Isommat palvelinlaitteet ja pöytäkoneet ovat vähemmistö.

        "Oikeissa pc-tietokoneissa Windows on yleisin käyttöjärjestelmä."

        Ei vaan Android. Android on ylivoimaisesti yleisin murskaavalla markkinaosuudella. Windows rajoittuu 14% marginaaliseen vähemmistöön.

        "Eikä Linux tule yleistymäänkään pc-maailmassa, jos oheislaitteiden tuki säilyy yhtä huonona kuin tällä hetkellä."

        Linux on yleisin ja oheislaitteiden käyttöön on standardeja. Vika on sinussa jos oheislaitteesi ei toimi standardilla tavalla. Olet selvästikin asentanut ympäristösi väärin.

        Android ei ole pc-tietokoneen käyttöjärjestelmä, vaan se on tarkoitettu teknisesti yksinkertaisempiin, kevyempiin ja yleensä ei-modulaarisiin mobiililaitteisiin.

        Windows tunnistaa nykyään SSD:n automaattisesti. Siitä defragista ei tarvitse olla käyttäjän enää huolissaan.

        Linuxista ja SSD:stä on vaikeampi sanoa, koska siitä on ainakin paljon tekstejä netissä. Ilmeisesti jotain ongelmaa on ollut, tuskin niitä tarinoita huvikseenkaan on kirjoiteltu. En ainakaan luottaisi sokeasti siihen, että SSD-asetukset olisivat Linuxilla automaattisesti kunnossa.

        Miksi laitevalmistajat eivät ole kiinnostuneita tukemaan sitten Linux-käyttöjärjestelmää on taas toinen kysymys. Linuxin yleistymisen suurin ongelma on juuri yhteensopimattomuus. Komponenttien ostajan on vaikea etukäteen varmistua mikä toimii Linuxissa ja mikä ei. Windowsissa ei ole tätä ongelmaa.


      • Linuxander.Fatipää kirjoitti:

        Android ei ole pc-tietokoneen käyttöjärjestelmä, vaan se on tarkoitettu teknisesti yksinkertaisempiin, kevyempiin ja yleensä ei-modulaarisiin mobiililaitteisiin.

        Windows tunnistaa nykyään SSD:n automaattisesti. Siitä defragista ei tarvitse olla käyttäjän enää huolissaan.

        Linuxista ja SSD:stä on vaikeampi sanoa, koska siitä on ainakin paljon tekstejä netissä. Ilmeisesti jotain ongelmaa on ollut, tuskin niitä tarinoita huvikseenkaan on kirjoiteltu. En ainakaan luottaisi sokeasti siihen, että SSD-asetukset olisivat Linuxilla automaattisesti kunnossa.

        Miksi laitevalmistajat eivät ole kiinnostuneita tukemaan sitten Linux-käyttöjärjestelmää on taas toinen kysymys. Linuxin yleistymisen suurin ongelma on juuri yhteensopimattomuus. Komponenttien ostajan on vaikea etukäteen varmistua mikä toimii Linuxissa ja mikä ei. Windowsissa ei ole tätä ongelmaa.

        "Android ei ole pc-tietokoneen käyttöjärjestelmä"

        Tietysti on. Androidia myydään tietokoneissa jotka ovat kuluttajan kukkarolle saatavilla ja Android itsessään ei sisällä rajoitetta. Laitevalmistajat tekevät useinkin rajoitteita että kokoonpanosta puuttuu PC-ominaisuudet samalla tavalla kuin kaikista Windows 10 laitteista.

        "vaan se on tarkoitettu teknisesti yksinkertaisempiin, kevyempiin ja yleensä ei-modulaarisiin mobiililaitteisiin."


        PC:t eivät ole mitään erityisen modulaarisia nykyään. Se oli sitä 80-lukua kun oli jotain FPU-piiria, L2 cache piiriä, levyohjainta, äänikorttia ja muuta hassua.

        PC:t ovat kutistuneet Mooren lain mukaisesti ja piirejä on yleensä vähän.

        "Windows tunnistaa nykyään SSD:n automaattisesti. Siitä defragista ei tarvitse olla käyttäjän enää huolissaan."

        Windows jättää defragin ja sivutuksen päälle, että asentaja joutuu itse tekemään säädöt SSD:tä varten kun Windows ei osaa tehdä niitä.

        "Linuxista ja SSD:stä on vaikeampi sanoa, koska siitä on ainakin paljon tekstejä netissä."

        Windowsista löytyy enemmän tekstejä ja onhan se nyt nähty että asetukset ovat perseellään.

        "Miksi laitevalmistajat eivät ole kiinnostuneita tukemaan sitten Linux-käyttöjärjestelmää on taas toinen kysymys."

        Koska sellaista ei ole olemassa. Mielikuvitusasiat kuuluvat sinne hullujen huoneelle eikä yrityksiin.

        "Linuxin yleistymisen suurin ongelma on juuri yhteensopimattomuus."

        LINUX ON YLEISIN! Ainakin 60% markkinajohtajuus, YLIVOIMAINEN.

        "Komponenttien ostajan on vaikea etukäteen varmistua mikä toimii Linuxissa ja mikä ei."

        Komponentit ovat nykyisissä tietojärjestelmissä sellaisia jossa liityntärajapintana on IP osoite ja komponentissa itsessään on valmiina Linux.

        "Windowsissa ei ole tätä ongelmaa."

        Eihän Windows toimi edelleenkään sen iPadin kanssa kun on yhteensopimaton.


      • Atk-asiantuntia

        Joo linux kuulema polttaa ssd levyjen muisti solut nopeasti loppuun koska ei osaa itse lisätä trimmiä ssd levyille. Jos ei osaa käyttäjään niin levy kuolee muutamassa kuukaudessa.


      • näin_näkisin

        Windowsin heittovaihtotiedosto kiirjoittaa levylle niin paljon että levy kuulemma kuolee muutamassa kuukaudessa.


      • M-Kar kirjoitti:

        "Android ei ole pc-tietokoneen käyttöjärjestelmä"

        Tietysti on. Androidia myydään tietokoneissa jotka ovat kuluttajan kukkarolle saatavilla ja Android itsessään ei sisällä rajoitetta. Laitevalmistajat tekevät useinkin rajoitteita että kokoonpanosta puuttuu PC-ominaisuudet samalla tavalla kuin kaikista Windows 10 laitteista.

        "vaan se on tarkoitettu teknisesti yksinkertaisempiin, kevyempiin ja yleensä ei-modulaarisiin mobiililaitteisiin."


        PC:t eivät ole mitään erityisen modulaarisia nykyään. Se oli sitä 80-lukua kun oli jotain FPU-piiria, L2 cache piiriä, levyohjainta, äänikorttia ja muuta hassua.

        PC:t ovat kutistuneet Mooren lain mukaisesti ja piirejä on yleensä vähän.

        "Windows tunnistaa nykyään SSD:n automaattisesti. Siitä defragista ei tarvitse olla käyttäjän enää huolissaan."

        Windows jättää defragin ja sivutuksen päälle, että asentaja joutuu itse tekemään säädöt SSD:tä varten kun Windows ei osaa tehdä niitä.

        "Linuxista ja SSD:stä on vaikeampi sanoa, koska siitä on ainakin paljon tekstejä netissä."

        Windowsista löytyy enemmän tekstejä ja onhan se nyt nähty että asetukset ovat perseellään.

        "Miksi laitevalmistajat eivät ole kiinnostuneita tukemaan sitten Linux-käyttöjärjestelmää on taas toinen kysymys."

        Koska sellaista ei ole olemassa. Mielikuvitusasiat kuuluvat sinne hullujen huoneelle eikä yrityksiin.

        "Linuxin yleistymisen suurin ongelma on juuri yhteensopimattomuus."

        LINUX ON YLEISIN! Ainakin 60% markkinajohtajuus, YLIVOIMAINEN.

        "Komponenttien ostajan on vaikea etukäteen varmistua mikä toimii Linuxissa ja mikä ei."

        Komponentit ovat nykyisissä tietojärjestelmissä sellaisia jossa liityntärajapintana on IP osoite ja komponentissa itsessään on valmiina Linux.

        "Windowsissa ei ole tätä ongelmaa."

        Eihän Windows toimi edelleenkään sen iPadin kanssa kun on yhteensopimaton.

        "Komponentit ovat nykyisissä tietojärjestelmissä sellaisia jossa liityntärajapintana on IP osoite ja komponentissa itsessään on valmiina Linux."

        Tietojärjestelmä ja tietojärjestelmässä oleva pc-tietokone ovat täysin eri asioita. Tietokoneen sisällä olevat komponentit eivät keskustele keskenään internet protokollan mukaisesti.


      • Seppo-CCCP_tuhoo
        Linuxander.Fatipää kirjoitti:

        "Komponentit ovat nykyisissä tietojärjestelmissä sellaisia jossa liityntärajapintana on IP osoite ja komponentissa itsessään on valmiina Linux."

        Tietojärjestelmä ja tietojärjestelmässä oleva pc-tietokone ovat täysin eri asioita. Tietokoneen sisällä olevat komponentit eivät keskustele keskenään internet protokollan mukaisesti.

        Voi sitä Sepon PC-tietokonetta. Herää jo nykypäivään.


      • Linuxander.Fatipää kirjoitti:

        "Komponentit ovat nykyisissä tietojärjestelmissä sellaisia jossa liityntärajapintana on IP osoite ja komponentissa itsessään on valmiina Linux."

        Tietojärjestelmä ja tietojärjestelmässä oleva pc-tietokone ovat täysin eri asioita. Tietokoneen sisällä olevat komponentit eivät keskustele keskenään internet protokollan mukaisesti.

        "Tietokoneen sisällä olevat komponentit eivät keskustele keskenään internet protokollan mukaisesti."

        Tietokoneen sisällä olevat komponentit on tavallisesti integroitu yhdeksi kokonaisuudeksi. Lähinnä massamuistit on erillisiä ja usein myös muistikammat, ja softaa voi yleensä päivittää tai voi myös vaihtaa.


    • Olipas taas kinausta. Nykyiset SSD-levyt siksi kestäviä että niillä voi olla se sivutustiedosto ja mitään defrag operaatioita ei noille levyille tarvitse tehdä. Linux on tukenut kauan SSD levyjä. Kauemmin kuin Windows. Linux oli 64 bittinen kauan ennen Windowsia. Isoja levyjä ja suuria muistimääriä Linux on tukenut kauan. Ubuntu tunnistaa SSD levyn ja Trim on automaattisesti päällä (ei tosin kaikkien laitevalmistajien levyt) . Defrag on joku Windows kummajainen joka muka nopeuttaa levyä. Linuxin tiedostojärjestelmät eivät juuri pirstaloidu ja järjestelmä voidaan asentaa usealle erityyppiselle tiedostojärjestelmälle jolloin saadaan niiden parhaat puolet käytettyä. Kun Windows 7 ilmestyi se tuki vain 128 megasia levyjä typerän virheen takia. Max muistin määräkin oli huvittava. Tuki SSD levylle, isolle levylle (luku ei käynnistystä) tulivat korjauspakettien mukana. Muistakaa hyvät ihmiset, että Linuxia käytetään myös isoissa koneissa joissa voi olla tuhansia prosuja ja levysysteemejä jotka oikeasti isoja. Väite, että Linux rikkoo SSD-levyjä on tyhmä. Paitsi jos halpislevy joka tehty vuodessa vanhenevista osista. Suuressa osassa superkoneista on Linux ydin, joilla tehdään sääennusteet ym. Jos jossain marketista ostetussa muovirimpulassa ei Linux toimi ei se rimpula ole tarkoitettu Linux käyttöön. En ole ikinä vaihtanut systeemiä navigaattoriin, kameraan, puhelimeen, digiboxiin, tablettiin, halpis kannettavaan, .... saati sitten valittanut ettei se toimi siinä. Apple on hyvä kone ja siinä ihan hyvä käyttis.

      Windowsin päivitysongelmat kyllä hankalia. Ei tiedä kestääkö se hetken vai 6 tuntia. Aina ei ole aikaa odottaa sitä päivityksen valmistumista.... Onneksi monilla useampi kone. Kun yksi päivittyy niin käytetään toista. Datat saa usein verkon kautta oli sitten pilvi tai oma tiedostopalvelin joka toivottavasti ei ole Windows systeemillä.

      • Linuks_Epäonnistunut

        Ja kun se tiedän tubuttimenne on niinkin "täydellinen", katsotaanpa, miten suuri yleisö on ottanut sen omakseen:

        Windows 7..................48.38%
        Windows 10.................22.59%
        Windows 8.1...............8.40%
        Windows XP................8.27%

        Mac OS X 10.11.............2.74%
        Linux.............................2.18%
        Windows 8...................2.17%
        Mac OS X 10.12............1.37%
        Mac OS X 10.10............1.36%
        Windows Vista.............1.09%

        http://netmarketshare.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=10&qpcustomd=0&qpct=6

        Eipä siltä näytä, että olisi kovinkaan toimiva......†


      • Linux koneita ei juuri myydä marketeissa. Samoin BSD variantit asennetaan jälkikäteen. Jos lista tehtäisiin NAS servereistä tai puhelimista lista olisi toisenlainen. Linux kuitenkin vain ydin - ei käyttöjärjestelmä. Käyttötarkoitus ratkaisee. Jos haluaisin pelata systeemi olisi PC:llä Windows. Jos haluaisin tehdä musiikkipalvelimen, digiboxin, tiedostopalvelimen, .. niin systeemi olisi Linux. BSD ehkä tiedostopalvelimena.


      • Windows_aina_walhe
        Linuks_Epäonnistunut kirjoitti:

        Ja kun se tiedän tubuttimenne on niinkin "täydellinen", katsotaanpa, miten suuri yleisö on ottanut sen omakseen:

        Windows 7..................48.38%
        Windows 10.................22.59%
        Windows 8.1...............8.40%
        Windows XP................8.27%

        Mac OS X 10.11.............2.74%
        Linux.............................2.18%
        Windows 8...................2.17%
        Mac OS X 10.12............1.37%
        Mac OS X 10.10............1.36%
        Windows Vista.............1.09%

        http://netmarketshare.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=10&qpcustomd=0&qpct=6

        Eipä siltä näytä, että olisi kovinkaan toimiva......†

        Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä, että Windows on hyvää.


      • "Kun Windows 7 ilmestyi se tuki vain 128 megasia levyjä typerän virheen takia. Max muistin määräkin oli huvittava."

        Hupinsa kullakin. 1980-luvulla 128 megainen levy oli melko suuri. Nykyään Windows tukee isompia muistimääriä mitä voidaan käytännössä emolevylle asentaa.


      • trollille_korjausta

        Windows 7 valmistui vuonna 2009 (8 vuotta sitten), ei 1980 -luvulla.


      • 80 luvulla IBM XT koneessa oli 10 meganen levy. Osaksi PC koneiden BIOS on noilta ajoilta kotoisin yhteensopivuuden takia. Tuon levyrajoituksen muistan hyvin siksi, että sekoitin Windowsilla yhden 200 megasen levyn. Levyjen nimeäminen C, D, ym on peräisin DOS ajalta. Onneksi siitä on päästy osin eroon. Samoin osioiden määrästä ja niiden kokorajoituksista kun gpt on tullut käyttöön. DOS oli 80 luvulla ja DOS 3.2 levyn kokoraja oli 32 megaa. Sekin oli typerä ja johtui ohjelmointivirheestä eikä fat-levyn kokorajasta. PC:n BIOS keskeytykset on aika vanhanaikaista koodia eikä oikein istu tähän päivään-


    • Taisin muistaa väärin. Se oli Windows 2000 joka osasi vain 128 megasen osion ja oli hankala isoilla levyillä (ilman SP1 tai isompaa korjauspakettia). Linux siitä kiva, että vanhassakin koneessa sen pystyi käynnistämään pieneltä levyltä ja isompaa limppua se osasi käyttää ilman BIOSsin apua. Levyongelmaa on kierretty muuttamalla sektorin kokoa 512 tavusta 4096 tavuun. Sektorikoon muuttaminen taasen rikkoo sekin vanhoja järjestelmiä laajalti. SSD levyjä osioidessa pitäisi osio alkaa 4096 tavun rajoilta, jotta tiedostojärjestelmien blockit (jotka ovat yleensä kooltaan 4096 tavua) osuisivat sektoreiden kohdalle. Jos näin ei käy levy toimii hitaammin. Linuxin fdisk osasi kiertää noita ongelmia ja mahdollisti levyn osioinnin DOS-käytännön vastaisesti. Vaatii tietty osaamista ja pitää ymmärtää hieman miten data tallentuu levylle. Isompia levyjä osasivat vasta 64 bittiset Windows versiot käyttää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1769
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1674
    3. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      64
      1513
    4. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1505
    5. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1485
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      57
      1392
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1371
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1202
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe